handdator

Visa fullständig version : 2g protein / kroppskilo, hur mycket från vassle?


Zorban
2010-10-25, 14:49
Numera har jag bytt från vassle till EAA i samband med träning. Dock har jag över 4kg vassle kvar, och jag gillar smaken och har inga planer på att sluta. Jag brukar ta en proteindrink med mjölk innan frukost, och en på eftermiddagen som mellanmål. Jag siktar på att ligga på minst 2g protein per kroppskilo, men ska jag räkna in dessa 60g jag får från vassle? Eftersom vassle är så snabbt så försvinner ju effekten efter någon timme eller två. Bör jag få i mig 2g per kroppskilo från långsammare protein? Är inte målet att se till att kroppen alltid har protein att tillgå när nu proteinsyntesen bestämmer sig för att kicka igång? Har svårt att få i mig så mycket långsamt protein via maten nämligen. För övrigt försöker jag främst bygga nu så de extra kalorierna från vasslet oroar mig inte.

tp_88
2010-10-25, 14:51
Vasslet ska givetvis räknas med.

Zorban
2010-10-25, 14:53
Men då borde det kunna gå långa perioder under dygnet när jag inte har något protein i kroppen? Om allt för stor del kommer från vassle. Är det inte negativt?

limenka
2010-10-25, 14:55
Eeh? Räkna in det bara.

samsung
2010-10-25, 14:57
vet inte vart jag läst det eller om det stämmer men 2-3 timmar skall väl vassle stimulera syntesen iaf? Eller iaf närvara. Blanda med mjölk?

Zorban
2010-10-25, 15:05
Jo, men säg att jag får i mig allt protein (ca 140g) från portioner om 30 gram vassle som jag tar var tredje timme. Då kommer kroppen bara ha tillgång till protein i ca 12 timmar på en dag? Altså om jag har förstått det rätt så kan proteinsyntesen verkligen inte använda 2g/kroppskilo, utan det är bara en rimlig siffra för att gardera sig och se till att det alltid finns protein närvarande när det behövs?

billmaier
2010-10-25, 15:12
Ät bara ditt vassle och träna hårt och skit i att fundera på sånt där. Det har ingen som helst skillnad utom om man tävlar inom kroppsbyggning på elitnivå.

J.V
2010-10-25, 15:12
Vad är problemet?

Ät mat. Fyll på med vassle om du vill och behöver. Räkna med vasslet i totala proteinintaget.

Zorban
2010-10-25, 15:14
Problemet var huruvida det är att föredra att fylla på med långsamt protein, exempelvis genom att trycka i mig 2 burkar kesella eller en massa nötter, eller om det gick lika bra med vassle. Dessutom var jag intresserad av fysiologin och varför mitt påstående om att alltid ha protein i kroppen var vettigt eller ej.

J.V
2010-10-25, 15:17
Men om du äter "riktig" mat så ligger ju det och skvalpar i magsäck och tarmar, och saktar därmed ner upptaget av vassle. Bara för att vassle är snabbt i sig så kommer det inte magiskt att försvinna ur kroppen efter en timme.

Ta din proteindrink i samband med vanliga måltider om du är nervös för att vasslet ska ta sig genom kroppen på 10 minuter och bara försvinna ut i toastolen.

Zorban
2010-10-25, 15:30
oki tackar :)

JoeyP
2010-10-25, 15:41
Även om du har mat i magen efter 3timmar kommer ändå vassle stimulera proteinsyntesen.
Vassle är utmärkt att ta emellan måltider. Likaså allt snabbt protein.

krubkungen
2010-10-25, 20:21
Även om du har mat i magen efter 3timmar kommer ändå vassle stimulera proteinsyntesen.
Vassle är utmärkt att ta emellan måltider. Likaså allt snabbt protein.

Samma sak för fria aminosyror?(ex: Xtend)

Är inte det bättre med ett intag av kasein protein under dagen och innan läggdags? och vassle/aminosyror vid träningen?*flex*

Denniss
2010-10-25, 20:29
Samma sak för fria aminosyror?(ex: Xtend)

Är inte det bättre med ett intag av kasein protein under dagen och innan läggdags? och vassle/aminosyror vid träningen?*flex*

Bättre än vadå?

Vassle innehåller alla essentiella aminosyror. Så ja, aminosyror i oavsett form stimulerar proteinsyntesen +.

JoeyP
2010-10-25, 20:30
Snabbt protein morgon, emellan måltider, innan träning, efter träning är bra tillfällen att använda det snabba proteinets positiva effekter.
Kasein tar du innan läggdags, eller om du helt enkelt vill få i dig extra protein tillsammans med en måltid.

Till en måltid går också det snabba proteinet bra om man känner att måltiden vill ska bli extra proteinrik, eller att man är "rädd" för att det snabba proteinet ska drickas i onödan, dvs vassle.

Den största mängden protein används egentligen som energi, men genom sin närvaro i blodet kommer proteinet ändå stimulera muskelbyggnad även om just det proteinet blir energi. Det är inte precis proteinet du tar innan träning som används när nya byggstenar lagras in. Men det kommer ändå stimulera proteinsyntesen.

Ju mer protein ju mer muskler.

Vissa menar på att det kan vara bra att ha tillfällen, perioder där man intar mindre protein för att kroppen ska svara bättre på proteinintag när man höjjer det igen, men det stämmer inte. Mindre protein är aldrig bra för muskeluppbyggnad. Där emot mer.

Det är väl ungefär så jag lärt mig av grabbarna här på forumet? =]

blondyz
2010-10-25, 21:11
Snabbt protein morgon, emellan måltider, innan träning, efter träning är bra tillfällen att använda det snabba proteinets positiva effekter.
Kasein tar du innan läggdags, eller om du helt enkelt vill få i dig extra protein tillsammans med en måltid.

Till en måltid går också det snabba proteinet bra om man känner att måltiden vill ska bli extra proteinrik, eller att man är "rädd" för att det snabba proteinet ska drickas i onödan, dvs vassle.

Den största mängden protein används egentligen som energi, men genom sin närvaro i blodet kommer proteinet ändå stimulera muskelbyggnad även om just det proteinet blir energi. Det är inte precis proteinet du tar innan träning som används när nya byggstenar lagras in. Men det kommer ändå stimulera proteinsyntesen.

Ju mer protein ju mer muskler.

Vissa menar på att det kan vara bra att ha tillfällen, perioder där man intar mindre protein för att kroppen ska svara bättre på proteinintag när man höjjer det igen, men det stämmer inte. Mindre protein är aldrig bra för muskeluppbyggnad. Där emot mer.

Det är väl ungefär så jag lärt mig av grabbarna här på forumet? =]

+1
Men att vassle skulle ha sämre effekt pga. att det är snabbt stämmer inte såvitt jag vet. Eftersom att det stimulerar proteinsyntesen kraftigare vid intag kompenserar detta för att det inte är verksamt över lång tid? Ett långsammare protein stimulerar inte lika kraftigt, men över längre tid.

limenka
2010-10-25, 21:16
Ett snabbare protein stimulerar mer än ett långsamt oavsett tid.

vicarious
2010-10-26, 09:44
Så länge du inte bara äter vassle bör du inte oroa dig.

Vassle tas upp ungefär med en hastighet på 10g/h, om man intar det fastande. Har du ätit sen tidigare/har mat i magen kommer det gå långsammare.

vicarious
2010-10-26, 09:47
+1
Men att vassle skulle ha sämre effekt pga. att det är snabbt stämmer inte såvitt jag vet. Eftersom att det stimulerar proteinsyntesen kraftigare vid intag kompenserar detta för att det inte är verksamt över lång tid? Ett långsammare protein stimulerar inte lika kraftigt, men över längre tid.

Vilka långsamma syftar du på här? Så vitt jag vet finns det inte några proteinkällor som stimulerar proteinsyntesen direkt annat än EAA/vassle och i viss mån rött kött.

blondyz
2010-10-26, 10:05
Vilka långsamma syftar du på här? Så vitt jag vet finns det inte några proteinkällor som stimulerar proteinsyntesen direkt annat än EAA/vassle och i viss mån rött kött.

Allt protein stimulerar väl proteinsyntesen. Sen om det är direkt/indirekt vet jag inte hur du definierar..

Vassle / eaa har egenskapen att stimulera proteinsyntesen så att den blir högre än normalt.

Annat protein stimulerar proteinsyntesen så att den håller sig "normal", normal är dett dumt ord, ja. Men hoppas du förstår vad jag menar.

limenka
2010-10-26, 10:07
Allt protein stimulerar väl proteinsyntesen. Sen om det är direkt/indirekt vet jag inte hur du definierar..

Vassle / eaa har egenskapen att stimulera proteinsyntesen så att den blir högre än normalt.

Annat protein stimulerar proteinsyntesen så att den håller sig "normal", normal är dett dumt ord, ja. Men hoppas du förstår vad jag menar.

Eller så förhindrar den att du blir katabol, inte anabol.

King Grub
2010-10-26, 10:14
Allt protein stimulerar väl proteinsyntesen. Sen om det är direkt/indirekt vet jag inte hur du definierar..

Vassle / eaa har egenskapen att stimulera proteinsyntesen så att den blir högre än normalt.

Annat protein stimulerar proteinsyntesen så att den håller sig "normal", normal är dett dumt ord, ja. Men hoppas du förstår vad jag menar.

Långsamt protein kan användas till fullo i den pågående proteinsyntesen, men med "stimulera proteinsyntesen" menas att uppreglera den över basnivåer.

2FAST4U
2012-01-17, 22:07
tjenare, lånar tråden lite. :thumbup:

jag få i mig de flesta dagar +160 protein (2*KV). men av dessa +160 är 90 gram från vassle. det är ju trots allt hälften ungefär. skulle det vara bättre eller spela nån större roll om en större del var kasein istället?

en vanlig dag:

07.00 vassle 30 gram protein
ca 12.00 skolmat (prote från kött, mjölk och keso m.m)- här vet jag inte riktigt hur mycket det blir då mat rätten är olika, men lägger alltid mest fokus på prote.
ca 17.30 vassle 30 gram (efter träning)
ca 18.00-18.30 Mat hemma, +60 gram (från kött och mjölk)
ca 22.00 vassle med mjölk 40 gram protein

är det nått ni ser direkt att jag borde ändra? har bara tillgång till vassle pulver =)

mvh*flex*

willtjam
2012-01-17, 22:39
Blir du inte hungrig av att bara ta vassle till frukost?
Sen så pikar vassle väldigt fort och det är ju rätt onödigt ifall du ska sova, så där är kasein att föredra. Men, vassle är ju bättre än ingenting alls!

2FAST4U
2012-01-17, 23:03
tack för synpunkter. frukost har jag inte ätit på kanske 7 år^^ så dte är ingen fara. joo kasein hade ju vart ett bättre val men vassle får duga till vidare =)

Sverker
2012-01-18, 07:01
tjenare, lånar tråden lite. :thumbup:

jag få i mig de flesta dagar +160 protein (2*KV). men av dessa +160 är 90 gram från vassle. det är ju trots allt hälften ungefär. skulle det vara bättre eller spela nån större roll om en större del var kasein istället?

en vanlig dag:

07.00 vassle 30 gram protein
ca 12.00 skolmat (prote från kött, mjölk och keso m.m)- här vet jag inte riktigt hur mycket det blir då mat rätten är olika, men lägger alltid mest fokus på prote.
ca 17.30 vassle 30 gram (efter träning)
ca 18.00-18.30 Mat hemma, +60 gram (från kött och mjölk)
ca 22.00 vassle med mjölk 40 gram protein

är det nått ni ser direkt att jag borde ändra? har bara tillgång till vassle pulver =)

mvh*flex*

Du äter mer protein än vad du tror.
Du ska räkna allt protein i maten. Även proteinet i bröd, pasta, potatis, grönsaker mm.

Du kan säkert sänka ditt vassleintag rejält.

vicarious
2012-01-18, 10:28
Troligtvis är det bättre att göra som du gör än att skippa vasslet helt. Skulle väl eventuellt kunna vara bättre med något långsammare protein som sista måltid och till frukosten.

norrkoping618
2012-01-18, 10:29
vad är det för "vassle" du har?

2FAST4U
2012-01-18, 18:35
vad är det för "vassle" du har?

whey-80 =)

Du äter mer protein än vad du tror.
Du ska räkna allt protein i maten. Även proteinet i bröd, pasta, potatis, grönsaker mm.

Du kan säkert sänka ditt vassleintag rejält.

jag tror att jag räknar med allt. sen kan det ju finnas en risk att jag räknar sjlv fel:em:

Troligtvis är det bättre att göra som du gör än att skippa vasslet helt. Skulle väl eventuellt kunna vara bättre med något långsammare protein som sista måltid och till frukosten.

det blir nog ungefär så här det får bli, just nu vill jag inte spendera pengar på ett till protein kost tillskott =)

Sverker
2012-01-18, 18:44
Du räknar inte med skollunchen.


Du utgår ifrån att din kost innehåller 70 gram protein.Utgör proteinet i den kosten 25 energiprocent så äter du bara 1500 kcal / dag.

Du får räkna om. Både energi och procent. Det finns mer protein gömnt i din mat;)

KevinWest
2012-01-18, 18:49
Fråga folk som fastar 16-24 timmar varje dag hur de gör för att hålla ett stadigt flöde med aminosyror i blodet :) kroppen fixar det mesta av sig själv. Ta bara vasslet de dagar du inte får i dig tillräckligt med protein från kosten, jag vet att det är gott, speciellt choklad whey-80 med varm mjölk..

2FAST4U
2012-01-18, 19:08
Du räknar inte med skollunchen.


Du utgår ifrån att din kost innehåller 70 gram protein.Utgör proteinet i den kosten 25 energiprocent så äter du bara 1500 kcal / dag.

Du får räkna om. Både energi och procent. Det finns mer protein gömnt i din mat;)

jag hoppas du har rätt! :D , det finns säkert en hel del som jag inte tänker på :thumbup: vet att jag inte räkna med skol lunchen, därför jag skrev "+160" :D

Sverker
2012-01-18, 19:13
Fråga folk som fastar 16-24 timmar varje dag hur de gör för att hålla ett stadigt flöde med aminosyror i blodet :) kroppen fixar det mesta av sig själv. Ta bara vasslet de dagar du inte får i dig tillräckligt med protein från kosten, jag vet att det är gott, speciellt choklad whey-80 med varm mjölk..

De som fastar har inget stadigt flöde av aminosyror i blodet.

Vad jag förstår är det en del av tanken med att inte äta i perioder. Bromsa nedbrytningen av muskelprotein under fastan och ge ett överskott på proteinsyntesen de få timmar det kommer ut aminosyror i blodet från tarmarna. Helt enkelt en variation att sträva mot.

2FAST4U
2012-01-29, 22:40
07.00 vassle 30 gram protein
ca 12.00 skolmat (prote från kött, mjölk och keso m.m)- här vet jag inte riktigt hur mycket det blir då mat rätten är olika, men lägger alltid mest fokus på prote.
ca 17.30 vassle 30 gram (efter träning)
ca 18.00-18.30 Mat hemma, +60 gram (från kött och mjölk)
ca 22.00 vassle med mjölk 40 gram protein

om jag byter ut morgon och kvälls pulvret till kvarg istället(30 gram protein), skulle det vara bättre? morsan kan sponsra mig med kvarg isåfall kom vi överens om/fattig gymnasie eleven :D :hbang:

vicarious
2012-01-29, 23:52
om jag byter ut morgon och kvälls pulvret till kvarg istället(30 gram protein), skulle det vara bättre?

Kanske.

2FAST4U
2012-01-30, 15:33
borde det inte vara bättre? tidigare var ju problemet var ju att det var vassle har jag för mig? :)

vicarious
2012-01-30, 15:55
borde det inte vara bättre? tidigare var ju problemet var ju att det var vassle har jag för mig? :)

I teorin - troligvis bättre. I praktiken - kanske bättre, kanske inte gör någon som helst skillnad.

Sniggel
2012-01-30, 16:12
Vad spelar det för roll om det går långa perioder då du inte har dietära aminosyror tillgängliga i blodet?

Tänker du så när du resonerar om lönen också?
"Jag får lön bara en gång i månaden, men det finns 29 dagar till som jag skulle behöva pengar!"

Förstår du hur jag tänker nu?

Även om det bara är korta stunder på dagen som du "går plus på kontot" så kanske det är så stora mängder att det överskuggar de förluster som görs när du "gör utdrag från kontot".

Så är 30g vassle med dess tillhörande korta stora uppreglerande effekt totalt större än t ex 30g kasein med dess långa (dock mer blygsamma) motverkande effekt på utgifter?
Jag vet inte. Men jag tror att det oftast är små skillnader i totaleffekt och att det viktigaste är den totala mängden protein som intas under dagen.

2FAST4U
2012-01-30, 18:58
tackar för bra svar. :thumbup: