handdator

Visa fullständig version : Ålder då ni fick ert första jobb


Potatiskillen
2010-10-25, 21:27
Nu pratar jag alltså om ett fast jobb som varade i minst ett halvår och inget sommarjobb eller vakansjobb på helgerna utan ett riktig jobb med andra ord.

Jag är snart 23-år (i december) och jag har inte haft ett riktigt jobb att gå till och få pengar för det utan bara vakans och sommarjobb. Jag förstår inte hur det här gick till, jag gick Samhällsvetenskap (som definitivt skulle vara något enligt min farsa) och nu snart tre år efter gymnasiet har jag bara pluggat tills början av detta år och det tog tamigfasiken fyra månader tills jag fick en praktikplats på nå j*kl* godisgrossist , det låter ballt att säga det för kompisar men gud vad långtråkigt det blev och folket där var lite sådär efterblivna så att säga, somliga av dem. Jag blev väldigt uttråkad att jag "sade upp mig" , orkade inte med det där.

Jag frågar er nu, har verkligen alla som har jobbat på ica/konsum/willys genomlidit 2-3 månaders praktik innan de blev anställda? Jag köper inte det där att alla har gjort det faktiskt, eller så har alla gjort det utan att de säger de offentligt till mig.

Jag vet att de som gick fordons/omvårdnads fick praktik under gymnasiet , något som knappast natur-/samhällsvetenskap fick göra. Det enda fördelen som jag har till skillnad från andra är att jag har lättare att ta mig in på gymnasiet , men kan en som har gick byggnadsprogrammet läsa basår i naturvetenskap så känner man sig sådär "Jaha? Tre år till ingen nytta, tack!"

Enda fördelen jag kan säga nu är att jag har praktik nu på Willys nästa vecka, vet inte hur länge , men trolgitvis 1-2 månader och är det så att de frågar om jag kan "vara kvar" eller "jobba" under julruschen så skall jag ställa motkrav dvs anställning. Aldrig att jag skall bli utnyttjad igen.

En annan fråga jag kan ställa, finns det någon därute som har genomlidit sex månaders praktik och fick jobb sedan. Är oddsen stora eller låga att man blir anställda efter allt praktik? Enda fördelen jag kan se att få praktisera på Willys är att jag får träffa normala människor och att jag lär få bli sysselsatt.

Jag ångrar att jag inte provade på att söka jobb under gymnasiet, dumt av mig måste jag säga, varför tog jag tex inte det där helgjobbet på det där cafeet tex? Så dum jag var. Jag har det bra ekonomiskt måste jag säga tack vare aktier och fonder, så jag lever inte på 3000-5000 kr direkt, så jag borde väl inte klaga antar jag.

Är det så att jag skulle få jobb så kommer jag bara vara där ett halvår, sedan sticker jag till Norge och provar på en karriär som reseledare.

fiskebulle
2010-10-25, 21:28
17.

andnel
2010-10-25, 21:32
Jag frågar er nu, har verkligen alla som har jobbat på ica/konsum/willys genomlidit 2-3 månaders praktik innan de blev anställda? Jag köper inte det där att alla har gjort det faktiskt, eller så har alla gjort det utan att de säger de offentligt till mig.



Jag jobbar på Coop Forum och hade inte någon praktikanställning innan jag fick en "riktig" anställning. Jag sökte, de anställde mig.

Potatiskillen
2010-10-25, 21:34
Jag jobbar på Coop Forum och hade inte någon praktikanställning innan jag fick en "riktig" anställning. Jag sökte, de anställde mig.

Du se, *gah!*

Känns liksom att vilken ungdom som helst kan bara gå in på en Ica-butik och säger "Du eh........nu är det så att jag är arbetslös, kan du anställa mig?" och arbetsgivaren lär väl bara säga "Jamen hörredu du är välkommen, vänta bara så skall jag bara hämta kontraktet"

Eller så överdriver jag.

kaer
2010-10-25, 21:35
24, när jag hade pluggat färdigt. Hade visserliget två st deltidsjobb under sista året jag pluggade.

Upptaget
2010-10-25, 21:35
20 år, direkt efter avslutad KY utbilning..

svennebanan
2010-10-25, 21:36
Nu pratar jag alltså om ett fast jobb som varade i minst ett halvår och inget sommarjobb eller vakansjobb på helgerna utan ett riktig jobb med andra ord.

Jag är snart 23-år (i december) och jag har inte haft ett riktigt jobb att gå till och få pengar för det utan bara vakans och sommarjobb. Jag förstår inte hur det här gick till, jag gick Samhällsvetenskap (som definitivt skulle vara något enligt min farsa) och nu snart tre år efter gymnasiet har jag bara pluggat tills början av detta år och det tog tamigfasiken fyra månader tills jag fick en praktikplats på nå j*kl* godisgrossist , det låter ballt att säga det för kompisar men gud vad långtråkigt det blev och folket där var lite sådär efterblivna så att säga, somliga av dem. Jag blev väldigt uttråkad att jag "sade upp mig" , orkade inte med det där.

Jag frågar er nu, har verkligen alla som har jobbat på ica/konsum/willys genomlidit 2-3 månaders praktik innan de blev anställda? Jag köper inte det där att alla har gjort det faktiskt, eller så har alla gjort det utan att de säger de offentligt till mig.

Jag vet att de som gick fordons/omvårdnads fick praktik under gymnasiet , något som knappast natur-/samhällsvetenskap fick göra. Det enda fördelen som jag har till skillnad från andra är att jag har lättare att ta mig in på gymnasiet , men kan en som har gick byggnadsprogrammet läsa basår i naturvetenskap så känner man sig sådär "Jaha? Tre år till ingen nytta, tack!"

Enda fördelen jag kan säga nu är att jag har praktik nu på Willys nästa vecka, vet inte hur länge , men trolgitvis 1-2 månader och är det så att de frågar om jag kan "vara kvar" eller "jobba" under julruschen så skall jag ställa motkrav dvs anställning. Aldrig att jag skall bli utnyttjad igen.

En annan fråga jag kan ställa, finns det någon därute som har genomlidit sex månaders praktik och fick jobb sedan. Är oddsen stora eller låga att man blir anställda efter allt praktik? Enda fördelen jag kan se att få praktisera på Willys är att jag får träffa normala människor och att jag lär få bli sysselsatt.

Jag ångrar att jag inte provade på att söka jobb under gymnasiet, dumt av mig måste jag säga, varför tog jag tex inte det där helgjobbet på det där cafeet tex? Så dum jag var. Jag har det bra ekonomiskt måste jag säga tack vare aktier och fonder, så jag lever inte på 3000-5000 kr direkt, så jag borde väl inte klaga antar jag.

Är det så att jag skulle få jobb så kommer jag bara vara där ett halvår, sedan sticker jag till Norge och provar på en karriär som reseledare.

Du får engagera dig lite. Hoppa inte av dina praktiker. Utbilda dig då en samhällsvetenskaplig gymnasieutbildning inte är mycket att komma med i något sammanhang. Funkar inte för att men kanske värt ett försök i alla fall? Du har ju nära till skolan och allt.

Angel
2010-10-25, 21:38
Sen ja gick ut gymnasiet....hur gammal man nu var då

Potatiskillen
2010-10-25, 21:40
Du får engagera dig lite. Hoppa inte av dina praktiker. Utbilda dig då en samhällsvetenskaplig gymnasieutbildning inte är mycket att komma med i något sammanhang. Funkar inte för att men kanske värt ett försök i alla fall? Du har ju nära till skolan och allt.

Vägrar att sitta och slösa bort 3-5 år på ett "välbetald" jobb, de som jobbar som diskare i Norge skall ju tydligen tjäna mer än mäklare i Sverige.

Dessutom så vägrar jag ta CSN lån, något som jag tack och lov aldrig har gjort heller. Dessa lån och "spärrning av omvärlden" gör att jag aldrig vill plugga igen, tänk om man kuggar på 3-5 tentor tex? Denna lilla budget som man har gör att man knappast har råd att få åka bort på semester.

andnel
2010-10-25, 21:42
Du se, *gah!*

Känns liksom att vilken ungdom som helst kan bara gå in på en Ica-butik och säger "Du eh........nu är det så att jag är arbetslös, kan du anställa mig?" och arbetsgivaren lär väl bara säga "Jamen hörredu du är välkommen, vänta bara så skall jag bara hämta kontraktet"

Eller så överdriver jag.

Riktigt så är det inte. Jag har erfarenhet inom Handels sen tidigare och de flesta som anställs inom den sektorn, speciellt ungdomar, får typ 10-15 timmar i veckan. Så, jag hade väl tur som blev anställd på mer. Det är i övrigt svårt att få heltid eller fast anställning inom typ ICA, Willy's, Coop o.s.v. I princip bara avdelningschefer, ställföreträdanden och butikschefer som har fast.

svennebanan
2010-10-25, 21:42
Vägrar att sitta och slösa bort 3-5 år på ett "välbetald" jobb, de som jobbar som diskare i Norge skall ju tydligen tjäna mer än mäklare i Sverige.

Dessutom så vägrar jag ta CSN lån, något som jag tack och lov aldrig har gjort heller. Dessa lån och "spärrning av omvärlden" gör att jag aldrig vill plugga igen, tänk om man kuggar på 3-5 tentor tex? Denna lilla budget som man har gör att man knappast har råd att få åka bort på semester.
Åk till Norge och diska då?

Jhe
2010-10-25, 21:44
Gå högskola, ger bättre jobb.
Visst om man vill jobba skitjobb för pengar nåt år och resa, men i de långa loppet lönar det sig med bra jobb.

Potatiskillen
2010-10-25, 21:44
Riktigt så är det inte. Jag har erfarenhet inom Handels sen tidigare och de flesta som anställs inom den sektorn, speciellt ungdomar, får typ 10-15 timmar i veckan. Så, jag hade väl tur som blev anställd på mer. Det är i övrigt svårt att få heltid eller fast anställning inom typ ICA, Willy's, Coop o.s.v. I princip bara avdelningschefer, ställföreträdanden och butikschefer som har fast.

Ok, så du säger att rätt så många ungdomar som jobbar på butiken har bara deltidsjobb och sällan fast? Hur länge brukar man jobba på deltid?

Potatiskillen
2010-10-25, 21:45
Gå högskola, ger bättre jobb.

Nej nej och åter nej, bara skitsnack.

Har en vän som jobbar på posten nu och han är utbildad till sk Kulturgeograf.

Potatiskillen
2010-10-25, 21:47
Åk till Norge och diska då?

Jag ska göra det nästa år, inte diska, men reseledargrejjen. Tydligen så skall ju Norge vara något och jag kan förstå varför många av mina bekanta har bosatt sig där för evigt. Är Sverige verkligen så trist och tråkigt att man måste lämna landet för att ens få jobb? Då pratar vi om ett U-land på g.

filmjölk
2010-10-25, 21:47
19. jag delade morgontidningar från när jag var 13 (fick egentligen inte, för ung men tog brorsans distrikt) men det tog ju bara c:a 2h på den tiden så det räknas inte som ett jobb. På söndagarna hade jag ett annat distrikt så det var sju dagar i veckan. Sov gjorde jag hemma och kom nog aldrig till skolan förrän efter lunch om ens då.

Det var bra pengar som trettonåring men jag lyckades spendera bort allt ändå. Senare fick jag även "barnpension" utöver min lön (man får/fick det om ena föräldern gick bort) betalade hemma, men inte särskilt mycket, lyckades spendera allt varje månad iaf.

Vid 19, direkt efter lumpen fick jag mitt första riktiga jobb, stod i en godis/glass/video/spel-butik och flirtade med alldeles för gamla damer hela dagarna. (jag hade en speciell taktik på sommaren när jag sålde glass, alla killar, äldre och osnygga tjejer fick extremt små glasskulor, alla söta tjejer stora glasskulor, när man hade kört så ett tag gav jag en alldeles för gammal-för-mig dam stora glasskulor hon med, då kände hon sig vacker och jag fick ligga. Lyckades iofs bara en gång med det konstycket)

tragiskt egentligen, jag tror inte jag har utvecklats på det intellektuella planet sedan jag var 13 år pga att jag jobbade och struntade i skolan.

kaer
2010-10-25, 21:47
Nej nej och åter nej, bara skitsnack.

Har en vän som jobbar på posten nu och han är utbildad till sk Kulturgeograf.

Ska vi jämföra vänner? Du väljer de som inte gått på högskola och jag de som gjort det...


Vill du inte plugga, så göra inte det. Men skyll inte på det du rapar upp i den här tråden för det är helt enkelt inte sant.

Fundera ut vad du vill göra, sen listar du upp vad du behöver göra för att komma dit.

Scratch89
2010-10-25, 21:48
Fick mitt första nu, 21 år gammal. Jobbar i butik, och det är som det redan är sagt i tråden inte något fast, men det är det typ ingen som har inom handels heller. Har runt 25-30 timmar i veckan, men oftast blir jag inringd en eller två dagar extra per vecka, vilket ger en rätt bra slant ändå. Har tidigare erfarenhet av handels, och sommarjobbade genom bemanning på det Coop jag är nu, och de köpte sedan mig när kontraktet hos bemanningen gick ut.

Exdiaq
2010-10-25, 21:48
Jag har varit behovsanställd/semesterersättare i 4 månader nu. Innan dess bara sommarjobb och lumpen om man nu räknar det som ett jobb.

rajjan_dammit
2010-10-25, 21:48
Nej nej och åter nej, bara skitsnack.


Klart att det ger bättre jobb, men inte alltid högre lön.

Olegh
2010-10-25, 21:49
Nej nej och åter nej, bara skitsnack.

Har en vän som jobbar på posten nu och han är utbildad till sk Kulturgeograf.

Och med det vill du ha sagt vad...? Oavsett så kan du fan inte räkna med att stekta sparvar ska flyga in i munnen på dig.

Som svar på topic: 19.

Hamsterkakan
2010-10-25, 21:51
19

Lepras
2010-10-25, 21:51
18-19..men började med småjobb från 14-15års ålder ;)

Potatiskillen
2010-10-25, 21:52
Och med det vill du ha sagt vad...? Oavsett så kan du fan inte räkna med att stekta sparvar ska flyga in i munnen på dig.

Som svar på topic: 19.

Jamen inte jobbar väl en nyexaminerad jurist på Burger King, ungefär så jag menade , dvs waste of time till ingen nytta. Kan förstå er som pluggar nu att jag snackar dynga , men tro mig, jag har också pluggat hårt utan att jag kan använda det till något alls i "arbetslivet".

svennebanan
2010-10-25, 21:56
Nej nej och åter nej, bara skitsnack.

Har en vän som jobbar på posten nu och han är utbildad till sk Kulturgeograf.

Hahah! Vad gör en sådan?

Scratch89
2010-10-25, 21:56
Jamen inte jobbar väl en nyexaminerad jurist på Burger King, ungefär så jag menade , dvs waste of time till ingen nytta. Kan förstå er som pluggar nu att jag snackar dynga , men tro mig, jag har också pluggat hårt utan att jag kan använda det till något alls i "arbetslivet".

Du är så jävla bitter hela tiden.

svennebanan
2010-10-25, 22:00
Jamen inte jobbar väl en nyexaminerad jurist på Burger King, ungefär så jag menade , dvs waste of time till ingen nytta. Kan förstå er som pluggar nu att jag snackar dynga , men tro mig, jag har också pluggat hårt utan att jag kan använda det till något alls i "arbetslivet".

Vad hade du pluggat?

Olegh
2010-10-25, 22:00
Jamen inte jobbar väl en nyexaminerad jurist på Burger King, ungefär så jag menade , dvs waste of time till ingen nytta. Kan förstå er som pluggar nu att jag snackar dynga , men tro mig, jag har också pluggat hårt utan att jag kan använda det till något alls i "arbetslivet".

Nej, det låter inte troligt. Kommer man igenom en juristutbildning har man nog ett ganska tydligt mål med sin utbildning. Till skillnad från någon jävla "Kulturgeograf" som du nämnde i ditt exempel. Det låter som någon sån där fil. fak-utbildning som man läser bara för att ta poäng för CSNs skull.

Att en teoretisk utbildning på gymnasiet inte ger någon gräddfil till något bra jobb, direkt efter studenten, måste du ju ha varit medveten om från början. Själv gick jag NV.

filmjölk
2010-10-25, 22:01
Klart att det ger bättre jobb, men inte alltid högre lön.

Det är mest flyt eller "jobba överdrivet många timmar i veckan" i så fall om man som obildad tjänar bra. De av mina kompisar som läste på högskola tjänar bra mycket mer än mig som inte gjort det. jag hade iofs bra mycket mer pengar än dom när jag jobbade och de pluggade, så ifall man vill känna sig rik fram till c:a 25 skall man jobba istället för plugga. Skall man bli rik resten av livet skall man offra några år.

När jag behöver extra pengar för något måste jag jobba över/extra, de har extra pengar oavsett. Det är en jäkla sits man sätter sig i i dagens samhälle om man inte utbildar sig, man måste jobba jättemycket för att ha råd med lyx som andra kan ta för givet.

Potatiskillen
2010-10-25, 22:02
Du är så jävla bitter hela tiden.

Positiv är jag också ;) Grejjen är att det känns som att jag inte får det jag vill oavsett om jag kämpar på eller inte , det kallas väl att vara desperat? Blir ju som så om man analyserar sönder hela tiden och tror på saker som inte stämmer och att alla andra är bättre än mig oavsett utseende/utbildning/social bakgrund.


Tack och lov att jag får gå till psykologen en gång i veckan.

Jhe
2010-10-25, 22:03
Nej nej och åter nej, bara skitsnack.

Har en vän som jobbar på posten nu och han är utbildad till sk Kulturgeograf.

Ja, det var ju en värdelös utbildning, gå nåt som ger jobb.
Lika värdelöst är att det t.ex utbilda sig till genusvetare eller något skit.

n1tro
2010-10-25, 22:04
jag var t.o.m 14, fyllde 15 2v efter jag slutat jobba där. ålderdomshem i 4veckor jobbade jag på, fick jobbet genom att söka sommarjobb genom kommunen..

andnel
2010-10-25, 22:04
Ok, så du säger att rätt så många ungdomar som jobbar på butiken har bara deltidsjobb och sällan fast? Hur länge brukar man jobba på deltid?

Precis. De flesta använder butiker inom Handels som en slags sluss vidare till t.ex. resor, studier e.t.c. Detta p.g.a att man tjänar såpass bra inom Handels även om man "bara" är deltidsanställd. (Helger 100% OB). Detta är arbetsgivarna medvetna om och anställer därför få människor på heltid.

Potatiskillen
2010-10-25, 22:04
Nej, det låter inte troligt. Kommer man igenom en juristutbildning har man nog ett ganska tydligt mål med sin utbildning. Till skillnad från någon jävla "Kulturgeograf" som du nämnde i ditt exempel. Det låter som någon sån där fil. fak-utbildning som man läser bara för att ta poäng för CSNs skull.

Att en teoretisk utbildning på gymnasiet inte ger någon gräddfil till något bra jobb, direkt efter studenten, måste du ju ha varit medveten om från början. Själv gick jag NV.

Jomen tydligen så blev jag övertalad av farsan, jag ville ju gå mediaprogrammet på John Bauer som jag inte fick göra, eller fick och fick de avrådde mig att gå på den skolan. Jag hade nog fått ut mycket av det idag nu då jag gillar att syssla med filmer och journalistik, fan alltså!!!!

Kulturgeograf skall tydligen syssla med frågor inom turismen och miljön , en som jobbar åt kommunen med andra ord.

Edit: hämtat från Wikipedia

"Kulturgeografi


Kulturgeografi (andra namn på disciplinen är samhällsgeografi eller antropogeografi) är den del av geografin som behandlar mänsklighetens förhållande till jorden. Kulturgeografin är samhällsvetenskaplig; det naturvetenskapliga komplementet är naturgeografi. Kulturgeografin studerar systematiskt samspelet mellan människan och jordytan. Speciellt fokuserar man på att undersöka orsakerna och konsekvenserna av mänskliga aktiviteter ur sociala, kulturella, politiska och ekonomiska perspektiv. Kulturgeografin behandlar inte så mycket de rent fysiska aspekterna på jordens beskaffenhet, men det är omöjligt att diskutera kulturgeografi utan att ta hänsyn till den fysiska miljön där de mänskliga aktiviteterna utspelar sig. Kulturgeografiska studier tar ofta hänsyn till kontextuella förhållanden, såsom bakomliggande strukturer, institutioner, kultur och historia."

Potatiskillen
2010-10-25, 22:10
Precis. De flesta använder butiker inom Handels som en slags sluss vidare till t.ex. resor, studier e.t.c. Detta p.g.a att man tjänar såpass bra inom Handels även om man "bara" är deltidsanställd. (Helger 100% OB). Detta är arbetsgivarna medvetna om och anställer därför få människor på heltid.

Min plan lyder såhär:

- Praktisera och få arbetserfarenhet
- Söka jobb i Norge på kryssningsbåtar (tar vad som helst nästan om jag så måste vara nere och kasta in kol)
- Utbilda mig som reseledare undertiden på båten

Madame
2010-10-25, 22:13
Positiv är jag också ;) Grejjen är att det känns som att jag inte får det jag vill oavsett om jag kämpar på eller inte , det kallas väl att vara desperat? Blir ju som så om man analyserar sönder hela tiden och tror på saker som inte stämmer och att alla andra är bättre än mig oavsett utseende/utbildning/social bakgrund.


Tack och lov att jag får gå till psykologen en gång i veckan.


Du säger att du vill ha ett jobb, men säger upp dig för att du tycker det är trist.
Du vill inte gå en utbildning heller för det ger enligt dig sämre lön än att diska i norge eller annat B-jobb.

Så, hur och när har du kämpat på? rent konkret nu, berätta hur du har kämpat och vad det är du vill uppnå. Utifrån det går det att göra upp en plan så att du får det du vill ha.

Scratch89
2010-10-25, 22:13
Jag tycker du kan skippa första steget. De fullkomligt skriker efter folk i Norge. Skaffa dig din erfarenhet där istället, så slipper du slava för typ 30 kr i timman på någon praktikplats här. Har ett dussin kompisar som tog studenten nu i våras och de har alla åkt till Norge och fått jobb.

kaer
2010-10-25, 22:15
Tror inte den utbildningen hade gett dig särskilt mycket mer än sam.

Journalist är för övrigt rätt kämpigt i dagens läge, väldigt svårt att bli fast anställning, bara massa tidbestämda vikarietjänster, inte vidare betalt heller.
Sen är min egen åsikt att man väl horar ut sig ganska rejält, man har väl drömt om scope och grävande journalistik. Så blir man google-journalist istället.

Välja en bra utbildning med bra möjligheter när man är klar är mitt råd.
Du är 23 år gammal, det är ingenting. Åk till Norge och rensa fisk eller var på båt om du vill, inget fel med det.

Potatiskillen
2010-10-25, 22:23
Det blir väl att jag åker över till Norge nästa år, hade varit fett nice att ha råd att åka till Japan en vacker dag.

Hur kommer det sig att det är "lättare" att få jobb i Norge jämfört med Sverige?

Olegh
2010-10-25, 22:26
Nästa år? Vad är du upptagen med nu?

Visst, det må finnas särskilda omständigheter, men ditt största bekymmer verkar vara att du saknar driv. Det känns som att du egentligen inte vill jobba alls.

Scratch89
2010-10-25, 22:27
Hur kommer det sig att det är "lättare" att få jobb i Norge jämfört med Sverige?

Norska arbetsgivare tycker om svenskar, då vi faktiskt har väldigt hög arbetsmoral jämfört med andra länder. Sen tar vi oftast lite fulare jobb än vad norrmännen vill. Sen har de helt enkelt en bättre ekonomi och lite enklare regler som gör att unga kan ta sig in på arbetsmarknaden. Har jag hört.

Jhe
2010-10-25, 22:30
"Nästa år? Vad är du upptagen med nu?"

+1, TS vill bara få medhåll om att allt är jobbigt.
Saken är att det går att skaffa sig jobb/utbildning ganska enkelt, men man måste lägga ner tid.
Jobb skaffas genom att åka ut till företag med CV och presentera sig, inte genom att skicka email eller andra tafata (lata och oengagerade) försök.
Och att påstå att "kulturgeograf" skulle vara en vettig utbildning är ju bara absurt, utbilda dig till civilekonom eller gå nån ingenjörsutbildning så ska du se att du får vettigt jobb efter avslutade studier, har du inte betyg nu så börja plugga upp det.

eiri
2010-10-25, 22:31
16 telefon försäljare :D

Potatiskillen
2010-10-25, 22:32
Nästa år? Vad är du upptagen med nu?

Visst, det må finnas särskilda omständigheter, men ditt största bekymmer verkar vara att du saknar driv. Det känns som att du egentligen inte vill jobba alls.

Jo men inte vara en "gratis arbetskraft".

Däremot så tror jag att Willys kommer att vara en bra sysselsättning tills vidare.

The_RobRoy
2010-10-25, 22:33
Potatiskillen, läste igenom dina tankar/åsikter. Det låter som du inte har tillräckligt incitament att jobba och slita. Du kan tänka dig jobba, men bara om du får vad du själv anser är rimliga villkor (fast jobb, OK lön, vettiga jobbarkompisar).

Om man gått ut Sam och har den inställningen du har, så behöver man en hel del tur, för att det ska gå bra i arbetslivet. Det blir lätt så som den sits du sitter i nu.

För att svara på tråden. Mitt första heltidsjobb fick jag när jag var 25 år.

feyin
2010-10-25, 22:36
18

Potatiskillen
2010-10-25, 22:39
"Nästa år? Vad är du upptagen med nu?"

+1, TS vill bara få medhåll om att allt är jobbigt.
Saken är att det går att skaffa sig jobb/utbildning ganska enkelt, men man måste lägga ner tid.
Jobb skaffas genom att åka ut till företag med CV och presentera sig, inte genom att skicka email eller andra tafata (lata och oengagerade) försök.
Och att påstå att "kulturgeograf" skulle vara en vettig utbildning är ju bara absurt, utbilda dig till civilekonom eller gå nån ingenjörsutbildning så ska du se att du får vettigt jobb efter avslutade studier, har du inte betyg nu så börja plugga upp det.

Har ju runt 260 poäng om det säger något.

Jag är upptagen med praktiken, men jag gruvar mig om det kommer att sluta med att de utnyttjar mig som vanligt.

Potatiskillen
2010-10-25, 22:40
Potatiskillen, läste igenom dina tankar/åsikter. Det låter som du inte har tillräckligt incitament att jobba och slita. Du kan tänka dig jobba, men bara om du får vad du själv anser är rimliga villkor (fast jobb, OK lön, vettiga jobbarkompisar).

Om man gått ut Sam och har den inställningen du har, så behöver man en hel del tur, för att det ska gå bra i arbetslivet. Det blir lätt så som den sits du sitter i nu.

För att svara på tråden. Mitt första heltidsjobb fick jag när jag var 25 år.

Om du praktiserar på en byggfirma, du sliter som ett djur i sex månader och sedan så får du ingen anställning , skulle det inte kännas att man har blivit utnyttjad?

Scratch89
2010-10-25, 22:40
Har ju runt 260 poäng om det säger något.


I vad?

Potatiskillen
2010-10-25, 22:42
I vad?

Betygspoäng, alltså 1,4 om man räknade ihop allt som en klasskamrat gjorde.

Madame
2010-10-25, 22:42
Har ju runt 260 poäng om det säger något.

Har du 260 poäng? eller kulturgeografen?

Olegh
2010-10-25, 22:42
260hp?

Tar tillbaka det där om att "inte vilja jobba alls" och gör en +1 på RobRoy istället.

Edit: Ditt jämförelsetal från gymnasiet är helt ointressant. Det använder du för att söka till högskola/universitet.

Jhe
2010-10-25, 22:43
I vad?

Undrar jag med.
Det är då verkligen slöseri med tid ifall du inte skaffat dig någon färdig examen.

tossefar
2010-10-25, 22:45
Vid 27 år planerar jag ta mina första stapplande steg ut på arbetsmarknaden!

Potatiskillen
2010-10-25, 22:46
Slutbetyg på gymnasiet om det skulle säga något. Som Olegh skrev så är det bara nödvändigt till högskolan.

Madame
2010-10-25, 22:46
Betygspoäng, alltså 1,4 om man räknade ihop allt som en klasskamrat gjorde.

det är alltså gymnasiepoäng. Men vi har ju redan konstaterat att gymnasiet oftast inte är tillräckligt om man vill få ett bra jobb. Vad rob roy sa.

Nuthead
2010-10-25, 22:48
20

"Nästa år? Vad är du upptagen med nu?"

+1, TS vill bara få medhåll om att allt är jobbigt.
Saken är att det går att skaffa sig jobb/utbildning ganska enkelt, men man måste lägga ner tid.
Jobb skaffas genom att åka ut till företag med CV och presentera sig, inte genom att skicka email eller andra tafata (lata och oengagerade) försök.
Och att påstå att "kulturgeograf" skulle vara en vettig utbildning är ju bara absurt, utbilda dig till civilekonom eller gå nån ingenjörsutbildning så ska du se att du får vettigt jobb efter avslutade studier, har du inte betyg nu så börja plugga upp det.

Lite off-topic. Men kulturgeografiska institutionen/fakulteten är långt ifrån så bullshit som ni verkar tro att det är. Ni verkar inte jätte insatta i ämnet...

Jag studerar det inte själv men har flera bekanta som gör/gjort det. Beroende på inriktning kan det leda till väldigt attraktiva jobb inom stat, kommun eller landsting. Eller varför inte inom privata företag. Läs mer på t.ex. Uppsalas eller Lunds universitets hemsida... ;) Att hans kompis jobbar på posten är en annan femma...

Potatiskillen
2010-10-25, 22:48
Norge får det bli nästa år , känns som att oddsen är små att få ett jobb här. Provar på Willys nästa vecka och skiter det sig efter jul så packar jag mina väskor och drar, har inget att förlora känner jag.

J.V
2010-10-25, 22:52
Är man kräsen är det svårt, ja.

Madame
2010-10-25, 22:52
Norge får det bli nästa år , känns som att oddsen är små att få ett jobb här. Provar på Willys nästa vecka och skiter det sig efter jul så packar jag mina väskor och drar, har inget att förlora känner jag.

nästa vecka? det är bara måndag idag, gå dit imorgon :)

Potatiskillen
2010-10-25, 22:53
nästa vecka? det är bara måndag idag, gå dit imorgon :)

Min praktik börjar nästa vecka, har ju en sk handledare som är väldigt slö tydligen.

petah
2010-10-25, 22:54
Praktiserade på en bank en vecka i trean på gymnasiet, fick jobb där direkt efter studenten.

Jävligt schysst med bra jobb direkt, men det är lite surt också nått år efter nu också då man inte direkt har pluggat vidare än även om man tänkte det tidigare. Iofs så är det inte nå problem om man skulle vilja byta jobb inom banksektorn men om man skulle vilja byta bransch helt i framtiden vore det skönt med en mer bred utbildning...

Madame
2010-10-25, 22:55
Min praktik börjar nästa vecka, har ju en sk handledare som är väldigt slö tydligen.

jaha, du har redan fått praktik på willys, då är jag med :) Trodde du skulle dit med ansökan. :P

babidi
2010-10-25, 22:55
14-15

Jhe
2010-10-25, 22:57
20



Lite off-topic. Men kulturgeografiska institutionen/fakulteten är långt ifrån så bullshit som ni verkar tro att det är. Ni verkar inte jätte insatta i ämnet...

Jag studerar det inte själv men har flera bekanta som gör/gjort det. Beroende på inriktning kan det leda till väldigt attraktiva jobb inom stat, kommun eller landsting. Eller varför inte inom privata företag. Läs mer på t.ex. Uppsalas eller Lunds universitets hemsida... ;) Att hans kompis jobbar på posten är en annan femma...

Off topic.

Står även att det är ett ämne som "bör" kompliteras med en annan utbildning, och enligt beskrivning så ser det ut som att utbildning erbjuder jobb som man kan få genom andra (kortare) utbildningar.
Överdrev lite när jag sa bullshit jobb, men det ser ut att finnas ett väldigt begränsat antal jobb för någon som utbildar sig till detta, speciellt utan kompleterande utbildning.

Stoltz
2010-10-25, 23:06
18-19..men började med småjobb från 14-15års ålder ;)
Samma här.

Nej nej och åter nej, bara skitsnack.

Har en vän som jobbar på posten nu och han är utbildad till sk Kulturgeograf.

Problemet är att du har samma mentalitet som en hel drös dumpuckon på Universitetet.

"Oj, titta på mig, jag läser på Universitetet! Nu ska jag bara göra detta i tre år, sedan kommer de kasta jobb efter mig, oj oj oj!" - Och det kommer från mig som t.o.m. pluggade teologi utan att ens vilja bli präst. Skillnaden var att jag läste det för helt andra intressen än att få jobb, men det finns alldeles för många studenter som tror att pga att de har haft en högskola/universitetsutbildning, oavsett vad det är, kommer ge dem ett jobb, och när det inte gör det, då är det inte en själv som gjort fel val av studier, utan då är hela utbildningssystemet fel.

Där kan vi snacka Nej nej och åter nej.

Tror du att en teolog får lika lätt jobb som en ekonom? Knappast. En kulturgeograf? Troligtvis mindre än teologen.

Vill du inte plugga så för sjutton, gör det inte :) Men se till att du gör besluten pga rätt anledningar, inte pga någon ogenomtänkt anledning så som en jämförelse mot din väns studier som Kulturgeograf och din egna jämförelse med gymnasiestudier. Inte ens samma nivå.

muddler
2010-10-26, 00:42
19 år och kassör i den lokala ICA-butiken.

spoon
2010-10-26, 00:46
Hahah! Vad gör en sådan?

Jobbar på posten.

Började jobba efter gymnasiet innan det har jag jobbat på alla lov på med diverse arbeten sen jag var 15.

tntballe
2010-10-26, 02:11
15 när jag blev anställd och inte en arbetslös dag sedan dess. Ibland 2 jobb för att ha råd med blingbling.

Biceps
2010-10-26, 04:16
19

fiskebulle
2010-10-26, 10:43
Det känns som Potatiskillen antingen är väldigt lat eller väldigt korkad, möjligtvis en kombination utav båda.

Ang. kulturgeografen: Det finns en jävla massa utbildningar på Sveriges alla högskolor, att tro att man får jobb bara för att man genomfört en utbildning är ju ganska naivt. Vissa utbildningar på högskolan eller KY leder direkt till jobb, andra inte.

grondahl
2010-10-26, 10:48
De kulturgeografer jag känner har alla jobb. Oftast GIS-relaterat.

Langster
2010-10-26, 10:54
19, min bror fixade ett jobb till mig direkt efter gymnasiet.
Efter ett par månader ringde de från praktikplatsen jag hade i 3:an på gymnasiet och frågade om jag ville börja jobba där. 10 år senare fick jag frågan om jag ville börja där jag jobbar nu.

Jag har aldrig behövt söka ett jobb i hela mitt liv.
Å andra sidan har jag inte varit ledig mer än 3 veckor i rad på 13 år heller...

Adama
2010-10-26, 11:04
24 eller 25 år. Efter ett gäng år på högskola så var det dax att söka jobb. Hamnade på postterminalen, nattskift.. sortera post. Helt okay jobb. Tog 8-9 månader att få första jobbet relaterat till studierna, så hann med att sortera en del.

chidde
2010-10-26, 11:27
En annan fråga jag kan ställa, finns det någon därute som har genomlidit sex månaders praktik och fick jobb sedan. Är oddsen stora eller låga att man blir anställda efter allt praktik? Enda fördelen jag kan se att få praktisera på Willys är att jag får träffa normala människor och att jag lär få bli sysselsatt.


mitt forsta "riktiga" jobb fick jag nar jag var 20 ar pa Burger King, det var via ett traditionellt vis. skickade in mitt CV, inkallad pa intervju, anstalld

mitt andra "riktiga" jobb fick jag nar jag var 22 ar pa Hilton i Malmo, via det har systemet som du ratar. arbetsformedlingen ordnade en 8 veckors praktik at mig, fick inte ett rott ore for det. jag blev utnyttjad och gjorde jobb som ingen annan ville gora, men jag larde mig ocksa valdigt mycket och det gav mig en heltidstjanst. vilket var valdigt ovanligt pa den tiden da manga bartenders bara hade jobb pa helgerna. aret darefter slutade barchefen och jag blev erbjuden till att ta over ansvaret

Är Sverige verkligen så trist och tråkigt att man måste lämna landet för att ens få jobb?

ja, jag tycker det
manga svenskar ar bekvama av sig och jaser garna pa sitt jobb i flera ar innan de ror pa sig. vissa stannar dar tills de gar i pension, vilket ger mindre mojligheter for andra att komma in

sag att du ar valdigt duktig pa ditt jobb och ar redo att bli befodrad, du maste anda vanta pa att en plats ar ledig och salange din chef sitter och jaser pa den positionen sa kommer det aldrig bli din tur. det ar lite sa jag kanner i Sverige, mindre utvecklingsmojligheter och tempot ar trogare

nar jag ar hemma i Sverige och halsar pa sa kanner jag 95% av personalen pa hotellet, alla jobbar fortfarande kvar och allting ar samma. nar jag t ex var inne pa mitt forra jobb och halsade pa har i London dar jag slutade for 3 manader sen sa har halften av personalen hunnit sluta och det var nastan bara nya ansikten

Jamen inte jobbar väl en nyexaminerad jurist på Burger King, ungefär så jag menade , dvs waste of time till ingen nytta. Kan förstå er som pluggar nu att jag snackar dynga , men tro mig, jag har också pluggat hårt utan att jag kan använda det till något alls i "arbetslivet".

nar jag var pa mitt sasongsjobb pa Fritzell's forlag (ett foretag som gor almanackor) sa var en av mina kollegor en utbildad jurist, vi gjorde samma arbetsuppgifter och tjanade samma peng. for mig var det har forsta steget in i arbetslivet, for honom var det en mellanlandning till hans framtida jobb

den som tror att man landar sitt dromjobb direkt efter sin utbildning ar bara naiv, man maste jobba och samla pa sig erfarenhet for att na dit. vissa saker i livet laser man sig till, andra saker jobbar man sig till och nar man har det paketet i sin helhet, det ar da man ar "etablerad" och kan neka jobb som man inte kanner for, men tills dess maste du nog acceptera att jobba gratis, slita och bli utnyttjad som en prostituerad

von huff
2010-10-26, 11:33
19 år och nu är jag 20 och har min andra fasta anställning.Om man inte vill studera så skall man inte göra det tycker jag men att studera konstvetenskap och liknande i flera år och sedan sitta arbetlös för att man inte hittar ett jobb som motvarar utbildningen är korkat tycker jag.Jag kommer iaf att börja studera nåt som det finns möjlighet till jobb eller som innefattar ett brett område så man har möjlighet att jobba inom flera olika branscher.

Att hitta jobb har varit svårt man har lyckats då jag först haft praktik och lyckats visa vad man går för och kontakter är bra att ha

Kryss
2010-10-26, 13:11
22 år, ett år efter muck. Där blev jag kvar 2½år tills jag tog tjänstledigt för studier.
Innan dess ströjobb över sommarn, och en månads vik.

ha:cl
2010-10-26, 14:04
Nej nej och åter nej, bara skitsnack.

Har en vän som jobbar på posten nu och han är utbildad till sk Kulturgeograf.

haha

Jamen inte jobbar väl en nyexaminerad jurist på Burger King, ungefär så jag menade , dvs waste of time till ingen nytta. Kan förstå er som pluggar nu att jag snackar dynga , men tro mig, jag har också pluggat hårt utan att jag kan använda det till något alls i "arbetslivet".

Definera "pluggat hårt".

J.V
2010-10-26, 14:07
Det känns som Potatiskillen antingen är väldigt lat eller väldigt korkad, möjligtvis en kombination utav båda.+1

Utan arbetslivserfarenhet och med en teoretisk gymnasieutbildning i bagaget kan man inte vara så förbannat kräsen.

tossefar
2010-10-26, 14:10
Tror man dessutom att gymnasiet är en utbildning (där man kan jobba hårt...) så har man lite sned verklighetsuppfattning.

pbiddy
2010-10-26, 14:24
Fick jobb tre veckor efter studenten på ett bemanningsföretag som jag sen arbetade heltid hos (på samma ställe) i fyra år tills jag började plugga.

KlopFer
2010-10-26, 16:37
19år, direkt efter studenten. Gick media och fick jobb som fåtågraf/allt-i-allo. Jobbar fortfarande kvar.

Jhe
2010-10-26, 16:57
haha



Definera "pluggat hårt".

Hans definition av plugga hårt var väll samhällslinje på gymnasie, tror det blev konstanterat för några sidor sedan :)

Jorpa
2010-10-26, 17:04
Nu pratar jag alltså om ett fast jobb som varade i minst ett halvår och inget sommarjobb eller vakansjobb på helgerna utan ett riktig jobb med andra ord.

Jag är snart 23-år (i december) och jag har inte haft ett riktigt jobb att gå till och få pengar för det utan bara vakans och sommarjobb. Jag förstår inte hur det här gick till, jag gick Samhällsvetenskap (som definitivt skulle vara något enligt min farsa) och nu snart tre år efter gymnasiet har jag bara pluggat tills början av detta år och det tog tamigfasiken fyra månader tills jag fick en praktikplats på nå j*kl* godisgrossist , det låter ballt att säga det för kompisar men gud vad långtråkigt det blev och folket där var lite sådär efterblivna så att säga, somliga av dem. Jag blev väldigt uttråkad att jag "sade upp mig" , orkade inte med det där.

Jag frågar er nu, har verkligen alla som har jobbat på ica/konsum/willys genomlidit 2-3 månaders praktik innan de blev anställda? Jag köper inte det där att alla har gjort det faktiskt, eller så har alla gjort det utan att de säger de offentligt till mig.

Jag vet att de som gick fordons/omvårdnads fick praktik under gymnasiet , något som knappast natur-/samhällsvetenskap fick göra. Det enda fördelen som jag har till skillnad från andra är att jag har lättare att ta mig in på gymnasiet , men kan en som har gick byggnadsprogrammet läsa basår i naturvetenskap så känner man sig sådär "Jaha? Tre år till ingen nytta, tack!"

Enda fördelen jag kan säga nu är att jag har praktik nu på Willys nästa vecka, vet inte hur länge , men trolgitvis 1-2 månader och är det så att de frågar om jag kan "vara kvar" eller "jobba" under julruschen så skall jag ställa motkrav dvs anställning. Aldrig att jag skall bli utnyttjad igen.

En annan fråga jag kan ställa, finns det någon därute som har genomlidit sex månaders praktik och fick jobb sedan. Är oddsen stora eller låga att man blir anställda efter allt praktik? Enda fördelen jag kan se att få praktisera på Willys är att jag får träffa normala människor och att jag lär få bli sysselsatt.

Jag ångrar att jag inte provade på att söka jobb under gymnasiet, dumt av mig måste jag säga, varför tog jag tex inte det där helgjobbet på det där cafeet tex? Så dum jag var. Jag har det bra ekonomiskt måste jag säga tack vare aktier och fonder, så jag lever inte på 3000-5000 kr direkt, så jag borde väl inte klaga antar jag.

Är det så att jag skulle få jobb så kommer jag bara vara där ett halvår, sedan sticker jag till Norge och provar på en karriär som reseledare.

Sök ett jobb som säljare, oftast väldigt lätt att få och du styr exakt din egen lön beroende på hur mycket du kämpar. Är du riktigt bra kan du tjäna riktigt bra pengar.

Potatiskillen
2010-10-26, 21:17
Hans definition av plugga hårt var väll samhällslinje på gymnasie, tror det blev konstanterat för några sidor sedan :)

Har pluggat på heltidskurser på högskolan också inom humanistiska ämnen bla etnologi och historia, fick iofs tenta om ett par gånger. Det tog på mig psykiskt då jag kuggade första gången, man hade mycket att förlora på det.

Jag tappade enormt självkänsla efter allt pluggande, som att det inte gav någonting och att det skapas hierarkier mellan studenterna känns det som "De som kuggar" och "De som har VG på tentorna", det är just därför jag undviker studier för tillfället.

tsp
2010-10-26, 21:18
20

Eddie Vedder
2010-10-26, 21:23
Jag tappade enormt självkänsla efter allt pluggande, som att det inte gav någonting och att det skapas hierarkier mellan studenterna känns det som "De som kuggar" och "De som har VG på tentorna", det är just därför jag undviker studier för tillfället.

Inget illa menat men allt du skriver rimmar illa med dina påståenden om att du jobbar så hårt och kämpar så väldigt. Du verkar mest ge upp, kolla vad andra gör på Facebook och tolka det som att alla andra är överlyckliga och sedan gnälla på allt med Sverige i tråd efter tråd.

Den dagen du bott i ett par andra länder en hyfsat lång tid tror jag faktiskt du kommer omvärdera synen på Sverige som det skitland du alltid målar upp.

Jhe
2010-10-26, 21:24
inget illa menat men allt du skriver rimmar illa med dina påståenden om att du jobbar så hårt och kämpar så väldigt. Du verkar mest ge upp, kolla vad andra gör på facebook och tolka det som att alla andra är överlyckliga och sedan gnälla på allt med sverige i tråd efter tråd.

Den dagen du bott i ett par andra länder en hyfsat lång tid tror jag faktiskt du kommer omvärdera synen på sverige som det skitland du alltid målar upp.

+1

agazza
2010-10-26, 21:40
högg lövstör och sålde till aluminiumvärk när jag började 7an, men det var väl inte direkt en anställning utan mer näringsidkare eller nåt.

Fick mitt första jobb när jag hade gått klart Ky skolan. 19 år.

Tronic
2010-10-26, 21:48
Potatiskillen, Vad gör du på dagarna som är viktigare än en eventuell praktik och chans till jobb? Du verkar ha jävligt kass inställning.

Jag har bara en provanställning på 6 månader än så länge. Sökte jobb på en ICA-butik, fick komma och provjobba nästa dag. Förhoppningsvis jobbar jag kvar om ett halvår. ;)

hugok
2010-10-26, 21:55
Tror man dessutom att gymnasiet är en utbildning (där man kan jobba hårt...) så har man lite sned verklighetsuppfattning.

+1

Sen får man ju läsa något som verkligen är nödvändigt. Inte nåt jäkla trams som typ genusvetenskap, kultur, konst etc. Läs till civilekonom, civilingenjör, jurist, läkare, sjuksköterska eller vad vet jag. För mej känns det fullkommligt orimligt att man har så jäkla många platser på "flumutbildningar" när bara en bråkdel av alla som går ut får jobb inom det sen.
Jag fick mitt första jobb när jag var 18 år på McDonalds. Sedan dess har jag itne haft några problem med jobb.

ha:cl
2010-10-26, 22:27
Har pluggat på heltidskurser på högskolan också inom humanistiska ämnen bla etnologi och historia, fick iofs tenta om ett par gånger. Det tog på mig psykiskt då jag kuggade första gången, man hade mycket att förlora på det.

Jag tappade enormt självkänsla efter allt pluggande, som att det inte gav någonting och att det skapas hierarkier mellan studenterna känns det som "De som kuggar" och "De som har VG på tentorna", det är just därför jag undviker studier för tillfället.

Klassiskt svenskt sossetänk. Ta dig i kragen och slit lite för brödet. Det finns människor som klarar en tuffare utbildning i tuffare miljöer än dig.

Edit: Samhäll på gymnasiet och början på humanistiskt är inget. Man degar samhäll sedan hoppar man av humanistisk och klagar på att man inte orkar med alla som får VG på tentorna. Hoppla polle!

Currenthill
2010-10-26, 22:30
Jag var 20. Direkt efter lumpen fick jag jobb som IT-ansvarig på en resebyrå.

Rahf
2010-10-27, 06:47
Började jobba helgskift när jag var 16 eller 17, minns inte riktigt exakt när det var.

Till slut var det helt enkelt inte intressant längre. Det kändes som en plåga varje helg, så jag sa upp mig och njöt av den kvarvarande gymnasietiden.

Eddie Vedder
2010-10-27, 08:11
Klassiskt svenskt sossetänk.

Jag vet inte hur mycket av Potatiskillens inlägg du läst tidigare men det är i alla fall tydligt att han är Sverigedemokrat.

Hans syn är litegran: "Jag är slö och gör ingenting och det är det här jävla landets fel och alla invandrare"

shut teh face
2010-10-27, 09:05
Jag har alltid haft jobb när jag velat det, jag var hemma ett år och gjorde inte ett skit förutom att spela WoW men då valde jag det. :)

Betar
2010-10-27, 09:08
Jag tycker du kan skippa första steget. De fullkomligt skriker efter folk i Norge. Skaffa dig din erfarenhet där istället, så slipper du slava för typ 30 kr i timman på någon praktikplats här. Har ett dussin kompisar som tog studenten nu i våras och de har alla åkt till Norge och fått jobb.

Nej de gör dom verkligen inte. För 5 år sen gjorde dom de, men nu? Nepp.
Har en polare som sökt jobb där under en längre tid utan att få något så han tog bilen och körde över gränsen för att lättare få jobb. Tredje gången han bilade över lyckades han till slut få jobb. De trots att han hade "kontakter" inom vissa fiskrensar-företag.

Han fick själv höra av norrmännen att de är så pass många ungdomar som söker sig till Norge nu att de var lönlöst att försöka.

Med de sagt så tror jag inte att de är omöjligt att få jobb i Norge men åker man dit med tron att de bara är att välja o vraka mellan olika arbeten så lär man få de tufft.

thenut
2010-10-27, 09:59
Var 23, sommarjobbade på ett mjukvaruföretag en sommar då jag pluggade på LiTH (sög för övrigt på att plugga, hata analys och linjär algebra), jobbar fortfarande med samma sak idag...

hugok
2010-10-27, 10:32
Jag vet inte hur mycket av Potatiskillens inlägg du läst tidigare men det är i alla fall tydligt att han är Sverigedemokrat.

Hans syn är litegran: "Jag är slö och gör ingenting och det är det här jävla landets fel och alla invandrare"

Landskrona är en gammal socialdemokratisk stad som nu är sverigedemokratisk. Så de gamla sossarna är nog de som i störst grad blir sverigedemokrater.

chidde
2010-10-27, 10:40
Han fick själv höra av norrmännen att de är så pass många ungdomar som söker sig till Norge nu att de var lönlöst att försöka.

Med de sagt så tror jag inte att de är omöjligt att få jobb i Norge men åker man dit med tron att de bara är att välja o vraka mellan olika arbeten så lär man få de tufft.

jag haller med, det var redan svart nar jag var i Oslo varen 2008 for att soka barjobb.. da med redan bra meriter i bagaget sa var det svart. planterade sakert over 10 st CV'n pa potentiella stallen jag ville jobba pa

gick visserligen in pa ett stalle med CV och fick provjobba dagen efter och blev erbjuden jobbet, men det var ett riktigt lokstalle. nan manad efter blev jag uppringd av Hard Rock Café som ocksa ar ett lokstalle, mer an sa var det minsann inte

men i slutandan tror jag anda det handlar om attityd och hur "krasen" man ar, oavsett vilket sa tror jag att populara svenskstader som Oslo och London ger storre mojligheter till jobb an den medelstora staden i Sverige. men att det skulle vara latt? icke!

Turbo Rico
2010-10-27, 10:44
19, ganska direkt efter studenten.

ha:cl
2010-10-27, 12:09
Jag vet inte hur mycket av Potatiskillens inlägg du läst tidigare men det är i alla fall tydligt att han är Sverigedemokrat.

Hans syn är litegran: "Jag är slö och gör ingenting och det är det här jävla landets fel och alla invandrare"

Ja, den låga snittbegåvningen hos de båda grupperna verkar vara slående lika, även om invandringspolitiken måste reformeras å det grövsta.

Potatiskillen
2010-10-27, 12:14
Jag tror att jag är slö för att jag oroar mig hela tiden, dvs att alla är emot mig hela tiden.

Har fått tid hos läkaren, psykologen misstänker att jag lider av något som bipolär sjukdom då jag har det i släkten. Så man ser väl hur det blir, men jag oroar mig dagligen om ingenting. Typ "Kommer jag få jobb/tjej och en bra framtid?"

ha:cl
2010-10-27, 12:18
Jag tror att jag är slö för att jag oroar mig hela tiden, dvs att alla är emot mig hela tiden.

Har fått tid hos läkaren, psykologen misstänker att jag lider av något som bipolär sjukdom då jag har det i släkten. Så man ser väl hur det blir, men jag oroar mig dagligen om ingenting. Typ "Kommer jag få jobb/tjej och en bra framtid?"

Det tror jag merparten av ungdomar känner. Precis som du.

Potatiskillen
2010-10-27, 12:27
Det tror jag merparten av ungdomar känner. Precis som du.

Jo fast för somliga så kan det här vara ett vardagsproblem, du vet somliga kan beklaga sig enormt när de har stukat foten, andra inte.

young_george
2010-10-27, 12:38
Jag är 24 och har ännu inte haft ett vanligt jobb.

Provade en dag, och det var riktigt tråkigt så jag tackade för mig.

Vunnis
2010-10-27, 13:03
Tog studenten ett år för tidigt, var på arbetsförmedlingen ~ett halvår utan att det hände någonting genom dem, hittade extraanställning genom en jag kände, kvar där nu med efter 11 månader och nu hoppas jag på utbildning :)
Så jag var 18 om det nu räknas utan att det är heltid. Dom ropar - jag jobbar.

Kek
2010-10-27, 14:05
Gå högskola, ger bättre jobb.
Visst om man vill jobba skitjobb för pengar nåt år och resa, men i de långa loppet lönar det sig med bra jobb.

Beror ju på vilken högskoleutbildning man går. Finns ju en hel del skit som inte ger annat än arbetslöshet och ett f3tt lån och om man väl får jobb så har man fortfarande ett f3tt lån med kass lön att betala. Man ska ju inte tro att man lever livet gott för att man pluggat på högskola.

Ot så är jag 19, snart 20 och har fortfarande inte haft ett fast jobb. Tog studenten i år.

O_Wao
2010-10-27, 14:20
Vägrar att sitta och slösa bort 3-5 år på ett "välbetald" jobb, de som jobbar som diskare i Norge skall ju tydligen tjäna mer än mäklare i Sverige.

Dessutom så vägrar jag ta CSN lån, något som jag tack och lov aldrig har gjort heller. Dessa lån och "spärrning av omvärlden" gör att jag aldrig vill plugga igen, tänk om man kuggar på 3-5 tentor tex? Denna lilla budget som man har gör att man knappast har råd att få åka bort på semester.

Samhällsvetenskapligt program är studieförberedande. Det vill säga att du förutsätts nästan plugga vidare på universitetet efter gymnasiet för att få en examen, tex i ekonomi.

Att vägra ta CSNlån för att plugga måste leda till att du drastiskt minskar dina möjligheter. Klarar du då att försörja dig på dina fonder eller måste du jobba bredvid studierna för att försörja dig?

Att klara sina studier är studentens "jobb", dvs du förutsätts lägga så mycket tid och energi på dina kurser att du klarar dem. Att åka på semester som student får man välja bort alternativt spara ihop pengar på sommarjobbet och sen åka tex i slutet av sommaren.

Om du tycker att bristen på semester är det största hindret för att du ska börja plugga så... ja. Du låter rent ut sagt förbannat naiv och bortskämd.

Du blir inget på en gymnasieexamen från samhällsvetarprogrammet, den tråkiga realiteten är då troligen praktik (ersättning via AF) eller om du har extrem tur; en anställning/vik på lågkvalificerat jobb. Du kan ju inget inom något yrke om du inte har jobbat tidigare.

Ang jobb i Norge så får du tänka på att levnadsomkostnaderna i Norge matchar de höga lönerna, dvs ska du flytta dit kan det vara så att man i det längre perspektivet inte får så mycket överskott om man bor kvar.

Osten80
2010-10-27, 15:01
19 år, cnc-operatör på en metallindustri. Jag stannade där i lite drygt två år.

Jajje
2010-10-27, 15:08
20 år, arbetar som privatannonssäljare/kundtjänst/allmänna kontorssyslor på en av de större lokaltidningarna i Småland. Anställd sedan 4 månader tillbaka (dock bara vikariat) som löper på tills jag hör annat, dock minst året ut. Räknas det som riktigt jobb?

Betar
2010-10-27, 15:58
Jag är 24 och har ännu inte haft ett vanligt jobb.

Provade en dag, och det var riktigt tråkigt så jag tackade för mig.

Så vad gör du nu istället? Studerar?

fiskebulle
2010-10-27, 15:59
Så vad gör du nu istället? Studerar?

Han lever på sarkasm.

Raschmus
2010-10-27, 17:15
Diskjobb i Norge låter klokt. Jag vet ingen annan arbetsplats än resturang eller klubb där du kan knyta så många nya kontakter.

Jhe
2010-10-27, 17:22
Beror ju på vilken högskoleutbildning man går. Finns ju en hel del skit som inte ger annat än arbetslöshet och ett f3tt lån och om man väl får jobb så har man fortfarande ett f3tt lån med kass lön att betala. Man ska ju inte tro att man lever livet gott för att man pluggat på högskola.

Ot så är jag 19, snart 20 och har fortfarande inte haft ett fast jobb. Tog studenten i år.

Kolla mina senare inlägg så skriver jag att man får välja en utbildning som ganska säkert ger bra jobb, inte vilken flum utbildning som helst.

hugok
2010-10-27, 17:23
Diskjobb i Norge låter klokt. Jag vet ingen annan arbetsplats än resturang eller klubb där du kan knyta så många nya kontakter.

Men hur kul är det att diska hela livet? Den primära anledningen till att jag pluggar är itne lönen, utan att jag inte vill ha ett jobb som diskplockare etc livet ut eftersom jag inte skulle trivas med det i längden.

The_RobRoy
2010-10-27, 17:30
Jag tror att jag är slö för att jag oroar mig hela tiden, dvs att alla är emot mig hela tiden.

Har fått tid hos läkaren, psykologen misstänker att jag lider av något som bipolär sjukdom då jag har det i släkten. Så man ser väl hur det blir, men jag oroar mig dagligen om ingenting. Typ "Kommer jag få jobb/tjej och en bra framtid?"

Köp hem denna bok och läs:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163314460

Ape3
2010-10-27, 18:41
14,5 Olaglig alltså.

SiSenior
2010-10-27, 19:15
Dagen jag fyllde 19.

AhmedGrisen
2010-10-27, 19:40
15 direkt efter grundskolan fick dock ingen seriös lön förens jag var 22

Chrillee
2010-10-27, 20:12
Jag är 24 och har ännu inte haft ett vanligt jobb.

Provade en dag, och det var riktigt tråkigt så jag tackade för mig.

En dag? Inte illa... Hur försörjer du dig om man får fråga?

Kan tillägga att jag är 23 år och aldrig haft ett jobb över 6 månader, och haft fler ströjobb än vad vissa har på en livstid.

Lider av samma "syndrom" att jag inte klarar av samma ställe så länge.
Önskar dock att jag en dag med eller utan utbildning hittar ett arbete som jag kan försörja mig bra på och ha över en lång period samt kunna utvecklas i det.

Chrillee
2010-10-27, 20:16
Jag tror att jag är slö för att jag oroar mig hela tiden, dvs att alla är emot mig hela tiden.

Har fått tid hos läkaren, psykologen misstänker att jag lider av något som bipolär sjukdom då jag har det i släkten. Så man ser väl hur det blir, men jag oroar mig dagligen om ingenting. Typ "Kommer jag få jobb/tjej och en bra framtid?"

Vem finasierar din psykolog? Landstinget? Kör du KBT eller psykoanalys?

ha:cl
2010-10-27, 20:34
Jo fast för somliga så kan det här vara ett vardagsproblem, du vet somliga kan beklaga sig enormt när de har stukat foten, andra inte.

Allt handlar om lathet och inställning.

agazza
2010-10-27, 20:43
Förra året gjorde jag 1862,5 timmar + 428,5 timmar övertid.

Tills första september i år har jag gjort 1190 timmar + 222,5 timmar övertid.

Då jobbar jag en och en halv vecka och är ledig 1 och en halv vecka.

Minus 5 veckor semester. Minus 4 dagar sjukanmäld på 2 år.

Jag blir arg på slökukar som bara kostar pengar för mig i form av skattepengar.

Stoltz
2010-10-27, 20:44
Förra året gjorde jag 1862,5 timmar + 428,5 timmar övertid.

Tills första september i år har jag gjort 1190 timmar + 222,5 timmar övertid.

Då jobbar jag en och en halv vecka och är ledig 1 och en halv vecka.

Minus 5 veckor semester. Minus 4 dagar sjukanmäld på 2 år.

Jag blir arg på slökukar som bara kostar pengar för mig i form av skattepengar.

Jobba 1 ½ vecka, ledig 1 ½ vecka? Hell yeah, I would..!

agazza
2010-10-27, 20:50
Jobba 1 ½ vecka, ledig 1 ½ vecka? Hell yeah, I would..!

kom över till norge, the dark side, 20% mer per krona och medellönen är runt 150Nok. Högre ifall du har någon KY utbildning du kan nyttja.

det är egentligen ett 12/9 schema men jag föredrar att jobba in mina 112,5 timme så fort som möjligt och åka hem. Inte alla arbetsgivare som går med på det. Jag blir mer eller mindre tvingad.

Jobbar du på plattform kan du få upp till 14 dagar jobb / 28 dagar hemma, osv.

hugok
2010-10-27, 21:59
En dag? Inte illa... Hur försörjer du dig om man får fråga?

http://aktivdemokrati.files.wordpress.com/2010/01/mona-sahlin.jpg

Inga problem.

Potatiskillen
2010-10-28, 12:17
Vem finasierar din psykolog? Landstinget? Kör du KBT eller psykoanalys?

Va? Jag bara går till en psykolog , that's it.

Vid säger väl kommunen då.

Trance
2010-10-28, 12:22
Allt handlar om lathet och inställning.

Inte allt. Visst kan vissa få en ett beteende där de blir väldigt gnälliga och negativa lätt men samtidigt så kan man inte ignorera att alla är inte lika eller att det faktiskt finns de som har störningar i vissa viktiga substanser i hjärnan.

Elso
2010-10-28, 23:41
14,5 Olaglig alltså.

samma här, jag sa att jag var 15 :D

Landström
2010-10-29, 07:23
14,5 Olaglig alltså.

Nja, beror på vilket jobb du hade. Grundregeln för jobb ligger på minst 13 år. Men du får jobba tidigare än så också om du har ett riktigt lätt jobb, som att t ex sälja tidningar.

Själv var jag 14 och målade ramper till rymdraketer. :cool:

Potatiskillen
2010-10-29, 09:35
Igår så tog jag tag i hårthandskarna, jag gick in på tre butiker och frågade om praktik och jag fick tre visitkort och efter praktiken på Willys så kanske det är dags att söka jobb där?

Jag blev glad iallafall :)

Potatiskillen
2010-10-29, 09:36
Vem finasierar din psykolog? Landstinget? Kör du KBT eller psykoanalys?

Landstinget lär det vara.

Lellan
2010-10-29, 10:32
Hm, alltså, jobb behöver inte vara så märkvärdigt. Man kan använda det till olika saker; skaffa kompetens, tjäna sitt levebröd, få erfarenheter, fördriva tiden, för att det är kul och/el givande, för att man.. måste.
"Riktigt jobb".. Hm, började på paketeringen på knivfabrik på lov när jag var 13, avancerade snart till knivslip och där var det ackord och jag var pengakåt så när jag fick min första fetinglön fick jag prata med "di äldre" på golvet.. Man tjänar liksom inte i längden på att tokjobba så. De som jobbat där 50 år skulle slita sönder sina leder isf, för dem är det inte bara ett sommarjobb. Samtidigt fick jag ryggdunk för att jag var ambitiös, men vi hittade en lagomnivå där jag fick jobba - och samtidigt lära ett och annat om härdning, gashantering etc. Samt om arbetsmiljö, säkerhetsföreskrifter, vad facket är bra till etc. Värdefulla kunskaper, även om följande löner blev mer "normala" än feta.
När jag började gymasiet blev det hotelljobb; städ, frukost, reception. Lärde mig ännu mer om vikten av organisation, att få saker på papper, hantera relationer till kolleger etc. Och lite "vilken människa vill du vara". Tex: ser bordsskivan ren ut kan man kanske få lust att skita i att torka den. Men om du bodde här, skulle du vilja sitta vid en bordsskiva som kanske inte är dammig, men som ngn haft sin rumpa på (man vet inte vad folk gör på sina hotellrum, trust me..)? Så rutiner är bra vid vissa jobb: inte tänka, bara göra.
Upplevde högskolestudierna som slackertid, så jag skaffade 3 jobb (sammanlagt heltid) och kvällskurser.. :Virro Ett par jobb var inom vården; insåg att jag var bra på att tyda vårdtagare, tyckte om att ha rutiner där man tänker, inte bara gör. Ett var på bageri: lärde mig att man blir tjock av bullar! Där var det för övrigt totalt kaos, man började kl 20 och slutade kl 6, hade man tur fick man rast. Oftast inte eftersom det alltid var ngn jäkla högtid. Eftersom jag visade framfötterna fick jag stå vid ett löpande band med 40 graders värme, kom 5 plåtar med 5 långfrallor åt gången, som skulle skyfflas in bakvagnar. Lärde mig nackdelen att visa sin effektivitet s.a.s... :D För de gamla rävarna pickade rågkakor, när man hojtade så höll de en saftflaska (vi hade förmånen att välja: "röd!" el "gul!" ropade man..). Ropade alltid "röd" för det ryktades att en kille de inte gillade hade fått piss i sin flaska.. Det var många invandrare där, de första jag någonsin pratade med faktisk. Blev bra kompis med en 40årig gubbe som alltid avslutade sitt pass med att göra smörgåsar åt sin fru "hon jobbar 2 jobb, vi ses på helgerna, åhh, hon är så vacker, vacker.. Mkt kärlek, mkt kärlek!". Andra gubbar gnällde på "kärringen/regeringen/jävla lata häxan" därhemma och klistrade upp ännu en skrevande tös på väggen. En gubbe var öppet alkoholist "men låt han va.." var attityden. Hade för lite skinn på näsan att ta tag i det själv, men mådde efteråt dåligt över att inte ha gjort det så efter det visar jag inte sån "hänsyn", det är inte snällt utan fegt. Ibland jobbade jag med att frakta vagnar, också skitjobb för hissen stannade ibland mellan 2 våningar. Där stod man, brödvagnarna var eg överdimensionerade och man gick in från ett håll, sedan på undervåningen i jäsen gick man ut på andra.. så man fick stå och dra in magen och blickade på http://lh5.ggpht.com/_U_PpNnoNTbo/RmfJo3YW5eI/AAAAAAAAAEk/DoQ8JzCpc7g/Kl%C3%A4mrisk.jpg skylt. Lärde mig tålamod där, för man fick stå där tills ngn saknade en (dröjde oftast inte så länge iofs). Tål fortfarande inte lukten av brödkryddor, fabriken gick inte oväntat konkurs.
Innan jag fick min examen så började jag jobba på universitetet, intressant men ensamt jobb. Insåg att allt jobbande hade gjort att jag försummat tid med vänner, så var.. ensam.
Long story short, plugga heltid + kvällskurs + jobba 250 h/mån fungerar inte.Sa upp mig, flyttade till ny stad och jobbade 75%, arbetssökande 25%. Blev gravid, lärde mig att komma som höggravid på intervjuer inte är poppis även om det är lagligt. Och att man inte passar för alla jobb, grät innan arbetspassen vissa ggr. Kollegerna etc var bra, det var själva arbetsuppgifterna osv som jag - iaf till en början - kände var övermäktiga och rent ut hemska.
Fick barn, var hemma, jobbade ibland på "hemska jobbet". Sen fick jag nys om att de sökte ngn med min kompetens till ett boende som skulle öppna, fick det! Olika typer av högskolekompetens skulle fungera som länk mellan kommun o landsting, samarbete för att på lång sikt minska psykisk ohälsa och spara skattepengar. Vid öppnandet (sjukt kul förresten; fixa möbler, organisation etc, allt själva!) stod det klart att landstinget drog sig ur. Dock ett lärorikt år. Fanns inte mkt alternativ att välja på med kort varsel, blev nerkliv på karriärstegen men ett jobb som är fritt, ibland sjukt jobbigt, ibland jäkla härligt. Har fått många insikter, erfarenheter, både tippade och otippade (hantera människor med ångest, släcka människa som brann, hantera byrokrati, lirka med godtyckliga lagar och regler). Känner att om vi, och många andra inom området - vården - inte kom till jobbet, skulle det fasen bli kaos. Vilket ju stämmer för många yrken, men få är så konkret på liv och död. Att det är tragiskt att se alla eldsjälar som bränner ut sig, eller såna som inte fattat vad det handlar om och har kass attityd och människosyn, men så underbart med folk med glöd och sunt förnuft, humor och skön attityd.. *cupid*

Jäääkla lång roman va..? :D Skrev mest för egen del, skönt att reflektera över arbetsåren.. Lider med arbetslösa och sjukskrivna, för arbetslivet ger så sjukt mycket på alla plan! Mitt nuvarande arbete värderas av samhället inte högt i pengar, kanske är vi som arbetar inom det för dåliga på att påvisa vilket bra jobb vi gör, vår betydelse och kompetens.. Men man är så mycket tid på sitt arbete, även om man arbetar deltid så är ju det en del av ens LIV. Att då känna att man gör en bra skillnad i samhället är inte dumt alls.

J.V
2010-10-29, 10:41
Varför går du runt och frågar efter praktikplatser om du vill undvika just praktik?

chidde
2010-10-29, 12:37
Lider av samma "syndrom" att jag inte klarar av samma ställe så länge.

jag med!!! fast jag har bytat mest pga att det har dykt upp nat battre, det ar iallafall det jag vill tro men halva anledningen ar ocksa for att jag trottnar valdigt latt. de senaste tva gangerna jag har tagit ett jobb sa har jag sagt att jag vill "landa" och inte vill flanga runt mer.. men sen har jag ocksa forstatt att det ar viktigt for att halla igang motivationen och passionen

hittills har jag inte stannat pa samma jobb/position i mer an ett ar
jag hoppas det blir lite langvarigare den har gangen

Potatiskillen
2010-10-29, 20:59
Varför går du runt och frågar efter praktikplatser om du vill undvika just praktik?

För skulle jag inte gilla Willys så kör jag bara en annan praktik, det är inte så att jag avskyr praktik. Jag får reda på mitt svar nu på måndag då jag börjar där.

Helgon1
2010-10-29, 21:09
Jag var 19. =) Packade mjölk och körde truck på Arla. Inte kul, men bra pengar.

Ape3
2010-10-29, 21:14
Nja, beror på vilket jobb du hade. Grundregeln för jobb ligger på minst 13 år. Men du får jobba tidigare än så också om du har ett riktigt lätt jobb, som att t ex sälja tidningar.

Själv var jag 14 och målade ramper till rymdraketer. :cool:

Mejeri, ost tillverkning. Började jobba 5 ibland. Livsmedelslagen lär väl inte tillåta för unga? Sen tror jag inte man får börja så tidigt.
Tungt jobb var det också.

Potatiskillen
2010-10-31, 19:56
Jag skulle aldrig ha börjat studera skitämnen om jag visste att jobb kan ge dig lön som gör att du får göra vad du vill med pengarna.

Landström
2010-11-01, 03:29
Mejeri, ost tillverkning. Började jobba 5 ibland. Livsmedelslagen lär väl inte tillåta för unga? Sen tror jag inte man får börja så tidigt.
Tungt jobb var det också.

Ok, men som jag skrev så beror det på jobbet. Det där verkar faktiskt en aning tveksamt för en 14-åring... ;)

clork
2010-11-01, 09:47
Var 15. Kom försent första dagen :D Det var typ ett halvseriöst jobb, så skäll fick jag inte.

Chrillee
2010-11-05, 17:37
Landstinget lär det vara.

Alltså, kan man bara knalla in till sjukhuset och säga "Jag vill prata lite jibber med en psykolog, hade en taskig dag på jobbet."

Jag trodde att landstingsfinansierade psykologer var till för allvarligare företeelser, exempelvis om man är suicidbenägen etc.

Eddie Vedder
2010-11-06, 09:22
Alltså, kan man bara knalla in till sjukhuset och säga "Jag vill prata lite jibber med en psykolog, hade en taskig dag på jobbet."

Herregud, givetvis inte! Problemet är det motsatta, det vill säga så många som mår fruktansvärt dåligt men platserna inte finns.

Potatiskillen
2010-11-08, 17:06
Hej, nu har jag haft praktik i exakt en vecka på Willys. Jag gillar inte att somliga där är väldigt otrevliga mot mig som om jag vore ogillad, det finns dock de som respekterar mig och jag håller mig oftast till dem. Hade ni också otrevliga personer på ert jobb?

Kek
2010-11-08, 17:37
Hej, nu har jag haft praktik i exakt en vecka på Willys. Jag gillar inte att somliga där är väldigt otrevliga mot mig som om jag vore ogillad, det finns dock de som respekterar mig och jag håller mig oftast till dem. Hade ni också otrevliga personer på ert jobb?

Lär väl vara snubbar som anser sig stå högre upp i ICA-hierarkin (LOL) som tror sig ha rätt att köra med dig. Har aldrig gjort praktik och tänker förmodlingen aldrig göra det heller om det inte gäller ett jobb som jag kan tänka mig att jobba med livet ut. De veckor som jag praoade under skoltiden blev jag dock bemött mycket trevligt av all personal.

Kommer din praktik leda till jobb om du sköter dig bra eller är det "kan eventuellt leda till jobb om det behövs osv osv osv" och hur länge ska du vara praktikant? Hört att just matbutiker brukar vara ganska positiva till praktikanter då det innebär gratis arbetskraft för dem och de har någon som kan göra skiten som ingen annan vill göra.

Ser inte varför de inte bara anställer någon på en provanställning. Inte exakt så att det är ett yrke som tar lång tid att lära sig. En kompis som började jobbade i matbutik för inte så lång tid sen kom in i rutinerna efter någon vecka eller två och han får samma lön som de andra i hans ålder där.

Potatiskillen
2010-11-08, 17:52
Lär väl vara snubbar som anser sig stå högre upp i ICA-hierarkin (LOL) som tror sig ha rätt att köra med dig. Har aldrig gjort praktik och tänker förmodlingen aldrig göra det heller om det inte gäller ett jobb som jag kan tänka mig att jobba med livet ut. De veckor som jag praoade under skoltiden blev jag dock bemött mycket trevligt av all personal.

Kommer din praktik leda till jobb om du sköter dig bra eller är det "kan eventuellt leda till jobb om det behövs osv osv osv" och hur länge ska du vara praktikant? Hört att just matbutiker brukar vara ganska positiva till praktikanter då det innebär gratis arbetskraft för dem och de har någon som kan göra skiten som ingen annan vill göra.

Ser inte varför de inte bara anställer någon på en provanställning. Inte exakt så att det är ett yrke som tar lång tid att lära sig. En kompis som började jobbade i matbutik för inte så lång tid sen kom in i rutinerna efter någon vecka eller två och han får samma lön som de andra i hans ålder där.


Jamen alltså jag förstår inte vitsen med det. Kan det ha för att jag råkar arbeta bättre än dem eller vadå? Skitbarnsligt är det, en tyckte att jag ställde för "konstiga frågor" då jag egentligen frågade om det som hade med jobbet att göra, eller nja jag frågade "Visste ni om att Haribo är inte ett danskt företag?" då vi snackade om godis.

Jag praktiserar inte utan arbetsprövar tydligen. Iochmed att det är november och skall vara där i en månad så utgår jag att det kommer att anställa mig nu då det är snart jul.

Edit: De som har varit otrevliga är endast tjejer och en supernördig kille, så det är egentligen inget att bry sig om om vi säger så. Kan det ha för att tjejerna där vet att jag kommer att få mer pröjs än dem pga mitt kön?

Madame
2010-11-08, 18:38
Kan det ha för att tjejerna där vet att jag kommer att få mer pröjs än dem pga mitt kön?

haha, nej absolut inte. Du kommer inte få högre lön än dem om du får jobb där, du får lön utifrån kollektivavtalet.
Vissa är helt enkelt bara allmänt otrevliga, otrevliga personer kan finnas varsomhelst. Skit i dem om du inte gillar dem, behåll en neutral attityd mot dem bara och håll dig till de trevliga som du gillar på tex fikarasterna :)

Eddie Vedder
2010-11-08, 19:32
No offence Potatiskillen, men jag tror du överreagerar. Allt du skriver tyder på att du har en upplevelse av att hela världen alltid är emot dig i alla lägen. Brukar du ofta uppleva att folk behandlar dig illa eller pratar bakom din rygg till exempel?

kaer
2010-11-08, 19:49
Hej, nu har jag haft praktik i exakt en vecka på Willys. Jag gillar inte att somliga där är väldigt otrevliga mot mig som om jag vore ogillad, det finns dock de som respekterar mig och jag håller mig oftast till dem. Hade ni också otrevliga personer på ert jobb?

I varje jobb eller varje grupp av människor kommer det finnas folk man tycker bättre eller sämre om. Eller för den delen som tycker bättre eller sämre om dig.
Bara att acceptera och lära sig leva med.
Framförallt lära sig att man inte måste vara alla till lags men ändå kunna bete sig som folk.

Edit: Så ja, på varje jobb har det funnit folk jag inte gillat, eller i vart fall retat mig på.

Three pigs
2010-11-08, 20:44
Hej, nu har jag haft praktik i exakt en vecka på Willys. Jag gillar inte att somliga där är väldigt otrevliga mot mig som om jag vore ogillad, det finns dock de som respekterar mig och jag håller mig oftast till dem. Hade ni också otrevliga personer på ert jobb?

Du kommer ALLTID att stöta på idioter på arbetsmarknaden, det går inte att komma undan. Finns alltid bittra jävlar som inte orkar bry sig om hur de betér sig, och så finns det dom som är ren ondska..

Man lär sig hantera det o skita i dom.

svennebanan
2010-11-08, 20:50
Du kommer ALLTID att stöta på idioter på arbetsmarknaden, det går inte att komma undan. Finns alltid bittra jävlar som inte orkar bry sig om hur de betér sig, och så finns det dom som är ren ondska..

Man lär sig hantera det o skita i dom.

Det tycker inte jag. Har provat ett par olika arbetsplatser i olika branscher och idioterna är väldigt lätträknade. Kan bara räkna upp en. Han betedde sig inte illa mot mig utan vara bara knäpp och lat.

Potatiskillen
2010-11-08, 20:51
No offence Potatiskillen, men jag tror du överreagerar. Allt du skriver tyder på att du har en upplevelse av att hela världen alltid är emot dig i alla lägen. Brukar du ofta uppleva att folk behandlar dig illa eller pratar bakom din rygg till exempel?

Jag har alltid pratat ryggen mot någon, jag vet att det inte ger något.

Tronic
2010-11-08, 20:52
Lär väl vara snubbar som anser sig stå högre upp i ICA-hierarkin (LOL) som tror sig ha rätt att köra med dig. Har aldrig gjort praktik och tänker förmodlingen aldrig göra det heller om det inte gäller ett jobb som jag kan tänka mig att jobba med livet ut. De veckor som jag praoade under skoltiden blev jag dock bemött mycket trevligt av all personal.

Kommer din praktik leda till jobb om du sköter dig bra eller är det "kan eventuellt leda till jobb om det behövs osv osv osv" och hur länge ska du vara praktikant? Hört att just matbutiker brukar vara ganska positiva till praktikanter då det innebär gratis arbetskraft för dem och de har någon som kan göra skiten som ingen annan vill göra.

Ser inte varför de inte bara anställer någon på en provanställning. Inte exakt så att det är ett yrke som tar lång tid att lära sig. En kompis som började jobbade i matbutik för inte så lång tid sen kom in i rutinerna efter någon vecka eller två och han får samma lön som de andra i hans ålder där.
Finns ju pengar å tjäna. ;)

Eddie Vedder
2010-11-08, 20:53
Jag har alltid pratat ryggen mot någon, jag vet att det inte ger något.

Va?:confused:

Potatiskillen
2010-11-08, 20:54
Jo då det gäller pengar så kanske det är whatever vem man umgås med, skulle man tex tjäna 70 000 kr i månaden så finns det inget som säger att man borde vara social mot sina kamrater. Kan ju vara så också.

De som är lite laidback är just somliga tjejer och en nördig kille, kan ju vara för att han är social inkompetent också.

Grelle-
2010-11-08, 21:27
Jo då det gäller pengar så kanske det är whatever vem man umgås med, skulle man tex tjäna 70 000 kr i månaden så finns det inget som säger att man borde vara social mot sina kamrater.

Tror du alla som tjänar bra är otrevliga eller osociala?

Potatiskillen
2010-11-08, 21:38
Tror du alla som tjänar bra är otrevliga eller osociala?

Den bilden brukas ju målas upp om man kollar på vilken personlighet de rikaste folket beter sig i runt Stockholms-trakterna.

biffen94
2010-11-08, 21:39
Stjäl tråden lite snabbt. Vet ni vart man som 16-åring kan söka jobb som telefonförsäljare(innesäljare) i stockholmsområdet? Gillar att sälja och pusha mig själv till bättre resultat, så jag tror att det skulle vara det som passar mig bäst av de jobben som jag kan söka!

Inge Enveten
2010-11-08, 21:55
Troligtvis 19, lär nog inte ta för lång tid hoppas jag... Arbetsförmedlingen för första gången imorgon, stabilt att gå dit dagen efter sluttenta tycker jag

Grelle-
2010-11-08, 22:16
Den bilden brukas ju målas upp om man kollar på vilken personlighet de rikaste folket beter sig i runt Stockholms-trakterna.

Det kan jag absolut inte hålla med om. Visst, nu känner jag inte allt för många riktiga höginkomsttagare men om vi pratar 50-100kkr/månad så är det inget jag märkt.

Det går inte komma ifrån att du låter lite bitter och verkar tycka att världen behandlar dig orättvist, men med sånna fördomar är det nog snarare du som behandlar världen orättvist.

Stoltz
2010-11-08, 22:20
det kan jag absolut inte hålla med om. Visst, nu känner jag inte allt för många riktiga höginkomsttagare men om vi pratar 50-100kkr/månad så är det inget jag märkt.

Det går inte komma ifrån att du låter lite bitter och verkar tycka att världen behandlar dig orättvist, men med sånna fördomar är det nog snarare du som behandlar världen orättvist.

+1.

Potatiskillen
2010-11-08, 22:30
Det kan jag absolut inte hålla med om. Visst, nu känner jag inte allt för många riktiga höginkomsttagare men om vi pratar 50-100kkr/månad så är det inget jag märkt.

Det går inte komma ifrån att du låter lite bitter och verkar tycka att världen behandlar dig orättvist, men med sånna fördomar är det nog snarare du som behandlar världen orättvist.

Kände du dig förolämpad för att du bor i hufvudstaden?

Nu är det här en rätt så blandade människor , en av tjejerna har bara sysslat som bartender och kände sig "stalkad" för att jag har sett henne på en bar då hon jobbade. Liksom , hallå!? Det vore som om en skådis skulle känna sig förföljd för att "alla känner till honom/henne".

Grelle-
2010-11-08, 22:43
Kände du dig förolämpad för att du bor i hufvudstaden?

Nej, inte alls. Jag håller bara inte med om det du säger. Skulle man ta åt sig varje gång nån tycker annorlunda på internet har man inte tid till mycket annat.

Potatiskillen
2010-11-11, 20:28
Jaha då fick jag sluta där då, de gillade väl inte att jag sa ifrån och ställde motkrav. Först var det klart att jag skulle få vara där i deltid enligt arbetsförmedlaren och arbetsgivaren , men de ville med våld att jag skulle vara där 7-16. Jag ifrågasatt dem och sade att om jag ändå vill vara här i deltid och vi har kommit överens om det så skall väl det hållas?

Sedan så fanns det en jävla massa rötägg där också, en tjej hade nog dåligt självförtroende och såg ut som värsta white thrash och hon såg väldigt besynnerlig måste jag medge. Om jag skall vara ärlig så såg många där rätt besynnerliga ut, jag råkar väl vara en sådan person som är glad och får dem att skratta i lunchrummet, fast tydligen var det inte okej.

Vet ni vad? Enligt min farsa som stöttar mig bra och är kunnig inom affärsjuridik och byggnadsbranschen så tycker han att butiksjobb är inget för mig. Ja alltså alla multinationella företag som Subway,McDonalds,Burger King samt dessa matkedjor är inget för mig. Jag är glad att jag blev av med skiten, det blev en lättnad men ändå ledsen innerst inne. Grejjen är såhär att jag går på aktivitetsersättning pga handikapp så mina ekonomi ser annorlunda ut, MEN kom ihåg att jag inte utnyttjar den utan jag gör allt för att få ett jobb så jag slipper den skiten. Min budget är knappast under 5000 kr om vi säger så som många a-kassa människor får göra.

Tack för mig Willys, fy fan säger jag bara. Det jag kommer att sakna där är den sociala kontakten då jag kom bra överens med ett par killar.

J.V
2010-11-11, 20:57
Ååååhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh herregud.

Nu skriver du så det knappt är läsbart, men har jag fattat rätt att du var lovat att jobba deltid, men istället fick jobba en full dag? Och du roidar över det?

Baan
2010-11-11, 21:01
Första heltid tillsvidare? I april... :) (26)

Jhe
2010-11-11, 21:08
Fy fan vad du gnäller "Potatiskillen", käftar du emot när du får heltidsanställning ?
Du borde ju ha en käftsmäll och lite vettigt uppfostrande så lat å bortskämd du verkar vara.

Men gå på bidrag du, så kommer allt bli mycket bättre för dig.
Verkar förövrigt vara du som har problemet och den dåliga självtilliten som måste prata dåligt om de andra arbetarna på arbetsplatsen, som faktiskt klarar av att jobba tillskillnad från dig.

Bombur
2010-11-11, 21:23
Fick mitt första riktiga jobb som 20. Detta efter 6 månader som timanställd, under tiden var min plats rätt lös. Hade tur och kom in i ett nystartat projekt, omständigheterna gick min väg och nu har jag varit tillsvidareanställd i över 1 år. Jag har haft tur:)

Potatiskillen
2010-11-11, 22:59
Fy fan vad du gnäller "Potatiskillen", käftar du emot när du får heltidsanställning ?
Du borde ju ha en käftsmäll och lite vettigt uppfostrande så lat å bortskämd du verkar vara.

Men gå på bidrag du, så kommer allt bli mycket bättre för dig.
Verkar förövrigt vara du som har problemet och den dåliga självtilliten som måste prata dåligt om de andra arbetarna på arbetsplatsen, som faktiskt klarar av att jobba tillskillnad från dig.


De ville att jag skulle praktisera på HELTID då vi kom överens om deltid, det kallas att utnyttja människor!

Dessutom så råkade det vara så att jag är ärlig, så ärligt att det inte uppskattades där. Jag är inte kräsen och jag är långt ifrån ungdomarna som medverkar i Ung&Bortskämd, jag vill ha ett jobb, men att gång på gång praktisera känns ju sådär, eller vad säger du?

Stoltz
2010-11-11, 23:21
Jaha då fick jag sluta där då, de gillade väl inte att jag sa ifrån och ställde motkrav. Först var det klart att jag skulle få vara där i deltid enligt arbetsförmedlaren och arbetsgivaren , men de ville med våld att jag skulle vara där 7-16. Jag ifrågasatt dem och sade att om jag ändå vill vara här i deltid och vi har kommit överens om det så skall väl det hållas?

Sedan så fanns det en jävla massa rötägg där också, en tjej hade nog dåligt självförtroende och såg ut som värsta white thrash och hon såg väldigt besynnerlig måste jag medge. Om jag skall vara ärlig så såg många där rätt besynnerliga ut, jag råkar väl vara en sådan person som är glad och får dem att skratta i lunchrummet, fast tydligen var det inte okej.

Vet ni vad? Enligt min farsa som stöttar mig bra och är kunnig inom affärsjuridik och byggnadsbranschen så tycker han att butiksjobb är inget för mig. Ja alltså alla multinationella företag som Subway,McDonalds,Burger King samt dessa matkedjor är inget för mig. Jag är glad att jag blev av med skiten, det blev en lättnad men ändå ledsen innerst inne. Grejjen är såhär att jag går på aktivitetsersättning pga handikapp så mina ekonomi ser annorlunda ut, MEN kom ihåg att jag inte utnyttjar den utan jag gör allt för att få ett jobb så jag slipper den skiten. Min budget är knappast under 5000 kr om vi säger så som många a-kassa människor får göra.

Tack för mig Willys, fy fan säger jag bara. Det jag kommer att sakna där är den sociala kontakten då jag kom bra överens med ett par killar.

?

Du verkar ju vara en kapabel ung man med självdistans och förmåga att se din roll i saker och ting! Bra!

Eddie Vedder
2010-11-12, 08:05
jag vill ha ett jobb, men att gång på gång praktisera känns ju sådär, eller vad säger du?

Du frågar inte mig men jag svarar ändå. Och nej du har fel, fullständigt fel. Vill man ha ett jobb tackar man inte nej till praktik. Då tackar man ja till praktiken och jobbar på för att få avancera. Och man slutar gnälla över att folk inte skrattar åt ens dåliga skämt i fikarummet.

Scratch89
2010-11-12, 09:27
Handikapp säger du? Mentalt eller fysiskt?

På Coop där jag jobbar har vi en del praktikanter, som oftast börjar som deltidsarbetare. Att få fler timmar som praktikant är endast positivt; hade de inte velat ha kvar dig där hade de bara bytt ut dig mot någon annan. Visst kan man konspirera och säga att praktikanter = gratis arbetskraft, men det krävs ändå handledning och administration för att ordna med praktikanter.

Att tacka nej till fler timmar, ifrågasätta enkla saker, och ta för mycket plats, kan vara dåliga idéer. Visst är det bra att man är framåt, men är man ny på en plats, och särskilt om man är ny inom en branch (även fast det inte är direkt avancerat), ska man snarare agera som en svamp och ta till sig det som andra säger. Hell, jag har varit på min arbetsplats sedan i juli, och det är först nu jag kan börja ge förslag på förbättringar.

Potatiskillen
2010-11-12, 12:22
Handikapp säger du? Mentalt eller fysiskt?

På Coop där jag jobbar har vi en del praktikanter, som oftast börjar som deltidsarbetare. Att få fler timmar som praktikant är endast positivt; hade de inte velat ha kvar dig där hade de bara bytt ut dig mot någon annan. Visst kan man konspirera och säga att praktikanter = gratis arbetskraft, men det krävs ändå handledning och administration för att ordna med praktikanter.

Att tacka nej till fler timmar, ifrågasätta enkla saker, och ta för mycket plats, kan vara dåliga idéer. Visst är det bra att man är framåt, men är man ny på en plats, och särskilt om man är ny inom en branch (även fast det inte är direkt avancerat), ska man snarare agera som en svamp och ta till sig det som andra säger. Hell, jag har varit på min arbetsplats sedan i juli, och det är först nu jag kan börja ge förslag på förbättringar.

När en praktikant jobbar lika mycket som en heltidsanställd så är det något skumt, det kallas gratis arbetskraft

Mantus
2010-11-12, 12:32
När en praktikant jobbar lika mycket som en heltidsanställd så är det något skumt, det kallas gratis arbetskraft

Det kallas snarare ett gyllene tillfälle att göra sig så uppskattad att min blir erbjuden tillsvidareanställning eller extrajobb efter praktiken.

Jhe
2010-11-12, 12:35
När en praktikant jobbar lika mycket som en heltidsanställd så är det något skumt, det kallas gratis arbetskraft

Ja, det är så man kommer ut i arbetslivet om man inte har någon utbildning.
Att få förlängd praktik innebär dessutom inte att du arbetar gratis, du får ju ersättning i form av bidrag, eller hur ?

Du vill inte jobba, då hade du inte kommit med ursäkter och gnällt.
Någon som vill ha jobb fixar sig praktik för att öka chansen till senare jobberbjudande.

Jag ska t.ex ut i praktik i 2månader till våren i samband med en högskolekurs, och det är något jag självmant valt att söka till och ser fram emot då det kommer gynna mina framtida planer för jobb.

Skulle nästan tro att du är ett troll för så ignorant/dum/lat har jag svårt att tro att någon är.

kaer
2010-11-12, 12:38
Jag är lite kluven här, mitt intryck är ju att potatiskillen gör sig omöjlig och inte kommer ha det så himla lätt i (arbets)livet.

Men för att klargöra för mig som inte direkt hängt med inom området: Ungdomspraktik är alltså oavlönat arbete?
Jag är egentligen väldigt oinsatt i hur arbetsmarknaden ser ut för ungdomar nuförtiden. Men är det någon regel jag har för mig själv så är det ju att inte jobba gratis. Finns det arbete som behövs göras så ska arbetsgivaren betala anständig lön för det.

fiskebulle
2010-11-12, 12:40
Men din inställning potatiskillen så tror inte jag det spelar någon roll i vilken bransch du söker dig till. Du kommer åka ut på arslet om du inte lär dig att veta din plats och se bra tillfällen.

SannedTempos
2010-11-12, 12:43
Det kallas snarare ett gyllene tillfälle att göra sig så uppskattad att min blir erbjuden tillsvidareanställning eller extrajobb efter praktiken.



+1

Det är lönt att hoppa på såna "tåg" eftersom det har en tendens att öppnas dörrar om du gör bra ifrån dig. För övrigt så hör det nog till att göra några/en hel del "hundår" i arbetslivet. Försök att tänk långsiktigt nu.

Eddie Vedder
2010-11-12, 13:32
När en praktikant jobbar lika mycket som en heltidsanställd så är det något skumt, det kallas gratis arbetskraft

Det kallas snarare ett gyllene tillfälle att göra sig så uppskattad att min blir erbjuden tillsvidareanställning eller extrajobb efter praktiken.

Du har fel Potatiskillen och Mantus har rätt. Ganska sjukt hur du kan gnälla som du gör när du i en annan tråd talade om fördelar med bärplockarna som kommer till Sverige.

Vad förväntar du dig egentligen? Jag fattar inte vilken bubbla du lever i, om och om igen är det världen mot Potatiskillen.

von huff
2010-11-12, 14:00
Kan nån förklara vad företagen vinner på halvtidsanställda?På Lidl var vi ca 15 anstälda och hälften var deltidsanställda.Jag menar att semstrarna,försäkringar osv borde ju bli dyrare om man har mer folk än om man har färre heltidsanställda

Hemi
2010-11-12, 14:07
...

Men för att klargöra för mig som inte direkt hängt med inom området: Ungdomspraktik är alltså oavlönat arbete?
Jag är egentligen väldigt oinsatt i hur arbetsmarknaden ser ut för ungdomar nuförtiden. Men är det någon regel jag har för mig själv så är det ju att inte jobba gratis. Finns det arbete som behövs göras så ska arbetsgivaren betala anständig lön för det.

Jag vet inte heller hur det ser ut nuförtiden men ungdomspraktiker fanns förr då det ändå var gott om arbete och mitt andra jobb i ordningen var ett sådant, vilket jag hade viss nytta i form av bra erfarenheter till senare inom mitt riktiga yrkesområde. Lön hade jag inte men någon slags matersättning. Det var rätt många med mig som jobbade likadant, somliga fick lön andra inte, själv jobbade jag kanske 6 månader. Var väl 15, 16 då, väntade med gymnasiet ett år för att göra detta jobb.

Madame
2010-11-12, 14:20
Vet ni vad? Enligt min farsa som stöttar mig bra och är kunnig inom affärsjuridik och byggnadsbranschen så tycker han att butiksjobb är inget för mig. Ja alltså alla multinationella företag som Subway,McDonalds,Burger King samt dessa matkedjor är inget för mig. Jag är glad att jag blev av med skiten, det blev en lättnad men ändå ledsen innerst inne. Grejjen är såhär att jag går på aktivitetsersättning pga handikapp så mina ekonomi ser annorlunda ut, MEN kom ihåg att jag inte utnyttjar den utan jag gör allt för att få ett jobb så jag slipper den skiten. Min budget är knappast under 5000 kr om vi säger så som många a-kassa människor får göra.

Tack för mig Willys, fy fan säger jag bara. Det jag kommer att sakna där är den sociala kontakten då jag kom bra överens med ett par killar.

du säger att du gör allt för ett jobb, men i praktiken anser både du å din farsa att du är för fin för vissa arbetsplatser? Då gör du ju inte allt för ett jobb. varför är dessa arbetsplatser du nämner inget för dig?

Och jag tycker visst att du utnyttjar ditt stöd du får, jag tycker det känns rätt snobbigt att hellre leva på det stöd du har och samtidigt racka ner på möjliga arbetsplatser som "inget för mig".

Olegh
2010-11-12, 14:30
Här behövs helt klart mera jantelag och prestigelöshet! Tro inte att du är så jäkla speciell. Du börjar på noll precis som allt annat vanligt folk i arbetslivet. Således krävs ansträngning, samarbete och respekt för dina medarbetare om du ska komma någonstans.

Potatiskillen
2010-11-12, 16:16
Det kallas snarare ett gyllene tillfälle att göra sig så uppskattad att min blir erbjuden tillsvidareanställning eller extrajobb efter praktiken.

Skitsnack, tyvärr. Jag mår bättre nu.

Jacksatan
2010-11-12, 16:29
27 bast. Hade gärna blivit klar 2-3 år innan med studierna så att man hade kunnat få ihop lite pengar. Nu var man 27 år - utan en enda krona, möbel eller klädesplagg. =)

Jacksatan
2010-11-12, 16:32
Den bilden brukas ju målas upp om man kollar på vilken personlighet de rikaste folket beter sig i runt Stockholms-trakterna.

Hur många sådana känner du?

Snafu
2010-11-12, 16:33
Heltidsjobb: 24 (tror jag). Helvete vad kasst betalt jag hade då men kände mig rik så in i helvete jämfört med studenttiden. Nu känns det som att jag hade det bättre ställt när jag var student på nåt jävla vänster.

Stoltz
2010-11-12, 18:54
Det är nu uppenbart att han trollar.

Kan nån förklara vad företagen vinner på halvtidsanställda?På Lidl var vi ca 15 anstälda och hälften var deltidsanställda.Jag menar att semstrarna,försäkringar osv borde ju bli dyrare om man har mer folk än om man har färre heltidsanställda

Grejen med extra/deltidsanställda är att det ger fler antal i personalen, vilket underlättar vid semester och sjukskrivning.
Sitter man på t.ex. 15 pers på en butik som kräver 8st, så är chansen större att någon kan hoppa in vid behov.

Hade du däremot haft 10 personer så hade du endast haft 2 personer tillgodo om det krävdes tio, och då blir det snabbt problem.

Potatiskillen
2010-11-13, 11:34
Det lutar mot en jobb med ungdomar alt. inom administration. För somliga som har svårt att läsa mellan raderna eller kan missförstå rätt så lätt så är det svårt att jobba tex inom butiken. Jag passar inte inom butiksjobb helt enkelt, för stressigt och onödigt press. Detta var något som hon från Arbetsförmedlingen desperat hittade efter 2 månaders tid att finna något annat, jag har erfarenhet inom administration och allt som har med förhandlingar att göra. Jag har väl som bara inte sagt det bara tills nu.

Willys in my ass säger jag bara. Så desperat är jag inte att jag skall jobba där och ställa in varor på heltid, jag skall vara en som hjälper ungdomar alt. jobba inom administrationen eller något som har med förhandlingar att göra. Tro mig, jag behöver inte ekonomiutbildning för att grejja sådant. Jag har tidigare skött om kontrakt som rör sig om 3000-4000 dollar.

Det gäller att vara kräsen, och givetvis är det inte roligt att vara arbetslös pga den låga budgeten, men vad göra liksom än att acceptera situationen.

Potatiskillen
2010-11-13, 11:39
Du har fel Potatiskillen och Mantus har rätt. Ganska sjukt hur du kan gnälla som du gör när du i en annan tråd talade om fördelar med bärplockarna som kommer till Sverige.

Vad förväntar du dig egentligen? Jag fattar inte vilken bubbla du lever i, om och om igen är det världen mot Potatiskillen.

Fördel med bärplockare? Sverige utnyttjade ju dessa kineser och thailändare, har de ens fått pröjs för sitt slit? Nej de har inte fått en enda krona för sitt slit. Jag är emot folk som ständigt utnyttjar gratis arbetskraft.

Madame
2010-11-13, 11:43
Det gäller att vara kräsen,

Va? Det gäller att inte vara kräsen om man ska hitta jobb.

och givetvis är det inte roligt att vara arbetslös pga den låga budgeten, men vad göra liksom än att acceptera situationen.

Vara mindre kräsen och acceptera de jobb du kan få ist för att acceptera arbetslöshet. Kräsen kan du vara senare i livet när du har jobb och mer erfarenhet.

Mantus
2010-11-13, 11:51
Jag har tidigare skött om kontrakt som rör sig om 3000-4000 dollar.



Det enbart lär ju inte imponera särdeles på en arbetsgivare. De flesta kassörer i föreningar eller personer med sekreterarerfarenhet har haft hand om de summorna eller mer.
Som sagts förut, ambitioner är bra men det gäller att se att det finns andra med liknande erfarenheter och gör man sig omöjlig är man lätt utbyttbar. Detta gäller oftast oavsett om du kommer direkt från gymnasiet eller har pluggat sex år på universitetet.

svennebanan
2010-11-13, 12:03
du säger att du gör allt för ett jobb, men i praktiken anser både du å din farsa att du är för fin för vissa arbetsplatser? Då gör du ju inte allt för ett jobb. varför är dessa arbetsplatser du nämner inget för dig?

Och jag tycker visst att du utnyttjar ditt stöd du får, jag tycker det känns rätt snobbigt att hellre leva på det stöd du har och samtidigt racka ner på möjliga arbetsplatser som "inget för mig".

Han vill inte studera och han är för fin för att jobba på ICA. Tro fan han är arbetslös. Jag gillar egentligen vårt sociala skyddsnät, men ibland önskar jag det inte fanns.

Olegh
2010-11-13, 12:16
Det lutar mot en jobb med ungdomar alt. inom administration. För somliga som har svårt att läsa mellan raderna eller kan missförstå rätt så lätt så är det svårt att jobba tex inom butiken. Jag passar inte inom butiksjobb helt enkelt, för stressigt och onödigt press. Detta var något som hon från Arbetsförmedlingen desperat hittade efter 2 månaders tid att finna något annat, jag har erfarenhet inom administration och allt som har med förhandlingar att göra. Jag har väl som bara inte sagt det bara tills nu.

Willys in my ass säger jag bara. Så desperat är jag inte att jag skall jobba där och ställa in varor på heltid, jag skall vara en som hjälper ungdomar alt. jobba inom administrationen eller något som har med förhandlingar att göra. Tro mig, jag behöver inte ekonomiutbildning för att grejja sådant. Jag har tidigare skött om kontrakt som rör sig om 3000-4000 dollar.

Det gäller att vara kräsen, och givetvis är det inte roligt att vara arbetslös pga den låga budgeten, men vad göra liksom än att acceptera situationen.

Att du inte är som klippt och skuren för butiksjobb köper jag. Alla är inte bra på allt.

Men vad du sedan rapar ur dig, "för stressigt och onödigt press".. Suck. Vad fan förväntar du dig av ett jobb egentligen? Sitta och klicka lite i excel en kvart, tjöta en halvtimme med en kollega, telefonsamtal med en kompis och sen fika på det?

Du verkar inte ha en aning om vad "jobba" faktiskt innebär. Nej, man glider inte bara omkring och får pengar för det. Man uträttar något som i slutändan skapar ett värde för kunden. Oftast under en viss tidsram och särskilda betingelser, med krav på resultat. Att packa upp varor eller dyl. på Willys...?

Vad som också hör till saken är att du tar för givet att man får välja. Det får man inte. Man får ha ambitioner och målsättningar, men det är banne mig ingen rättighet att få jobba där man trivs bäst och med det man är bäst på. Det är en ynnest. Kom ner på jorden.

Snobbe
2010-11-13, 12:17
Det lutar mot en jobb med ungdomar alt. inom administration. För somliga som har svårt att läsa mellan raderna eller kan missförstå rätt så lätt så är det svårt att jobba tex inom butiken. Jag passar inte inom butiksjobb helt enkelt, för stressigt och onödigt press. Detta var något som hon från Arbetsförmedlingen desperat hittade efter 2 månaders tid att finna något annat, jag har erfarenhet inom administration och allt som har med förhandlingar att göra. Jag har väl som bara inte sagt det bara tills nu.

Willys in my ass säger jag bara. Så desperat är jag inte att jag skall jobba där och ställa in varor på heltid, jag skall vara en som hjälper ungdomar alt. jobba inom administrationen eller något som har med förhandlingar att göra. Tro mig, jag behöver inte ekonomiutbildning för att grejja sådant. Jag har tidigare skött om kontrakt som rör sig om 3000-4000 dollar.

Det gäller att vara kräsen, och givetvis är det inte roligt att vara arbetslös pga den låga budgeten, men vad göra liksom än att acceptera situationen.

Hur tänker du???? Du menar att det är bättre att leva på stöd än o jobba på willys/mcd? Som att om du jobbar på dom 2 ställena så kan du inte söka jobb någon annanstans? Om du kommer in och söker ett jobb inom VAD SOM HELST, vem tror du personen som anställer folk väljer. Han som valt att jobba på LIDL för att jobba och få arbetserfarenhet och en lön eller han som tycker han är för fin för att jobba på LIDL som lever på bidrag istället.


Så som du beskriver det så är typ hälften av mina polare, dom lever hemma på bidrag och orkar inte söka jobb och orkar inte jobba på sämre jobb. Dom vill ha en lön på 30k efter skatt på en gymnasieutbildning och man ska helst bara behöva jobba 2timmar om dan.... Folk snackar om att det inte finns jobb när det egentligen är idioter till 20-25åringar som inte vill ta jobb för dom vill inte jobba.

Stoltz
2010-11-13, 12:39
People, han trollar. Läs igenom de senaste sidorna, det är ren trollning.

Om han inte trollar så är han otroligt dum i huvudet och då hjälper knappast den här tråden.

thenut
2010-11-13, 14:05
Vet inte det Stoltz, den är underhållande på ett konstigt tragiskt sätt.

För att hålla mig till ämnet så har jag svårt attt se att du hittar ett jobb med mindre stress än det du nu hade, och de andra områdena du nämner ställer jag mig lite frågande till.

* Jobba med Ungdomar - Nu vet jag ju inte riktigt vad du menar här, men den inställning du uppvisar här i tråden är ju inte direkt något som jag vill att min dotter ska få lära sig när hon kommer till den åldern.

* Administration - Du ger inte en bild av en ordnad person i dina inlägg här, något som absolut är nödvändigt för en administratör. Naturligtvis finns det undantag, men ställer mig ändå tvekande.

* Förhandlingar - Återigen har jag ingen aning om vad du menar med det här (säljare?), men som sagt så ger du inte intryck av att vara ordnad och konkret, så jag ställer mig frågande till det också...

Inge Enveten
2010-11-13, 14:49
Sluta mata trollet

Potatiskillen
2010-11-13, 16:51
Jag återkommer då jag har blivit anställd, för nu är det upp till AF att ge mig ett logiskt jobb. Faktum är att jag blev enormt sjuk då jag praktiserade där och blev mycket nedstämd, ni vill alltså skratta åt mig för det? Att jag som har AS inte är som alla andra?

Jag duger till ett arbete skall jag tala om för dig, men det gäller att hitta ett jobb som stimulerar. Just att ställa upp varor är inte stimulerande för mig.

Potatiskillen
2010-11-13, 16:53
Hur tänker du???? Du menar att det är bättre att leva på stöd än o jobba på willys/mcd? Som att om du jobbar på dom 2 ställena så kan du inte söka jobb någon annanstans? Om du kommer in och söker ett jobb inom VAD SOM HELST, vem tror du personen som anställer folk väljer. Han som valt att jobba på LIDL för att jobba och få arbetserfarenhet och en lön eller han som tycker han är för fin för att jobba på LIDL som lever på bidrag istället.




Stressiga jobb klarar jag inte av, så alla matkedjebutiker är uteslutet. Dessutom att jobba gratis är inte acceptabelt i vårt samhälle. Folk pratar ju om att vi skall konsumera Fair Trade produkter, i just Willys där jag praktiserade så hade de sex praktikanter som "jobbar" där heltid i flera månader utan garanti till något alls. Det är Unfair.

eiri
2010-11-13, 16:56
jo har själv praktiserat på willys, och det är helt värdelöst man lär sig inget alls.

Potatiskillen
2010-11-13, 16:57
jo har själv praktiserat på willys, och det är helt värdelöst man lär sig inget alls.

Precis.

Jhe
2010-11-13, 17:05
En sak kan du ha klart för dig direkt, genom Arbetsförmedlingen kommer du INTE få något vettigt jobb.
Gå ut och sök jobb själv, skicka CVs.
Sen att du vill ha stimulerande jobb....ett jobb som innefattar att ha ordning på ett företags ekonomi eller dylikt är då betydligt mer stressande och belastande än att lasta varor på en mataffär.

Finns inga jobb som passar de krav du ställer, speciellt inte med den arbetserfarenhet och inställning du har.

Potatiskillen
2010-11-13, 17:15
En sak kan du ha klart för dig direkt, genom Arbetsförmedlingen kommer du INTE få något vettigt jobb.
Gå ut och sök jobb själv, skicka CVs.


Hur vet du det? Faktum är att det är många som har fått av AF under det senaste tiden, kan dock erkänna att de ger ju skitjobben som ingen vill ta. Jag tror att alla jobb som de visar på Discovery Channel skulle vara mer stimulerande än Willys eller randomstädjobb eller bajs-Myrorna.

Om vi säger att jag söker jobb själv, hur vet jag först och främst att jag kommer att gilla jobbet? (ja jag vet att dubbelmoralen kommer nu) Hur vet att en heltidsanställning på Rusta passar mig?

Det finns jobb som har andra uppgifter och som känns ok, ja, vad skall vi ta för något..............massör kanske? Ge mig två månader så återkommer jag resultatet vad jag jobbar med.

Tror du förresten att en som har funktionshinder har det lätt? Tror du att en som har autism kan klara av att sitta i kassan? Faktum är att jag ibland kan ha sådana drag , jag kan agera dum som ni gärna vill spotta ut här med vrede med hopp om att jag kommer att få det sämre än vad det är nu. Jag klara inte av sådana här butiksjobb, jag kan ev. tänka mig att gå tillbaks till skolbänken för att lära mig något, men då helst ett par månader för att sedan söka jobb.

Jag skrev ju förut om jobb i Norge, det får bli det om det här skiter sig fullständigt. Ett år som arbetslös, inte så kul, jag skall ju också må bra i mitt liv. Det skall inte kännas som att jag har det kast på ICA MAXI och får konstant magsjuka pga det.

Jag återkommer som sagt då jag har fått ett jobb.

Pepz
2010-11-13, 17:24
jag var 17 då jag fick fast timanställning på en icabutik. 2helger i månaden(plus hela sommaren), klarade mig på detta hela gymnasietiden och högskoletiden så jag har inga studieskulder. steg från vanligt kassamiffo till att vara ansvarig för hela butiken de helger jag jobbade. slutade där i år efter 12års jobb

Potatiskillen
2010-11-13, 18:25
Jag antar att de aldrig ha anställt sånna som Ica-Jerry, väldigt respektlös av företaget.

andnel
2010-11-13, 18:46
Jag antar att de aldrig ha anställt sånna som Ica-Jerry, väldigt respektlös av företaget.

Där har du fel.

http://www.ica.se/om-ica/ica-tar-ansvar/samhallsengagemang/mangfald---vi-kan-mer/

http://www.ica.se/om-ica/jobba-pa-ica/case/jerry-startskottet-for-vi-kan-mer/

http://www.alltforjobbet.se/nyheter/arbetsmarknad/1433-ica-anstaeller-funktionshindrade


Du får försöka sluta se allt så svartvitt. Alla invandrare är inte dumma i huvudet bara för att den du träffade kl halv tre i lördagskväll råkade vara det. Detsamma gäller med många olika sorters butikskedjor också. Ingen arbetsplats är den andra lik även om de ingår i samma butikskedja.

Om du skulle droppa din stolthet och ge "skitjobben" en ärligt chans så tror jag du hade blivit förvånad. Positivt. Därmed inte sagt att du kommer att vilja hålla på med det hela livet. Men det är viktigt att leva på det du själv upplever och inte bara på vad alla andra säger och tycker..

von huff
2010-11-21, 19:47
Jag har haft två fasta anställningar.Slutade från jobb 1 och började med jobbet jag har idag.Var tidigare sommarjobbare där och har varit fast anställd några månader nu.Problemet är att jag har tappat intresset helt trots att det är en bra arbetsplats, ifrånsett usel lön.Har ni andra samma problem att ni tröttnat/röttnar snabbt på arbetsplatser?

Scoffan
2010-11-21, 20:42
Jag har haft två fasta anställningar.Slutade från jobb 1 och började med jobbet jag har idag.Var tidigare sommarjobbare där och har varit fast anställd några månader nu.Problemet är att jag har tappat intresset helt trots att det är en bra arbetsplats, ifrånsett usel lön.Har ni andra samma problem att ni tröttnat/röttnar snabbt på arbetsplatser?

Har haft några olika jobb tröttnar dock skitfort 1-2månader och man vill nästan hellre hoppa framför tåget än att gå till jobbet... Värt att nämna att alla dessa jobb har varit s.k. skitjobb typ lager/paketering/montering. Det spelar egentligen ingen roll hur trevliga arbetskamraterna är eller om lönen är bra det är fortfarande en lika stor pina att gå dit. Förhoppningsvis känns det inte likadant med ett mer kvalificerat jobb när nuvarande utbildning är klar.

Chrillee
2010-11-21, 22:09
Heltidsjobb: 24 (tror jag). Helvete vad kasst betalt jag hade då men kände mig rik så in i helvete jämfört med studenttiden. Nu känns det som att jag hade det bättre ställt när jag var student på nåt jävla vänster.

Tänker du på tillvaron överlag, eller enbart ekonomiskt?

Har haft några olika jobb tröttnar dock skitfort 1-2månader och man vill nästan hellre hoppa framför tåget än att gå till jobbet... Värt att nämna att alla dessa jobb har varit s.k. skitjobb typ lager/paketering/montering. Det spelar egentligen ingen roll hur trevliga arbetskamraterna är eller om lönen är bra det är fortfarande en lika stor pina att gå dit. Förhoppningsvis känns det inte likadant med ett mer kvalificerat jobb när nuvarande utbildning är klar.

Samma här, har som tidigare sagt aldrig haft ett jobb över 6 månader, bryter ihop förr eller senare.
Har också tankar om att utbilda mig så man någon gång kan få ett lite mer kvalificerat jobb som kräver lite mer än 20 minuters instruktion om hur man utför ett enskilt moment på en industri.

zteve
2010-11-21, 23:18
Nu har inte jag läst hela tråden, men TS verkar ta väldigt många slutsatser om hur saker är innan han provat hur det faktiskt funkar. Om du nu inte vill utbilda dig, inte stapla varor på willys och tycker dom tjänar snuskigt mycket pengar i Norge. Ja. varför åker du inte dit då? Eller om du tjänar bra på aktier, ta chanser och investera i det i en högre skala än vad du gör i dagsläget.

Man kommer ingenvart genom att sitta och klaga och dra till AF tyvärr.

Potatiskillen
2011-04-16, 20:10
Nu jobbar jag åt Jysk, fy fan vilken bra butik. Hela min personlighet har förändrats mycket bra då jag vågar göra saker mer och ser saker positivt.

Är det någon annan här som också har börjat på ett nytt jobb och har utvecklats sin personlighet?

Carolinew
2011-04-16, 20:11
Vad kul, grattis! :)

Chrillee
2011-04-16, 20:12
Kul att höra, hoppas det håller i sig bara ;)

Potatiskillen
2011-04-16, 20:13
Jag har bra referens , kommer alltid i tid och engagerar mig i mina arbetsuppgifter. Då jag praktiserade där så ville jag bara ge järnet, fördelen är att butiken är så liten så att man kan hinna med att jobba på lagret samtidigt man hjälper kunderna i butiken.

Beelz
2011-04-16, 20:26
18år precis veckan efter jag slutat måleriprogrammet på gymnasiet :)

forslund
2011-04-16, 20:36
Är det någon annan här som också har börjat på ett nytt jobb och har utvecklats sin personlighet?

Ja, jag har nog aldrig utvecklats så mycket som jag har gjort det här senaste året.