handdator

Visa fullständig version : Ser det bra ut?


Medusa
2003-11-01, 20:46
Schema A: Bakre överkroppen +Biceps + Ben: (BB)

Chins/Pullups (Hela ryggen förutom korsryggen, lats) ”The modified gymnast back routine”
Hantelrodd (Lägre Trapezius + latissimus dorsi)
Skivstångsrodd ( Hela ryggen, lats,)
Skivstångcurl (biceps)
Hantel curl (Biceps)
Biceps concentration curl (Biceps + Brachioradialis)
Wrist curl (Brachioradialis)
BEN:
Utfall (Quadriceps + Soleus, adductor magnus, gluteus maximus)
Knäböj ( Quadriceps + Soleus, adductor magnus, gluteus maximus)
Standing calf raise (Gastrocnemius)

Övriga övningar att variera med:
Hammercurl (Biceps + underarmar)
Stela marklyft, (korsrygg)
Stående handledscurl (Brachioralidaris)

Schema B: Främre överkroppen + Triceps: (FT)

Lateral raise ( axlar (Trapezius)
Shrugs (Trapezius + axlar, överarmar + övre ryggen)
Axelpress (Axlar + anterior deltoid)
Hantelbänkpress (Bröst)
Pullover (Bröst)
Flyers (Bröst)
sittande triceps extension (Triceps)
Triceps kickback (Triceps)

Övriga övningar att variera med:
Front raise ( Axlar (Trapezius) + lateral deltoid )
Skivstångsbänkpress (bröst)
Militärpress (axlar, trapezius)
Liggande triceps extension (Triceps)

Mage + korsrygg

Crunchs – tränar enligt ”the Weider staggered set principle”
Jack-knife sit-ups (omvända sit up)
Ryggresningar (korsrygg)

DAG 1: Träna Schema A
DAG 2: Vila
DAG 3: Vila
DAG 4: Träna -::- B
DAG 5: Vila
DAG 6: Vila
DAG 7: Träna -::- A

5 dagars vila/schema


DISCLAIMER: jag vet inte om alla namn på muskler stämmer.
:cool:

Jag har kört såhär sedan 1 oktober, tappat 4 cm i midjemått, ökat 3-4 cm på överkroppen, 2 cm på överarmen, samt 2 cm på vaderna. Sedan har jag inte mätt flera ställen, så jag har ingen utgångpunkt. Dessutom gått upp 1,5 kg, från 74,5 kg till 76 kg.
jag är 177 cm lång.

Medusa
2003-11-01, 22:44
Är det verkligen ingen som kan ge någon somhelst synpunkt eller :sleep: alla?

dimmer
2003-11-01, 23:29
hmm...men du kör du rullande schema eller ser det ut så varje vecka?


isåfall varför kör du pass a 2 ggr?

det ända ja kan ha synpunkt på tror ja..

lycka till

Medusa
2003-11-02, 00:52
Det är inte ett veckoschema, utan ett rullande. :)
Blir ju 5 dagars vila innan du tränar samma pass igen, så att säga :cheers:

Tack för feedbacken:thumbup:

Froddan
2003-11-02, 01:11
Det är fem dagars vila för varje muskelgrupp, låter lite mycket tycker jag.

Är du omkring 20, skippar alkohol, sover och äter ordentligt behöver du långt ifrån så mycket vila.

Själv tränar jag inte sällan en muskelgrupp tre, fyra gånger i veckan.

Fartman
2003-11-02, 01:18
verkar vara riktiga mördarpass det där... vila som du gör nu tycker jag. kroppen lär behöva bra med vila mellan dom där passen om du kör hårt!

pettan85
2003-11-02, 01:52
Originally posted by Froddan
Det är fem dagars vila för varje muskelgrupp, låter lite mycket tycker jag.

Är du omkring 20, skippar alkohol, sover och äter ordentligt behöver du långt ifrån så mycket vila.

Själv tränar jag inte sällan en muskelgrupp tre, fyra gånger i veckan.

Alltås är du bara dum eller skämtar du ? Klart som fan man behöver vila det är liksom då man växer och återhämtar sig, vila är nödvändigt för att hypertrofi ska vara möjligt tillsammans med tung träning (överbelastning) och mat.

Så du kör alltså 3-4 ben pass och bröst pass osv. i veckan ? :smash:

JAM
2003-11-02, 02:23
Jag tycker att A ser väldigt jobbigt ut. Rygg och ben, de två jobbigaste muskelgrupperna att träna, på samma pass...

Sen en lite detaljer bara. Det blandas hej vilt med latin och allmänna namn, med rätt och fel... Några få ex:

* Chins/Pullups (Hela ryggen förutom korsryggen, lats)
Nja, det är främst latsen som arbetar.
* Hantelrodd (Lägre Trapezius + latissimus dorsi)
Tar tvärt emot på en väldigt stor del av ryggen, precis som skivstångsrodd.
* Stela marklyft, (korsrygg)
Nej, i stela mark jobbar du med hamstrings.
* Shrugs (Trapezius + axlar, överarmar + övre ryggen)
Nej nej, du arbetar med övre trapezius. Armarna och "axlarna" används inte alls.

Om du är osäker på någon kan du alltid kolla på Exrx.net (http://www.exrx.net).
Originally posted by Froddan
Det är fem dagars vila för varje muskelgrupp, låter lite mycket tycker jag.Nej, det låter tvärt om väldigt vettigt.
Originally posted by Froddan
Är du omkring 20, skippar alkohol, sover och äter ordentligt behöver du långt ifrån så mycket vila.Jo.
Originally posted by Froddan
Själv tränar jag inte sällan en muskelgrupp tre, fyra gånger i veckan. Helt vansinnigt. En gång i veckan är fullgott.

z_bumbi
2003-11-02, 07:39
Medusa: Jag vet inte hur länge du tränat totalt men..
Det finns lite allt möjligt att flytta mellan dagarna, men så länge du trivs så är det nog ingen fara. Var uppmärksam vad som händer nu när du kört det i en månad och känn efter om kroppen börjar bli sliten då det finns en del muskler som är med båda dagarna, traps är den första jag kommer på t ex.

Att köra så mycket biceps efter ryggen är nog inte nödvändigt då den får sitt genom ryggträningen osv


Jam: Nej, i stela mark jobbar du med hamstrings.

..och med kors och ländrygg, lyckas du få bort dem från övningen har du lyckats med något beundransvärt.
Sen avgör så klart tekniken var du får mest belastning och styrkeförhållandena var du får mest träning men det är en annan fråga.

JAM
2003-11-02, 12:16
Originally posted by z_bumbi
Jam: Nej, i stela mark jobbar du med hamstrings.

..och med kors och ländrygg, lyckas du få bort dem från övningen har du lyckats med något beundransvärt.
Sen avgör så klart tekniken var du får mest belastning och styrkeförhållandena var du får mest träning men det är en annan fråga. Visst är det så. Men målet med övningen är ju att träna hamstrings och inte ryggen. Sen att även kors- och ländrygg ansträngs är en annan sak... :)

Froddan
2003-11-02, 12:24
Originally posted by pettan85
Så du kör alltså 3-4 ben pass och bröst pass osv. i veckan ? :smash:

Brukar i regel träna alla muskelgrupper två ggr/veckan i gymmet. Känner jag mig utvilad i bröst eller mage efter ett löpass brukar jag göra armhävningar och sit-ups. Då kan det bli en muskelgrupp fyra ggr/veckan.

Är 18 år och har tränat så här sen jag var 15 och jag mår prima!

Jag vet att alla här inne tjatar mycket om vila, men enligt min erfarenhet så överdriver ni lite.

Medusa
2003-11-02, 12:31
Originally posted by Fartman
verkar vara riktiga mördarpass det där... vila som du gör nu tycker jag. kroppen lär behöva bra med vila mellan dom där passen om du kör hårt!

Ja, passen är hårda, speciellt pass A. Men hittills fungerar det, tycker det är ganska skönt med 5 dagars vila.

Medusa
2003-11-02, 12:33
Originally posted by z_bumbi
Medusa: Jag vet inte hur länge du tränat totalt men..
Det finns lite allt möjligt att flytta mellan dagarna, men så länge du trivs så är det nog ingen fara. Var uppmärksam vad som händer nu när du kört det i en månad och känn efter om kroppen börjar bli sliten då det finns en del muskler som är med båda dagarna, traps är den första jag kommer på t ex.



Jag ska känna efter noga, men hittills är det väldigt lovande.
Biceps får jag känningar i ibland, så får väl se om jag skär ner på nån övning där.

jag vill passa på att tacka alla för era råd, tack :kickass:

pettan85
2003-11-02, 13:34
Originally posted by Froddan


Brukar i regel träna alla muskelgrupper två ggr/veckan i gymmet. Känner jag mig utvilad i bröst eller mage efter ett löpass brukar jag göra armhävningar och sit-ups. Då kan det bli en muskelgrupp fyra ggr/veckan.

Är 18 år och har tränat så här sen jag var 15 och jag mår prima!

Jag vet att alla här inne tjatar mycket om vila, men enligt min erfarenhet så överdriver ni lite.

Nu räknar inte jag armhävningar o sit-ups till styrketräning direkt menmen... och klarar du att köra kroppen minst 2 ggr/vecka så tränar du inte tungt, hade du gjort det så klarar man aldrig hålla det upplägget du verkar köra.

Froddan
2003-11-02, 14:00
Originally posted by pettan85


Nu räknar inte jag armhävningar o sit-ups till styrketräning direkt menmen... och klarar du att köra kroppen minst 2 ggr/vecka så tränar du inte tungt, hade du gjort det så klarar man aldrig hålla det upplägget du verkar köra.

Du kanske inte skulle klara det. Men det gör jag. Utan problem.

Det kallas vilja. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/images/icons/icon12.gif


...måste springa och gömma mig i snickeboa nu, innan Allan kommer och ger mig smisk för mina otyg att träna så mycket. :D

Allan
2003-11-02, 14:17
Originally posted by Froddan


Du kanske inte skulle klara det. Men det gör jag. Utan problem.

Det kallas vilja. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/images/icons/icon12.gif


...måste springa och gömma mig i snickeboa nu, innan Allan kommer och ger mig smisk för mina otyg att träna så mycket. :D

Du får väl träna hur du vill. Men du tränar inte tillräckligt hårt - så enkelt är det. Kör man bara på halveffekt klarar man mycket väl av att träna flera gånger i veckan. Går man för full maskin funkar det aldrig. Det är ditt val.

allan

pettan85
2003-11-02, 15:08
Originally posted by Allan


Du får väl träna hur du vill. Men du tränar inte tillräckligt hårt - så enkelt är det. Kör man bara på halveffekt klarar man mycket väl av att träna flera gånger i veckan. Går man för full maskin funkar det aldrig. Det är ditt val.

allan

Precis, man blir sliten av att träna hårt Froddan så enkelt är det och då går det inte att träna igenom kroppen 2ggr/vecka tungt. Sen kan du köra på hur mycket vilja du vill men det är ju ändå meningslöst om man inte ger 100 % i alla pass då kan man lika gärna köra 1ggr/vecka med 100% istället.

Klart man kan köra sådana hårdare upplägg under vissa perioder men inte hela tiden.

z_bumbi
2003-11-02, 15:34
Kör man inte för fullt men flera gånger under en given tidsperiod så ger det ju också bra effekt på träningen.

Att köra kroppen två gången på en vecka och sen följa upp upp med extra högrepsarbete med kroppsvikten kan man nog köra ganska länge innan man får problem, förutsatt att man är relativ nybörjare vill säga.
Att räkna armhävningarna som träning för styrka och/eller volym ser jag som lite överdrivet, det är konditionsträning eller träning för uthålligheten och inget annat. Det är ju inte värre än att springa några gånger i veckan t ex.

Finns ju några trådar om failure eller inte på forumet redan så det kan ju vara onödigt att börja en ny men båda metoderna funkar antagligen om man lägger upp det rätt.