handdator

Visa fullständig version : Mat i skolan?


Meister
2010-10-18, 19:38
Tänkte börja deffa imorgon. Men hur blir med med skolan? Går från 08:00 till 15:00, ibland till och 16:00.

Blir skit hungrig under den tiden. Helt enkelt börja ta med sig matlådor? Eller kan man lösa det på andra sätt? Vad gjorde ni under deff i skolan?

Mitt mål är att ligga på 2000-2200 kcal per dag. Väger 90kg så kommer lägga mig på minst 190gram protein. Ska försöka lägga mig på 70-90 gram fett per dag.

Det enda (det är tänkt så i alla fall) kolhydrater jag tänker placera efter träning är en gainer.

Kosttillskotten jag ska ta:
Kreatin
vasselprotein (två shakes per dag)
gainer (en shake på träningsdag, enbart träningsdag)
lite då och då EAA.


Vad jag vet än så länge med mitt kostschema är:

Frukost
07:00 = en shake vassleprotein

16:00 (precis innan träning) = en shake vassleprotein
17:00 (precis efter träning) = en gainer

Vet inte hur jag ska placera resten. Lär ju gå svin hungrig under skolan! hur tycker ni jag ska placera ut mina måltider? Kanske ska passa på o steka några ägg tillsammans med vasslet på morgonen.

Tack =p

Forqie
2010-10-18, 19:43
Personligen tycker jag, om du orkar, att du borde dra med dig åtminstonde någon form av proteinrik och energifatting mat, tex keso eller kvarg. Personligen skulle jag äta lite mer och äta vanlig lunch, men nu vet jag inte vad de serverar på din skola.

Eddie Vedder
2010-10-18, 19:43
Jag förstår inte ens problemet? Går du i grundskolan eller gymnasiet har du ju skolmaten, går du på högskola är ju matlåda det gjutna.

Meister
2010-10-18, 19:49
Jag förstår inte ens problemet? Går du i grundskolan eller gymnasiet har du ju skolmaten, går du på högskola är ju matlåda det gjutna.

gymnasiet, problemet är att jag tappar kontrollen på mitt kalorieintag om jag käkar skolmaten.

WHITEFOLKS
2010-10-18, 19:51
Om de serverar mjölk så är det ett sätt att hålla koll på kalorier och även få i sig kvalitativt protein. Knäckebröd går också att räkna på.

Doggeh
2010-10-18, 19:52
Äh, ät bara mat med proteiner och grönsaker? Om det är dålig mat på skolan brukar jag gå ut och äta något nyttigt alt. ta med mat.

agazza
2010-10-18, 20:05
Vill du inte höfta så måste du göra matlådor, men annars behöver du bara äta så du klarar dig under dagen. håll koll på spegeln och vågen istället.

Lovisa
2010-10-19, 10:32
Varför gainer om du tänker deffa? Gainer är väl i princip ett flytande kaloritillskott, baserat på snabba kolhydrater och protein. Syftet med en en gainer är att öka i vikt, inte minska. Det är bättre med en vanlig protein-drink efter träningen, om du inte väljer mat istället (vilket jag själv skulle ha gjort) !

Skolmaten borde inte vara något problem. Ofta är den ganska vettigt komponerad. Välj kött / fisk och någon bra kolhydratkälla. Det finns ofta pasta och olika matiga sallader att välja på. Kolla in den salladsbuffé som nästan alla skolor erbjuder numera; typ sallad med bönor, kikärter, broccoli/kål, keso med mera.

944RS
2010-10-19, 10:38
Ät maten i skolan. Du behöver inte ta dubbla portioner av det som du tycker innehåller för mycket kcal eller är svårt att uppskatta kcalmängd.

Läs på om vilka livsmedel som är kcalsnåla och/eller proteinrika och ät av dem helt enkelt.
Kcalsnålt behöver inte vara det bästa men chansen att uppskattningen blir mer korrekt ökar.

Albin Eriksson
2010-10-19, 10:39
Om det är noga ner till sista kalorierna, så ha en matvåg i skolan. Visst, det kommer se "kind of korkat ut", men de flesta proteinkällorna kan du ju väga. Dvs kyckling, kött, fisk, korv eller vad som nu serveras.

eiri
2010-10-19, 12:55
hade druckit mjölk och ätit knäckebröd

Nible
2010-10-19, 17:27
Jag har deffat två gånger och då har jag käkat skolmaten till lunch varje dag i 9-10 veckor. Ett undantag var dock den sista veckan då jag käkade hemma samtidigt som jag körde en tömning med ett lågt saltintag.

Har ni ingen typ av sallad utöver den vanliga lunchen? Vi har en ganska bra salladsbuffé med en pastasallad kombinerad med olika typer av kött, kyckling, tonfisk osv. Jag brukade käka det tillsammans med lite extra grönsaker de gånger maten inte var så bra ur dietsynpunkt.

bb X
2010-10-19, 18:48
Finns ju alltid proteinkälla (kött,fisk etc) så ta bara det med sallad, och räkna på en typ 500kcal/portion?

Meister
2010-10-20, 10:22
Finns ju alltid proteinkälla (kött,fisk etc) så ta bara det med sallad, och räkna på en typ 500kcal/portion?

Ofta ligger proteinet i en sås

Simon_aeg
2010-10-20, 10:38
Jag deffar och går i gymnasiet. Sitter t.om. just nu och äter min matlåda i skolan. Tar med egen matlåda för jag vill ha ett exakt daligt kcal intag.

Lovisa
2010-10-20, 11:07
Ofta ligger proteinet i en sås

I skolor är man ofta nästan överdrivet fixerad vid kost och hälsa (min personliga åsikt). Ändå kan skolmaten vara av väldigt blandad kvalitet - av ekonomiska skäl.

Det finns alltid vägar att ta tillvara proteinet och de bra råvarorna - även om det ligger gömt i äckliga såser, paneringar eller liknande. Skolor har en elak benägenhet att dryga ut maten med billiga utfyllnader. "Skala" fiskpanetter och chicken nuggets, fiska upp köttbitarna ut köttgrytan, låt flottig stekt mat rinna av på en servett. Det gäller bara att inte bry sig om kompisar och mattanter kommenterar. Säg som det är; jag tänker på min hälsa.

Eddie Vedder
2010-10-20, 11:16
Ofta ligger proteinet i en sås

Du är ju inte tvungen att enligt lag slicka i dig såsen bara för att den finns på din tallrik. Och så är det ju bara att göra som alla vi ouppfostrade gör vid en kantin, vi gräver i botten. :D