handdator

Visa fullständig version : Fear Factory - Mechanize


Sniggel
2010-10-19, 17:04
Bästa albumet sen Obsolete?
Discuss...

j0KKUxY0UDg

Grotesk
2010-10-19, 17:16
Nu har jag inte lyssnat på Fear Factory sedan jag spelade Demolition Racer på Dreamcast (very nice) men de var helt okej. Sången känns lite för "nu" bara men jag vet inte - de kanske alltid låter så?

Sniggel
2010-10-19, 17:32
Albumet känns väldigt mycket "fear factory".
Förstår vad du menar med "nu". Men de har låtar av lite annan karaktär också.
Fast det jag gillar bäst med fear factory är just tempot, trummorna, det lite industriella inslagen samt Burtons olika röstlägen (aggressiv/skrikande eller melodisk).
Deras tidigaste album är mer aggressiva (Soul of a New Machine t ex) och de har haft några ganska softa album (Digimortal, Transgression) som kanske inte var lika mycket att hänga i granen.
Detta albumet känns som en Demanufacture (vilket jag tycker är deras absolut bästa album) fast mer aggressivt.

Arf Pingvin
2010-10-19, 18:40
Det här hade jag helt missat. Lyssnat på Fear Factory sedan Demanufacture kom ut. Om de låter nu så beror det på att nu har kopierat Fear Factory. Jag tycker det är synd att Herrera inte sitter bakom trummorna på nya skivan. Lyckades få till en egen stil genom att spela som en jävla maskin. Fast det är svårt att klaga på ersättaren Hoglan *cupid*

Fast mitt favoritcitat angående Fear Factory är dock det här från en recension av Meshuggahs DEI:

While industrial metallers Fear Factory have attempted to tackle similar themes, Meshuggah outclasses them on all fronts, proved by the stunning brilliance of Destroy Erase Improve." - allmusic guide :hbang:

Edit: Att de använder 8-strängade gitarrer och får fram ett sound som låter exakt som Meshuggah är ju lite roligt såhär i efterhand. (lyssnar på första spåret)

hejhopp79
2010-10-19, 18:43
Har FF släppt en ny platta alltså?

Obsolete var en fin skiva för övrigt.

hejhopp79
2010-10-19, 18:45
Bra låt!

Jag gillar det drivna metal-hardcore öset de lagt sig till med. Sen är ju mycket av nutida hård musik en smältdegel av hardcore och metal.

Arf Pingvin
2010-10-20, 19:14
Har inte haft tid lyssna på alla spår men jag gillar den nya skivan hittils. Tumme upp.

Ape3
2010-10-20, 20:39
Ett mycket bra album. Hogland är för jäkla bra, fast jag kommer sakna Strapping Young Lad. Herreras nya band (Arkaea) är ju inte alls bra i mina ögon.

Biceps
2010-10-20, 20:51
Riktigt bra låt. Hoppas de lägger upp skiten på Spotify snart.

Obsolete finns med i min industriplaylist sen länge