handdator

Visa fullständig version : Axlarna släpar


Gurram
2010-10-20, 07:39
Hej!

Jag har tränat på ett bra tag nu men känner att axlarna verkligen inte hinner med i utvecklingen. Jag har testat de flesta övningarna från övningsbanken men undrar om ni har några axelövningar som verkligen ger KONTAKT? Jag har nästan aldrig träningsvärk i axlarna så jag måste aktivera musklerna på fel sätt antar jag.

anaconda90
2010-10-20, 10:34
Hej!
Jag har nästan aldrig träningsvärk i axlarna så jag måste aktivera musklerna på fel sätt antar jag.

Träningsverk har absolut ingenting med muskelbyggandet att göra.

Morrris
2010-10-20, 10:38
Om du bara vill bygga, skippa pressarna några månader. Nöt sidolyft i olika variationer.

prOtotype
2010-10-20, 10:45
Någon annan tipsade mig om att göra arnoldpressar istället för axelpressar, vilket kändes mycket bättre och jag upplever en helt annan trötthet i axlarna efter det. Fick mest ont av att göra hantelpressar.

samsung
2010-10-20, 11:09
Press bakom nacken, tunga sidolyft superset med strikta sidolyft satte fart på mina axlar rejält

joasimo
2010-10-20, 12:09
Om du bara vill bygga, skippa pressarna några månader. Nöt sidolyft i olika variationer.

+1, men gärna några pressar bakom nacke i smith också. Det har fått fart på mina axlar!

BobaFett
2010-10-20, 12:25
Om du bara vill bygga, skippa pressarna några månader. Nöt sidolyft i olika variationer.

Skumt, jag upplever det helt tvärtom. Jag körde bara varianter av sidolyft för mina axlar och de släpade men de exploderade när jag började med axelpressar, stång och hantel.

Träningsverk har absolut ingenting med muskelbyggandet att göra.

Källa på det? Så vitt jag vet går åsikterna skilda om det och det finns inga bevis än.

Någon annan tipsade mig om att göra arnoldpressar istället för axelpressar, vilket kändes mycket bättre och jag upplever en helt annan trötthet i axlarna efter det. Fick mest ont av att göra hantelpressar.

Skumt, har läst att man ska undvika arnoldpressar p.g.a. just skada.

Press bakom nacken, tunga sidolyft superset med strikta sidolyft satte fart på mina axlar rejält

Press bakom nacken är en till övning som man ska vara försiktig med p.g.a. risk för skada. Skadade mig själv på just den övningen.

samsung
2010-10-20, 12:33
Press bakom nacken är en till övning som man ska vara försiktig med p.g.a. risk för skada. Skadade mig själv på just den övningen.

Väntade bara på den kommentaren. Är man inte viktkåt som 99% av alla desperata 15åringar på gymmet och kör övningen med korrekt teknik ser jag inga bekymmer med den, faktum är att mina 2 års axelproblem slutade strula då jag började pressa bakom nacken, logiskt eller inte, så funkar jag och förmodligen fler än mig.

feyin
2010-10-20, 12:37
Det som fick mig att kliva över platån i axlarna var att köra militärpressarna riktigt strikt. Nudda bröstet i botten sakta upp till utsträckta armar, sakta ner nudda bröstet sen repetera. Innan körde jag bara 75% av rörelsen i en s.k "pumprörelse".

Bluesparv
2010-10-20, 16:35
Väntade bara på den kommentaren. Är man inte viktkåt som 99% av alla desperata 15åringar på gymmet och kör övningen med korrekt teknik ser jag inga bekymmer med den, faktum är att mina 2 års axelproblem slutade strula då jag började pressa bakom nacken, logiskt eller inte, så funkar jag och förmodligen fler än mig.

Handlar väl även rimligtvis om rörlighet i axeln/bröstet?

mixedskills
2010-10-20, 18:10
... som det ser ut, variation är nyckeln till framgång.

Många "bygga-grova-axlar" artiklar brukar annars börja med att ta upp att axlar tränas generellt för mycket. Tror nog det kan ligga en del sanning i det.

Hursom, lättare för någon å hjälpa om TS vill plita ned sitt schema samt hur länge denne tränat, i sånna här frågor.

bizniz
2011-01-28, 05:35
Någon annan tipsade mig om att göra arnoldpressar istället för axelpressar, vilket kändes mycket bättre och jag upplever en helt annan trötthet i axlarna efter det. Fick mest ont av att göra hantelpressar.

+1, ger en helt annan kontakt för mig.