handdator

Visa fullständig version : hur tränar världens starkaste män?


vaco
2003-11-01, 15:54
Det har ofta slagit mig hur märklgit det är att inte världens starkaste män är ett rent muskelpack. Dom är halvtjocka och har mycket fett och ändå är dom hyper starka, hur fan träanr t.e.x Magnus Samuelssson? Hur ofta tränar han på gymmet, hur många rep och hur många gånger i veckan?

Mago
2003-11-01, 16:00
Originally posted by vaco
Det har ofta slagit mig hur märklgit det är att inte världens starkaste män är ett rent muskelpack. Dom är halvtjocka och har mycket fett och ändå är dom hyper starka, hur fan träanr t.e.x Magnus Samuelssson? Hur ofta tränar han på gymmet, hur många rep och hur många gånger i veckan?

Har du inte sett polacken som väl betraktas som den starkaste just nu. :)

Jon2
2003-11-01, 16:03
Såg ju Pudzianowskiz Tränigs program på nån hemsida. Det var helt sjukt han tränar 2 ggr per dag och ben 3 dagar på raken.

Mr.X
2003-11-01, 16:09
Mariusz Pudzianowski's Sample Training Cycle

As one of only a handful of Strongmen, Mariusz trains twice a day, five days a week. Below you'll find a sample workout routine as well as the loads used for various exercises.
Warning! This is a very demanding schedule even for Mariusz's closest friends and fellow Polish strongmen. Dear reader, if your aspiration is to become a strongman, remember that Rome wasn't built in a day. Train with utmost intensity, but know your limits. (...)

Python's Training
Monday
Morning Gym Session (9.00)

Back Squat
Warm-up: 8 sets, pyramiding from 60 to 160kg
Work sets: pyramiding from 160 to 280kg, reps going from 6 down to 2
Mariusz performs his squats olympic-style, he uses knee wraps and a belt.

Leg Curl (for hamstrings)
6 sets of 20 reps

Leg Extension (for quads)
6 sets of 20 reps

Pull Up
6 sets of 15 reps

Chin Up
6 sets of 10 reps

Behind-the-neck Pulldowns
4 sets of 15 reps

Barbell Rows
4 sets of 15 reps

Abs: 6 sets of 30 reps
exercises used (haging leg raise, bends, various)

Afternoon Event Training (19.00) with Strongman Equipment

Sandbag Carry (130kg on back)
3 times 170 meters

Conan's Wheel - 290kg
3 times 2.5 revolutions

Tire Flip
3 sets of 10 flips

Tuesday
Morning Gym Session (9.00)

Front Squats
work up to 250

Calf Work
6 sets of 15 reps

Standing Military Press
Warm-up sets - 7 sets of 60 to 100kg
Work sets - 6 sets pyramiding up from 110, 120, 130, 140kg for 5-4 reps

Deadlifts
Warm-up sets - 6 with 200kg
Work sets - work up to 300kg

Good Mornings
8 sets with 100kg

Afternoon Session (19.00)
Bushman's Walk
300 kg 3 x 15 meters

Presses with Machine Used in Competition
3 sets of 10 reps with 120kg

Parallel Crucifix
Hold 40kg weights for 30 seconds

Wednesday
Morning Gym Session (9.00)

Bench Press
Warm-up sets - work up to 180kg in 8 sets
Work sets - work up from 150kg to 220kg, going from 8 down to 2 reps

Barbell Extensions: work up to 80kg

Standing French Press

Afternoon (19.00)
Same as Monday plus powerstairs and so called parallel stairs

These are just excerpts of Mariusz's training program. Each of his training sessions is precluded by 15-min of skipping rope (of course, he used to be a boxer). He finishes every workout with abdominal work. On top of all this, there is twice-a-week karate practice and recovery work which includes swimming. (...). You can also find Mariusz doing his medium-distance runs.

"Sport dla wszystkich. Kulturystyka i fitness"


6 sets of 10 reps

Behind-the-neck Pulldowns
4 sets of 15 reps

Barbell Rows
4 sets of 15 reps

Abs: 6 sets of 30 reps
exercises used (haging leg raise, bends, various)

Afternoon Event Training (19.00) with Strongman Equipment

Sandbag Carry (130kg on back)
3 times 170 meters
Conan's Wheel - 290kg
3 times 2.5 revolutions

Tire Flip
3 sets of 10 flips

Tuesday
Morning Gym Session (9.00)

Front Squats
work up to 250

Calf Work
6 sets of 15 reps

Users Online: 2

Back to menu

Mariusz Pudzianowski's Sample Training Cycle

As one of only a handful of Strongmen, Mariusz trains twice a day, five days a week. Below you'll find a sample workout routine as well as the loads used for various exercises.
Warning! This is a very demanding schedule even for Mariusz's closest friends and fellow Polish strongmen. Dear reader, if your aspiration is to become a strongman, remember that Rome wasn't built in a day. Train with utmost intensity, but know your limits. (...)

Python's Training
Monday
Morning Gym Session (9.00)

Back Squat
Warm-up: 8 sets, pyramiding from 60 to 160kg
Work sets: pyramiding from 160 to 280kg, reps going from 6 down to 2
Mariusz performs his squats olympic-style, he uses knee wraps and a belt.

Leg Curl (for hamstrings)
6 sets of 20 reps

Leg Extension (for quads)
6 sets of 20 reps

Pull Up
6 sets of 15 reps

Chin Up
6 sets of 10 reps

Behind-the-neck Pulldowns
4 sets of 15 reps

Barbell Rows
4 sets of 15 reps

Abs: 6 sets of 30 reps
exercises used (haging leg raise, bends, various)

Afternoon Event Training (19.00) with Strongman Equipment

Sandbag Carry (130kg on back)
3 times 170 meters

Conan's Wheel - 290kg
3 times 2.5 revolutions

Tire Flip
3 sets of 10 flips

Tuesday
Morning Gym Session (9.00)

Front Squats
work up to 250

Calf Work
6 sets of 15 reps

Standing Military Press
Warm-up sets - 7 sets of 60 to 100kg
Work sets - 6 sets pyramiding up from 110, 120, 130, 140kg for 5-4 reps

Deadlifts
Warm-up sets - 6 with 200kg
Work sets - work up to 300kg

Good Mornings
8 sets with 100kg

Afternoon Session (19.00)
Bushman's Walk
300 kg 3 x 15 meters

Presses with Machine Used in Competition
3 sets of 10 reps with 120kg

Parallel Crucifix
Hold 40kg weights for 30 seconds

Wednesday
Morning Gym Session (9.00)

Bench Press
Warm-up sets - work up to 180kg in 8 sets
Work sets - work up from 150kg to 220kg, going from 8 down to 2 reps

Barbell Extensions: work up to 80kg

Standing French Press

Afternoon (19.00)
Same as Monday plus powerstairs and so called parallel stairs

These are just excerpts of Mariusz's training program. Each of his training sessions is precluded by 15-min of skipping rope (of course, he used to be a boxer). He finishes every workout with abdominal work. On top of all this, there is twice-a-week karate practice and recovery work which includes swimming. (...). You can also find Mariusz doing his medium-distance runs.

"Sport dla wszystkich. Kulturystyka i fitness"



Pudziz....program..

Nils
2003-11-01, 16:30
Originally posted by vaco
Det har ofta slagit mig hur märklgit det är att inte världens starkaste män är ett rent muskelpack. Dom är halvtjocka och har mycket fett och ändå är dom hyper starka, hur fan träanr t.e.x Magnus Samuelssson? Hur ofta tränar han på gymmet, hur många rep och hur många gånger i veckan?
Alla blir ju starkare om man äter lite mer och då skaffar sig lite fett runt alla sina muskler och de har ju inga viktklasser att försöka komma ner till. Om man INTE har extra fett när man försöker vara så stark som möjligt är det väl snarast för att man käkar så mycket extra prylar att man helt slagit ut normalt beteende för en kropp.
Nils

Yonas
2003-11-01, 16:51
Originally posted by Nils

Alla blir ju starkare om man äter lite mer och då skaffar sig lite fett runt alla sina muskler och de har ju inga viktklasser att försöka komma ner till. Om man INTE har extra fett när man försöker vara så stark som möjligt är det väl snarast för att man käkar så mycket extra prylar att man helt slagit ut normalt beteende för en kropp.
Nils

Ingen doktorand här hör man. Frågan om dom använder mer än huvudvärkstabletter är väl rätt självklar. Men att sedan döma av hur kroppen se ut och kunna säga vilka som knaprar mest blir rätt löjligt.

Sedan är dom inte världens starkaste män heller, däremot är dom starkast/bäst i dom grenar dom tävlar i, och där tjänar man på att INTE ha överflödigt fett att släpa på. Detta ser vi tydligt på mästarna Magnus ver Magnussen, Ahola, SVend Karlsen och nu senaste åren har Pudde varit bäst. Vore det enbart explosiv styrka och sådant skulle dom bästa i WSM antagligen likna Chemerkin mer.

ViktorH
2003-11-01, 17:37
http://www.csh.rit.edu/~phbob/Chemerkin/acfront.jpg

En riktig kraftkarl!:bow:

Nils
2003-11-01, 22:08
Originally posted by Yonas


Ingen doktorand här hör man. Frågan om dom använder mer än huvudvärkstabletter är väl rätt självklar. Men att sedan döma av hur kroppen se ut och kunna säga vilka som knaprar mest blir rätt löjligt.

Nä. Jag har passerat min doktorandtid och jobbar nu som forskare...
Man kan inte heller säga vem som knaprat MEST så lätt. Däremot är det inte en stor nackdel att vara såpass "fet" som Magnus Samuelsson.
Och du har en hel del att lära än.
Nils

davve
2003-11-01, 22:44
trodde dom körde ganska mycket isolationsövningar,
mycket cablecross etc

romeninho
2003-11-01, 23:05
Dessa jädrans program man hittar på sidan om deras träning på nätet har inte byggt upp dessa Bestar!!!
Jag talade med bl.a Hossein Rezazadeh och en del andra landslagsmän från Iran, jag frågade hur dessa tränade och lite feedback på deras träningspass.
Först tränade dem Varannann dag hela tiden i några år, närvaro av tränare/coach givetvis.
Men sedan fick dem en Bulgarisk tränare som satte dessa stackare på ett brutalt schema, dem börja med att köra 7 dagar i veckan. Succesivt ökades passen tills nu, när dem ligger på ca 12-13 Pass i veckan á 2h!

Men... jag hoppas att denna fråga var av ren nyfikenhet, försök inte kopiera deras pass. NI KOMMER DÖ, om ni kör direkt av. Dessa jävlar har kört hårt i över 10år och lever för framgång!

mvh r

jwzrd
2003-11-01, 23:50
Men... jag hoppas att denna fråga var av ren nyfikenhet, försök inte kopiera deras pass. NI KOMMER DÖ, om ni kör direkt av. Dessa jävlar har kört hårt i över 10år och lever för framgång!

mvh r

Är du man eller mus Meddix? :D :booty:

Valrossen
2003-11-02, 00:07
Respekt att palla tre pass Knaboj i veckan, jag har svart med tva! ;)

Jon2
2003-11-02, 02:11
Och desutom 3 dar på raken.

Yonas
2003-11-02, 13:09
Originally posted by Nils

Nä. Jag har passerat min doktorandtid och jobbar nu som forskare...
Man kan inte heller säga vem som knaprat MEST så lätt. Däremot är det inte en stor nackdel att vara såpass "fet" som Magnus Samuelsson.
Och du har en hel del att lära än.
Nils

Hajar inte riktigt hur du tänker. Tror du det är en bieffekt för Pudde att han har så lite fett? Att han skulle vilja vara fetare? En stor anledning till att det gått så bra för Samuelsson är just pga hans enorma kondition, har för mig han satte svenskt rekord i roddmaskin när han var yngre.

Poängen är ju att du sitter och tycker om världens bäst WSM-killar och säger att dom skulle göra bättre ifrån sig med mer fett, och anledningen till att dom inte har mer är för dom inte kan för dom stoppar i sig så mycket grejer? Skulle vara intressant att höra vad du baserar det på som kan komma med sådana expertutlåtanden, forskarn?

Mr.X
2003-11-02, 13:20
Tillläggas bör oxå att Pudzi har brunt bälte i karate å e polsk mästare i boxning.....å han har skrivit proffs kontrakt för boxning...så vem vet han kanske lägger av med strongman..lr som han sa till mig maby i do both.

Nils
2003-11-02, 14:13
Originally posted by Yonas


Hajar inte riktigt hur du tänker. Tror du det är en bieffekt för Pudde att han har så lite fett? Att han skulle vilja vara fetare? En stor anledning till att det gått så bra för Samuelsson är just pga hans enorma kondition, har för mig han satte svenskt rekord i roddmaskin när han var yngre.

Poängen är ju att du sitter och tycker om världens bäst WSM-killar och säger att dom skulle göra bättre ifrån sig med mer fett, och anledningen till att dom inte har mer är för dom inte kan för dom stoppar i sig så mycket grejer? Skulle vara intressant att höra vad du baserar det på som kan komma med sådana expertutlåtanden, forskarn?
Mitt svar var till han som startade tråden och tyckte det var konstigt att nästan alla världens starkaste män hade en del fett på kroppen. Jag menar att det är tämligen naturligt. Om du tittar runt lite, även på detta forum så är det en mycket vanlig åsikt att det är lättare att bli stark om man inte försöker vara alltför deffad. I alla fall om man inte är ung.

Men om du känner för att tro att man normalt blir starkare om man är väldeffad så kör du på det du.
Nils

Yonas
2003-11-02, 17:36
Originally posted by Nils

Mitt svar var till han som startade tråden och tyckte det var konstigt att nästan alla världens starkaste män hade en del fett på kroppen. Jag menar att det är tämligen naturligt. Om du tittar runt lite, även på detta forum så är det en mycket vanlig åsikt att det är lättare att bli stark om man inte försöker vara alltför deffad. I alla fall om man inte är ung.

Men om du känner för att tro att man normalt blir starkare om man är väldeffad så kör du på det du.
Nils

Alltid lika skoj med folk som försöker få det att låta som man sagt något annat än man gjort. Om du läste mitt första inlägg i tråden förklarade jag varför WSM-killarna vill ha så lite överflödigt fett som möjligt. Du som är en duktig forskare vet säkert vad en studie är. Prova gör en studie i hur utveckling skett i WSM i förhållandet tid och kroppsfett geom åren. Gör det du det ser du tydligt att det går mot att vara i bättre och bättre form. För som jag skrev i mitt första inlägg handlar det INTE om att vara maximalt stark, utan att prestera maximalt i grenarna dom har i WSM. Men känner du för att tro något annat så kör på det du. :thumbup:

Sve
2003-11-03, 21:13
tycker faktiskt inte samuelsson är fet...
klart alla är feta om man jämför med nåt så jävla onaturligt som en BB på scen. Han ser rätt normal ut i sin fettmängd helt enkelt. tror inte han skulle tjäna så mkt på att dieta ner sig. däremot ser man ju vissa enormt feta killar som den där filippinaren med tatuerat fejs. klart att en sån enorm mage måste vara ivägen hela tiden om man ska springa och hålla på.

jwzrd
2003-11-03, 22:16
Värst va du har blivit lugn och sansad på sistone grovsve :)

Sve
2003-11-04, 07:05
jag är väl alltid det Tokwzrd?

http://www.smiley-sanctuary.com/smiley/Du%20sang/0222.gif

kharon
2003-11-04, 08:02
Mariusz Pudzianowski, "Världens starkaste Polack" :D, eller man för den delen, har sin hemsida på http://www.pudzian.pl där finns några videoclips från hans träning och tävlingar.

Snart kommer hans DVD på engelska som jag definitivt ska ha! Finns redan på polska. Fast jag har ingen DVD-spelare... :em:

Men jultomten kommer ju snart och han kanske har med sig en, och en massa hinkar protein...

jwzrd
2003-11-04, 12:39
Originally posted by Sve
jag är väl alltid det Tokwzrd?

http://www.smiley-sanctuary.com/smiley/Du%20sang/0222.gif

Haha bästa smileyn

Hampe
2003-11-04, 17:44
http://www.magnus-samuelsson.net

Bra sida! står allt om Samulesson

Nitrometan
2003-11-04, 21:51
Står inte där att han är världens starkaste man? Det var många år sen han vann den tävlingen.

Nils
2003-11-04, 22:33
Originally posted by Nitrometan
Står inte där att han är världens starkaste man? Det var många år sen han vann den tävlingen.
Det är ju så med titlar. Världsmästare och olympiska mästare håller ju också sina titlar till de dör.
De tappar bara preepitetet "regerande"
Nils

Heimdahl
2003-11-04, 22:56
Jag tror att dom är jätte enorma muskelpacket, men dom deffar väll kanske inte så våldsamt mycket så det är väll kanske därför de har lite extra underhudsfett?:rolleyes:

Snapphanen
2003-11-04, 22:58
vilket svin Pudzianowski är... vilka stats!!

- Biceps 57 cm
- Nape 54 cm
- Waist 90 cm
- Thigh 77 cm
- Weight 131 kg
- Height 186 cm
- Chest 146 cm
- Forearm 44 cm

+ att han är bäst på strongman.. eller var eller hur det nu är..
usch:naughty:

Sve
2003-11-05, 07:42
skulle bra gärna vilja ha doserna han tar också.

vad gissar vi? konstant på testo? GH?

z_bumbi
2003-11-05, 08:03
Sve: Jag undrar mer om han ställer upp på en kontrollmätning än på ett dopingprov... :)

Snapphanen
2003-11-05, 11:26
varför tror ni han tar några preparat? (Jag säger nu inte att han inte gör det utan jag undrar bara varför ni tror det så bli inte sådär jäkla hispiga nu) jag menar någon måste ju ha bäst gener/styrka/förutsättningar eller hur? Tror ni alla strongmen dopat sig? vad grundar ni det på?

Pudzianovski
2003-11-05, 12:21
Originally posted by Snapphanen
varför tror ni han tar några preparat? (Jag säger nu inte att han inte gör det utan jag undrar bara varför ni tror det så bli inte sådär jäkla hispiga nu) jag menar någon måste ju ha bäst gener/styrka/förutsättningar eller hur? Tror ni alla strongmen dopat sig? vad grundar ni det på?

Jag läste på hans hemsida ngn gång att han åt vitaminer och mineraler. Jag tror inte han är dopad. Han verkar vara en reko kille.

Nils
2003-11-05, 12:45
Originally posted by Snapphanen
varför tror ni han tar några preparat? (Jag säger nu inte att han inte gör det utan jag undrar bara varför ni tror det så bli inte sådär jäkla hispiga nu) jag menar någon måste ju ha bäst gener/styrka/förutsättningar eller hur? Tror ni alla strongmen dopat sig? vad grundar ni det på?
Jag tyckte han var mer uppenbar än de flesta andra pga av sin överdrivna deff(för någon med mindre droger hade det kostat mycket kraft) och delvis GH mage. Men det fick jag ju skit för. Så fråga Yonas, han tyckte ju att han var bättre på frågor om dopning.
Nils

Snapphanen
2003-11-05, 13:20
Men skulle de inte fastna i några kontroller innan tävlingarna? Eller det märks inte om man dopade sig i unga år? Det är alltså bara misstankar och inga konkreta bevis ni har på att de dopar?

King Grub
2003-11-05, 13:26
Originally posted by Snapphanen
Men skulle de inte fastna i några kontroller innan tävlingarna? Eller det märks inte om man dopade sig i unga år? Det är alltså bara misstankar och inga konkreta bevis ni har på att de dopar?

Det är klart man inte har några "bevis" mot någon som inte testat positivt. Men de allra, allra flesta som är någorlunda insatta är nog överens om att den fullständigt dominerande majoriteten av toppdeltagarna i styrkegrenar är dopade. Att tro något annat är nog rätt naivt. Även om det vore trevligt att ha fel i den här frågan, förstås.

Snapphanen
2003-11-05, 13:49
:MrT: hmm.. verkar väldigt skummt..

Honn
2003-11-05, 14:27
Testas deltagarna i strongman? Kan mycket väl tänka mig att de testar lika mycket som IFBB gör i proffstävlingarna.

Snapphanen
2003-11-05, 15:05
Tror ni Samuelsson dopat sig då? Och efter hur lång tid kan man spåra dopingen? Jag menar om man dopar sig som ung så kan man väl inte spåra det sen?

z_bumbi
2003-11-05, 15:47
Snapphanen: Att gå ut och säga att en viss person är dopad utan bevis kallas ärekränkning = straffbart...

Det går inte att spåra dopning som skett i unga år, i alla fall har inte jag hört något om att det går att bevisa att det skett med dopning. Finns vissa förändringar som kan bli bestående men då måste man ha ett muskelprover från innan personen började dopa samt verkligen kunna påvisa att det beror på "tillskotten" och inte pga träningen i sig.

Strongmantävlingarna använder sig inte av dopningstester, finns inte ens anledning att testa vätskedrivande som man påstår sig göra inom proffsvärlden av byggningen.

Snapphanen
2003-11-05, 15:51
Ok ok ja.. ngn måste ju vara störst och starkast med/utan medel så.. aja detta leder ingen vart nu.. ;) :D

Sve
2003-11-05, 18:00
skulle tro att de flesta är dopade. vissa är dock ganska mkt mer uppenbara än andra. men visst vissa kanske har gener för att bygga upp sig till 150kg muskler...men iaf jag har jäääävligt svårt för att tro det.

z_bumbi
2003-11-05, 18:58
Sve: Iofs såg jag en styrkelyftare (Florent Veldeman, Belgien)
som vägde in på 200 kg för något år sedan, har ingen aning om han var ren (Han har aldrig åkt dit vad jag vet men det säger ju inte så mycket tyvärr.) men att han utan tvekan skulle kunna hamna på 150 kg utan att titta allt för djupt i konstiga burkar ser jag som självklart med den grundkroppsformen.

Kolla in skallen :)
http://home.online.no/~janbagg/veldeman.htm

Sve
2003-11-05, 19:07
haha fyfan. klart det finns undantag också tror inte strongmansporten består av sådana killar dock...

z_bumbi
2003-11-05, 19:25
Sve: Det gör inte jag heller. :)
Men har man sett den mannen (?) gå omkring på en vanlig gata så inser man att det finns gener till det mesta. :D

den kåta ankan
2003-11-06, 09:54
här får ni en länk till en bra artikel om ämnet

http://www.t-mag.com/articles/163giant2.html