handdator

Visa fullständig version : Hjälp med åtal...


GSPMMA
2010-10-19, 15:08
Tjena. Kommer kallas in till polisförhör inom kort angående ett knivhot. Satte kniv mot en killes hals efter provokation (från hans sida), samt att jag kände mig hotad. Är orolig för påföljden. Jag var över 21 år vid brottstillfället. Vad tror ni brottsrubriceringen blir? Vad är tänkbart straff? Är tidigare ostraffad. Känns som att ett fängelsestraff är tänkbart trots omständigheterna...suck

Mvh GSP

Nitrometan
2010-10-19, 15:14
GSP is not impressed...

Brott mot knivlagen.

Olaga hot.

Vållande till kroppsskada.

Kanske nåt annat är tänkbart också.

John M
2010-10-19, 15:21
Tjena. Kommer kallas in till polisförhör inom kort angående ett knivhot. Satte kniv mot en killes hals efter provokation (från hans sida), samt att jag kände mig hotad. Är orolig för påföljden. Jag var över 21 år vid brottstillfället. Vad tror ni brottsrubriceringen blir? Vad är tänkbart straff? Är tidigare ostraffad. Känns som att ett fängelsestraff är tänkbart trots omständigheterna...suck

Mvh GSP


Varför hade du kniv med dig? Nu har du ju skriftligen erkännt det på ett forum också. Det blir nog kåken och böter skulle jag tro.


Kåken: Bättre käk än du fick i skolan + gratis gymkort å boende. Försök att se det positiva i det :D

Oxe
2010-10-19, 15:22
Du gjorde ju det inte ordentligt iaf ... då skulle dom inte anmält...

kelk
2010-10-19, 15:23
Bara en punani drar kniv. Hoppas du blir fälld på samtliga åtalspunkter.

Hamsterkakan
2010-10-19, 15:28
cool_kille_drar_kniv_string

GSPMMA
2010-10-19, 15:32
Haha tror knappast dom genomsöker min dator för det, men kan ändå inte neka till brottet eftersom det finns rätt många vittnen med.

Varför hade du kniv med dig? Nu har du ju skriftligen erkännt det på ett forum också. Det blir nog kåken och böter skulle jag tro.


Kåken: Bättre käk än du fick i skolan + gratis gymkort å boende. Försök att se det positiva i det :D

kidneyinlodz
2010-10-19, 15:33
Fängelsestraff kommer det näppeligen att bli, iaf inte sålänge den andre killen var oskadad. Men hade du skadat honom hade du förmodligen suttit häktad nu så det enda du åker på är knivlagen och hot. Min professionella gissning är samhällstjänst och böter.

GSPMMA
2010-10-19, 15:33
GSP is not impressed...

Brott mot knivlagen.

Olaga hot.

Vållande till kroppsskada.

Kanske nåt annat är tänkbart också.

Hur kan det bli vållande till kroppsskada? Killen fick inte en enda skråma. Men är fängelse ett tänkbart straff, eller är villkorlig dom alternativt skyddstillsyn mer rimligt i mitt fall??

Parabellum
2010-10-19, 15:40
Det lutar starkt åt olaga hot.

Du har lyft ett vapen mot honom som var ägnat att framkalla allvarlig fruktan.

Mycket kommer att stå och falla på bevis i form av vittnen.
Är du tidigare ostraffad och har ett ordnat liv i övrigt lär du inte få något annat än böter och/eller villkorlig dom. Hoppas inte för mycket dock.

Det blir väldigt svårt för dig att hävda nödvärn av något slag då du hellre skulle kunnat springa därifrån eller knuffa bort honom om han nu var "på dig". Man går inte och hotar någon med kniv mot hals och hävdar självförsvar så att säga. Att du blev provocerad hjälper dig inte heller då kniv mot halsen är en mycket drastisk åtgärd.

Har du psykisk sjukdom av något slag som påverkade dig under tillfället lär du få kraftig strafflindring om du hade svårt att uppfatta situationen och agera därefter.

Pepz
2010-10-19, 15:41
nej du lär inte få fängelse- tyvärr.

att ens ha kniv på sig är så fullkomligt ointelligent så jag finner knappt ord...

Jorgen
2010-10-19, 16:21
att ens ha kniv på sig är så fullkomligt ointelligent så jag finner knappt ord...

+1

GSPMMA
2010-10-19, 16:36
Det lutar starkt åt olaga hot.

Du har lyft ett vapen mot honom som var ägnat att framkalla allvarlig fruktan.

Mycket kommer att stå och falla på bevis i form av vittnen.
Är du tidigare ostraffad och har ett ordnat liv i övrigt lär du inte få något annat än böter och/eller villkorlig dom. Hoppas inte för mycket dock.

Det blir väldigt svårt för dig att hävda nödvärn av något slag då du hellre skulle kunnat springa därifrån eller knuffa bort honom om han nu var "på dig". Man går inte och hotar någon med kniv mot hals och hävdar självförsvar så att säga. Att du blev provocerad hjälper dig inte heller då kniv mot halsen är en mycket drastisk åtgärd.

Har du psykisk sjukdom av något slag som påverkade dig under tillfället lär du få kraftig strafflindring om du hade svårt att uppfatta situationen och agera därefter.

Okej, skönt att jag förmodligen slipper fängelse iallafall, skulle kännas väldigt tråkigt att behöva det. Hade annars räknat med en månad eller så ifall åklagaren skulle yrka på grovt olaga hot i och med kniven mot strupen. Situationen känns jävligt trist, då jag anser att jag inte hade mycket val. Hoppas bara klara mig så lindrigt undan som det går. Att skaka galler vore riktigt jobbigt.

a-johansson
2010-10-19, 16:43
Okej, skönt att jag förmodligen slipper fängelse iallafall, skulle kännas väldigt tråkigt att behöva det. Hade annars räknat med en månad eller så ifall åklagaren skulle yrka på grovt olaga hot i och med kniven mot strupen. Situationen känns jävligt trist, då jag anser att jag inte hade mycket val. Hoppas bara klara mig så lindrigt undan som det går. Att skaka galler vore riktigt jobbigt.

Med risk för att få en kniv mot strupen, men du borde skaka galler. Dårar som drar kniv (försök inte säga att situationen inte gav dig något val, för du hade ingen pistol mot tinningen), ska skaka galler - länge. Riktigt länge. Dårar.

Ungrim
2010-10-19, 16:45
Varför gick du omkring med kniv??

Ute på älgjakt i skogen??
Hemma hos någon och snickrade??

GSPMMA
2010-10-19, 16:51
Med risk för att få en kniv mot strupen, men du borde skaka galler. Dårar som drar kniv (försök inte säga att situationen inte gav dig något val, för du hade ingen pistol mot tinningen), ska skaka galler - länge. Riktigt länge. Dårar.

Dom var 3 stycken, och helt ärligt (jag tjänar inte ett skit på att spela tuff eller ljuga på internet då jag är helt anonym), så ville jag inte skada den personen som var mest aktiv och upplevdes som mest hotfull. Har tränat kampsport tidigare och varit rätt duktig, så jo jag kan försvara mig så det räcker och blir över. Jag ville helt enkelt inte ha något handgemäng. Folk kanske anser det är fegt med kniven, men jag har blivit överfallen av gäng med betydligt fler än vad man klarar av tidigare, då 7-8personer är omöjligt att ha omkull ensam. 3 fulla bonnläppar är däremot inget problem, men i situationen trodde jag helt enkelt att det mildaste var att skrämma skiten ur honom. Dock var det kanske fel, jag vet inte.

ViKKaN
2010-10-19, 16:51
Okej, skönt att jag förmodligen slipper fängelse iallafall, skulle kännas väldigt tråkigt att behöva det. Hade annars räknat med en månad eller så ifall åklagaren skulle yrka på grovt olaga hot i och med kniven mot strupen. Situationen känns jävligt trist, då jag anser att jag inte hade mycket val. Hoppas bara klara mig så lindrigt undan som det går. Att skaka galler vore riktigt jobbigt.

*bs*


Dom lär väl max tvinga dig att äta en hel butterkaka, så du får riktigt ont i magen...

hultman
2010-10-19, 17:04
Dra ihop en riktigt bra ursäkt till varför du hade kniv och överdriv hotbilden. Vet förstås inte hela scenariot men bara en ***** anmäler en kille som ger igen när han själv lekt häftig.

Tror du åker på knivlagen och olaga hot. Tror du slipper kåken, i värsta fall villkorligt eller boja. Hoppas du klarar dig.

Gabber
2010-10-19, 17:07
Dom var 3 stycken, och helt ärligt (jag tjänar inte ett skit på att spela tuff eller ljuga på internet då jag är helt anonym), så ville jag inte skada den personen som var mest aktiv och upplevdes som mest hotfull. Har tränat kampsport tidigare och varit rätt duktig, så jo jag kan försvara mig så det räcker och blir över. Jag ville helt enkelt inte ha något handgemäng. Folk kanske anser det är fegt med kniven, men jag har blivit överfallen av gäng med betydligt fler än vad man klarar av tidigare, då 7-8personer är omöjligt att ha omkull ensam. 3 fulla bonnläppar är däremot inget problem, men i situationen trodde jag helt enkelt att det mildaste var att skrämma skiten ur honom. Dock var det kanske fel, jag vet inte.

Jadu, vill inte komma o försvara att du haft kniv på dig. Har själv gått runt med kniv utan att tänka på att den kan skada om man hamnar i fel läge. Sen beror det såklart på dig själv men har man o blir hotad kanske man är frestad att spela tuff.

Du om du nu inte ljuger träffade på folk som var hotfulla osv, varför inte bara gå därifrån?

Jag har gått o lekt med tanken i flera år att det ska hända mig. Jag vet inte/kan inte uttala mig vad jag kommer göra. Första är väl att bara vända ryggen o gå men det kan ju trigga en hel del hos tuffa gäng.

Nu vet jag inte, ingen kan veta, om du har fått sådan enorm hot mot dig att du tvingas dra kniv. Dessutom säger du att du kan kampsport?
Jag kan inte ett skit och skulle något liknande hända kommer min ilska att ta över.

Det betyder ju att du antingen inte kan hantera sådan situation eller så spelade du tuff medvetet?

Hur som helst, det var dumt och är nu passerad utan att någon skadat. Enda som kvarstår är ju din dom vilket blir böter, det är just därför de anmäler också.

Tuffa gäng anmäler inte nämligen, de kommer efter dig dagen efter. Det här är pojkar som nu tänker tjäna pengar på dig då dem sett ett tillfälle. För om ingen skadats och de varit fulla så kunde dem lika gärna släppt skiten.

Men nu istället ger de igen för det du gjorde fast rättslig väg. Blir inte fängelse för detta tro mig, blir dagsböter och ganska hög förutsatt att du har inkomst osv.

Kanske tom skadestånd till ungarna OCH dagsböter.

Be happy, allt går över o släng kniven.

fiskebulle
2010-10-19, 17:09
Hur kommer det sig att du hade kniv på dig då? (Jag är bara nyfiken)
Personligen så brukade jag alltid ha kniv på mig på dagarna - Men det var mera verktyg än vapen.

GSPMMA
2010-10-19, 17:09
Dra ihop en riktigt bra ursäkt till varför du hade kniv och överdriv hotbilden. Vet förstås inte hela scenariot men bara en ***** anmäler en kille som ger igen när han själv lekt häftig.

Tror du åker på knivlagen och olaga hot. Tror du slipper kåken, i värsta fall villkorligt eller boja. Hoppas du klarar dig.

Jo, det kan vara smart. Exakt, ute och spelar tuff för sina kompisar, muckar gräl och springer sen bölande till snuten. Patetiskt.

Jo jag hoppas verkligen på villkorlig dom. Vore riktigt skönt, men ändå surt att bli straffad.

Tack för respons, jag uppskattar det!

Gabber
2010-10-19, 17:10
Dra ihop en riktigt bra ursäkt till varför du hade kniv och överdriv hotbilden. Vet förstås inte hela scenariot men bara en ***** anmäler en kille som ger igen när han själv lekt häftig.

Tror du åker på knivlagen och olaga hot. Tror du slipper kåken, i värsta fall villkorligt eller boja. Hoppas du klarar dig.

Snarare ska han be om ursäkt och svälja sin stolthet då han gjort fel här. De kommer njuta och han kommer lida, så är det. Men kanske kan åklagaren spelas över så istället än rena lögner, sånt hör de varje dag.

Rikard Jansson
2010-10-19, 17:14
Jag kanske har missat något, men visst finns det väl situationer där - om man har en kniv på sig - blir tvungen att försvara sig med mer än knytnävar och då drar kniv? Man får väl för det mesta försätta sig själv i sådana situationer men det är ju inte helt omöjligt att man råkar ut för dem som oskyldig?

Obs. jag går inte runt med kniv, någonsin. Just saying

GSPMMA
2010-10-19, 17:15
Jadu, vill inte komma o försvara att du haft kniv på dig. Har själv gått runt med kniv utan att tänka på att den kan skada om man hamnar i fel läge. Sen beror det såklart på dig själv men har man o blir hotad kanske man är frestad att spela tuff.

Du om du nu inte ljuger träffade på folk som var hotfulla osv, varför inte bara gå därifrån?

Jag har gått o lekt med tanken i flera år att det ska hända mig. Jag vet inte/kan inte uttala mig vad jag kommer göra. Första är väl att bara vända ryggen o gå men det kan ju trigga en hel del hos tuffa gäng.

Nu vet jag inte, ingen kan veta, om du har fått sådan enorm hot mot dig att du tvingas dra kniv. Dessutom säger du att du kan kampsport?
Jag kan inte ett skit och skulle något liknande hända kommer min ilska att ta över.

Det betyder ju att du antingen inte kan hantera sådan situation eller så spelade du tuff medvetet?

Hur som helst, det var dumt och är nu passerad utan att någon skadat. Enda som kvarstår är ju din dom vilket blir böter, det är just därför de anmäler också.

Tuffa gäng anmäler inte nämligen, de kommer efter dig dagen efter. Det här är pojkar som nu tänker tjäna pengar på dig då dem sett ett tillfälle. För om ingen skadats och de varit fulla så kunde dem lika gärna släppt skiten.

Men nu istället ger de igen för det du gjorde fast rättslig väg. Blir inte fängelse för detta tro mig, blir dagsböter och ganska hög förutsatt att du har inkomst osv.

Kanske tom skadestånd till ungarna OCH dagsböter.

Be happy, allt går över o släng kniven.

Min avsikt var inte att spela tuff, jag var ute på promenad en lördagkväll, några jävla pajjasar förolämpar mig gång på gång. Vid första tillfället gick jag, stötte sedan på dom 10 minuter senare och dom fortsatte hetsa. Då följer dom efter mig, jag blir lack och känner mig hotad och drar kniven och går mot dom, sätter den mot halsen på han, och drar. End of story.

Anledningen till varför jag bar kniv är pga att jag flertalet tillfällen blivit överfallen av gäng med 7-8 personer. Förstår inte varför jag drabbas. Och nej jag har ej provocerat eller ser utstickande ut. Förmodligen bara otur.

Och personen i fråga sket i princip ner sig såg det ut som, så jag antar att det inte har med skadestånd utan att han anmält pga att han vill ha upprättelse.

Okej låter både bra och dåligt med böterna men.

Gabber
2010-10-19, 17:17
Min avsikt var inte att spela tuff, jag var ute på promenad en lördagkväll, några jävla pajjasar förolämpar mig gång på gång. Vid första tillfället gick jag, stötte sedan på dom 10 minuter senare och dom fortsatte hetsa. Då följer dom efter mig, jag blir lack och känner mig hotad och drar kniven och går mot dom, sätter den mot halsen på han, och drar. End of story.

Anledningen till varför jag bar kniv är pga att jag flertalet tillfällen blivit överfallen av gäng med 7-8 personer. Förstår inte varför jag drabbas. Och nej jag har ej provocerat eller ser utstickande ut. Förmodligen bara otur.

Och personen i fråga sket i princip ner sig såg det ut som, så jag antar att det inte har med skadestånd utan att han anmält pga att han vill ha upprättelse.

Okej låter både bra och dåligt med böterna men.

Fortfarande har du ju gjort fel eller hur? Man drar inte kniv i detta fina land thats it. Hur fucked up det än kan bli. I mitt hemland får man enligt lag försvara sig med alla medel men det är ju lite fucked också.

Du får helt enkelt skaffa dig attityd och inte behöva kniv varje gång. Lämna skiten hemma hädanefter.

fiskebulle
2010-10-19, 17:19
Äsch, tycker du ska skaffa en BFG istället. Ingen som kommer att mucka då.

http://mrbp.eu/wp-content/2006/08/bfg.jpg

Arf Pingvin
2010-10-19, 17:23
Eftersom du kan kampsport enligt egen utsago och råkat ut för gäng som vill bråka med dig kan jag bara dra slutsatsen att du söker bråk. För det händer inte vanliga människor. Att du dessutom bar kniv säger mig att du verkligen inte tänker vika undan om det vankas bråk. Du kunde ha undvikit situationen genom att ta dig därifrån. Men du väljer att stanna för att visa dig tuff. Egentligen är du feg för du har trots allt kniv på dig och är beredd att använda den för att hota andra. Men inte nog med det. Du är dum också. Du satte dig själv i en situation att de var tre som garanterat skulle kunna vittna mot dig och du är ensam utan någon som kan vittna till din fördel. Så på det stora hela har du bara dig själv att skylla. Klant.

Edit: De är såklart riktiga fegisar de också som anmäler. Men trots allt är det en bra sak för du hade kunnat vara en komplett dåre som knivar nån på riktigt nästa gång. Nu kanske du tänker till och lämnar snickeriverktygen hemma.

Baan
2010-10-19, 17:23
Jag kanske har missat något, men visst finns det väl situationer där - om man har en kniv på sig - blir tvungen att försvara sig med mer än knytnävar och då drar kniv? Man får väl för det mesta försätta sig själv i sådana situationer men det är ju inte helt omöjligt att man råkar ut för dem som oskyldig?

Obs. jag går inte runt med kniv, någonsin. Just saying

Då åker man på knivlagen, men möjligtvis kan det andra gå på nödvärn och dylikt. Men det kanske är lugnt om man i det läget tvingas använda kniven...

pedersen1980
2010-10-19, 17:31
Ångrar du att du hade kniv med dig?

John M
2010-10-19, 17:33
OK om det verkligen var dom som tog initiativet att bråka så får dom skylla sig själv tycker jag.

Dock så är det olagligt att bära kniv så självfallet ska du åka dit på det.

Crocker
2010-10-19, 17:37
Dra ihop en riktigt bra ursäkt till varför du hade kniv och överdriv hotbilden. Vet förstås inte hela scenariot men bara en ***** anmäler en kille som ger igen när han själv lekt häftig.

Tror du åker på knivlagen och olaga hot. Tror du slipper kåken, i värsta fall villkorligt eller boja. Hoppas du klarar dig.
Dumt som vanligt.

Var det några du kände sedan tidigare?

GSPMMA
2010-10-19, 17:39
Eftersom du kan kampsport enligt egen utsago och råkat ut för gäng som vill bråka med dig kan jag bara dra slutsatsen att du söker bråk. För det händer inte vanliga människor. Att du dessutom bar kniv säger mig att du verkligen inte tänker vika undan om det vankas bråk. Du kunde ha undvikit situationen genom att ta dig därifrån. Men du väljer att stanna för att visa dig tuff. Egentligen är du feg för du har trots allt kniv på dig och är beredd att använda den för att hota andra. Men inte nog med det. Du är dum också. Du satte dig själv i en situation att de var tre som garanterat skulle kunna vittna mot dig och du är ensam utan någon som kan vittna till din fördel. Så på det stora hela har du bara dig själv att skylla. Klant.

Edit: De är såklart riktiga fegisar de också som anmäler. Men trots allt är det en bra sak för du hade kunnat vara en komplett dåre som knivar nån på riktigt nästa gång. Nu kanske du tänker till och lämnar snickeriverktygen hemma.

Jo, men den slutsatsen stämmer inte :P Har lagt ner allt vad bråk heter sen längesen. Visst jag har varit en person som aldrig viker mig, och har ett aggressivt förflutet, men i det här fallet (komiskt nog) så hade jag ingen avsikt att skada någon, verka tuff eller få mina känslor utagerade. För övrigt så var personen jag var ute på promenad med, och kan vittna till min fördel. Personen i fråga var även nykter, precis som jag.

GSPMMA
2010-10-19, 17:40
Dumt som vanligt.

Var det några du kände sedan tidigare?

Nej jag har aldrig träffat personerna tidigare. Dock så var dom gamla vänner till personen jag var ute på promenad med.

hejhopp79
2010-10-19, 17:44
Vad du gör med kniv vet jag inte. Eller om du är en knatte med butterfly som du köpt på Sjöbo marknad så okej.

Hursomhelst gissar jag på samhällstjänst + böter. Fängelse låter inte rimligt om du är ostraffad och sköter dig i övrigt.

Tricce
2010-10-19, 17:51
Var och i vilket område bor du där man blir påhoppad ofta av 7-8 pers?

Bombur
2010-10-19, 17:53
Att bära kniv är helt oförlåtligt och ännu värre att använda den. Du har gjort ett medvetet val att bära kniven, ingen har tvingat dig till det. Dessutom skriver du att du var beredd att använda våld. Om du nu hade använt den hade du då skyllt på då? Att du inte visste att kniven kunde skada? Psykisk sjukdom?

Tycker du ska skämmas, ta ditt straff och erkänn i rätten att du gjort fel och ska straffas för det. Förhoppningsvis blir du en bättre människa utav de, men jag tvivlar. Då du försöker hitta varenda kryphål ut ur din situation.

Bär mobil och ring polis, hade varit de bästa du kunde göra i den situationen, förutom att bra gått där ifrån.

Sök inget medlidande på detta forum, för det kommer du inte att få mycket utav. Iallafall inte utav mig.

egge
2010-10-19, 17:54
Jag är intresserad av hur stort skadeståndet kan bli?
Utgår från att det blir skadestånd.

edit:
Bär mobil och ring polis, hade varit de bästa du kunde göra i den situationen, förutom att bra gått där ifrån.

Om det nu skulle vara så att polisen kommer dit inom någon minut så kanske det skulle funka men så tror jag knappast är fallet en lördagnatt. Sedan kanske jag inte är den personen med störst förtroende för polisen...

GSPMMA
2010-10-19, 17:59
Jag är intresserad av hur stort skadeståndet kan bli?
Utgår från att det blir skadestånd.

edit:


Om det nu skulle vara så att polisen kommer dit inom någon minut så kanske det skulle funka men så tror jag knappast är fallet en lördagnatt. Sedan kanske jag inte är den personen med störst förtroende för polisen...

Drygt 28 spänn och en juicy fruit.

GSPMMA
2010-10-19, 18:01
Att bära kniv är helt oförlåtligt och ännu värre att använda den. Du har gjort ett medvetet val att bära kniven, ingen har tvingat dig till det. Dessutom skriver du att du var beredd att använda våld. Om du nu hade använt den hade du då skyllt på då? Att du inte visste att kniven kunde skada? Psykisk sjukdom?

Tycker du ska skämmas, ta ditt straff och erkänn i rätten att du gjort fel och ska straffas för det. Förhoppningsvis blir du en bättre människa utav de, men jag tvivlar. Då du försöker hitta varenda kryphål ut ur din situation.

Bär mobil och ring polis, hade varit de bästa du kunde göra i den situationen, förutom att bra gått där ifrån.

Sök inget medlidande på detta forum, för det kommer du inte att få mycket utav. Iallafall inte utav mig.

Jag söker varken medlidande eller letar kryphål, jag hoppades bara att det skulle finnas några juridiskt kunnande som kunde ge ett någorlunda rimligt svar på vad straffet kan tänkas bli, då jag undrade om risken för kåken är stor. Jag tycker att det är fel att jag ska bli straffad, men jag är inte så korkad att jag tror jag kommer helt undan.

Ungrim
2010-10-19, 18:04
Jag söker varken medlidande eller letar kryphål, jag hoppades bara att det skulle finnas några juridiskt kunnande som kunde ge ett någorlunda rimligt svar på vad straffet kan tänkas bli, då jag undrade om risken för kåken är stor. Jag tycker att det är fel att jag ska bli straffad, men jag är inte så korkad att jag tror jag kommer helt undan.

*screwy* Du har ju burit & brukat kniv (även om ingen fick fysiska skador), förhoppningsvis blir du straffad.

stafh
2010-10-19, 18:05
Hur kommer det sig att du hade kniv på dig då? (Jag är bara nyfiken)

Han kanske hade slut på ammo?

edit* eller så ville han springa snabbare.

Ungrim
2010-10-19, 18:15
Han kanske hade slut på ammo?

edit* eller så ville han springa snabbare.

:laugh: Det är en sak att ta upp till sitt försvar!

GSPMMA
2010-10-19, 18:20
Jag är intresserad av hur stort skadeståndet kan bli?
Utgår från att det blir skadestånd.

edit:


Om det nu skulle vara så att polisen kommer dit inom någon minut så kanske det skulle funka men så tror jag knappast är fallet en lördagnatt. Sedan kanske jag inte är den personen med störst förtroende för polisen...

Klart som fan dom inte kommer, då det tar tid att dricka upp sitt kaffe och äta klart sin donut...sen påvägen dit så måste man haffa någon som cyklar utan lyse också.

Varför är du intresserad av vad skadeståndet kan tänkas bli i ett liknande fall? Bara nyfiken.

isterbuk
2010-10-19, 18:21
Förstår inte, om dom kommer fram och muckar gräl och du inte har någon lust att bruka våld så gå därifrån eller tillkalla hjälp det fanns ju gott om vittnen skrev du ju i en kommentar.

Ingen idé och spela Allan ballan för det straffar sig ju bara i långa loppet.

Pepz
2010-10-19, 18:38
Min avsikt var inte att spela tuff, jag var ute på promenad en lördagkväll, aha och då har väl alla människor med sig en kniv


Anledningen till varför jag bar kniv är pga att jag flertalet tillfällen blivit överfallen av gäng med 7-8 personer. Förstår inte varför jag drabbas. Och nej jag har ej provocerat eller ser utstickande ut. Förmodligen bara otur..

http://monyetotak.files.wordpress.com/2010/06/bullshit.jpg

rooz
2010-10-19, 18:43
Hahahaha, ska vi se här.

TS, blir ofta överfallen av gäng, och har ingen aning om varför?
TS, var på promenad en lördagskväll, tog med sig kniven? (vem gör inte det)
TS, tycker det är förfärligt att han blir dömd, då han kände sig hotad?

Vem fan beväpnar sig på en promenad?

GSPMMA
2010-10-19, 18:49
Hahahaha, ska vi se här.

TS, blir ofta överfallen av gäng, och har ingen aning om varför?
TS, var på promenad en lördagskväll, tog med sig kniven? (vem gör inte det)
TS, tycker det är förfärligt att han blir dömd, då han kände sig hotad?

Vem fan beväpnar sig på en promenad?

I och med min bakgrund, som jag inte vill prata om. Folk verkar tycka jag är kriminell skithög här. Jag säger varken emot eller håller med. Haha, men som sagt hade ingen avsikt att skada. Dom var hotfulla, det är inte jag som är boven. In my opinion.

stevebc
2010-10-19, 19:07
Jag tycker OP ställde rätt klara frågor, och bad inte om moraliserande. Det tillför inte tråden något.

Varför svara, om man inte har svar på hans frågor? Om det är någon slags vuxenuppfostran som avses, så tror jag inte den är så effektiv på ett internetforum.

rooz
2010-10-19, 19:10
I och med min bakgrund, som jag inte vill prata om. Folk verkar tycka jag är kriminell skithög här. Jag säger varken emot eller håller med. Haha, men som sagt hade ingen avsikt att skada. Dom var hotfulla, det är inte jag som är boven. In my opinion.
hahaha, drar du kniv mot någon obeväpnad är du the bad guy.

egge
2010-10-19, 19:13
Varför är du intresserad av vad skadeståndet kan tänkas bli i ett liknande fall? Bara nyfiken.

Mest för att jämföra med en vanligt misshandelsfall. En polare som blev utsatt fick 10 000 för kränkning, sveda och värk. I detta fallet verkar ju sveda och värk inte vara aktuellt men väl kränkning.

Håller med dig angående polisen men ville inte verka alltför bitter.

L Johnsson
2010-10-19, 19:25
TS, var på promenad en lördagskväll, tog med sig kniven? (vem gör inte det)


Jag har ofta något multitool, arbetskniv eller något annat i jackan eller byxorna som jag inte tänker på att ta av mig om jag skulle ha på mig de kläderna när jag ska ut på kvällspromenad. Sen har jag nästan alltid med mig en victorinox multitool i jackfickan eftersom det kan vara jävligt bra att ha om man ska fixa något litet.

Allt detta ovanstående går ju som "kniv". Historien förtäljde ju inte vilken sorts kniv det var, kanske var det en likadan victorinox multitool jag brukar ha på mig, och i så fall är jag ju en "knivdåre" med. Vilket jag inte riktigt ser mig som. Dock hade jag ju aldrig fått för mig idéen att dra upp mitt multitool och sätta det mot halsen på någon, men det är ju en helt annan fråga.

fiskebulle
2010-10-19, 19:28
Dock hade jag ju aldrig fått för mig idéen att dra upp mitt multitool och sätta det mot halsen på någon, men det är ju en helt annan fråga.

Samt att det tar typ en kvart att få fram något utav "verktygen" i ett multitool.

Raschmus
2010-10-20, 10:27
Min vän fick en kniv mot halsen, och sedan skuren i handen. Han fick deg för det, den skyldige inte ett skit.

Fatalist
2010-10-20, 12:08
Du säger att folk ser dig som en kriminell skithög där du bor. Tror du att det kan bero på att du bär kniv när du är på kvällspromenad?

Tips: du verkar bo i en skithåla. Ta ditt straff, be om hjälp att anpassa dig till ett modernt samhälle och flytta någon annanstans.

hultman
2010-10-20, 13:46
Men lugna ned er för fan. Det är ett träningsforum, inte en samlingsplats för kyrkans ungdom. Trådskaparen självmedicinerade en situation ni andra hade polisanmält och grinat krokodiltårar för. Och ingen kom till skada, till skillnad från vad som hänt om de fått fortsätta jävlas eller någon använt nävarna.

Och när fan bad han om er tröst?

Med rätt taktik i förhör/rätten finns det en chans att du klarar dig. Du skulle naturligtvis använda kniven till att plocka svamp eller annat tjafs man gör i skogen. Sedan kryddar du och din polare gängets hotfulla ton och intentioner. Om killen heller inte har några märken så kan du ju påpeka att du bara visade kniven och bad dom att dra :)

Poxeman
2010-10-20, 14:34
Som vanligt gör hultmans inlägg mig fullkomligt mörkrädd.


Nej, det är ingen samlingsplats för kyrkans ungdom. Däremot ett träningsforum där laglydiga vanliga människor diskuterar.
Vanliga laglydiga människor som tycker att rättsskipning skall utföras av statens rättsväsende och inte några småligister som tycker det är tufft att bära kniv och hota andra.

Kek
2010-10-20, 15:01
Som vanligt gör hultmans inlägg mig fullkomligt mörkrädd.


Nej, det är ingen samlingsplats för kyrkans ungdom. Däremot ett träningsforum där laglydiga vanliga människor diskuterar.
Vanliga laglydiga människor som tycker att rättsskipning skall utföras av statens rättsväsende och inte några småligister som tycker det är tufft att bära kniv och hota andra.

Måste man vara laglydig för att ha gemensamt intresse till träning?

Ganska svårt att säga vad du får för straff men låter som om att du bustar med tanke på att de var flera och kommer säkert alla ge en ganska trovärdig historia om vad som hände medans du får stå ensam och argumentera om vad som hände och inte hände.

Poxeman
2010-10-20, 15:06
Måste man vara laglydig för att ha gemensamt intresse till träning?


Nej. Det skrev jag väl inte heller?

L Johnsson
2010-10-20, 15:23
Samt att det tar typ en kvart att få fram något utav "verktygen" i ett multitool.

det är ju förstås en helt annan sak:D
men frågan jag svarade på var bara vem som bar med sig en kniv på en promenad, och då svarade jag att visst händer det att jag gör det iform av ett multitool. Resten svarade jag inte på och citerade därför inte det. Sen kan jag ju hålla med om att ifall du vill slåss eller hota folk är nog inte ett multitool det direkt optimala men likt väl är det en kniv i det.

Kek
2010-10-20, 15:48
Nej. Det skrev jag väl inte heller?

"Däremot ett träningsforum där laglydiga vanliga människor diskuterar. "

tolkade det som om att du uteslöt folk som var ovanliga eller inte höll sig på rätt sida av lagen från att diskutera här men men kan ju vara fel av mig då.

John M
2010-10-20, 16:04
haha ja undra hur många som diskuterar här som inte är laglydiga? :D

Poxeman
2010-10-20, 21:38
"Däremot ett träningsforum där laglydiga vanliga människor diskuterar. "

tolkade det som om att du uteslöt folk som var ovanliga eller inte höll sig på rätt sida av lagen från att diskutera här men men kan ju vara fel av mig då.

Jag uttryckte mig kanske lite luddigt. Sorry.


Jag menade att den genomsnittlige användaren (som i resten av samhället) är laglydig och vanlig. Detta återspeglas i att de flesta i denna tråden är av åsikten att TS gjorde fel.