handdator

Visa fullständig version : När blir viktuppgången för radikal?


Fis
2010-10-21, 21:08
Tja,
Går upp i vikt just nu. Och har tänkt gå upp mer.

För ett år sedan vägde jag 59kg, i februari då jag skaffade gymkort vägde jag 62 och idag ligger vikten på 71kg.

Har hört många som föreslår att man inte ska gå upp i vikt för fort då det är ett tecken på att man lägger på sig för mycket fett, men hur vet man vad som är rimligt?

Ena veckan kan jag ha gått upp 1kg (samma tid, samma förutsättningar när jag väger mig) och då känns det som att de blir för hastig viktuppgång och jag saktar därmed ner tempot i mat-intaget. Detta resulterar i att jag jämt står stilla på samma vikt..

..sååå, vad är en rimlig viktuppgång?
Och, när bör man deffa, riktlinjer eller smakfråga?

benacii
2010-10-21, 21:13
11 kg på ett år är inte så mycket tycker jag. men kolla med spegeln också. börjar det bli för hängigt vet du att det är för mycket

Ondskapelsen
2010-10-21, 21:22
Har du gått upp 10kg på ett år efter att ha tränat i 5 år så är jag imponerad. Första året är fullt normalt.
För övrigt rekommenderas bilder :).

Fis
2010-10-21, 22:26
Jojo, men jag menar inte ifall det var en normal ökning idag, jag är nöjd med resultatet än så länge. Menade mer hur mycket som är en rimlig ökning på t.ex en månad? Alltså så jag vet hur jag ska styra min kost så det inte blir för mkt.

Så de är inte aktuellt med en deff i dagsläget, men undrar bara ifall det finns riktlinjer.
Bild kommer :-)

Tolkia
2010-10-22, 21:50
Det beror ju också lite på hur gammal man är, t.ex. på om man fortfarande växer eller inte.

stridis
2010-10-23, 10:46
Jag skulle säga som såhär: vikten fluktuerar men man kan ha en maxvikt: över det här indikerar att det gått för snabbt. Så om man mognat någorlunda till man kroppsligen (20+) så skulle jag personligen säga 1kg i månaden som man kan plussa på maxvikten.

Luca Brasi
2010-10-23, 18:24
Det beror ju också lite på hur gammal man är, t.ex. på om man fortfarande växer eller inte.
Ja eller om man just har slutat växa på längden.
Jag tror jag ökade en 15kg på kort tid när jag växte färdigt utan att bli tjock alls.