handdator

Visa fullständig version : Läsa gymnasiekompetens.


Määng
2010-10-22, 21:09
När jag var 16 år var jag omogen och inte speciellt ansvarsfull. Det ledde bland annat till att jag inte slutförde min gymnasieutbildning. Jag börjar nu cirka 10 år efteråt att ångra mina beslut. Har läst in några ämnen under åren men då jag har jobbat ganska mycket så har det inte blivit så jätte många ämnen.
Därför så har jag tänkt ta tag i det nu men vet inte riktigt hur det ska gå till ekonomiskt. Har sparat ihop en del pengar men det kommer inte att räcka. Kan arbetsförmedlingen hjälpa till på något sätt så att man får stämpla medans man pluggar eller är det studielån som gäller? Har tänkt plugga på högskola efteråt och det blir så många år studielån då.

Blev onödigt mycket text till en så simpel fråga men då har ni ju nåt att göra iallafall. =)

Jhe
2010-10-22, 21:34
Enklaste är väll att läsa ett basår på högskolan om du vill in på någon linje, kan lätt bli väldigt mycket att läsa upp på t.ex komvux annars.
Och såvitt jag förstått har högskolorna höjt intagskraven nu i höst.
Du får förmodligen ingen stämpling om du väljer denna metod dock.

alfahenke
2010-10-22, 21:35
När du är 25 och studerar på gymnasienivå har du rätt till högre bidrag runt 6 tusen kronor tror jag det är. Så blir inte så mycket i studielån för just gymnasietiden i alla fall.

Nassim
2010-10-22, 21:36
Enklaste är väll att läsa ett basår på högskolan om du vill in på någon linje, kan lätt bli väldigt mycket att läsa upp på t.ex komvux annars.
Och såvitt jag förstått har högskolorna höjt intagskraven nu i höst.
Du får förmodligen ingen stämpling om du väljer denna metod dock.

Man måste ha gymnasietkompetens för att läsa ett basår.

Madame
2010-10-22, 21:36
man kan låna av csn till att plugga på komvux. Därefter kan du låna till att plugga på högskola.
Det blir mycket i lån ja, men du har alla möjligheter att plugga och ta igen gymnasiekompetens och mer därtill om du vill det.

Määng
2010-10-22, 21:42
Går det att läsa på lernia genom arbetsförmedlingen?

Har varit på arbetsförmedlingen och frågat men jag fick inget vettigt svar dom ville bara skicka ut mig på praktik.

Jhe
2010-10-22, 21:42
Man måste ha gymnasietkompetens för att läsa ett basår.

Tänkte inte på det :)

Kek
2010-10-22, 21:49
Passa på att göra högskoleprovet till våren. Eftersom du (antagligen) jobbat i 5 år så får du 0,5 poäng gratis hur det än går vilket är rätt najs. Om du scorar 1.0 vilket inte är så svårt med lite träning kan du komma in på en hel del utbildningar om du lottar på kvoteringen.

Madame
2010-10-22, 21:52
Passa på att göra högskoleprovet till våren. Eftersom du (antagligen) jobbat i 5 år så får du 0,5 poäng gratis hur det än går vilket är rätt najs. Om du scorar 1.0 vilket inte är så svårt med lite träning kan du komma in på en hel del utbildningar om du lottar på kvoteringen.

whaaat? får man 0,5 bara av att ha jobbat några år? hur anmäler man att det ska adderas ens resultat?

Määng
2010-10-22, 21:58
Passa på att göra högskoleprovet till våren. Eftersom du (antagligen) jobbat i 5 år så får du 0,5 poäng gratis hur det än går vilket är rätt najs. Om du scorar 1.0 vilket inte är så svårt med lite träning kan du komma in på en hel del utbildningar om du lottar på kvoteringen.

Hinner nog inte läsa in hela gymnasiekompetensen innan våren.

Rellos_87
2010-10-22, 22:08
Passa på att göra högskoleprovet till våren. Eftersom du (antagligen) jobbat i 5 år så får du 0,5 poäng gratis hur det än går vilket är rätt najs. Om du scorar 1.0 vilket inte är så svårt med lite träning kan du komma in på en hel del utbildningar om du lottar på kvoteringen.

Har dom inte tagit bort det?

Ape3
2010-10-22, 22:19
Kan du inte fortsätta ta det lugnt och läsa 1,2 eller tre ämnen på distans? Då kan du jobba samtidigt och på din fritid plugga. Matematik kan ju vara mysigt att läsa med lärare men de flesta andra ämnen borde gå, eller?
Har inte koll på kostnad nu i och för sig.

Här till exempel: http://www.nti.se/

http://www.studentum.se/distans_vuxenutbildning_komvux____350_8.html

Määng
2010-10-22, 22:29
Kan du inte fortsätta ta det lugnt och läsa 1,2 eller tre ämnen på distans? Då kan du jobba samtidigt och på din fritid plugga. Matematik kan ju vara mysigt att läsa med lärare men de flesta andra ämnen borde gå, eller?
Har inte koll på kostnad nu i och för sig.

Här till exempel: http://www.nti.se/

http://www.studentum.se/distans_vuxenutbildning_komvux____350_8.html

Om läget hade varit annorlunda så hade det varit bäst att göra så, jo. Men det är så att jag fått barn nyligt så det blir så sjukt stressigt att både jobba och plugga samtidigt. Visst, de går säkert, men jag gör hellre en sak åt gången.

Kek
2010-10-23, 01:49
Har dom inte tagit bort det?

Vet inte, mycket möjligt men jag har för mig att de sa att man fick det sist. Minns inte om det var 0,1 poäng för varje år eller om man var tvungen att ha jobbat 5 år totalt. Och 5 år är ju inte så bara egentligen ;)

Jens.Andersson
2010-10-23, 03:17
Vet inte, mycket möjligt men jag har för mig att de sa att man fick det sist. Minns inte om det var 0,1 poäng för varje år eller om man var tvungen att ha jobbat 5 år totalt. Och 5 år är ju inte så bara egentligen ;)

Det var 0,5 efter 5 år har jag för mig men ens ansökan hamnade i en viss
grupp så du hamnade inte med de andra 2,0:orna utan bland andra 2,5:or så
det gav inte särskilt mycket, iaf inte på de utbildningar som är svåra att komma
in på. N

Vinter
2010-10-23, 03:44
Sök det högre bidraget, men det är inte säkert att du får det. Vill du plugga 100% så ta något extrajobb på helgerna så borde du klara dig. Blir ju samma ekonomi under högskoletiden, men svårare studier.

Men så länge som du pluggar till något som ger någorlunda bra ingångslön efter examen kommer det att löna sig att ta lån ett år extra och se till att fixa studierna på komvux.
Arbetsförmedlingen kommer inte hjälpa dig med gymnasiekompetens, det är CSN's jobb.

Mitt tips är plugga 100% på komvux och jobba något extra helgjobb, så lär du dig de uppoffringar som krävs för att fixa en högskoleutbildning. Studievana, planering och ekonomi.

Kek
2010-10-23, 08:31
Det var 0,5 efter 5 år har jag för mig men ens ansökan hamnade i en viss
grupp så du hamnade inte med de andra 2,0:orna utan bland andra 2,5:or så
det gav inte särskilt mycket, iaf inte på de utbildningar som är svåra att komma
in på. N

Okej men om man får 2.0 så hamnar man väl i både 2.0 och 2.5 kvotgruppen oc sen även i den stora kvoteringen för gymnasiebetyg eller i det här fallet upplästa betyg då.

Määng
2010-10-28, 21:04
En fråga som är lite oklart för mig trots en del googling..

När man söker in till högskola är det då så att man kan söka med högskoleprov-poängen eller med gymnasiebetyg (alltså att man får välja typ) eller är det så att man måste göra högskoleprovet och söka in med det +gymnasiebetyg?

Angående arbetsliverfarenhet och högskoleprov:

"Kan jag tillgodoräkna mig arbetslivserfarenhet?
Nej, du kan inte längre tillgodoräkna dig extra poäng för arbetslivserfarenhet. Det är ditt resultat på högskoleprovet, tillsammans med betyg från gymnasium, folkhögskola, komvux eller liknande, som du använder när du söker till ett universitet eller en högskola."

Vinter
2010-10-28, 21:43
En fråga som är lite oklart för mig trots en del googling..

När man söker in till högskola är det då så att man kan söka med högskoleprov-poängen eller med gymnasiebetyg (alltså att man får välja typ) eller är det så att man måste göra högskoleprovet och söka in med det +gymnasiebetyg?

Angående arbetsliverfarenhet och högskoleprov:

"Kan jag tillgodoräkna mig arbetslivserfarenhet?
Nej, du kan inte längre tillgodoräkna dig extra poäng för arbetslivserfarenhet. Det är ditt resultat på högskoleprovet, tillsammans med betyg från gymnasium, folkhögskola, komvux eller liknande, som du använder när du söker till ett universitet eller en högskola."

Det finns olika intags grupper för både hp och betyg. Ibland 50-50, men det brukar stå. Du tas in på ditt högsta värde i den gruppen. Arbetslivserfarenhet togs bort från systemet för något år sedan.