handdator

Visa fullständig version : Bredbenta marklyft och knäböj med lyftarskor


Zibbe
2010-10-25, 19:31
Hej Kolozzeum,

Under den gångna veckan så har en del frågeställningar uppkommit som jag nu vänder mig till er med.

Häromdagen när jag körde knäböj med mina tyngdlyftarskor så upplevde jag att det gick ovanligt dåligt. För att ge ett exempel så gjorde jag 3x140kg i förrgår (då med SL-inspirerad böjstil och lyftarskor) och för ca 6 månader sedan så gjorde jag 4x155kg med samma stil (dock utan mina lyftarskor!). När jag sedan fick för mig att testa böj igen under gårdagen, då med vanliga skor, så gjorde jag helt plötsligt 3x150kg och jag blev ganska paff över detta. Hur kommer det sig att jag är svagare med lyftarskor på när jag kör sl-inspirerade böjar?

Nu till min andra fråga som jag kom att tänka på idag, nämligen rörande olika former och tekniker på marklyft. Jag kör själv vanligtvis konventionell marklyftsstil med smal stans och händerna utanför låren men idag fick jag för mig att testa att köra lite sumo-inspirerat med smalt grepp och fötterna en bit utanför händerna. Då började jag fundera på varför vissa väljer den ena stilen framför den andra och vilka fysiska egenskaper som är fördelaktiga för den ena respektive den andra stilen. Hur vet jag att jag inte har använt mig utav fel stil och därmed inte kan få ut maximalt antal kg rent biomekaniskt?

Ber om ursäkt för min Wall of Text och tackar på förhand :)

CoKEmaN
2010-10-25, 19:42
Gör du mer utan skor än med skorna även idag? om 4x155 är ditt pb för 6 månader sen så kan du ha blivit svagare ? Annars kan det handla om vana? Kör du alltid med skorna nu?
Låter mer som om du ska vända dig till styrkelyft-delen av forumet för väldigt bra svar på de här frågorna.

ceejay
2010-10-25, 19:47
Olika vinklar som jobbar med olika muskler förmodligen. Imo är det lite mer quads i böjar med tyngdlyftarskor.

delta_mats
2010-10-25, 19:58
Jag har också märkt det fenomenet. Dvs det var märkbart tyngre med lyftarskor än med vanliga platta sulor.

Zibbe
2010-10-25, 20:16
Gör du mer utan skor än med skorna även idag? om 4x155 är ditt pb för 6 månader sen så kan du ha blivit svagare ? Annars kan det handla om vana? Kör du alltid med skorna nu?
Låter mer som om du ska vända dig till styrkelyft-delen av forumet för väldigt bra svar på de här frågorna.

Kan mycket väl vara en fråga om vana eller minskad styrka, men att öka 10kg från en dag till en annan verkar ju lite suspekt bara genom att byta skor?

forsell
2010-10-25, 20:23
Bredbent böj är svårare med tyngdlyftarskor oftast, jag har en (hyfsat) smal knäböjsstil och jag kör med rätt höga tyngdlyftarskor. Står jag med bredbent stil funkar det inte alls med dom skorna men med skor utan klack, dock är jag starkare i min smalare stil tack vare kroppsformen.

Problemet med hög klack för många är att dom sätter sig inte på hälarna när dom går ner, jag har haft problemet med det nu efter att jag börjat träna igen, det ser ni också när jag får ta ett steg fram här nedan i min 3e repetition.

Nu är jag ingen böjgud men jag har hört att jag har rätt schysst stil så. Med "sån här stil" passar klackskor bra tror jag...

5a på 160kg
WhN-ZWOw_ik

Arf Pingvin
2010-10-25, 20:26
Olika vinklar som jobbar med olika muskler förmodligen. Imo är det lite mer quads i böjar med tyngdlyftarskor.

Jag har också märkt det fenomenet. Dvs det var märkbart tyngre med lyftarskor än med vanliga platta sulor.

Detta beror på att ni inte böjer likadant med som utan lyftarskorna. I ceejays fall skulle det kunna bero på att han känner att han kan skjuta knäna längre fram i lyftarskorna och hellre böjer så än att sätta sig mer bakåt i en SL-stil. För egen del upplever jag tvärtom att jag kan böja bättre och mer med baksidan i tyngdlyftarskorna och en bred stans. Jag vågar lägga mer tyngd bakåt eller mitt på foten i lyftarskor med en rejäl och hård klack. Det känns mindre tryggt i andra typer av skor och då blir det ofta att man vill få tyngdpunkten lite längre fram på foten. Kika på en ovan böjare i löparskor, de lyfter väldigt ofta hälen en aning i botten på en böj. Det känns helt enkelt bättre att tippa framåt än att trilla bakåt.

ceejay
2010-10-25, 20:32
forsell du böjer så jävla snyggt tycker jag :) Avundsjuk

CoKEmaN
2010-10-25, 20:52
Kan mycket väl vara en fråga om vana eller minskad styrka, men att öka 10kg från en dag till en annan verkar ju lite suspekt bara genom att byta skor?

Kanske beror på vanan ändå? Hur länge sen var det du börja med SL-böj?
Har du tyngdlyftarskor eller styrkelyftarskor?
Det finns väl definitivt fler saker som kan ha spelat in? Allmänt välmående, energi i kroppen, sömn dagen innan, vad du ätit, om du värmt upp, tränat nåt annat osv?

Att säga att du lyfter mer med vanliga skor än "lyftar"-skor när skorna verkar väldigt nya för dig är inget konstigt alls tycker jag.. Släng på en böjdräkt, knälindor och bälte (förutsatt att det är nytt för dig), så ska du nog se att det känns ovant o att du lyfter mer utan det också..

Återkom gärna när du kört nån månad med skorna, o berätta hur det går då :) Om det fortfarande är så att du lyfter mer med andra skor, så kanske tekniken borde ses över..