handdator

Visa fullständig version : Vad har ett gym för utgifter?


Stoltz
2010-10-20, 11:43
Jag satt och tänkte på detta medan jag pluggade ekonomi igår, vilka är huvudutgifterna som ett gym har?
Jag slängde ihop en lista men skulle gärna se den kompletteras av de som har lite insikt i sådant jag missat.


Lokal (hyrkostnader)
Vattenkostnader
El
Slitage på maskiner
Löner
Inköp och underhåll av maskiner/vikter/stänger.
Eventuella inköp av varor som gainers, frukt, etc.


Men jag har svårt att tro att jag täckt alla de stora. Någon som faktiskt haft med ett gyms ekonomi att göra som kan erbjuda lite mer insikt?

mini
2010-10-20, 11:46
Försäkringar
Städning om inte den egna personalen gör det
Marknadsföring

agazza
2010-10-20, 11:47
Försäkring

EDIT. pucktvåa

rooz
2010-10-20, 11:48
Jag kan kika med min chef. Jag jobbar på ett gym.

Vet att F&S ibland har utbildningsutgifter. Att de som går utbildningen får betala tillbaka genom arbete efter utbildningen.

Sedan så går det ju att leasa maskiner osv, men det kanske går under inköp?

Nitrometan
2010-10-20, 11:49
Eventuella licenskostnader.

Både för mjukvara och för eventuella pass.

Utbildningskostnader för personal om man inte tänker kräva att de ska betala det själva.

Stoltz
2010-10-20, 12:09
Ah, dessa var ju rent av självklara. Tack =)

Rooz, det hade varit trevligt av dig! Det hade varit kul att få lite inblick i det.

Nitrometan
2010-10-20, 12:16
En annan sak är ju att många gym startar med ett lån för att köpa en massa utrustning som de sen får kämpa med.

Amorteringar och räntor alltså.

Har sett att en del har dyra leasingavtal istället. Det är nog inte bättre.

z_bumbi
2010-10-20, 12:44
Har sett att en del har dyra leasingavtal istället. Det är nog inte bättre.

För ett större gym med hög belastning och där de kan sprida riskerna över flera olika maskiner/aktiviteter så kan de vara en fördel. Speciellt om det ingår serviceavtal och/eller att det är grejer som slits fort så ser jag en möjlig fördel.
För ett mindre gym så har jag varit med om att leasingavtalet höll på att få hela föreningen att gå omkull, belastning sjönk men kostnaderna fanns kvar och servicen ingick inte.

Inge Enveten
2010-10-20, 12:49
Och intäkter kommer i form av olika träningskort och försäljning av produkter?

Känns som om många gym har det svårt att gå runt eller har jag fel?

feyin
2010-10-20, 12:50
Gymmet jag tränar på är en ideell atletklubb, så där kan man ta bort lönerna i alla fall.

pbiddy
2010-10-20, 12:59
Jag sitter i styrelsen på ett ideellt gym och utöver hyran har vi lite andra omkostnader. Nu senaste tiden har vi fått anlita städfirma vilket kostar nån tusenlapp varannan vecka. Vi har även ett Eniroabonnemang som av nån anledning går på 7000 om året. Samt driftkostnad för hemsida som ska komma upp snart på en femhundring om året.
I medlemsavgiften på 1250 kr om året är 250 kr öronmärkta för dopingtest vilket utförs frekvent som enda gym i Uddevalla.
Elen ingår. Så gör även vatten och avlopp då omklädningsrummet är detsamma som skolan där gymmet ligger använder.

MasterChief
2010-10-20, 13:53
Sedan är det en stor skillnad jämfört med ett enskilt gym och en kedja. En riktigt stor kedja får bla en stor tung administration som äter upp mycket av stordriftsfördelarna.

Kul läsning:

http://www.sats.com/Global/SE/pdf/SATS%20AR%202009%20final%20web.pdf

panzerpig
2010-10-20, 17:20
betala STIM-avgift? Har för mig att butiker ska göra det om dom spelar musik iaf. (jobbar varken på gym eller i butik :))
visst är det så! http://www.stim.se/sv/KUNDER/Sport-motion/Gym/

panzerpig
2010-10-20, 17:22
skumt nog funkar inte den länken? http://www.stim.se/sv/KUNDER/Sport-motion/

z_bumbi
2010-10-20, 17:29
betala STIM-avgift? Har för mig att butiker ska göra det om dom spelar musik iaf. (jobbar varken på gym eller i butik :))
visst är det så! http://www.stim.se/sv/KUNDER/Sport-motion/Gym/

STIM om man har musik och TV-licens om man har tv, när jag var direkt involverad var STIM en rejäl kostnad per år för en mindre förening med ganska så få medlemmar.

feyin: Man kan ha anställda som förening och bland gymmen är det ganska så vanligt, friskis&svettis och korpen har t ex ganska många anställda men även vissa gym som tillhör styrkelyftsförbundet eller tyngdlyftningsförbundet har anställda.