handdator

Visa fullständig version : Stelhet och ömhet i muskler


Fitnesstjej
2010-10-22, 21:22
Har under ett tag lidit av problem i mina ben. Skrev ett inlägg om det här för några veckor sedan. Men nu till min fråga. Är det möjligt om man har tränat mycket, hårt, länge och även stretchat lite för dåligt, i mitt fall benen, att låren blir stela och ömmar? Får mjölksyra i låren snabbt när jag tränar samt så känns det som om de drar ihop sig och blir stela. I vila ömmar det om jag trycker med fingrarna hårt in i musklerna på framsidan av låren och de känns hårda. Värt att tilläggas är att stretching gör att det känns bättre. Alltså, finns det någon "diagnos" att man har blivit stel av tung och långvarig träning som sedan yttrar sig i stelhetskänslor och ömmande muskler? Isåfall, är det bara massor med stretching som gäller? Tack på förhand!

Sheogorath
2010-10-22, 23:50
"Diagnosen" är muskelstramhet :) I ditt fall låter det som m. rectus femoris. Och ja, det är stretching/töjning/tänjning som gäller. Den här övningen tycker jag är riktigt bra:

http://4.bp.blogspot.com/_ePBF50pTJvw/Ra5_9rX1IcI/AAAAAAAAAAM/HXRS0RcEYCs/s320/rectus+femoris+stretch.JPG

Gärna i kombination med denna:

http://www.physicaltherapystretchingexercises.com/wp-content/uploads/2010/05/double_quad_stretch__kneeling___6511246d.jpg

Att du snabbt får mjölksyra är förmodligen för att du fått mer muskelmassa men inte förbättrat din aeroba kapacitet ("flåset") i samma takt.

Sheogorath
2010-10-23, 07:16
...och jag kan också tänka mig att blodtillförseln till riktigt stram muskulatur är sämre. Det är iaf så jag tänker mig att molvärk från t.ex. överryggen beror på, helt eller delvis.

Fitnesstjej
2010-10-23, 11:53
Tack så jättemycket! :) Tror i och för sig att det är hela quadriceps-muskeln som är stel. Men de stretchas väl allihop av stretchövningarna ovan? Hur ofta och hur länge ska jag stretcha? Är det okej att träna samtidigt, d.v.s. cykling och crosstrainer? Vanliga övningar för framsidan av låren går inte riktigt än eftersom musklerna blir riktigt stela och det känns obehagligt.

Sheogorath
2010-10-23, 15:42
Tack så jättemycket! :) Tror i och för sig att det är hela quadriceps-muskeln som är stel. Men de stretchas väl allihop av stretchövningarna ovan? Hur ofta och hur länge ska jag stretcha? Är det okej att träna samtidigt, d.v.s. cykling och crosstrainer? Vanliga övningar för framsidan av låren går inte riktigt än eftersom musklerna blir riktigt stela och det känns obehagligt.

Alla muskler blir inte strama om förutsättningarna inte är extrema. Exempel på muskler som sällan förkortas är laterala deltoideus, laterala/mediala triceps och quadricepsbukarna utom rectus. Däremot är vissa av dessa, exempelvis vastus medialis, benägna att bli svaga hos otränade. Muskler som gärna blir stela är rectus femoris, pectoralerna, hamstrings, triceps långa och latsen. För att quadriceps som helhet ska bli stram får du nog vara sängliggande en längre tid. Och då tror jag faktiskt att risken är större att det är ledkapseln som kommer skrumpa först :) Nåväl, det var en avstickare :)

Som svar på din fråga: du kan lätt stretcha två ggr / dag i 3 set om 20-30 s. Och du kan såklart träna också. Om du tycker att det är obehagligt att köra vanliga quadricepsövningar kan du ju först värma upp på cykel, sen värma upp med höga reps på låga vikter i t.ex. benspark så att muskeln blir ordentligt uppmjukad. Inget pumpande nära max såklart förrän det är dags för den riktiga träningen. :)

Fitnesstjej
2010-10-23, 16:02
Okej, då testar jag det!
Tack så mycket än en gång! :)