handdator

Visa fullständig version : Äta 10 ägg om dagen?


Lepras
2010-10-21, 12:53
Va händer med kroppen om man äter 10 ägg om dagen varje dag? Om man har varierad kost utöver äggen.
Frisk man 20-30 år som tränar.
Det är inget jag tänker göra,men undrar hur pass farligt (kolestrol)m.m
Har läst Eddie Vedders studio om 3ägg per dag,men hur blir det med mer extrema mängder?

Joe Hardgainer
2010-10-21, 12:54
Vi får invänta svar från mikaelj:D

karlingen
2010-10-21, 12:57
Va händer med kroppen om man äter 10 ägg om dagen varje dag? Om man har varierad kost utöver äggen.
Frisk man 20-30 år som tränar.
Det är inget jag tänker göra,men undrar hur pass farligt (kolestrol)m.m
Har läst Eddie Vedders studio om 3ägg per dag,men hur blir det med mer extrema mängder?

3 ägg per dag? :O Brukade klänga 5-6 ägg/dag under min första diet. Mår prima :)

King Grub
2010-10-21, 13:00
Det är inte undersökt.

Lepras
2010-10-21, 13:03
3 ägg per dag? :O Brukade klänga 5-6 ägg/dag under min första diet. Mår prima :)

Men tänk lite innan du svarar i alla trådar!?

Jag rökte i 2 år o mår prima?

Ja undrar inte om man dör på fläcken..mer om det är skadligt på längre sikt.

karlingen
2010-10-21, 13:09
Men tänk lite innan du svarar i alla trådar!?

Jag rökte i 2 år o mår prima?

Ja undrar inte om man dör på fläcken..mer om det är skadligt på längre sikt.

Nähä, ursäkta mig för att jag delar med mig av min åsikt. tard

Lepras
2010-10-21, 13:18
Nähä, ursäkta mig för att jag delar med mig av min åsikt. tard

Jo men du fattar väll va ja menar? Bara för du äter 4-6ägg under 2-3månaders tid så får ja svar på min fråga?

karlingen
2010-10-21, 13:19
Jo men du fattar väll va ja menar? Bara för du äter 4-6ägg under 2-3månaders tid så får ja svar på min fråga?

Va händer med kroppen om man äter 10 ägg om dagen varje dag? Om man har varierad kost utöver äggen.
Frisk man 20-30 år som tränar.
Det är inget jag tänker göra,men undrar hur pass farligt (kolestrol)m.m
Har läst Eddie Vedders studio om 3ägg per dag,men hur blir det med mer extrema mängder?

Du angav ingen tidsperiod

L Johnsson
2010-10-21, 13:22
Lägg ner det nu, ingen anledning att börja dividera över en sån sak.
Antar att Lepras ville ha lite resultat från studier osv. vilket jag också är intresserad av. Så bråka inte sönder tråden nu:Virro

karlingen
2010-10-21, 13:25
Eggs are Bad (Again)
A Harvard study of over 21,000 male physicians found that men who ate up to 6 eggs a week had no increase in their rate of death. But once they ate a seventh egg, their risk of death went up 23%. The men were studied over a 20-year period and routinely surveyed about their health status and eating habits. During that period, 1,550 had heart attacks, 1,342 had strokes and 5,000 died.

To make matters more confusing, if the men had diabetes and ate any eggs, then their risk of death over the 20-year period was doubled.

http://longevity.about.com/od/lifelongnutrition/a/eggs_health.htm

Source:

Luc Djoussé and J Michael Gaziano. Egg consumption in relation to cardiovascular disease and mortality: the Physicians' Health Study. Am. J. Clinical Nutrition, Apr 2008; 87: 964 - 969.

Anabolismus
2010-10-21, 13:42
http://longevity.about.com/od/lifelongnutrition/a/eggs_health.htm

Source:

Luc Djoussé and J Michael Gaziano. Egg consumption in relation to cardiovascular disease and mortality: the Physicians' Health Study. Am. J. Clinical Nutrition, Apr 2008; 87: 964 - 969.

Oj, trodde inte det skulle vara en sådan skillnad. Hur som helst konsumerar jag inte ägg så spelar ingen roll för min del.

jenni
2010-10-21, 13:50
äter du hela äggen, alltså gulan också, för det har man ju hört inte ska vara så bra

944RS
2010-10-21, 13:52
äter du hela äggen, alltså gulan också, för det har man ju hört inte ska vara så bra

Det är ju i gulan "allt" det nyttiga finns. Vitan är ju nästan bara vatten och protein.

jenni
2010-10-21, 14:02
Det är ju i gulan "allt" det nyttiga finns. Vitan är ju nästan bara vatten och protein.

jo det vet jag, men tio gulor på en dag är inte det påfrestande för kroppen?

OneManArmy
2010-10-21, 14:11
Hmm... Käkat runt 6-10 ägg om dagen i en månad och hitils har jag inte märkt av något iallfall.

Spiffy
2010-10-21, 14:18
Hmmm käkar runt 8 ägg per dag. Vilket jag gjort i två år eller något.

mikaelj
2010-10-21, 14:18
Mina kolesterolvärden är iaf i perfekt skick av en äggkonsumtion i stil med den.

johanhej
2010-10-21, 15:59
Kan det tänkas att man överdoserar zink? Vilket skulle kunna leda till lite olika saker.

King Grub
2010-10-21, 16:03
10 hela ägg ger... vad, 6-7 gram zink? Biverkningar på sikt (främst kopparbrist) har setts vid intag över 60 gram per dygn. Akut toxicitet mycket större mängder än så. Får man zinköverdos av äggen, så måste man supplementera samtidigt, och då är det nog inte äggen som kan beskyllas.

MeekGeek
2010-10-21, 16:12
10 hela ägg ger... vad, 6-7 gram zink? Biverkningar på sikt (främst kopparbrist) har setts vid intag över 60 gram per dygn. Akut toxicitet mycket större mängder än så. Får man zinköverdos av äggen, så måste man supplementera samtidigt, och då är det nog inte äggen som kan beskyllas.

... gram? :-)

cakehole
2010-10-21, 16:30
Det var nog bara ett litet slarvfel från herr King Grub :-). Det ska förstås vara milligram zink. Och ja, räknar man 10 ägg som 600 gram på livsmedelsverkets livsmedelsdatabas så får man fram 7,86 mg zink.

Jag provade att äta 10-15 ägg varje dag under ett bra tag (de flesta dagarna åt jag runt 13st), men fick avbryta på grund av ett kraftigt och "konstigt" illamående. Jag kan inte säga med 100% säkerhet att illamåendet berodde på äggkonsumtionen, men jag är nästan säker på att det var äggen. Frågan är vad man fick i sig för mycket av. Vitamin A kanske? jag åt även multivitamin och inmundigade en hel del mjölkprodukter nämligen.

Traash
2010-10-21, 16:35
Jag åt runt 8-10 ägg i ca två månader och det gick utan problem större delen av tiden. Men mot slutet började jag få kraftiga allergireaktioner med utslag över hela överkroppen som kliade något fruktansvärt. Så jag slutade med äggen och reaktionerna försvann. Nu verkar jag kunna äta ägg som vanligt men jag äter ytterst lite ägg nu för tiden. Vill inte risker att få någon kronisk allergi mot ägg.

Eddie Vedder
2010-10-21, 16:50
äter du hela äggen, alltså gulan också, för det har man ju hört inte ska vara så bra

Ja det har de flesta hört sjukt nog. Men det finns inget stöd för det påståendet. Vad 10 ägg åer dag skulle kunna innebära för hälsan kan man varken säga A eller B om. Men det finns ingen anlednig att tro att det skulle vara mer skadligt än 10 äpplen eller 10 skivor knäckebröd.

KalleTeodor
2010-10-21, 20:10
Hur ska man övertala morsan om att 3-5 ägg om dagen inte alls är någon mängd *gah!*

Hon tycker det är på tok på för mycket :S

Cerberus
2010-10-21, 20:26
för mycket i relation till vad? Normalt socialt sett är det ju inte men det är ju absolut inget att gå på för hälsorön vad som anses normalt.

Crocker
2010-10-21, 20:28
Hur ska man övertala morsan om att 3-5 ägg om dagen inte alls är någon mängd *gah!*

Hon tycker det är på tok på för mycket :S
Efter 1 år av försök ger jag upp.
Köp egna ägg! :)

Lepras
2010-10-21, 20:34
Mina kolesterolvärden är iaf i perfekt skick av en äggkonsumtion i stil med den.

hur länge har du gjort det-hur kollar du ditt kolestrolvärde?

Ja det har de flesta hört sjukt nog. Men det finns inget stöd för det påståendet. Vad 10 ägg åer dag skulle kunna innebära för hälsan kan man varken säga A eller B om. Men det finns ingen anlednig att tro att det skulle vara mer skadligt än 10 äpplen eller 10 skivor knäckebröd.

Va kommer "påståendet" ifrån då? Den forskningen som karlingen postade är bara gammalt-eller vad?

Har inte själv tänkt äta så mycket ägg,men började prata med en kollega om att just äta sjukt mycket ägg ofta-och han är ganska säker på att över 2 ägg om dan är skadligt för kroppen--kolestrolvarning osv..

Eddie Vedder
2010-10-21, 20:40
Va kommer "påståendet" ifrån då? Den forskningen som karlingen postade är bara gammalt-eller vad?

En observationsstudie som ser en ökad risk för det som ökar från 6 till 7 ägg säger mig inget. Och det är bara den typen av studier med låg evidensgrad som gjorts i över längre tid. Och detr finns inget underlag för tillräckligt många personer med så hög konsumtion som +10 ägg för att dra slutsatser.

Myten bygger på samma felaktiga "logik" som att man blir fet av fett. Och bygger på en premiss om att höga kolesterolnivåer skulle vara kopplat till ökad risk för CVD vilket inte heller har något starkt stöd alls.

Massor av ägg kommer öka kolesterolnivåer men det finns ingen anledning att tro att det skulle vara farligt.

Crocker
2010-10-21, 20:45
En observationsstudie som ser en ökad risk för det som ökar från 6 till 7 ägg säger mig inget. Och det är bara den typen av studier med låg evidensgrad som gjorts i över längre tid. Och detr finns inget underlag för tillräckligt många personer med så hög konsumtion som +10 ägg för att dra slutsatser.

Myten bygger på samma felaktiga "logik" som att man blir fet av fett. Och bygger på en premiss om att höga kolesterolnivåer skulle vara kopplat till ökad risk för CVD vilket inte heller har något starkt stöd alls.

Massor av ägg kommer öka kolesterolnivåer men det finns ingen anledning att tro att det skulle vara farligt.
Är det inte "ration" mellan LDL och HDL?
Sedan har jag för mig att man gjort någon studie på en kille som åt 24 ägg om dagen, med perfekta kolestrolvärden. Bevisar inte så mycket men. :cool:

Eddie Vedder
2010-10-21, 20:49
Är det inte "ration" mellan LDL och HDL?

Det blir mer och mer komplicerat det där. Man diskuterar mer och mer om total-LDL ens säger något utan att studera subfraktioner, att HDL, TG och apolipoproteiner bättre predikterar CVD-risk etc. Vi får vänta och se.

Blodlipidrubbningar kanske inte ens är en riskfaktor, kanske bara ett symptom?

Sedan har jag för mig att man gjort någon studie på en kille som åt 24 ägg om dagen, med perfekta kolestrolvärden. Bevisar inte så mycket men. :cool:

Ingen studie men en fallbeskrivning. Har länkat den flera gånger här på Kolo. Så sök lite bland alla tusen trådar med exakt samma fråga så hittar du nog. :)

stevebc
2010-10-21, 20:50
En observationsstudie som ser en ökad risk för det som ökar från 6 till 7 ägg säger mig inget. Och det är bara den typen av studier med låg evidensgrad som gjorts i över längre tid. Och detr finns inget underlag för tillräckligt många personer med så hög konsumtion som +10 ägg för att dra slutsatser.Får hålla med om att den slutsatsen låter rätt skum.

Crocker
2010-10-21, 21:18
Det blir mer och mer komplicerat det där. Man diskuterar mer och mer om total-LDL ens säger något utan att studera subfraktioner, att HDL, TG och apolipoproteiner bättre predikterar CVD-risk etc. Vi får vänta och se.

Blodlipidrubbningar kanske inte ens är en riskfaktor, kanske bara ett symptom
Du som verkar kunnig inom detta får gärna svara på lite teorier, från min extemt vaga kunskap. *cupid*
Vad är triglyceriderernas roll i det hela?

mikaelj
2010-10-21, 22:24
hur länge har du gjort det-hur kollar du ditt kolestrolvärde?

Drygt 2 år, vårdcentralen.


Har inte själv tänkt äta så mycket ägg,men började prata med en kollega om att just äta sjukt mycket ägg ofta-och han är ganska säker på att över 2 ägg om dan är skadligt för kroppen--kolestrolvarning osv..

Kolesterolvarningen har Livsmedelsverket dragit in... tillför du kolesterol utifrån sänker kroppen sin egen kolesterolproduktion.

Lepras
2010-10-21, 22:28
Drygt 2 år, vårdcentralen.



Kolesterolvarningen har Livsmedelsverket dragit in... tillför du kolesterol utifrån sänker kroppen sin egen kolesterolproduktion.

Ok tack.Läste dennna idag-från slv:

Fråga:
Är det farligt att äta ägg på grund av det höga kolesterolinnehållet?Lyssna Ägg innehåller ganska mycket kolesterol. Om man äter många ägg per dag under längre tid kan kolesterolnivåerna i blodet påverkas i viss mån.


Svar:
I allmänhet kan de flesta äta ett ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Anledningen är att friska människor har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när man äter mat som innehåller kolesterol.



För personer som har höga kolesterolvärden är det ännu viktigare att äta mindre mättat fett än att minska på äggkonsumtionen.



Uppdaterad: 2010-10-08 Sidan uppdaterad av: Nutritionsavdelningen

Äta ett ägg om dagen är svaret..är ju formulerat som att det skulle va sjukt farligt att äta mer än 7ägg i veckan..:P

mikaelj
2010-10-21, 22:33
Är det inte snarare extremt ovanligt att påverkas?

Lepras
2010-10-21, 22:40
Är det inte snarare extremt ovanligt att påverkas?

Jag är ju skitdålig på att läsa märker ja--tillbaka till skolan..eller gå o lägga sig;)
hakade upp mig på första meningen o slöläste resten..
Tack :)

Eddie Vedder
2010-10-22, 07:38
Du som verkar kunnig inom detta får gärna svara på lite teorier, från min extemt vaga kunskap. *cupid*
Vad är triglyceriderernas roll i det hela?

Vill inte vara dryg men förklaringar av terminologi är ju faktiskt bara att googla fram. Då får du dessutom bättre genomgångar än vad jag kan ge här.

Status Quo
2010-10-25, 01:45
Är det transfett i ägg? Har för mig att jag hörde att det var 1g transfett per ägg.

Onigiri
2010-10-25, 05:07
Såhär åt jag en period Lepras och jag lever! (http://62.181.218.130/forum/showpost.php?p=4211028&postcount=5940)

mikaelj
2010-10-25, 05:40
Om det finns transfett så är det naturligt/nyttigt.

Håll dig däremot undan från konstgjort. Jämför:CLA.
Postat via en mobil enhet

Scratch89
2010-10-25, 11:13
http://longevity.about.com/od/lifelongnutrition/a/eggs_health.htm

Source:

Luc Djoussé and J Michael Gaziano. Egg consumption in relation to cardiovascular disease and mortality: the Physicians' Health Study. Am. J. Clinical Nutrition, Apr 2008; 87: 964 - 969.

Skumt formulerat. Jag anser att alla i undersökningen har 100% risk att dö.

Doctor Snuggles
2010-10-25, 11:29
Hmm... Käkat runt 6-10 ägg om dagen i en månad och hitils har jag inte märkt av något iallfall.

Ja, för eventuell ökad risk för hälsoproblem i framtiden märker man ju av. Det börjar kittla lite i stortån kanske?

Eddie Vedder
2010-10-25, 11:40
Skumt formulerat. Jag anser att alla i undersökningen har 100% risk att dö.

Dödlighet är ju alltid en stark end point i observationsstudier, bättre end point finns inte. Det handlar ju om ökad risk för att dö under studieperioden i relation till livsstilsfaktorer.