handdator

Visa fullständig version : Vad gör du när allt inte är "på topp"?


Nina L
2010-10-20, 08:01
För att vända humöret, alltså.

Och inga fantasier nu om saker du tänker att du skulle kunna göra i en perfekt värld utan det skall vara vad du verkligen gör. Och det skall vara något som funkar.

http://www.rodguen.com/gallery/d/190-1/Bored.jpg

(Jag är ute efter inspiration inför vissa av mina sega förmiddagar.)

Grahn
2010-10-20, 08:03
Träna? Fysisk aktivitet brukar fungera :)

Nitrometan
2010-10-20, 08:04
Kaffe funkar för mig.

Men jag är en ganska enkel man.

Om jag äter och dricker saker jag gillar så blir livet lättare och roligare.


Edith: Grahn har en poäng. Träning är också bra.

rooz
2010-10-20, 08:05
Tränar, gärna hårt och över en timme.

Eller så loggar jag in på kolo och låter er muntra upp mig*cupid*

Poxeman
2010-10-20, 08:09
Tränar, äter något gott, tar en promenad.
Ringer en vän och pratar om något annat för att rensa huvudet.

Stoltz
2010-10-20, 08:10
Om jag har något som drar ner mitt humör så brukar jag ta och gå en runda och tänka igen det. Det hjälper inte alltid fullt ut, men jag tycker att när man väl har analyserat situation så känns den ofta lite mer överkomlig.

Sen exakt vad man gör därefter beror ju helt på situationen. Tror inte att man använder sig av samma system när ens partner gjort slut som när man insett att Smallville har slutat sändas.

Slartibartfast
2010-10-20, 08:16
Kaffe funkar för mig.

Men jag är en ganska enkel man.



Kaffe brukar funka för mig också. Blir alltid åtminstone lite bättre :)

kaer
2010-10-20, 08:17
Försöker göra saker som får mig mer 'harmonisk'.
Dricka kaffe framför ngn tv-serie, träna, äta middag med min mor, våldgästa ngn kompis på en långfika.

filmjölk
2010-10-20, 08:19
Tränar "det som är roligt" även om jag "skall" köra tex. ben den dagen, så tränar jag bänkpress istället, för det är roligt.

eternallord
2010-10-20, 08:49
http://thereviewsarein.files.wordpress.com/2010/09/barney-stinson-awesome.jpg

Jag skämtar inte ens. Detta är livsfilosofin jag lever efter. Jag slösar inte tid på low points i livet, jag rycker upp mig och går vidare. True story

Grahn
2010-10-20, 08:53
Jag skämtar inte ens. Detta är livsfilosofin jag lever efter. Jag slösar inte tid på low points i livet, jag rycker upp mig och går vidare. True story

"Fake it until you make it" menar du? Verkar vara en populär metod att bryta depressioner just nu om inte annat.

Olegh
2010-10-20, 09:00
Plus ett på lorden. Jag får då inte ut något gott av att gå omkring och känna mig dålig till mods, så då låter jag bli.

Det är en jävla kliché, jag vet. Och det funkar inte alltid jättebra, men oftast. Det finns alltid två sidor av myntet. Antingen tycker man synd om sig själv, eller så låter man bli.

L-Sami
2010-10-20, 09:01
Drar ut och springer. Få det till en vana.

Stoltz
2010-10-20, 09:02
Fake it til you make it är väl inget jag skulle våga rekommendera alla, men jag har själv använt mig av det ibland med väldigt lyckade resultat. Men jag tror inte att alla sorters personer är gjorde för den sortens "hantering".

Slartibartfast
2010-10-20, 09:08
Eckhard Tolle säger att 90% av allt mänskligt lidande (åtminstone för oss i västvärden) är onödigt, och beror på att vi tänker för mycket. Tänkandet är ett instrument som bara borde användas till att lösa praktiska uppgifter i livet. När detta inte behövs bör man kunna låta bli att lyssna till den konstanta strömmen av tankar. Den bara strular till upplevelsen av nuet, som är det enda viktiga, och det enda som kan göra oss lyckliga.

Håller på att läsa The Power of Now. :)

Yes
2010-10-20, 09:29
Träning, Rachmaninov, träffa vänner alternativt spamma Kolo, göra det jag ska eller prokrastinera genom filmer eller tv-serier.

Utöver det så slutar jag vara ledsen. True story.

tntballe
2010-10-20, 09:59
Marcus Aurelius Antoninus
Betänk hur mycket oftare du lider av din egen ilska och sorg än av de saker som du är arg eller leden över.

Får man skallen att förstå att att deppa över att vara deppig är menlöst, ja då blir man awesome.

champion
2010-10-20, 10:05
Tar en promenad i ca 2h. Sedan en löprunda på ca 8km.

Lellan
2010-10-20, 10:09
Kan jag träna gör jag det, kan jag inte tycker jag synd om mig själv och dricker te och käkar knäckemackor m extrasaltat bregott och känner mig ickeoptimal och att om jag ändå ska överkcalificera hade jag ju kunnat ta nåt godare. Ibland väljer jag dock ngt bättre som att träna m kroppsvikt (hatar det), gå å lägga mig (brukar ha sömnbrist så brukar vara bra val), läsa nåt, spamma nåt (kolo, fejan), youtubegoogla, prata m ngn live, via tele el msn. Ibland har jag sex med mig själv åsså.

Oftast knarkar jag kaffe och låtsas vara glad tills jag slutar låtsas - el ger upp. Ger jag upp blir det ngt av ovan.

Vunnis
2010-10-20, 10:15
Va kloka folk är. Synd att jag är för dålig för att 1; sluta tänka och 2; bara bli nöjd och glad rakt av - smack tjoff. Dopar mig för lite för att kunna träna hela dagarna också :(

Everest
2010-10-20, 10:24
Slänger i mig ett gäng koffeintabletter , drar ut på en löprunda och därefter något roligt att läsa/tv/socialt umgänge

Frejaa
2010-10-20, 13:28
Musikmusikmusik. Musik+promenad är väll det ultimata för mig. Brukar även se någon riktig feel-good film eller möta upp en vän :)

C.E.J.
2010-10-20, 13:36
Plussar också eternallord.

Jag gillar träningstipsen; tänk om Nina L tränade på lunchen, vad ska hon göra då, tänkte ni?

hertzman
2010-10-20, 13:54
Lyssnar på Hatebreed en timme och sen går jag och tränar. Vips så har eventuella negativa tankar omvandlats till aggression som jag får ur mig när jag tränar. Efter det brukar jag må toppen och känna mig lugn, glad och avslappnad resten av dagen.

Kek
2010-10-20, 13:59
Förut knarkade jag nu spelar jag lite wow när jag en nedstämd hest och det funkar helt okej. Tar ut mina aggressioner genom att pwna nuubss in game!!!!11

Henchman
2010-10-20, 14:47
Eckhard Tolle säger att 90% av allt mänskligt lidande (åtminstone för oss i västvärden) är onödigt, och beror på att vi tänker för mycket. Tänkandet är ett instrument som bara borde användas till att lösa praktiska uppgifter i livet. När detta inte behövs bör man kunna låta bli att lyssna till den konstanta strömmen av tankar. Den bara strular till upplevelsen av nuet, som är det enda viktiga, och det enda som kan göra oss lyckliga.

Håller på att läsa The Power of Now. :)

Om man prioriterar lycka framför allt, så ja.

Chaan
2010-10-20, 14:57
Äter något sött som innehåller någon kakao-produkt (det verkar funka lika bra med kakaosmör, dvs vit choklad, som mörk kakao?)

Kakaon ser jag inte som ett problem men sockret är det :( Har just haft en behövlig 7-veckors diet utan vitt mjöl (ingen pizza, inga baguetter osv) och utan socker, och faktiskt var det tillräckligt för att hinna glömma hur socker smakar. Har ätit lite godis sista dagarna. Vid vecka 3-4 fick jag väldigt svår pizza-abstinens, så jag tänker att jag kanske inte får äta det alls, eftersom jag blir beroende? Sött får jag inte äta mer än en gång per dag. :nono:

Vunnis
2010-10-20, 14:57
Om man prioriterar lycka framför allt, så ja.

Vad ska/bör/kan man prioritera före lycka...?

Semiramis
2010-10-20, 14:58
Eckhard Tolle säger att 90% av allt mänskligt lidande (åtminstone för oss i västvärden) är onödigt, och beror på att vi tänker för mycket. Tänkandet är ett instrument som bara borde användas till att lösa praktiska uppgifter i livet. När detta inte behövs bör man kunna låta bli att lyssna till den konstanta strömmen av tankar. Den bara strular till upplevelsen av nuet, som är det enda viktiga, och det enda som kan göra oss lyckliga.

Håller på att läsa The Power of Now. :)Håller med, jag brukar lyssna på hans föreläsningar när jag vaknar på natten och tankarna börjar snurra, rekommenderas.

Angel
2010-10-20, 15:04
Tillfredställer mig själv.

tjabon
2010-10-20, 15:10
1. Är det riktigt jefligt brukar jag köpa massa naturgodis och frossa till en
bra actionfilm.

2. Är jag less, nere eller känner mej lite ensam så brukar jag ta en lätt
joggingrunda i skogen. Hjälper alltid.

3. Ringer kompisar och har "terapisamtal".

4. Glo på porr i några timmar ...:D

agazza
2010-10-20, 15:11
hittar en skön sittställning, med antingen vänner, underhållning eller någon schysst utsikt, sen tar jag en wiskeycola eller 3 och njuter av dom små sakerna i livet.

Elmer
2010-10-20, 15:35
Det varierar en del vad jag gör när inte allt är på topp.

Det som dock alltid är ett inslag är att jag tänker & funderar & tänkaer & funderar osvosv tills jag ledsnar & byter ist spår till att finurla ut ngn kulig/intressant uppfinning/design.
att skapa musik i huvudet är inte heller ovanligt när sakr och ting känns dassigt.
Det lättar sinnet lite.
Dock är min hjärna ändå ständigt igång så musik mm snurrar ändå i skallen även när läget är på topp.

Lfta skrot kan också funka för mig beroende på läget.
Jag brukar fundera/filosofera en del medans man tränar då ämnena som släpps lös ii hjärnan under träning underlättar tänkandet.

Att hälsa på hos syrran, busa med hennes ungar & klämma lite på min motorcykel jag har står där kan också vara en viss hjälp.
Gärna också ta den med på en liten tur ut till skogs.
Doften av skog 6 ljudet av 4takt är lugnande för själen.

Det har även hänt att man har låtsasshoppat inne i stan samt tröstätit(citronmuffins & kexchoklad bla).

Händer även att man helt enkelt fäller ner persiennerna & grottar in sig i sin lägenhetsbunker med telefonen avstängd & vill bara få vara ifred med sin självömkan vilket kanske kan behövas ibland det också.

Detdär med att klämma på sig själv som ngn vis människa redan har nämt händer ju faktiskt också. Ett sätt att bli av med lite tristess. Släpper lös endorfiner & grejjer.;)

En annan fysisk aktivitet kan också vara att ta en lång cykeltur utan att ha direkta mål. Bara helt enkelt bara trampa runt & samtidigt fundera.


Ett lass musik i playlisten är ju inte helf fel.
Gärna dödsmetall som är sådär underbart ilsket, hårt & tungt.
Att få höra dom mörka, onda, bizarra, sorgsna(osv) texterna kan få mig på bättre humör. Kan tillockmed i vissa fall tvärt rycka upp mig från trökigaste tycka synd om sig själv-läge till att man hoppar & skuttar samt också gärna bräker med efter bästa förmåga.

Ett litet utdrag av vad man kan göra när läget är kasst.:)

Osten80
2010-10-20, 16:18
Tillfredställer mig själv.

Var det inte du som inte höll på med sådant, och till och med tyckte att det var äckligt? Har du sett ljuset nu? :)

Ontopic: jag har inte mycket att bidra med i den här tråden.
Jag har en uppsjö av kortsiktiga "lösningar" i bakfickan, men långsiktiga strategier är jag urusel på, förmodligen mest på grund av att jag inte får ut någonting av dem.
Den här hjärnan verkar behöva kickar. Utan dem kan jag lika gärna gå och dränka mig i sjön, eller i alla fall bara lägga mig ner och invänta döden.

Bahir
2010-10-20, 16:56
Jag tänker på något annat. Känslor dyker upp när man tänker på saker som har med känslor att göra, så jag undviker det så mycket som möjligt. Det funkar rätt bra.

Snobbe
2010-10-20, 17:00
Beror på vad det är just nu är det problem med känslor som inte blir besvarade och har inget sätt att lösa det på kan ej sluta tänka på det och jag har inget som typ gör att det blir bättre försöker bara leva med det atm.

Loke
2010-10-20, 17:04
Brukar underhålla folk i min omgivning. Skämta, busa, allmänt lätta upp stämningen. Den positiva stämningen kommer ofta tillbaka till en, och dessutom känner jag mitt kontrollbehov tillfredsställt av att jag påverkade humöret hos andra.

Angel
2010-10-20, 20:31
Var det inte du som inte höll på med sådant, och till och med tyckte att det var äckligt? Har du sett ljuset nu? :)

Ontopic: jag har inte mycket att bidra med i den här tråden.
Jag har en uppsjö av kortsiktiga "lösningar" i bakfickan, men långsiktiga strategier är jag urusel på, förmodligen mest på grund av att jag inte får ut någonting av dem.
Den här hjärnan verkar behöva kickar. Utan dem kan jag lika gärna gå och dränka mig i sjön, eller i alla fall bara lägga mig ner och invänta döden.

I was just kidding (nu alltså).

Jockefoten
2010-10-20, 20:44
Var det inte du som inte höll på med sådant, och till och med tyckte att det var äckligt? Har du sett ljuset nu? :)



Finns ju andra sätt att tillfredsställa sig än att köra upp en diskborste mellan benen.
Tex äta nåt gott, träna eller knarka.

Eddie Vedder
2010-10-20, 20:49
Det enda som faktiskt får mig att kortsiktigt glömma massa skit är nattsömn. Är det något som grämer mig väldigt är det ofta glömt, eller åtminstone mer rationell oro, efter en natts sömn.

Att helt enkelt göra något som kräver fokus, typ plugga, tar också bort tankarna automatiskt. Men pluggande och träning är till den viss gräns bara, riktigt jobbiga saker stör även träningen och pluggandet. Då återstår bara nattsömnen som möjlig förbättring.

occt
2010-10-20, 20:57
http://thereviewsarein.files.wordpress.com/2010/09/barney-stinson-awesome.jpg

Jag skämtar inte ens. Detta är livsfilosofin jag lever efter. Jag slösar inte tid på low points i livet, jag rycker upp mig och går vidare. True story

Samma här, dock så blir det 1-3dagar varje månad man är riktigt nere. Men man kan ju inte vara glad jämt brukar jag tänka då. :)

spoon
2010-10-20, 21:58
Gå utanför dörren är det bästa för mig så att man får frisk luft och och kan tänka lite klarare. Detta sker dock nästan aldrig så det blir oftast Kaffe, kolo och spotify.

Huffo the A-LagaRe
2010-10-21, 00:44
När jag är riktigt deppig snusar jag koncentrerat (2-3 portion eller en fet jävla lös) och intalar mig själv att "allt jag gör är rätt, allt andra gör är fel".
Efter ca 20 minuter åker jag till macken och köper en 6-pack folköl och nyaste numret av 91:an.

Henchman
2010-10-21, 05:55
Vad ska/bör/kan man prioritera före lycka...?

Vad man vill prioritera. Lycka är behagligt men det finns annat som jag uppskattar mer. Exempelvis att känna lugn och att uppleva mystik.

Givetvis beror det på hur man definierar lycka då det inte verkar finnas någon klar bild av det. Jag utgick från slartis text om att leva i nuet och vara allmänt nöjd med allt = lycka.

Nelli
2010-10-21, 06:05
Hmmm man kan inte vara på topp hela tiden, hellre än att fejka så är det okay att vara ledsen och känna sig nere, ut med känslorna, se en sorglig fil och gråt lite, brukar kännas bättre efter och kom ihåg att det går över!

tano
2010-10-21, 07:31
Eckhard Tolle säger att 90% av allt mänskligt lidande (åtminstone för oss i västvärden) är onödigt, och beror på att vi tänker för mycket. Tänkandet är ett instrument som bara borde användas till att lösa praktiska uppgifter i livet. När detta inte behövs bör man kunna låta bli att lyssna till den konstanta strömmen av tankar. Den bara strular till upplevelsen av nuet, som är det enda viktiga, och det enda som kan göra oss lyckliga.

Håller på att läsa The Power of Now. :)

Jag är en tänkare. Jag gillar det. Men ibland tänker jag för mycket.

Det ligger något i det du skriver, men samtidigt vore det slöseri att inte använda den förmåga vi ändå begåvats med.

Nina L
2010-10-21, 08:12
Eckhard Tolle säger att 90% av allt mänskligt lidande (åtminstone för oss i västvärden) är onödigt, och beror på att vi tänker för mycket. Det låter vettigt. Jag skall kolla in någon föreläsning av honom idag.

Ibland väljer jag dock ngt bättre som att träna m kroppsvikt (hatar det)Tanken har slagit mig. Men jag kan inte fatta varför det är så sjukt motigt. Hathathat! *grr*

Jag gillar träningstipsen; tänk om Nina L tränade på lunchen, vad ska hon göra då, tänkte ni?Jag gillar också träningstipsen. Ofta går det nog bra att träna istället för att ha förmiddagstristess. (Så länge jag får ihop det med tiden.) Träning hjälper absolut. Det mår man bra av - så är det bara.

Vad ska/bör/kan man prioritera före lycka...?Personligen tror jag på att sträva efter meningsfullhet snarare än lycka.

hittar en skön sittställning, med antingen vänner, underhållning eller någon schysst utsikt, sen tar jag en wiskeycola eller 3 och njuter av dom små sakerna i livet.
Låter som förstadiet till alkoholism, det där. Men vem är jag att döma? :D

Att helt enkelt göra något som kräver fokus, typ plugga, tar också bort tankarna automatiskt.
Sant. Om jag t ex oroar mig för något som har med jobbet att göra så släpper oron alltid när jag väl är på jobbet, för då måste jag fokusera.

Vunnis
2010-10-21, 10:14
Personligen tror jag på att sträva efter meningsfullhet snarare än lycka.
Hrm. Meningsfullhet? Vi verkar inte ha riktigt samma åsikter :>
kika lite: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nihilism

Vad man vill prioritera. Lycka är behagligt men det finns annat som jag uppskattar mer. Exempelvis att känna lugn och att uppleva mystik.

Givetvis beror det på hur man definierar lycka då det inte verkar finnas någon klar bild av det. Jag utgick från slartis text om att leva i nuet och vara allmänt nöjd med allt = lycka.
Jag kan nog hålla med om att det kan vara (i alla fall en del av) lycka, ja.
Lugn kan väl vara en del av lycka också? Mystik...? Flum flum *rolleyes*

Lellee
2010-10-21, 11:51
jag personligen vill gärna umgås med nära vänner, träna hårt.. och eventuellt köpa mig ett nytt klädesplagg, ganska sjukt att en så simpel sak som ett klädes plagg faktiskt kan få en att må bättre, känns skönt att "uppdatera" sig ibland även skönt som lite belöning om man gjort något bra,

Henchman
2010-10-21, 17:12
Jag kan nog hålla med om att det kan vara (i alla fall en del av) lycka, ja.
Lugn kan väl vara en del av lycka också? Mystik...? Flum flum *rolleyes*

Om man vill göra det så enkelt att alla känslor ingår i kategorin lycka/olycka så ja, men då tappar ordet snabbt sin mening.

Mystik, en känsla av att bara veta en del av något du inte kan förstå. Det är något jag verkligen gillar med livet.

Exdiaq
2010-10-21, 19:05
Jag brukar tänka tillbaka på lumpen och komma fram till det inte är så farligt nu ändå alternativt tänka "det är vad det är..". Om det fungerar för att jag har lumpen i hyfsat färskt minne vet jag inte, men jag hoppas att det kommer fungera en bra bit framåt också.

wo0ord
2010-10-21, 19:11
Läser denna texten och slutar klaga.

Kalle är den typen du älskar att hata. Han är alltid på gott humör och har alltid något positivt att säga.
När någon frågade honom hur han mådde svarade han: ’Om jag mådde bättre hade jag varit tvillingar’.

Han var en naturlig inspiratör. Om en av de anställda hade en dålig dag var Kalle där och talade om för de anställde hur man kunde se positivt på situationen.

Jag blev nyfiken av att se detta, så en dag gick jag bort till Kalle och frågade honom: ’Hur lyckas du?’

Kalle svarade: ’Varje morgon vaknar jag och säger till mig själv: Du har två val idag. Du kan välja att vara på gott humör eller du kan välja att vara på dåligt humör. Jag väljer att vara på gott humör.’

Varje gång det sker något dåligt, kan jag välja att vara ett offer eller dra lärdom av det. Jag väljer att dra lärdom av det.

Varje gång någon kommer och klagar hos mig, kan jag välja att acceptera deras klagan eller jag kan välja att peka på de positiva sidorna i livet.

Jag väljer de positiva sidorna i livet.

’Säkert, men det är inte fullt så enkelt’, protesterade jag.

’Det är det’, svarade Kalle. Livet handlar om val. När du tar bort allt runt omkring är varje situation ett val. Du väljer hur du vill reagera på situationen.

Du väljer hur folk skall påverka ditt humör.

Det är du som väljer om du vill vara på bra eller dåligt humör.

Till syvende och sist är det ditt val hur du lever ditt liv.

Jag funderade över vad Kalle hade sagt.

Strax därefter lämnade jag företaget för att starta eget. Vi tappade kontakten, men jag tänkte ofta på honom när jag gjorde ett val i förhållande till livet, istället för att bara reagera på det.

Många år senare hörde jag att Kalle var inblandad i en allvarlig olycka med ett fall på 20 meter från en radiomast. Efter 18 timmars operation och flera veckor på intensiven, blev Kalle utskriven från sjukhuset med skenor längs ryggen.

Jag träffade Kalle ca sex veckor efter olyckan. Då jag frågade honom hur han mådde, svarade han: ’Om jag mådde bättre skulle jag ha varit tvillingar. Vill du se ärren?’

Jag avböjde erbjudandet om att se ärren, men frågade honom om vad som försiggick i huvudet på honom under olyckan.

’Det första jag tänkte på var på min ännu ofödda dotter’, svarade Kalle.

’Så medan jag låg på marken mindes jag att jag hade två val. Jag kunde välja att leva eller jag kunde välja att dö. Jag valde att leva’.

’Var du inte rädd? Blev du inte medvetslös?’ frågade jag

Kalle fortsatte: ’Ambulanspersonalen var fantastisk. De sa hela tiden att allt kommer att gå bra. Men då de rullade in mig på akutmottagningen och jag såg uttrycken i läkarnas och sjuksköterskornas ansikten, blev jag vettskrämd. I deras ögon stod skrivet: ’Han är döende’. Jag visste att jag måste göra något.

Vad gjorde du då?’, frågade jag.

Nå, det var en sjuksköterska som skrek frågor till mig’, sa Kalle.

Hon frågade om jag var allergisk mot något.

Ja’, svarade jag. Läkarna och sjuksköterskorna stannade upp medan de väntade på mitt svar.

Jag tog ett djupt andetag och ropade: ’Tyngdkraften’.

Genom deras skratt sa jag till dem: ’Jag väljer att leva. Operera mig som om jag var levande, inte död’.

Kalle överlevde tack vare läkarens skicklighet, men också på grund av sin fantastiska inställning.

Jag lärde av honom att varje dag kan vi välja att leva fullt ut.

Inställningen är, trots allt, allt.

Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga’. Matteus 6:34

Egentligen är dagen idag den morgondag som du bekymrade dig för igår.

När det känns för j-ligt, tänk så här.....

Jag är tacksam

...... för tonåringen som gnäller för att han måste diska för då är han hemma och inte ute på gatorna.

....för skatterna jag betalar för det betyder att jag har ett jobb.

... för att jag måste städa efter en fest för det betyder att jag har vänner.

....för att kläderna är lite trånga för det betyder att jag har mat på bordet.

... för att gräsmattan behöver klippas , fönster tvättas och hängrännor som måste rensas, jag har ett eget hem.

...för skuggan som bevakar mitt arbete, det betyder att jag är ute i solen.

... för alla klagomål på politiker för det betyder att vi har fri yttranderätt.

... för att parkeringsplatsen är längst bort för det betyder att jag har råd att ha bil.

... för min höga elräkning, den betyder att jag har det varmt.

... för kvinnan i bänken bakom mig i kyrkan som sjunger falskt för det betyder att jag kan höra.

... för tvätthögen på bordet för det betyder att jag har kläder att ta på mig

... för trötthet och värkande muskler i slutet av dagen - jag har kunnat arbeta hårt.

... för väckarklockan som ringer på morgonen, jag lever.

RassK
2010-10-21, 19:30
Tänker på hur hemskt jag har haft det och därmed inser hur bra jag har det!
Sen gör jag något produktivt :)

Crocker
2010-10-21, 20:38
Läser denna texten och slutar klaga.

Kalle är den typen du älskar att hata. Han är alltid på gott humör och har alltid något positivt att säga.
När någon frågade honom hur han mådde svarade han: ’Om jag mådde bättre hade jag varit tvillingar’.

Han var en naturlig inspiratör. Om en av de anställda hade en dålig dag var Kalle där och talade om för de anställde hur man kunde se positivt på situationen.

Jag blev nyfiken av att se detta, så en dag gick jag bort till Kalle och frågade honom: ’Hur lyckas du?’

Kalle svarade: ’Varje morgon vaknar jag och säger till mig själv: Du har två val idag. Du kan välja att vara på gott humör eller du kan välja att vara på dåligt humör. Jag väljer att vara på gott humör.’

Varje gång det sker något dåligt, kan jag välja att vara ett offer eller dra lärdom av det. Jag väljer att dra lärdom av det.

Varje gång någon kommer och klagar hos mig, kan jag välja att acceptera deras klagan eller jag kan välja att peka på de positiva sidorna i livet.

Jag väljer de positiva sidorna i livet.

’Säkert, men det är inte fullt så enkelt’, protesterade jag.

’Det är det’, svarade Kalle. Livet handlar om val. När du tar bort allt runt omkring är varje situation ett val. Du väljer hur du vill reagera på situationen.

Du väljer hur folk skall påverka ditt humör.

Det är du som väljer om du vill vara på bra eller dåligt humör.

Till syvende och sist är det ditt val hur du lever ditt liv.

Jag funderade över vad Kalle hade sagt.

Strax därefter lämnade jag företaget för att starta eget. Vi tappade kontakten, men jag tänkte ofta på honom när jag gjorde ett val i förhållande till livet, istället för att bara reagera på det.

Många år senare hörde jag att Kalle var inblandad i en allvarlig olycka med ett fall på 20 meter från en radiomast. Efter 18 timmars operation och flera veckor på intensiven, blev Kalle utskriven från sjukhuset med skenor längs ryggen.

Jag träffade Kalle ca sex veckor efter olyckan. Då jag frågade honom hur han mådde, svarade han: ’Om jag mådde bättre skulle jag ha varit tvillingar. Vill du se ärren?’

Jag avböjde erbjudandet om att se ärren, men frågade honom om vad som försiggick i huvudet på honom under olyckan.

’Det första jag tänkte på var på min ännu ofödda dotter’, svarade Kalle.

’Så medan jag låg på marken mindes jag att jag hade två val. Jag kunde välja att leva eller jag kunde välja att dö. Jag valde att leva’.

’Var du inte rädd? Blev du inte medvetslös?’ frågade jag

Kalle fortsatte: ’Ambulanspersonalen var fantastisk. De sa hela tiden att allt kommer att gå bra. Men då de rullade in mig på akutmottagningen och jag såg uttrycken i läkarnas och sjuksköterskornas ansikten, blev jag vettskrämd. I deras ögon stod skrivet: ’Han är döende’. Jag visste att jag måste göra något.

Vad gjorde du då?’, frågade jag.

Nå, det var en sjuksköterska som skrek frågor till mig’, sa Kalle.

Hon frågade om jag var allergisk mot något.

Ja’, svarade jag. Läkarna och sjuksköterskorna stannade upp medan de väntade på mitt svar.

Jag tog ett djupt andetag och ropade: ’Tyngdkraften’.

Genom deras skratt sa jag till dem: ’Jag väljer att leva. Operera mig som om jag var levande, inte död’.

Kalle överlevde tack vare läkarens skicklighet, men också på grund av sin fantastiska inställning.

Jag lärde av honom att varje dag kan vi välja att leva fullt ut.

Inställningen är, trots allt, allt.

Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga’. Matteus 6:34

Egentligen är dagen idag den morgondag som du bekymrade dig för igår.

När det känns för j-ligt, tänk så här.....

Jag är tacksam

...... för tonåringen som gnäller för att han måste diska för då är han hemma och inte ute på gatorna.

....för skatterna jag betalar för det betyder att jag har ett jobb.

... för att jag måste städa efter en fest för det betyder att jag har vänner.

....för att kläderna är lite trånga för det betyder att jag har mat på bordet.

... för att gräsmattan behöver klippas , fönster tvättas och hängrännor som måste rensas, jag har ett eget hem.

...för skuggan som bevakar mitt arbete, det betyder att jag är ute i solen.

... för alla klagomål på politiker för det betyder att vi har fri yttranderätt.

... för att parkeringsplatsen är längst bort för det betyder att jag har råd att ha bil.

... för min höga elräkning, den betyder att jag har det varmt.

... för kvinnan i bänken bakom mig i kyrkan som sjunger falskt för det betyder att jag kan höra.

... för tvätthögen på bordet för det betyder att jag har kläder att ta på mig

... för trötthet och värkande muskler i slutet av dagen - jag har kunnat arbeta hårt.

... för väckarklockan som ringer på morgonen, jag lever.
Uppmuntrande text, tack mannen! :)

Jag brukar dra med någon polare till sjön och fotografera/spamma kolo/facebook/tröstäta/deppa ihop framför spoitify. Långt ifrån optimalt, but I like it! :)

kebabfadern
2010-10-21, 22:34
brukar bli antingen dubbla snusar, trycka sötsaker eller slita. När det är riktigt illa blir det allt på samma gång.

Vunnis
2010-10-21, 22:47
Om man vill göra det så enkelt att alla känslor ingår i kategorin lycka/olycka så ja, men då tappar ordet snabbt sin mening.
Nja, nu tog du i. Lugn är väl ändå en ganska grundläggande del av vad många vill ha i vardagen för att klassa sig som lyckliga? Man vill inte stressa ihjäl sig på jobbet, man vill gärna slippa oroa sig över pengar och om man har råd med mat för dagen och man vill inte gärna ha "för mycket" att göra, typ jobba 06:00-20:00 för att sedan bara komma hem och äta/sova/repetera.
Lugn som att man slipper oro, kan umgås med nära och kära och göra sånt man tycker om. :)

Mystik, en känsla av att bara veta en del av något du inte kan förstå. Det är något jag verkligen gillar med livet.
Den är nog mer annorlunda än lugn kan jag tänka mig, men gör det dig lycklig så är ju det jättebra - kör på! :D

spann
2010-10-21, 22:52
jag är faktiskt typ alltid glad, är la cp störd lr nått men känner mig i princip alltid glad:) och blir jag sur så går de över efter ett gäng minuter.. beror lite på hur

men e ja inte glad, så kan de va att ja e trött lr hungrig, då kan ja sova.. annars funkar de att bara vara me polare, kommer alltid på bättre tankar då! eller bara tänka på om man nu har någon form av plan tills helgen, typ om man ska ut å är suuupertaggad, då kan ja till å me bli tårögd :)

men får man värsta dampet på de där hemma så dra å träna, när man sen kommer tebax minns man inte vfr man va sur å bara softar ;p

feyin
2010-10-22, 08:46
Detta må låta sjukt, men jag låtsas som jag är huvudperson i en tv-serie. Att jag kollar på mig själv och tänker vad jag bör göra för att komma ut ur situationen. :D

C.E.J.
2010-10-22, 11:50
Detta må låta sjukt, men jag låtsas som jag är huvudperson i en tv-serie. Att jag kollar på mig själv och tänker vad jag bör göra för att komma ut ur situationen. :D

http://www.youtube.com/watch?v=_-Zp9t8P8Ws

Psyla
2010-10-22, 12:54
koffein...världens bästa drog

wo0ord
2010-10-22, 16:00
Uppmuntrande text, tack mannen! :)

Tycker man uppskattar livet lite mer när man läst den texten :) Folk klagar allt för mycket nuförtiden, man borde vara glad för det man har och inse hur bra man har det.

Nina L
2010-11-08, 09:08
Detta må låta sjukt, men jag låtsas som jag är huvudperson i en tv-serie. Att jag kollar på mig själv och tänker vad jag bör göra för att komma ut ur situationen. :DUnderbart. Det måste ju funka för man tvingas se sig själv utifrån.

Anton Fräs
2010-11-08, 09:14
Jag brukar gå igenom min ganska noggrannt intränande ångestrutin med ett flertal nyckelfraser/nyckelord som har stor betydelse för mig.

Sparven från Minsk
2010-11-08, 14:10
Godis och ser på något avsnitt av en bra serie/köper hem en rolig tidning.