handdator

Visa fullständig version : smal benstomme men stor ändå?!?!


Holma
2010-10-24, 18:39
Tjena..

Jag är en kille på 19 snart 20 vårar :cool:
Älskar att styrke träna och har gjort det i ca 1 år.
men men till mitt stora problem, jag har en jävla liten benstomme runt armar och vader och jag undrar om det finns möjlighet att ändå bli så kallad "biff"??
mitt mål med träning är att bli större, jag har alltid varit ganska liten.

Nuvarande längd 173, vikt 65kg, benstomme runt handled 15cm, benstomme runt vad/foten 19cm.

Skulle uppskattas om någon av er som har haft samma problem men ändå lyckats bli stor/"biff" kunde visa bilder och förklara att det faktiskt är möjligt...

Snobbe
2010-10-24, 18:45
Fattar inte vad du menar du blir int ebiff bara för att du har stora ben? Det du behöver är muskler.

JohPz
2010-10-24, 18:47
När du väl lagt på dig en hel del muskelmassa kommer du bli glad att du har smala leder.

Bahir
2010-10-24, 19:01
Tjena..

Jag är en kille på 19 snart 20 vårar :cool:
Älskar att styrke träna och har gjort det i ca 1 år.
men men till mitt stora problem, jag har en jävla liten benstomme runt armar och vader och jag undrar om det finns möjlighet att ändå bli så kallad "biff"??
mitt mål med träning är att bli större, jag har alltid varit ganska liten.

Nuvarande längd 173, vikt 65kg, benstomme runt handled 15cm, benstomme runt vad/foten 19cm.

Skulle uppskattas om någon av er som har haft samma problem men ändå lyckats bli stor/"biff" kunde visa bilder och förklara att det faktiskt är möjligt...

Med smal benstomme går det tyvärr bara att bli "kotlett". :(

Holma
2010-10-24, 19:09
som jag ser de, om 2 killar med exakt samma muskel storlek men olika bensommar så ser ju han med större benstomme mkt biffigare ut.
men som om de går att bli riktigt stor fast man har liten benstomme är ju min fråga.

Holma
2010-10-24, 19:10
Med smal benstomme går det tyvärr bara att bli "kotlett". :(

HAHA:D men jag vill inte bli kotlett... jag vill se lika stor ut som dem med nomal/storbenstomme

ceejay
2010-10-24, 19:12
skillnaden på olika benstommar är inte stor. Du väger ju helt enkelt för lite. Träna hårt.

ARMSTARK
2010-10-24, 19:14
Skelettet är ramen som musklerna sitter fast på. Du kan aldrig bli "större än skelettet". Dvs. en kille med stort skelett kommer alltid att vara större än en kille med litet skelett även om båda har samma muskelmassa.

Till din fördel kommer du att SE större ut då en liten kille med samma muskelmassa ser mer kompakt ut. :thumbup:

Chaan
2010-10-24, 19:18
som jag ser de, om 2 killar med exakt samma muskel storlek men olika bensommar så ser ju han med större benstomme mkt biffigare ut.
men som om de går att bli riktigt stor fast man har liten benstomme är ju min fråga.

Nu är det inte tillåtet att diskutera doping på det här forumet men säg att du av något skäl lyckas bli väldigt väldigt muskulös. Då skulle jag säga att det är risk att du åker på avslitna muskelfästen om du har ett litet skelett. Dock så beror på hur själva muskelfästena på skelettet ser ut, det är kanske inte omöjligt att ha bra utskott på skelettet (muskelfästena består ofta av utskott på skelettet) och kanske beror det är på hur bra benhinnorna är. Själv gick jag upp i vikt mycket (utan vare sig doping, träning, eller massivt frossande) som vuxen, och fick då ont på många ställen i kroppen eftersom det strukturella tar mycket längre tid på sig att förtjockas. Senor till exempel. Så hur du än bär dig åt, var beredd på att det tar väldigt lång tid att bli stor från att vara liten (som färdigväxt 20-åring..) om man ska klara sig från skador (jag har inte skadat mig men det har tagit väldigt lång tid att bli större)

dared
2010-10-24, 19:20
som jag ser de, om 2 killar med exakt samma muskel storlek men olika bensommar så ser ju han med större benstomme mkt biffigare ut.
men som om de går att bli riktigt stor fast man har liten benstomme är ju min fråga.


Med samma muskelstorlek ser den med större benstomme större ut med kläder på medan den med mindre benstomme kan ge sken ut av att ha större muskler utan tröja. I och med smalare midja etc, bicep kommer se maffigare ut i och med smalare där musklerna fäster osv.

Så tycker jag det är iaf.

Jämför man de två precis brevid varandra blir det ju lite annorlunda dock.

Det är ju så att gräset alltid är lite grönare på andra sidan, är man smal och med lite fett naturligt blir man lätt besatt av att vara så stor som möjligt när man börjar träna (självklart många som blir :) ) . Relativt smal benstomme kan vara riktigt snyggt om man fixar lite muskler imo.

Apos78
2010-10-24, 19:57
Hur mycket skiljer det i storlek på benstomme mellan två friska personer? Inte mycket. För att det ska bli en skillnad att tala om vad gäller hur kroppen på det stora hela ser ut så ska det nog till någon form av defekt ex akromegali eller gigantism hos barn. Men det är sällsynt minst sagt.

Visst kan två personer ha olika skelettformer (givetvis inom vissa gränser) men det kommer som sagt inte att göra någon spektakulär skillnad för utseendet.

krellik
2010-10-24, 20:48
Har för mig att Arnold svävar ut i sin encyclopedia om hur glad han är över att han hade smal benstomme och att det var opti för byggning...

Tabbe
2010-10-24, 20:49
Hur mycket skiljer det i storlek på benstomme mellan två friska personer? Inte mycket. För att det ska bli en skillnad att tala om vad gäller hur kroppen på det stora hela ser ut så ska det nog till någon form av defekt ex akromegali eller gigantism hos barn. Men det är sällsynt minst sagt.

Visst kan två personer ha olika skelettformer (givetvis inom vissa gränser) men det kommer som sagt inte att göra någon spektakulär skillnad för utseendet.

tror arne sagt runt 400 gram för en med liten kontra stor

Apos78
2010-10-24, 20:51
tror arne sagt runt 400 gram för en med liten kontra stor

400 gram i total skillnad i kroppsvikt? Ja det lät inte mycket. Knappast något som syns antar jag.

feyin
2010-10-24, 20:53
Bara bli stark som oxé så erelunch

Loke
2010-10-24, 20:55
Hur mycket skiljer det i storlek på benstomme mellan två friska personer? Inte mycket. För att det ska bli en skillnad att tala om vad gäller hur kroppen på det stora hela ser ut så ska det nog till någon form av defekt ex akromegali eller gigantism hos barn. Men det är sällsynt minst sagt.

Visst kan två personer ha olika skelettformer (givetvis inom vissa gränser) men det kommer som sagt inte att göra någon spektakulär skillnad för utseendet.

Jag tycker storleken på bröstkorgen gör rätt spektakulär skillnad på vissa människor.

Johan_P
2010-10-24, 20:57
Aldrig förstått snacket om benstomme. Hur mäter man det och hur tillförlitligt är den mätning? Vad säger det? Jag tror att om man struntar i värdelösa faktorer som hur mycket skelettmassa man har så tror jag träningen kommer bli så mycket lättare.

Apos78
2010-10-24, 20:59
Jag tycker storleken på bröstkorgen gör rätt spektakulär skillnad på vissa människor.

Jo men då är det mer storleken. Inte säkert det har så mycket att göra med smal/kraftig benstomme. En hand kan vara olika stor men därmed inte säkert att skelettdelarna är mycket grövre. Men visst, folk är olika stora, både vad gäller ben och muskler. Dock har jag svårt att köpa att en smal benstomme ger ett ohjälpligt tanigt utseende. På samma sätt som en övervikt inte kan förklaras med kraftig benstomme.

Crocker
2010-10-24, 21:00
Best thread ever! :D

CoKEmaN
2010-10-24, 21:01
Vad har skelett för densitet då? googlat lite, men hitta inget..
Skelett är ju relativt lätt, men iofs tyngre än vatten.. 400g kan vara mycket?
Men hittade att skelettet väger ungefär 18-20% av kroppsvikten.. Säg att jag går upp 5kg, inte kan väl skelettvikten öka med ett kg då?! Låter jävligt konstigt.. :P

Apos78
2010-10-24, 21:01
Aldrig förstått snacket om benstomme. Hur mäter man det och hur tillförlitligt är den mätning? Vad säger det? Jag tror att om man struntar i värdelösa faktorer som hur mycket skelettmassa man har så tror jag träningen kommer bli så mycket lättare.

Det går att mäta men då inte i hemmet. DEXA används men främst för bentäthet. Ultraljud borde gå bra det med. Kanske till och med en vanlig röntgen (fram med skjutmåttet).

Apos78
2010-10-24, 21:04
Vad har skelett för densitet då? googlat lite, men hitta inget..
Skelett är ju relativt lätt, men iofs tyngre än vatten.. 400g kan vara mycket?
Men hittade att skelettet väger ungefär 18-20% av kroppsvikten.. Säg att jag går upp 5kg, inte kan väl skelettvikten öka med ett kg då?! Låter jävligt konstigt.. :P

Ben väger tydligen 1500 kg/kubikmeter.

Mantus
2010-10-24, 21:05
Vad har skelett för densitet då? googlat lite, men hitta inget..
Skelett är ju relativt lätt, men iofs tyngre än vatten.. 400g kan vara mycket?
Men hittade att skelettet väger ungefär 18-20% av kroppsvikten.. Säg att jag går upp 5kg, inte kan väl skelettvikten öka med ett kg då?! Låter jävligt konstigt.. :P

Det kan ju annars vara så att det är en genomsnittlig procent på en kropp.
D.v.s. den förändras inte och utgör på en genomsnittlig människa runt 18-20% av kroppsvikten, går du upp i vikt utgör den i sådana fall mindre av kroppsvikten.

Holma
2010-10-24, 21:08
men att ha smal benstomme för tex mig har ju orsakat ett par skador som tex i min vänstra handled.. varje gång jag belastar handled så får jag en otrolig smärta.. men de konstiga är att varje gång jag drar i handleden så försvinner smärtan...

har tagit pause från träning och belastning för att se om de kunnat läkt, men ej hjälp...
ska snart till ortopeden om de nu stavas så hehehe :P

Chaan
2010-10-24, 21:12
men att ha smal benstomme för tex mig har ju orsakat ett par skador som tex i min vänstra handled.. varje gång jag belastar handled så får jag en otrolig smärta.. men de konstiga är att varje gång jag drar i handleden så försvinner smärtan...

har tagit pause från träning och belastning för att se om de kunnat läkt, men ej hjälp...
ska snart till ortopeden om de nu stavas så hehehe :P

Aha, tänkte just nämna handleder. Karpaltunnelsyndrom kanske lättare uppstår på en bodybuilder med litet skelett än stort. I alla fall inte mer sällan.

Apos78
2010-10-24, 21:15
Aha, tänkte just nämna handleder. Karparltunnesyndrom kanske lättare uppstår på en bodybuilder med litet skelett än stort. I alla fall inte mer sällan.

Lär inte påverka. Nervkanalen kan väl vara trång oavsett om du anser din handled vara smalstommad eller tjockstommad. Kanske en tjockare handled innehåller mer mjukdelar och lättare ger den svullnad som kan synas vid nämnda syndrom?

Har ett litet drag av Karparl där högerhanden är rätt dålig på att känna temperaturväxlingar. En varm kopp är inte varm utan går direkt på smärta, om den är varm nog. Ger ibland spännande reaktioner...

Chaan
2010-10-24, 21:27
Vi snackar om två olika saker. Stort skelett betyder, som nån skrev i tråden, till exempel stora händer. Har man stora händer får man inte karpaltunnelsyndrom så lätt. Men grova skelettdelar däremot kan ju göra karpaltunneln ännu trängre istället.

Bodybuilding kommer ju inte göra karpaltunneln större, men däremot göra mjukdelarna i den lite tjockare, om det är tillräckligt för att ge problem vet jag inte.

saab900
2010-10-24, 22:10
Jo men då är det mer storleken. Inte säkert det har så mycket att göra med smal/kraftig benstomme. En hand kan vara olika stor men därmed inte säkert att skelettdelarna är mycket grövre. Men visst, folk är olika stora, både vad gäller ben och muskler. Dock har jag svårt att köpa att en smal benstomme ger ett ohjälpligt tanigt utseende. På samma sätt som en övervikt inte kan förklaras med kraftig benstomme.

Vi kan ta min yngsta lillebror som exempel. Vi är lika långa, och väger lika mycket. Jag har 18,5 cm runt handlederna och 37 cm överarm, medan han har 23 cm handled och 37 cm överarm. Jag är även starkare. Han har även längre nyckelben och bredare axlar. Vem tror du har storlek Medium och vem har storlek L på tröjorna trots samma vikt? Man ser större ut med grov benstomme, och man har en betydligt större ram.

Yes
2010-10-24, 22:18
Hur mycket skiljer det i storlek på benstomme mellan två friska personer? Inte mycket. För att det ska bli en skillnad att tala om vad gäller hur kroppen på det stora hela ser ut så ska det nog till någon form av defekt ex akromegali eller gigantism hos barn. Men det är sällsynt minst sagt.

Visst kan två personer ha olika skelettformer (givetvis inom vissa gränser) men det kommer som sagt inte att göra någon spektakulär skillnad för utseendet.
Leta upp en bild på Slarti, jämför sedan med valfri koloit av liknande längd.

Chaan
2010-10-24, 22:19
Vi kan ta min yngsta lillebror som exempel. Vi är lika långa, och väger lika mycket. Jag har 18,5 cm runt handlederna och 37 cm överarm, medan han har 23 cm handled och 37 cm överarm. Jag är även starkare. Han har även längre nyckelben och bredare axlar. Vem tror du har storlek Medium och vem har storlek L på tröjorna trots samma vikt? Man ser större ut med grov benstomme, och man har en betydligt större ram.

Fast det går att kombinera stort skelett men ändå inte grovt. Jag har relativt breda acromion till exempel, de delar av skulderbladet som utgör själva axlarna kan man säga. Ändå är hela mitt skelett ganska slankt, så när som på rediga utskott, muskelfästen.

Väger han mer och skillnad i längd?

Kommer ihåg att du tyckte jag har stora händer förresten.

bygden
2010-10-24, 22:30
När ni mäter era handleder, vart mäter ni då? Långt ner/långt upp? Tjockaste stället?

Jag är förövrigt som dig TS, har pinsamt smala handleder/vader. It sucks :(

dared
2010-10-24, 22:45
Jag har relativt breda handleder, men smal midja/axlar och vader :D

saab900
2010-10-24, 23:41
Vi kan ta min yngsta lillebror som exempel. Vi är lika långa, och väger lika mycket. Jag har 18,5 cm runt handlederna och 37 cm överarm, medan han har 23 cm handled och 37 cm överarm. Jag är även starkare. Han har även längre nyckelben och bredare axlar. Vem tror du har storlek Medium och vem har storlek L på tröjorna trots samma vikt? Man ser större ut med grov benstomme, och man har en betydligt större ram.

Fast det går att kombinera stort skelett men ändå inte grovt. Jag har relativt breda acromion till exempel, de delar av skulderbladet som utgör själva axlarna kan man säga. Ändå är hela mitt skelett ganska slankt, så när som på rediga utskott, muskelfästen.

Väger han mer och skillnad i längd?

Kommer ihåg att du tyckte jag har stora händer förresten.

Jo, självklart, men jag skulle tro att om du tar fram måttbandet och lägger runt handleden på det smalaste stället kommer det att visa ett par centimeter över tjugo. Dra sedan ned det till 18,5 så ser du hur sjukt smalt det är :hbang:
Mina handflator mäter 10x8 cm, långfingret är 7,5 cm mätt från handflatan så mina händer är nog väldigt små gentemot snittet för 183 cm kroppslängd.

Brett skelett, utan att blanda in bendensiteten, ger ju förutom bredare handleder även t ex bredare armbågsleder, dvs en tydlig skillnad på bredden av den supinerade armen. Den skillnaden som är i armbågsled mellan mig och min lillebror kan jag träna många år utan att lyckas kompensera med muskler.

Handleden mäter jag på smalaste stället, vilket på mig blir ett par centimeter uppåt armen från knölen på handledens utsida.

Chaan
2010-10-25, 02:57
Jo, självklart, men jag skulle tro att om du tar fram måttbandet och lägger runt handleden på det smalaste stället kommer det att visa ett par centimeter över tjugo. Dra sedan ned det till 18,5 så ser du hur sjukt smalt det är :hbang:
Mina handflator mäter 10x8 cm, långfingret är 7,5 cm mätt från handflatan så mina händer är nog väldigt små gentemot snittet för 183 cm kroppslängd.

Brett skelett, utan att blanda in bendensiteten, ger ju förutom bredare handleder även t ex bredare armbågsleder, dvs en tydlig skillnad på bredden av den supinerade armen. Den skillnaden som är i armbågsled mellan mig och min lillebror kan jag träna många år utan att lyckas kompensera med muskler.

Handleden mäter jag på smalaste stället, vilket på mig blir ett par centimeter uppåt armen från knölen på handledens utsida.

Nope, strax under 20 på båda mina handleder vilket bör vara någon cm mindre än genomsnitt för min längd. Smalaste stället närmast händerna. Däremot över 30 omkring supinerad (anatomisk grundställning) och avslappnad armbåge (en dag jag inte tränat) vilket bör vara minst medel för min längd (187) särskilt som jag mer eller mindre har paus från hård styrketräning nu. Det är det här jag menar med stort/brett men ändå slankt skelett.

De andra måtten är 1cm mer överallt. 11*9 o 8.5 Ser inget konstigt med dig :D Däremot sållade jag nog selektivt när jag läste din första post (hjärnan blundade typ). Hur fanken kan han väga lika mycket om alla hans mått är större eller samma :MrT: Är han mer deffad :D:D

saab900
2010-10-25, 08:40
Nope, strax under 20 på båda mina handleder vilket bör vara någon cm mindre än genomsnitt för min längd. Smalaste stället närmast händerna. Däremot över 30 omkring supinerad (anatomisk grundställning) och avslappnad armbåge (en dag jag inte tränat) vilket bör vara minst medel för min längd (187) särskilt som jag mer eller mindre har paus från hård styrketräning nu. Det är det här jag menar med stort/brett men ändå slankt skelett.

De andra måtten är 1cm mer överallt. 11*9 o 8.5 Ser inget konstigt med dig :D Däremot sållade jag nog selektivt när jag läste din första post (hjärnan blundade typ). Hur fanken kan han väga lika mycket om alla hans mått är större eller samma :MrT: Är han mer deffad :D:D

Nej, vi är båda rätt fettfria. Jag tränar, han gör det inte :)

HulkH
2010-10-25, 09:48
Jag har relativt breda handleder, men smal midja/axlar och vader :D

Vad är det för mått på handlederna? :) :D

Tabbe
2010-10-25, 09:56
har 17,5 runt handlederna, va litet det va då.

ARMSTARK
2010-10-25, 12:15
Här är ett exempel, tror ni den tunna killen skulle se ut som Coleman med samma muskelmassa?
http://i56.tinypic.com/fc3910.jpg

Spiffy
2010-10-25, 13:03
Här är ett exempel, tror ni den tunna killen skulle se ut som Coleman med samma muskelmassa?
http://i56.tinypic.com/fc3910.jpg

Han skulle vara rejält mycket blekare i alla fall.

TTT
2010-10-25, 20:09
Jag har väldigt tunt skelett. 187 cm lång, 97 kg, 16.5 cm handleder, midja dryga 70 cm i bra form.
Ser det som en jäkla fördel då man ser ut att hålla betydligt mycket mer muskelmassa än vad man är egentligen har då tröjan åker av. Dock är jag inte vidare stor med kläderna på.

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=387&pictureid=1688http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=387&pictureid=1687

Handledssmärtor har jag haft enda sedan jag kom upp på hyggliga vikter. Om det sen beror på mitt klena skelett eller inte kan jag inte svara på. Men handlederna ser minst sagt sköra ut. :D

Kischen
2010-10-25, 20:12
men att ha smal benstomme för tex mig har ju orsakat ett par skador som tex i min vänstra handled.. varje gång jag belastar handled så får jag en otrolig smärta.. men de konstiga är att varje gång jag drar i handleden så försvinner smärtan...

har tagit pause från träning och belastning för att se om de kunnat läkt, men ej hjälp...
ska snart till ortopeden om de nu stavas så hehehe :P

Vem har sagt till dig att du har smal benstomme?