handdator

Visa fullständig version : Top Tio Kostmyter Slaktas


Grandmaster
2010-10-22, 18:00
Jag dissekerar ett antal kostmyter som cirkulerar inom såväl byggarcirklar som massmedia:

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Artikeln heter "fasting myths", mycket pga att många myter relaterar till periodisk fasta på ett eller annat sätt (måltidsfrekvens, frukostskippande, osv).

hejhopp79
2010-10-22, 18:01
Thanks dude. Kollade precis in din sida och läste om PF, mycket intressant!

En lite OT-fråga. Hur mycket fett ska man enligt dig få i sig dagligen på PF, generellt sett. Säg en träningsdag? Och hur mycket kolisar och protein?

agazza
2010-10-22, 18:03
haha kudos till batman serien.

Eddie Vedder
2010-10-22, 18:07
Den delas genast på Facebook!:thumbup:

tigerofsweden
2010-10-22, 18:13
Som jag skrev på Facebook så är det ännu en riktigt bra artikel. Det är alltid kul att läsa saker som du och Lyle skriver.

Yes
2010-10-22, 18:21
Jag tycker synd om Langster som ser så katabol ut. :(

Intressant artikel, tack för den!

Inge Enveten
2010-10-22, 18:23
Delade också med mig av den på facebook. Mycket bra skrivet, informativt och lättläst som vanligt men samtidigt intressant och stundtals roande.

Plusettar första frågan.

JimmyFlessa
2010-10-22, 18:37
Läste artikeln imorse och jag kan inte säga mer än HAIL, Martin.

Första gången då jag hörde talas om IF så tänkte jag "helt korkat koncept". Efter en jävla massor utav påläsning och studerande utav detta levnadssätt så kan jag ju inte säga mer än som så att det är ett klockrent koncept. Dock har jag förståelse för de som för första gången hör talas om det får lite knasiga tankar kring konceptet. Men vem fan kom egentligen på det där med att frukosten är dagens viktigaste mål och att det sätter igång förbränningen och att man måste äta fekvent var tredje timme för att ha en "hög förbränning" wtf typ..

Ursäkta om jag gled aningen OT men..

Nykropp
2010-10-22, 19:00
Grymt! Skall läsa genom hela senare ikväll. Men fanns inte "Man får inte äta något efter klockan 18" med? :)

Frumpish
2010-10-22, 19:07
T-UP! Klockren artikel, välskriven, vetenskapligt stöd, hela kittet :D

JimmyFlessa
2010-10-22, 19:18
Grymt! Skall läsa genom hela senare ikväll. Men fanns inte "Man får inte äta något efter klockan 18" med? :)

Nämns ju det här att man "inte får äta kolhydrater på kvällen".

Eddie Vedder
2010-10-22, 19:24
Nämns ju det här att man "inte får äta kolhydrater på kvällen".

Jag förstår inte varför du har den hånfulla attityden mot de här myterna. Du har ju själv följt dom helt nitiskt och nu är du lika nitisk och fullständigt okritisk mot IF. Inte ens Martin själv höjer det ju till skyarna som du.

Jag menar inget drygt men jag tycker man kan vara lite ödmjuk mot vad man tidigare trott men numera tror på.

JimmyFlessa
2010-10-22, 19:27
Jag förstår inte varför du har den hånfulla attityden mot de här myterna. Du har ju själv följt dom helt nitiskt och nu är du lika nitisk och fullständigt okritisk mot IF. Inte ens Martin själv höjer det ju till skyarna som du.

Jag menar inget drygt men jag tycker man kan vara lite ödmjuk mot vad man tidigare trott men numera tror på.

Jo, det har du naturligtvis helt rätt i Niklas.

Kom dock på mig själv för någon vecka sedan och tänkte "men vafan, det är ju skrattretande, vem har bestämt att jag "måste" äta frukost för att hålla igång förbränningen o.s.v, o.s.v.

Men ska tänka på det. Det stämmer det du säger.

Eddie Vedder
2010-10-22, 19:28
Jo, det har du naturligtvis helt rätt i Niklas.

Kom dock på mig själv för någon vecka sedan och tänkte "men vafan, det är ju skrattretande, vem har bestämt att jag "måste" äta frukost för att hålla igång förbränningen o.s.v, o.s.v.

Ja fast det är ju ingen skillnad på det och att du nu tror att du måste fasta x antal timmar.

dupper
2010-10-22, 19:56
Ah, skönt. Hade tänkt banga IF inför högskoleprovet imorgon; nu är jag lite lugnare och tänker hoppa frukosten som jag brukar.

s.m.f
2010-10-22, 19:57
Detta gillas!

delat på fejjan, kanske någon läser som berättar för någon annan som har en mormor som berättar på äldreboendet osv :)

hejhopp79
2010-10-22, 20:04
Ah, skönt. Hade tänkt banga IF inför högskoleprovet imorgon; nu är jag lite lugnare och tänker hoppa frukosten som jag brukar.

Jag är inte säker på att fasta hjälper din kognitiva kapacitet faktiskt.

JimmyFlessa
2010-10-22, 20:21
Ja fast det är ju ingen skillnad på det och att du nu tror att du måste fasta x antal timmar.

Tror jag inte. Tycker bara IF är ett sjukt gott levnadssätt. :)

Detta gillas!

delat på fejjan, kanske någon läser som berättar för någon annan som har en mormor som berättar på äldreboendet osv :)

Haha, hoppas det. Häromveckan när jag var inne hos farmor & farfar så tog farfar ett äpple på kvällen när de kollade på rapport. "men lägg tillbaka den där, vi har redan ätit middag & äter du efter den blir du tjock, det vet du, dessutom är klockan efter sju och då ska man inte äta, det vet du också, vänta tills imorgon", haha.

Grandmaster
2010-10-22, 20:25
Thanks dude. Kollade precis in din sida och läste om PF, mycket intressant!

En lite OT-fråga. Hur mycket fett ska man enligt dig få i sig dagligen på PF, generellt sett. Säg en träningsdag? Och hur mycket kolisar och protein?

Det är individuellt. Givetvis arbetar jag efter ett visst system/en formel men det är saker jag kommer ta på bloggen eller i boken.

Grymt! Skall läsa genom hela senare ikväll. Men fanns inte "Man får inte äta något efter klockan 18" med? :)

Myt nr 10.

Jag är inte säker på att fasta hjälper din kognitiva kapacitet faktiskt.

Det finns ingenting som stödjer det ur vetenskaplig synpunkt men jag personligen, och väldigt många klienter/IF/LGare, känner sig mer produktiva och skärpta under fastan. På neurobiologisk nivå kan det förklaras av ökade halter adrenalin/noradrenalin. Givetvis får man ta hänsyn till hur man själv känner sig.

hejhopp79
2010-10-22, 20:59
Grandmaster: Absolut, men hur är det med blodsockret vid 16 h fasta? Sen är det ju högskoleprov också vilket kräver en del tankeförmåga. Men jag vet som sagt inte, spekulerar bara att man kanske inte löser svåra matematik-uppgifter efter lång fasta.

yengilz
2010-10-22, 21:00
Fruktansvärt välskriven artikel, Martin.

Du är en stor inspirationskälla, både för mitt sätt att träna och äta, men också till min förmåga att prioritera vad som egentligen är viktigt här i livet.

Numera tränar jag för att leva istället för att leva för att träna, vilket är en fröjd. Tack!

Grandmaster
2010-10-22, 22:26
Grandmaster: Absolut, men hur är det med blodsockret vid 16 h fasta? Sen är det ju högskoleprov också vilket kräver en del tankeförmåga. Men jag vet som sagt inte, spekulerar bara att man kanske inte löser svåra matematik-uppgifter efter lång fasta.

Läs artikeln så finner du svaret på din fråga.

Fruktansvärt välskriven artikel, Martin.

Du är en stor inspirationskälla, både för mitt sätt att träna och äta, men också till min förmåga att prioritera vad som egentligen är viktigt här i livet.

Numera tränar jag för att leva istället för att leva för att träna, vilket är en fröjd. Tack!

Tack, trevligt att höra.

Frumpish
2010-10-22, 23:25
Grandmaster: Absolut, men hur är det med blodsockret vid 16 h fasta? Sen är det ju högskoleprov också vilket kräver en del tankeförmåga. Men jag vet som sagt inte, spekulerar bara att man kanske inte löser svåra matematik-uppgifter efter lång fasta.

Du kommer här in på precis en av de myter martin har tagit upp i artikeln :D

supercharge
2010-10-22, 23:29
Inget nytt under solen direkt, men det får man nog inte säga. Bäst att underkasta sig och buga i takt med de andra undersåtarna.

All hail the master!

Eddie Vedder
2010-10-23, 08:26
Tror jag inte. Tycker bara IF är ett sjukt gott levnadssätt. :)

Ja fast du vet ju själv att du säger så om allt jämt. Du har ju bytt tränings- och kostupplägg 100 gånger och alla gånger har det varit så optimalt och det som funkat bäst. Sen när du byter pratar du om hur jobbigt det var innan trots att du ju då hyllade just det som du nu beklagar dig över.

mikaelj
2010-10-23, 08:26
Grandmaster: Absolut, men hur är det med blodsockret vid 16 h fasta? Sen är det ju högskoleprov också vilket kräver en del tankeförmåga. Men jag vet som sagt inte, spekulerar bara att man kanske inte löser svåra matematik-uppgifter efter lång fasta.

Blodsockernivåer varierar helt enkelt inte på det sättet som folk verkar tro. Om något handlar det om att de är rädda för hunger. Väldigt få som faktiskt får lågt blodsocker. Anekdotiskt håller sig mitt blodsocker på 3,7 mmol/L om jag håller mig till en måltid om dagen, d v s 22 timmars fasta. Som det står i Martins artikel kan du vara utan mat i ett par dygn innan blodsockret sjunker, och inte ens då är det någon fara då ketonproduktionen ökar... och bsnivån kan aldrig (undantaget några få olyckliga) gå för lågt (glukoneogenes).

Inget nytt under solen direkt, men det får man nog inte säga. Bäst att underkasta sig och buga i takt med de andra undersåtarna.

All hail the master!

Du kände ändå att du var tvungen att skriva inlägget? Bra där.

JimmyFlessa
2010-10-23, 08:39
Grandmaster: Absolut, men hur är det med blodsockret vid 16 h fasta? Sen är det ju högskoleprov också vilket kräver en del tankeförmåga. Men jag vet som sagt inte, spekulerar bara att man kanske inte löser svåra matematik-uppgifter efter lång fasta.

Jag har gjort massor utav teoriplugg/delprov nu på trfaikskolan den senaste veckan och det har gått bätter än någonsedan och det är först nu jag kommit igång med IF "på riktigt". Men det kanske är individuellt.

Anders The Peak
2010-10-23, 09:53
Grandmaster: Absolut, men hur är det med blodsockret vid 16 h fasta? Sen är det ju högskoleprov också vilket kräver en del tankeförmåga. Men jag vet som sagt inte, spekulerar bara att man kanske inte löser svåra matematik-uppgifter efter lång fasta.

Allt beror på hur din status ser ut vid ingången i fasteperioden. Om du äter som GM säger kommer du inte ha några som helst problem med blodsockret eftersom du bör ha fulla glykogenlager runt 400-1200 gr beroende på din vikt och på hur vältränad du är. Det räcker långt då fettreserverna mer eller mindre är obegränsade för lågintensivt arbete.

hejhopp79
2010-10-23, 10:09
Du kommer här in på precis en av de myter martin har tagit upp i artikeln :D

My bad, jag läste den slarvigt. Eller snarare skummade igenom den

hejhopp79
2010-10-23, 10:12
Allt beror på hur din status ser ut vid ingången i fasteperioden. Om du äter som GM säger kommer du inte ha några som helst problem med blodsockret eftersom du bör ha fulla glykogenlager runt 400-1200 gr beroende på din vikt och på hur vältränad du är. Det räcker långt då fettreserverna mer eller mindre är obegränsade för lågintensivt arbete.

Hmm, där ser man.

Själv kan jag bli irriterad, nedstämd och lite sur om jag inte ätit på länge (15 + timmar om det är en jättemåltid som vid PF) och t ex dessutom jobbar utan frukost i flera timmar. Med lite mat i magen lyfter humöret ganska omgående och jag blir pigg.

What gives?

MikaelJ: Humör, koncentrationsförmåga och kognitiv kapacitet fluktuerar hos de flesta som inte äter på länge. Men om det inte beror på blodsockret, vad beror det i så fall på? Jag köper inte riktigt det här.

mikaelj
2010-10-23, 10:22
Själv kan jag bli irriterad, nedstämd och lite sur om jag inte ätit på länge (15 + timmar om det är en jättemåltid som vid PF) och t ex dessutom jobbar utan frukost i flera timmar. Med lite mat i magen lyfter humöret ganska omgående och jag blir pigg.

What gives?

Vana, snuttefilt & rädsla. Måltiden du åt bryts inte ned och hoppar ut i blodet direkt du ätit den, men du känner ändå att du mår bättre direkt när du ätit.

MikaelJ: Humör, koncentrationsförmåga och kognitiv kapacitet fluktuerar hos de flesta som inte äter på länge. Men om det inte beror på blodsockret, vad beror det i så fall på? Jag köper inte riktigt det här.

Se ovan. :-)

Från http://www.leangains.com/2010/09/eat-stop-eat-expanded-edition-review.html:

"The basic story is that if they don’t eat every three or four hours then they become
hypoglycemic and become irritable, moody, light-headed and shaky. I find this an interesting phenomenon considering as little as 5-10% of the population actually has a malfunction in their ability to regulate their blood sugar levels. There is no actual cut off value for blood glucose levels that truly defines hypoglycemia for all people and purposes."

"According to the research I reviewed on the effects of short term fasting on blood sugar, a 24-hour fast should not place you into a hypoglycemic state, and I have not seen any research that has shown a subject going below 3.6 mmol/L blood sugar during a short term fast."

Brad later explains what those people who apparently can't go a few hours without keeling over really are suffering from. It ain't "low blood sugar"...and if I got a dollar each time I heard someone complain about that, I'd be a millionaire by now.

hejhopp79
2010-10-23, 10:28
MikaelJ, jag snackar inte om 3-4 timmar utan t ex 6 h om jag inte kör PF eller 15 + timmar om jag kör PF.

Det är ingen snuttefilt eller rädsla, det är hunger; jag blir lite matt, irriterad och orkeslös. Självklart har det med blodsockret att göra.

Edit: This > become irritable, moody, light-headed and shaky

Tolkia
2010-10-23, 10:41
Jag ser inte riktigt det omöjliga i att olika personer skulle ha olika tröskel för när de blir outhärdligt hungriga. Det vore snarare uppseendeväckande om det INTE skulle finnas olikheter. Man behöver inte bli nedlåtande och börja tala om snuttefiltar för att en livsstil eller kosthållning man själv tycker verkar bra inte funkar för alla.

hejhopp79
2010-10-23, 10:49
En intressant aspekt av hunger är ju också att signalsubstansen serotonin påverkar upplevelsen av hunger. Det har jag själv märkt klart och tydligt när jag körde 5-HTP (5-hydroxytryptofan, omedelbar pre-kursor till serotonin) för sömnen en period. Jag blev i stort sett aldrig hungrig, vilket resulterade i att jag åt väldigt lite. Men trots det blev jag inte hungrig. Dock lite slö och orkeslös.

Synd att 5-HTP blev läkemedelsklassat och togs bort från marknaden, eftersom det funkar superbra för sömn och humöret.

Crocker
2010-10-23, 10:51
En intressant aspekt av hunger är ju också att signalsubstansen serotonin påverkar upplevelsen av hunger. Det har jag själv märkt klart och tydligt när jag körde 5-HTP (5-hydroxytryptofan, omedelbar pre-kursor till serotonin) för sömnen en period. Jag blev i stort sett aldrig hungrig, vilket resulterade i att jag åt väldigt lite. Men trots det blev jag inte hungrig. Dock lite slö och orkeslös.

Synd att 5-HTP blev läkemedelsklassat och togs bort från marknaden, eftersom det funkar superbra för sömn och humöret.
Varför blev det läkemedelsklassat? Google hjälpte mig inte.

EDIT: Såg att de gick att köpa efter lite längre tid.

hejhopp79
2010-10-23, 10:53
Varför blev det läkemedelsklassat? Google hjälpte mig inte.

Effekten är helt enkelt för bra och 5-HTP har i flera studier visat sig jämställd med SSRI-mediciner i effektivitet för depression och ångest.

tryptofan > 5-HTP > serotonin

Inte särskilt konstigt då båda påverkar serotonin-nivåer i hjärnan. Skillnaden är att 5-HTP skapar nytt serotonin med som bekant magnesium och vitamin B6 som katalysatorer. SSRI-mediciner håller kvar serotoninet som redan finns i hjärnan. Resultatet blir jämbördigt efter en period, men 5-HTP fungerar mer eller mindre direkt medan SSRI-mediciner gör det inte. Således blir 5-HTP också en lite otrevlig konkurrent för läkemedelsföretagen.

mikaelj
2010-10-23, 10:57
MikaelJ, jag snackar inte om 3-4 timmar utan t ex 6 h om jag inte kör PF eller 15 + timmar om jag kör PF.

Det är ingen snuttefilt eller rädsla, det är hunger; jag blir lite matt, irriterad och orkeslös. Självklart har det med blodsockret att göra.

Nej.

Du säger emot dig själv: du säger först att du blir hungrig efter 6 timmar som beror på att blodsockret sjunker (enligt dig), sedan säger du att du blir hungrig efter 15 timmar för att blodsockret sjunker (enligt dig). Varför sjunker det inte efter 6 timmar i bägge fallen?

hejhopp79
2010-10-23, 11:00
Nej.

Du säger emot dig själv: du säger först att du blir hungrig efter 6 timmar som beror på att blodsockret sjunker (enligt dig), sedan säger du att du blir hungrig efter 15 timmar för att blodsockret sjunker (enligt dig). Varför sjunker det inte efter 6 timmar i bägge fallen?

För att i ena fallet har jag ätit 2500 kcal 15 timmar innan och därför klarar jag mig på det längre.

I det andra fallet har jag t ex ätit 100 g havregrynsgröt med mjölk och blir väldigt hungrig efter 4-6 timmar om jag jobbar.

Crocker
2010-10-23, 11:14
Effekten är helt enkelt för bra och 5-HTP har i flera studier visat sig jämställd med SSRI-mediciner i effektivitet för depression och ångest.

tryptofan > 5-HTP > serotonin

Inte särskilt konstigt då båda påverkar serotonin-nivåer i hjärnan. Skillnaden är att 5-HTP skapar nytt serotonin med som bekant magnesium och vitamin B6 som katalysatorer. SSRI-mediciner håller kvar serotoninet som redan finns i hjärnan. Resultatet blir jämbördigt efter en period, men 5-HTP fungerar mer eller mindre direkt medan SSRI-mediciner gör det inte. Således blir 5-HTP också en lite otrevlig konkurrent för läkemedelsföretagen.
Dock går det visst fortfarande att handla ser jag.

stridis
2010-10-23, 12:11
Alltså motregleringen ökar ju adrenalinet. Vissa är helt enkelt känsliga för den effekten. Sedan noradrenalin/adrenalinet har ju effekt på hur fokuserad man känner sig så det är inte konstigt att folk känner som de gör.

Har inte så bra koll på friska men diabetiker får ju känningar på relativt höga blodsockervärden eller så kan de få känningar inte förrän det har krupit ner tämligen lågt beroende på hur de legat innan.

stridis
2010-10-23, 12:22
Inte särskilt konstigt då båda påverkar serotonin-nivåer i hjärnan. Skillnaden är att 5-HTP skapar nytt serotonin med som bekant magnesium och vitamin B6 som katalysatorer. SSRI-mediciner håller kvar serotoninet som redan finns i hjärnan. Resultatet blir jämbördigt efter en period, men 5-HTP fungerar mer eller mindre direkt medan SSRI-mediciner gör det inte. Således blir 5-HTP också en lite otrevlig konkurrent för läkemedelsföretagen.

Håller iofs med men det beror på hur mycket serotonin man har i systemet. Det överdrivs dock jävligt mycket om hur lång tid SSRI-mediciner skulle ta på sig. Grejen är att för många så ger de på några dagar effekt, de ger en jävla ångest (eller sedering, folk är olika och olika mediciner slår lite olika) i början. Så igångsättningen kommer snabbt (men verkar avta snabbt?) medan humörförändringarna låter vänta på sig.

Har testat Johannesört också, den effekten kom inte snabbare än då jag började på Citalopram, då följde jag dosering på paketet respektive läkarens ordination.

mikaelj
2010-10-23, 13:38
För att i ena fallet har jag ätit 2500 kcal 15 timmar innan och därför klarar jag mig på det längre.

I det andra fallet har jag t ex ätit 100 g havregrynsgröt med mjölk och blir väldigt hungrig efter 4-6 timmar om jag jobbar.

Det är i bägge fallen vana. Du blir hungrig när du brukar äta, ghrelin funkar så. Det är därifrån regelbunda måltider kommer ifrån. Ju mer sällan du äter, desto mindre hungrig blir du under resten av tiden. Omvänt är du konstant småhungrig om du (häpp!) äter hela tiden.

Tolkia
2010-10-23, 14:54
Ju mer sällan du äter, desto mindre hungrig blir du under resten av tiden. Omvänt är du konstant småhungrig om du (häpp!) äter hela tiden.
Du uttrycker dig som om sambandet vore absolut och linjärt. Har du stöd för att det är så, eller jämför du helt enkelt glatt extremerna som om de vore de enda alternativen? Jag är lite tveksam till att "du blindre hungrig under resten av tiden ju mera sällan du äter" verkligen skulle gälla under alla förhållanden.

Sverker
2010-10-23, 15:54
Har inte så bra koll på friska men diabetiker får ju känningar på relativt höga blodsockervärden eller så kan de få känningar inte förrän det har krupit ner tämligen lågt beroende på hur de legat innan.



En diabetiker känner av blodsockersänkningen. En insulinbehandlad diabetiker kan få insulinkänning bara av att blodsockret faller från 10 - 5 mmol/l på en timme.

Frustrerande kan också vara att någon som ligger jämnt och lågt kan ha blodsocker ned mot 3.0 mmol utan att känna något obehag alls. Med så låga värden finns det inga marginaler nedåt:(


Min tolkning av att folk känner lågt blodsocker är helt enkelt bara att de känner av att blodsockret faller från 4.8 till 4.5 mmol några timmar efter måltiden när glukosen från tarmen minskar och blodsockret uteslutande balanseras via leverglykogen.

hejhopp79
2010-10-23, 16:36
Dock går det visst fortfarande att handla ser jag.

Såg det precis också. Då är det väl tillbaka på marknaden

Har inte kollat läget senaste halvåret. Om man köper, välj helst kapsel med pulver i då upptaget är bättre än i tabletter. Och börja med max en halv, för man kan reagera lite olika på 5-HTP. Jag fick rysningar i ryggraden av en hel i början och det kändes som MDMA light (Har provat en gång).

hejhopp79
2010-10-23, 16:40
Håller iofs med men det beror på hur mycket serotonin man har i systemet. Det överdrivs dock jävligt mycket om hur lång tid SSRI-mediciner skulle ta på sig. Grejen är att för många så ger de på några dagar effekt, de ger en jävla ångest (eller sedering, folk är olika och olika mediciner slår lite olika) i början. Så igångsättningen kommer snabbt (men verkar avta snabbt?) medan humörförändringarna låter vänta på sig.

Har testat Johannesört också, den effekten kom inte snabbare än då jag började på Citalopram, då följde jag dosering på paketet respektive läkarens ordination.

Absolut, du har helt rätt. Effekten kommer snabbt ofta, men inte den anti-depressiva effekten. Vanligtvis är paroxetin (Seroxat) den mest sederande och cipramil och zoloft mer igångsättande. Det märks mest på biverkningar i början. Venlafaxin är också aktiverande och kan ge upphov till en del ångest i början.

hejhopp79
2010-10-23, 16:41
Det är i bägge fallen vana. Du blir hungrig när du brukar äta, ghrelin funkar så. Det är därifrån regelbunda måltider kommer ifrån. Ju mer sällan du äter, desto mindre hungrig blir du under resten av tiden. Omvänt är du konstant småhungrig om du (häpp!) äter hela tiden.

Det låter oerhört förenklat.

Så jag blir inte hungrig mitt i om jag springer en mil menar du?

Dreas
2010-10-23, 16:59
Det låter oerhört förenklat.

Så jag blir inte hungrig mitt i om jag springer en mil menar du?Har då aldrig varit med om att jag blir hungrig under en period av hård fysisk aktivitet. Då över en kortare period. Är jag hungrig före någon typ av träning så brukar hungern försvinna när jag börjar träna.

bertbert
2010-10-23, 17:03
Mycket bra och välskriven artikel! Värd publikation snarare än "bara" (tolka mig rätt nu) att hamna på en blogg.

Anders The Peak
2010-10-23, 17:44
Hmm, där ser man.

Själv kan jag bli irriterad, nedstämd och lite sur om jag inte ätit på länge (15 + timmar om det är en jättemåltid som vid PF) och t ex dessutom jobbar utan frukost i flera timmar. Med lite mat i magen lyfter humöret ganska omgående och jag blir pigg.

What gives?

MikaelJ: Humör, koncentrationsförmåga och kognitiv kapacitet fluktuerar hos de flesta som inte äter på länge. Men om det inte beror på blodsockret, vad beror det i så fall på? Jag köper inte riktigt det här.
Antagligen är din kropp van att få glukos regelbundet och svarar därför med ett fall(känns som ett blodsockerfall) då katekolaminer som adrenalin och noradrenalin frisätts för att höja upp blodsockernivån. Adrenalin(och Glukagon) har också effekt på glykogenolys, dvs. nedbrytning lagrat glukos i form av glykogen till frisatt glukos i blodet från levern.

Jag tror att om du sätter dig ned en stund så kommer blodsockret ifatt och det känns som vanligt igen

maqan
2010-10-23, 18:02
Jag är inte säker på att fasta hjälper din kognitiva kapacitet faktiskt.

Gjorde precis högskoleprovet helt fastande :), 103 poäng enligt mitt kontrollpapper så det var inga problem alls.

Sniggel
2010-10-23, 18:17
Gjorde precis högskoleprovet helt fastande :), 103 poäng enligt mitt kontrollpapper så det var inga problem alls.

Snyggt jobbat!
Du klådde mig (92), men jag fastade inte den här gången, kanske var därför :P

Springer
2010-10-23, 18:21
Läste igenom, lite kvickt. Kan ah missat något. Vilka delar är tillämpliga på vi som nästab bara tränar aerobiskt (springer)? Hur bör matintaget förhålla sig till vår träning/tävling Vällagrade glykogenförråd är det man hör oftast.

Cerberus
2010-10-23, 19:08
fasta har väl rätt redigt bra effekt för aerob träning, ökar ju fettoxidationen har jag för mig och besparar glykogen. Tror glykogen-biten nämns i artikeln iaf.

hejhopp79
2010-10-23, 19:12
Läste igenom, lite kvickt. Kan ah missat något. Vilka delar är tillämpliga på vi som nästab bara tränar aerobiskt (springer)? Hur bör matintaget förhålla sig till vår träning/tävling Vällagrade glykogenförråd är det man hör oftast.

Jag har själv provat att springa på morgonen fastandes. Det var för jävligt, hade ingen ork alls. Men det funkar säkert för andra.

Springer
2010-10-23, 19:28
Jag springer själv långpass på morgonen (2,5 - 3 h) innan frukost. Blir bra hungrig en bit in på passet. Men då går det inte så snabbt. Jag undrar hur man gör om man skall springa lite snabbare på sin träning, hur man måste förbereda sig.

Crocker
2010-10-23, 19:31
Jag springer själv långpass på morgonen (2,5 - 3 h) innan frukost. Blir bra hungrig en bit in på passet. Men då går det inte så snabbt. Jag undrar hur man gör om man skall springa lite snabbare på sin träning, hur man måste förbereda sig.
Såklart ska du äta före passet, om du inte mår bra. Hur länge har du provat IF?

Springer
2010-10-23, 19:50
Vadå inte mår bra? Jag har inte provat IF alls, och undrar hur funkar om man kör mycket aerob träning.

Dreas
2010-10-23, 22:24
Jag har själv provat att springa på morgonen fastandes. Det var för jävligt, hade ingen ork alls. Men det funkar säkert för andra.Testa att ta malto före passet, kanske kan det hjälpa med 15-20g :)

JimmyFlessa
2010-10-24, 08:57
Läste igenom, lite kvickt. Kan ah missat något. Vilka delar är tillämpliga på vi som nästab bara tränar aerobiskt (springer)? Hur bör matintaget förhålla sig till vår träning/tävling Vällagrade glykogenförråd är det man hör oftast.

Fastande konidtionsträning är inga problem för mig personligen. Upplever både konditions & styrketräningen till den bättre när man tränar utan matintag på 15-17 timmar.

Frumpish
2010-10-24, 09:38
Jag har själv provat att springa på morgonen fastandes. Det var för jävligt, hade ingen ork alls. Men det funkar säkert för andra.

Som jag tolkat det är det en extrem skillnad på att äta frukost regelbundet, sen helt plötsligt en dag hoppa över det och gå ut och springa en långrunda.

Det inte vad periodisk fasta handlar om. IF handlar om att under en viss tidsperiod vänja sig vid att äta under ett visst tidsfönster vilket ofta innebär att man "hoppar över" frukosten och äter den senare.

Tror inte de flesta mår super de första dagarna vid 11 tiden om de är vana frukostätare som slutar men det går rätt fort att vänja sig.

Sniggel
2010-10-24, 09:51
Som jag tolkat det är det en extrem skillnad på att äta frukost regelbundet, sen helt plötsligt en dag hoppa över det och gå ut och springa en långrunda.

Det inte vad periodisk fasta handlar om. IF handlar om att under en viss tidsperiod vänja sig vid att äta under ett visst tidsfönster vilket ofta innebär att man "hoppar över" frukosten och äter den senare.

Tror inte de flesta mår super de första dagarna vid 11 tiden om de är vana frukostätare som slutar men det går rätt fort att vänja sig.

+1

Och man kan dessutom vänja sig gradvis också.

Frumpish
2010-10-24, 10:43
Hahahaha, min första mening blev lite wacko, menade såklart "extrem skillnad mellan att hoppa över frukost spontant och att göra det konsekvent under lång tid"

Kryss
2010-10-24, 13:41
Tror inte de flesta mår super de första dagarna vid 11 tiden om de är vana frukostätare som slutar men det går rätt fort att vänja sig.

Provar det lite själv nu, för andra gången.

Min mage ger upphov till höga hungersljud, men känner mig ganska fokuserad iallafall. Har länge pressat i mig frukost "bara för att", utan att alls vara sugen på det. Därför väldigt skönt att ta en rejälare lunch istället. De perioder jag ätit mycket kolhydrater till frukost har hungern kommit väldigt snart efter (experimenterande med fettrikare frukost har hållt sig lite bättre).

Hur länge har det tagit för andra som ställt om sig att vänja sig?

Grandmaster
2010-10-24, 13:53
Som det bör ha framgått av artikeln är det en markant skillnad mellan att fasta regelbundet och göra det impulsivt/hipp som happ när man inte har tid att äta osv. Det regleras på fysiologisk nivå av ghrelin som har effekter på blodsocker och lågt blodsocker är en av många feedback-signaler som reglerar hunger/aptit.

Den dramatiska effekt på hunger, energi och tankeförmåga som många tillskriver lågt blodsocker är kraftigt överdriven. Handlar i 9 av 10 fall om att människor skyr obehagliga känslor eftersom alla är så jävla vana att gå omkring mätta hela tiden.

Alternativt är det självuppfyllande profetior, vars konkreta inflytande på hunger och tankeförmåga inte ska underskattas. Väntar du på att må skit för att du inte ätit på 3-4 tim kommer det nog ska du se.

Detta ojande över blodsockret tycks vara extra vanligt bland svenskar, vi är superbekväma av oss och exceptionellt duktiga på att blåsa upp skitsaker och göra dem till stora problem/samhällsdebatter/hälsokriser. Det baserar jag delvis på egna erfarenheter men det finns även en bra bok om detta. Fick en hel del uppmäkrsamhet i massmedia för några år sedan men kommer inte på namnet. Författaren figurererade mkt i olika debattprogram (tänk curlingföräldrar, cykelhjälmsdebatten, fågelinfluensan, osv).

Det finns undantag, dvs de som kan få kvantifierbara symptom av lågt blodsocker, men de utgör en liten del av populationen.

Grandmaster
2010-10-24, 14:09
Provar det lite själv nu, för andra gången.

Min mage ger upphov till höga hungersljud, men känner mig ganska fokuserad iallafall. Har länge pressat i mig frukost "bara för att", utan att alls vara sugen på det. Därför väldigt skönt att ta en rejälare lunch istället. De perioder jag ätit mycket kolhydrater till frukost har hungern kommit väldigt snart efter (experimenterande med fettrikare frukost har hållt sig lite bättre).

Hur länge har det tagit för andra som ställt om sig att vänja sig?

Det varierar en del men går snabbare än man tror. Skulle tippa på 3 dagar i de flesta fall, med variation i intervallet 2-7 dagar.

Tolkia
2010-10-24, 14:22
Grandmaster: Jag tror att du tänker på David Eberhardt ("I trygghetsnarkomanernas land", "Ingen tar skit i de lättkränktas land").

Eddie Vedder
2010-10-24, 14:27
vi är superbekväma av oss och exceptionellt duktiga på att blåsa upp skitsaker och göra dem till stora problem/samhällsdebatter/hälsokriser. Det baserar jag delvis på egna erfarenheter men det finns även en bra bok om detta. Fick en hel del uppmäkrsamhet i massmedia för några år sedan men kommer inte på namnet. Författaren figurererade mkt i olika debattprogram (tänk curlingföräldrar, cykelhjälmsdebatten, fågelinfluensan, osv).

Grandmaster: Jag tror att du tänker på David Eberhardt ("I trygghetsnarkomanernas land", "Ingen tar skit i de lättkränktas land").

Artikeln i DN:

http://www.dn.se/debatt/i-trygghetens-sverige-ska-det-ofarliga-forbjudas-1.386528

De mycket läsvärda böckerna i fråga:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151852330

mikaelj
2010-10-24, 14:51
Du uttrycker dig som om sambandet vore absolut och linjärt. Har du stöd för att det är så, eller jämför du helt enkelt glatt extremerna som om de vore de enda alternativen? Jag är lite tveksam till att "du blindre hungrig under resten av tiden ju mera sällan du äter" verkligen skulle gälla under alla förhållanden.

Nu var det inte jag som kom fram till det där, utan en Expert(tm) (via http://www.leangains.com/2009/08/ghrelin-and-entrained-meal-patterns.html)

And when someone asks you why they're constantly hungry on their six meal-a-day-foo-foo-meal-regimen, you can refer them to dr Silver -

"If you eat all the time, ghrelin secretion will not be well controlled,” said Silver, the paper’s lead author and the principal investigator of the study."

Medusa
2010-10-24, 15:00
GM: förbannat fin artikel, har givit mig en ny syn på IF, jag har förstått att det fungerar utmärkt för att förlora fett och bibehålla, men hur är det för uppbyggnad? läste en Q&A med Layne Norton där han anser att IF är bra för ovanstående, men han ställer sig tveksam till om det är lika bra vid uppbyggnad.. kan IF göras optimalt för uppbyggnad med rätt typ av protein och tillräckligt höga mängder (3-5g / kg KV)?

Grandmaster
2010-10-24, 15:03
Grandmaster: Jag tror att du tänker på David Eberhardt ("I trygghetsnarkomanernas land", "Ingen tar skit i de lättkränktas land").

Artikeln i DN:

http://www.dn.se/debatt/i-trygghetens-sverige-ska-det-ofarliga-forbjudas-1.386528

De mycket läsvärda böckerna i fråga:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151852330

Just ja, precis. Tack. Ska läsas när jag får en stund över. Eberhardt är en debattör och författare jag gillar starkt. Rakt på sak, inget daltande. Mycket ovanligt i vårt land.

Tolkia
2010-10-24, 15:23
Nu var det inte jag som kom fram till det där, utan en Expert(tm) (via http://www.leangains.com/2009/08/ghrelin-and-entrained-meal-patterns.html)
Det som stör mig är hur du kategoriserar allt som inte är typ "äta hela dagsransonen vid ett tillfälle" som att "äta hela tiden". Nu har jag inte läst Silvers publikation, så det är möjligt att han definierar "eat all the time" så, men i mina ögon är det en märklig definition av "all the time", jag skulle tolka det som att han menar ständigt småätande.

Ang. David Eberhardt (som jag däremot har läst) så har han sina poänger, och visst är han bra på att formulera sig klastchigt, men han gör det också lätt för sig genom att förenkla gaaaaaanska mycket. Det är iofs svårt att formulera sig klatschigt om man inte får förenkla.

mikaelj
2010-10-24, 17:05
Det som stör mig är hur du kategoriserar allt som inte är typ "äta hela dagsransonen vid ett tillfälle" som att "äta hela tiden". Nu har jag inte läst Silvers publikation, så det är möjligt att han definierar "eat all the time" så, men i mina ögon är det en märklig definition av "all the time", jag skulle tolka det som att han menar ständigt småätande.

Du missar poängen. Jag letade fram uppgifter om varför man blir orkeslös etc. när man inte äter - det beror inte på extrema blodsockerfall. Martin och Anders gav andra bra svar ovan.

hejhopp79
2010-10-24, 17:57
Testa att ta malto före passet, kanske kan det hjälpa med 15-20g :)

Låter som en bra idé. Ska prova det nästa gång lusten faller på att springa i ottan :)

hejhopp79
2010-10-24, 17:58
Som jag tolkat det är det en extrem skillnad på att äta frukost regelbundet, sen helt plötsligt en dag hoppa över det och gå ut och springa en långrunda.

Det inte vad periodisk fasta handlar om. IF handlar om att under en viss tidsperiod vänja sig vid att äta under ett visst tidsfönster vilket ofta innebär att man "hoppar över" frukosten och äter den senare.

Tror inte de flesta mår super de första dagarna vid 11 tiden om de är vana frukostätare som slutar men det går rätt fort att vänja sig.

Du har förmodligen helt rätt!

hejhopp79
2010-10-24, 18:00
Det baserar jag delvis på egna erfarenheter men det finns även en bra bok om detta. Fick en hel del uppmäkrsamhet i massmedia för några år sedan men kommer inte på namnet. Författaren figurererade mkt i olika debattprogram (tänk curlingföräldrar, cykelhjälmsdebatten, fågelinfluensan, osv).


Boken heter "I trygghetsnarkomanernas land". Skriven av psykiatrikern Eberhard

En fin bok minsann

Edit: Sorry för tre poster på raken ;)

smuts
2010-10-25, 09:42
oh shit vad trött jag är, läste "topp tio kostymer slaktas"

mycket bra artikel :D!

Scratch89
2010-10-25, 11:06
Du missar poängen. Jag letade fram uppgifter om varför man blir orkeslös etc. när man inte äter - det beror inte på extrema blodsockerfall. Martin och Anders gav andra bra svar ovan.

Vi är fortfarande rätt många som äter flera gånger om dagen som inte går omkring hungriga hela tiden, orkar träna, inte blir feta osv.

mikaelj
2010-10-25, 11:12
Vi är fortfarande rätt många som äter flera gånger om dagen som inte går omkring hungriga hela tiden, orkar träna, inte blir feta osv.

Nu läste du fel. Jag säger att om man blir darrig osv. när man inte ätit på några timmar, så beror det på vana snarare än att kroppen går sönder. Jag säger inte att man automatiskt blir darrig av att äta ofta.

A => B är skiljt från B => A.

Scratch89
2010-10-25, 11:15
Nu läste du fel. Jag säger att om man blir darrig osv. när man inte ätit på några timmar, så beror det på vana snarare än att kroppen går sönder. Jag säger inte att man automatiskt blir darrig av att äta ofta.

A => B är skiljt från B => A.

Sant, men varför då sluta äta som man brukar? Jag förstår inte riktigt tänket "Ja, det är jättejobbigt i en månad, men står du ut den månaden så blir det bra efter det! Förhoppningvis, kanske.".

Jag behöver ju inte leta långt i bekantskapskretsen för att hitta folk som äter icke-normerat, och envisas med att äta så trots att nackdelarna verkar bli fler och fler...

Nina L
2010-10-25, 11:25
oh shit vad trött jag är, läste "topp tio kostymer slaktas"

mycket bra artikel :D!Samma här. Blev besviken när jag inståg mitt misstag.

mikaelj
2010-10-25, 11:31
Sant, men varför då sluta äta som man brukar? Jag förstår inte riktigt tänket "Ja, det är jättejobbigt i en månad, men står du ut den månaden så blir det bra efter det! Förhoppningvis, kanske.".

För att det kan vara handikappande att vara tvungen att ha tillgång till mat var tredje timme.

Jag behöver ju inte leta långt i bekantskapskretsen för att hitta folk som äter icke-normerat, och envisas med att äta så trots att nackdelarna verkar bli fler och fler...

Normen enligt vem?

stridis
2010-10-25, 11:35
För att det kan vara handikappande att vara tvungen att ha tillgång till mat var tredje timme.


Det är mer socialt handikappande att äta konstigt och på annorlunda sätt.

Slartibartfast
2010-10-25, 11:37
För att det kan vara handikappande att vara tvungen att ha tillgång till mat var tredje timme.


Vem har pratat om var tredje timme? IF är enligt mig det mest begränsande och mest socialt handikappande kostupplägget man kan följa, och jag fattar inte att behändighet används som ett argument för upplägget. Hur är det behändigare och mera fritt att äta hela sin dagsranson mat inom ett enda 8 timmarsfönster, jämfört med under alla timmar man är vaken?

Langster
2010-10-25, 11:44
Sant, men varför då sluta äta som man brukar? Jag förstår inte riktigt tänket "Ja, det är jättejobbigt i en månad, men står du ut den månaden så blir det bra efter det! Förhoppningvis, kanske.".

Jag behöver ju inte leta långt i bekantskapskretsen för att hitta folk som äter icke-normerat, och envisas med att äta så trots att nackdelarna verkar bli fler och fler...

Jag håller med om att man inte ska tvinga sig in i ett sätt att äta som man inte trivs med. Om man trivs med hur man äter osv så finns det ingen anledning att sluta med det.
För min egen del så finns det fördelar med att inte äta under 16 timmar av dygnet. Har man svårt att hålla kaloriintaget på en vettig nivå så kan fasta vara en lösning. Det passar nog många som tycker om att äta stora portioner. Det är även ett enkelt sätt att hålla en effektiv diet.
Som alltid när man bryter vanor/ovanor så kan man känna ett motstånd/obehag av detta, men det försvinner rätt snart och man vänjer sig.

Langster
2010-10-25, 11:53
Vem har pratat om var tredje timme? IF är enligt mig det mest begränsande och mest socialt handikappande kostupplägget man kan följa, och jag fattar inte att behändighet används som ett argument för upplägget. Hur är det behändigare och mera fritt att äta hela sin dagsranson mat inom ett enda 8 timmarsfönster, jämfört med under alla timmar man är vaken?

Varför är det mer socialt handikappande? Man kan ju vara flexibel trots att man inte äter frukost.
De flesta äter frukost hemma, så det lär inte påverka arbetskamrater och kompisar så mycket. Sen äter man lunch på jobbet som vanligt, middag när man kommer hem och kvällsmat efter träningen... Precis som de flesta gör.

Om man jämför PF med andra dieter som ställer större krav, inför en tävling t.ex, så är PF mindre handikappande eftersom man inte behöver göra i ordning lika många måltider osv, slipper tänka helt på mat under större delen av dagen m.m.

Stör det ens liv att man går runt och tänker på mat och diet så spelar det ju ingen roll om det är PF eller 12 måltider dygnet runt - då är man handikappad iaf.

mikaelj
2010-10-25, 11:56
Vem har pratat om var tredje timme?

De som hävdar att de får kraftiga blodsockerfall om de inte äter så ofta, vilket jag får höra tämligen ofta. De hade troligtvis mått bättre av att sprida ut sina måltider.

I övrigt Langsters kommentar i #86 - vaddå socialt handikappande?

Scratch89
2010-10-25, 12:01
För att det kan vara handikappande att vara tvungen att ha tillgång till mat var tredje timme.
Men vadå tredje timman? Som vanligt är det svart eller vitt som gäller, eller?



Normen enligt vem?

Ptja, de flesta som äter mat. Jag menar inte ett exakt standardiserat sätt, men t.ex att man äter fler än en måltid, och utspritt över dagen. T.ex frukost, lunch, middag och kanske något på kvällen. Rätt normalt ätande, där man inte ignorerar hungerskänslor, men ändå får med det sociala med att äta frukost med familjen, lunch med sina kollegor och liknande.

Slartibartfast
2010-10-25, 12:01
Aktiviteter som middagar med gänget, utekvällar som involverar mat, heldagsutflykter på helgerna osv spolieras ju helt av ett IF upplägg.

"nä, jag kan inte följa med, måste sitta hemma å äta den tiden" *screwy*

Slartibartfast
2010-10-25, 12:04
Men vadå tredje timman? Som vanligt är det svart eller vitt som gäller, eller?


+1

Jag äter 3-7 ggr per dag, med 1-6 timmars mellanrum. Dikteras helt av socialt/praktiskt liv och hunger.

Langster
2010-10-25, 12:06
Aktiviteter som middagar med gänget, utekvällar som involverar mat, heldagsutflykter på helgerna osv spolieras ju helt av ett IF upplägg.

"nä, jag kan inte följa med, måste sitta hemma å äta den tiden" *screwy*

Men jämför med någon annan som genomför en seriös tävlingsdiet istället.

Har man bara PF som "livsstil" så är man ju dum om man väljer bort socialt liv.

Idéerna bakom PF har iaf gett mig ett mer avslappnat förhållande till hur viktigt det är att tajma måltider osv.

Scratch89
2010-10-25, 12:07
Men jämför med någon annan som genomför en seriös tävlingsdiet istället.

Har man bara PF som "livsstil" så är man ju dum om man väljer bort socialt liv.

Idéerna bakom PF har iaf gett mig ett mer avslappnat förhållande till hur viktigt det är att tajma måltider osv.

Vi pratar väl inte om tävlande byggare nu, utan vanligt svenssonfolk? Annars är det ju helt onödigt att ta upp hela den sociala aspekten, då tävlande folk, oavsett sport/inriktning, är rätt asociala.

Shifter
2010-10-25, 12:08
Vem har pratat om var tredje timme? IF är enligt mig det mest begränsande och mest socialt handikappande kostupplägget man kan följa, och jag fattar inte att behändighet används som ett argument för upplägget. Hur är det behändigare och mera fritt att äta hela sin dagsranson mat inom ett enda 8 timmarsfönster, jämfört med under alla timmar man är vaken?

Behöver inte vara handikappande. Det blir vad man gör det till.
Säg att du vill umgås med tjejen vid frukost, då kan du dricka te eller kaffe och hoppa över macka/fil/gröt/whatever men endå vara delaktig.
Personligen så funkar det bäst för mig att skippa frukost och äta mer vid färre tillfällen, men det är jag det.

Ska man göra något speciellt en helg och fönstret råkar bli 9-10h så gör väl inte det något det heller.
(saxat från http://www.leangains.com/2009_07_01_archive.html):

Sometimes life happens and your feeding window will be longer, your fast shorter, or whatever. This is to be expected and you shouldn’t stress or think too much about it. Do not be rigid or neurotic about keeping an 8 hr feeding window and 16 hr fast every single day.

Langster
2010-10-25, 12:33
Vi pratar väl inte om tävlande byggare nu, utan vanligt svenssonfolk? Annars är det ju helt onödigt att ta upp hela den sociala aspekten, då tävlande folk, oavsett sport/inriktning, är rätt asociala.

Precis, man behöver inte vara fanatisk bara för att man kör PF.

Alla måste äta och alla måste äta en viss mängd varje dag, ni får det att låta hysteriskt att välja att äta den mängden på eftermiddagen.

Om man inte kan vara flexibel, oavsett hur man äter, då har man problem.

Slartibartfast
2010-10-25, 13:07
Finns det överhuvudtaget några fysiologiska fördelar med att köra IF i sig, jämfört med ett vanligt upplägg? Eller är det bara att det är smidigare och lättare, och att man inte behöver vara hungrig (vilka jag själv inte ser som argument alls)

Som jag ser det nu så är huvudargumentet "IF fungerar precis lika bra som vanliga kostupplägg, så det finns ingen orsak att inte köra IF" *rolleyes*


edit:
Ok, Grub hade svarat på det redan: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4479400&postcount=12

goggen
2010-10-25, 13:12
synes opplegget med if høres bra ut. har ikke prøvd det selv, men etter å ha sluttet å spise 5,6 ganger om dagen er jeg i bedre form enn noen gang. spiser første måltid rundt kl 14, så trener jeg ved 18 tiden, så en bra middag ved 21 tiden.. et opplegg som fungererer for meg.

Langster
2010-10-25, 13:18
Finns det överhuvudtaget några fysiologiska fördelar med att köra IF i sig, jämfört med ett vanligt upplägg? Eller är det bara att det är smidigare och lättare, och att man inte behöver vara hungrig (vilka jag själv inte ser som argument alls)

Som jag ser det nu så är huvudargumentet "IF fungerar precis lika bra som vanliga kostupplägg, så det finns ingen orsak att inte köra IF" *rolleyes*


edit:
Ok, Grub hade svarat på det redan: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4479400&postcount=12
Som sagt, passar PF dig inte så behöver du inte köra så, det är ingen som tvingar dig. Och du behöver inte bry dig om det.
Det går att köra PF och det går bra, men det passar inte alla.

Medusa
2010-10-25, 13:24
vore väldigt tacksam om någon som är insatt kan förklara eller ge en riktning om hur bra PF är under uppbyggnadsperioder? under deff kan jag se ganska tydliga fördelar, och förmodligen är det riktigt bra för att hålla sitt BF lågt eller komma i form inför en tävling, men hur skulle det fungera omvänt, ex byggare eller SLare som vill öka markant under säg ett halvår, är det mer gynnsamt med flera måltider och ständig påfyllnad av protein jmfrt med PF där man äter under 8 hr sedan fastar i 16? skummade igenom artikeln igen och tror det stod att proteinet kan vara i 8-10 timmar beroende på mängd, men fastan är ju 16 hr roughly, musklerna kräver ju som bekant mer än 8-10 hr för maximal återhämtning..

Slartibartfast
2010-10-25, 13:38
Som sagt, passar PF dig inte så behöver du inte köra så, det är ingen som tvingar dig. Och du behöver inte bry dig om det.
Det går att köra PF och det går bra, men det passar inte alla.

jag kan förstå att ett inrutat kostschema rent psykologiskt kan funka bra för nån som har svårt att hålla sig inom kalorigränser eller dylikt, men det jag undrade över, var om t.ex. fettförbränningen turboladdas efter ett visst antal timmar fasta eller om ett massivt ätande under kort period leder till en massiv anabol respons, eller dylikt. Dvs en konkret, mätbar skillnad jämfört med normalt ätande. Jag försöker bara förstå hela grejen.

Gosti123
2010-10-25, 13:42
Vad är det för skillnad på adrenalin och noradrenalin?

Inge Enveten
2010-10-25, 13:51
jag kan förstå att ett inrutat kostschema rent psykologiskt kan funka bra för nån som har svårt att hålla sig inom kalorigränser eller dylikt, men det jag undrade över, var om t.ex. fettförbränningen turboladdas efter ett visst antal timmar fasta eller om ett massivt ätande under kort period leder till en massiv anabol respons, eller dylikt. Dvs en konkret, mätbar skillnad jämfört med normalt ätande. Jag försöker bara förstå hela grejen.

Njae det ända jag kan peka på är en skrift på leangains som säger något om att kroppen är som mest benägen till att använda fett som bränsle vid lågintensiv kardio efter och 12 och innan 16h fasta, något i den stilen.

dupper
2010-10-25, 13:59
Aktiviteter som middagar med gänget, utekvällar som involverar mat, heldagsutflykter på helgerna osv spolieras ju helt av ett IF upplägg.

"nä, jag kan inte följa med, måste sitta hemma å äta den tiden" *screwy*

Nej? Hur skulle det spolieras helt?

Snarare att man inte är lika bakbunden vid såna tillfällen på t.ex. diet?

ceejay
2010-10-25, 14:00
vore väldigt tacksam om någon som är insatt kan förklara eller ge en riktning om hur bra PF är under uppbyggnadsperioder? under deff kan jag se ganska tydliga fördelar, och förmodligen är det riktigt bra för att hålla sitt BF lågt eller komma i form inför en tävling, men hur skulle det fungera omvänt, ex byggare eller SLare som vill öka markant under säg ett halvår, är det mer gynnsamt med flera måltider och ständig påfyllnad av protein jmfrt med PF där man äter under 8 hr sedan fastar i 16? skummade igenom artikeln igen och tror det stod att proteinet kan vara i 8-10 timmar beroende på mängd, men fastan är ju 16 hr roughly, musklerna kräver ju som bekant mer än 8-10 hr för maximal återhämtning..

I ett stort mål mat om du läser igen, så fortsätter maten att ge aminosyror i 16-24 timmar då det inte endast är protein man äter. Det är inga problem att bulka med pf :)

dupper
2010-10-25, 14:01
Vad är det för skillnad på adrenalin och noradrenalin?

Två olika hormoner. Google is your friend!

isterbuk
2010-10-25, 14:05
Slarti
Om man ska ut och festa och eventuellt käka något skrovmål på natten så kanske man den dagen kan utöka de fastande timmarna och skjuta fram ät-fönstret, om det är en möjlighet dvs.

Jag är inte så insatt i PF och följer det inte själv.

Ola Wallengren
2010-10-25, 15:39
I ett stort mål mat om du läser igen, så fortsätter maten att ge aminosyror i 16-24 timmar då det inte endast är protein man äter.

Här tar du väl i lite. Jag tror du får väldigt svårt att hitta något som stödjer det påståendet, och i det här fallet så räknas inte Martins egna uttalande som referens.

Nelli
2010-10-25, 15:39
Jag är lite intresserad av varför jag blir kall vid fasta, om jag kör pf mellan 20 till 12 är jag frusen 9-12, då menar jag blå om läpparna. Testade detta några månader. Inte alls frusen på det sättet om jag äter oftare.

Nu har pf gett mig en mer avslappnad attityd. 4-5 h mellan målen är inte ovanligt och ingen stress över det. Inte heller har det påverkat tävlingsdieten/resultaten något :) så det är toppen!

Yes
2010-10-25, 18:00
Finns det överhuvudtaget några fysiologiska fördelar med att köra IF i sig, jämfört med ett vanligt upplägg? Eller är det bara att det är smidigare och lättare, och att man inte behöver vara hungrig (vilka jag själv inte ser som argument alls)

Som jag ser det nu så är huvudargumentet "IF fungerar precis lika bra som vanliga kostupplägg, så det finns ingen orsak att inte köra IF" *rolleyes*


edit:
Ok, Grub hade svarat på det redan: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4479400&postcount=12
Jag tycker det här är en intressant fråga. Är själv nyfiken på att prova, men det intressanta då vore om det gav klara fysiologiska fördelar. Annars klarar jag mig själv bra på att äta hur och när jag känner för det, och det tycker jag känns mycket lättare än att fasta 16 timmar.

JimmyFlessa
2010-10-25, 18:10
Aktiviteter som middagar med gänget, utekvällar som involverar mat, heldagsutflykter på helgerna osv spolieras ju helt av ett IF upplägg.

"nä, jag kan inte följa med, måste sitta hemma å äta den tiden" *screwy*

Det är ju här den största fördelen är tycker jag.

När jag åt på det "vanliga sättet" alá 3 huvudmåltider, postshake & mellanmål hela dagarna så satte det alltid stopp för att följa med på diverse aktiviteter etc. Nu när man kör PF (jag har mitt matfönster runt 14-22) så är det skitlätt att käka på julafton, helmiddagar/bufféer etc.

JimmyFlessa
2010-10-25, 18:11
Jag är lite intresserad av varför jag blir kall vid fasta, om jag kör pf mellan 20 till 12 är jag frusen 9-12, då menar jag blå om läpparna. Testade detta några månader. Inte alls frusen på det sättet om jag äter oftare.

Nu har pf gett mig en mer avslappnad attityd. 4-5 h mellan målen är inte ovanligt och ingen stress över det. Inte heller har det påverkat tävlingsdieten/resultaten något :) så det är toppen!

Jag blir blå om läpparna och frusen om jag inte ätit ordenltigt under mitt mitt matfönster dagen innan.

Dreas
2010-10-25, 18:13
Det är ju här den största fördelen är tycker jag.

När jag åt på det "vanliga sättet" alá 3 huvudmåltider, postshake & mellanmål hela dagarna så satte det alltid stopp för att följa med på diverse aktiviteter etc. Nu när man kör PF (jag har mitt matfönster runt 14-22) så är det skitlätt att käka på julafton, helmiddagar/bufféer etc.Tror du ska läsa det Langster skrev längre bak. Ser du till att din kost gör dig så oflexibel bör du nog kolla över din syn på kost.

JimmyFlessa
2010-10-25, 18:14
Tror du ska läsa det Langster skrev längre bak. Ser du till att din kost gör dig så oflexibel bör du nog kolla över din syn på kost.

PF gör ju mig inte oflexibel, det är ju grejen. :)

Nelli
2010-10-25, 18:21
Jag blir blå om läpparna och frusen om jag inte ätit ordenltigt under mitt mitt matfönster dagen innan.

aah men om man kör på diet så äter man ju inte "ordentligt". Jag körde diet just då, inget speciellt, -500 kcal och ungefär samma macro nedbrytning som jag kör nu

JimmyFlessa
2010-10-25, 18:24
aah men om man kör på diet så äter man ju inte "ordentligt". Jag körde diet just då, inget speciellt, -500 kcal och ungefär samma macro nedbrytning som jag kör nu

Vad och hur äter du samt tränar på en dag, ungefär?

Dreas
2010-10-25, 18:26
PF gör ju mig inte oflexibel, det är ju grejen. :)Oavsett kostupplägg menar jag såklart, såvida du inte tävlar eller liknande vill säga.

Eddie Vedder
2010-10-25, 18:27
PF gör ju mig inte oflexibel, det är ju grejen. :)

Vem tror du egentligen att du lurar?

Doctor Snuggles
2010-10-25, 18:36
Finns det överhuvudtaget några fysiologiska fördelar med att köra IF i sig, jämfört med ett vanligt upplägg? Eller är det bara att det är smidigare och lättare, och att man inte behöver vara hungrig (vilka jag själv inte ser som argument alls)

Som jag ser det nu så är huvudargumentet "IF fungerar precis lika bra som vanliga kostupplägg, så det finns ingen orsak att inte köra IF" *rolleyes*


edit:
Ok, Grub hade svarat på det redan: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4479400&postcount=12

Vad gäller träningsresultat så är det väl mest anekdoter om att öka i styrka (och eventuellt massa) samtidigt som du går ner i fettvikt, antagligen vid deff då. Så som deffmetod verkar den ha potential.
Det finns däremot lite mer vetenskapligt uppbackade (fortfarande debaterrade) argument att det kan vara bra för allmänhälsan och för hjärnan, i likhet med de effekter CR ger.

Baha
2010-10-25, 18:59
det skönaste med tycker jag är att man kommit f´ram till att man inte längre "behöver" äta 5+ ggr om dagen för att bygga muskler

käns lite dumt att det skall behöva stå mellan fasta eller äta hela tiden dock

gillar att man kan äta som en normal person o inte stressa in sig på ett visst upplägg och ändå få resultat, typ frukost, lunch midag eller vad man nu föredrar

tycker man som vanlig person kan ta bra lärdom av detta och inte låsa sig vid ett visst upplägg, håller dock med om att skippa frukosten är ett enkelt sätt att kapa kcalorier

Nelli
2010-10-25, 19:01
Vad och hur äter du samt tränar på en dag, ungefär?

Då vägde jag 60 kg, 168 cm lång, 200g protein, 60g fett och resten kolisar, jag körde 4 dagar i veckan + morgon promenad. Mycket kyckling, lax, ägg, grönsaker, potatis och en del keso/ost osv. Inga konstigheter och absolut inte för stort kcal -. Känns inte som om själva mat valet var problemet. Min bror har samma "symptom" om han kör pf.

JimmyFlessa
2010-10-25, 19:05
det skönaste med tycker jag är att man kommit f´ram till att man inte längre "behöver" äta 5+ ggr om dagen för att bygga muskler

käns lite dumt att det skall behöva stå mellan fasta eller äta hela tiden dock

gillar att man kan äta som en normal person o inte stressa in sig på ett visst upplägg och ändå få resultat, typ frukost, lunch midag eller vad man nu föredrar

tycker man som vanlig person kan ta bra lärdom av detta och inte låsa sig vid ett visst upplägg, håller dock med om att skippa frukosten är ett enkelt sätt att kapa kcalorier

Pf är ju i stort sett "skippa frukosten" och äta den på sena kvällskvisten istället, helt enkelt.

Då vägde jag 60 kg, 168 cm lång, 200g protein, 60g fett och resten kolisar, jag körde 4 dagar i veckan + morgon promenad. Mycket kyckling, lax, ägg, grönsaker, potatis och en del keso/ost osv. Inga konstigheter och absolut inte för stort kcal -. Känns inte som om själva mat valet var problemet. Min bror har samma "symptom" om han kör pf.

Låg du väldigt, väldigt lågt på Kcalintaget vid denna tidpunkt? Det har hänt mig typ 2 gånger att jag fått sådan "blåfrossa på läpparna eller vad man nu ska kalla det. :p

hejhopp79
2010-10-25, 19:06
Nu läste du fel. Jag säger att om man blir darrig osv. när man inte ätit på några timmar, så beror det på vana snarare än att kroppen går sönder. Jag säger inte att man automatiskt blir darrig av att äta ofta.

A => B är skiljt från B => A.

Ja, inte bara kroppen men också humöret påverkas. Jag försökte på prov att hoppa över frukosten innan jobbet idag och först käka vid lunchen. Kan ju säga att jag var moloken, smått nedstämd, sur och hade ingen energi. En tallrik havregrynsgröt med lättmjölk senare mådde jag toppen efter en liten stund. Kändes som att jag vaknade till liv på något sätt.

JimmyFlessa
2010-10-25, 19:07
Ja, inte bara kroppen men också humöret påverkas. Jag försökte på prov att hoppa över frukosten innan jobbet idag och först käka vid lunchen. Kan ju säga att jag var moloken, smått nedstämd, sur och hade ingen energi. En tallrik havregrynsgröt med lättmjölk senare mådde jag toppen efter en liten stund. Kändes som att jag vaknade till liv på något sätt.

Precis så upplevde jag det de första dagarna när jag skulle prova PF. Nu blir det tvärt om, en vanlig frukost och jag blir som en berg och dalbana när det gäller hunger & humörskänslor.

hejhopp79
2010-10-25, 19:08
Vem har pratat om var tredje timme? IF är enligt mig det mest begränsande och mest socialt handikappande kostupplägget man kan följa, och jag fattar inte att behändighet används som ett argument för upplägget. Hur är det behändigare och mera fritt att äta hela sin dagsranson mat inom ett enda 8 timmarsfönster, jämfört med under alla timmar man är vaken?

Gillar man att äta mycket på ett bräde och har tider som passar IF, så tycker jag 8-timmarsfönstret känns ganska ultimat faktiskt. Men det är väldigt individuellt, själv gillar jag att äta mycket och har svårt för en massa små måltider.

Skillnaden blir nog inte särskilt stor i slutändan iaf. Dessutom är många "vanliga" dieter och IF inte alltid särskilt långt ifrån varandra om man tänker på saken.

hejhopp79
2010-10-25, 19:10
För att det kan vara handikappande att vara tvungen att ha tillgång till mat var tredje timme.


Jag vet iofs ingen som faktiskt äter var tredje timme. Det blir 2-3 timmar här, 5-6 timmar där osv.

Nelli
2010-10-25, 19:16
Låg du väldigt, väldigt lågt på Kcalintaget vid denna tidpunkt? Det har hänt mig typ 2 gånger att jag fått sådan "blåfrossa på läpparna eller vad man nu ska kalla det. :p

Nej inte alls, inte mer än -500 kcal! Men intressant att du fick det när du gick så lågt!

mikaelj
2010-10-25, 19:17
Jag vet iofs ingen som faktiskt äter var tredje timme. Det blir 2-3 timmar här, 5-6 timmar där osv.

Frukost mellanmål lunch mellanmål middag kvällsmat?

Ja, inte bara kroppen men också humöret påverkas. Jag försökte på prov att hoppa över frukosten innan jobbet idag och först käka vid lunchen. Kan ju säga att jag var moloken, smått nedstämd, sur och hade ingen energi. En tallrik havregrynsgröt med lättmjölk senare mådde jag toppen efter en liten stund. Kändes som att jag vaknade till liv på något sätt.

Som Martin skrev tidigare brukar det ta 2-7 dagar att anpassa sig.

hejhopp79
2010-10-25, 19:30
Frukost mellanmål lunch mellanmål middag kvällsmat?

Som Martin skrev tidigare brukar det ta 2-7 dagar att anpassa sig.

Ja, i teorin ja men få människor håller sig till sådär inrutade matmönster i verkligheten. Det är nog ofta man missar mellanmål och kanske hoppar över middagen och tar sig en macka på kvällen etc.

Jag tror jag kommer få svårt att anpassa mig till hungern och bristen på energi och dåligt humör, då jag inte kan se att det kommer att försvinna. Däremot ska jag försöka lägga mer mat på min sista måltid efter träningen och således ha mer energi ända in på nästa morgon/förmiddag tänkte jag.

PF i teorin passar mig, bara det inte blir för snävt med 1 måltid per dag eller 4 timmars ätfönster. Det blir för krystat för min smak. 8 timmar känns okej.

Shifter
2010-10-26, 07:46
Jag är lite intresserad av varför jag blir kall vid fasta, om jag kör pf mellan 20 till 12 är jag frusen 9-12, då menar jag blå om läpparna. Testade detta några månader. Inte alls frusen på det sättet om jag äter oftare.

Nu har pf gett mig en mer avslappnad attityd. 4-5 h mellan målen är inte ovanligt och ingen stress över det. Inte heller har det påverkat tävlingsdieten/resultaten något :) så det är toppen!

Taget från http://www.leangains.com/2010/09/eat-stop-eat-expanded-edition-review.html


Fasting and cold fingers

"Q: Sometimes when I fast my finger tips get cold, why is that?

Fasting increases (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20518748) the blood flow to you body fat (the process is called adipose tissue blood flow). So when you are fasting more blood is travelling to your body fat, presumably to help move it to your muscles where it can be burned as a fuel. Do to this increased travel to your body fat, micro-vasodilation occurs in your fingertips and sometimes toes to compensate. So in some cases it’s a ‘necessary evil’ in the fat loss process."

supercharge
2010-10-27, 02:26
Du kände ändå att du var tvungen att skriva inlägget? Bra där.

Ja, min käre riksdagsman, vi har ju trots allt en viss yttrandefrihet, även på Kolozzeum.

Om det inte gått fram så stör jag mig lite grann på den idoldyrkan som tenderar att finnas på vissa forum.

Ett intressant experiment hade varit om Martin "Mr self-promotion" Löwgren hade skrivit samma sak och skapat en tråd om det. Hade den fått vara kvar?

Jag har dock i ärlighetens namn varit här för lite på forumet för att veta om folk generellt skapar trådar och gör reklam för sig själva, men på 9 av 10 andra forum så stängs de direkt.

Anton Fräs
2010-10-27, 07:31
Jag tycker det är utmärkt att PF gett många en sundare syn på kosthållning, känns som att Martins ganska chilla inställning dock går många förbi.

Problemet med IF är när folk drar det till extremer följt av oro så som; nån timme hit och dit på ätfönster, AAs under fastan, skifiting av p/k på vilo/träningsdagar m.m.
För många tränanade som försöker sig på en deff är ovanstående mer eller mindre att skjuta sig i foten och inte se till helheten, så som jag uppfattar att Martin faktiskt vill att man ska se det.

Jag äter spontant enligt ett PF mönster 90% av tiden, helt enkelt för att jag tycker det är bekvämt, trevligt och gott med stora middagar med familjen exempelvis.

PF i mina ögon är; avslappnat förhållningssätt till mat, stora måltider med utrymme för utsvävningar, mer utrymme för socialt ätande samt grundinställningen att man inte ska behöva ha mer fokus än nödvändigt på maten.

Ovanstående skulle självklart kunna uppnås med normalfördelning av måltider, med en sund inställning inslängd, men det är inte lika lätt att sälja ;)

Jag vill också säga till många i tråden att de skulle behöva en mer nyanserad bild och håller med Scratch samt Tolkias tidigare inlägg.

Man får inse att olika måltidsmönster passar olika individer olika bra. Att äta var tredje timme kan för vissa vara en oerhörd frustration, för att andra är det ett trevligt sätt att äta. Inse att vi är olika.

Det jag finner intressant med PF egentligen är det eventuella biologiska fördelarna med ökad FFM, minskad FM och förbättrad fysisk såväl som mental prestation.

karlingen
2010-10-27, 08:12
AAs under fastan,

Dopingsnack är inte tillåtet @ Kolozzeum :laugh:

Ola Wallengren
2010-10-27, 08:28
@Anton. Kan man sammafatta ditt inlägg med "en sund inställning" till mat är det viktigaste?

Saikyou
2010-10-27, 21:14
Har en fråga som passar i denna topic. Vissa dagar har jag svårt att kunna äta proteinrik mat då jag jobbar 12/13-timmars pass. Hade det då varit fullt dugligt att få i sig en stor mängd av proteinbehovet av en enorm vassleshake då, t ex 5-5,½ DL Mjölk och 60g vassle?

Anton Fräs
2010-10-27, 21:18
Dopingsnack är inte tillåtet @ Kolozzeum :laugh:

Amino Acids :)

@Anton. Kan man sammafatta ditt inlägg med "en sund inställning" till mat är det viktigaste?

Ja, det skulle man kunna göra. Man kan få resultat även med ett något neurotiskt förhållningssätt; med skillnaden att man då mår dåligt. Det är inte många människor som klarar av att vara superspecifika med sin kosthållning.

Min högst personliga tro är att många som har problem med deff/viktnedgång skulle må bättre och lyckas bättre med viktnedgången om det såg kosten i sin helhet.

Dreas
2010-10-27, 21:22
Har en fråga som passar i denna topic. Vissa dagar har jag svårt att kunna äta proteinrik mat då jag jobbar 12/13-timmars pass. Hade det då varit fullt dugligt att få i sig en stor mängd av proteinbehovet av en enorm vassleshake då, t ex 5-5,½ DL Mjölk och 60g vassle?Så mycket vassle skulle jag inte ta på en och samma gång, finns diskussioner kring hur mycket vassle som kan tas upp åt gången.

Med mjölk borde upptaget av vassle bli högre, eller ja, inte lika mycket går till spillo(vart nu gränsen går).

Saikyou
2010-10-27, 21:30
Så mycket vassle skulle jag inte ta på en och samma gång, finns diskussioner kring hur mycket vassle som kan tas upp åt gången.

Med mjölk borde upptaget av vassle bli högre, eller ja, inte lika mycket går till spillo(vart nu gränsen går).

Men som jag tolkar denna posten så borde inte något av proteinet gå till spillo? Eller är jag helt ute och cyklar? Hade även kunnat blanda ner 60g vassle med 500g kvarg istället.

vicarious
2010-10-27, 21:36
Men som jag tolkar denna posten så borde inte något av proteinet gå till spillo? Eller är jag helt ute och cyklar? Hade även kunnat blanda ner 60g vassle med 500g kvarg istället.

Hur mycket har du ätit innan du tänker ta den shaken/hur länge sen var det då sedan du åt?

Ola Wallengren
2010-10-28, 07:05
Ja, det skulle man kunna göra. Man kan få resultat även med ett något neurotiskt förhållningssätt; med skillnaden att man då mår dåligt. Det är inte många människor som klarar av att vara superspecifika med sin kosthållning.

Min högst personliga tro är att många som har problem med deff/viktnedgång skulle må bättre och lyckas bättre med viktnedgången om det såg kosten i sin helhet.

Jag håller med men det är ibland en ganska tunn linje mellan motivation, kontinuitet,dedikation, neuros mm. Dvs, om man tex tänker tävla så accepteras de mest extrema beteenden men om man "bara" vill förbättra sina resultat så mycket det går utan specifikt uttalat mål så är man en neurotisk opti-nisse.

I början av min "styrketräningskarriär" så åt jag enligt ett strikt matschema men fasta tider och vägda mängder och bara 2 olika dagsmenyer (täningsdag och vilodag), något annat fanns inte och jag gjorde mycket få avsteg från detta under som som längst ungefär 2 år. Då trodde jag benhårt på det jag gjorde och jag såg allvarligt på avstegen. Så här i efterhand så var det onödigt överdrivet men samtidigt var det det som motiverade mig och hade jag inte kännt så hade jag inte kunnat genomför detta.
Styrekträningen gick utmärkt och jag kunde styra min kroppsvikt precis som jag ville. Om detta hade varit det "perfekta" upplägget som hade tagit mig snabbaste vägen mot mina mål, vem kan då säga emot?

Jag tycker precis som du att "folk" i allmänhet har mycket svårt att se helheten och mycket gärna snurrar in på i sammanhanget oviktiga detaljer. Det är helt enkelt svårt att se objektivt på sig själv och sitt beteende, detta tillsammans med okunskap gör att det går fel, ibland riktigt fel.

Anders The Peak
2010-10-28, 07:18
Hej GM, du har en obesvarad fråga som jag tycker kan vara intressant att få din syn på.

Quote:Originally Posted by Martin Berkhan View Post
Unless you're referring to whey protein (which bypasses the gut = enters the bloodstream rapidly = excess gets oxidized) specifically, this is not how it works. In other cases, the gut will retain amino acids from a large meal (whole food protein), basically 'queueing' aa release to the small intestine (from which they will be absorbed and enter the blood stream). Per my earlier example, this will ensure a steady stream of aa's that can last for many, many hours depending on the protein load."

This quote was referring to a question about the "storage capacity" of amino acids in the blood stream....

Yes, excessive proteins get oxidized, but there're tons of different things that can occur after being oxidized.

For example, amino acids are converted into glycolytic molecules that can enter glycolysis. At the end of this series of reactions, it can either be stored as fat or sent through the mitochondrion for ATP production. Since these target cells are more apt to oxidize sugar molecules, it stands to reason that available sugars will be oxidized before amino acids. After the cells generate the ATP they need from glucose (assuming you've just had a meal with proteins and complex carbs), there's extra protein around with nowhere to go...

Because the cell doesn't need more ATP, excessive amino acids (more than what your muscles need to grow) are likely to be oxidized in the direction of fat. If it's not stored as fat, it's excreted in the urine.

I've learned through several medical biochemistry courses that proteins are less-likely to be oxidized towards energy production and more likely to be stored as fat.

Is this correct reasoning? It seems that I would still want to take in some protein with fibrous carbs (like green vegetables) about every three hours (I don't drink protein shakes). I feel that catabolism takes place more often when you don't eat as often. Then again, taking too much protein at any given time will cause an increase in fat storage...am I incorrect here?

Anders The Peak
2010-10-28, 07:30
A recent studie presented at the Twelfth Annual Congress of the European College of Sport Science reported the superiority of three meals a day to six meals a day for gaining lean mass during a 12-week period involving strength training (12). Too bad the three-a-day group also experienced a trend toward fat gain. This raises the possibility that the three-a-day group simply ate more calories overall. This wouldn’t be surprising, considering that comparative research shows an association of greater hunger with meal frequency reduction.

Med bättre koll på energiintaget kan tre måltider vara den optimala måltidsfrekvensen för gemene man.

Ola Wallengren
2010-10-28, 07:33
Jag kanske kan besvar denna fråga.

Allt protein som kroppen inte bygger in i vävnader gnaska omgående kommer antingen förbrännas som energi eller omvandlas till antingen kolhydrat eller fett. Prioriteten för dessa processer är ungefär energi>kolhydrat>fett. Det är alltså ganska osannolikt att just proteinet man sätter i sig lagras som fett.
Efter en stor måltid kommer en större mängd av de energigivande näringsämena först lagras som kolhydrat eller fett innan det förbränns, men det är inget problem så länge som man väntar tillräckligt länge till nästa måltid (en ganska naturligt följd) och samtidigt inte får i sig mer energi än man gör av med sett över en längre tidsperiod.

Däremot så är det osäkert hur mycket protein man har nytta av att sätta i sig (i muskeuppyggande syfte) vid ett enstaka till fälle i kombination med hur ofta och när detta bör ske. Här gör Martin ett par antagenden som kan vara mer eller mindre korrekta.

Ola Wallengren
2010-10-28, 07:34
Med bättre koll på energiintaget kan tre måltider vara den optimala måltidsfrekvensen för gemene man.

Det vet du ju inte eftersom man inte vet hur det sett ut om de åt mindre energi, eller hur.

Anders The Peak
2010-10-28, 07:40
Det vet du ju inte eftersom man inte vet hur det sett ut om de åt mindre energi, eller hur.

Antaganden som kan vara mer eller mindre korrekta

hejhopp79
2010-10-28, 09:47
Jag kanske missat det men går det bra med vassle (i vatten) innan + efter träning istället för BCAA/EAA? Har nämligen inte de produkterna hemma.

Jag talar om fastande träning

mikaelj
2010-10-28, 09:51
Ja.

hejhopp79
2010-10-28, 09:56
Tänkte testa att styrketräna fastandes första gången någonsin om en halvtimme ;)

Ska rapportera tillbaka. Men misstänker att jag kommer svimma och orka lyfta 10 kg i latsdrag.

Anders The Peak
2010-10-28, 10:06
Antaganden som kan vara mer eller mindre korrekta
Om det är någon som vill bredda sin grund kan man läsa studien här: (http://www.duo.uio.no/publ/basalfag/2008/71651/Thexeffectxofxmealxfrequencyxonxbodyxcompositionxd uringxxx..pdf)

hejhopp79
2010-10-28, 10:10
Om det är någon som vill bredda sin grund kan man läsa studien här: (http://www.duo.uio.no/publ/basalfag/2008/71651/Thexeffectxofxmealxfrequencyxonxbodyxcompositionxd uringxxx..pdf)

Fan vad intressant, tack!

Är du själv förespråkare för PF?

vicarious
2010-10-28, 11:08
Tänkte testa att styrketräna fastandes första gången någonsin om en halvtimme ;)

Ska rapportera tillbaka. Men misstänker att jag kommer svimma och orka lyfta 10 kg i latsdrag.

Om det händer är det knappast för att du tränar fastande, då är det något annat som är fel.

hejhopp79
2010-10-28, 13:07
Jag är rätt förvånad faktiskt.

Det gick skitbra att styrketräna, iaf med lägre reps. Nu körde jag visserligen 30 g vassle före och efter men iaf. Jag har nu inte ätit på 20 h och kom precis hem från gymmet. Jag trodde jag inte skulle ha någon energi, för jag känner mig lite småslö, men jag gjorde personbästa i en rad övningar. Dessutom känner jag mig jävligt klar i skallen och lugn på något sätt.

Anders The Peak
2010-10-30, 21:36
Effects of meal frequency on body composition during weight control in boxers
S. Iwao1, K. Mori2, Y. Sato3,*
Article first published online: 15 FEB 2008

DOI: 10.1111/j.1600-0838.1996.tb00469.x
The effects of meal frequency on changes in body composition by food restriction were investigated. Twelve boxers were divided between a two meals day−1 group (the 2M group) and a six meals day−1 group (the 6M group). Both groups ingested 5.02 MJ (1200 kcal) day−1 for 2 weeks. Although there was no difference in change of body weight by food restriction between the two groups, the decrease in lean body mass (LBM) was significantly greater in the 2M group than in the 6M group. The decrease in urinary 3-methylhistidine/creatinine was significantly greater in the 6M group than in the 2M group. These results suggest that the lower frequency of meal intake leads to a greater myoprotein catabolism even if the same diet is consumed.

Är det den här studien medtagen när det gäller att slakta tio top kostmyter?

Anton Fräs
2010-10-31, 02:26
1200 kcal/dagen? Kom igen..

Grandmaster
2010-10-31, 05:32
Effects of meal frequency on body composition during weight control in boxers
S. Iwao1, K. Mori2, Y. Sato3,*
Article first published online: 15 FEB 2008

DOI: 10.1111/j.1600-0838.1996.tb00469.x


Är det den här studien medtagen när det gäller att slakta tio top kostmyter?

Utmärkt exempel. En av de studier som gav upphov till mytbildningen kring 6 minimål om dagen. Har pratat om den många gånger men Lyle sammanfattar problemen & varför den är värdelös mycket bra här nedan.


In this study, boxers were given either 2 or 6 meals per day with identical protein and calories and examined for lean body mass lost; the 2 meal per day group lost more lean body mass (note: both groups lost lean body mass, the 2 meal per day group simply lost more). Aha, higher meal frequency spares lean body mass. Well, not exactly.

In that study, boxers were put on low calories and then an inadequate amount of liquid protein was given to both groups and the meals were divided up into 2 or 6 meals. But the study design was pretty crappy and I want to look at a few reasons why I think that.

First and foremost, a 2 vs. 6 meal per day comparison isn’t realistic. As discussed in The Protein Book, a typical whole food meal will only maintain an anabolic state for 5-6 hours, with only 2 meals per day, that’s simply too long between meals and three vs. six meals would have been far more realistic (I would note that the IF’ing folks are doing just fine not eating for 16 hours per day).

Additionally is the use of a liquid protein that confounds things even more. Liquids digest that much more quickly than solid foods so the study was basically set up to fail for the low meal frequency group. They were given an inadequate amount of rapidly digesting liquid protein too infrequently to spare muscle loss. But what if they had been given sufficient amounts of solid protein (e.g. 1.5 g/lb lean body mass) at those same intervals? The results would have been completely different.

As discussed in The Protein Book in some detail, meal frequency only really matters when protein intake is inadequate in the first place. Under those conditions, a higher meal frequency spares lean body mass. But when protein intake is adequate in the first place (and again that usually means 1.5 g/lb lean body mass for lean dieters), meal frequency makes no difference. And that’s why the boxer study is meaningless so far as I’m concerned. An inadequate amount of liquid protein given twice per day is nothing like how folks should be dieting in the first place.

Anders The Peak
2010-10-31, 09:21
GM jag håller inte med hur Lyle tolkar studien båda grupperna fick lika mycket protein så något uns sanning ligger det i påståendet under kalorirestriktion men som inte är riktigt överförbart vid en normaldiet.

Menar mer bara att sanningarna är mer eller mindre oändliga beroende på hur man skruvar studierna.
Jag tycker att den Norska studien är vederhäftig och pekar på att ett optimalt ätmönster är inte sex ggr per dag utan kanske tre vid uppbyggnadsperioden och det kan vara så IF är överlägset vid deff.

Erkserks
2010-10-31, 11:07
GM jag håller inte med hur Lyle tolkar studien båda grupperna fick lika mycket protein så något uns sanning ligger det i påståendet under kalorirestriktion men som inte är riktigt överförbart vid en normaldiet.

Menar mer bara att sanningarna är mer eller mindre oändliga beroende på hur man skruvar studierna.
Jag tycker att den Norska studien är vederhäftig och pekar på att ett optimalt ätmönster är inte sex ggr per dag utan kanske tre vid uppbyggnadsperioden och det kan vara så IF är överlägset vid deff.


Men om du skulle jämföra 2 grupper som vardera fick 120 gram protein och kolla hur muskelbesparande det var

60 gram vassle x 2

eller

20 gram vassle x 6

Isåfall skulle en del av resultatet bero på att tarmen inte hinner ta upp allt vassle.

Dock vet jag inte om 2M gruppen ändå fick under den mängd som tarmen kan ta upp vid varje intagsperiod, isåfall håller inte mitt inlägg.

Anders The Peak
2010-10-31, 12:14
Men om du skulle jämföra 2 grupper som vardera fick 120 gram protein och kolla hur muskelbesparande det var

60 gram vassle x 2

eller

20 gram vassle x 6

Isåfall skulle en del av resultatet bero på att tarmen inte hinner ta upp allt vassle.

Dock vet jag inte om 2M gruppen ändå fick under den mängd som tarmen kan ta upp vid varje intagsperiod, isåfall håller inte mitt inlägg.

Beroende på hur behovet är av protein kommer upptaget variera kraftigt från situationen till situation. Vid IF tillfredsställs proteinbehovet under ett kort tidsfönster på några timmar.

Erkserks
2010-10-31, 18:23
Beroende på hur behovet är av protein kommer upptaget variera kraftigt från situationen till situation. Vid IF tillfredsställs proteinbehovet under ett kort tidsfönster på några timmar.

Ja men det är protein i huvudsakligen fast form. Det var inte detta. Snälla läs innan du kommer med någon värdelös post.

WHITEFOLKS
2010-10-31, 19:00
Jag tycker inte anders the peaks post var värdelös.

Om inget annat så visar det att många faktorer spelar in och det gav även en chans att "försvara" och klargöra lite om problematik som eventuellt kan finnas med färre måltider.

Pansartax
2010-11-01, 00:31
Vad är det som säger att ni har rätt? Det är ju inte direkt så någon "stor" byggare står bakom allt?

Dreas
2010-11-01, 00:46
Vad är det som säger att ni har rätt? Det är ju inte direkt så någon "stor" byggare står bakom allt?Eeee va? Sen när behöver fakta en stor byggare bakom sig för att vara sant?

Pansartax
2010-11-01, 00:55
Eeee va? Sen när behöver fakta en stor byggare bakom sig för att vara sant?

Så om en 57 åring med ölkagge hade skrivit det så hade du lämnat fru, hus och hem och bara levt till punkt och pricka efter den personen? Intressant.

Personligen litar jag inte på någon som inte kan backa upp det med resultat.

De säger ju desutom emot sig själva i början också med batman bilden.

Dreas
2010-11-01, 01:02
Så om en 57 åring med ölkagge hade skrivit det så hade du lämnat fru, hus och hem och bara levt till punkt och pricka efter den personen? Intressant.

Personligen litar jag inte på någon som inte kan backa upp det med resultat.

De säger ju desutom emot sig själva i början också med batman bilden.Du kan inte läsa va? Killen har ju refererat till källor, rapporter där man undersökt och kommit fram till vissa saker som han har till grund för det han säger.

Spelar väl ingen roll hur personen ser ut som skrivit artiklar som baseras på fakta. Alltid kul med sådana som dig, hur tänker du? Fakta är fakta oavsett vem som säger det.

Pansartax
2010-11-01, 01:16
Jag ifrågasätter det bara, och jag ifrågasätter självklart även de källor och den fakta som har presenterats.

Bara några posts här ovan är det ju folk som tolkar texten olika och har delade åsikter, hur kommer det sig nu då om man törs fråga? Fakta är ju fakta, eller hur var det nu igen?

Vad är du själv föresten? 20? Jag skulle lugna mig lite åtminstone 15 år till om jag vore dig med att profetera om vad som är rätt och fel.

Allt som rör just det här ämnet är saker som alla säger olika på, och då ska man självklart ifrågasätta det, vilket jag gör med grund på att jag då aldrig har hört talas om någon som "lyckats" med den här metoden.

Dreas
2010-11-01, 01:21
Jag ifrågasätter det bara, och jag ifrågasätter självklart även de källor och den fakta som har presenterats.

Bara några posts här ovan är det ju folk som tolkar texten olika och har delade åsikter, hur kommer det sig nu då om man törs fråga? Fakta är ju fakta, eller hur var det nu igen?

Vad är du själv föresten? 20? Jag skulle lugna mig lite åtminstone 15 år till om jag vore dig med att profetera om vad som är rätt och fel.

Allt som rör just det här ämnet är saker som alla säger olika på, och då ska man självklart ifrågasätta det, vilket jag gör med grund på att jag då aldrig har hört talas om någon som "lyckats" med den här metoden.Har aldrig sagt att rapporter inte kan tolkas på flera olika sätt.

Har inte sagt vad som är rätt eller fel, du får tro vad du vill.

Lyckats? Duger inte de "större" användarna? Eller ska det in stora mängder AAS innan det duger? Ifrågasätta saker ska man alltid göra, jag har inte sagt vad jag tror på eller vad jag tycker är rätt.

Sverker
2010-11-01, 06:56
Vad är det som säger att ni har rätt? Det är ju inte direkt så någon "stor" byggare står bakom allt?

Det går att köpa en doktorshatt för pengar. Det går att köpa muskler för pengar också. Behöver inte betyda att det finns kunskap bakom musklerna.

Johan_P
2010-11-01, 07:38
Vad är du själv föresten? 20? Jag skulle lugna mig lite åtminstone 15 år till om jag vore dig med att profetera om vad som är rätt och fel.

Du är rolig du. Finns många akademiker som pluggat flertalet år i skolan som är färdiga innan 25 års ålder. Men de borde du totalsåga direkt för man måste tydligen vara minst 35 år innan man får "profetera om vad som är rätt eller fel".

Byggarkretsen är en stor sörja av "jag tror detta är bäst, så jag kör på det!"-tänk vilket inte betyder att metoden är baserat på vetenskapliga belägg.

Eddie Vedder
2010-11-01, 07:51
Är man bara tillräckligt nördig kan man som 23-åring hinna läsa lika mycket som en normalt funtad 35-åring. :D Men jag håller med Pansartax faktiskt. I alla fall i allt bortsett från det faktum att han nämner "rätt och fel", jag tycker aldrig att Grandmaster har utgett sig från att "veta rätt".

Att slå ner på hårt ingrodda myter och påvisa varför de inte håller är inte samma sak som att sätta sig på höga hästar och anse att man vet sanningen.

Apos78
2010-11-01, 08:22
Jag kan hålla med Pansartax på så sätt att inget kan hävdas vara sant, oavsett omständigheter. Det gör det dock inte mer sant för att en "stor" byggare står bakom, lika lite som det gör det sant för att det påvisats i en eller ett par studier.

Vägen till framgång, oavsett vad det gäller, är kantad av alldeles för många påverkande faktorer för att det ska vara lönsamt att hålla en väldigt livlig diskussion om bara en av dessa. Resultaten kan komma av mycket och var och en blir salig på sin tro om vad som egentligen är det som tippar vågskålen åt rätt håll.

Sen tycker jag kanske inte att åldern ska spela in så väldigt mycket i tolkningen av fakta. En äldre person har haft fler år på sig att lära sig ditten och datten men därmed inte sagt att tolkningen blir bättre/mer "sann".

JimmyFlessa
2010-11-01, 08:23
Jag ifrågasätter det bara, och jag ifrågasätter självklart även de källor och den fakta som har presenterats.

Bara några posts här ovan är det ju folk som tolkar texten olika och har delade åsikter, hur kommer det sig nu då om man törs fråga? Fakta är ju fakta, eller hur var det nu igen?

Vad är du själv föresten? 20? Jag skulle lugna mig lite åtminstone 15 år till om jag vore dig med att profetera om vad som är rätt och fel.

Allt som rör just det här ämnet är saker som alla säger olika på, och då ska man självklart ifrågasätta det, vilket jag gör med grund på att jag då aldrig har hört talas om någon som "lyckats" med den här metoden.

Hur tycker du att Martin hin self, samt Andreaz Engström & Seth Roland ser ut och har åstadkommit? Är inte SM & NM Guld i diverse tävlingar att lyckas enligt dig?

Pansartax
2010-11-01, 12:24
Det går att köpa en doktorshatt för pengar. Det går att köpa muskler för pengar också. Behöver inte betyda att det finns kunskap bakom musklerna.

Precis, och eftersom du nämner att det även går att köpa en doktorshatt för pengarna så blir det ju en naturlig följdfråga då;

Vart finns kunskapen?

Jag menade aldrig att bara för att 100 stycken stora och grova byggare använt och lyckats med den här metoden så skulle det rättfärdiga den och göra den till någon sorts gudagåva; Jag säger bara att det skulle höja trovärdigheten ifrån inget/lite till något.

JimmyFlessa: Tycker de ser bra ut men långt ifrån "freaks".

Du är rolig du. Finns många akademiker som pluggat flertalet år i skolan som är färdiga innan 25 års ålder. Men de borde du totalsåga direkt för man måste tydligen vara minst 35 år innan man får "profetera om vad som är rätt eller fel".

Jag är av den åsikten att det inte spelar någon roll hur många år du har i skolbänken eller hur påläst du är för det finns något som väger mycket tyngre och det är personliga erfarenheter, att ha lärt sig av sina misstag, att ha gjort misstag och ha utvecklats ifrån dessa misstag. Det här är ju som du kanske förstår inget man gör över en sommar även fast man vill tro det.

Byggarkretsen är en stor sörja av "jag tror detta är bäst, så jag kör på det!"-tänk vilket inte betyder att metoden är baserat på vetenskapliga belägg.[/QUOTE]

Dreas
2010-11-01, 12:40
Byggarkretsen är en stor sörja av "jag tror detta är bäst, så jag kör på det!"-tänk vilket inte betyder att metoden är baserat på vetenskapliga belägg.Ja och nej känns det som. Beror på vart du drar gränsen för byggarkrets iofs. Häromkring känns det som om folk letar efter det mest "opti" sättet att träna på, det mest opti sättet att äta på. Intågandet av PF har minskat på det vi här på Kolo kallar "opti-noja", vilket är positivt.

Men du verkar inte säga emot artikeln, vad är det du säger emot? Verkar mer vara upplägget och du tror per automatik att de som skriver i tråden tycker att det är skitbra?

Pansartax
2010-11-01, 12:42
Ja och nej känns det som. Beror på vart du drar gränsen för byggarkrets iofs. Häromkring känns det som om folk letar efter det mest "opti" sättet att träna på, det mest opti sättet att äta på. Intågandet av PF har minskat på det vi här på Kolo kallar "opti-noja", vilket är positivt.

Men du verkar inte säga emot artikeln, vad är det du säger emot? Verkar mer vara upplägget och du tror per automatik att de som skriver i tråden tycker att det är skitbra?

Nu var det ju inte jag som skrev det där, det var bara det att jag inte fick [/QUOTE] taggen att funka riktigt i tid. Det var Johan_P som skrev det.

Jag svarar på det du skrev i övrigt inom kort.

Dreas
2010-11-01, 12:49
Nu var det ju inte jag som skrev det där, det var bara det att jag inte fick taggen att funka riktigt i tid. Det var Johan_P som skrev det.

Jag svarar på det du skrev i övrigt inom kort.[/QUOTE]Då kan du svara på frågan om det är upplägget du är "emot" eller menar du att det som presenteras i artikeln skulle vara felaktigt?

Pansartax
2010-11-01, 13:22
Då kan du svara på frågan om det är upplägget du är "emot" eller menar du att det som presenteras i artikeln skulle vara felaktigt?

Jag tänker inte uttala mig om hurvida artikeln är korrekt eller inte, allt jag säger är att man ska vara skeptisk mot vad som skrivs och ta det med en nypa salt.

Mycket av det som står i artikeln är motsägande mot saker som folk har presenterat uppgifter om här på forumet tidigare, det gör ju att man inte riktigt vet vad man ska tro.

Dreas
2010-11-01, 13:27
Jag tänker inte uttala mig om hurvida artikeln är korrekt eller inte, allt jag säger är att man ska vara skeptisk mot vad som skrivs och ta det med en nypa salt.

Mycket av det som står i artikeln är motsägande mot saker som folk har presenterat uppgifter om här på forumet tidigare, det gör ju att man inte riktigt vet vad man ska tro.Det kommer hela tiden nya rapporter och man får försöka känna efter, läsa sig till vad som känns troligt och inte.

Mycket som står i artikeln är motsägande mot tidigare uppgifter, ta några exempel är du snäll? :)

Eddie Vedder
2010-11-01, 13:30
Det kommer hela tiden nya rapporter och man får försöka känna efter, läsa sig till vad som känns troligt och inte.

I många fall är det dessutom så att svagheten i hypotesen i sig är tillräcklig för att kunna användas som exempel på hur svag den är. Om det så är frukostätande eller farlighet med mättat fett. Tittar man lite mer noggrant på de studier som anses BÄST bevisa saker och ting kan man redan där få en bild av hur "sant" det är eller inte.

Så det är inte bara en fråga om "bevis och motbevis". Tack Pansartax för en kul diskussion!:thumbup:

Dreas
2010-11-01, 13:35
Tack Pansartax för en kul diskussion!:thumbup:+1, jag tror en gnutta Pansartax i samtliga på kolo skulle göra gott. Tror inte jag sagt att jag tycker han har fel på något ställe, för det tycker jag inte :)

Pansartax
2010-11-01, 14:11
Mycket som står i artikeln är motsägande mot tidigare uppgifter, ta några exempel är du snäll? :)

5. Myth: Maintain a steady supply of amino acids by eating protein every 2-3 hours. The body can only absorb 30 grams of protein in one sitting.

The body can only absorb 30 grams of protein in one sitting.

Och här nämns siffran 30g av Grub, även fast han skriver att det är vad som "kan användas till muskeluppbyggnad." så förstår man ju att det är just den myten som tas upp.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4533567&postcount=2

Eddie Vedder: Det var så lite så, jag har varit väldigt anonym här på forumet fram tills nu, när jag har bestämt mig för att göra något av det här kontot istället för att bara läsa, och gissa vad jag har bestämt mig för att göra? Ifrågasätta, tycker det ifrågasätts på tok för lite på det här forumet och bara för att självutnämda Grubus (Gurus? No Pun, lovar) säger något; så är det så. Jag har ju själv erkännt att jag är inte så insatt i ämnet, men jag hoppas kunna göra så mycket "skada" som möjligt utan det.

mikaelj
2010-11-01, 14:20
5. Myth: Maintain a steady supply of amino acids by eating protein every 2-3 hours. The body can only absorb 30 grams of protein in one sitting.

The body can only absorb 30 grams of protein in one sitting.

Och här nämns siffran 30g av Grub, även fast han skriver att det är vad som "kan användas till muskeluppbyggnad." så förstår man ju att det är just den myten som tas upp.

Vassle på fastande mage.

Byt till en långsammare proteinkälla och ät annan mat till - vips är upptaget mycket långsammare.

King Grub
2010-11-01, 14:20
Och här nämns siffran 30g av Grub, även fast han skriver att det är vad som "kan användas till muskeluppbyggnad." så förstår man ju att det är just den myten som tas upp.

Jo, men det är ingen myt. Det finns inget som säger något annat.

King Grub
2010-11-01, 14:21
Vassle på fastande mage.

Nej, det var det inte.

Och allt togs upp. Det stimulerade bara inte muskeluppbyggnaden mer med 90 än 30 gram, sett över fem timmar.

mikaelj
2010-11-01, 14:23
Nej, det var det inte.

Och allt togs upp. Det stimulerade bara inte muskeluppbyggnaden mer med 90 än 30 gram, sett över fem timmar.

Sades det inte i ungefär samma veva att kroppen helt enkelt inte /kan/ ta upp mer än en viss mängd vad gäller vassle? Annars minns jag fel!

(nåväl. jag tänker fortsätta ignorera det - funkar att äta som jag gör nu)

King Grub
2010-11-01, 14:24
Jo, men nu handlade studierna som nämndes i texten du citerade inte om vassleprotein överhuvudtaget.

JimmyFlessa
2010-11-01, 16:16
Precis, och eftersom du nämner att det även går att köpa en doktorshatt för pengarna så blir det ju en naturlig följdfråga då;

Vart finns kunskapen?

Jag menade aldrig att bara för att 100 stycken stora och grova byggare använt och lyckats med den här metoden så skulle det rättfärdiga den och göra den till någon sorts gudagåva; Jag säger bara att det skulle höja trovärdigheten ifrån inget/lite till något.

JimmyFlessa: Tycker de ser bra ut men långt ifrån "freaks".

Jag är av den åsikten att det inte spelar någon roll hur många år du har i skolbänken eller hur påläst du är för det finns något som väger mycket tyngre och det är personliga erfarenheter, att ha lärt sig av sina misstag, att ha gjort misstag och ha utvecklats ifrån dessa misstag. Det här är ju som du kanske förstår inget man gör över en sommar även fast man vill tro det.

Byggarkretsen är en stor sörja av "jag tror detta är bäst, så jag kör på det!"-tänk vilket inte betyder att metoden är baserat på vetenskapliga belägg.[/QUOTE]

Och vem vill se ut som ett "freak som du utrrycker det? Jag tycker Andreaz samt Martin har en Optifysik.

Eddie Vedder
2010-11-01, 16:19
Och vem vill se ut som ett "freak som du utrrycker det?

Alla som vill stå på en scen i en högre viktklass till exempel. Vad exakt är det du försöker säga emot Pansartax egentligen? Han har ju inte sagt ett ord om IF eller något av myterna som tas upp.

Grandmaster
2010-11-01, 16:47
Nej, det var det inte.

Och allt togs upp. Det stimulerade bara inte muskeluppbyggnaden mer med 90 än 30 gram, sett över fem timmar.

Det är inte speciellt märkvärdigt att 30 g ägg/köttprotein skulle stimulera proteinsyntesen mer än 90 g mätt över ynka 5 timmar. Om vi nu tänker på samma studie.

Grandmaster
2010-11-01, 16:53
Särskilt inte hos äldre, icke-tränande personer. Men den studien är så irrelevant att jag inte kan föreställa mig att det är den du hänvisar till.

Landström
2010-11-01, 17:11
JimmyFlessa: Tycker de ser bra ut men långt ifrån "freaks".


Ska man söka skillnaden mellan mycket vältränade/snygga kroppar och "freaks" så är det knappast måltidsfrekvensen man ska studera.

Klein
2010-11-01, 17:39
Jag har läst (och erfarit i form av rännskita) att vassleproteinkoncentrat blandat med vatten passerar tunntarmen på cirka 1.5 timmar medan matspjälkningsapparaten spjälkar ungefär 10g vassleproteinfrån ett koncentat per timme. Detta resulterar i ynka 15 gram absorberat vassleprotein per tillfälle. Kan dock tänka mig att det kan skilja sig rätt mycket från individ till individ och mellan olika former av vasslepulver.

Sverker
2010-11-01, 18:14
Precis, och eftersom du nämner att det även går att köpa en doktorshatt för pengarna så blir det ju en naturlig följdfråga då;

Vart finns kunskapen?


Den får du snabbt fram i samtalet med personen. Oftast är det samma tugg som återkommer med ett par minuters mellanrum. Skjuter man in en följdfråga, för att få något förtydligande, brukar det ge klara besked.

Har personen kunskap så kommer svaret. Har personen kunskap och det inte finns ett svar så kommer det också fram. Faktiskt är King Grub bra på att skriva så. "Det är inte undersökt" eller "Går inte att säga från den studien" kommer ofta från King Grubs tangentbord.
Då finns det en trygghet i den egna kunskapen och det behövs inte krystas till något.

Anders The Peak
2010-11-02, 10:38
Jag har läst (och erfarit i form av rännskita) att vassleproteinkoncentrat blandat med vatten passerar tunntarmen på cirka 1.5 timmar medan matspjälkningsapparaten spjälkar ungefär 10g vassleproteinfrån ett koncentat per timme. Detta resulterar i ynka 15 gram absorberat vassleprotein per tillfälle. Kan dock tänka mig att det kan skilja sig rätt mycket från individ till individ och mellan olika former av vasslepulver.

I det här fallet med så kraftig energireduktion kommer kroppen att ta upp allt oavsett om det är flytande eller fast form...

Klein
2010-11-02, 13:26
I det här fallet med så kraftig energireduktion kommer kroppen att ta upp allt oavsett om det är flytande eller fast form...

Jag är ingen expert men intuitivt så känns det ju som att energi-intaget endast borde påverka mängden kväve som utöndras i urinen, inte mängden protein som absorberas i tunntarmen.

Scratch89
2010-11-03, 09:27
Jag är ingen expert men intuitivt så känns det ju som att energi-intaget endast borde påverka mängden kväve som utöndras i urinen, inte mängden protein som absorberas i tunntarmen.

Är det inte ett linjärt samband mellan dem?

Klein
2010-11-03, 11:14
Är det inte ett linjärt samband mellan dem?

Det var inte det som diskuterades. Det som diskuterades var huruvida ett reducerat energi-intag skulle förbättra absorberingen av protein från en vassleshake i tunntarmen. Min ståndpunkt var och är att ett lågt energi-intag ej förbättrar absorberingen av protein från en vassleshake i tunntarmen.

Det är dock möjligt att allt är ett missförstånd. Anders kan ha förväxlat absorbering i tunntarmen med nyttjande av redan absorberat protein, vilket är två skilda saker.

Leifallan
2010-11-03, 16:51
Om det är någon som vill bredda sin grund kan man läsa studien här: (http://www.duo.uio.no/publ/basalfag/2008/71651/Thexeffectxofxmealxfrequencyxonxbodyxcompositionxd uringxxx..pdf)

Tack! har inte sett många studier på måltidsfrekvens ur ett styrkemässigt perspektiv.

Grandmaster
2010-11-06, 10:37
Ville bara säga att jag uppdaterade artikeln nyligen.

Top Ten Fasting Myths Debunked (Major Update Nov 4th (http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html))

Sumobrottares kosthållning, proteinmyter, m.m.

Eddie Vedder
2010-11-06, 10:54
Ville bara säga att jag uppdaterade artikeln nyligen.

Top Ten Fasting Myths Debunked (Major Update Nov 4th (http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html))

Sumobrottares kosthållning, proteinmyter, m.m.

Tog mig vidare i dina länkar och ser nu artikeln om Ancel Keys. Me like!:thumbup: Där har vi ju definitivt exempel på kostmyt grundat på bedrövlig vetenskap.

Leifallan
2010-12-05, 21:24
Delge oss.

Nelli
2010-12-06, 12:10
Delge oss.

http://www.leangains.com/2010/06/diet-mythology-ancel-keys-fat-fallacy.html

Gosti123
2010-12-06, 12:54
Ifall man äter väldigt mkt protein på en och samma gång, är det kvar i kroppen tills all protein har åkt ut i blodomloppet?

Jag har för mig att jag har läst att man pissar ut det vid större proteinintag, stämmer det?

Pepz
2010-12-06, 13:07
Ifall man äter väldigt mkt protein på en och samma gång, är det kvar i kroppen tills all protein har åkt ut i blodomloppet?

Jag har för mig att jag har läst att man pissar ut det vid större proteinintag, stämmer det?

man kissar aldrig ut protein om man inte har skadade njurar :)

Anders The Peak
2010-12-06, 13:09
man kissar aldrig ut protein om man inte har skadade njurar :)

Urea (http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea)

Fredhdastar
2010-12-06, 13:21
Bra artikel, jag gillar din blogg Martin!:hbang: ...men du får ta och uppdatera oftare

Pepz
2010-12-06, 13:32
Urea (http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea)

din poäng är?
Det är ju fortfarande inte protein som man kissar ut, utan biprodukter.

Att utsöndringen av urea ökar med ökat proteinintag är en annan sak och betyder inte att kroppen inte kan tillgodogöra sig proteinet.

har man protein (äggviteämnen som det så gammalmodigt kallas i FASS) i urinen så bör man söka läkare

Gosti123
2010-12-06, 14:11
man kissar aldrig ut protein om man inte har skadade njurar :)


Så all protein man stoppar i sig försvinner inte, utan det tar bara längre tid för kroppen att ta till sig den mängd protein som man intagit?

King Grub
2010-12-06, 14:13
Kissar man ut protein måste man uppsöka läkare snarast. En frisk person har bara spår av protein i urinen.

Sedan blir inte allt protein man äter muskelprotein. Långt därifrån. Största delen oxiderar till energi.

Anders The Peak
2010-12-06, 14:13
din poäng är?
Det är ju fortfarande inte protein som man kissar ut, utan biprodukter.

Att utsöndringen av urea ökar med ökat proteinintag är en annan sak och betyder inte att kroppen inte kan tillgodogöra sig proteinet.

har man protein (äggviteämnen som det så gammalmodigt kallas i FASS) i urinen så bör man söka läkare

Det är så här kroppen hanterar(proteinet)överskottsproteinet fysiologiskt med hjälp av deaminering/transaminering.

Jag tror inte att den som pratade om det här ifrån början menade något sjukligt utan mer hur det går till i normalfallet.

Curls
2010-12-06, 14:41
Grandmaster: Vad tycker du man ska göra då?

Ska man göra ett seriöst försök och testa IF, isånfall har du någon länk eller tips såhär på rak arm på hur man kan börja gå tillväga...

Savantielle
2010-12-06, 16:30
Grandmaster: Vad tycker du man ska göra då?

Ska man göra ett seriöst försök och testa IF, isånfall har du någon länk eller tips såhär på rak arm på hur man kan börja gå tillväga...

Martin (grandmaster) har ju www.leangains.com där du kan lära dig allt genom att läsa gamla artiklar. Boken "Eat Stop Eat" är även bra lektyr på ämnet!

Andreas Guiance
2010-12-07, 00:15
Här är sammanfattning av grunderna i Martins koncept:

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

Seb74
2010-12-07, 12:10
Det står att blodsockret anpassar sig efter ens matvanor, vilka tider man äter alltså.
Betyder det att det är lämpligt att inta sina mål på samma sätt varje dag?

Hitta en måltidsfördelning över dagen som passar en själv, och sen försöka hålla det så gott man kan?

Ola Wallengren
2010-12-07, 12:17
Blodsockret styrs/påverkas av en mängd olika faktorer men det verkar som om en regelbunden måltidsordning gör det svårare för kroppen att få till en bra reglering.

Leifallan
2010-12-07, 13:07
Felskrivning? Regelbunden måltidsordning gör det alltså svårare för att få till en bra blodsockerreglering?

Seb74
2010-12-07, 13:33
Felskrivning? Regelbunden måltidsordning gör det alltså svårare för att få till en bra blodsockerreglering?

Ja där hängde inte jag med heller.
Först anpassar sig blodsockret efter när man äter, men tydligen anpassar det sig då alltså på ett så dåligt sätt att man bör lura kroppen genom att slumpa i sig maten :D

Ola Wallengren
2010-12-07, 16:00
Jo men precis, en felskrivning, ett "o" försvann. --> oregelbunden = dåligt.

Seb74
2010-12-07, 16:06
Hehe bra det då, tack :)