handdator

Visa fullständig version : För mycket mjölkprodukter?


Apjavel
2010-10-20, 11:38
Har letat runt i forumet om det är skadligt på något sätt att inta för mycket mjölkprodukter men de flesta trådar är ca 2 år gamla så jag vet inte riktigt hur tillförlitlig den informationen är.

Nu till saken: Jag har börjat konsumera mer mjölkprodukter nu än tidigare och vill veta hur det ur hälsosynpunkt kan påverka mig, både negativt och positivt.

Under 1 dag får jag vanligtvis i mig följande:


250gram kvarg morgon + 2 dl minimjölk



mellanmål 1L minimjölk



250gram - 500 gram kvarg på kvällen


Jag får ju i mig drygt 100gr protein av enbart mejeriprodukter vilket är en fördel pga. att det är billigt med både mjölk och kvarg. Jag mår bra för övrigt och märker inga konstigheter nu med det ökade intaget av framförallt mjölk.
Kan vara så att jag går på toa mindre nu än förr men det är allt som jag reagerat över.

Så vad säger ni? Är det negativt att äta/dricka stora mängder minimjölk och kvarg? Vad är bra och vad är dåligt? Och hur påverkar det kroppen?

Tack för hjälpen och hoppas att alla de här frågorna inte har blivit besvarade tidigare då jag inte kunde hitta ny information i forumet.

Crocker
2010-10-20, 16:51
Nej, verkligen inget fel. Är det det enda du äter?

Eddie Vedder
2010-10-20, 17:16
Bra för muskeltillväxt, en eventuell riskökning för vissa cancersjukdomar, en viss riskreduktion för vissa cancersjukdomar, en eventuell liten riskökning för diabetes, möjligtvis positivt för blodtrycksreglering, ganska oklart vad gäller benhälsa och hjärt- kärlhälsa.

Apjavel
2010-10-20, 17:56
Tack för svaren, känns som att allt man äter har fördelar kontra nackdelar så det är något jag får ta. Var lite orolig över mängden bara, inte bra att överkonsumera vissa livsmedel.
Jag äter även lunch och middag så mejeriprodukter är inte allt jag äter =)

Tack för att ni tog er tid att läsa igenom och svara på det jag skrev.

Crocker
2010-10-20, 18:34
Tack för svaren, känns som att allt man äter har fördelar kontra nackdelar så det är något jag får ta. Var lite orolig över mängden bara, inte bra att överkonsumera vissa livsmedel.
Jag äter även lunch och middag så mejeriprodukter är inte allt jag äter =)

Tack för att ni tog er tid att läsa igenom och svara på det jag skrev.
Övertolka inte Eddies svar bara.

1684_
2010-10-20, 18:42
Inte mer än vad jag häver i mig bland mejeripodukterna och jag lever än, å jag föddes inte igår heller ;) HAHA fan nu va jag rolig. Nä men skämt och sido så e de ingen fara.

KalleTeodor
2010-10-21, 17:36
Är det farligt att dricka 0.5-1 L mjölk per dag plus 2 dl fil? Sen kanske det är lite mjölk i maten också.

eriksvensson
2010-10-21, 18:19
Är det farligt att dricka 0.5-1 L mjölk per dag plus 2 dl fil? Sen kanske det är lite mjölk i maten också.

http://maxstyrka.se/2010/10/intervju-med-starkeanders/

Nej. ;)

Brickhead
2010-10-21, 18:29
Bra för muskeltillväxt, en eventuell riskökning för vissa cancersjukdomar, en viss riskreduktion för vissa cancersjukdomar, en eventuell liten riskökning för diabetes, möjligtvis positivt för blodtrycksreglering, ganska oklart vad gäller benhälsa och hjärt- kärlhälsa.


Angående benhälsa så är det väl säkert att det är bra med mycket mjölkprodukter när man växer?

Eddie Vedder
2010-10-21, 19:28
Angående benhälsa så är det väl säkert att det är bra med mycket mjölkprodukter när man växer?

Jag pratar inte om bröstmjölk. Men att dricka massa A-vitaminberikad komjölk från tidig ålder vet jag inte om det är helt klarlagt som bra eller ej.

Sverker
2010-10-21, 19:41
Vad skulle vara dåligt med att ge barn mjölk:confused:
Nu pratar vi inte barn <1 år utan barn i åldern från 1.5 år och uppåt.
Varför skulle barnen drabbas av retinolförgiftning ?

Eddie Vedder
2010-10-21, 20:15
Vad skulle vara dåligt med att ge barn mjölk:confused:

Jag har inte sagt ett prd om retinolförgiftning eller att mjölk skulle vara dåligt. Men diskussionen om att mjölk är bra för skelettet är ju en paradox då konsumtionen på befolkningsnivå inte korrelerar med mindre benskörhet. Och A-vitaminet diskuteras som anledningen.

Sverker
2010-10-22, 05:49
Bristande motion och för lite solljus skull jag satsa på.
Köra runt barnen i baksätet gör dem inte något gott. Bättre att cykla tillsammans med dem. Både för barn och vuxna;)

Fangface
2010-10-22, 16:37
Hittade detta då jag googlade info om Crohns:

http://tinasmagmat.se/?p=612

Eddie Vedder
2010-10-22, 16:45
Bristande motion och för lite solljus skull jag satsa på.
Köra runt barnen i baksätet gör dem inte något gott. Bättre att cykla tillsammans med dem. Både för barn och vuxna;)

Bara bra förslag där!:thumbup: Men jag förstår inte riktigt hur du kopplar det till frågan om mjölk. "Mjölk för starka ben!" är ju väletablerat men inte helt fritt från kritik. Solande och motion är såklart värdefullt det med men ger ju inget svar på mjölkfrågan.

Sverker
2010-10-23, 06:57
Jag har aldrig läst hur undersökningar på befolkning kan kopplas till kost. Jag har liksom inte läst forskningsförberedande kurser:em:


Däremot kan jag min historia. Eftersom Sverige var ett relativt fattigt land med liten variation på vilka grödor som kunde odlas har vi historiskt haft en relativt "smal" kost med lite variation. Den största förändringen kom med potatisen ( som folk jäste*screwy* ). Alltså relativt lätt att göra koststudier.


Inte alls konstigt att hitta samband mellan mjök och alla möjliga besvär och syndrom i Sverige. Mamman var ledig i 4 veckor efter förlossningen pga den dåligt utbyggda föräldraförsäkringen mitten av 50-talet. Välling och mjölk blev alltså snabbt grunden för det lilla barnet . Idag misstänker vi glutenintolerans och diabetes typ 1 som följd av detta. Jag själv skulle vilja istället se mekanismer istället för samband.


Nästan alla har fått välling men mycket få blir glutenintoleranta osv, osv...ungefär.

Eddie Vedder
2010-10-23, 08:30
Jag har aldrig läst hur undersökningar på befolkning kan kopplas till kost. Jag har liksom inte läst forskningsförberedande kurser:em:

Va?:confused: De flesta koststudierna som postas här på Kolo är ju epidemiologiska.

Jag själv skulle vilja istället se mekanismer istället för samband.

Som sagt. Man tror framför allt att det som gör svenskarna unika i sammanhanget kan härledas till A-vitaminberikningen.

Sverker
2010-10-24, 06:21
Va?:confused: De flesta koststudierna som postas här på Kolo är ju epidemiologiska.

Som sagt. Man tror framför allt att det som gör svenskarna unika i sammanhanget kan härledas till A-vitaminberikningen.

1. Vilket bara betyder att de kommit ut alldeles för fort. Ett sätt att snabbt få in mer pengar till den egna forskningen.


2. Vilket borde betyda att man gjorde en vidare studie för att hitta dem med för mycket retinol i blodet och levern. På dessa gör man en kost- och livsstillsstudie.

Samtidigt som man studerar hur bencellerna påverkas av mycket retinol, m a p kalcium ut och in.

Eddie Vedder
2010-10-24, 08:09
1. Vilket bara betyder att de kommit ut alldeles för fort. Ett sätt att snabbt få in mer pengar till den egna forskningen.


För fort och för fort. Finns ju massa kohortstudier gjorda under olika lång tid. Tänker du på någon särskild och vad är en godkänd tidsperiod?

Eddie Vedder
2010-10-24, 08:21
NHS och WHI är ju två enorma kohorter i alla fall. Där har det inte varit tydligt förbättrad benhölsa med mjölkprodukter, dock högre risk med A-vitamin och lägre med mer D-vitamin. Så för mig känns A-vitaminberikningen inte helt rätt. Gärna ytterligare D-vitaminberikning i så fall.

Results: Women consuming >= 12.5 µg vitamin D/d from food plus supplements had a 37% lower risk of hip fracture (RR = 0.63; 95% CI: 0.42, 0.94) than did women consuming < 3.5 µg/d. Total calcium intake was not associated with hip fracture risk (RR = 0.96; 95% CI: 0.68, 1.34 for >= 1200 compared with < 600 mg/d). Milk consumption was also not associated with a lower risk of hip fracture (P for trend = 0.21).

Conclusions: An adequate vitamin D intake is associated with a lower risk of osteoporotic hip fractures in postmenopausal women. Neither milk nor a high-calcium diet appears to reduce risk. Because women commonly consume less than the recommended intake of vitamin D, supplement use or dark fish consumption may be prudent.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/2/504

Feskanich D, Willett WC, Colditz GA. Calcium, vitamin D, milk consumption, and hip fractures: a prospective study among postmenopausal women. Am J Clin Nutr. 2003 Feb;77(2):504-11.

The finding in the NHS of an association of higher vitamin A intake with increased risk of fractures (85,86) led manufacturers of multivitamins to reduce their vitamin A content.

http://jnci.oxfordjournals.org/content/100/13/918.full

Colditz GA, Winn DM. Criteria for the evaluation of large cohort studies: an application to the nurses' health study. J Natl Cancer Inst. 2008 Jul 2;100(13):918-25. Epub 2008 Jun 24.

Abstract

CONTEXT: Ingestion of toxic amounts of vitamin A affects bone remodeling and can have adverse skeletal effects in animals. The possibility has been raised that long-term high vitamin A intake could contribute to fracture risk in humans.

OBJECTIVE: To assess the relationship between high vitamin A intake from foods and supplements and risk of hip fracture among postmenopausal women.

DESIGN: Prospective analysis begun in 1980 with 18 years of follow-up within the Nurses' Health Study.

SETTING: General community of registered nurses within 11 US states.

PARTICIPANTS: A total of 72 337 postmenopausal women aged 34 to 77 years.

MAIN OUTCOME MEASURES: Incident hip fractures resulting from low or moderate trauma, analyzed by quintiles of vitamin A intake and by use of multivitamins and vitamin A supplements, assessed at baseline and updated during follow-up.

RESULTS: From 1980 to 1998, 603 incident hip fractures resulting from low or moderate trauma were identified. After controlling for confounding factors, women in the highest quintile of total vitamin A intake (>/=3000 microgram/d of retinol equivalents [RE]) had a significantly elevated relative risk (RR) of hip fracture (RR, 1.48; 95% confidence interval [CI], 1.05-2.07; P for trend =.003) compared with women in the lowest quintile of intake (<1250 microgram/d of RE). This increased risk was attributable primarily to retinol (RR, 1.89; 95% CI, 1.33-2.68; P for trend <.001 comparing >/=2000 microgram/d vs <500 microgram/d). The association of high retinol intake with hip fracture was attenuated among women using postmenopausal estrogens. Beta carotene did not contribute significantly to fracture risk (RR, 1.22; 95% CI, 0.90-1.66; P for trend =.10 comparing >/=6300 microgram/d vs <2550 microgram/d). Women currently taking a specific vitamin A supplement had a nonsignificant 40% increased risk of hip fracture (RR, 1.40; 95% CI, 0.99-1.99) compared with those not taking that supplement, and, among women not taking supplemental vitamin A, retinol from food was significantly associated with fracture risk (RR, 1.69; 95% CI, 1.05-2.74; P for trend =.05 comparing >/=1000 microgram/d vs <400 microgram/d).

CONCLUSIONS: Long-term intake of a diet high in retinol may promote the development of osteoporotic hip fractures in women. The amounts of retinol in fortified foods and vitamin supplements may need to be reassessed.

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/287/1/47

Feskanich D, Singh V, Willett WC, Colditz GA. Vitamin A intake and hip fractures among postmenopausal women. JAMA. 2002 Jan 2;287(1):47-54.

Abstract

BACKGROUND: Excessive intakes of vitamin A have been shown to have adverse skeletal effects in animals. High vitamin A intake may lead to an increased risk of fracture in humans.

OBJECTIVE: The objective was to evaluate the relation between total vitamin A and retinol intakes and the risk of incident total and hip fracture in postmenopausal women.

DESIGN: A total of 75,747 women from the Women's Health Initiative Observational Study participated. The risk of hip and total fractures was determined using Cox proportional hazards models according to different intakes of vitamin A and retinol.

RESULTS: In the analysis adjusted for some covariates (age; protein, vitamin D, vitamin K, calcium, caffeine, and alcohol intakes; body mass index; hormone therapy use; smoking; metabolic equivalents hours per week; ethnicity; and region of clinical center), the association between vitamin A intake and the risk of fracture was not statistically significant. Analyses for retinol showed similar trends. When the interaction term was analyzed as categorical, the highest intake of retinol with vitamin D was significant (P = 0.033). Women with lower vitamin D intake (< or =11 microg/d) in the highest quintile of intake of both vitamin A (hazard ratio: 1.19; 95% CI: 1.04, 1.37; P for trend: 0.022) and retinol (hazard ratio: 1.15; 95% CI: 1.03, 1.29; P for trend: 0.056) had a modest increased risk of total fracture.

CONCLUSIONS: No association between vitamin A or retinol intake and the risk of hip or total fractures was observed in postmenopausal women. Only a modest increase in total fracture risk with high vitamin A and retinol intakes was observed in the low vitamin D-intake group.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/89/1/323

Vitamin A and retinol intakes and the risk of fractures among participants of the Women's Health Initiative Observational Study. Am J Clin Nutr. 2009 Jan;89(1):323-30. Epub 2008 Dec 3.

Sverker
2010-10-24, 08:45
Tack Eddie !

Visste att det fanns färdigt material:em:

Hur som helst. Gränsen verkar ligga kring 2000 mikrogram / dag, jmf med RDI på 700 - 900 mikrogam / dag. Farligt nära, tycker jag. Men så har vi vetat länge att retinol är giftigt, men livsnödvändigt.



Hur kopplar vi, dessa 1000 mikrogram som kvinnorna fick för mycket, till just mjölk ?

Eddie Vedder
2010-10-24, 08:50
Hur kopplar vi, dessa 1000 mikrogram som kvinnorna fick för mycket, till just mjölk ?

Det finns nog fler studier. Men jag tog just från WHI-kohorten och NHS-kohorten för att de är så enormt stora och välgjorda.

Finns även massor på män och även skandinaver. Men som sagt, "för mycket mjölk" är inte bevisat. Men det faktum att högre intag av vitamin A verlar vara negativt är det man tror gör svenskars benhälsa sämre trots vår högar konsumtion av mjölk. En befolkning som lider av D-vitamininsufficiens men som äter mycket A-vitamin.

Eddie Vedder
2010-10-24, 09:00
It is unclear whether dairy foods promote bone health in all populations and whether all dairy foods are equally beneficial. The objective of this review was to determine whether scientific evidence supports the recommendation that dairy foods be consumed daily for improved bone health in the general US population. Studies were reviewed that examined the relation of dairy foods to bone health in all age, sex, and race groups. Outcomes were classified according to the strength of the evidence by using a priori guidelines and were categorized as favorable, unfavorable, or not statistically significant. Of 57 outcomes of the effects of dairy foods on bone health, 53% were not significant, 42% were favorable, and 5% were unfavorable. Of 21 stronger-evidence studies, 57% were not significant, 29% were favorable, and 14% were unfavorable. The overall ratio of favorable to unfavorable effects in the stronger studies was 2.0 (4.0 in <30-y-olds, 1.0 in 30–50-y-olds, and 1.0 in >50-y-olds). Males and ethnic minorities were severely underrepresented. Dairy foods varied widely in their content of nutrients known to affect calcium excretion and skeletal mass. Foods such as milk and yogurt are likely to be beneficial; others, such as cottage cheese, may adversely affect bone health. Of the few stronger-evidence studies of dairy foods and bone health, most had outcomes that were not significant. However, white women <30 y old are most likely to benefit. There are too few studies in males and minority ethnic groups to determine whether dairy foods promote bone health in most of the US population.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/72/3/681

Weinsier RL, Krumdieck CL. Dairy foods and bone health: examination of the evidence. Am J Clin Nutr. 2000 Sep;72(3):681-9.

Kvargätande koloiter gråter över det fetstilta. :D

Vitamin A is important in bone remodeling, and hypervitaminosis A can result in bone resorption and fractures (95). A study among Swedes showed a dose-dependent relation between vitamin A intake and hip fracture risk (96). For each 0.5-mg increase in dietary retinol (not carotene), risk increased by 34%. The authors speculated that the benefits of a typically high calcium intake in Sweden may be offset by retinol intake, derived in part from milk fortification. Milk in the United States is fortified to a higher level [735 g (3 cups) provides {approx}0.5 mg retinol]. Although the retinol content of dairy foods varies by >100-fold, there are inadequate data to determine the effect of such variations on bone health.

Conclusions

There have been few carefully designed studies of the effects of dairy food intakes on bone health. The results of most of the available studies were nonsignificant. Persons most likely to benefit are white women aged <30 y. Even among studies showing a favorable effect, the clinical relevance is unclear because the variation in bone mass explained by dairy food intake is extremely small. This may have been due to methodologic problems, a small effect size, or both. There have been too few studies in males and ethnic minorities to determine the effect of dairy food intakes in these populations. Select dairy foods are nutritionally beneficial, and dairy food consumers have healthy behaviors, which favor greater bone mass. However, without more well-controlled studies, the body of scientific evidence appears inadequate to support a recommendation for daily intake of dairy foods to promote bone health in the general US population.

There are marked differences in the nutrient composition of dairy foods and their expected effects on skeletal mass. The high calcium content of processed cheese products may be offset by the high sodium, polyphosphate, and protein contents of these products, which can be expected to increase calcium losses. Acid-curd cheeses such as cottage cheese are relatively low in calcium and potassium and high in protein and sodium, giving them a nutrient profile unlikely to benefit skeletal mass. Thus, all dairy foods are not equivalent vehicles for dietary calcium and may not be exchangeable options for optimal bone health.

It is difficult to meet current recommendations for calcium intake without the consumption of dairy foods or supplements (2, 5); therefore, there has been a concerted effort recently by some investigators to recommend increased dairy food consumption, even among lactose-intolerant persons (97), and the consumption of calcium-rich nondairy products (85). Nordin et al (98) suggested that age-related bone loss may be more attributable to excessive calcium loss than to inadequate calcium intake. Accordingly, greater attention needs to be given to eliminating the causes of calcium loss, which in turn should lower calcium requirements (99).


Det fetstilta är som vanligt ett "problem" när det gäller koststudier. Men intressant att i alla fall inga kontrollerade studier visar lika tydliga fördelar.

Sverker
2010-10-24, 17:26
Intressant att kasein är sämre än hel mjölk. Jag trodde att kalcium bundet till kaseinet var lättare att absorbera än kalcium upplöst i vasslen.



Men varför ifrågasätts just berikad mjölk. Minimjölken ger 250 mikrogram retinol på en liter. På samma gång får vi kalcium, kalium, cobolamin mm. Jag ser inget direkt fel med att komplettera ett redan bra livsmedel. Kan någon få 1/3 av sitt retinolbehov på ett bräde är det bra. Det är säkert lättare att få någon att dricka en liter mjölk, än kokta grönsaker, som ger beta-karoten.



Sätter vi 1 liter mjölk i ljuset så är det lika mycket retinol där som i två små ägg eller 5 gram mager leverpastej.

Eddie Vedder
2010-10-24, 19:34
Men varför ifrågasätts just berikad mjölk.

Du skriver själv anledningen:

Sätter vi 1 liter mjölk i ljuset så är det lika mycket retinol där som i två små ägg eller 5 gram mager leverpastej.

Fullständigt onödigt med en berikning till hela befolkningen när vi redan når över RDI hur enkelt som helst med helt vanlig kost. Berikning ska ju fylla en funktion, det gör inte A-vitaminberikningen.

Sverker
2010-10-25, 06:08
Jag har aldrig funderat över hur mycket retinol vi får i oss.

Livsmedelsverkets hemsida ger detta:
Vitamin A
Den totala mängden vitamin A är dubbelt så stor som den rekommenderade som
är 800 respektive 900 retinolekvivalenter (RE) (Tabell 3). Preformerat vitamin A
(retinol) kan ha toxiska effekter och SNR anger också en övre gräns för intag av
retinol. Den är 7500 mikrogram (μg) för vuxna och 3000 μg för gravida. Mängden
retinol i SNÖ, 1150 μg respektive 1330 μg, kommer inte i närheten av dessa
nivåer.

Texten finns på http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/RapportSNO.pdf

1150 mikrogram inkluderar de 100 mikrogram som finns med i de 4 dl mjölk som ingår i grundkosten. Annars tolkat jag texten som att vi verkligen får i oss ca dubbla dagsdosen av retinol.

Tja...berika eller inte berika...svårt att säga.
Men jag tycker nog att de som inte äter som de borde, eller inte ens får mat hemma, borde få någon form av garanti mot torra slemhinnor och nattblindhet.

Eddie Vedder
2010-10-25, 07:23
Men jag tycker nog att de som inte äter som de borde, eller inte ens får mat hemma, borde få någon form av garanti mot torra slemhinnor och nattblindhet.

Den extrema minoritet av svenskar som lyckas med konststycket att inte få i sig RDI av retinol är ingen anledning till berikning i samtliga fettreducerade mejeriprodukter. Den extrema minoriteten har förmodligen andra problem som måste lösas, inte bara mer mjölkdrickande.

Man har ju till och med tagit bort A-delen i AD-dropparna. Varför skulle risken vara större för äldre än spädbarn? Jag förstår inte hur man kan tycka att en diskuterat olämplig berikning, som ju är tydligt onödig, kan kännas befogad.

Sverker
2010-10-25, 17:12
En diskussion är alltid befogad. Själv har jag lärt mig en hel del. Det blir tydligare ifall vi sätter siffror på det och sätter in det i ett sammanhang.

Ffa att berikning av mjölk inte utgör någon större del av retinolintaget. Vi kan ha det och vi kan mista det.


Har vi kvar det får vi en garanti för att vissa grupper får något retinol samtidigt som det på inget sätt påverkar hälsan negativt.
Tar vi bort det märks inget. De fåtal individer som drabbas kan fångas upp inom skolverksamheten eller äldreomsorgen.

Eddie Vedder
2010-10-25, 18:30
De fåtal individer som drabbas kan fångas upp inom skolverksamheten eller äldreomsorgen.

Där får vi hoppas att det redan är standardprodukter i vilket fall. Och då finns ju vitaminet naturligt.