handdator

Visa fullständig version : Kan man träffa de nedre magmusklerna med någon speciell övning?


Phille
2010-10-22, 15:02
Hej, kom inte och idiotförklara mig tack!

Vi alla vet ju att man kan träffa muskler från olika vinklar etc, bänkpress, snedbänk, nedlutande bänk etc etc. Men det känns som att de övningar jag kör för magen, crunches och cablecrunches tar mer på övre magen. Och jag ser själv att de 4 övre är mer utvecklade än de 2 där nere, jag vet inte om jag håller med om att man kan bortförklara det med att det är genetiskt. För de övre "buktar utåt" om ni förstår hur jag menar medan de 2 där nere är mer som plattor eller hur jag ska beskriva det. Och jag känner själv hur jag får full kontakt i övre delen medan jag inte känner ett skit där nere.

Kanske har jag bara inbillat mig detta, men det borde väl finnas någon övning med fokus på nedre magen? Jag menar inte att man ska koppla ur övre, bara lägga mer fokus på nedre.

Fishey
2010-10-22, 15:16
Du tränar hela magen när du gör crunches och cabelcrunches för magen är bara en enda muskel. Orsaken att du tycker att dina 2 "undre" magmuskler är mindre utvecklade är att du har mer fett där... Deffa lite så kommer det se bra ut :)

Eddie Vedder
2010-10-22, 15:24
Du tränar hela magen när du gör crunches och cabelcrunches för magen är bara en enda muskel.


Är inte det en motbevisad myt? Som jag uppfattat det så är det etablerad fakta att man kan åstadkomma olika belastning på olika delar av magmuskulaturen genom olika typer av träning men att den praktiska tillämpningen för utseendet är en annan fråga.

Alltså man KAN belasta olika men det är en annan sak att man på det sättet markant kan förändra magens utseende.

Starlight
2010-10-22, 15:28
Om jag kan förstått rätt så kan man träffa övre och undre fibrerna av tex bröstmusklerna eftersom att fibrerna löper vågrätt. Däremot magmusklerna löper i lod, så om man kan prickskjuta de skulle det endast vara till vänster och höger.

Men är somsagt inte helt säker.

Rusk
2010-10-22, 15:40
Hängande Benlyft tar på undre och crunches mer på övre.

saab900
2010-10-22, 16:02
Hängande Benlyft tar på undre och crunches mer på övre.

Hängande benlyft aktiverar väl höftböjarna i större utsträckning än vanliga cablecrunches utan flexion i höften gör, medan rectus abdominis jobbar mer statiskt.

Många kör cablecrunches med en ganska våldsam flexion med höften och riktigt tar fart med hela överkroppen för att få mer momentum samtidigt som svanken är oförändrad. Rectus abdominis jobbar då statiskt för att hålla överkorppen i samma läge medan rörelsen istället tas ut i höften. Själv tycker jag att det "känns mer" i magen om jag sänker vikten och koncentrerar mig på att hålla höften i samma position genom hela rörelsen och istället gå från rejäl svank i toppläget till att krumma ryggen och klämma ihop magmusklerna hårt i slutfasen. På så sätt får r. abdominis dra ned vikten istället för höftböjarna, och meningen med just den övningen är ju att träna magen dynamiskt.

ARMSTARK
2010-10-22, 16:16
Om du ligger med böjda ben och lyfter benen bara lite så att häcken lättar från golvet, inte mer, och kör väldigt många ska du se att det brinner i nedre delen av magen.
Men sen är det som flera redan sagt inte så att dessa kommer att bli jättesynliga av detta. Det är fettet som ska bort.

Fishey
2010-10-22, 16:40
Är inte det en motbevisad myt? Som jag uppfattat det så är det etablerad fakta att man kan åstadkomma olika belastning på olika delar av magmuskulaturen genom olika typer av träning men att den praktiska tillämpningen för utseendet är en annan fråga.

Alltså man KAN belasta olika men det är en annan sak att man på det sättet markant kan förändra magens utseende.

Det va det jag menade haha... Alltså det kan kännas att det tränar bara övre magen men jag tror att hela magen kommer växa lika mycket. Rätta mig om jag har fel:)

Eddie Vedder
2010-10-22, 16:46
Det va det jag menade haha... Alltså det kan kännas att det tränar bara övre magen men jag tror att hela magen kommer växa lika mycket. Rätta mig om jag har fel:)

Nej jag menar att man kan uppnå mätbara stimuli i olika delar av magmuskulaturen vid olika typer av belastning. Men att den mätbara skillnaden sannolikt är för liten för att ge märkbara skillnader.

Fishey
2010-10-22, 16:53
Nej jag menar att man kan uppnå mätbara stimuli i olika delar av magmuskulaturen vid olika typer av belastning. Men att den mätbara skillnaden sannolikt är för liten för att ge märkbara skillnader.

Jasså trodde det bara var en myt... Nåja du sa ju själv att det inte ger märkbara skillnader så jag tänker fortfarande bara göra cabelcrunches för rutorna :cool:

Eddie Vedder
2010-10-22, 16:57
Nåja du sa ju själv att det inte ger märkbara skillnader

Nej att jag tror det, inte att det ÄR så. :)

ARMSTARK
2010-10-23, 08:38
Nej att jag tror det, inte att det ÄR så. :)

Det där var ett väldigt o-kolozzeum aktigt svar! :D

Morrris
2010-10-23, 08:45
Har för mig att det var situps på swissball som gällde, men jag orkar inte leta upp studien.

Stoltz
2010-10-23, 08:46
Nej att jag tror det, inte att det ÄR så. :)

Get out of my Kolozzeum! :D

Nej men på allvar, jag har faktiskt bara känt en enda övning som tagit på hela magmuskelaturen (pga min ryggform så har alltid nedersta samt översta magmusklerna inte riktigt fått ut allt de borde av t.ex. benlyft eller crunches)

Sen testade jag brutalbänk (Minns jag namnet rätt?) och liknande rörelser med lite olika variationer, och satan i helvete. Strikta sådana där man går hela vägen ner och hela vägen upp och du har dig en magövning som heter duga.

Om inte det finns möjlighet till brutalbänk så finns det lättare versioner som är lite mer som crunches men man får tänja på gränserna lite, t.ex. genom att använda store medicinbollar där man sitter "Långt bak" och låser fötterna och går så långt ner att övre ryggen nuddar marken. Känns lite på samma sätt, men samtidigt inget emot originalet.

Anders The Peak
2010-10-23, 09:22
Den här tar extra mycket på nedre delen av rectus abdominus:
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/BBPushCrunch.html

Om du lägger dig på en plan bänk med en bit av överkroppen utöver kanten och håller en vikt bakom huvudet och sänker ned överkroppen så att du sträcker ut bröstkorgen(bröstryggen kutas) så attackerar du i huvudsak övre magsmuskulaturen samt intercostal muskler.

Övningen görs i omfånget av kutningen av av övre ryggen försiktigt och du ligger kvar med ländryggen på bänken.

Dreas
2010-10-23, 09:28
Knäböj och swiss bla bla ska väl vara bra för just nedre delen.