handdator

Visa fullständig version : Snorig - avstå från gymmet?


Candydarling
2010-10-22, 15:16
först: jag vet att frågan säkert varit uppe innan, men sökfunktionen ar ballat ur för mig så jag får inte upp något alls.

sedan: är snorig och nyser hela tiden sedan igår. vilade från träningen igår men känner mig pigg och energisk i kroppen. vart tycker ni gränser går för när man borde stanna hemma och när det är okej att träna? styrketränar ca 5ggr i veckan i vanliga fall och tänkte sticka ner och köra, men har lite lätt beslutsångest.

Har vaken halsont, huvudvärk eller andra symptom än att näsan är igenbommad/rinner och att jag nyser. :confused:

luderlasse
2010-10-22, 15:26
har du ingen sjukdomskännsla i kroppen och inte ont i halsen borde det vara lungt.

r1kkie
2010-10-22, 15:27
Antar att du menar "varken" och inte "vaken". ;)

Utav egna erfarenheter.

Sålänge jag bara är lite snorig och nyser kör jag på för fullt. Men aktar mig så fort jag får känningar i halsen när jag hostar. Lyssna på kroppen.

Candydarling
2010-10-22, 15:32
Gött! då kör jag på och hoppas på det bästa!
tackar tackar

LoTiX
2010-10-22, 15:40
Inget snor på hantlarna bara. Inte kul när någon går omkring och baseluskar på gymmet.

ARMSTARK
2010-10-22, 16:18
Om du är snorig är du säkert smittsam mot andra, inte så juste mot dem.

Candydarling
2010-10-22, 18:56
Handspriten fick hänga med och användas flitigt under passet, och inga nysningar blev det så förhoppningsvis smittades ingen!

Achivai
2010-10-22, 19:07
Ta på en sådan där mask som alla asiater sätter på när dom blir sjuka.

hejhopp79
2010-10-22, 19:12
Är det bara snor och ingenting annat hade jag lätt tränat. Nästan en icke-fråga för mig. Men då nyser jag också nästan dagligen, säkert någon allergi jag inte har koll på.

Vimpyboy
2010-10-22, 23:33
Du kanske ska hålla dig borta från cardio, men ska du bara pumpa så lär det inte vara några problem.

jikajd
2010-10-23, 09:05
Däremot vill jag höja ett varnande finger för att träna med halsont. Sommarens virus har varit extra elak-artat. Har man en minsta irritation är det klokt att avstå från att gymma. Det gäller också hosta som bara uppkommer morgon/kväll.

En vän var lite sådär "småirriterad" i halsen, men inget mer med det. Ingen hosta under dagen, men lite besvärligt på morgonkvisten. Gick och tränade, tog det lugnare än vanligt. Ca 2 veckor senare började det klia besvärligt i halsen. Sen kom hostan, en riktigt ansträngande hosta. Till slut tjockade luftrören ihop, som tur var kollapsade han utanför hemmet så grannen kunde ringa efter ambulans.
Efter det ville han inte sova hemma (en vuxen man vi pratar om, 25+), rädd för att det skulle hända igen. Och mycket riktigt kom samma kämpiga hosta tillbaka och samma andnöd. Tur han inte var hemma själv och en bekant kunde ringa efter ambulans igen.

Han har alltså inget speciellt sen tidigare, fullt frisk och normal kille. Det är sommaren förkylningsvirus som verkligen kan slå ut om man har otur. Man behöver som sagt inte anstränga sig hårt för att oturen ska vara framme. Träna inte med en irriterad hals, låt det bli helt bra - på rekommendation av läkare.

EDIT: Men en snorig näsa utan några andra symptom TROR inte jag är farligt. Jag skulle nog gå till gymmet i alla fall. Dum som man är? Halsen är jag mer försiktig med.