handdator

Visa fullständig version : Flashbacktråd: 86 400kr på ditt konto, varje dag


feyin
2010-10-26, 09:19
Bara jag som är ghey och tycker såna här texter är skoj?

VÄRDE

Tänk dig att det finns en bank som varje morgon sätter in 86 400 kr på ditt konto.
Det är inget fel. Insättningarna är lagliga och korrekt gjorda av en otroligt rik välgörare.
Men banken överför inte pengarna till nästa dag. Varenda natt blir alla pengar som du inte använt den dagen borttagna från ditt konto.

Vad skulle du göra i ett sådant tillfälle?

Självklart hade du använt alla pengarna den dagen de sattes in på ditt konto, dag efter dag. Och det roliga är att vi har ett sådant konto!
Men det är inte pengar som sätts in på ditt konto eftersom namnet på kontot är TID.

Varje dag blir du utrustad med 86 400 sekunder. Varje natt försvinner obrukad tid.
Om du inte nyttjar dagens insättning så är det enbart ditt fel.
Det finns ingen väg tillbaka. Du kan inte övertrassera kontot imorgon! Du måste leva i nuet och förbruka dagens insättning.

Investera tiden smart så att du får bästa möjliga avkastning i form av hälsa, lycka och framgång.
Tiden går. Gör det bästa av dagen idag!

För att förstå värdet av ett ÅR, fråga en student som missade examen.
För att förstå värdet av en MÅNAD, fråga en mamma som fött ett barn för tidigt.
För att förstå värdet av en VECKA, fråga redaktören på en veckotidning.
För att förstå värdet av en VECKA, fråga de nyförälskade som väntar på att träffas.
För att förstå värdet av MINUT, fråga han som kom försent till flyget.
För att förstå värdet av en SEKUND, fråga han som precis lyckats undkomma en bilolycka.
För att förstå värdet av en MILLISEKUND, fråga han som kom tvåa i OS.

Värdesätt vartenda ögonblick och värdesätt det ändå mer när du delar det med en person som betyder mycket för dig.
Och tänk på att tiden inte väntar på någon.
Gårdagen är historia.
Framtiden är ett mysterium.
Dagen idag är en gåva.
Lev livet NU!

fiskebulle
2010-10-26, 09:23
Meh. Så jävla klyschigt.

Nina L
2010-10-26, 09:25
Jag tyckte det var bra.

hahavaffan
2010-10-26, 09:27
Random livscoach-tjafs.

Inge Enveten
2010-10-26, 09:30
Jag gillade det, såg den igårkväll!

Lelle Pelle
2010-10-26, 09:57
Jag hade startat en stående överförning på daglig basis med summan av 86 400 kr från detta konto till ett annat.

Phille
2010-10-26, 10:14
Jag hade startat en stående överförning på daglig basis med summan av 86 400 kr från detta konto till ett annat.

Grattis du missade just hela poängen...

King Grub
2010-10-26, 10:15
http://bestsmileys.com/puking/6.gif

Wille005
2010-10-26, 10:28
Låt mig besvara dig med en prutt. 3 sek, waste?

MkII
2010-10-26, 10:28
http://bestsmileys.com/puking/6.gif

inte opti att kräkas.

Player
2010-10-26, 10:33
Istället för klyschtexter som ovanstående så tycker jag personligen att begreppet TID är otroligt intressant. Det är fantastiskt diffust och abstrakt, samt varierar något otroligt runt om i världen. Själva förhållandet som folk har till TID, det är intressant. Ovanstående klyschtext förhåller sig ganska mycket till det västereuropeiska förhållandet att göra så mycket som möjligt av den tid man har, istället för att inse värdet av att exempelvis inte göra någonting, vilket kan vara en otrolig investering.

"When you sit with a nice girl for two hours, it seems like two minutes; when you sit on a hot stove for two minutes, it seems like two hours. That's relativity." Albert Einstein.

"Instead of saying "Don't just sit there; do something," we should say the opposite, "Don't just do something; sit there." Zen Master Thich Nhat Hanh.

För de som tycker detta är intressant, kolla upp boken A Geography of Time av Robert Levine. Riktig mysläsning!

Arf Pingvin
2010-10-26, 10:43
Det är översatt från nån engelsk text. Formuleringen i slutet är mycket bättre på engelska.

Gårdagen är historia.
Framtiden är ett mysterium.
Dagen idag är en gåva.

wtf?

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present

Aah.

Pudzianovski
2010-10-26, 11:05
K4zBy6MCkms

:thumbup:

stevebc
2010-10-26, 11:11
Detta kommer förändra mitt liv.

Åsberg
2010-10-26, 11:14
Detta kommer förändra mitt liv.

Imorgon?

Lelle Pelle
2010-10-26, 11:22
Grattis du missade just hela poängen...

Nä. Det var bara mitt sätt att säga att tråden är töntig.

stevebc
2010-10-26, 11:25
Imorgon?Ja, jag har inte tid att ändra mina rutiner just nu.

snej
2010-10-26, 11:27
Jaja tiden är viktig.

Slartibartfast
2010-10-26, 13:33
"Instead of saying "Don't just sit there; do something," we should say the opposite, "Don't just do something; sit there." Zen Master Thich Nhat Hanh.


Den va faktiskt ganska bra :thumbup:

Livsmottot "leva varje dag fullt ut, som om det vore din sista", som alla brudar har på sin facebook, är ett bra sätt att skaffa sig prestationsångest, rastlöshet och vara allmänt irriterande.

Dock håller jag med det som Eckhart Tolle skriver om att det är Nuet, som är det enda viktiga. Oavsett vad man gör, om man håller på att bestiga Mount Everest eller om man ligger i sin egen avföring och spelar CS, så ska man försöka vara närvarande i just denna stunden.

Dvs, i motsats till vad Snej säger, så är tiden inte viktig. Den finns inte ens. Bara som ett minne eller en föreställning om nånting som inte ännu finns. Allt som finns och allt som nånsin kommer att finnas, är just detta ögonblick, och det är här man borde vara.

rajjan_dammit
2010-10-26, 13:35
Vem ska man fråga om man vill veta värdet av en DAG?
För övrigt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4660744

Chrillee
2010-10-26, 14:57
Dock håller jag med det som Eckhart Tolle skriver om att det är Nuet, som är det enda viktiga. Oavsett vad man gör, om man håller på att bestiga Mount Everest eller om man ligger i sin egen avföring och spelar CS, så ska man försöka vara närvarande i just denna stunden.

:laugh: Oj vad jag skrattade, e.m trötthet.

Men jag håller med dig helt och hållet, jag brukar påminna mig själv om detta ständigt sedan jag läste det första gången för ett år sedan.
Ett bra motto att gå efter helt klart.

bear.flowertwig
2010-10-26, 18:24
http://wernstedt.files.wordpress.com/2010/02/carpe-diem-1002081.jpg

snej
2010-10-26, 18:25
Den va faktiskt ganska bra :thumbup:

Livsmottot "leva varje dag fullt ut, som om det vore din sista", som alla brudar har på sin facebook, är ett bra sätt att skaffa sig prestationsångest, rastlöshet och vara allmänt irriterande.

Dock håller jag med det som Eckhart Tolle skriver om att det är Nuet, som är det enda viktiga. Oavsett vad man gör, om man håller på att bestiga Mount Everest eller om man ligger i sin egen avföring och spelar CS, så ska man försöka vara närvarande i just denna stunden.

Dvs, i motsats till vad Snej säger, så är tiden inte viktig. Den finns inte ens. Bara som ett minne eller en föreställning om nånting som inte ännu finns. Allt som finns och allt som nånsin kommer att finnas, är just detta ögonblick, och det är här man borde vara.

Jag måste bara poängtera att jag var sarkastisk. Jag gillar inte den där texten som bara är en enda gigantisk klyscha. Och vafan ska man fånga dagen för jämnt? trams.

bear.flowertwig
2010-10-26, 18:25
http://www.svammel.com/CarpeDiem.jpg

bear.flowertwig
2010-10-26, 18:26
http://huggsexa.blogg.se/images/2008/carpediem_15628467.jpg

agazza
2010-10-26, 18:29
Ni allihop behöver en ordentlig nära döden upplevelse, med återupplivning och hela chapparajset.

snej
2010-10-26, 18:32
Ni allihop behöver en ordentlig nära döden upplevelse, med återupplivning och hela chapparajset.

Blir man ekonomiskt oberoende efter det så räkna in mej!

stevebc
2010-10-26, 18:33
http://huggsexa.blogg.se/images/2008/carpediem_15628467.jpgHaha.

mangs
2010-10-27, 11:10
Det går inte att leva ett liv där man varje dag lever i nuet och flanerar runt. lika lite kan man se varje dag som sistsa degen i ditt liv för då hade samhället sett väldigt konstigt ut och väldigt få hade troligtvis jobbat etc.

Däremot är det bra att reflektera och ge sin egen livsplan lite eftertanke. Lev både i nuet och se till att du har en bra framtid. Använd gårdagen och andras lärdomar och gör vad du tror passar judt DIG bäst.

Visst är det jättebra att man ser till att man passar in i den tänkta mallen och att folk uppfattar dig som en bra och vettig person med bra värderingar men i slutändan handlar det ändå om att du måste trivas med dig själv och dina val, ingen annan kan tala om att du trivs eller ej. Den känslan kommer inifrån.

Med allt detta sagt tror jag ändå att det är positivt för ens eget välmående att inte fundera för mycket i dessa banorna utan ta det lite som det kommer. Att ha en bra plan som man vill följa som ger en lycka nu och i framtiden är väl en bra start men sedan måste man kunna avvika från denna när man finner det lämpligt.

Nitrometan
2010-10-27, 11:18
http://huggsexa.blogg.se/images/2008/carpediem_15628467.jpg

Coitus non circum.

Eller på engelska "no fucking around".

hugok
2010-10-27, 11:24
Man kommer ingenstans om man lever i nuet hela tiden. Hur fan är det med framtiden då? Varför plugga om man ska leva i nuet? Eller att utnyttja varenda jäkla minut i livet, det pallar man inte emd så länge utan att gå in i väggen.

stevebc
2010-10-27, 11:25
Man kan leva i nuet om man är en rik steril ungkarl, typ. Hade jag varit det, hade jag inte brytt mig om framtiden. Frågan är hur många som är det.

hugok
2010-10-27, 11:31
Man kan leva i nuet om man är en rik steril ungkarl, typ. Hade jag varit det, hade jag inte brytt mig om framtiden. Frågan är hur många som är det.

Japp! Sen är frågan hur bra man mår av att inte ha några mål.

Slartibartfast
2010-10-27, 11:43
Att leva i nuet utesluter väl inte att ha mål och ambitioner?

hugok
2010-10-27, 11:47
Att leva i nuet utesluter väl inte att ha mål och ambitioner?

Då måste man ju tänka på framtiden också.

stevebc
2010-10-27, 11:52
Att leva i nuet utesluter väl inte att ha mål och ambitioner?Ja, jag vet inte hur extremt man menar. Typ ta varje dag som den kommer och flänga runt som backpackerkompisar gör och vägra stadga sig, eller typ bara att inte oroa sig så mycket om framtiden/det förflutna.

Nitrometan
2010-10-27, 11:59
Att leva i nuet utesluter väl inte att ha mål och ambitioner?
Men om ditt mål inte uppfylls samma dag så planerar du ju framåt och tänker på framtiden.

Om man ska dra att leva för nuet/dagen till sin extrem så ska ju inga tankar på historia eller framtid förekomma.

Vilket låter dumt.

Three pigs
2010-10-27, 12:07
Vettigt, men en klassísk klyscha.

bb X
2010-10-27, 12:09
Jag hade startat en stående överförning på daglig basis med summan av 86 400 kr från detta konto till ett annat.

Hahaha

Slartibartfast
2010-10-27, 12:27
Klart man ska planera för framtiden. Men framtiden finns inte än. Du kan inte påverka framtiden på annat sätt än att handla och leva i nuet.

Framtiden kommer också att vara nuet...men i framtiden :D

Lallle
2010-10-27, 12:57
ni allihop behöver en ordentlig nära döden upplevelse, med återupplivning och hela chapparajset.

+1

Madame
2010-10-27, 13:17
Att vara i nuet tycker jag handlar mest om att vara engagerad i det man gör just nu, och inte ha tankarna på annat håll. Det man gör nu, gör man nu. Det man gör sen, det gör man sen! Att vara i nuet handlar om att inte vara frånvarande mentalt. Såna tror jag vi alla har mött, personer som alltid svävar iväg och tänker på allt annat än just det som händer just nu.


Vi tar ett exempel:
En person ska jobba, köra bil hem, laga mat, och leka med sina barn.

Den som inte lever i nuet funderar på middagen å barnen när denn jobbar, i bilen på vägen hem kanske personen nästan orsakar en olycka för att den tänker på jobbet och barnen, å sen när man kommer hem bränner man maten för att man funderar på bilolyckan som man nästan orsakade. Och sen när man leker med sina barn är man inte med mentalt för att man tänker på bilolyckan och jobbrelaterade grejer.

Om man istället är mer närvarande i nuet fokuserar man på sitt jobb när man jobbar, bilkörningen när man kör bil, matlagningen när man lagar mat, och sina barn när man leker med dem, och då kommer man förmodligen vara mer effektiv i varje moment och mer tillfreds med resultaten av vad man gör, och omgivningen kommer uppskatta en och det man gör mer pga ökad närvaro. För hur kul är det att tex leka med föräldrar som inte är engagerade och med mentalt, och hur kul är det att äta brännd mat?


Det roliga är att det inte tar längre tid att uppmärksamma nuet. Man lägger tankekraft på och får samma sysslor utförda i båda scenarierna ovanför, men är man i nuet synkar man sina tankar på sysslorna till att ske samtidigt som man utför dem.

Nitrometan
2010-10-27, 13:21
Japp, Madame, men då är man mer inne på Eckhart Tolles tankar än på det som sades i första posten.

http://www.eckharttolle.com/home/

Madame
2010-10-27, 13:25
Japp, Madame, men då är man mer inne på Eckhart Tolles tankar än på det som sades i första posten.

http://www.eckharttolle.com/home/

jaha, ja jag bara spann vidare på senaste posterna här. Första posten var way 2 *spy* för mig :D (även om det är sant det som står när man kommit förbi den mustiga kräkdimman och läser innehållet)

Nitrometan
2010-10-27, 13:38
jaha, ja jag bara spann vidare på senaste posterna här. Första posten var way 2 *spy* för mig :D (även om det är sant det som står när man kommit förbi den mustiga kräkdimman och läser innehållet)
Jag klarar inte att läsa den... För mycket klyschor... Det gör ont.

mangs
2010-10-27, 13:57
Klart man ska planera för framtiden. Men framtiden finns inte än. Du kan inte påverka framtiden på annat sätt än att handla och leva i nuet.

Framtiden kommer också att vara nuet...men i framtiden :D

Nja, nog kan man påverka framtiden, inte till 100% men genom att agera på ett visst sätt i nuet kan du se till att sannolikheten är större att framtiden kommer se ut på ett visst sätt.

Tex, genom att spara pengar idag har jag trorligtvis med större sannolikhet en bra ekonmi när jag funderar på att pensionera mig istället för att att köpa en massa skit och slösa bort allt varje månad och någon gång då och då ta en trisslott.

Visst kan saker ske så at tdet blir omvänt men inte så troligt. På samma sätt är det egentligen med allt i livet. Genom att uppfostra mina barn med mycket kärlek och närvaro etc. löper de större chans att bli bra människor jämfört med att jag beter mig illa mot dem alternativt skiter i dem...

Chrillee
2010-10-27, 20:32
Att vara i nuet tycker jag handlar mest om att vara engagerad i det man gör just nu.

Uppriktigt och sant. När man går händelserna i förväg rent mentalt så blir man bara disträ och oengagerad. Innan jag försökte leva efter detta motto att fokusera på det man gör för stunden så upplevde jag att vardagen överlag fungerade sämre då jag jämnt tänkte på nästkommande triviala saker som var helt onödiga att ens tänka på.

Nitrometan
2010-10-28, 11:33
Om man räknar på att folk blir ungefär 75 år gamla, så blir det ungefär 29000 dagar.

86400 x 29000 = 2505600000

2,5 miljarder kronor?

Stoltz
2010-10-28, 11:37
Jag gillade det!

mangs
2010-10-28, 11:52
Om man räknar på att folk blir ungefär 75 år gamla, så blir det ungefär 29000 dagar.

86400 x 29000 = 2505600000

2,5 miljarder kronor?

Räknar vi med "verkliga" siffror för medelsvensson får vi ungerfärlish:

barnbidrag+studiebidrag 20x12x1000
studiebidrag 3x10x2000
jobb 42x12x25000
Pension 10x12x15000

Totalt: 14.7Mkr

2,5Miljarder/14,7miljoner= 170kr

75år/170=0.44
0.44x12=5.3


Under förutsättning att vi komprimerar vårt liv till 5.3 månader kan vi få in dessa pengar i SEK på vårt konto varje dag, sweet!

Viktor_Balck
2010-10-28, 12:51
Detta kommer förändra mitt liv.

+1

Den texten och klippet "dagarna på dagarna" blir life changing helt klart.

Nitrometan
2010-10-28, 12:57
Mangs: Eller så blir sekunderna inte värda 1 kr. :)

14700000/2505600000=0.00586685824

0,6 öre?

Är din tid inte värd mer? :laugh: