handdator

Visa fullständig version : Yrsel när jag lyfter?


Jenan
2010-10-20, 07:11
Jag har den senaste tiden då jag går till gymmet drabbats av en obehaglig känsla då jag börjar på med vikterna, det känns som att jag faller trots att jag står stadigt med båda fötterna på golvet. I de övningar jag sitter ner känner jag också av det, men inte lika påtagligt.

Brukar springa 10-30 min på löpbandet, och där känner jag aldrig av nåt, trots att jag kan ha rejält med både fart och lutning på så det ska bli lite jobbigt, men direkt jag tar tag i en vikt börjar det.

Jag har inte kunnat träna så regelbundet den senaste tiden pga allergi och förkylningar, men de gånger jag har kommit iväg har jag satsat mycket på rygg och axlar. Det jag funderat på lite själv är att om jag kanske inte har stretchat tillräckligt så det har blivit för "spänt" uppe runt nacken och det på nåt sätt täpper till cirkulationen och orsakar yrseln..? Jag kan inget om sånt här, detta är bara mitt eget flum...

Forqie
2010-10-20, 07:36
Den vanligaste orsaken till yrsel är att du håller andan och får lite av en blackout när trycket släpps, tror jag.
Prova andas in på excentriska(när musklerna drar ut sig) av övningen och ut när du pressar/drar

JoeyP
2010-10-20, 07:36
Låter märkligt.
Jag har blivit svimfärdig en gång. Det var när jag maxade i knäböj.
Gör jag aldrig om igen :D