handdator

Visa fullständig version : HIIT träningsupplägg


strango
2010-10-22, 10:26
Hejsan
När jag var ute och sprang mina intervaller igår kändes det fruktansvärt mycket. Men jag är lite osäker om mitt upplägg dög?

Sprang max i 20-30 sekunder (ca 100-200 meter) och vilade 2 min. Upprepade 6 gånger.

Men jag vet inte hur många repitioner jag ska köra. Förstår att jag kommer öka i det men räcker 6 till att börja med?

Mvh

Vanish
2010-10-22, 11:43
Jag är absolut ingen expert inom HIIT. Men om du inte är van löpare innan så är det att rekomendera att inte gå ut för hårt. Börja lugnt och jobba dig uppåt istället, för att minska risken för skador.

strango
2010-10-22, 11:55
Jag har spelat fotboll i 10 år så jag anser inte mig som ovan. Men det var jävligt jobbigt

BengtBurk
2010-10-22, 14:28
Jag hoppas verkligen att sträckan är betydligt längre än 100m om du springer max på >20sek!

strango
2010-10-22, 15:26
Började på 200 meter men dom sista var så jobbiga att det inte gick så fort efter 100 meter

JimmyFlessa
2010-10-22, 18:44
Jag brukar köra intervaller på Crosstrainer (löpa är så jävla trist).

Börjar då med 10-15 minuter uppvärmning så at jag är ordentligt svettig. Sedan kör jag olika intervaller men de gånger jag specifikt kör HIIT så blir det jobba stenhårt 40 sekunder, sänka motståndet till jättelätt och bara "gå" i 60 sekunder. Kör så tio gånger för att sedan köra långdragna intervaller i 5 minuter och upprepar sedan igen.

bear.flowertwig
2010-10-22, 23:28
Hejsan
När jag var ute och sprang mina intervaller igår kändes det fruktansvärt mycket. Men jag är lite osäker om mitt upplägg dög?

Sprang max i 20-30 sekunder (ca 100-200 meter) och vilade 2 min. Upprepade 6 gånger.

Men jag vet inte hur många repitioner jag ska köra. Förstår att jag kommer öka i det men räcker 6 till att börja med?

Mvh

Bra start men det låter som för få intervall och för lång vila. Jag brukade köra backintervall med max upp ca 150 m och sen lätt jogg ner. La på ett intervall för varje pass tills jag kom upp en bit över 20. Passen brukade ta ca 30 min med uppvärmning och nedjoggning. Det gav något fruktansvärt för konditionen och mjölksyratålighet. Aldrig varit med om såna dramatiska förbättring i någon sport någonsin.

z_bumbi
2010-10-23, 08:24
Vad vill du uppnå med passet?

strango
2010-10-23, 11:57
Bra start men det låter som för få intervall och för lång vila. Jag brukade köra backintervall med max upp ca 150 m och sen lätt jogg ner. La på ett intervall för varje pass tills jag kom upp en bit över 20. Passen brukade ta ca 30 min med uppvärmning och nedjoggning. Det gav något fruktansvärt för konditionen och mjölksyratålighet. Aldrig varit med om såna dramatiska förbättring i någon sport någonsin.

Läste att vilan skulle vara så lång

strango
2010-10-23, 11:58
Vad vill du uppnå med passet?

Mest för att jag vill bränna fett men även förbättra konditionen

vasslefranmjolk
2010-10-23, 12:11
Mest för att jag vill bränna fett men även förbättra konditionen
Då kan det nog vara lämpligt med längre arbetstid/kortare vila.

30-30 eller 70-20 rekommenderar jag varmt. Främst 70-20.

z_bumbi
2010-10-23, 12:55
Mest för att jag vill bränna fett men även förbättra konditionen

För fettförbränningen är det den totala aktiva tiden som är avgörande, för konditionen är det viktigaste att du orkar genomföra intervallen dvs vila så att du orkar.
I båda fallen skulle jag däremot kanske inte börja med HIIT utan köra lite lugnare intervall då du orkar hålla på längre och därmed både gör av med mer energi och tränar konditionen bättre.

mikaelj
2010-10-23, 14:14
Mest för att jag vill bränna fett men även förbättra konditionen

Skaffa bättre matvanor så att du får i dig mindre energi, istället.

Träning är inte det bästa sättet att förbränna fett på.

Doctor Snuggles
2010-10-23, 14:28
http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training
Verkar finnas två huvudsakliga metoder; lite längre tid och längre vila, och kortare tid och kortare vila.
Upp till dig vad du gillar.

strango
2010-10-23, 18:20
Så det är alltså bättre för mig ur fettförbränningssyfte att köra intervaller i 70 sekunder och vila 20-30 sekunder och upprepa?

z_bumbi
2010-10-24, 10:14
Så det är alltså bättre för mig ur fettförbränningssyfte att köra intervaller i 70 sekunder och vila 20-30 sekunder och upprepa?

Inte om det innebär att du rör dig kortare tid totalt, även om intervall i sig inte är det bästa för att direkt bränna fett så är det huvudsakligen en fråga om hur mycket energi du gör av med per pass. Kör du t ex 4x100 och stupar efter det så gör av med mindre energi än om du kör 5x200 även om det innebär att du håller mycket lägre fart.

strango
2010-10-25, 10:35
Grunden till min frågeställning är den här artikel
http://www.muscles.se/hogintensiv-intervalltraning-for-dem-som-orkar/

z_bumbi
2010-10-25, 11:18
": : HIIT förbränner mer fett än någon annan träningsform både under utförande och att det tar dessutom längre tid för din kropp att återhämta sig vilket också gör att du ökar fettförbränningen efter träningen."

Ja men man orkar utföra den under kortare aktiv tid.
Efterförbränningen är inte så hög att det är något man bör hänga upp sig på.

": : HIIT gör så att du ökar din ämnesomsättning (metabolism) vilket gör att din fettförbränning tilltar."

Nej.

": : Studier har tydligt visat att man mister mindre muskler genom HIIT än genom traditionell viktminskning eller motionsträning. Därför lämpar sig HIIT mycket bra vid deff."

Nja, det beror på i vilket sammanhang. All konditionsträning är motsatt muskelvinst och det finns mycket lite som talar för att HIIT skulle vara så mycket bättre än något annat undantaget riktiga långpass.

": : Genom HIIT ökar du ditt VO2 max (din maximala syreupptagningsförmåga) och kommer därför att uthärda större ansträngningar vad gäller konditionsövningar i framtiden."

Det gör man med all konditionsträning som syftar på att förbättra resultaten, HIIT är bara en variant som kan ge snabba resultat men som också sliter mycket på kroppen.
Frågan är också om inte 30 min med uppvärmning, HIIT och nedvarvning jämfört med ett 30 min där man går ut lugnt (uppvärmning), ökar och sen tar det lite lugnt (nedvarvning) på slutet kan vara lika effektivt för de som är ovana där antalet intervall inte blir så många.
För fartträning är intervall däremot bra men då gärna med lite längre vila och att man kör samma fart i alla intervallen.

: : HIIT har även visas sig ha anaboliska (uppbyggande) egenskaper. För dig som tränar styrketräning innebär det lättare att få en ökad mängd muskelmassa.

Inte i sådan omfattning att det är något att bry sig om och inte heller på redan tränade (styrketräning) individer.

strango
2010-10-25, 12:07
Alltså är det bättre för fettförbränningen och konditionen att köra lite längre intevaller, typ 50-50 eller 70-30 istället?

strango
2010-10-25, 12:53
Såg att jag redan hade ställt samma fråga..
Det som det handlar om är alltså att hålla så hög intensitet så länge som möjligt?

Vad sägs om att springa nära Max längre sträcka och sen vila nån minut istället för att springa Max en kort sträcka och vila?

alex333ander
2010-10-25, 13:06
spring 60 sec max vila 45 sec upprepa tills du spyr

skohgen
2010-10-25, 14:39
Vore de inte bättre att bara springa i 1 timme istället o skita i intervallerna, intervallerna gör ju mest att du får bra kondition och lär dig att återhämta dig snabbare.

spring på 65-80% av maxpulsen, kommer inte exakt ihåg vad man ska ligga emellan men nånstans där, och så kör du 1 timme. så skulle ja har gjort om jag nu ville gå ner i fett!

strango
2010-10-25, 15:50
Vore de inte bättre att bara springa i 1 timme istället o skita i intervallerna, intervallerna gör ju mest att du får bra kondition och lär dig att återhämta dig snabbare.

spring på 65-80% av maxpulsen, kommer inte exakt ihåg vad man ska ligga emellan men nånstans där, och så kör du 1 timme. så skulle ja har gjort om jag nu ville gå ner i fett!

Läste nånstans att den typen var sämre för muskeltillväxten än intervaller

skohgen
2010-10-25, 15:53
tror inte du kan få allt :P

intervaller är ju annars rätt hårda mot kroppen, därav rekomenderas väl max 2 intervallpass i veckan om man är van. långdistanslöpning däremot har jag aldrig hört nån gräns för, tror inte du tappar jättemkt. men de e väl bara att du gymmar samtidigt för att minimera förlusten?

Leifallan
2010-10-25, 21:19
Skaffa bättre matvanor så att du får i dig mindre energi, istället.

Träning är inte det bästa sättet att förbränna fett på.

Han verkar ju vara ute efter fler hälsomässiga effekter än att enbart bränna fett.