handdator

Visa fullständig version : Försvarsställning?!


euforiah
2010-10-24, 19:44
En fråga till er som lever ett sk. "träningsliv" med diet och allt som hör till. Får ni ofta "försvara" ert levnadssätt? Jag vet att många iallafall fått höra det ena med det 3:e..

Jag själv tränar (som många vet) rätt mycket, går på ett bra kostprogram mm. Ett liv jag valt själv, ett liv jag mår fruktansvärt bra av (fysiskt som mentalt), ett liv jag verkligen älskar att leva!
Men så finns de alltid folk, och det spelar kanske inte någon roll om vilket "liv" man lever, som skall ifrågasätta ens levnadsval. Oftast okunniga, tyvärr.

Lite exempel!:


* "Vad du är tråkig som alltid ska träna.. har du inget annat roligare för dig?"
- Jag älskar träningen, och tränar hellre och har roligt med hantlarna och folket på gymmet än att titta på TV.

* "Vad du är osocial!"
- Närå! Jag umgås med folk dagligen, på jobbet, på gymmet, och ibland kan jag umgås med en kompis "på fritiden" ifall man är lediga från annat från båda hållen.

* "Du som tränar så mycket kan äta vad som helst, hur som helst!"
-HAHA! Inte min kropp! Det vet jag. Gick ju nästan upp alla mina 22kg jag en gång gick ner för ca 2-3 år sedan eftersom jag gick på denna grej.. 1ggn/veckan KAN jag unna mig göttigheter, så länge jag gör det med måtta!

* "Du måste ha fått dina tennisarmbågar utav träningen"...
- Jag själv vet att det inte beror på träningen utan att det är arbetsskador rätt igenom. Jag känner inte ens nåt när jag tränar då jag använder armarna, utan bara då jag jobbar :(, och det är på ett jobb jag vart på i 6 månader bara.
Mina 2 läkare och min sjukgymnast säger samma sak. Hade jag inte tränat så regelbundet jag gjort så hade tydligen mina armar mått ännu sämre idag.. och jag är otroligt lycklig över att jag slapp att få veta hur det kunde kännas med tanke på den outhärdliga smärtan jag redan fått upplevt..
(självklart kan folk få idrottsskador, men just i mitt fall är det icke det)

mm. mm..

Listan kan tyvärr göras lite längre.. Men ah, jag orkar härmed inte lyssna på folk som drar sina egna "diagnoser" ang oss som valt det aktiva levnadsvalet.
Det är tur att jag har lärt känna många likasinnade, både via bloggen och på Exhale gym! GOD DAMN vilket underbart gym, men underbara byggar-människor!

"Den som vill ha rosen måste respektera taggen." :cool:

Chaan
2010-10-24, 19:48
Jag ifrågasätter kvarg.

Lellee
2010-10-24, 19:50
Jag får dagligen små stötar angående min träning, främst utav flickor faktiskt.. men man får helt enkelt bara borsta axlarna och dont give a shit, haters gonna hate

Apos78
2010-10-24, 19:50
Stort +1.

Får inte speciellt mycket kommentarer men dom som kommer har ofta ursprung i någon som INTE håller igång för fem öre. Uppe på det så mår de ofta lite smådåligt och är ofta sjuka. Sen tycker jag mig ha upplevt att de som kommenterar egentligen skulle vilja hålla igång en del själva men då de inte gör detta så är det enklaste att peka på träningen och hälsomedvetenheten som något "trist" och "osocialt".

Sniggel
2010-10-24, 19:52
Har faktiskt inte så mycket problem med det. Dock har jag problem med att folk ska fråga mig dumma frågor hela tiden i stil med "är protein bra", "ska jag välja whey 100 eller kreatin?". Eller förutsätter vissa grejer om mig "Du som käkar mycket proteinpulver, vet du om...", "Äter du fläskärs? Varför det? Är det inte mycket fett/onyttigt i det?", "5 ägg? Är du inte rädd för kolesterolet? du ska bara äta vitorna, det har min polare sagt och han är bodybuilder" :D

Eddie Vedder
2010-10-24, 19:53
Nej det behöver jag aldrig göra. Men jag diskuterar sällan kost och träning IRL heller.

euforiah
2010-10-24, 19:53
Har faktiskt inte så mycket problem med det. Dock har jag problem med att folk ska fråga mig dumma frågor hela tiden i stil med "är protein bra", "ska jag välja whey 100 eller kreatin?". Eller förutsätter vissa grejer om mig "Du som käkar mycket proteinpulver, vet du om...", "Äter du fläskärs? Varför det? Är det inte mycket fett/onyttigt i det?", "5 ägg? Är du inte rädd för kolesterolet? du ska bara äta vitorna, det har min polare sagt och han är bodybuilder" :D

Hahahahahahahaha!!! :D

euforiah
2010-10-24, 19:55
Nej det behöver jag aldrig göra.

Vad skönt för dig!=)

Mapa
2010-10-24, 19:55
köp ett par hata blockas från jay cutler så kommer du inte märka av dem nå mer
http://www.jaycutler.com/IMAGEUPLOADS/products/thumbs2/672-glassses_HataBlockas.jpg

Stoltz
2010-10-24, 19:56
"Äter du fläskärs? Varför det? Är det inte mycket fett/onyttigt i det?"

Den har jag fått många frågor om också. Brukar fråga om de försöker pika om att jag är fet och svettig, då upphör det faktiskt :D

I övrigt så händer det väl inte så ofta, men sen är jag inte slavisk heller som jag faktiskt kan tänka mig att en del är. Om jag ska träna på Måndagen och någon säger "Du, jag har världens roligaste idé, ska du med?" då har jag inga problem att ta träningen på Tisdagen istället.

euforiah
2010-10-24, 19:57
Stort +1.

Får inte speciellt mycket kommentarer men dom som kommer har ofta ursprung i någon som INTE håller igång för fem öre. Uppe på det så mår de ofta lite smådåligt och är ofta sjuka. Sen tycker jag mig ha upplevt att de som kommenterar egentligen skulle vilja hålla igång en del själva men då de inte gör detta så är det enklaste att peka på träningen och hälsomedvetenheten som något "trist" och "osocialt".

Jag har också kommit fram till att de som påpekar mitt levnadssätt inte heller är aktiva.. och de som kollar på TV på kvällarna och gnäller över att de inte har nån TID till att träna :D

Konstigt det där :)

Semiramis
2010-10-24, 19:58
Det förekommer, nuförtiden håller jag bara glatt med "ja visst är jag tråkig".

Stoltz
2010-10-24, 19:59
Tillägg: Däremot kan folk fråga en massa, hows and whys så att säga, men det stör mig inte. Tycker snarare att det är roligt.

euforiah
2010-10-24, 20:00
Tillägg: Däremot kan folk fråga en massa, hows and whys så att säga, men det stör mig inte. Tycker snarare att det är roligt.

Jo, men sånt är jättekul när de är intresserade! Men inte när man får "pikar" som i exemplena jag skrev i 1:a inlägget :(
Jag blir överlycklig när folk vänder sig till mig och frågar om råd :D

Apos78
2010-10-24, 20:01
Jag har också kommit fram till att de som påpekar mitt levnadssätt inte heller är aktiva.. och de som kollar på TV på kvällarna och gnäller över att de inte har nån TID till att träna :D

Konstigt det där :)

Precis. "Jag har inte tid...vänta...Vänner börjar...måste titta lite"

Mitt nya liv börjar på måndag. Nej, då är det Biggest Loser. Kan inte. Har inte tid. Blablabla...

rolf
2010-10-24, 20:02
Nej, det är inga problem att sköta träning och kost seriöst och samtidigt leva ett socialt smidigt liv. Tycker jag då.

Torsk_ole
2010-10-24, 20:03
Är det du på din avatar? :D

Jag känner igen mig lite. Fast Sniggels beskrivning är bättre.

Men jag umgås mest i kretsar där ett sådant liv/beteende uppskattas. Så det händer mer sällan att jag blir ifrågasatt.

Edit: +1 på rolf. Det är egentligen inga problem att lösa det på ett bra sätt.

euforiah
2010-10-24, 20:09
Precis. "Jag har inte tid...vänta...Vänner börjar...måste titta lite"

Mitt nya liv börjar på måndag. Nej, då är det Biggest Loser. Kan inte. Har inte tid. Blablabla...

HAHAHAHAHAH!!!! Så jääkla sant :D

euforiah
2010-10-24, 20:12
Är det du på din avatar? :D


Who?=)

euforiah
2010-10-24, 20:13
Jisses vad många det var som svarade.. vad roligt :D

euforiah
2010-10-24, 20:13
Jag ifrågasätter kvarg.

haha, va?! :D

Eddie Vedder
2010-10-24, 20:26
Vad skönt för dig!=)

Skönt och skönt. Om någon tycker jag har en lite för överdriven syn på träningen håller jag ju med. Min erfarenhet är att de allra flesta som får höra såna kommentarer, inklusive jag själv, förtjänar det.

Även om de vägrar erkänna det.

hejhopp79
2010-10-24, 20:28
Skönt och skönt. Om någon tycker jag har en lite för överdriven syn på träningen håller jag ju med. Min erfarenhet är att de allra flesta som får höra såna kommentarer, inklusive jag själv, förtjänar det.

Även om de vägrar erkänna det.

Touché, håller med fullständigt.

Sedan är ju allting relativt, men ja. Att ha träning och kost som livsändamål kan för majoriteten tyckas aningen enkelspårigt.

Stoltz
2010-10-24, 20:29
Är det du på din avatar? :D

..Tigerkottens nya konto?

Chaan
2010-10-24, 20:32
haha, va?! :D

Det är min försvarsställning. Om man läser på Kolozzeum är kvarg "ett födoämne som kommer göra under för dig. Ät Det." Frågar du mig är det mest mormors generation som ens kommer ihåg kvarg.

Torsk_ole
2010-10-24, 20:32
..Tigerkottens nya konto?

Njet!

Busar runt ikväll bara!

stevebc
2010-10-24, 20:36
Vetefan om det händer så ofta. Brukar mest rycka på axlarna eller skratta åt det antar jag.

Apos78
2010-10-24, 20:37
Skönt och skönt. Om någon tycker jag har en lite för överdriven syn på träningen håller jag ju med. Min erfarenhet är att de allra flesta som får höra såna kommentarer, inklusive jag själv, förtjänar det.

Även om de vägrar erkänna det.

Det där handlar om preferenser. Det jag tycker är helt naturligt för att må bra är för många way over the top. Det blir då överdrivet i deras ögon. Men visst kan jag hålla med dig, utifrån vad jag anser överdrivet.

mattilainen
2010-10-24, 20:38
jag har fått höra en hel del små kommentaren om att man inte kan träna både gym och kampsport. Vadå inte kan?

Gillar också alla som säger att antingen är något rätt eller fel "Du ska inte äta två gånger om dagen"

eller denna är ganska vanlig

"Jag som jobbar hinner inte med gym" när dom frågar hur ofta jag tränar.

tntballe
2010-10-24, 20:40
Jag går på anfall innan nån ens ifrågasatt min livsstil. Så det är alla andra som får försöka förklara varför dom inte böjer.

Slartibartfast
2010-10-24, 20:40
Nej, det är inga problem att sköta träning och kost seriöst och samtidigt leva ett socialt smidigt liv. Tycker jag då.

+1

Man ska nog träna rejält mycket innan det blir en issue.

Apos78
2010-10-24, 20:41
jag har fått höra en hel del små kommentaren om att man inte kan träna både gym och kampsport. Vadå inte kan?

Gillar också alla som säger att antingen är något rätt eller fel "Du ska inte äta två gånger om dagen"

eller denna är ganska vanlig

"Jag som jobbar hinner inte med gym" när dom frågar hur ofta jag tränar.

Visst är det skönt att slippa jobba, alla ni som tränar...

ceejay
2010-10-24, 20:43
nä, ingen bryr sig om att jag tränar varje dag :) skönt.

Petoria
2010-10-24, 20:44
Händer ganska ofta, senaste veckan fick jag reda på att man får manboobs om man gymmar mycket när man är ung (Arnold användes som bevis)

wessmen
2010-10-24, 20:54
Jepp.

Allt ifrån att EAA och andra former av pulver är farligt, dåligt eller likvärdigt med anabola (och då blir man galen).

Kommentarer om varför jag inte är på krogen varje helg är också vanliga.
"Ska du inte ut en fredag/lördagskväll?! I din ålder?!"

hugok
2010-10-24, 21:00
Jag tycker det är lite märkligt när folk "inte har tid". Jag menar 3-4 timmar i veckan räcker jävligt väl. Ofta folk som vill verka "busy" och upptagna som ser ner på oss som har den tiden.

Men det absolut värsta som finns är folk som tränar lite granna i maskiner och löpband och vägrar titta på en hantel för att man blir biffig på nolltid då och bara får fejkmuskler och bulkiga muskler, dom vill minsann ha långa tonade muskler. Hur jäkla nedvärderande är inte det att tro att man blir biff direkt av att träna med hantlar när det finns många som dedikerar sitt liv åt hantlarna för att få sina muskler.

Chaan
2010-10-24, 21:00
Jepp.

Allt ifrån att EAA och andra former av pulver är farligt, dåligt eller likvärdigt med anabola (och då blir man galen).

Kommentarer om varför jag inte är på krogen varje helg är också vanliga.
"Ska du inte ut en fredag/lördagskväll?! I din ålder?!"

Då borde dina kompisar ta stenhårt avstånd från Patrik Sjöberg och andra kokainister.

L-Sami
2010-10-24, 22:02
Det behövs väl ingenting att försvara, man bör vara stolt över sitt aktiva levnadssätt. Försök bara kontra och vara på dem som är inaktiva istället.

Ignatius72
2010-10-25, 07:15
Med tanke på alla trådar i stil med "försämras min proteinsyntes av en folköl i kvartalet" så är det inte konstigt om folk kollar lite undrande på träningsmänniskor. Om man aldrig kan släppa sin shaker, läser innehållsförteckningen på Ramlösa med förstoringsglas, lägger ner tid på att fundera på om 3*5 bygger mer än 5*3m demonstrativt plockar fram sin egen matlåda när de andra får in sin mat osv osv. Min erfarenhet är att det oftast inte är de som de facto tränar mest som får mest kommentarer utan de som själva snackar om sin träning som den värsta sektmedlem som får dem.
Ergo, snacka mindre och träna mer

Pepz
2010-10-25, 07:21
Med tanke på alla trådar i stil med "försämras min proteinsyntes av en folköl i kvartalet" så är det inte konstigt om folk kollar lite undrande på träningsmänniskor. Om man aldrig kan släppa sin shaker, läser innehållsförteckningen på Ramlösa med förstoringsglas, lägger ner tid på att fundera på om 3*5 bygger mer än 5*3m demonstrativt plockar fram sin egen matlåda när de andra får in sin mat osv osv. Min erfarenhet är att det oftast inte är de som de facto tränar mest som får mest kommentarer utan de som själva snackar om sin träning som den värsta sektmedlem som får dem.
Ergo, snacka mindre och träna mer

+1
eddie var inne på samma spår..

de kommentarer jag får sträcker sig till
- "ska du verkligen äta det där onyttiga du som tränar så mycket?"

Eddie Vedder
2010-10-25, 07:38
+1
eddie var inne på samma spår..

+2

Ta bara en titt i tråden om IF. Vill inte nämna namn men där finns två herrar som är så neurotiska att jag tycker synd om Grandmaster som används som verktyg i att legitimera herrarnas hysteriska livsstil.

"Men jag är ju bara seriös!"

rooz
2010-10-25, 07:52
+2

Ta bara en titt i tråden om IF. Vill inte nämna namn men där finns två herrar som är så neurotiska att jag tycker synd om Grandmaster som används som verktyg i att legitimera herrarnas hysteriska livsstil.

"Men jag är ju bara seriös!"
Hahaha. Spot on!


Jo då, det kommer ofta kommentarer, är är ett urval!
"Äter du bara piller?"
"Ska du inte äta frukost? det är det viktigate målet på dagen!"
"ÄT KOLHYDRATER, ANNARS DÖR DU"
"Man ska inte träna så många set, det bryter ned dig"

Men mina närmaste vänner börjar förstå, och så blodigt allvar är det inte.

Åsberg
2010-10-25, 07:53
Har aldrig fått mer än positiva kommentarer om träningen, sen tas jag nog inte alltför seriöst när det gäller träning.

Enda negativa måste väll varit snack om att jag drack proteinpulver och drack rage.

Sen om någon frågar t.ex om diet så är jag bara ärlig och lättsam. Försöker förklara så lätt som möjligt, vilket jag även känner att det är.

Dreas
2010-10-25, 08:23
De enda diskussioner jag får rör kost och hur jag äter, inga problem med det egentligen, bara att jag får svårt att förklara det hela bra då individen inte är öppen för fem öre gällande vad jag har att säga.

Några godbitar:

"Du måste äta ofta annars bryter du ju ner kroppen"
"Du måste äta ofta för att hålla förbränningen uppe" - Detta hade personen blivit lärd på en näringslärakurs.
"Finns bättre livsmedel för att få i sig fett än majonnäs" - Inte nödvändigtvis fel, men oftast brukar de kontras med nötter, nötter är alltid bra, äter man nötter så är man nyttig...

EkarN
2010-10-25, 08:27
Mitt intag av kvarg väcker mycket frågor:D Ingen kan förstå hur jag kan äta det då det är sååå äckligt. Tar då lite demonstrativt en jättetugga och flinar:D

Torsk_ole
2010-10-25, 08:31
Det mesta beror ju på hur man själv beter sig.

Men jag tycker att en stor faktor är vilka man umgås med.

I vissa kretsar blir man sjukt ifrågasatt ifall man tar en proteindrink. I andra kretsar så bryr sig ingen.

Jag blev ifrågasatt av en tjej som menade att jag behövde 9 L vatten till en shake. Tycke mest det var roligt och sen blev det inget mer med de.

filmjölk
2010-10-25, 08:47
Bara för att jag tränar räknar folk med att man är någon gratis bärhjälp som verkligen vill spendera ledig tid på att flytta folks pianon, vapenskåp, marmorbord, stenbumlingar i trädgården etc etc.

ja visst, jag är i och med starkare kropp rätt bra på sånt, men det betyder inte att jag tycker det är roligt.

kalajset
2010-10-25, 08:54
Just ang. att folk inte tycker sig ha tid för att träna tycker jag inte är så konstigt då många verkar tro att man måste träna i princip varje dag, och just leva som något som åtminstone påminner om en elitbyggare gällande kostbiten, för att få resultat. Antingen detta, eller "motsatsen", m ao - det räcker med en timmes spinning i veckan för att kunna äta "vad som helst" utan att gå upp i vikt.

När det gäller de som inte s as har tid att träna 5 timmar+ i veckan förstår jag dom oftast fullt ut. Studerar man t ex på någon lättare utbildning, eller arbetar 8-16 på ordinärt "första jobb" efter gymnasiet är det säkert inga problem att träna i princip hur många timmar som helst i veckan, tiden räcker till ändå. Studerar man däremot någonting mer krävande, eller har både ett mer tidskrävande jobb och/eller familj så är det betydligt svårare att få tiden att räcka till. Och även om timmarna finns där är det nog inte så många som när de börjar bli någorlunda lediga framåt 19-20-tiden på kvällen känner sig upplagda för att spendera X antal minuter i resväg, och sedan ytterligare 60 minuter på gymmet bara för att gå och lägga sig i princip bums efter att man kommit hem.

Sedan finns det ju alltid de som lyckas plugga till läkare samtidigt som de läser till både civilingenjör och brandman, för att inte tala om att de på samma gång hinner träna efter senaste femsplitten på gymmet samt spela innebandy på elitnivå, men dessa personer är inte direkt representativa för vanligt folk.

z_bumbi
2010-10-25, 09:19
När det gäller de som inte s as har tid att träna 5 timmar+ i veckan förstår jag dom oftast fullt ut. Studerar man t ex på någon lättare utbildning, eller arbetar 8-16 på ordinärt "första jobb" efter gymnasiet är det säkert inga problem att träna i princip hur många timmar som helst i veckan, tiden räcker till ändå. Studerar man däremot någonting mer krävande, eller har både ett mer tidskrävande jobb och/eller familj så är det betydligt svårare att få tiden att räcka till. Och även om timmarna finns där är det nog inte så många som när de börjar bli någorlunda lediga framåt 19-20-tiden på kvällen känner sig upplagda för att spendera X antal minuter i resväg, och sedan ytterligare 60 minuter på gymmet bara för att gå och lägga sig i princip bums efter att man kommit hem.

Fast de flesta jobbar inte sju dagar i veckan och man måste inte åka någonstans för att köra ett träningspass så många av argumenten som du räknar upp faller. Däremot har jag också förståelse för att målsättningarna ändras eller att man helt enkelt tröttnat på träningen, problemet är då att många verkar lägga av helt utan att kunna ändra mål och träningsvanor vilket är synd då träningen är så pass viktigt på sikt.

kalajset
2010-10-25, 11:18
Fast de flesta jobbar inte sju dagar i veckan och man måste inte åka någonstans för att köra ett träningspass så många av argumenten som du räknar upp faller.

Det beror som sagt helt på. Jobbar man inte sju dagar i veckan kanske man pluggar lika många, och/eller har en familj och hus att sköta om. Min poäng är helt enkelt att det må vara lätt att utgå från den tid man själv "har råd" att lägga på träning och anta att andra på något magiskt sätt har samma möjligheter till det. Detta tror jag iofs främst gäller yngre förmågor, vet med mig att jag själv var likadan i yngre år. Då tränade jag iofs i princip noll och inget, men principen om "fritiden" var densamma.

young_george
2010-10-25, 11:25
Nej, har aldrig fått min träning ifrågasatt vad jag kan minnas.

Några pikar som en del av en jargong kanske. Men så tar jag inte upp det som samtalsämne i tid och otid heller.

pelle
2010-10-25, 11:29
kommer ihåg när man var ung och föräldrarna sa "Jasså, nu äter du sånt där pulver igen..." Jag svarade "Ja"..

det är väl allt ifrågasättande jag har fått om min träning :)

mojoo
2010-10-25, 12:00
Ha, mötte faktiskt stefan sauk på mitt gym. Skulle gå ut ur omklädningsrums dörren när han kommer gående som en elefant. Det är en dörr sedan en liten gång som är 3 m lång och 1 m smal väg när man kommer ut från omklädningsrummet. Han bokstavligen ignorerar mig helt och hållet och jag blir knuffad åt sidan. Visst om man låter någon gå före eller så men jag var halvvägs ut och hade öppnat dörren när han bara vräker sig igenom utan att säga ett knyst. Visst om han inser att han gjorde lite fel eller säger ursäkta men han sket fullständigt i de.

Jaja mina tankar om honom blev bekräftade i alla fall.

Menigar
2010-10-25, 12:35
Brukar bara få kommentarer om hur jag äter, om mängd, val av tidpunkt och så. Förstår ju att de flesta menar väl eller är nyfikna, känner jag mig på humör frågar jag varför de tror som de tror, oftast inte dock utan brukar bara svara 'det förstås' eller nåt liknande.

Jag tror de flesta som får kommentarer och upplever att de behöver "försvara sig" är de som gnäller till alla som råkar vara i närheten om hur duktiga de är som minsann både tränar och äter enligt konstens regler.

AronP
2010-10-25, 13:41
Inget annat än genuint intresse och då umgås jag inte med en enda människa som tränar i samma utsträckning som jag. Det handlar till största del om vad man utstrålar och hur man beter sig kring det.

Crippa90
2010-10-25, 15:33
Att jag har kört på chili corn carne i en månads tid nu i matlåda behöver försvaras. Tydligen är det konstigt också om ens lunch inte består av minst 95 % ris eller pasta.

Träningen behöver jag aldrig försvara. Skulle jag behöva det så har jag inga problem att kontra med att personen är fet/lat/klen.

occt
2010-10-25, 16:50
Känns som dem som pratar ofta om träning och kost får fler tramp på tårna, då vederbörande känner sig "sämre" och då drar till med något...


Själv så kan jag själv bli lite less på alla som ska vara så extrema med sin träning/kost men det är ju deras val! (om man tävlar tycker jag att det är helt okej då det är deras "jobb")
Tycker lite synd om dem då de missar en hel del kul :) Jag bodde förvisso i en studentkorridor med 8st hälsovägledare ett halv år.

kalaskonrad
2010-10-25, 20:07
Jag pratar inte så mycket om min träning med mina medmänniskor faktiskt, har i princip ingen som tränar i samma utsträckning. Har lärt mig att det inte är någon idé att diskutera då de ändå inte lyssnar på det örat. Anna Anka har minsann jobbat som PT i 5 år och därför är jag tydligen ute och cyklar helt i nattmössan när man diskuterar det här ämnet. Allt Anna Anka och Du blir vad du äter tanten säger är 100% sanning, de som säger emot kan inte ett skit.

Däremot kan jag få lite pikar om jag t.ex. väljer att äta någonting med protein i (som faktiskt i fallet är godare) än t.ex. att trycka ett par chokladkakor "Du som tränar kan tamefan äta vad du vill" som fler verkar känna igen sig i, är inte en ovanlig kommentar i de fallen.