handdator

Visa fullständig version : Buktryck


Pzorz
2010-10-22, 08:21
Att skapa ett schyst buktryck kräver att man suger in mycket luft samt spänner bålet - Problemet är att när jag gör detta och sedan inleder övningen blir jag snurrig och förlorar snarare på det.

Jag är tvungen att ta in kanske 70% av lungkapaciteten för att kunna genomföra övningen vilket känns piss. Är det dessutom så att jag skall köra en övning som t.ex. militärpress från marken måste jag ha ännu mindre annars *screwy* det i hela huvudet.

Hur fan kan man få upp ett bra tryck utan bälte när man inte kan dynga på med luft?

remindme
2010-10-22, 08:48
Du spänner väll inte huvudet?

Pjotor
2010-10-22, 10:25
Andas du in för mycket så blir det svårare att åstadkomma ett bra buktryck. Ta ett djupare andetag än normalt och spänn buken samtidigt som du trycker den utåt. Experimentera med olika luftmängder.

Arne Persson
2010-10-22, 11:59
Det som du missar är att du inte skall hålla andan när du tar i. Blås ut sakta eller skrik till under maxlyftet.

ARMSTARK
2010-10-22, 12:18
Andas några långa lugna djupa andetag, inte hyperventilera, innan du tar lyft-andetaget. Då har du friskt syre i blodet utan att behöva fylla hela bröstkorgen med ett jätte-andetag.

Lägg aldrig trycket i ansiktet/huvudet, det är farligt! Trycket ska vara i magen! Andas ut under lyftet som Arne tipsade om.

stridis
2010-10-22, 12:21
Lägg aldrig trycket i ansiktet/huvudet, det är farligt! Trycket ska vara i magen! Andas ut under lyftet som Arne tipsade om.

Hur lägger man trycket där? Jag fattar ärligt talat inte.

ARMSTARK
2010-10-22, 12:27
Hur lägger man trycket där? Jag fattar ärligt talat inte.

Då gör du rätt. :D Nej men allvarligt talat, det är många som är lila i fejset när de lyfter med blodkärl i tinningen tjocka som vattenslangar. ( Jag vet, man kan se ut så i ett maxlyft också, men det är inte det jag menar. )

ARMSTARK
2010-10-22, 12:29
Hur lägger man trycket där? Jag fattar ärligt talat inte.

Då gör du rätt. :D Nej men allvarligt talat, det är många som håller andan och är lila i fejset när de lyfter med blodkärl i tinningen tjocka som vattenslangar. ( Jag vet, man kan se ut så i ett maxlyft också, men det är inte det jag menar. )

Arf Pingvin
2010-10-22, 13:02
Hur lägger man trycket där? Jag fattar ärligt talat inte.

Ta på dig ett bälte. Tryck ut mot bältet. Det är så du ska göra. Tekniken för att göra det utan bälte skiljer sig lite men du kan börja där.

Loke
2013-03-02, 10:44
Då gör du rätt. :D Nej men allvarligt talat, det är många som är lila i fejset när de lyfter med blodkärl i tinningen tjocka som vattenslangar. ( Jag vet, man kan se ut så i ett maxlyft också, men det är inte det jag menar. )

Jag kan tycka att jag har problem med detta. Någon som har tips på hur man håller nere buktrycket i magen?

Snömannen
2013-03-02, 11:03
Jag kan tycka att jag har problem med detta. Någon som har tips på hur man håller nere buktrycket i magen?

Trycket skapas genom att luften som dras in tvingar diafragman nedåt i buken. Magmusklerna spänns för att skapa ett mottryck mot detta, vilket får bukorganen att hjälpa till att stabilisera ryggen. Det vanligaste jag hört är att man ska pressa ut magen, och det funkar kanske så länge du har ett bälte att pressa mot. Men utan bälte borde ju trycket öka mer av att dra in magen dvs pressa in organen mot ryggraden för att skapa tryck. Pressar man utåt blir bukhålan större och trycket bör rimligtvis minska.

Loke
2013-03-02, 11:05
Trycket skapas genom att luften som dras in tvingar diafragman nedåt i buken. Magmusklerna spänns för att skapa ett mottryck mot detta, vilket får bukorganen att hjälpa till att stabilisera ryggen. Det vanligaste jag hört är att man ska pressa ut magen, och det funkar kanske så länge du har ett bälte att pressa mot. Men utan bälte borde ju trycket öka mer av att dra in magen dvs pressa in organen mot ryggraden för att skapa tryck. Pressar man utåt blir bukhålan större och trycket bör rimligtvis minska.

Jag vet vad buktryck är ;)

Frågan gäller hur man håller buktryck utan huvudet exploderar.

Alfers
2013-03-02, 11:17
Du behöver inte "dynga på med luft"
Spänn nedre delen av magen.
Nu gör samma sak men ta ett djupt andetag precis innan.
Försök ta små andetag samtidigt som du håller trycket.

Loke
2013-03-02, 11:46
Mm. Det kanske är det där med mängden luft. Min klubbkamrat MtotheM tycks dra in massor med luft, men han har väl en helt annan typ av kropp också.

Jag kommer ihåg att jag förr tyckte det blev lite bättre om man släppte ut lite luft när det är som tyngst. Det känns lite läskigt om man inte har så mycket luft till att börja med, men kanske behöver man inte heller släppa ut om man inte drar in så mycket.

Snömannen
2013-03-02, 23:15
Du får väl testa dig fram till vad som är lagom luftmängd och försöka hitta ett sätt att hålla magen spänd utan att spänna skallen. Har själv märkt att det blir mindre snurrigt i skallen om jag pressar magen inåt/eller håller den i nåt slags neutralläge än om jsg spänner utåt.

Appel
2013-03-02, 23:27
hehe du håller väl inte andan under hela setet?