handdator

Visa fullständig version : Smaksätta smaklöst vassleprotein!


Simon_aeg
2010-10-19, 12:37
Hallå!

Om man skulle vilja smaksätta smaklöst vassleprotein som olika kosttillskottsframställare gör, hur skulle man gå tillväga?

Jag antar att man får använda aspartam för att söta det. Men för att få olika smaker osv? Vore kul om man kunde smaksätta precis som man ville.

Någon som vet någonting om detta? Som är insatt?

Tack på förhand!

MVH.

944RS
2010-10-19, 12:56
Frukt & bär, kakao, vaniljstång eller valfri krydda från skafferiet.

olle lindblad
2010-10-19, 12:58
Tja, kakao (eller bär) och lite glass funkar bra för mig

Simon_aeg
2010-10-19, 13:24
Visst går det att smaksätta så. Men jag vill smaksätta med sötningsmedel osv utan att tillföra socker, bär osv.

Precis så som kosttillskottstillverkarna gör.

Whey-80'n eller vad ni beställer är det ju inte bär i direkt.

Det är så jag menar!

Några förslag?

olle lindblad
2010-10-19, 13:37
Det finns smakessenser att köpa, som jorgubbsarom t ex. Det och hermesetas eller canderel kan du testa. Har inte provat själv, så jag kan inte garantera god smak.

King Grub
2010-10-19, 13:39
Rent aspartam kan du som privatperson inte köpa. Du skulle dosera dig förgiftad.

Simon_aeg
2010-10-19, 14:10
Det finns smakessenser att köpa, som jorgubbsarom t ex. Det och hermesetas eller canderel kan du testa. Har inte provat själv, så jag kan inte garantera god smak.

Tack för tipset! Kan kanske bli lite dyrt men får se.

Rent aspartam kan du som privatperson inte köpa. Du skulle dosera dig förgiftad.

Okej. Men vad tycker du att jag ska smaksätta med utan att tillföra mycket kalorier i form av socker osv?

Jag skulle gärna vilja smaksätta utan att behöva anlita forskare/kemikonsulter osv.

Mer tips tack!

Simon_aeg
2010-10-19, 14:20
Finns det möjligen något annat billigt sötningsmedel mer än aspartam som man kan använda?

z_bumbi
2010-10-19, 14:53
Ska du tillverka tillskott eller ska du smaksätta ditt eget för eget bruk?

Simon_aeg
2010-10-19, 15:26
Ska du tillverka tillskott eller ska du smaksätta ditt eget för eget bruk?

Nej ska inte tillverka eget kosttillskott och ja, jag vill smaksätta mitt.

Vet redan om att man kan göra olika smooties osv med olika blandningar.

Men jag skulle vilja kunna göra vilken smak jag vill utan att behöva tillsätta socker (så det blir gainer liknande istället) eller så.

Därför undrar jag om sötningsmedel osv.

Så, finns det några fler tips?

z_bumbi
2010-10-19, 15:32
Det finns sötningsmedel i ströform i de flesta livsmedelsaffärerna, sen slänger du bara i lite kakao, någon livsmedelsessence och/eller pulverkaffe.
Själv har jag i 99% av fallen kört med vanlig oboy då mängden socker blir så liten och att jag om jag använder protein i någon större mängd så tränar jag också ganska mycket.

eiri
2010-10-19, 15:36
testat med funlight?

250cc
2010-10-19, 21:50
Jag kör olika saftsorter (koncentrat) eller oboy + mjölk!

Rags
2010-10-20, 01:00
Jag kör olika saftsorter (koncentrat) eller oboy + mjölk!

Han vill fortfarande smaksätta själva pulvret utan att blanda det med någon vätska

Elmer
2010-10-20, 01:22
Varför är socker så farligt?
Den lilla mängd som krävs för att söta en proteindrink är rätt liten och lär inte ha nån jätteeffekt på fettinlagrin om man säger så.
Superkocentrerad saft med riktigt socker brukar jag köra med.

Men vill du dock köra med lite mer udda smaksättning så har du ju koncentrerade escenser som är rätt trögflytande. Tror märket heter Bar king elr nåt.
Turkisk peppar, hallonbåtar, piggelin, gräddkola, melon mm mm mm.

Visst så är desa vätskor men då har man ju också friheten att kunna variera sig mkt mer.

Vill man har ett mer naturligt alternativ till syntetisk sötning så finns det tex Stevia.
Används i asien sen lång tid tillbaka. Vet dock inte om det finns några utförliga studier på detta sötningsmedel.

b1gdude
2010-10-23, 18:19
Testade att smaksätta mitt smaklösa vassleprotein med funlight och kan inte rekommendera det.. höll på att spy blev en konstig blandning så det smakade både sött+surt :/ .... Om man ska smaksätta med Oboy, räcker det med 1 matsked eller mer?