handdator

Visa fullständig version : Kollegor som luktar svett


VicVella
2010-10-25, 12:29
Sitter i kontorslandskap med åtminstone två kollegor som luktar riktigt illa. Känns inte helt klockrent att bara gå fram och säga "Hej, du luktar svett. Skulle du vilja vara så vänlig att duscha/byta kläder/använda deo innan du går till jobbet?"

Vad hade ni gjort? Pratat med chefen? Försökt hinta lite försiktigt att den personliga hygienen kanske inte är på topp? Knytit näven i fickan och hållt tyst?

:insane:

Nixon
2010-10-25, 12:31
Lämnat ett inslaget paket innehållandes en deo innan h*n började för dagen.

Poxeman
2010-10-25, 12:33
Lysande tillfälle för en "arg lapp" tycker jag.
:thumbup:

Nitrometan
2010-10-25, 12:34
Kan du inte skicka ett massmail till alla på företaget och förklara att svettlukt är ett arbetsmiljöproblem i kontorslandskap?

Det borde väl fungera?

Lika bra som att äta en hel oxé om man är hungrig.

HulkH
2010-10-25, 12:34
haha skriv ett anonymt bred och lämna till dom där det står.

"Du luktar svett, var vänligen använd deoderant" :)

stridis
2010-10-25, 12:38
Bästa du kan göra är att rakt och utan krusiduller säga att du tycker att de luktar svett. Så länge du framstår som inkännande så är rak kommunikation det bästa. Detta görs enskilt givetvis.

Folk har sagt åt mig att jag luktar svett ett par gånger. En gång för att jag tränat innan ett annat träningspass så jag har haft eftersvettningar och en annnan gång helt enkelt för att jag svettas mkt pga medicin och så.

Man vet aldrig vad som kan tänkas ligga bakom, kanske är denne dötsdeprimerad och inte bryr sig eller så ligger det liksom något annat som är svårt att göra något åt och denne är själv medveten om problemet.

Liksom alltid bra att denne får komma till tals.

Grotesk
2010-10-25, 13:35
Det är ett fritt land och man får svettas hur mycket man vill.

Wille005
2010-10-25, 13:46
Duscha inte på en vecka.

Tricce
2010-10-25, 13:52
Det är ett fritt land och man får svettas hur mycket man vill.

Arbetsmiljö.

Kek
2010-10-25, 13:58
Det är ett fritt land och man får svettas hur mycket man vill.

Du får gärna lukta hur jävla mycket skit du vill men du behöver inte förpesta andras miljö för att hävda din rätt till att lukta skit. Särskilt inte när det är på en arbetsplats där miljön ska vara så trivsam som möjlig för alla.

ceejay
2010-10-25, 14:16
What would Dr. Gregory House do?

Tänk på det.

tsp
2010-10-25, 15:24
Det är ett fritt land och man får svettas hur mycket man vill.

Sitt och lukta hur mycket svett som helst hemma i din egen lägenhet då, eller om du har ett eget rum på jobbet. Annars får man allt sköta sin hygien

feyin
2010-10-25, 15:30
Jag skulle uppskatta om någon sa till så fort som möjligt iaf. Tål denne personen inte konstruktiv kritik är denne personen inte värd att slösa energi på ändå, isåfall kan du väll ta andra åtgärder som gå till arbetsledare/chef.

Grotesk
2010-10-25, 15:34
Irony failz on tah webz. :D

JoeyP
2010-10-25, 15:46
Sen finns det ju vissa som luktar illa trots att dem har duschat. Fyfan.

LoTiX
2010-10-25, 16:29
Etikett-Ribbing på DN fick den frågan för ett tag sedan och enligt henne var det effektivast att försöka tilltala personen eller personerna direkt och medlidsamt. Exempel på bra kommentarer är "Fy fan va du luktar mök" eller "Äckel!".

Personligen skulle jag, om jag inte kände personen, fråga chefen eller HR ifall de kunde påminna personalen om lite förhållningsregler gällande hygien och annat så att ingen, i ett första steg, känner sig utpekad.

chidde
2010-10-25, 21:23
Lysande tillfälle för en "arg lapp" tycker jag.
:thumbup:

arga lappar ar ute, netsend is zeh new sheizeeeeh!! :D

en liten spinoff, hur forklarar man for en framling att denne luktar svett?
tank er bussen eller tuben och svettpellen valjer sig att satta sig bredvid dig?

jag sla vad om att 9 av 10 valjer att halla tyst eftersom det ar en sa pass kort resa och man kan flytta pa sig nar folk borjar ga av.. men ifall man vill saga nat, vad ar lampligt?

limenka
2010-10-25, 21:27
arga lappar ar ute, netsend is zeh new sheizeeeeh!! :D

en liten spinoff, hur forklarar man for en framling att denne luktar svett?
tank er bussen eller tuben och svettpellen valjer sig att satta sig bredvid dig?

jag sla vad om att 9 av 10 valjer att halla tyst eftersom det ar en sa pass kort resa och man kan flytta pa sig nar folk borjar ga av.. men ifall man vill saga nat, vad ar lampligt?

Du luktar?

filmjölk
2010-10-25, 21:31
vaffan när man jobbar så svettas man, svettas man inte jobbar man inte. Det beror ju på iofs, jobbar man på kontor el. annat gheyigt kan man ju lukta gott, men har man ett fysiskt ansträngande jobb så får man helt enkelt räkna med att alla inte kan lukta sommaräng.

limenka
2010-10-25, 21:40
vaffan när man jobbar så svettas man, svettas man inte jobbar man inte. Det beror ju på iofs, jobbar man på kontor el. annat gheyigt kan man ju lukta gott, men har man ett fysiskt ansträngande jobb så får man helt enkelt räkna med att alla inte kan lukta sommaräng.

Jag tror, inte säker dock, att deo kan funka i sådana sammanhang.

Baan
2010-10-25, 21:41
vaffan när man jobbar så svettas man, svettas man inte jobbar man inte. Det beror ju på iofs, jobbar man på kontor el. annat gheyigt kan man ju lukta gott, men har man ett fysiskt ansträngande jobb så får man helt enkelt räkna med att alla inte kan lukta sommaräng.

Ja, de jobbar förmodligen på lager, men gillar att krångla till det med ett kontorslandskap.

The_RobRoy
2010-10-25, 21:49
Vad snackar vi för lukt? En lätt fläkt då och då av illa lukt, eller captain-obvious alla känner att det luktar fruktansvärt?

Jag har uppenbarligen inte så känslig näsa som vissa av mina vänner. Har flera gånger fått höra, "kände du va han luktade illa", varpå jag svarat, "näe, märkte ingenting".

Svårt läge. Får man fisa på sin plats? Vad händer om ens fötter luktar äckligt (kan ibland vara svårt att undgå, med instängda skor)?

Jag lutar mot att i rimlig mängd får folk stå ut med att det luktar.

Yes
2010-10-25, 21:53
Bästa sättet brukar vara det svåraste, dvs. gå rakt på sak(men vänligt).

Om jag själv luktade utan att vara medveten om det hade jag varit evigt tacksam för den upplysningen.

filmjölk
2010-10-25, 22:07
Jag tror, inte säker dock, att deo kan funka i sådana sammanhang.

hehe japp. men skulle tippa att de som luktar förmodligen redan använder det och sköter sin hygien, (vem struntar i sånt?) men luktar ändå pga att de svettas på jobbet.

Asdf
2010-10-25, 22:26
Det är typiskt svenskt att inte säga det rakt ut. Påminner mig om min kanadensiske vän på cypern när det var en kille som skulle dansa inne på grabbarna grus och luktade så fruktansvärt mycket svett!!

Vännen i fråga tar tag i killen, tar han till sidan och säger följande
"-Dude! You STINK! Put your arms down! DEODORANT!!"

Det var nog bland det bästa på hela resan!

Matsa
2010-10-25, 23:18
vaffan när man jobbar så svettas man, svettas man inte jobbar man inte. Det beror ju på iofs, jobbar man på kontor el. annat gheyigt kan man ju lukta gott, men har man ett fysiskt ansträngande jobb så får man helt enkelt räkna med att alla inte kan lukta sommaräng.

En viss svettlukt kan jag hålla med om att man får ha överseende med men nu är ju frågan vilken kaliber av stank vi snackar om här. Om det är fråga om en odör som får färgen att flagna på fönsterbläcken eller rentav en stank som kan utrymma en rysk bordell, ja då kanske en åtgärd kan vara befogad.

Som i Seinfeldavsnittet där han får svettstank i sin bil...

"Are you crazy? Don't you understand what I'm saying to you? This isn't just an odor! You need a priest to get rid of this thing! You see? You see what I'm saying to you? It's a presence! It's The Beast!"

Var nere och tränade sent en kväll förra veckan, i början var jag själv på gymmet men efter en stund dök en liten kille jag inte sett förut upp. Detta var ett praktexempel på The Beast, jag höll fan på att storkna! Det gick inte att vistas i närheten av honom, man kände hans svettlukt på ÖVER 10 METERS HÅLL!! Jag är verkligen inte känslig för lukter alltså men detta var något i hästväg, jag kan fortfarande knappt tro att svett kan lukta så starkt.

Som tur var så körde han bara något set på varje maskin i snabb följd och sedan stack han, dessvärre satt lukten kvar långt efteråt...

Viktor_Balck
2010-10-26, 00:43
Sen finns det ju vissa som luktar illa trots att dem har duschat. Fyfan.

+1 Fyfan säger jag också, trots att dom duschat, då är det fan illa.

Grotesk
2010-10-26, 08:54
Var nere och tränade sent en kväll förra veckan, i början var jag själv på gymmet men efter en stund dök en liten kille jag inte sett förut upp. Detta var ett praktexempel på The Beast, jag höll fan på att storkna! Det gick inte att vistas i närheten av honom, man kände hans svettlukt på ÖVER 10 METERS HÅLL!! Jag är verkligen inte känslig för lukter alltså men detta var något i hästväg, jag kan fortfarande knappt tro att svett kan lukta så starkt.

Som tur var så körde han bara något set på varje maskin i snabb följd och sedan stack han, dessvärre satt lukten kvar långt efteråt...

Tränar du damgympa, där man varken får svettas eller andas högt?

Matsa
2010-10-26, 18:20
Tränar du damgympa, där man varken får svettas eller andas högt?

Svar nej, är du läskunnig eller hoppade du av skolan efter lågstadiet? Som jag skrev så är jag långt ifrån känslig för dylika dofter, svettlukt brukar inte störa mig speciellt mycket och jag kan själv lukta lite ammoniak ibland om jag har glömt att tvätta knävärmarna. Den här killen luktade dock inte lite svett utan han hade en odör som var så stark att den dröjde sig kvar uppåt en halvtimme efter att han hade lämnat gymmet.