handdator

Visa fullständig version : Hur veta att man tränat "rätt"?


tofferi
2010-10-20, 20:05
Hur vet man att man tränat rätt och att passet har givit?
Jag har alltid tagit träningsvärk som något positivt och jag har alltid känt mig nöjd med ett pass om det resulterat i träningsvärk dagen efter.. Men så läste jag att träningsvärk inte är ett kvitto på att man tränat bra?
eller har jag fått det om bakfoten?

Efter varje pass så känner jag mig nöjd och trött i varje muskel som tränats. (får nästan alltid träningsvärk)


vad tycker ni att man ska gå efter?

cero
2010-10-20, 20:10
Nej, träningsvärk ska man inte alltid lita på. Satsa på att hela tiden lasta på mer vikter så vet du att det går framåt.

beckman88
2010-10-20, 20:24
Förutom "all träning är bra träning" och "det finns inte rätt och fel" så tycker jag att du kan gå efter vad som känns bra. du säger ju själv:
Efter varje pass så känner jag mig nöjd och trött i varje muskel som tränats. (får nästan alltid träningsvärk)

Träningsvärk är som ett kvitto på att en muskel har tränats. Med det sagt så är det olika från person till person hur mycket träningsvärk man får, vissa känner knappt av det och det beror på ett flertal saker. Även om du känner av det eller inte så går musklerna igenom samma saker efter träning.

Summa summarum: Känner du att träningen har gått bra och att du har haft roligt så ger träningen alltid något.

tofferi
2010-10-20, 20:28
Förutom "all träning är bra träning" och "det finns inte rätt och fel" så tycker jag att du kan gå efter vad som känns bra. du säger ju själv:
Efter varje pass så känner jag mig nöjd och trött i varje muskel som tränats. (får nästan alltid träningsvärk)

Träningsvärk är som ett kvitto på att en muskel har tränats. Med det sagt så är det olika från person till person hur mycket träningsvärk man får, vissa känner knappt av det och det beror på ett flertal saker. Även om du känner av det eller inte så går musklerna igenom samma saker efter träning.

Summa summarum: Känner du att träningen har gått bra och att du har haft roligt så ger träningen alltid något.


Jo jag har gjort både framsteg i viktökning både i min egen vikt och vikterna på stången samt älskar jag att träna men grejen är att jag söker volymträning och jag känner mer att jag kanske ökar i styrka?

cero
2010-10-20, 20:30
Jo jag har gjort både framsteg i viktökning både i min egen vikt och vikterna på stången samt älskar jag att träna men grejen är att jag söker volymträning och jag känner mer att jag kanske ökar i styrka?

Ökar du i styrka kommer du öka i volym också.

benacii
2010-10-20, 20:32
Jo jag har gjort både framsteg i viktökning både i min egen vikt och vikterna på stången samt älskar jag att träna men grejen är att jag söker volymträning och jag känner mer att jag kanske ökar i styrka?

ökar du i styrkan ökar du i volymen oxå ska du se. ge det mer tid. :thumbup:

Slartibartfast
2010-10-20, 20:33
Ökar du i styrka kommer du öka i volym också.

Förutsatt att han äter tillräckligt. Man måste gå upp i vikt också.

tofferi
2010-10-20, 20:34
tack så mycket för svaren! då kör jag på likadant som jag gör nu och får se vad de resulterar i :)

Crocker
2010-10-20, 20:38
Träningsvärk är som ett kvitto på att en muskel har tränats. Med det sagt så är det olika från person till person hur mycket träningsvärk man får, vissa känner knappt av det och det beror på ett flertal saker. Även om du känner av det
eller inte så går musklerna igenom samma saker efter träning.
Jaså, hur tänker du då?

jontet
2010-10-20, 20:52
Jaså, hur tänker du då?

typ att om man vaknar med träningsvärk i en muskel så är sannolikheten mycket nära 100% att det är pga. att den utfört något slags arbete. hur ofta får du träningsvärk i en muskel du inte tränat?

ceejay
2010-10-20, 20:53
Du blir starkare. Då vet du att du gör något som är rätt iallafall.

Persson123
2010-10-20, 20:54
Jaså, hur tänker du då?

Ja, hur tänker du? Anstränger man en muskel mycket mer än vanligt blir får man ofta träningsvärk.

hugok
2010-10-20, 20:57
Måttband.

cero
2010-10-20, 21:02
Träningsvärk är oftast ett kvitto för att man har tränat. Sedan hur effektivt träningen har varit kan man inte säga. Vissa får inte alls träningsverk osv. Finns väl inte så mycket att diskutera om det?

Crocker
2010-10-20, 21:35
typ att om man vaknar med träningsvärk i en muskel så är sannolikheten mycket nära 100% att det är pga. att den utfört något slags arbete. hur ofta får du träningsvärk i en muskel du inte tränat?
Till en nybörjare, känns det fel att vrida ord som;
"Träningsvärk är som ett kvitto på att en muskel har tränats".
Kan misstolkas som att det är ett kvitt på att man tränat "rätt".

Persson: Finns så vidare jag vet inget samband med det, men du kanske kan posta något.

beckman88
2010-10-20, 22:16
Till en nybörjare, känns det fel att vrida ord som;
"Träningsvärk är som ett kvitto på att en muskel har tränats".
Kan misstolkas som att det är ett kvitt på att man tränat "rätt".

Om du som nybörjare tränade ben igår men vaknar upp med träningsvärk i enbart triceps så kanske man borde kolla upp om man tränade rätt.

HulkH
2010-10-20, 22:56
Till en nybörjare, känns det fel att vrida ord som;
"Träningsvärk är som ett kvitto på att en muskel har tränats".
Kan misstolkas som att det är ett kvitt på att man tränat "rätt".

Persson: Finns så vidare jag vet inget samband med det, men du kanske kan posta något.

Jag förstår exakt vad du menar, men fortfarnde som folk skriver.
Vaknar man upp med träningsverk i benen så har man ju upperbarligen tränat dom iaf.

Som någon skrev, vaknar man upp dagen efter och har tex träningsverk i triceps när man har tränat ben, så kan inte allting gått rätt till.

Sen som sagt, tränigsverk är INGET kvitto på att man har tränat bra.

Pansartax
2010-10-21, 01:22
Förutsatt att han äter tillräckligt. Man måste gå upp i vikt också.

Det kan ju dock vara svårt i början att veta om man går upp i vikt för att man äter mera eller för att man tränar.

Måttband och anteckna vikterna på gymmet sen kollar du av det månadsvis.

Slartibartfast
2010-10-21, 07:28
Det kan ju dock vara svårt i början att veta om man går upp i vikt för att man äter mera eller för att man tränar.


Man går inte upp i vikt av att träna. man går upp av kaloriöverskott.

Torsk_ole
2010-10-21, 07:30
Så länge du blir bättre så gör du i alla fall inte fel.

cero
2010-10-21, 19:48
Tycker du ska ta det lugnt med att gå upp i vikt. Ligg runt balans så det inte skjuter iväg och du går upp en massa kilon, då kommer det bara bli jobbigt. Iallafall till en början, allt eftersom att du lär dig mer om träning, kan du ge dig på en bulk osv. Det är iallfall vad jag rekommenderar.