handdator

Visa fullständig version : Vad gör du idag som du troligtvis kommer ångra framöver?


mangs
2010-10-26, 09:58
Tid för eftertanke.

Igår satt jag och funderade i bilköerna hem från jobbet över vad som är viktigt i mitt liv och vad jag mår bra av. Ganska snabbt konstaterade jag att det finns ett flertal saker som jag gör idag varje dag som jag egentligen inte trivs 100% med men jag gör dem för att se till att min framtid blir bättre.

Frågan är ju dock hur framtiden ser ut, det vet varken jag eller du. Om allting går som jag tänkt så kommer framtiden se bra ut men om jag fortsätter som jag gör nu så kommer jag troligtvis tänka tillbaka att varför resonerade jag si eller så och varför gjorde jag som jag gör nu. Fler än jag som funderat i dessa banor?

Det är väldigt lätt att säga att man eftersträvar att leva i nuet men i verkligheten är det svårare att få ihop livspusslet. Det underlättar ju inte heller att jag har en personlighet som strävar efter att andra skall ha det bra och därmed på något sätt tar på mig extra ansvar och uppgifter.

Tid och ork är väl främst det jag tänker på. Som småbarnsförälder och med ett krävande jobb i karriären är det väldigt sällan som dessa räcker till. Dagarna är späckade med måste-aktiviteter från det jag går upp till det att jag går och lägger mig.

Upp- få iväg barnen till dagis-till jobb- jobba-jobba -hem från jobb-laga mat- umgås med barn/göra läxa- natta barnen- jobba- eventuellt ha 30minuter för sig själv- sova.

Så ser alltsom oftast min vardag ut och jag vet att jag inte är ensam. Jag har funderat i banorna att börja jobba deltid för att få mer tid över för mig själv och barnen. å andra sidan är detat kontraproduktivt mot mitt andra mål, att säkra ålderdomen.


Hur resonerar ni?

Jay-Z
2010-10-26, 10:11
Antalet timmar på jobbet kommer jag att ångra. Är nog i en liknande situation som dig där.

80 % arbetstid hägrar mer och mer. Jag har en bekant som av en slump fick ett 80 %-igt jobb och säger att det är det bästa som har hänt honom.

Jag skjuter även upp vissa kreativa saker just för att jag inte har orken efter jobbet.

Dilemmat är väl lite som du säger, hur mycket pengar har man framöver, som pensionär, då? Å andra sidan, man klarar ju sig på förbaskat lite pengar bara man vill.

eternallord
2010-10-26, 10:26
Att jag spenderar för mycket tid vid datorn, här på kolo bland annat. Hade jag konverterat ens hälften av den tiden till träning och studier hade jag varit längre i livet. Å andra sidan har jag haft jävligt roligt, så det har ju fyllt sitt syfte, men jag känner att det är snart dags att vinka farväl till min nätpersona och använda internet mer som en informationskälla och nyhetsuppdateringsfunktion istället för meningslöst tidsfördriv.

mikaelj
2010-10-26, 10:56
Antalet timmar på jobbet kommer jag att ångra. Är nog i en liknande situation som dig där.

80 % arbetstid hägrar mer och mer. Jag har en bekant som av en slump fick ett 80 %-igt jobb och säger att det är det bästa som har hänt honom.

Jag skjuter även upp vissa kreativa saker just för att jag inte har orken efter jobbet.

Dilemmat är väl lite som du säger, hur mycket pengar har man framöver, som pensionär, då? Å andra sidan, man klarar ju sig på förbaskat lite pengar bara man vill.

Jättestort plus ett. Innan jag började arbeta heltid var jag väldigt produktiv vad gäller programmering, skrivande och läsande. Nu har jag knappt någon mental ork kvar.

Om man arbetar 80%, vill man då vara ledig en dag i veckan, eller vill man arbeta kortare dagar?

Frantic
2010-10-26, 11:04
Jättestort plus ett. Innan jag började arbeta heltid var jag väldigt produktiv vad gäller programmering, skrivande och läsande. Nu har jag knappt någon mental ork kvar.

Om man arbetar 80%, vill man då vara ledig en dag i veckan, eller vill man arbeta kortare dagar?

Just nu så är en ledig dag mer lockande men om några år när jag skaffat familj så tror jag att jag skulle föredra kortare dagar.

hultman
2010-10-26, 11:05
Min livsstil.

von huff
2010-10-26, 11:11
Det är mest saker som jag kommer att ångra att jag inte gjort, t.ex uppskjuten/utebliven utbildning.Troligtvis också att man stressar för mycket med onödiga saker.Att jobba 80% skulle ge en mycket mer ork på fritiden vet jag av erfarenhet men alla har inte råd eller möjlighet till sånt

mangs
2010-10-26, 11:36
Ja, oavsett om man jobbar 80% eler 100% känns det viktigt att optimera den fritid man har så att man gör rätt val och fokuserar på rätt saker. Däremot har jag märkt hos mig själv att när jag har överjävligt mycket så brukar den lilla fritid jag har gå åt till att göra mindre energikrävande saker som att titta på TV, slösurfa, spela spel etc.

Detta kanske anses som onödig tid av vissa men för mig är det ett sätt att koppla av och fly lite från vardagen. Frågan är ju hur man mått utan detta?
Att gå ned att jobba 80% och då verkligen jobba 80% är svårt, speciellt om ens anställning är sådan att man kan jobba hemifrån etc. Det krävs diciplin för att hålla detta och risken är att man på sikt blir latare och känner att man även då är fullallokerad.

Däremot tittar jag på minda föräldrar som jobbar mindre än full tid och inte har några barn hemma. De har all tid i världen för alla möjliga saker och det är väl så det kan se ut för mig långt in i framtiden med men det är ju långt dit och frågan är om man ens kommer dit om man stressar som man gör nu.

Skulle jag fokusera på att göra saker för mitt eget bästa och mitt välmående nu skulel det innebära att jag sänker ambitionsnivån inom vissa områden samtidigt som jag ger mig mer själv tid att träna, umgås, ta det lugnt, vara kreativ etc.

I slutändan tror jag att upplägget ovan skulle uppskattas med vid en tillbakablick jämfört med att som nu, nästan känna mig som en latmask när jag sitter en minut extra på toaletten, eller duchar någon minut extra för att det är skönt. Jag kan på rak arm se mängder av delar i en normal vardag som jag väljer bort pga att jag måste hinna med andra grejor. Vissa saker kan jag se som onödiga men att plocka bort, frukost, lunch, fikapauser etc, fungerar nog bättre under korta toppar och inte för den generella vardagen. Kortvarig stress är inga problem men när man stressar i allt man gör även om man inte behöver, då bör man nog fundera igenom vad man håller på med. Det är väl där någonstans jag står just nu. Med ett kravberg över mig som blir större och större och mer saker som jag skall hinna med på den begränsade tid jag har.

Osten80
2010-10-26, 11:55
Med ett kravberg över mig som blir större och större och mer saker som jag skall hinna med på den begränsade tid jag har.

Det fina med kravberg är att det oftast är du själv som skapar dem och därmed också du själv som har nöjet, och skyldigheten, mot dig själv och din familj att plocka bort topparna.
Förmodligen har du ganska klart för dig vad du egentligen skulle behöva plocka bort, men du vågar inte.

Morrris
2010-10-26, 11:57
Kommer väl dra mig för grejer som jag egentligen borde tagit tag i.

Pepparkakssmurfen
2010-10-26, 12:02
.....
Så ser alltsom oftast min vardag ut och jag vet att jag inte är ensam. Jag har funderat i banorna att börja jobba deltid för att få mer tid över för mig själv och barnen. å andra sidan är detat kontraproduktivt mot mitt andra mål, att säkra ålderdomen.


Hur resonerar ni?


Jobba deltid låter som en bra idé! Sen angående din pension,vad händer om du dör innan pensioneringen,då har du jobbat i onödan. Hur skulle det kännas?
Jobba deltid nu när barnen är små iallafall,en underbar tid som går över väldigt väldigt fort.

Doctor Snuggles
2010-10-26, 12:35
Ingenting. Get it?

z_bumbi
2010-10-26, 13:05
Jag har funderat i banorna att börja jobba deltid för att få mer tid över för mig själv och barnen. å andra sidan är detat kontraproduktivt mot mitt andra mål, att säkra ålderdomen.

Många som tjänar mindre än vad du skulle få ut om du jobbar 80% får det på något sätt att gå ihop.

EkarN
2010-10-26, 13:21
Jag lät mig intervjuas i radion idag. Lär jag ångra stort när jag hör det sen:D

rajjan_dammit
2010-10-26, 13:29
Jag har några skoluppgifter som jag borde göra, men som jag inte gör.

young_george
2010-10-26, 13:33
Min livsstil.

Haha, blir nog tvungen att plusetta den.

stevebc
2010-10-26, 13:54
Prokrastinerar.

Oxe
2010-10-26, 15:25
Jag måste nog svara det mesta faktiskt...

hidden
2010-10-26, 15:30
Just nu prokastinerar jag hela skolskiten och har just nu från första skolåret ett snitt som är lite över 15. Fortsätter jag hålla på såhär kommer jag endast få ett snitt på runt 15 när jag egentligen vet att jag kan fixa ett snitt på åtminstone 17. (Pratar om gymnasium)

Jag kommer absolut ångra mig om jag inte fixar betygen snart alltså...

Rikard Jansson
2010-10-26, 15:53
Brudar ...

Potatiskillen
2010-10-26, 15:55
Att jag har suttit alldeles för mycket vid datorn utan att hitta en tjej att dela livet med.

Rikard Jansson
2010-10-26, 15:58
Att jag har suttit alldeles för mycket vid datorn utan att hitta en tjej att dela livet med.

Det är grymt överskattat om du frågar mig, dock så har jag också spenderat för mycket tid vid datorn, hade inte träningen fått vika undan för wow då och då hade jag nog vart i nordeneliten i bänk, (jag raw och andra tröja)

agazza
2010-10-26, 15:58
Borde vara ett rövhål mer. Kommer nog ångra att jag inte tar för mig medans jag kan.

mangs
2010-10-26, 19:32
I mitt fall med att jobba deltid handlar det inte bara om pengarna utan att det troligtvis är kontraproduktivt mot att avancera i karriären. Å andra sidan vet jag ärligt talat inte om jag är sugen på att jobba hårdare framöver. Jag är rädd att om jag skulle gå ned och jobba 80% skulle jag troligtvis ändå stå där med 130% arbete men bara betalt för 80%.

Jag är även expert på att skjuta på vissa måsten som sedan blir bördor för mig och de lättar när jag gör dem, ibland finns dock inte orken och tiden att göra dem i tid innan de blivit bördor. Detta är något jag måste jobba med, det andra är att börja träna igen.