handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som läser serier eller tänker börja göra det!


Sidor : [1] 2

Ristretto
2010-10-24, 18:20
Jag är sugen på att börja läsa serietidningar. Främst Superman och Batman.
Då kommer den stora frågan, var ska man börja?

(hittade ingen tråd om detta, om det finns får ni gärna länka och då kan denna låsas...)

G_lund
2010-10-24, 18:22
Vet du vad du gillar så köp en trave med några hundra tidningar billigt på blocket :)

hejhopp79
2010-10-24, 18:28
Sandman är en av de bästa serier som någonsin gjorts. Mer av en grafisk novell dock men strunt samma.

Judge Dredd är skön också.

Ristretto
2010-10-24, 18:28
Jo, det kan man förstås. Om man vill börja "från början" finns det någon vits med det? Eller är alla tidningar fristående?

Chaan
2010-10-24, 18:32
Jo, det kan man förstås. Om man vill börja "från början" finns det någon vits med det? Eller är alla tidningar fristående?

Början, alltså första exemplaren av en serie som blivit väldigt känd, blir det väldigt högt samlarvärde på oftast. Skräckexemplet är Kalle Anka..

Scratch89
2010-10-24, 18:42
Snart kommer King Grub in och äger tråden.

Trähäst
2010-10-24, 18:42
Det finns billiga nyutgåvor av de första numren du kan köpa om du vill läsa serien från början och inte bryr dig om samlarvärde.

Jag köpte tex på mig ett gäng Marvel Masterworks till Amazing Spider-man eftersom jag ville läsa de första nummren.

Vol1 inehöll numer 1-10 sen blev det 11-19 i vol2 osv, kostar inte mycket alls och är ett bra alternativ om du vill läsa från början.

Annars så brukar man kunna hoppa in i serien var som helst i stort sett, dom brukar göra så kallade runs, där dom har ett gäng serier som håller ihop, tex numer 100-122 med en viss handling, sen från 123 börjar det en ny.

Chaan
2010-10-24, 18:56
Annars så brukar man kunna hoppa in i serien var som helst i stort sett, dom brukar göra så kallade runs, där dom har ett gäng serier som håller ihop, tex numer 100-122 med en viss handling, sen från 123 börjar det en ny.

Det kan ju vara lurigt att ta reda på och köper man en trave tidningar kommer det kanske också fattas nummer. Ett sätt att komma runt problemet om man inte ska samla kompletta årgångar, utan bara läsa lite olika serier, är att köpa serieböcker, då är det garanterat en avgränsad handling.

Ristretto
2010-10-24, 19:34
Snart kommer King Grub in och äger tråden.

Jo, det hade varit trevligt.

Nu när jag kollar runt så finns det ju en massa olika av allt. Jobbigt läge för en noob.

SiSenior
2010-10-24, 19:36
Kalle Anka o c/o på dass gör skiten fulländad.

Grotesk
2010-10-24, 20:58
Spawn är nice. Vill inte skryta men jag har nästan alla svenska utgåvor, saknar väl typ 3 tror jag. Inte för att skryta! :D

Ristretto
2010-10-26, 14:41
bump

Jay-Z
2010-10-26, 14:53
Med CDisplay kan man titta på digitala serietidningar.

Just nu rekommenderar jag Nemesis.

Heroic Age är ett paraply för vad som är mest "hett" inom Marvel just nu. Jag har inte hunnit läsa så mycket där ännu, men nån gång så.

Kwon
2010-10-26, 15:03
När jag var yngre var denna gube min favorit, för han skiljde sig från mängden. Nu när jag tittar tillbaka så är hans dräkt enormt ful, men den var utmärkande förr! :D
http://www.writeups.org/img/fiche/917.jpg

En serie jag gillade vid lite senare ålder var Berserk med Guts.

http://tinypic.com/dnfqz8.jpg

Grotesk
2010-10-26, 16:12
En serie jag gillade vid lite senare ålder var Berserk med Guts.

http://tinypic.com/dnfqz8.jpg

Ah, Berserk med G(l)uts! Aldrig läst serien men har spelet till Dreamcast. Ganska slaffsigt. :D

Ristretto
2010-10-26, 20:23
Med CDisplay kan man titta på digitala serietidningar.

Just nu rekommenderar jag Nemesis.

Heroic Age är ett paraply för vad som är mest "hett" inom Marvel just nu. Jag har inte hunnit läsa så mycket där ännu, men nån gång så.

Var hittar man serier att läsa med CDisplay?

Jay-Z
2010-10-27, 10:15
http://www.cartoonstock.com/lowres/dre0621l.jpg

King Grub
2011-08-03, 11:58
Jag läser just nu genom gamla skräcktidningen Creepy från förlaget Warren från 60-talet. Bra historier, och helt fantastiska teckningar.

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/frazetta.png

Från den tiden Frank Frazetta fortfarande tecknade serier.

Jay-Z
2012-01-26, 14:50
Läckert, Grub!

Scott Snyder nystartar Batman, helt suveränt. Senaste numret var nog bland det bästa jag läst i serieväg.

http://i.usatoday.net/life/_photos/2011/12/19/The-Court-of-Owls-takes-wing-against-Batman-00NM2IS-x-large.jpg

willtjam
2012-01-26, 14:53
Det enda jag läser är Calvin and Hobbes, Kalle Anka och Tintin. Är jag för mainstream?

King Grub
2012-01-26, 15:00
Nja, det är bra saker, men två av dom är avslutade och kommer aldrig att komma något nytt, så det är rätt begränsat urval.

egge
2012-01-26, 15:03
Läsa farsans gamla Fantomen nere på farmors sommarställe brings back some memories.

willtjam
2012-01-26, 15:03
Jag väljer att se det som att två av dom är avslutade och kan inte förstöras. Nya Kalle Anka gav jag upp för längesen. Men vad vet jag om jag inte läser nåt nytt, det kanske finns några fina grejer där då och då.

King Grub
2012-01-26, 15:05
Kalle Anka & C:o i dag är bättre än den varit sedan 50-talet, vad gäller nyproducerade serier. Visst, 70- och 80-talsnumren innehöll mycket godbitar, men det var favoriter i repris från tidigare årtionden.

Juxta
2012-01-26, 15:07
Någon som vill rekommendera något lika storslaget och äventyrligt som Metabarons? Har läst Mobius men den är lite väl flummig.
Söker även rekommendationer i stil med The Preacher, lååånga äventyr.

Annars rekommenderar jag The Goon som jag skeptiskt gav mig in i men kom ut en lycklig man som skrattat åt en serie högt, vilket man sällan gör utan mest sträcker sig till att dra på smilbanden.

willtjam
2012-01-26, 15:09
Jag är långt ifrån en expert, men när jag läste (under 90-talet) så var det endast Carl Barks, Don Rosa, och Marco Rota som tilltalade mig, vilket självklart var repriser. Kanske får pröva en av dagens tidningar ändå.

King Grub
2012-01-26, 15:11
Rota och Rosa var nog inte repriser på 90-talet.

Rota producerar fortfarande serier, sporadiskt.

willtjam
2012-01-26, 15:13
Se på fan. Ja, du ser, ingen expert, but I enjoy it nonetheless! :D Då gav jag upp tidningen för snabbt.

King Grub
2012-01-26, 15:23
Min favorittecknare av Disneyserier, förutom Barks, är Romano Scarpa. Han tecknade hundratals Disneyserier, både Musse (Spökplumpens dubbelhemlighet = bästa Spökplumpenserien någonsin) - och Kalle-baserade, över många årtionden.

http://www.donaldbladet.com/aar1965-files/dd65-09-Scarpa.gif

Även Murray, Carpi, Bradbury, Strobl, Jippes (den bäste i dag), Bottaro, de Vita, Vicar, mfl, är trevliga.

willtjam
2012-01-26, 16:00
Nu har jag en del läsning att göra.

King Grub
2012-02-11, 16:27
DC har verkligen krossat Marvel på försäljningsfronten i USA. För första gången på hur länge som helst.

http://www.diamondcomics.com/Home/1/1/3/597?articleID=117789

Hemi
2012-02-11, 16:42
Jag läser just nu genom gamla skräcktidningen Creepy från förlaget Warren från 60-talet. Bra historier, och helt fantastiska teckningar.

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/frazetta.png

Från den tiden Frank Frazetta fortfarande tecknade serier.

Fint med tusch i gråskala, det ser man inte så ofta i serier. I kombination med rätt så fria skrafferingar. Det märks att han är målare, också.

King Grub
2012-03-12, 21:58
Moebius är död.

http://www.comicbookresources.com/?page=article&id=37456

http://www.designboom.com/cms/images/erica/-----moebius/moebius07.jpg

mikaelj
2012-03-12, 22:05
Jag läste på mitten av 90-talet en amerikansk serietidning om en kille, som jag tror var nemesis till Stålmannen, med en riktigt kass uppväxt (blev misshandlad av sin pappa) och var delvis cybernetisk. Det var en smutsig känsla i storyn och teckningarna med mycket kroppsvätskor, men själva teckningarna i sig var nästan helt monokroma.

Någon aning om vad det kan vara?

bragd
2012-03-12, 22:29
Försöker mig på att börja läsa lite klassiskt material ifrån DC och Marvel men det är ju så galet mycket serier och storys som går kors och tvärs. Om man är intresserad av säg, Batmans fristående (Har the killing joke på väg, Long halloween och Dark victory likaså), Justice League, X-men och möjligtvis Spiderman. Vars skall man börja?

King Grub
2012-03-13, 12:12
Försöker mig på att börja läsa lite klassiskt material ifrån DC och Marvel men det är ju så galet mycket serier och storys som går kors och tvärs. Om man är intresserad av säg, Batmans fristående (Har the killing joke på väg, Long halloween och Dark victory likaså), Justice League, X-men och möjligtvis Spiderman. Vars skall man börja?

Dom svartvita samlingarna med 20-25 nummer per bok kanske. Showcase Present för DC och Marvel Essentials för Marvel. Då kan man se vad man gillar för en billig penning och specialinrikta sig sedan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_Marvel

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Showcase_Presents_publications

Mazr
2012-03-13, 14:01
Är otroligt sugen på serien Northlanders. Nån som läst? Jag är helsåld på allt som har med vikingar/fornnordisk brutalitet att göra, därav dreglet när jag läste om denna serie.

bragd
2012-03-15, 03:40
Dom svartvita samlingarna med 20-25 nummer per bok kanske. Showcase Present för DC och Marvel Essentials för Marvel. Då kan man se vad man gillar för en billig penning och specialinrikta sig sedan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_Marvel

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Showcase_Presents_publications

Tack för tipset! Utmärkt att starta med. Så kan man djupdyka ned i det man finner intressant sedan.

nitz
2013-03-22, 23:44
Fetbump!
Vad läser folk just nu?

R Scarpa27
2013-09-17, 18:44
alltid läst mycket kalle anka och disney sedan barn.. haft kartong vis med serier.
inte läst nu på ett tag och tänkte köpa begagnade tidningar på loppis och återuppta min serievärld..

tips på riktigt bra serietidningar mottages =)

Tjuckot
2013-09-17, 19:05
Läser en hel del manga, har ett antal man följer på veckobasis och ibland får man för sig att läsa om en lång serie. Men för att bryta av lite jobbar jag på att läsa mig genom spawn, sjukt annorlunda mot vad man är van vid. Förra veckan tuggade jag mig genom the walking dead, var helt klistrad! Sjukt beroendeframkallande.

F.ö var det fantomen som gällde under hela uppväxten, hela pojkrummet var var fyllt med affischer.

King Grub
2013-09-17, 19:09
tips på riktigt bra serietidningar mottages =)

Genre och språk?

Den svenska seriemarknaden utanför indiescenen har varit död i många år.

Fuark
2013-09-17, 19:11
Fetbump!
Vad läser folk just nu?

Där ja, kollade igenom tråden från sida ett och undrade vart fan du höll hus :D

R Scarpa27
2013-09-17, 19:32
Genre och språk?

Den svenska seriemarknaden utanför indiescenen har varit död i många år.

skulle nog vara intresserad av science fiction, äventyr och hmm jaah finns det vampyr och varulvsserier???

har alltid mest haft koll på disney.. så lite hjälp skulle uppskattas och går en del på marknader och loppis och har möjligheter...

språk funkar svenska, italienska och engelska.

gohei
2013-09-17, 20:30
När jag var mindre så var det Kalle Ankas Pocket, Star Wars från Dark Horse samt nån enstaka Spider-Man eller X-men som gällde.
Har länge nu viljat börja läsa lite mera men är svårt o veta var man ska börja.
Har än så länge skaffat några några album med Green Arrow och Daredevil som jag har fått rekomenderat. Riktigt kul tidsfördriv.

nitz
2013-09-17, 20:38
Där ja, kollade igenom tråden från sida ett och undrade vart fan du höll hus :D

Ja du vet, <3 serier :D

skulle nog vara intresserad av science fiction, äventyr och hmm jaah finns det vampyr och varulvsserier???

har alltid mest haft koll på disney.. så lite hjälp skulle uppskattas och går en del på marknader och loppis och har möjligheter...

språk funkar svenska, italienska och engelska.

Jag gillade ändå I, Vampire från DCs New 52

När jag var mindre så var det Kalle Ankas Pocket, Star Wars från Dark Horse samt nån enstaka Spider-Man eller X-men som gällde.
Har länge nu viljat börja läsa lite mera men är svårt o veta var man ska börja.
Har än så länge skaffat några några album med Green Arrow och Daredevil som jag har fått rekomenderat. Riktigt kul tidsfördriv.

Någon aning om ungefär vad du vill läsa?
Så kan du få lite tips om vart du ska börja :)

gohei
2013-09-17, 20:48
Någon aning om ungefär vad du vill läsa?
Så kan du få lite tips om vart du ska börja :)

De ja är mest intresserad av är väl DC, typ Stålmannen o Green Arrow, även Batman o Flash. Har även fastnat för Daredevil.

R Scarpa27
2013-09-17, 20:52
kommer att börja leta efter iron man, wolverine, hulken osv...
dc och marvel.
hmm superman har jag en del.

får helt enkelt fynda det man hittar.
något med speciellt värde man ska hålla koll efter? ja nu snackar jag ju inte första nummrerna då dessa inte finns på loppmarknad...
utan någon mer speciell tidning mer värde och mycket njut av läsning.

sen även lite äldre turtles... fått mkt sug på serier igen...

min samling dc comics figurer från 80 talet står och skriker läs mina serier =)

nitz
2013-09-17, 20:59
De ja är mest intresserad av är väl DC, typ Stålmannen o Green Arrow, även Batman o Flash. Har även fastnat för Daredevil.

Jag älskar det Grant Morrison har skrivit för Batman (men det är en lång storyline med många nummer).

Annars kan jag rekommendera att kika in på en del av det som har kommit efter New 52 som är en sorts reboot för DC universumet.

New 52:
Det jag läst från Flash från New 52 var bra.
Batman började med en riktigt bra serie som hette Court of Owls.
Så kanske börja där någonstans?

nitz
2013-09-17, 21:02
kommer att börja leta efter iron man, wolverine, hulken osv...
dc och marvel.
hmm superman har jag en del.

får helt enkelt fynda det man hittar.
något med speciellt värde man ska hålla koll efter? ja nu snackar jag ju inte första nummrerna då dessa inte finns på loppmarknad...
utan någon mer speciell tidning mer värde och mycket njut av läsning.

sen även lite äldre turtles... fått mkt sug på serier igen...

min samling dc comics figurer från 80 talet står och skriker läs mina serier =)

Skulle jag vara på loppmarknad och ha ett varierande utbud av lågt pris skulle jag nog bara roffa åt mig det som såg bra ut :D.
Är det billigt så är det ju ingen stor förlust om det är lite halvkasst :)

Svårt att rekommendera specifika saker när man inte vet vad som kommer finnas :).

R Scarpa27
2013-09-17, 21:23
Skulle jag vara på loppmarknad och ha ett varierande utbud av lågt pris skulle jag nog bara roffa åt mig det som såg bra ut :D.
Är det billigt så är det ju ingen stor förlust om det är lite halvkasst :)

Svårt att rekommendera specifika saker när man inte vet vad som kommer finnas :).

precis =) har en kompis som köper upp alla bamse han ser...
ett antal flyttkartonger bara bamse har han vissa i nästintill orörda.

han pratar dock aldrig värden om sina tidningar det är han tyst om...
kan det finnas mkt värde i bamse tidningar?
vad jag hittat på nätet verkar de inte vara värda särskilt mkt.

King Grub
2013-09-17, 21:28
Bara dom allra första numren i perfekt skick.

Red Apple
2013-09-17, 21:41
Eftersom ni ändå är inne på ämnet: Lillebrorsan har Kalle Ankas pocket 1-318 (med undantag av två, tre stycken som saknas), samtliga i nästan perfekt skick. Skulle det vara värt att stjäla för knarkpengar?

King Grub
2013-09-17, 21:43
Är det verkligen förstaupplagan av nummer ett så är den värd några hundra (katalogvärdet för nummer ett oläst är runt 1500 kronor, men det får man inte - det är vad en butik skulle ta). Troligen är det en senare upplaga? Övriga nummer är värda från kanske 30-40 kronor styck för dom tidiga, undantag nummer två som är värd lite mer, till 5-10 kronor styck för dom senare.

Galt
2013-09-17, 21:54
Läser en hel del manga, har ett antal man följer på veckobasis och ibland får man för sig att läsa om en lång serie. Men för att bryta av lite jobbar jag på att läsa mig genom spawn, sjukt annorlunda mot vad man är van vid. Förra veckan tuggade jag mig genom the walking dead, var helt klistrad! Sjukt beroendeframkallande.

F.ö var det fantomen som gällde under hela uppväxten, hela pojkrummet var var fyllt med affischer.

Spawn aaah todd mcfarlane's egna skötebarn:-)för dom som minns när mcfarlane tecknade för marvel kanske ni minns en karaktär inbrottstjuv tror jag han var i spindelmannens värld som heta prowler.....likheterna till det yttre med vår herre spawn är väldigt tydliga:-)följde spawn dom första 5 åren innan jag fick känslan av att manus författarna tappade den röda tråden i storyn och orkade inte följa denna annars grymt snygga serietidning

Är själv helt insnöad på Simon bisley tecknaren som bland annat gjort en hel del om lobo(film aktuel btw )Batman,judge dredd,slayne osv
Samlar på allt han gjort så om ni har något av honom att kränga pm mej!

King Grub
2013-09-17, 22:00
Spawn-tecknaren Greg Capullo är för övrigt tecknare på Batman nu, den bäst säljande tidningen i USA.

Batman har massor av olika tidningar varje månad, men den är bäst. Batman är den karaktär som förändrades minst när DC startade om sitt universum förra året.

nitz
2013-09-17, 22:46
Spawn-tecknaren Greg Capullo är för övrigt tecknare på Batman nu, den bäst säljande tidningen i USA.

Batman har massor av olika tidningar varje månad, men den är bäst. Batman är den karaktär som förändrades minst när DC startade om sitt universum förra året.

Jag tycker att det har stått mellan den och Batman Inc.
Jag tycker nästan Court of Owls var den bästa följetången hittils i New 52.

Vad läser du från Dc?
Läser du något från Marvel med?

gohei
2013-09-17, 22:56
Jag älskar det Grant Morrison har skrivit för Batman (men det är en lång storyline med många nummer).

Annars kan jag rekommendera att kika in på en del av det som har kommit efter New 52 som är en sorts reboot för DC universumet.

New 52:
Det jag läst från Flash från New 52 var bra.
Batman började med en riktigt bra serie som hette Court of Owls.
Så kanske börja där någonstans?

Nice, skall kolla upp. Tack för tips :cheers:

Klein
2013-09-17, 23:09
Hellboy är bra grejer. Lonewolf and cub är också strålande. Fantomen ritad av Hans Lindahl eller Kari Leppänen duger fint. Nya Conan från Dark Horse Comics är också bra.

King Grub
2013-09-18, 05:28
Jag tycker att det har stått mellan den och Batman Inc.
Jag tycker nästan Court of Owls var den bästa följetången hittils i New 52.

Vad läser du från Dc?
Läser du något från Marvel med?

Allt från Marvel och det mesta från DC.

R Scarpa27
2013-09-23, 20:35
nytt och
inhandlat.
lite stålmannen från 80 talet, kalle anka och turen att hitta topolino =)

gohei
2013-09-27, 20:25
Någon som läst de senaste Fantomen med Norseman i?

R Scarpa27
2013-09-27, 20:50
Någon som läst de senaste Fantomen med Norseman i?

nej, men måste verkligen...
bara för att norseman verkar vara ett dåligt påhitt av en ny [superhero]
usch...
men ska köpa och läsa för skojs skull.

gohei
2013-09-27, 21:19
Haha. Jag bläddrade igenom några sidor lite snabbt i affären idag. Kollade mest bara på bilderna, de såg ju rätt okej ut iaf.

TommyBoy
2013-09-27, 23:11
Någon som läst de senaste Fantomen med Norseman i?

Förvånande nog så är den ganska bra...

King Grub
2013-10-15, 21:38
I januari kommer Marvel att börja återtrycka den kanske bästa superhjälteserien någonsin, Miracleman. Skrevs från början av Alan Moore (Watchmen) för att sedan tas över av Neil Gaiman. Moores nummer är (givetvis) bäst och bland det bästa i serieväg genom tiderna.

http://marvel.com/news/story/21334/nycc_2013_miracleman

Scratch89
2013-10-16, 05:24
I januari kommer Marvel att börja återtrycka den kanske bästa superhjälteserien någonsin, Miracleman. Skrevs från början av Alan Moore (Watchmen) för att sedan tas över av Neil Gaiman. Moores nummer är (givetvis) bäst och bland det bästa i serieväg genom tiderna.

http://marvel.com/news/story/21334/nycc_2013_miracleman

Är den lika mogen, mörk och dystopisk som Watchmen? Jag har min egna graphic novel i hyllan och älskar den verkligen. En hel del som utelämnats i filmen känns det som. :)

King Grub
2013-10-16, 06:33
Mörkare och dystrare.

Scratch89
2013-10-18, 20:52
Mörkare och dystrare.

Åh. *cupid*

R Scarpa27
2013-10-18, 21:22
damn vad jag älskar marvel two in one

King Grub
2014-01-16, 13:37
I januari kommer Marvel att börja återtrycka den kanske bästa superhjälteserien någonsin, Miracleman. Skrevs från början av Alan Moore (Watchmen) för att sedan tas över av Neil Gaiman. Moores nummer är (givetvis) bäst och bland det bästa i serieväg genom tiderna.

http://marvel.com/news/story/21334/nycc_2013_miracleman

Nu är första numret ute. Helt lysande. Alan Moore vill dock inte bli förknippad med Marvel överhuvudtaget, så dom skriver inte ut honom som författare, utan bara som "Story - The Original Writer".

nitz
2014-01-21, 01:51
Nu är första numret ute. Helt lysande. Alan Moore vill dock inte bli förknippad med Marvel överhuvudtaget, så dom skriver inte ut honom som författare, utan bara som "Story - The Original Writer".

Måste läsas!
Gaiman är ju helt fantastisk.
Har dock inte läst originalet, har du läst den? Isf, rekommenderas den?

Denstillasittande
2014-01-21, 09:16
Vart är bästa stället att beställa serier?
Skulle gärna läsa Miracleman serien.

Red Apple
2014-03-25, 02:59
Läste precis ut Transmetropolitan. Det är den enda serie jag läst sedan barnsben (förutom Sandman som jag bara läst en tredjedel av) och fyfan i helvete vad bra den är :D Det har varit en utdragen process att läsa den pga plugg och allmänt liv men sträckade de sista 20 numren inatt. Just nu hamnar den nog på min topp-tio lista med fiktiva verk, även om jag misstänker att det kan vara nyhetens behag som gör sig gällande. Tänkte gå på Fables nu och läsa parallellt med Sandman :)

King Grub
2014-03-25, 08:19
Måste läsas!
Gaiman är ju helt fantastisk.
Har dock inte läst originalet, har du läst den? Isf, rekommenderas den?

Det här är originalet. Bara tryckt på nytt.

Och Gaiman må vara en lysande romanförfattare, men mot Moore är han som en stapplande nybörjare som serieförfattare. :) Sandman medräknat. Och det sade han själv, att det inte gick att ta över Miracleman och upprätthålla Moores standard, men även en kvalitetssänkning till Gaimans nivå är högt över dom flesta andra.

nitz
2014-03-31, 16:56
Det här är originalet. Bara tryckt på nytt.

Och Gaiman må vara en lysande romanförfattare, men mot Moore är han som en stapplande nybörjare som serieförfattare. :) Sandman medräknat. Och det sade han själv, att det inte gick att ta över Miracleman och upprätthålla Moores standard, men även en kvalitetssänkning till Gaimans nivå är högt över dom flesta andra.

Jag måste erkänna att jag har läst lite för lite av Alan Moore, även om jag tyckte Killing Joke var en av de bästa Batman storys jag har läst :).
Ska nog sätta upp det som ett projekt, läsa samtliga av Moores bästa verk :).
Ska se till att att läsa denna när tradesen finns tillgängliga :)

nitz
2014-03-31, 18:07
En rekommendation till alla som inte läst något av den än: Saga av Brian K Vaughan är riktigt bra, läs!

King Grub
2014-03-31, 18:12
Även hans förra, Y: The Last Man är lysande.

Nixon
2014-03-31, 18:51
Började läsa MiracleMan efter att ha läst om den här, var lite tveksam i början men den har överraskat. Känns inte direkt marvel, men på ett bra sätt. Känns mörkare, råare. Ju mer jag läser den desto mer gillar jag den.

King Grub
2014-03-31, 19:00
Det är inte Marvel heller. :) Den gick i brittiska Warrior (Quality).

Nixon
2014-03-31, 19:08
Ah, jag förstår.

Blev lurad av Marvelloggan på framsidan.
Men dom är bara ansvariga för återutgivningen då alltså?

King Grub
2014-03-31, 19:10
Dom köpte rättigheterna. Mot Moores vilja. Det är därför hans namn inte finns i nytrycken. Han vägrar ha något med Marvel att göra. Marvelman (Miracelman) är ju dock inte hans skapelse, utan en mycket äldre figur, så han får nöja sig med att inte figurera i tidningen.

R Scarpa27
2014-03-31, 19:41
:D
http://i187.photobucket.com/albums/x9/blackcanary2000/sm176_pets_telepathy.jpg

nitz
2014-04-04, 10:02
Även hans förra, Y: The Last Man är lysande.
Har lagt till den på min "att läsa lista" med!
Är det bara jag som tycker att den listan alltid växer snabbare än vad man läser? :D

LoveMachine
2014-04-04, 10:57
Igår så fick jag första samlings albumet av Dresden Codak (http://dresdencodak.com/) - Tomorrow Girl. Hans teckningstil har helt klart utvecklats under de år han hållit på och de tidiga seriena ser rätt tama ut i jämförelse med de miot slutet av boken. Men trotsa att jag läst allt tidigare så satt jag och häpnade över den eleganta men invecklade blandningen av vetenskap (verklig och påhittad) och filosofi som ligger som grund. Det finns få serier som tilltalar mig på så många plan som just Dresden Codak.

Ta bara idén med Dungeons and Discourse (http://dresdencodak.com/2009/01/27/advanced-dungeons-and-discourse/), helt oväntad men samtidigt helt självklar när man väl läst den.

nitz
2014-05-08, 18:10
Någon förutom jag som är riktigt taggad på DCs nya weekly serier?
Batman: Eternal har börjat helt lysande i min åsikt, även Futures End verkar lovande :)

Runqen
2014-08-16, 09:01
Finns här några serieläsare på kolozzeum?

Jag har under en tid vart sugen på att börja prenumerera/samla på serietidningar igen och efter att ha sett ett par avsnitt av Big Bang Theory kommit underfund med att urvalet är större än Kalle Anka och Herman Hedning.

Vad jag söker är både tips på bra serier, vart man införskaffar dom samt vägledning kring ifall man bör läsa en viss serie innan man börjar på en annan.

Endast tips på serietidningar (Batman, Spiderman, Green Lantern och sådant) önskas, så förslag såsom Illustrerad (pseudo)Vetenskap, Allers och Vi i Villa vill jag inte ha.

Tack på förhand!

Red Apple
2014-08-16, 09:19
Finns en tråd för det här, men utöver marvel och DC:

Sandman
Planetary
The authority
The league of extraordinary Gentlemen
Pride of Baghdad
Ex Machina, Vol. 1: The First Hundred Days
Watchmen
Transmetropolitan
The marquis
Fables
Lucifer
Maus
Hellboy

Transmetropolitan och Sandman är nog de två bästa jag har läst på långa vägar.

eternallord
2014-08-16, 09:21
Jag läste nyligen genom Watchmen (ursprungligen 12 nummer av en tidning som numera finns i bokform) och den överskred mina redan skyhöga förväntningar. Om du inte redan sett filmen så är Watchmen en något annorlunda spin på "superhjältekonceptet", där deras humana och mörka sidor även får träda fram och skillnaden mellan rätt och fel är väldigt otydlig. Kan inte rekommenderas tillräckligt.

Runqen
2014-08-16, 09:26
Jag har sett filmen watchmen, tyckte den var rätt ball!

Vart köper ni era tidningar? Utbudet i snabbköpet där jag bor är ganska knapert.

Jag ska läsa på lite om Sandman och Transmetropolitan och se ifall dem verkar vara något för mig.

en stor stark
2014-08-16, 09:27
Finns en tråd för det här, men utöver marvel och DC:

Sandman
Planetary
The authority
The league of extraordinary Gentlemen
Pride of Baghdad
Ex Machina, Vol. 1: The First Hundred Days
Watchmen
Transmetropolitan
The marquis
Fables
Lucifer
Maus
Hellboy

Transmetropolitan och Sandman är nog de två bästa jag har läst på långa vägar.

Watchmen är väl DC? ;). Men vad gör det. ;)

Red Apple
2014-08-16, 09:29
Serietidningar är ett rätt dyrt intresse så jag använder mig huvudsakligen av CDisplayEx (mjukvara för läsning på datorn) och diverse sökmotorer av juridiskt ambivalent karaktär ;)
Vet inte vilken stad du bor i men i Stockholm så är det Comic Heaven och SF bookstore som gäller. SFb finns även i GBG och Malmö.

Red Apple
2014-08-16, 09:31
Watchmen är väl DC? ;)

Ooooops, det är det nog fler som är :D Menade väl egentligen serier som står lite utanför den traditionella superhjälte-genren.

en stor stark
2014-08-16, 09:32
Ooooops, det är det nog fler som är :D Menade väl egentligen serier som står lite utanför den traditionella superhjälte-genren.

Jo jag förstod det, finns ju en del på listan som är DC men som kanske inte känns som vanlig superhjälteläsning ;)

gohei
2014-08-16, 10:17
Serietidningar är ett rätt dyrt intresse så jag använder mig huvudsakligen av CDisplayEx (mjukvara för läsning på datorn) och diverse sökmotorer av juridiskt ambivalent karaktär ;)
Vet inte vilken stad du bor i men i Stockholm så är det Comic Heaven och SF bookstore som gäller. SFb finns även i GBG och Malmö.

Jag har ganska nyligen börjat samla på serietidningar och jag kan hålla med om att det blir ganska dyrt i längden. Men personligen så föredrar jag att läsa en riktigt tidning istället för att sitta framför en skärm.
Den åsikten kommer nog kanske ändras när det börjar tryta i både plånbok och utrymme här hemma :Virro

svenbanan
2014-08-16, 10:46
Det är bra mycket trevligare att läsa i en papperstidning än på skärmen. Även om man inte läser hela uppslaget på en gång så vill man gärna se hela framför sig. Har man inte en jätteskärm så funkar inte det så bra om man ska läsa vid datorn.

Med det sagt så läser jag en del på datorn (jag använder Comical). Håller på att läsa igenom ett ton gamla Hellblazer (hittade på piratebay) just nu.

Har ganska dålig koll på vilka nuvarande serier som är bra. Dock finns ju Walking Dead som är helt okej. Fables är ju också helt fantastisk, men är ju på väg i graven inom nåt år. Se till att läsa dessa från början om du tänker dyka på dem. Finns på piratebay om du inte vill läsa papperstidningar.

Ett alternativ till seriebutiker (där man ofta också kan hitta en del secondhand) är att gå på bibblan och låna. Numera finns det mer än bara Lucky Luke och Asterix på de flesta bibliotek. Det går väl bättre om du bor i nån större stad antar jag, eftersom biblioteken där också då är större och har bättre utbud. I Uppsala vet jag att det finns en hel del. Om inte annat kan du kanske hitta lite uppslag på vad du gillar för serier.

svenbanan
2014-08-16, 10:56
På åttio- och nittiotalet fanns det även en hel del serieatologier med vuxenserier (ej superhjälte), dvs serietidningar med flera olika serier i varje nummer, utgivna av Medusa/Horst Schröder. De jag tänker på är främst Epix (diverse olika slags "vuxenserier"), Pox ("avantgarde"/konstiga serier), Tungmetall/2000+ (SciFi och Fantasy), Brök/Elixir (humor), Casablanca/Maxx (action och äventyr), Topas (porr i albumform). Dessa är nu nedlagda men brukar kunna hittas på sådana seriebutiker som även säljer begagnat. Eller så köper du mitt gamla lager som står och samlar damm i ett antal banankartonger.... ;)

gohei
2014-08-16, 10:58
Jag har använt mig av bookdepository.com ett par gånger. Jag tror inte dom säljer enskilda nummer dock utan mest samlingar. Ingen frakt eller tull eller liknande och oftast blir det billigare än att köpa samma saker från svenska sidor.

Hemi
2014-08-16, 17:56
Finns här några serieläsare på kolozzeum?

Jag har under en tid vart sugen på att börja prenumerera/samla på serietidningar igen och efter att ha sett ett par avsnitt av Big Bang Theory kommit underfund med att urvalet är större än Kalle Anka och Herman Hedning.

Vad jag söker är både tips på bra serier, vart man införskaffar dom samt vägledning kring ifall man bör läsa en viss serie innan man börjar på en annan.

Endast tips på serietidningar (Batman, Spiderman, Green Lantern och sådant) önskas, så förslag såsom Illustrerad (pseudo)Vetenskap, Allers och Vi i Villa vill jag inte ha.

Tack på förhand!

Comic Book Shop, korsningen Södermannagatan/Folkungagatan kanske? Hade ett förlagsnaman förut, Alvglans kanske. Finns kanske ett antikvariat på St Paulsgatan också, hade en del äldre ovanliga serier förut.

R Scarpa27
2014-08-16, 20:58
någon som läst norseman här?

fantomen lanserade ju detta förra året.http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17400907.ab

varit sugen sedan dess att läsa norseman.
dock vart kan man finna dessa?

är det en serie i tidningen fantomen eller enskild fattar inte riktigt... och gjordes det bara 4a upplagor och vart kan man isf få tag på dessa?

tänkte jaga nya serietidningar imon länge längesedan man köpte helt nya...sug på det nu.

FoolsGold
2014-08-16, 23:02
Hoppas ingen misstycker att jag lånar tråden lite för en efterlysning av en specifik serie/storyline inom Marvel.

När jag var liten prenumererade jag på MEGA-MARVEL som var en fantastisk tjock serietidning som gavs ut sex eller var det kanske åtta gånger per år. Hur som helst så tror jag det var i en av dessa tidningar som den aktuella storyn utspelade sig och detta måste ha varit någon gång på 90-talet.

I handlingen skapas en supervillain som är så kraftfull så att ingen av jordens hjältar till slut kan rå på honom. Om jag minns rätt var han från början en man som kombinerade svart magi med typ cybernetik och som sedan antog en helt annan form. Den svarta magin var hans största kraft och när han nått sin fulla styrka kunde jordens superhjältar som sagt inte rå på honom i kamp trots att de samarbetade. Minns jag rätt så dödade han många hjältar och till slut var det bara en handfull kvar. Av de kvarvarande så minns jag bland annat Wolverine, Dr Reed Rchards (som levde men hade förvandlats av supervillain till en grön smet) och Captain America tror jag.

Lösningen för att stoppa honom blev:

Om jag minns rätt fick de kvarvarande hjältarna tag i två tidsdiskar som de använde för att separera hans två delar (kommer inte ihåg ursprunget till dessa två) och sända dem till olika tidsåldrar eller nåt sånt. I ett senare skede hade den delen som sändes långt tillbaka i tiden på något sätt tagit sig fram till nutiden och skapade monster/supervillan igen.

Som ni märker saknas många pusselbitar men om någon kan komma på namnet på storyns supervillan så kan jag hitta serien igen och det hade varit riktigt sweet. :)

nitz
2014-08-16, 23:48
Drar till med två säkert helt felaktiga gissningar:
Kang, Onslaught

gohei
2014-08-17, 00:17
någon som läst norseman här?

fantomen lanserade ju detta förra året.http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17400907.ab

varit sugen sedan dess att läsa norseman.
dock vart kan man finna dessa?

är det en serie i tidningen fantomen eller enskild fattar inte riktigt... och gjordes det bara 4a upplagor och vart kan man isf få tag på dessa?

tänkte jaga nya serietidningar imon länge längesedan man köpte helt nya...sug på det nu.


Jag har oxå varit intresserad av denna. Bläddrade nån gång i en Fantomen tidning och det verkade helt okej. Det verkar inte som det finns någon samlad utgåva än så det enda är väl att försöka få tag i de 4 nr av Fantomen som serien var med i.

Runqen
2014-08-17, 09:34
Jag har kollat runt lite på sfbok och tycker att den hemsidan verkar suverän!

Serier som jag (efter att ha läst del 1 i nya 52 serien på datorn) skall köpa iaf 1 nummer av är:

Green Arrow
The Flash
Green Lantern
Sandman

Det var roligt att läsa på datorn och jag tror att när serierna anländer i pappersformat så kommer känslan vara både nostalgisk och spännande!

gohei
2014-08-17, 11:34
Jag har kollat runt lite på sfbok och tycker att den hemsidan verkar suverän!

Serier som jag (efter att ha läst del 1 i nya 52 serien på datorn) skall köpa iaf 1 nummer av är:

Green Arrow
The Flash
Green Lantern
Sandman

Det var roligt att läsa på datorn och jag tror att när serierna anländer i pappersformat så kommer känslan vara både nostalgisk och spännande!

Just när det gäller Green Arrow så har jag läst en hel del gott om dom numrena som Jeff Lemire gjort (från nr 17 tror jag och framåt). Har inte läst själv än dock.

FoolsGold
2014-08-18, 17:25
Drar till med två säkert helt felaktiga gissningar:
Kang, Onslaught

Tack för försöket men tyvärr är det ingen av dem. Jag gick till och med igenom listan över Marvels supervillains som finns på wikipedia i hopp om att jag skulle känna igen namnet men icke. :(

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Marvel_Comics_supervillains

Får väl försöka googla på Wolverines storylines för att försöka hitta den igen....

nitz
2014-08-20, 22:44
Tack för försöket men tyvärr är det ingen av dem. Jag gick till och med igenom listan över Marvels supervillains som finns på wikipedia i hopp om att jag skulle känna igen namnet men icke. :(

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Marvel_Comics_supervillains

Får väl försöka googla på Wolverines storylines för att försöka hitta den igen....

Säg gärna till om du hittar vem det är, vore kul att veta :)
Jag har kollat runt lite på sfbok och tycker att den hemsidan verkar suverän!

Serier som jag (efter att ha läst del 1 i nya 52 serien på datorn) skall köpa iaf 1 nummer av är:

Green Arrow
The Flash
Green Lantern
Sandman

Det var roligt att läsa på datorn och jag tror att när serierna anländer i pappersformat så kommer känslan vara både nostalgisk och spännande!

Green Arrow blir riktigt bra en bit in.
The Flash är bra
Green Lantern är bra, men det är fortsättningen på en låååång storyline som började innan New 52
Sandman är grym :)

Hemi
2014-08-21, 00:38
Jag har kollat runt lite på sfbok och tycker att den hemsidan verkar suverän!

Serier som jag (efter att ha läst del 1 i nya 52 serien på datorn) skall köpa iaf 1 nummer av är:

Green Arrow
The Flash
Green Lantern
Sandman

Det var roligt att läsa på datorn och jag tror att när serierna anländer i pappersformat så kommer känslan vara både nostalgisk och spännande!

Glöm inte bort att besöka http://www.alvglans.se/ också. Mycket nörd, alternativ, manga, kult mm. Hemsidan är oflashig men innehållsrik och butiken beskrev jag förut vart den låg. Ett av måsteställen om man besöker Stockholm.

King Grub
2014-08-30, 09:48
Frank Miller ser lite sliten ut. :(

http://static01.nyt.com/images/2014/08/17/arts/17FRANK-MILLER1/17FRANK-MILLER1-articleLarge.jpg

Han är inte ens 60.

King Grub
2014-10-17, 09:02
Nu är Wolverine död! Han offrade sig i förrgår.

Red Apple
2014-10-17, 09:05
Wtf man, spoiler :S

King Grub
2014-10-17, 09:08
Att tidningen heter Death of Wolverine och sista numret kom den här veckan säger väl allt. Plus att Marvel annonserade i förväg att dom skulle döda honom i den här miniserien. Det här är inget som kommer som en överraskning.

Red Apple
2014-10-17, 09:09
Att tidningen heter Death of Wolverine och sista numret kom den här veckan säger väl allt. Plus att Marvel annonserade i förväg att dom skulle döda honom i den här miniserien. Det här är inget som kommer som en överraskning.

Ändå en spoiler då jag inte ens hade koll på miniserien :D

Juxta
2014-10-17, 09:13
Även hans förra, Y: The Last Man är lysande.

Jag hade så svårt för huvudkaraktären att jag stannade efter några nummer. Han var så sjukt irriterande och puckad.

King Grub
2014-10-17, 09:28
Det skulle du också bli om du var ensam med några miljarder fruntimmer.

Juxta
2014-10-17, 10:29
Det skulle du också bli om du var ensam med några miljarder fruntimmer.

Jag tyckte han var irriterande från första början. Jag hade hoppats på att kvinnorna skulle rätta till honom men det blev bara värre.

nitz
2014-10-18, 15:13
Att tidningen heter Death of Wolverine och sista numret kom den här veckan säger väl allt. Plus att Marvel annonserade i förväg att dom skulle döda honom i den här miniserien. Det här är inget som kommer som en överraskning.

Frågan är hur lång tid det kommer dröja innan han mirakulöst kommer tillbaka till liv? :P

Jag har inte läst Death of Wolverine än, vad tyckte du om serien som helhet?

gohei
2014-10-19, 22:34
Har börjat läsa Green Arrow New 52 nu lite smått (nr 17 o framåt) och måste säga att jag gillar det en hel del, fast är än så länge lite kluven på det här med backstoryn om ön och Olivers pappa och allt därtill. Ska dock bli intressant att se vad det blir av allt.

FoolsGold
2014-10-20, 08:23
Säg gärna till om du hittar vem det är, vore kul att veta :))

Hittade till slut den supervillain jag letade efter: Charnell. En av de mäktigaste villains som man stöter på i Marvel. Här absorberar han kraften från Scarlet Witch och tar lätt hand om både Captain America, Wolverine och Rhino.

http://4.bp.blogspot.com/-EiL5S1AlekY/TtfJne2FI4I/AAAAAAAAA5g/ys93cRwc2RY/s1600/Blog-25-9-DHII-4.jpg

Skulle kunna ses som spoiler men är egentligen inget avslöjande på storyn.
Storylinen är en del av Deaths Head 2 och det aktuella numret tror jag är detta.

http://www.marvunapp.com/Appendix/dhminion1.jpg

Rekommenderar den storyn varmt.

R Scarpa27
2014-10-20, 20:51
fortfarande inte fått tag på norseman... :(

köpte bamse istället :O

Tomten
2014-10-21, 02:32
Frank Miller ser lite sliten ut. :(

http://static01.nyt.com/images/2014/08/17/arts/17FRANK-MILLER1/17FRANK-MILLER1-articleLarge.jpg

Han är inte ens 60.

Han ska tydligen ha cancer. Notera att han inte längre har några ögonbryn.

Juxta
2014-10-29, 14:13
Jag vill bara rekommendera The Metabarons. Fy satan vad bra den är. En av extremt få serier på sistone som jag verkligen inte velat att den ska ta slut.

http://www.comicvine.com/metabarons-1-the-stonecutters/4000-114593/

Juxta
2014-11-18, 22:20
Någon som kan rekommendera en någolunda modern Batman-serie som utspelar sig under vintern? Eller serie som utspelar sig på vintern överhuvudtaget, gärna Marvel/DC etc.

gohei
2014-11-26, 00:16
Såg häromdagen att Marvel har släppt lite olika specialsamlingar för att fira 75 år, så jag beställde hem en samling med deras 75 bästa stories/nummer som läsarna själva har röstat fram. Det får bli min julklapp det.

Klein
2014-11-26, 00:42
Jag vill bara rekommendera The Metabarons. Fy satan vad bra den är. En av extremt få serier på sistone som jag verkligen inte velat att den ska ta slut.

http://www.comicvine.com/metabarons-1-the-stonecutters/4000-114593/

Är det i första volymen av den serien som en snubbe styr sitt rymdskepp med sitt cyberskrotum?

Juxta
2014-11-26, 21:08
Är det i första volymen av den serien som en snubbe styr sitt rymdskepp med sitt cyberskrotum?

Kommer inte ihåg men det låter inte helt omöjligt. ;)

R Scarpa27
2014-11-26, 21:19
gratis serier på nätet??
någon bra sida?

gohei
2014-12-02, 13:38
Någon som läser digitala serier på surfplatta? Tänkte att det vore kanske så nära the real thing som möjligt fast billigare och mer praktiskt.

Mental
2014-12-02, 13:41
Någon som läser digitala serier på surfplatta? Tänkte att det vore kanske så nära the real thing som möjligt fast billigare och mer praktiskt.

Grubben

Runqen
2015-02-21, 12:44
Jag funderar på att börja prenumera på Kalle anka, men vilken ska man välja?

Pocket eller Kalle anka och co? Eller båda? Vad skiljer dom åt förutom längden på böckerna?
Publiceras samma sak i båda tidningarna?

Kalle anka extra finns ju också och den tror jag jag ska ha iaf.

Anser Kalle fansen här att det ens är värt att prenumera på Kalle idag, eller är ankans glansdagar över?

King Grub
2015-02-21, 13:04
Helt olika serier i Kalle Ankas Pocket och serietidningen. I pocketen publiceras långa italienproducerade äventyrsserier, men tidningen har oftast kortare berättelser publicerade av danska Egmont (dock med serieskapare från hela världen), varierat med äldre favoriter i repris. Kalle Ankas Pocket upp till nummer 50-60 är helt fantastiska, men medan dagens har sin charm är den inget så speciellt. Kalle Anka & C:o har en blanding av skräp och bra serier, men överlag är den bättre i dag än den var på t ex 70- och 80-talen. Den kan aldrig igen matcha 50-talets glansdagar, men visst är den läsvärd om man gillar Disneyserier.

Runqen
2015-02-21, 18:18
Hänger pocket böckerna från 0-60 ihop på något sätt?

Jag har hittat ett fåtal webbshoppar (seriesam.se & kaptenkrok.se) som säljer beg pocketböcker, men det verkar vara svårt att få tag i vissa nummer.

Så hade det vart en bra idé att köpa lite strönummer mellan 1-60 för att få begrepp om dom utgåvorna?

Minns jag rätt så äger du väll samtliga Kalle Anka tidningar och pocket som släppts på svenska och har säkert läst varje nummer flera gånger, så jag litar på ditt omdöme vad gäller kvalitén på serierna.

Slartibartfast
2015-08-07, 20:35
Jag minns från min barndom ett seriealbum med Lucky Luke, som jag kunde relatera till väldigt mycket. Det var hette Athletic City (1988). Det handlade delvis om en lite tanig kille som hette Chet, som blev mobbad för att han var spinkig och fick inga brudar. Lucky Luke lärde Chet hur man bygger muskler genom styrketräning, och Chet blev en riktigt bitig jävel, som alla blev imponerade av. Jag tänkte, om Chet kan, så kan jag!

http://ecx.images-amazon.com/images/I/518SH9KJXBL._SX258_BO1,204,203,200_.jpg

http://www.galerienapoleon.com/planches-comics-bd/Pille%202a%20et%20b.jpg

http://www.galerienapoleon.com/planches-comics-bd/Pille%207a%20et%20b.jpg


Dock tvivlar jag på att Chet var natty.

Just nu harvar jag igenom hela Marvels Civil War på ipad. bra som fan.

TranceII
2015-08-08, 02:46
Kan rekommendera Chew. Riktigt bra.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c9/Chew_1.jpg

Slartibartfast
2016-03-26, 15:47
Läste just The Killing Joke.

Wtf? Jag satt och gapade en stund efter sista sidan.

Största läsbesvikelsen nånsin. Varför hypar folk den här?? Random fantomenalbum är ju bättre.

King Grub
2016-03-26, 15:49
Din smak är under all kritik. Bästa Batmanhistorien någonsin.

Slartibartfast
2016-03-26, 16:04
Men vad är det som är bra med den? Den är ju typ 50 sidor. Utvecklar ju ingenting. Watchmen är ju kring 370, så där hinner man ju få fram nåt.

Men killing joke e ju helt värdelös. Händer ingenting. Jag trodde jag fått tag i en del av hela historien, och jag har googlat för att se om det finns fler album eller nåt. En fortsättning. Men det var hela grejen. Jaha?

Fan vad dåligt det var.

King Grub
2016-03-26, 16:09
En historias värde, oavsett om det är en film, roman eller ett seriealbum, avgörs inte av hur långt verket är. Killing Joke säger mer på dom 50 sidorna än dom flesta kan på hundratals sidor.

Min vän Chris Kouse analyserar Killing Joke här, och jag håller med om det mesta http://angelicomics.blogspot.se/2013/09/v-behaviorurldefaultvmlo.html

King Grub
2016-05-23, 07:20
Gratis Kalle Anka & C:o nr 15/2016.

http://gratis.kalleanka.se/

svenbanan
2016-05-23, 08:06
Jag vill bara rekommendera The Metabarons. Fy satan vad bra den är. En av extremt få serier på sistone som jag verkligen inte velat att den ska ta slut.

http://www.comicvine.com/metabarons-1-the-stonecutters/4000-114593/

Jag har inte varit medveten om denna tråd, och inte läst den serien. Men Metabaronen var ju också en karaktär i Moebius (och Jodorowskys?) gamla klassiska serier om Inkalen från 80-90 talet. Det kan ju vara nåt för dig att kolla upp om du gillade denna serie...

En del av albumen gick som följetong i Epix runt 1990. Kanske fanns det även nåt helt album utgivet av Medusa förlag, minns ej. Dock tror jag Horst Schröder (utgivaren) fortfarande har kvar diverse nummer som han säljer på www.epix.se ifall nån är intresserad av dessa gamla grejer. Annars är väl Moebius serier på franska i orginal tror jag. De finns nog dock även på engelska om man kan hitta dem i USA...

Själv ska jag se om jag kan hitta "the metabarons".

svenbanan
2016-05-23, 08:11
Ska förresten gräva upp Killing Joke och läsa om den. Fina grejer!!!

Nixon
2016-05-28, 08:08
Precis läst igenom DC: Rebirth. Känns som att det kan bli riktigt bra om dom inte väljer att ta ut svängarna alltför mycket. I liked the smiley :D.

King Grub
2016-06-30, 09:35
Första veckorna av Rebirth har varit fantastiska, och dom har lyckats fånga det klassiska DC-universumets känsla utan att det känns "töntigt". Superman är Superman på riktigt igen, ingen spoling, och har inte känts så rätt sedan Death of Superman-tiden eller kanske t o m John Byrnes-tiden.

King Grub
2016-07-03, 06:03
Gratisnummer av Kalle Anka & C:o :)

http://kalleanka.pocketclients.se/

Sparven från Minsk
2016-07-03, 06:22
Gratisnummer av Kalle Anka & C:o :)

http://kalleanka.pocketclients.se/

Tack för den! Har beställt hem en, nostalgitripp!

Tomas Tryffel
2016-07-03, 20:09
Gratis Kalle Anka coming my way. Det enda bra som hänt idag!

Ett Orm
2016-07-03, 20:17
Tyskland skulle jag till. Tjooo!

Wilt the Stilt
2016-07-03, 22:01
Gratis Kalle Anka att läsa på flyget till Egypten! :D

Ado2000
2016-07-04, 10:13
Någon som kan rekommendera någon serie som är som Preacher ? Började kolla på tv-serien men la av efter två avsnitt dock då gillade jag serie-tidningen.

King Grub
2017-01-09, 11:57
Gratis provnummer av Kalle Anka och/eller Bamse igen:

https://www.dintidning.se/provagratis

Leifallan
2017-11-24, 21:14
Alltså jag måste fråga er experter. Nya filmen Thor Ragnarök: Bygger den verkligen på en serie? Är det när Hulken, eller Banner har kontroll på sig själv? Nån som vet vilken tidning rent av det utspelar sig?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svenbanan
2017-11-24, 22:26
Jag har inte läst mycket Marvel i mina dagar, men hittade detta rätt enkelt:

http://fandom.wikia.com/articles/which-marvel-comic-is-thor-ragnarok-based-on

Leifallan
2017-11-26, 13:15
Ah! Grymt, tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2017-11-30, 13:55
https://comicvine.gamespot.com/milkman-man/4005-141797/

King Grub
2018-03-01, 18:46
https://i.imgur.com/FQAt0li.jpg

Hemi
2018-03-01, 18:55
Bra samling. Särskilt Spider-man ser stadigt ut. Hade själv ett gäng tidningar , kommer ihåg ett nr med Cyclone i Paris och en skate board kille i röda kläder som flög omkring, samt nåt Marvel tecknat Star Wars, Giant och en mass annat. Nästan alla Modesty Blaise nr. Införskaffat när det kom ut och såldes i kioskerna. Tyvärr, stulet, utlånat och inte kommit tillbaks, Sedan länge...

King Grub
2018-10-12, 09:13
Fyra nummer gratis av Kalle Anka & C:o https://www.dintidning.se/kalle-anka-och-co?kampanj=KA1665

Lafayette
2018-10-12, 09:47
Nice! Beställt och klart!:cool:

Mental
2018-10-12, 10:21
"Vid beställning av tidning eller annan produkt från Egmont, samt tävlingsdeltagande, godkänner jag att mina personuppgifter, inklusive e-postadress, mobiltelefonnummer och övriga digitala adresser, får lagras och användas inom Egmontkoncernen för fakturering, leverans, information, marknadsföring, digitala tjänster, analys, statistik och profilering. Uppdatering av personuppgifter mot personuppgiftsregister, exempelvis SPAR, sker kontinuerligt. Information om min användning av digitala tjänster inhämtas med bl.a. cookies. Jag kan även få erbjudanden från Egmonts samarbetspartners, som återfinns inom följande branscher, direkt relaterade till våra produkter: tidningar, böcker, film, spel, pussel, leksaker, mode, skönhet, sport, fritid, heminredning, hälsa, mat, dryck, djur, natur, motor."

Pass på den känner jag

King Grub
2018-10-12, 10:23
Det där gäller väl i princip alla digitala tjänster som finns.

Det som brukar hända är att man får 1-2 email i månaden med reklam för tidningar som liknar den man prenumererar på.

Dreas
2018-10-12, 10:47
Det där gäller väl i princip alla digitala tjänster som finns.

Det som brukar hända är att man får 1-2 email i månaden med reklam för tidningar som liknar den man prenumererar på.Såg dock inget om att man i detta fall signade upp för en prenumeration. Eller missade jag något finstilt tro?

King Grub
2018-10-12, 10:50
Den avslutas automagiskt efter dom fyra gratisnumren.

De flesta av Egmonts prenumerationsformer är tidsbestämda. En tidsbunden prenumeration upphör automatiskt när du har mottagit det sista betalda numret av din tidning och du behöver inte själv säga upp den. När prenumerationen närmar sig utgång kommer vi att erbjuda dig att förlänga din prenumeration för fortsatt läsning.

Lafayette
2018-10-12, 11:02
Ja det var rätt skönt för en gångs skull slapp man fylla i kontonummer och behöva säga upp prenumeration.

Lafayette
2018-11-05, 14:36
Fortfarande inte fått mina tidningar.

iampreka
2018-11-05, 14:46
Liknande tips mottages!

King Grub
2018-11-05, 15:19
Fortfarande inte fått mina tidningar.

Datumet du skulle få första är inte här än. :confused:

Lafayette
2018-11-05, 15:21
Datumet du skulle få första är inte här än. :confused:

Aha! Hade inte kollat när man skulle få dem, slarv av mig. Hade gått så lång tid så började undra. Dåså, nevermind.:d

svenbanan
2018-11-05, 21:11
https://i.imgur.com/FQAt0li.jpg

Najs.

Jag hade runt åtta - tio banankartonger fulla med serier ett tag, men har gjort mig av med det mesta för en spottstyver av vad jag betalade. Surt. :(

Det var dock mestadels serieantologier och album från åttio och nittiotalet, typ Epix, Tungmetall, Pox, Casablanca och alla de där serierna som Medusa förlag och Horst Schröder gav ut. Köpte upp gamla nummer på diverse serieantikvriat och hade nästan alla nummer av alla de där antologierna.

Men när jag flyttade till Uppsala på nittiotalet började jag även köpa importserier från finnarna på Drottninggatan. Inte så mycket Marvel och liknande superhjältegrejer dock. Helvete vad pengar jag måste ha plöjt ner där. Brrr.

Tror jag bara har Tungmetall och Epix kvar nu. Typ 3 eller fyra kartonger. Måste ha kostat mig mer än 10-15 tusen. Man har väl tur om man får en hundring för dessa serier om man säljer dem idag. :(

Lafayette
2018-11-05, 21:24
Säljer du av ibland Grub och tjänar dig en hacka?

svenbanan
2018-11-05, 21:37
Säljer du av ibland Grub och tjänar dig en hacka?

Jag tar en vild gissning och säger att han definitivt inte säljer några tidningar.

Möjligen kanske han säljer strönummer av serier han enbart har några prova-på examplar av, men inte fastnat för. Men med tanke på hur värdelös andrahandsmarknaden är så får man ju typ bara en tia tillbaka för nåt man pröjsat en femtiolapp för. Så strönumren ligger förmodligen i en "skräpkartong" och samlar damm.

:devil:

Lafayette
2018-11-05, 21:40
Ah ok har ju sett andra bilder han postat på tidningar och tv-spel och allt är ju i väldigt gott skick så trodde värdet för det var väldigt högt. Jag har inget av värde men har ändå bestämt mig för att inte sälja av film och spel då jag alltid ångrar mig efteråt.

svenbanan
2018-11-05, 21:44
Ah ok har ju sett andra bilder han postat på tidningar och tv-spel och allt är ju i väldigt gott skick så trodde värdet för det var väldigt högt. Jag har inget av värde men har ändå bestämt mig för att inte sälja av film och spel då jag alltid ångrar mig efteråt.

Tv-spel har jag ingen aning om. Och kanske är andrahandsmarknaden för Marvelserier bättre än för de "vuxenserier" jag var insnöad på. Men jag är skeptisk.

Det som går att tjäna pengar på är riktigt gamla nummer av vissa tidningar.

Bob90
2018-11-05, 22:00
Det som går att tjäna pengar på är riktigt gamla nummer av vissa tidningar.

Skicket är också extremt viktigt för värdet.

Hemi
2018-11-05, 22:03
Modesty Blaise är det förvånansvärt lite prat om numera, konstigt, det var stor hype med henne på 80 talet...
Skulle behövas en film lika välgjord som Wonderwoman och inte de där skitfilmerna som gjordes med henne på 60/70 talet

svenbanan
2018-11-06, 07:23
Skicket är också extremt viktigt för värdet.

Visst, men skicket kan inte påverka värdet uppåt. Bara nedåt.

svenbanan
2018-11-06, 07:25
Modesty Blaise är det förvånansvärt lite prat om numera, konstigt, det var stor hype med henne på 80 talet...
Skulle behövas en film lika välgjord som Wonderwoman och inte de där skitfilmerna som gjordes med henne på 60/70 talet

Visste inte ens att det fanns filmer med Modesty Blaise. Den serien och Stålhanden var anledningen till att jag köpte Agent X9 som liten snorvalp. :)

Men i ärlighetens namn så vet jag inte om det egentligen var en särskilt bra eller orginell serie. Lite generisk action och de obligatoriska nakenscenerna bara...

d1anny2
2019-02-20, 20:39
Fann ingen sån här så jag skapar en för att kunna ge och ta emot tips om bra serietidningar, -album etc.

Favoriter på arm:

Black Lagoon av Rei Hiroe - grym manga som sedan blev anime.

Usagi Yojimbo av Stan Sakai - Japan för cirka 500 år sen. Alla personer är djur.

Corto Maltese av Hugo Pratt - om en melankolisk sjöman för cirka hundra år sedan som reser runt och upplever äventyr.

Lanfeust of Troy / Trolls of Troy av Arleston/Tarquin - kul fantasy om ett land med massa magi och troll .

Orbital av Pellé/Runberg - scifi med bra dialog, story och action.

Long John Silver av Lauffray/Dorison - om sjörövare som far till Sydamerika och möter massa saker :) Makalöst bra.

Conquistador av Dufaux/Xavier - spanjorer far till Sydamerika och möter massa saker.

Hemi
2019-02-20, 20:56
Corto helt klart, favorit,
samt Love and Rockets och alla historier om Palomar från bröderna och hela familjen Hernandez, vilka flashbacks har inte läst dem på 20 år.
Läste mycket Bilal på 80 talet.
Fatta hur Horst Schröder kämpade för att försvara små tidningar med mer internationellt innehåll, jag börjar glämma, var det inte Bonnierrättegångerna?

Ett Orm
2019-02-20, 21:01
Hittade min gamla låda med serier. Några godbitar fans det allt.
Groo svärdbäraren, Thriller (Mask var riktigt najs i serieform) och mega pyton.

Hemi
2019-02-20, 21:01
Alan Moore skriver bra, slutade teckna.

Hemi
2019-02-20, 21:04
Följer denna:
https://dinkdenver.com/

svenbanan
2019-02-20, 21:06
Corto helt klart, favorit,
samt Love and Rockets och alla historier om Palomar från bröderna och hela familjen Hernandez, vilka flashbacks har inte läst dem på 20 år.
Läste mycket Bilal på 80 talet.
Fatta hur Horst Schröder kämpade för att försvara små tidningar med mer internationellt innehåll, jag börjar glämma, var det inte Bonnierrättegångerna?

Ja, har för mig att han stämde Bonniers förlag för att de hade nån slags illegal kartellbildning vad gällde distribution. Jag minns inte riktigt turerna, men det var nåt med att Medusas distributionskanaler blev helt nedstängda så de i princip inte hade nån möjlighet att fortsätta ge ut tidningar. Prenumerationsberksamheten pågick ett tag längre (typ två år kanske), men det blev väl svårt att få nån lönsamhet i det då de inte kunde få ut sina tidningar i affärerna. Sen tror jag de har hade lite albumutgivning ännu lite längre. Men nu tror jag det är tvärdött.

Trist som fan, för de gav verkligen ut mycket bra grejer på åttio och nittiotalet.

Hemi
2019-02-20, 21:13
Ja det var inte bara serier som dog utan allt möjligt. Man satte nån gräns för hur många nummer man borde kunna sälja och det låg så pass högt att även om vissa kunde leva upp till det så blev det bara större tidningar som passerade, typ high pass filter.

svenbanan
2019-02-20, 21:15
Alan Moore skriver bra, slutade teckna.

Han har ju skrivit hur mycket bra serier som helst. Tror dock aldrig jag ens hört talas om nån serie som han tecknat. Det måste ju ha varit supertidigt i hans karriär?

svenbanan
2019-02-20, 21:17
Ja det var inte bara serier som dog utan allt möjligt. Man satte nån gräns för hur många nummer man borde kunna sälja och det låg så pass högt att även om vissa kunde leva upp till det så blev det bara större tidningar som passerade, typ high pass filter.

Tror det var ännu mer mygel i det än så också. De hade ju en del serietidningar som ju gick rätt bra men som de inte kunde få ut heller. Typ Tungmetall och Epix.

Jag minns att jag fick nån typ av nyhetsbrev en gång i månaden i början på nittiotalet där Horst hade långa utläggningar om hur usla Bonniers var. :D

Hemi
2019-02-20, 21:22
...

Trist som fan, för de gav verkligen ut mycket bra grejer på åttio och nittiotalet.

Jag kanske romantiserar men jag minns även sent 70, tidigt 80 tal mycket väl och hade min tonår typ då men inget jag upplevt kan jämföras med sent 80, tidigt 90 vad det gäller typ allt, konst, serier, musik och film med alla olika stilar allt blommade upp då...en peak, tycker jag, lol. Det var så¨mycket som legat i dvala eller varit underground för småpublik som kom upp.

Man kan hitta mycket idag på internet från tidigare epoker men det betyder inte som att det var att alla kände till det...

Hemi
2019-02-20, 21:23
Tror det var ännu mer mygel i det än så också. De hade ju en del serietidningar som ju gick rätt bra men som de inte kunde få ut heller. Typ Tungmetall och Epix.

Jag minns att jag fick nån typ av nyhetsbrev en gång i månaden i början på nittiotalet där Horst hade långa utläggningar om hur usla Bonniers var. :D

Ja han försvann sen? Måste varit tungt.

King Grub
2019-02-20, 21:24
Alan Moore är ett geni. Ett geni på riktigt, inte bara som man säger. Alla serieförfattare av klass och insatta i branschen håller honom i en klass för sig.

Nuförtiden har han i princip lämnat seriebranschen. Och DC skickar honom en gigantisk check varje månad för Watchmen-royalties och annat, som han varje månad river sönder, eftersom han hatar DC för vad dom gjort med hans skapelser.

Han kan skriva både dom mest djupa och intellektuella serier man kan tänka sig och superhjälteserier. Han har skrivit dom bästa Superman-serierna någonsin, t ex Whatever Happened to the Man of Tomorrow, tecknad av Curt Swan (hans sista serie).

Hemi
2019-02-20, 21:24
Eldsjälarna skall släckas tydligen.

Lafayette
2019-02-20, 21:28
Vad är det absolut bästa som man bör läsa av Moore?

Gissar att han inte är nöjd med Zack Snyders film.

svenbanan
2019-02-20, 21:29
Ja han försvann sen? Måste varit tungt.

Förlaget finns kvar, och det verkar vara Horst som står bakom det fortfarande. Men det går väl på sparlåga har jag en känsla av.

http://www.epix.se/content/om-f%C3%B6rlaget

svenbanan
2019-02-20, 21:31
Vad är det absolut bästa som man bör läsa av Moore?

Gissar att han inte är nöjd med Zack Snyders film.

From Hell

Eller vilken annan serie som helst (nästan)...

Lafayette
2019-02-20, 21:33
Tack för tips. Märker att jag inte är så insatt, visste inte att han skrivit Killing Joke. :p

King Grub
2019-02-20, 21:38
https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Moore_bibliography

Miracleman.

Supreme. Inte när den är skriven av någon annan, men Moores nummer är helt fantastiska.

Hemi
2019-02-20, 21:41
Alan Moore gjorde väl också eller gör en hel del musik? Jag minns från intervjuer att han alltid lyssnade på musik och det var typ samma som jag sjäv, många mindre experimentella band.

King Grub
2019-02-20, 21:48
Och magiker.

d1anny2
2019-02-20, 21:48
Alan Moore skriver bra, slutade teckna.The league of extraordinary gentlemen - fään vad bra.

King Grub
2019-02-20, 21:50
https://i.imgur.com/UmTLMBz.jpg

Lafayette
2019-02-20, 21:51
Nice. Om jag har tur kanske biblioteket har något. Har spenderat pengar på två Hellboy-böcker, lite pepp inför filmen som ska vara mer trogen serien.

King Grub
2019-02-20, 21:53
https://i.imgur.com/tQaQwij.jpg

Min favoritserie med Stålmannen.

d1anny2
2019-02-20, 21:53
Någon som har tips på några serie i fransk stil? Av typ Dufaux, Arleston etc.
Valerian och Veronique är ju en gammel som är trevlig till exempel.

Blacksad av Canales/Guarnido - hårdkokt detektiv med eftertanke och vackra bilder.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/S/cmx-images-prod/Item/225328/Previews/31abdd068883c5e2c0dfaffc1fc45b86._SX1600_QL80_TTD_ .jpg

Lafayette
2019-02-20, 21:55
ONGJs1l19aU

:p

Hemi
2019-02-20, 22:03
Någon som har tips på några serie i fransk stil? Av typ Dufaux, Arleston etc.
Valerian och Veronique är ju en gammel som är trevlig till exempel.

Blacksad av Canales/Guarnido - hårdkokt detektiv med eftertanke och vackra bilder.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/S/cmx-images-prod/Item/225328/Previews/31abdd068883c5e2c0dfaffc1fc45b86._SX1600_QL80_TTD_ .jpg

Det är mycket serier i Frankrike, när jag pluggade där var en del av kursliteraturen i serieform, som album på 100 sidor med fakta och seriebitar emellanåt. Länge sen jag läste nåt dock men de du nämner är ju bra.

svenbanan
2019-02-20, 22:05
Jag har aldrig fastnat för superhjälteserier. Förutom ifall de är gjorda av Alan Moore, då är de ett måste.

I ärlighetens namn har jag också fastnat för superhjälteserier av Frank Miller.

svenbanan
2019-02-20, 22:13
Nice. Om jag har tur kanske biblioteket har något. Har spenderat pengar på två Hellboy-böcker, lite pepp inför filmen som ska vara mer trogen serien.

Kanske att de har Watchmen, men annars är jag tveksam.

Jag vet att de på Biblioteket i Uppsala hade (för tio år sedan) i princip alla volymer av Fables dock, samt även Nausicaa of the valley of the wind. Dessa serier är förvisso inte Alan Moore, men extremt väl värda att läsas.

Annars finns också piratviken. Det finns folk som scannar serietidninger och lägger upp i ett slags pdf-format som heter .cbr eller .cbz som funkar i en speciell serietidningsläsare (CDisplayEx och Comical har jag testat).

Det är ju inte alls samma känsla som att hålla i tidningen, men ifall man bara vill kolla ifall det är en serie man gillar så funkar det. Eller om man missat nåt som inte längre går att få tag på. Det ser ut som i princip allt av Alan Moore går att hitta på pratviken i alla fall.

Om det nu stämmer att han river checken med royalties från DC så behöver man nog inte ha alltför stora samvetskval ifall man laddar lite gamla grejer i alla fall... ;)

Lafayette
2019-02-20, 22:19
Watchmen har jag lånat och läst. Ska spana in seriehyllan imorgon och hopaps på det bästa. Serier ska man bläddra i, inga undantag tyvärr. Man kan väl läsa serier i någon app också på telefon och ipad, fick rysningar när jag såg det. :p

svenbanan
2019-02-20, 22:24
Watchmen har jag lånat och läst. Ska spana in seriehyllan imorgon och hopaps på det bästa. Serier ska man bläddra i, inga undantag tyvärr. Man kan väl läsa serier i någon app också på telefon och ipad, fick rysningar när jag såg det. :p

Jag blev tvungen att googla. Kalmar bibliotek har "From Hell". Dessutom har de "Fables" och "Nausicaa" också. :D

Det går faktiskt hyfsat att läsa på PC (via de där programmen). Men då har man ju en monitor på 24" minst, så man kan ju få ett helt uppslag på en skärm. På en mobiltelefon blir det rimligen bara en massa scrollande, så det lär inte funka.

King Grub
2019-02-20, 22:54
Det här var första serien jag läste som inte var Kalle Anka-nivå. Den var magisk.

https://i.imgur.com/jtuyxbQ.gif

King Grub
2019-02-20, 22:55
Bar-ooom!

svenbanan
2019-02-20, 23:37
Fina grejer! :thumbup:

Jag hade en farbror som läste en massa serier när jag var liten, och jag minns att han hade en massa "John Carter", "Seriemagazinet" och "Agent X9" som man kunde hitta hemma hos farmor och farfar. Dessutom hade han en massa skräckserier "Chock" som skrämde skiten ur mig. :D

https://seriewikin.serieframjandet.se/images/thumb/0/07/John_Carter_%28serietidning%29.jpg/200px-John_Carter_%28serietidning%29.jpg


http://img.tradera.net/images/788/292879788_bdceaaa1-f898-4b2c-81a6-0ae6c9793b65.jpg

King Grub
2019-02-20, 23:40
Jag har serierna som gick i Chock på originalspråk i samlingar. Witching Hour och House of Mystery / Secrets.

https://i.imgur.com/YnecoMw.jpg

svenbanan
2019-02-20, 23:57
Jag har serierna som gick i Chock på originalspråk i samlingar. Witching Hour och House of Mystery / Secrets.

https://i.imgur.com/YnecoMw.jpg

Jag minns att jag fick en papperskasse med Chock när jag gick i typ trean eller fyran, men att jag sålde dem vidare rätt snabbt eftersom de var så ruskiga!

Hittade någon för några år sedan på nån seriebutik, och den var verkligen ostig. :D

d1anny2
2019-02-21, 07:39
Jag köpte och läste album fysiskt förr i tiden. Men det blev så himla dyrt och platskrävande. Kört enbart digitalt idag, har en åttatums läsplatta som det funkar bra på.

Denna fann jag nyligen, rekommenderas:
http://valiantentertainment.com/wp-content/uploads/2018/04/BRITANNIA3_001_COVER-A_NORD.jpg

Britannica Lost Eagles of rome

King Grub
2019-02-21, 09:05
Jag minns att jag fick en papperskasse med Chock när jag gick i typ trean eller fyran, men att jag sålde dem vidare rätt snabbt eftersom de var så ruskiga!

Hittade någon för några år sedan på nån seriebutik, och den var verkligen ostig. :D

Historierna i dom var ostiga redan då, men tecknarna var ofta helt fantastiska.

Frazetta gjorde en del.

https://i.imgur.com/2vclhaE.jpg

Bob90
2019-02-21, 10:27
Helt klart vältecknade om det där är representativt!

svenbanan
2019-02-21, 13:36
Historierna i dom var ostiga redan då, men tecknarna var ofta helt fantastiska.

Frazetta gjorde en del.

https://i.imgur.com/2vclhaE.jpg

Teckande Frazetta serier som gick i Chock? Och jag sålde en hel trave för några tior? *cry*

Det enda jag var medveten om att Frazetta tecknade var att han "fyllde i bläck" i Knallhatten på femtiotalet. Jag trodde att han lade ner serietecknandet väldigt tidigt och inte gjorde några serier alls under sextiotalet och framåt.

De där Chock-tidningarna var troligen från sjuttiotalet (och kanske tidigt åttiotal). Men de kan ju mycket väl ha plockat in gamalt material från femtiotalet.

Jag har ett vagt minne av att det var väldigt varierande kvalitet på teckningarna i de tidningarna jag hade. Men det skulle inte förvåna mig om det var en del Frazetta i dem nu när jag tänker efter. Min farbror var konstnär och jag vet att han gillade Frazetta, så han kan säkert ha köpt de serierna av den anledningen. Damn it!

d1anny2
2019-02-24, 16:56
Läser denna nu:
http://bdi.dlpdomain.com/player/JOnpDKfl1O9GR0yERAQ1cspHRNWdpQGz-couv-1200.jpg

Desert star av Marini / Desberg. Samma duo som gjort Skorpionen som jag läst alla av.

Dock ej i närheten av denna all-time hi:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61yO5cTAfgL._AC_SL1500_.jpg

Fantastiska gypsy. Så välskriven, rolig och snyggt tecknad.

FoolsGold
2019-02-25, 16:17
Någon som har tips på länkar för att läsa online? *popcorn*

d1anny2
2019-02-25, 16:55
Någon som har tips på länkar för att läsa online? *popcorn*You got mail

svenbanan
2019-02-25, 17:01
Någon som har tips på länkar för att läsa online? *popcorn*

Nu är ju inte jag någon jättefantast av manga. Men hittade denna för några år sedan, och har läst en del här iaf.

https://www.mangareader.net/

Specifikt så var det denna serie jag sökt efter. Läs den!

https://www.mangareader.net/nausicaa-of-the-valley-of-the-wind

Leifallan
2019-02-25, 21:16
Det här var första serien jag läste som inte var Kalle Anka-nivå. Den var magisk.

https://i.imgur.com/jtuyxbQ.gif



Jag var ett stort fan av hulkens serietidning. Samlade ganska länge på dem. Al Milgrom[emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2019-02-25, 21:26
Jag har alla amerikanska nummer sedan mitten av 60-talet.

FoolsGold
2019-02-25, 22:51
You got mail

En tax i mocka!

King Grub
2020-03-03, 11:37
Fyra nummer av Kalle Anka gratis.

https://www.dintidning.se/kallegratis

Fungerar även om du gjort det tidigare. Inte bindande på något sätt.

Klein
2020-03-03, 11:46
Inom ramarna för västerländska serier så är favoriten Fantomen tecknad av Hans Lindahl eller Kari Leppänen. Annars allehanda Conan och Tintin så klart. Om vi pratar nostalgi iaf.

Navi
2020-03-03, 19:25
You got mail

VIll du skicka till mig med...:rolleyes:

Jag letar för övrigt efter episka serier att läsa på surfplattan. Har ni några tips? Är ny inom serievärlden.

Baldr
2020-03-03, 21:53
Blir nyfiken på vad det är för PM-tips. Har försökt mig på att flytta över serier i pdf-format till min surfplatta men aldrig hittat någon vettig app. Det blir för mycket zoomande in och ut för att det ska vara behaglig läsning. Prenumererade ett tag på någon gratistidning men att öppna RSS-läsaren, ladda ner pdf, flytta över till surfplatta, öppna..

Det blev att jag drog mig för att göra det.


Fyra nummer av Kalle Anka gratis.

Värt att försöka flera gånger för att förlänga prenumerationstiden?

svenbanan
2020-03-03, 22:46
Blir nyfiken på vad det är för PM-tips. Har försökt mig på att flytta över serier i pdf-format till min surfplatta men aldrig hittat någon vettig app. Det blir för mycket zoomande in och ut för att det ska vara behaglig läsning. Prenumererade ett tag på någon gratistidning men att öppna RSS-läsaren, ladda ner pdf, flytta över till surfplatta, öppna..

Det blev att jag drog mig för att göra det.




Värt att försöka flera gånger för att förlänga prenumerationstiden?

Det finns ett par program till pc som är rätt okej att läsa digitaliserade serier i. Comical heter en av dem. Jag har för mig jag hade en annan tidigare men minns inte vad den hette. Formatet på serierna är väl cbz eller cbc tror jag. Dock är väl detta en variant av pdf. Men jag har svårt att tro att det blir särskilt läsvänligt på en liten padda. Man vill ju ha ett helt uppslag, eller iaf en sida synlig åt gången på skärmen. Kan man bara se ett par rutor åt gången så kan man väl på sin höjd läsa dilbert-stripar.

Hemi
2020-03-04, 03:19
Inom ramarna för västerländska serier så är favoriten Fantomen tecknad av Hans Lindahl eller Kari Leppänen. Annars allehanda Conan och Tintin så klart. Om vi pratar nostalgi iaf.

Hans Lindahl träffade jag för 33 år sedan då jag själv höll på med något slags media. Han är nog Sveriges bäata serietecknare/tuschare, han kunde alla de där svåra sakerna som att hålla utseenden lika samtidigt som han lekte omkring med alla tänkbara ansiktsuttryck. Anatomi, natur, djur komposition och bildberättande. Samt att han gjorde omslagen. Han gjorde Fantomen till en skräckserie i bland men det passade bra eftersom det går lite i linje med vem Fantomen är.
Edit: Just det, vissa serier eller någon i ala fall utspelade sig i Sverige förr i tiden med äldre generationer Fantomen...

Hemi
2020-03-04, 03:37
Den serie jag saknar mest för nostalgi är Modesty Blaise. Jag läste alla på 70 - 80 talet, och alla böcker. Jim Holdaway och Neville Colvin var favorittecknare, Romero var för stel.

Favoritserie var Bad Suki nr 13 av serierna nedan, Modesty och Willie Garvin, hårda mot droger. Intressant historia från början till slut. Slutet på historien visar vilket förhållande de 2 har mellan varandra.

Favoritromanen var Sabre-Tooth, nr 2 av böckerna nedan.

Filmerna gillade jag inte.

Har ni tänkt börja lasa någonting lättläst för att börja läsa böcker så är dessa böcker rätt fram. Jag skulle välja dem före all Scandinavian/Nordic Noir som är så populärt numera.

Vart tog allt detta vägen, saknar verkligen denna serie.

https://spyguysandgals.com/sgShowChar.aspx?id=400

svenbanan
2020-03-04, 03:47
Hans Lindahl träffade jag för 33 år sedan då jag själv höll på med något slags media. Han är nog Sveriges bäata serietecknare/tuschare,

Vanskligt att försöka sig på en objektiv rangordning av något såpass subjektivt.

Själv kan jag tycka att Rolf Gohs borde vara en mycket stark kandidat till en sådan förstaplats.

Hemi
2020-03-04, 03:52
Såklart det är subjektivt men man kan inte kalla honom dålig. Han hade varait bland de bästa tecknarna i Marvel likaså.
Rolf Gohs har jag också träffat, faktiskt, ja som tecknare, historierna var helt klart säregna, då. Den Mystiska 2an hette väl tidningen, jag minns någon rafflade serie om ett tåg, ganska mörka grejer i bland.

svenbanan
2020-03-04, 03:52
Den serie jag saknar mest för nostalgi är Modesty Blaise. Jag läste alla på 70 - 80 talet, och alla böcker. Jim Holdaway och Neville Colvin var favorittecknare, Romero var för stel.

Favoritserie var Bad Suki nr 13 av serierna nedan, Modesty och Willie Garvin, hårda mot droger. Intressant historia från början till slut. Slutet på historien visar vilket förhållande de 2 har mellan varandra.

Favoritromanen var Sabre-Tooth, nr 2 av böckerna nedan.

Filmerna gillade jag inte.

Har ni tänkt börja lasa någonting lättläst för att börja läsa böcker så är dessa böcker rätt fram. Jag skulle välja dem före all Scandinavian/Nordic Noir som är så populärt numera.

Vart tog allt detta vägen, saknar verkligen denna serie.

https://spyguysandgals.com/sgShowChar.aspx?id=400

Jag läste massor av Modesty Blaise under åttiotalet i Agent X9. Min farbror var seriefanatiker och hade alltid en massa serier liggandes hemma hos farmor och farfar. Även diverse äldre årgångar av X9 och seriemagasinet, Chock, John Carter och allt möjligt annat. Det var höjdpunkten varje gång man var där i låg och mellanstadiet.

svenbanan
2020-03-04, 03:57
Såklart det är subjektivt men man kan inte kalla honom dålig. Han hade varait bland de bästa tecknarna i Marvel likaså.
Rolf Gohs har jag också träffat, faktiskt, ja som tecknare, historierna var helt klart säregna, då. Den Mystiska 2an hette väl tidningen, jag minns någon rafflade serie om ett tåg, ganska mörka grejer i bland.

Jag har inte kallat någon för dålig. Jag tycker bara det rimligen borde krävas en rejäl genomgång om man ska kora en "mästare". Jag tror tex inte jag har nån som helst koll på svenska serier som kommit sedan millenieskiftet egentligen.

Mystiska 2:an hette Gohs serie. Det var flera album om jag minns det rätt. Handlade väl om ungdomar på glid som råkade in i alla möjliga eländigheter (knark och slavhandel tycker jag mig minnas) i Stockholm har jag för mig.

Den allra sista serien, "Fågelön", som publicerades i sista numret av den alternativa serietidningen Comet, behandlade ämnen som gryende sexualitet och ett kärleksförhållande mellan Sacho och en vuxen man, vilket orsakade stora kontroverser och resulterade i att tidningen drogs in från försäljning: Detta blev slutet både för Comet och själva serien.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mystiska_2:an

Hemi
2020-03-04, 04:07
Jag har inte kallat någon för dålig. Jag tycker bara det rimligen borde krävas en rejäl genomgång om man ska kora en "mästare". Jag tror tex inte jag har nån som helst koll på svenska serier som kommit sedan millenieskiftet egentligen.

Mystiska 2:an hette Gohs serie. Det var flera album om jag minns det rätt. Handlade väl om ungdomar på glid som råkade in i alla möjliga eländigheter (knark och slavhandel tycker jag mig minnas) i Stockholm har jag för mig.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Mystiska_2:an

Den sista serien jag var medveten om gick i tidningen Comet antagligen var det Fågelön. Det var väl en av Schröders. Ja sedan kom då dessa Bonnierrättegångar vi talade om för några sidor sedan och så vart det slut med innovativa serier i butikerna, till stor del i alla fall.

Hemi
2020-03-04, 04:12
Jag tror mig minnas att Gohs sade att när han var liten fanns just inget riktigt papper där han bodde, så han ritade på - toalettpapper. Det är rätt så drivkraftigt det.

Hemi
2020-03-04, 04:25
Hm, just Fågelön verkar ha gått igenom någon egen process när jag läser vidare om det, men Skördetröskan gick över allting Horst Schröder gav ut.

Hemi
2020-03-04, 04:31
Vad sägs om Kronblom och Agust då? Finns de? Skulle de serierna fungera i dag?

svenbanan
2020-03-04, 05:11
Den sista serien jag var medveten om gick i tidningen Comet antagligen var det Fågelön. Det var väl en av Schröders. Ja sedan kom då dessa Bonnierrättegångar vi talade om för några sidor sedan och så vart det slut med innovativa serier i butikerna, till stor del i alla fall.

Jag tror dock Gahn hade slutat göra Mystiska 2:an långt innan Bonnier och Egmont fuckade hela svenska seriemarknaden. Det var ju i mitten på nittiotalet, och jag tror inte han gjorde några Mystiska 2:an sedan åttiotalet tror jag.

Epix förlaget (som det heter numera) finns ju kvar i nåt slags tappning. Men de kan ju inte få ut några tidningar till affärer och kiosker, så det är bara "postorder" som gäller, och bara album tror jag.

http://www.epix.se/content/om-f%C3%B6rlaget

Jag tror inte det var Horst som gav ut Comet, jag skulle gissa på Semic eller Carlsen Comics.

svenbanan
2020-03-04, 05:17
Vad sägs om Kronblom och Agust då? Finns de? Skulle de serierna fungera i dag?

Jag vet inte om det görs några nya sådana serier. Jag tror att de kanske fortfarande går i veckotidnignar som Allers och liknande. Men det troliga är väl att det kanske rör sig om gamla strippar som återanvänds om och om igen.

Men det kanske finns en Kronblom serietidning som ges ut av Bonniers. Jag ahr faktiskt ingen aning. Jag har helt tappat intresset för vad som finns i seriehyllorna i sverige. Ska man köpa serier så får man gå till butiker som importerar, eller så får man importera själv, eller köpa album. Alternativt kan man ju nöja sig med vad nu Bonniers har för dynga de vill prångla ut. Men vad vet jag, de kanske ger ut bra grejer numera, men jag ledsnade strax efter Medusa och Galago kånkade.

svenbanan
2020-03-04, 05:19
Hm, just Fågelön verkar ha gått igenom någon egen process när jag läser vidare om det, men Skördetröskan gick över allting Horst Schröder gav ut.
Ju mer jag tänker på det ju mer har jag för mig det var Carlsen som gav ut även Mystiska 2:an. Jag har nån minnesbild av den loggan på albumen. Tyvärr äger jag inget av dem tror jag, så jag kan inte kolla heller.

EDIT: https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Mystiska_2:an

Det verkar ha varit en hel drös olika förlag. Mest Semic verkar det som. Medusa verkar ha gett ut några album (med äventyr som tidigare bara gått i Fantomen).

Hemi
2020-03-05, 02:09
Jag måste bänka minnet för att minnas, det är för länge sedan. Jag tror att det var Semic som gav ut Comet, jag kan ha fel men det känns mest som dem. Carlsen gick nog under Semic ett tag i slutet, typ Semic Carlsen var det inte så? Om de nu uinte finns längre.
Semic gav ut tidningar mestadels men en del lite tunnare album.

Carlesen gav ut mest album och mest från kointinenten.

Ja det stämmer nog att Bonniersproblemen var på 90 talet. Vinnaren vinner och skriver historien så vad som hände med alla mindre tidningar ocj serier från hela världen, genom bla Horst Schröder kan ju bara berättas från mun till mun, skrivars i Fanzines eller berättas om på forum. 'Våran' sida av saken dårå.

Hemi
2020-03-05, 03:43
Jag minns fan ingenting, kanske var det inge rättegångar med Bionniers inblandade men det var på ett annat sätt i så fall. Här hittade jag några Wikipedia länkar men det afanns mer info om allt detta på nätet för en 20 år sedan minns jag. Internet-elektroniken har blivit gammal och ligger mest i nutiden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Horst_Schr%C3%B6der

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pox#R%C3%A4tteg%C3%A5ngen_mot_Pox

svenbanan
2020-03-05, 10:11
Jo, Horst Schröder stämde Bonniers och kanske även Egmont. Jag minns inte de exakta formuleringarna i detta, men det hade att göra med att de stängde ner distrubitionskanalerna (dvs skicka ut tidningar till kiosker och affärer) för oberoende förlag. Om jag minns rätt så fanns det två sådana distributionsföretag, och Bonnier köpte bägge. Sedan tror jag det ena gick i konkurs och sedan ändrade de på nåt sätt parametrarna som det enda återstående distributionsföretaget jobbade efter, med resultatet att det endast gick att få ut tidningar till affärerna ifall man hade en väldigt stor upplaga/läsarkrets, annars blev det ekonomiskt ogenomförbart. Så i praktiken försvann alla mindre aktörer och enbart Bonnier blev kvar, och de har i princip haft monopol sedan dess. Så det Horst stämde dem för var nåt i stil med kartellverksamhet eller att de manipulerade marknaden på nåt illegalt sätt. Men det sket sig tyvärr, så vi för dras med enbart dynga i tidningshyllorna. Jag minns att jag hade en prennumeration på Epix och 2000+ någon gång under den där vevan. Jag antar de försökte komma runt problemet genom att skicka ut tidningarna direkt till de som ville läsa dem. Men det höll bara i nåt halvår eller så, innan de lade ner även dessa blaskor.

Jag länkade till Epix förlag i nåt inlägg här ovanför. Jag tror Horst har lagt ut orden kring detta i någon slags ledare där. Om jag inte minns fel finns många av hans debattartiklar arkiverade där.

svenbanan
2020-03-05, 10:14
Jag måste bänka minnet för att minnas, det är för länge sedan. Jag tror att det var Semic som gav ut Comet, jag kan ha fel men det känns mest som dem. Carlsen gick nog under Semic ett tag i slutet, typ Semic Carlsen var det inte så? Om de nu uinte finns längre.
Semic gav ut tidningar mestadels men en del lite tunnare album.

Carlesen gav ut mest album och mest från kointinenten.

Ja det stämmer nog att Bonniersproblemen var på 90 talet. Vinnaren vinner och skriver historien så vad som hände med alla mindre tidningar ocj serier från hela världen, genom bla Horst Schröder kan ju bara berättas från mun till mun, skrivars i Fanzines eller berättas om på forum. 'Våran' sida av saken dårå.

Jag är osäker på ägarförhållandena gällande Semic och Carlsen. Men jag tror inte de ingick i samma koncern/ägarfamilj. Semic Carlsen tycker jag inte jag känner igen. Men mitt minne är inte optimalt. Jag har för mig att Carlsen var ägt av Bonnier, men jag kan ha fel. De kan ju också ha blivit uppköpta av Bonnier någon gång, och kanske var fristående innan dess.

svenbanan
2020-03-05, 10:22
Semic verkar vara ett Bonniersförlag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Semic_Press

Och så även Carlsen
1980 såldes förlaget Carlsen till den svenska Bonnierkoncernen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carlsen_Comics

lördagsgrogg
2020-03-05, 13:29
Det finns ett par program till pc som är rätt okej att läsa digitaliserade serier i. Comical heter en av dem. Jag har för mig jag hade en annan tidigare men minns inte vad den hette. Formatet på serierna är väl cbz eller cbc tror jag. Dock är väl detta en variant av pdf. Men jag har svårt att tro att det blir särskilt läsvänligt på en liten padda. Man vill ju ha ett helt uppslag, eller iaf en sida synlig åt gången på skärmen. Kan man bara se ett par rutor åt gången så kan man väl på sin höjd läsa dilbert-stripar.

ComicRack använder jag och det fungerar helt ok. Har för mig att det är rätt likt Comical.

King Grub
2020-03-05, 13:31
Jag tycker bäst om PerfectViewer.

svenbanan
2020-03-05, 14:15
Tydligen använder jag inte Comical längre. Det program jag har installerat på datorn heter CDisplayEX

Så rimligtvis har jag avinstallerat Comical till förmån för detta. Jag minns dock inte varför. Men rimligen tyckte jag detta var bättre. Men jag använder det rätt sällan, så det finns kanske andra bättre program.

Klein
2020-03-05, 20:24
Hans Lindahl träffade jag för 33 år sedan då jag själv höll på med något slags media. Han är nog Sveriges bäata serietecknare/tuschare, han kunde alla de där svåra sakerna som att hålla utseenden lika samtidigt som han lekte omkring med alla tänkbara ansiktsuttryck. Anatomi, natur, djur komposition och bildberättande. Samt att han gjorde omslagen. Han gjorde Fantomen till en skräckserie i bland men det passade bra eftersom det går lite i linje med vem Fantomen är.
Edit: Just det, vissa serier eller någon i ala fall utspelade sig i Sverige förr i tiden med äldre generationer Fantomen...

Kul!

Favoritäventyren där han varit inblandad är:

Den Gyllene Runans Gåta (4 delar)
Ondskans Slott
Kairos Ros, Pandoras Kista
Djävulens Broderskap (3 delar)
Collegespöket, Döden i East End, Slottet i Havet
Golem