handdator

Visa fullständig version : Buckliga naglar, tecken på nån brist?


VoDaresVins
2010-10-20, 16:34
En del naglar både på tår och fingrar har börjat växa "buckliga". Ungefär som de hamnat i kläm fast nåt sånt inte hänt. Hade liknande för nåt år sen, men försvann bara av sig självt. Är det här tecken på nån mineral-, vitaminbrist eller liknande?

Kollan
2010-10-20, 18:51
Sökte på "buckliga naglar" på google!

http://nagelforum.se/bbmodule/view_thread/id/171/src/@random457c57bc24202

Bendermannen
2010-10-20, 21:51
Jag har själv "lidit" av samma problem i ca två år. Började när jag gick ner en hel del i vikt och har sen hållt i sig så länge jag legat lite under energibalans. Nu bulkar jag försiktigt och märker att tumnaglarna inte längre är buckliga vid utväxten. Medan jag låg under energibalans var jag ofta väldigt kall om händerna, vilket gör att det som beskrivs i länken Kollan postade kan stämma rätt bra:


Små bucklor kan också orsakas av cirkulationsproblem, pga att blodflödet till nageln försämras.

Seb74
2010-10-21, 06:48
Små bucklor kan också orsakas av cirkulationsproblem, pga att blodflödet till nageln försämras. (högt blodtryck t ex).
Borde inte högt tryck göra att blodet lättare kommer ut i fingertoppar osv?

Langster
2010-10-21, 07:41
Borde inte högt tryck göra att blodet lättare kommer ut i fingertoppar osv?

Det kan man tro, men en anledning till att man får högt blodtryck är att de små blodkärlen drar ihop sig vilket får kroppen att försöka pressa ut mer blod till dem. Att blodkärlen blir spända gör att cirkulationen blir sämre. Det är alltså inte det höga trycket som är problemet i sig, det är mer ett symptom på att något är fel.

Nina L
2010-10-21, 07:49
Kan vi inte prata om naglar som flagar sig också?

Jag får liksom inte skit under naglarna. Jag får skit mellan nagelflagorna och måste dra av "fjäll" för att hålla dem fräscha. Det känns skabbigt som fan för en annan som gärna vill vara en välvårdad tjej.

Seb74
2010-10-21, 08:14
Det kan man tro, men en anledning till att man får högt blodtryck är att de små blodkärlen drar ihop sig vilket får kroppen att försöka pressa ut mer blod till dem. Att blodkärlen blir spända gör att cirkulationen blir sämre. Det är alltså inte det höga trycket som är problemet i sig, det är mer ett symptom på att något är fel.

Aha, det låter ju logiskt iofs, intressant.
Man tackar :)

VoDaresVins
2010-10-21, 16:58
Jag har själv "lidit" av samma problem i ca två år. Började när jag gick ner en hel del i vikt och har sen hållt i sig så länge jag legat lite under energibalans. Nu bulkar jag försiktigt och märker att tumnaglarna inte längre är buckliga vid utväxten. Medan jag låg under energibalans var jag ofta väldigt kall om händerna, vilket gör att det som beskrivs i länken Kollan postade kan stämma rätt bra:

Ligger nog lite mera på plussidan gällande energiintag. Räknar inte kalorier men går sakta men säkert upp i vikt. Men just kalla händer och fötter är nåt ja haft så länge ja minns. Så kan nog vara nåt med blodcirkulation.

Sökte på "buckliga naglar" på google!

http://nagelforum.se/bbmodule/view_thread/id/171/src/@random457c57bc24202
Här nämns även Psoriasis som ja haft(/har?) Just nu syns det inte av nån annan stans, men det är nåt som brukar gå i perioder.


Just om blodcirkulation har ja prövat ett tips jag fick av en massör. Använder en grovtvättsvamp i duschen och tar långa drag längs kroppen ut till tårna och fingerspetsarna. Nån direkt skillnad nu på några dagar har ja inte märkt, men kanske är nåt som hjälper mera långsiktigt (eller inte alls).