handdator

Visa fullständig version : Fokusera på släpande muskel(grupp)


Virtual1339
2010-10-18, 20:14
Ja, vi tar mig som exempel. Mina axlar och bröst släpar mest för att få en jämn fysik. Hur/vad ska man göra för att komma upp dessa släpande muskelgruppen till resten av kroppen?

Ska man ha högre intensitet, kvantitet på dessa muskler då man tränar och bara träna allt annat som vanligt? t.ex. lägga till tre bröst/axel pass i veckan och resten av kroppen en gång?

Kan en del om träning, men i denna fråga vet jag inget. Plz halp! *gah!*

hejhopp79
2010-10-18, 20:39
Om det är du på bilden så tycker jag inte dina axlar släpar. Snarare har du en hel del underhudsfett, vilket gör att det är lite svårt att se vad som släpar.

Beror på hur du tränar i nuläget. Personligen gillar jag högre frekvens istället för högre kvantitet. D v s träna muskeln fler gånger i veckan men inte med lika många set.

Virtual1339
2010-10-18, 21:44
Om det är du på bilden så tycker jag inte dina axlar släpar. Snarare har du en hel del underhudsfett, vilket gör att det är lite svårt att se vad som släpar.

Beror på hur du tränar i nuläget. Personligen gillar jag högre frekvens istället för högre kvantitet. D v s träna muskeln fler gånger i veckan men inte med lika många set.


Jo det är jag på bilden :) Det är sant, och jag håller på att deffa för tillfället för att se bättre ut och att se vad som släpar.

Mitt huvud säger att hålla en hög intensivitet, men till det lägga till mera kvantitet med hjälp av flera pass i veckan, men jag vet inte om jag resonerar rätt.

Tränar för tillfället igenom kroppen en gång i veckan då jag deffar, men funderar på att senast efter deffen sätta till i alla fall ett extra pass och hålla intensiviteten i passen endå. Eller så höjer man både och?

hejhopp79
2010-10-18, 21:54
Efter deffen hade jag kört halvkroppspass. Då tränar du igenom varje muskel två gånger i veckan och det känns som ett bra alternativ mellan en klassisk split och helkroppspass.

Virtual1339
2010-10-18, 22:21
Efter deffen hade jag kört halvkroppspass. Då tränar du igenom varje muskel två gånger i veckan och det känns som ett bra alternativ mellan en klassisk split och helkroppspass.

Skall ha det i bakhuvudet, tack!

ha:cl
2010-10-18, 22:29
Efter deffen hade jag kört halvkroppspass. Då tränar du igenom varje muskel två gånger i veckan och det känns som ett bra alternativ mellan en klassisk split och helkroppspass.

Förstår faktiskt inte av vilken anledning folk envisas att rekommendera helvkroppspass framför större splitter.

hejhopp79
2010-10-18, 22:46
Nehepp, vill du utveckla varför du inte förstår det?

ha:cl
2010-10-18, 22:50
Nehepp, vill du utveckla varför du inte förstår det?

Tycker faktiskt det vore mer lämpligt, eftersom ni alla kan mer än mig (alltid bäst att gardera sig här inne), ifall du motiverar ditt val av halvkroppspass istället.

En enkel utveckling av mig är att ifall man ska hålla något tempo och kvalitet på passet så är det helt sjukt jobbigt samt att det tar en halv dag.

hejhopp79
2010-10-18, 23:08
Halvkropp = högre frekvens = bra (för mig iaf)

Ett halvkroppspass tar inte längre tid än något annat pass, man delar ju upp övningarna på två pass så att säga.

pellepedal
2010-10-19, 10:00
Tycker faktiskt det vore mer lämpligt, eftersom ni alla kan mer än mig (alltid bäst att gardera sig här inne), ifall du motiverar ditt val av halvkroppspass istället.

En enkel utveckling av mig är att ifall man ska hålla något tempo och kvalitet på passet så är det helt sjukt jobbigt samt att det tar en halv dag.

Jag kör två helkroppspass och två halvkroppspass per vecka. varje pass är avklarat på knappt en timme.

hejhopp79
2010-10-19, 10:03
Jag kör två helkroppspass och två halvkroppspass per vecka. varje pass är avklarat på knappt en timme.

Intressant, hur delar du upp det osv?

pellepedal
2010-10-19, 10:06
Intressant, hur delar du upp det osv?

Du kan läsa en del i min signatur.

Slartibartfast
2010-10-19, 10:57
Detta med att träna upp släpande kroppsdelar beror ju mest på varför kroppsdelen släpar överhuvudtaget. Och den släpar för att man tränat den mindre än övriga kroppen, är ju lösningen ganska självklar. Om kroppsdelen släpar för att man helt enkelt är byggd så naturligt, så kommer den med all sannolikhet alltid att släpa. Man kan inte ändra på sin naturliga kroppsbyggnad.

hejhopp79
2010-10-19, 11:09
Du kan läsa en del i min signatur.

Du kör ryggövningar två dagar i sträck? Tack men jag klarar mig ;)

ha:cl
2010-10-19, 21:57
Jag kör två helkroppspass och två halvkroppspass per vecka. varje pass är avklarat på knappt en timme.

Känns det då som du tömt varje muskelgrupp efter en timme?

bear.flowertwig
2010-10-19, 22:42
Detta med att träna upp släpande kroppsdelar beror ju mest på varför kroppsdelen släpar överhuvudtaget. Och den släpar för att man tränat den mindre än övriga kroppen, är ju lösningen ganska självklar. Om kroppsdelen släpar för att man helt enkelt är byggd så naturligt, så kommer den med all sannolikhet alltid att släpa. Man kan inte ändra på sin naturliga kroppsbyggnad.

Men det går att kompensera mycket. Om det nu är primärt för utseende och symmetri man tränar (80-90%?) förstår jag inte varför man sliter på med "standardpass" där man visserligen lägger ner enorm tankemöda på att optimera den totala muskelutvecklingen men till väldigt lite del tar hänsyn till sina problemområden vare sig det är tunna vader, smala axlar, klena underarmar osv. Hellre mindre muskler men med bättre symmetri.