handdator

Visa fullständig version : Effektivaste sättet att göra situps/armhävningar på


m4x
2010-10-25, 16:14
Hej

Hur är det effektivaste sättet att göra situps och armhävningar på?

Är det bäst att köra 100st på engång eller är det bättre att dela upp det 3x33 med 1 minuters vila emellan? Är det kanske bättre att gå på tidtagning och göra så mycket och så snabbt som möjligt med paus emellan?

Jag tränar bara fysiskt (joggning 3ggr i veckan) just nu och vill komplettera med lite styrketräning hemma då jag blivit ganska tunn i övre kroppen!

Programmet blir följande:

Dag1: Joggning (1mil)
Dag2: Situps/armhävningar
Dag3: Joggning (hårt i 30 minuter) el. intervallträning.
Dag4: armhävningar/abglider http://www.dietandfitnessresources.com/images/equipment/x0186/golds-gym-abmax-glider-2.jpg (variera ist för situps bara.)
Dag5 & 6: En av dagarna blir joggning(1mil) andra vilodag
Dag7: Situps/armhävningar

Blir detta bra och lagom ansträngande för kroppen?

Mvh
Max

killenigrillen
2010-10-25, 16:29
Tror de flesta svaren kommer lyda nåt i stil med:
Vill du lägga på dig muskelmassa så ska du ta dig till ett gym och träna istället för kroppsviktsövningar, om du vill ha snabbare resultat dvs.

m4x
2010-10-25, 16:34
Jaja men då får jag nästan be folk som tänker skriva så att låta bli och svara. Jag är inte ute efter att bli en muskelknutte utan vill "jämna" ut kroppen bara. Det känns som att jag blivit en en jäkla pinne i övre delen efter all joggning.

killenigrillen
2010-10-25, 16:40
Pinne är inte kul :)
Du har ju ett oändligt antal varianter på armhävningar dessutom, kan rekommendera att söka på "body weight" så får du en bra sida som nummer två på google (vet inte om jag får nämna den här pga konkurrens?).
Har kört mycket kroppsvikt själv och gillar det.

rooz
2010-10-25, 16:54
För själva armhävningen kan jag rekommendera att du knyter händerna. Brukar hjälpa tycker många.

fdanell
2010-10-25, 18:38
Rätt omöjligt att svara på frågan vad som du tycker är lagom...om du redan kan göra 100st armhävningar på rad kommer inte din muskelmassa påverkas överhuvud taget i vilket fall som helst.. gör i så fall enhandsarmhävningar. Ät mer mat och hoppas att du lägger på dig lite på överkroppen.

limenka
2010-10-25, 19:12
Dra på dig en ryggsäck full av sten.

hidden
2010-10-25, 19:18
Testa ha benen uppe på en säng/bänk och gör armhävningar enligt 10*5... Om du nu lyckas bli trött i musklerna dårå, annars fortsätt o köra tills du dör. Sen kan du som limenka säger, ta en rygga full me' sten!

vicarious
2010-10-25, 20:46
Vill du bli bra på att göra (många) sit-ups och armhävningar ska du träna sit-ups och armhävningar.

Vill du öka i muskelmassa bör du träna med belastning (mer än din egen kropp)

Vill du träna raka magmuskeln är det bättre om du gör crunches än sit-ups.