handdator

Visa fullständig version : Vädjar om hjälp angående benträning


CoolBoy
2010-10-23, 14:40
Yo!

Har ett sjukt problem när jag tränar ben och vill gärna veta hur jag kan fixa till det.

Har haft ett uppehåll under sommaren och har nu tränat två hela veckor. Kör ben en gång i veckan, och problemet är det att jag orkar bara med max 10 set grundat på max 3 övningar. Varför slutar jag efter 10 set? Jo, för att efter 10 set sätter sig maten jag ätit under dagen i halsen och jag känner mig spyfärdig och yr. Pulsen stiger något så kopiöst också och jag skulle inte klara av en rep till. Det är problemet, att bara kunna köra 10 set ben.

När jag tränar de andra muskelgrupperna kan jag istället ta ut mig nåt så enormt. Kan verkligen köra på intensivt och hårt.

Jag har två teorier men är nog helt ute och cyklar *screwy*

1. Jag tränade hårt i våras och la på mig ~18kg under 7 veckor. Kan det på något vis stört något som har med min andning att göra?

2. Efter dessa 7 veckor i våras tog jag som sagt ett uppehåll under sommaren, och under den tiden har jag rökt ~5 paket i veckan fram tills i början av oktober.

Någon expert där ute? *rolleyes*

thethoos
2010-10-23, 14:44
Ja. Övervikt och rökning försämrar prestationen.

CoolBoy
2010-10-23, 14:45
Ja. Övervikt och rökning försämrar prestationen.

Det är jag medveten om. Dock är jag knappast överviktig och röker gör jag inte längre.

Johan_P
2010-10-23, 14:51
Om du äter tätt in på dina pass, sluta med det. Framgår inte riktigt i din post dock. Ett tips kan vara att låta det gå ett antal timmar efter sista måltiden innan passet, om du har problem med att du känner dig kräkfärdig. Mat i magen när man tränar ben är no no för min del.

CoolBoy
2010-10-23, 14:53
Om du äter tätt in på dina pass, sluta med det. Framgår inte riktigt i din post dock. Ett tips kan vara att låta det gå ett antal timmar efter sista måltiden innan passet, om du har problem med att du känner dig kräkfärdig. Mat i magen när man tränar ben är no no för min del.

Oj, det framgick visst inte i min post. Jag äter ~3 timmar innan träning.

Gnusram
2010-10-23, 14:58
Har haft ett uppehåll under sommaren och har nu tränat två hela veckor. Kör ben en gång i veckan, och problemet är det att jag orkar bara med max 10 set grundat på max 3 övningar.

Du har alltså kört två benpass sen i våras och undrar varför det går tungt? Jag gissar att du helt enkelt inte är i form. Kör på ett tag så ordnar det sig nog.

CoolBoy
2010-10-23, 15:01
Du har alltså kört två benpass sen i våras och undrar varför det går tungt? Jag gissar att du helt enkelt inte är i form. Kör på ett tag så ordnar det sig nog.

Ungefär så ja. Dock bör det vara så när jag kör andra muskelgrupper också kan man tycka.

Gnusram
2010-10-23, 15:04
Ungefär så ja. Dock bör det vara så när jag kör andra muskelgrupper också kan man tycka.

Jag tror att benen kräver mer än de flesta andra muskelgrupper.

CoolBoy
2010-10-23, 15:06
Jag tror att benen kräver mer än de flesta andra muskelgrupper.

Det har du rätt i.

Arf Pingvin
2010-10-23, 15:24
Du la på dig 18 kilo på 7 veckor. Om du hade normalform innan är du garanterat fet nu.

Det är bara köra på men dela upp benen på två dagar i veckan så behöver du inte bli så galet trött varje benpass. Bättre resultat också.

CoolBoy
2010-10-23, 15:31
Du la på dig 18 kilo på 7 veckor. Om du hade normalform innan är du garanterat fet nu.

Det är bara köra på men dela upp benen på två dagar i veckan så behöver du inte bli så galet trött varje benpass. Bättre resultat också.

Aha. Det låter som en bra idè!


Fet och fet vet jag inte?

CoolBoy
2010-10-23, 16:08
Efter och före bild glömde jag säga.

burtan
2010-10-23, 17:45
Aha. Det låter som en bra idè!


Fet och fet vet jag inte?

Är det bara 7 veckor mellan dom bilderna?

Bluesparv
2010-10-23, 17:51
Dricker du mycket under/strax innan passet?

Zetor99
2010-10-23, 19:01
Vilar du tillräckligt mellan setten?

CoolBoy
2010-10-23, 22:48
Är det bara 7 veckor mellan dom bilderna?

Ja :p

CoolBoy
2010-10-23, 22:49
Dricker du mycket under/strax innan passet?
Ja typ 1,5-2 liter vatten, bra eller dåligt?
Vilar du tillräckligt mellan setten?
Ja, kör med en polare så kör när han kört klart sitt set om du förstår.

Zhang
2010-10-23, 23:02
Wow, 7 veckor mellan de bilderna. Någon har ätit sin gröt om morgonen och har tur med generna :hbang:

Arbish
2010-10-24, 00:00
Ojdå ojdå ojdå 7v sweet Jesus

GI-Joe
2010-10-24, 09:46
Kan milt säga att det är världsklass på herren.

Bluesparv
2010-10-24, 10:03
Ja typ 1,5-2 liter vatten, bra eller dåligt?



Vätska är iofs bra, men om jag dricker för mycket under ett hårt pass mår jag väldigt... obra. Hänt att man spytt pga det. Prova att sprida ut vätskekonsumtionen mer under dagen och se om det blir bättre.

Mourten
2010-10-24, 10:26
Satsa på MrO, ökade du de där på 7 veckor ren kommer du kunna bli hur stor som helst.
Om de är du på båda bilderna, om de är 7 veckor och om du gjorde de rent.

CoolBoy
2010-10-24, 10:47
Vätska är iofs bra, men om jag dricker för mycket under ett hårt pass mår jag väldigt... obra. Hänt att man spytt pga det. Prova att sprida ut vätskekonsumtionen mer under dagen och se om det blir bättre.
Ja det låter ju vettigt. Får köra på det och se om det hjälper.
Satsa på MrO, ökade du de där på 7 veckor ren kommer du kunna bli hur stor som helst.
Om de är du på båda bilderna, om de är 7 veckor och om du gjorde de rent.
7 veckor var det och jag på bilden och så rent som det kan bli. MrO är inget relevant, däremot ser du knappast tanig ut på visningsbilden, nåt för dig att satsa på kanske ;)

Johan_P
2010-10-24, 11:24
Kan bara gratualera till en grym ökning på så lite tid. Galet :)

Hur som helst, tycker du har fått bra tips i tråden om din fråga - så lycka till med träningen!

Meister
2010-10-24, 11:29
Nice, bättre ökning än vad jag lyckas åstakomma på snart två är. Tar du steroider, hojta till. Då är det värt....

Johan_P
2010-10-24, 11:53
Nice, bättre ökning än vad jag lyckas åstakomma på snart två är. Tar du steroider, hojta till. Då är det värt....

Är väl ingen nyhet direkt? Men undvik att prata om AAS här på Kolozzeum, förresten.

CoolBoy
2010-10-24, 12:02
No roids :) Går ju lika bra utan.

CoolBoy
2010-10-24, 12:03
Kan bara gratualera till en grym ökning på så lite tid. Galet :)

Hur som helst, tycker du har fått bra tips i tråden om din fråga - så lycka till med träningen!

Tackar! Ja känns som om det blev lite OT när jag la upp bilden, men har fått ett par svar iaf :)

Prost
2010-10-24, 12:20
Optimalt ljus och pose kan dock säkert få en vanlig Bra ökning att se ut som om man ökat som en oxé.