handdator

Visa fullständig version : Putande mage


floydm
2010-10-19, 23:26
Tjena, har alltid undrat varför min mage putar så mycket, mycket ovanligt när jag jämför mig med andra.

På morgonen ser det strålande ut, man vaknar upp med ett leende när man ser den fina magen, men senare under dagen så återgår den bara till det normala, alltså att den putar. Efter en vanlig middag så kan den puta enormt, på gränsen till att jag ser ut o vara gravid.

Vad kan det bero på? Sover jag för lite? Dricker jag för mycket vatten? Dålig ämnesomsättning eller något likande (troligt eftersom min mage är väldigt seg, har lidit med det i många år)? Har även läst att man kan ha något som kallas "sockersvamp", (källa: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article285280.ab), kan möjligtvis ha det eftersom jag tidigare åt mycket skräpmat och skötte kosten i övrigt väldigt dåligt. Eller har jag helt enkelt för mycket bukfetma eller något sånt? Jag har ingen aning, men behöver hjälp!! Min teori är kanske att maten stannar för länge i magen vilket i sin tur gör att buken ser stor ut. Om ni tycker jag ska söka läkare så skriv det, eftersom jag har ingen aning om detta kan vara något allvarligt eller inte, men kan berätta iaf att det stör mig väldigt mycket och jag skulle vilja lösa problemet.

Kan tillägga att jag snart fyller 18, strax under 180 cm lång och väger ca 63-65kg.

ha:cl
2010-10-19, 23:39
Vet en som har samma problem.

Gå och uppsök läkare.

supercharge
2010-10-20, 01:43
Nu är väl grundrådet i allt sånt här att inte under några omständigheter ta något som står i Aftonbladet på allvar.

Men du känner väl om det är fett eller inte? Nu väger du ju väldigt lite men man kan ju fortfarande vara smalfet om man är otränad. I kombination med dålig hållning.

Nykropp
2010-10-20, 13:31
Mjölkmage?

mikaelj
2010-10-20, 13:37
Vad äter du en typisk dag?

floydm
2010-10-20, 20:05
Tror inte att jag har mjölkmage, har undvikit mjölk och ost t.ex ett bra tag och inte sett några positiva resultat pga det.

Vad äter du en typisk dag?

Numera ser det ut så här ungefär:

En liten portion havregrynsgröt eller rågflingor på morgonen (ibland ingen frukost alls, dock inträffar det sällan).

Skippar lunchen, äter istället efter att jag varit i skolan och därefter gymmat. Käkar då oftast proteinrik mat, såsom fisk, kyckling, keso, ägg osv. Brukar ibland bli stora portioner, och ibland mindre. Därefter som kvällsmål brukar jag äta olika slags frukter och ibland lite mat som blivit över, ta en mini keso eller något annat liknande.

Kan till sist tillägga att jag drycker mycket vatten!

kalaskonrad
2010-10-20, 20:15
Känner igen mig, har samma "problem" när jag bulkar, för mig beror det helt enkelt på att det är maten som trycker ut magen en del. Åtgärdas ganska enkelt med att hålla en bra hållning

difeddy
2010-10-20, 20:19
Tror inte att jag har mjölkmage, har undvikit mjölk och ost t.ex ett bra tag och inte sett några positiva resultat pga det.



Numera ser det ut så här ungefär:

En liten portion havregrynsgröt eller rågflingor på morgonen (ibland ingen frukost alls, dock inträffar det sällan).

Skippar lunchen, äter istället efter att jag varit i skolan och därefter gymmat. Käkar då oftast proteinrik mat, såsom fisk, kyckling, keso, ägg osv. Brukar ibland bli stora portioner, och ibland mindre. Därefter som kvällsmål brukar jag äta olika slags frukter och ibland lite mat som blivit över, ta en mini keso eller något annat liknande.

Kan till sist tillägga att jag drycker mycket vatten!

Rent spontant verkar det som att du äter toklite mat totalt sett. Dietar du, möjligen?

Annars har kalaskonrad rätt, samma sak hos mig.

Känner igen mig, har samma "problem" när jag bulkar, för mig beror det helt enkelt på att det är maten som trycker ut magen en del. Åtgärdas ganska enkelt med att hålla en bra hållning

floydm
2010-10-20, 20:56
Nej då, jag dietar inte. Brukar bli mycket mat efter gympassen, därför äter jag mindre på morgonen och kvällen..

Känner igen mig, har samma "problem" när jag bulkar, för mig beror det helt enkelt på att det är maten som trycker ut magen en del. Åtgärdas ganska enkelt med att hålla en bra hållning

Kan stämma, det kan ju verkligen vara så att maten trycker ut magen för mig. Får kanske försöka äta oftare fast i mindre portioner? Även om det är något som inte skulle passa mig, men jag kanske får testa det i en vecka eller två..

kalaskonrad
2010-10-21, 07:12
Kan stämma, det kan ju verkligen vara så att maten trycker ut magen för mig. Får kanske försöka äta oftare fast i mindre portioner? Även om det är något som inte skulle passa mig, men jag kanske får testa det i en vecka eller två..

Om det inte passar att käka ofta kan du istället lägga till mycket mer fett i kosten. Det tar ju som känt upp mycket mindre volym på samma mängd kalorier:)

z_bumbi
2010-10-21, 07:37
Det låter mer som att du överdriver något som är helt normalt än något annat, med tanke på den lilla mängden mat du äter så kan det också vara så att kroppen helt enkelt reagerar på det förhållandet.
Att hoppa frukost och lunch och sen äta all mat i ett mål ger också all volym i form av mat vid ett tillfälle så hur ser det ut om du fördelar maten jämnare under dagen?

Barca
2010-10-21, 11:21
Du verkar äta ganska så fettsnålt? Eller är det fet fisk? Är det något du har på gröten som är fett? Nötter?
Det inte är speciellt snällt mot exempelvis tarmarna att äta väldigt fettsnålt