handdator

Visa fullständig version : Skapa den ultimata nybörjarstickyn?


Snorre Snabel
2010-10-18, 21:45
Varannan dag ställs samma frågor ("vilka kosttillskott behöver jag", ska dra igång träningen, hur?" osv). Jag tror att många användare är duktigt trötta på det och gärna skulle se att fler trådar avhandlar mer unika diskussioner.

Jag tror att det skulle behövas en once and for all nybörjarsticky som t ex innehåller;

Grundläggande nutritionslära och fysiologi
Program för nybörjare (det som redan finns)
Deffguiden (det som redan finns, kanske förkortad)
Kosttillskott (korta ner befintliga Eaa, kreatin och lägga till pwo och olika sorter av proteintillskott)
Myt-dödare
Inte minst uppmana till kritisk granskning av information som omger styrketräning. Alla områden som blir nerkortade kommer det att finnas länk till originalartikeln (självklart står orginalförfattaren kvar som får godkänna nerkortningen innan).

Självklart ska det framgå vad det finns studier på, vad som är antaganden osv.
Jag är medveten om att detta kommer behandla saker som berör olika kategorier i samma tråd men jag anser att skadan av detta etikettbrott understiger fördelarna med att städa upp forumet lite.


Varför gör jag då inte en själv? Eftersom jag är medveten om jag inte är kompetent nog.
Däremot är jag bra på att sammanställa, samordna och åstadkomma slutprodukt!

Är det bara jag som ser detta behov? Vad säger mods? Någon som känner sig manad att bistå med någon specifik del? Hur ser skaparna till dessa befintliga stickys på detta?

lanzal
2010-10-18, 21:47
Vore ashäftigt med en all-in guide :O

Spinkis
2010-10-18, 21:54
En som alla som blir medlemmar måste läsa innan man kommer vidare till resten av forumet!(endast första gången)

dupper
2010-10-18, 21:54
Jag hoppas att du inser att det mesta som det ställs frågor om redan finns i stickys och gamla trådar.

Problemet ligger i att folk är för lata/inte inser att man kan kolla gamla trådar hellre än att göra en egen..

En som alla som blir medlemmar måste läsa innan man kommer vidare till resten av forumet!(endast första gången)

Hur ska man kontrollera att folk verkligen läser då? Är sällan lockande att läsa wall-of-texts. Är ju som användaravtal.

Spinkis
2010-10-18, 21:58
Hur ska man kontrollera att folk verkligen läser då? Är sällan lockande att läsa wall-of-texts. Är ju som användaravtal.

Det kan man inte men om 1 av 10 läser är det en vinst! + att man kan gnälla med gott samvete! :)

Matsa
2010-10-18, 22:00
Folk läser inte stickys, det är ju därför den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37200&page=16) inte har gjorts till en sticky.

Snorre Snabel
2010-10-19, 22:44
Jag tolkar avsaknaden av intresse som att folk är nöjda med den rådande situationen och lägger ner. Istället läser jag två ny trådar om hur alkohol påverkar träning och hur många reps man bör göra.

HulkH
2010-10-19, 23:00
hmm, kan vara en bra idé. Tex första gången man kmr in på forumet, så får man läsa igenom dom om man vill.

Men som någon skrev, folk är lata, så folk kanske inte läser trådarna ändå "/

Pjotor
2010-10-20, 07:44
Det räcker med en sticky med länkar till några nyttiga trådar i varje delämne. En lååååååång sticky orkar ingen läsa.

Nina L
2010-10-20, 08:04
Behövs en riktigt grundlig sticky om träning för nybörjare, motionärer och elit.
Sen kan dom stänga brädan. ;-)

Stoltz
2010-10-20, 08:08
Behövs en sticky angående ifall man kan träna med feber, halsont och så hård lunginflammation att man inte kan andas.


For everything else, there's MasterCard. :thumbup:





(Sticky-konceptet fungerar inte. Folk läser inte alternativt ifall frågan i stickyn inte är exakt deras situation så gör de ändå en ny tråd.
Om en kille på 170 cm frågar om ett bra nybörjarschema så kan du ge dig fan på att nybörjaren på 180 cm kommer göra en ny tråd och ställa samma fråga fast med sin egen längd som "referens".)

Eddie Vedder
2010-10-20, 11:02
Vill jag göra en sammanfattning av någon av de där punkterna så skriver jag det på bloggen och länkar. Har ingen lust att skriva samma sak här.

Dessutom är det väl ganska uppenbart att ingen läser stickys?

Ondskapelsen
2010-10-20, 19:04
En nybörjartråd aka, forumdödare.

Guddi
2010-10-20, 19:51
Poängen och tjusningen med forum tycker jag är att väldigt dumma eller basicfrågor kan spinna iväg till väldigt intressanta diskussioner. Forum där alla medlemmar kan väldigt mycket blir ofta väldigt tråkiga då ingen upplever sig ha några egentliga frågor och diskussionerna blir få och korta.

Snorre Snabel
2010-10-21, 09:11
Knorr...

Ondskapelsen
2010-10-21, 13:34
Poängen och tjusningen med forum tycker jag är att väldigt dumma eller basicfrågor kan spinna iväg till väldigt intressanta diskussioner. Forum där alla medlemmar kan väldigt mycket blir ofta väldigt tråkiga då ingen upplever sig ha några egentliga frågor och diskussionerna blir få och korta.

Det är lite det jag menar. En FAQ dödar ett forum =(.

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar"

z_bumbi
2010-10-21, 14:05
Behövs en riktigt grundlig sticky om träning för nybörjare, motionärer och elit.
Sen kan dom stänga brädan. ;-)

Dag 1, ät, ät träna, ät, ät, sov
Dag 2, ät, ät, ät, ät, sov

Upprepa i 10-50 år.

Tobbeh
2010-10-21, 15:28
Sätt i gång och gör en! Om du gör en bra så fixar väl någon admin så den blir sticky? =)