handdator

Visa fullständig version : Pluffsig av att träna?


leinad
2003-10-31, 22:34
Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker nästan jag blivit lite "pluffsigare" i ansiktet sen jag började styrketräna..? :MrT:
Speciellt kinderna har blivit lite runda, men annars är jag rätt deffad i kroppen. Jag sysslar inte med något annat än styrketräning och äter ungefär var tredje- varannan timme, lite beroende på.

Någon som har varit med om något liknande eller vet vad det beror på? Kanske man ska ut o springa lite o få lite kondis för att bli lite kantigare i ansiktet?? :rolleyes: Ibland känns det nästan som om man börjar bli lite oelastisk i ansiktet, men det ska man väll inte bli när man bara är 20!? :insane:

nordlander
2003-11-01, 00:10
hehe känner igen det där....man bränner ju inte så hemskt mycke fett när man styrketränar. tur man spelar lite innebandy på sidan om

Karl_alfred
2003-11-01, 10:23
du kanske festar då och då också. Så är det för mig, skulle jag inte festa så skulle ansiktet inte vara så pluffsigt och midjan skulle heller inte vara över 80. Har i stort sett bara festat 3 gånger de senaste halvåret och blev av med pluffsaigheten.

Allan
2003-11-01, 10:50
Du kanske blir äldre...:rolleyes:


allan

Viveqa
2003-11-01, 10:51
Du kanske har ökat intaget av kolhydrat sedan du började träna -kolhydrat vinder vatten.

Träning snarare driver vätska ur kroppen.

Alt. har du lagt på dig mer fett, det har inte direkt med styrketräningen att göra.

Fridolf
2003-11-01, 13:58
är alltid hård som sten i ansiktet hur fet ja än ä

Ludvig
2003-11-17, 20:43
käkar du kreatin?? isåfall kan det var därför.. man blir lite "pluffsigare" om man käkar kreatin..

leinad
2003-11-17, 22:20
hmmm.. jag tycker ju det är kånstigt eftersom jag inte är fet i övrigt. Jag är hyffsat rippad på kroppen men har ändå den där pluffsigheten, eller slappheten i ansiktet som jag inte förstår varför den är där. Jag är iallfall nästan helt säker på att jag inte var så innan jag började träna.

Jag har iförsej gått upp en ca 20kg sen jag började träna för ca 3 år sedan. Men jag är mycket mer rippad som sagt än många andra på kroppen och dom har inte dessa "problem". Jag har funderat på om jag kanske skulle börja få lite kondis om de kan ha nått med det att göra? Jag tränar bara styrketräning, i övrigt slappar jag i stort sett hela tiden och äter. Kanske skulle va bra med lite bättre kondis och syreupptagning?

Några tips isåfall på bra sätt att få kondis utan att tappa muskler? Bandy eller kickboxning kanske vore kul.

Jag festar inte ofta så det är nog inte det. Det där med att kolhydrater binder vatten låter intressant.. kan man läsa mer om det någonstans?

Jag äter inte kreatin just nu.

Castro
2003-11-18, 09:55
Jag har nog samma problem som dig, binder vätska i ansiktet. Svinstörande faktiskt, men jag tror inte det är mycket man kan göra åt det förutom att skära ner på kolhydraterna vilket inte alls är att föredra nu under bulken. Däremot blir jag hyffsat hård i ansiktet bara några veckor in på deffen.

leinad
2003-11-18, 10:18
Det där om kolhydrater skulle jag gärna läsa mer om någonstans.

Survivor
2003-11-18, 10:36
Originally posted by leinad
Några tips isåfall på bra sätt att få kondis utan att tappa muskler? Bandy eller kickboxning kanske vore kul.

Exakt, gör något konditionsinriktat du tycker är kul. Och ät bra mat när du är hungrig så slipper du muskelförlust.

leinad
2003-11-18, 11:03
Jo funderar på att köra lite konditionsträning, men alltså det är bara nått jag fått för mig att det skulle hjälpa. Det kanske inte alls är så? Saken är ju den att jag har grymt dålig kondition. Anledningen till att jag är hyffsat rippad är för att jag äter ungefär varannan timme och har hög ämnesomsättning.

Men om man har bättre kondition så kanske man inte blir lika pluffsig? Typ med att syreomsättningen är högre o massa sånt :rolleyes: :confused:

Assazel
2003-11-18, 11:16
Originally posted by Survivor

Exakt, gör något konditionsinriktat du tycker är kul. Och ät bra mat när du är hungrig så slipper du muskelförlust.

eller varför inte "är bra mat INNAN du är hungrig..."
:thumbup:

leinad
2003-11-18, 11:53
Kan det inte bli så att huden inte "hinner med" om man ändrar vikt mycket? Typ att om man är riktigt fet och sedan går ner mycket i vikt så drar inte huden ihop sig och blir då slapp? Det kånstiga är ju att jag har gått UPP i vikt inte ner. Men iförsej så har ja en rätt ostadig vikt som svajar lite fram och tillbaka.

Kom o tänka på bulkning och deffning. Om man nu bulkar och deffar i perioder blir inte då huden slappare o slappare för varje gång? hmm:confused:

Survivor
2003-11-18, 12:04
Originally posted by Assazel


eller varför inte "är bra mat INNAN du är hungrig..."
:thumbup:
Frosseri :nono:

King Grub
2003-11-18, 12:09
Originally posted by leinad
Kom o tänka på bulkning och deffning. Om man nu bulkar och deffar i perioder blir inte då huden slappare o slappare för varje gång? hmm:confused:

Inte om det inte är riktiga sumobulkar du kör med, eller åstadkommer hudbristningar.

Survivor
2003-11-18, 12:09
leinad, är det fett så lär det försvinna om du kör kondition samt kanske minskar lite på ätandet. Är det inbillning så lär det inte försvinna såvida du inte bestämmer dig för det. Så pluffsig i nyllet kan du väl inte vara?

leinad
2003-11-18, 21:05
Hm.. nej jag tror inte det är fett iallfall men jag vet inte säkert eftersom jag inte är fet i övrigt på kroppen. Men det verkar ju finnas andra här som upplevt samma sak så inbillning är det nog inte, har även fått kommentarer från andra om detta. Men skulle gärna villja råda bot på det här.. är ganska irreterande när man inte har en anning om varför det blir såhär.

ivandrago
2003-11-18, 22:32
två alternativ som jag tror på:

1. Fett - fettet samlas runt ansiktet på dig i första hand. Det kommer också försvinna därifrån snabbt när du väl bestämmer dig för att deffa.

2. Vattensamling - kolhydraterna binder vatten och man ser plufsigare ut. Vattensamlingarna försvinner så fort du drar ner på kolhydratsintaget.

Vet inte vilket det är. Hursomhelst behöver du inte oroa dig. Det är inget permanent, men förmodligen något du får stå ut med medan du bygger muskler ordentligt och ligger på kaloriöverskott.

leinad
2003-11-18, 22:35
Men ska det kännas som huden är för stor? Typ som att den nästan hänger lite? :confused:

leinad
2003-11-20, 12:47
Jag undrar om jag kanske äter för mycket kolhydrater isåfall? Nedan är ungefär vad jag brukar äta på träningsdagar. Skulle vara glad på synpunkter.

Frukost: 2 grova dubbelmackor. En konserv makrill.

Ca 30 min efter: 20 gram protein, en halv banan, 1 dl havregryn, 4 dl mjölk.

Lunch: Varierar, vanlig skollunch oftast.

Innan träning, 2 paket nudlar.

Efter träning: 40 gram protein, 1 banan

Ca 30 min efter: En konserv tonfisk.

Kvällsmat: varierar

Innan sängdags: 1 kessela.:)

King Grub
2003-11-20, 12:49
För mycket kolhydrater? Det där totala kolhydratsintaget har jag satt i mig klockan 10:00 på förmiddagen. :cool:

leinad
2003-11-20, 13:22
okej då kanske det inte är kolhydraterna det är fel på.. :rolleyes: Men såå lite kolhydrater äter jag väll inte? Tänk i makrillen och lunchen o middagen o 2 paket nuddlar är det heller inte så dåligt me kolhydrater i. Och dessutom hela 1 dl havregryn :nono: Men om du säger att det är lite så kanske det är det.. :D Jag väger ca 70 kg kanske jag ska säga också..

King Grub
2003-11-20, 13:31
Hittar du kolhydrater i makrill? Makrill (konserv) i tomatsås innehåller hela 0.5 gram kolhydrater per 100 gram, förstås...

leinad
2003-11-20, 18:37
oj..:em: :angel:

Metal_boy_
2003-12-12, 21:05
tjena svullen i nyllet blir jag me så de e nog rätt vanligt..men jag blir mer rund i ansiktet ..inte hud typ som hänger..menar du att du typ har fått hamsterkinder sen du börja träna? sånna fall får du nog ta o kolla igenom fodret..

Ankarby
2003-12-12, 23:36
Originally posted by King Grub
För mycket kolhydrater? Det där totala kolhydratsintaget har jag satt i mig klockan 10:00 på förmiddagen. :cool:

Roligaste är ju att det stämmer :D

GhostFace
2003-12-13, 23:40
Jaa, begreppet 'moonface' härstammar alltså från vattenbindning vid högt kolhydratsintag....

:D :D :D

Allan
2003-12-14, 10:54
Och jag vidhåller att det har att göra med att du blir äldre. Även dina kamrater som inte styrketränar genomgår kroppsliga förändringar just nu (om jag inte minns fel på din ålder). Det brukar räcka med att glo i en gammal skolkatalog för att se att folk ändrar sig i ansiktet också.
Sedan spelar givetvis de andra grejorna också roll, men det finns en tendens till att skylla alla kroppsliga förändringar på träningen....


allan

leinad
2004-01-03, 22:39
Efersom så många tycker att jag äter lite så skulle jag gärna villja veta vad ni äter på en dag? Jag äter ju hela 8 ggr!

Halldin
2004-01-03, 22:51
En bild kanske skulle hjälpa

leinad
2004-01-03, 22:59
mjae bild vågar ja nog mig inte på.. :) Men jag skulle gärna villja veta mer om det där om kolhydrater och vätskebildning. Jag har ökat ca 20 kg under de ca 2,5 år jag tränat så lite fett måste det ju ha blivit, men jag känner mig absolut inte fet på kroppen. Har magrutor och allt men jag ser rund ut i ansiktet. Inga direkta ansiktsformer kvar och känner mig allmänt slapp och uppblåst i ansiktet. Det kan variera konstigt nog från dag till dag. Vissa dagar är det värre. Kanske kan vara för att man ätit annorlunda?

Allan
2004-01-03, 23:08
Så länge dina kamrater springer skrikande och gömmer sig när du kommer är det nog ingen fara. Seriöst, du skriver att vissa dagar är det värre....Nån som påpekat det? Sagt att "jösses vilket fett nylle du har IDAG. Det hade du inte IGÅR!!!"

Skulle inte tro det.:D

Du behöver ta dig en funderare på hur du uppfattar dig själv och kanske försöka bli mer nöjd. Det här är inget ovanligt - finns t o m en medicinsk term för det - och uppträder ofta hos yngre män.
Sluta leta fel på dig själv - du duger bra som du är!!!!


allan

Halldin
2004-01-03, 23:08
Jo för fan, var inte feg nu :D
Du kan ju kladda över ögon och mun i paint om det nu är så hemskt

leinad
2004-01-03, 23:31
Nej men jag inbillar mig inte! Jag HAR fått kommentarer som "varför är du så svullen?" eller "du ser ut som en hamster" skoj skoj! :)

warbird
2004-01-04, 01:12
innan ja klippte mig blev ja tjejförklarad av typ 10 personer så du kan gott visa ansiktet utan att skämmas :kickass:

leinad
2004-01-04, 11:53
Nej men skämms gör jag inte! :D Men eftersom kompisar har undrat vad jag gjort för att jag blivit så pluffsig så vet jag att jag inte inbillar mig. Jag tycker inte det är något problem av att vara knubbsäl i ansiktet om jag vet att jag kan komma tillbaka som jag var innan jag började träna och äta mycket. Jag har ju nu tränat i ca 2,5 år kanske och ökat ca 20 kg i vikt (väger ynka 75 kg nu :em: ) och under den tiden har jag försökt att äta ungefär varannan timme.

Skulle gärna villja testa att göra något nu och se om jag kan bli "vanlig" igen, men jag vet itne riktigt vad jag ska göra för att det ska bli så? Bara jag visste att det gick så skulle ja kunna bulka upp mig 10 gånger mer sedan med gott samvete.. :angel:

fintelligens
2004-01-04, 12:37
hmmm måste nog säga at jag har samma problem, men har hört att det skulle försvinna när man blir äldre. annars är det bara o skaffa skägg som döljer det:smokin:

Pez
2004-01-04, 13:36
Använder du inte prepp så sitter det nog i skallen som Allan säger.

/pez

leinad
2004-01-04, 13:39
Nej det sitter inte i skallen, eftersom folk har frågat vad jag gjort eftersom jag är så svullen. Men det jag skulle villja göra är att ändra min kost eller liknande för att se om det hjälper.. Men skulle behöva hjälp med vad jag ska ändra för jag är inte så haj på det där :) Man kanske skulle börja äta normalt ett tag som vanligt folk? :P

Halldin
2004-01-04, 13:45
Ärligt, en bild skulle verkligen hjälpa
Vi lovar att inte skratta :)

Ditt ansikte kan ju ha ändrats från hur det var innan, behöver inte för den sakens skull betyda att det är överdrivet pluffsigt


Om en person med ljus hårfärg färgar sig mörkare, så kan det se konstigt ut för folk som är vana att se honom med ljus hårfärg, men för någon som aldrig sett honom tidigare kan det se normalt ut. Eller nåt.

leinad
2004-01-04, 13:54
Har tyvärr ingen kamera :( Men alltså det här är pga träningen som jag blivit pluffsig! Jag är inte ensam om detta det vet jag och skulle gärna villja testa att ändra något för att se om jag kan få det att försvinna. Kan inte någon göra ett kostschema för en 75 kg tung (lätt :em: ) kille som mig.. :angel: vore väldigt snällt! :D Tex dra ner på kolhydraterna som många säger skulle kanske hjälpa.

Det skulle bara vara skönt att bara veta att det GÅR att komma tillbaka om man skulle villja.

Diana
2004-01-04, 14:43
en kompis hade exakt samma problem som du o passade på att fråga sin läkare när han va där o fick till svar att de antagligen berodde på överträning, när koroppen e övertränad reagerar den på samma sätt som vid sjukdom o håller mer vatten, o killen tränade stenhårt 7 dar i veckan så han tog en vilovecka o drog ner en del på tränandet o pluffsigheten så gott som försvann.. de tål ju att provas iaf?

leinad
2004-01-04, 14:50
Jo jag tror det finns många olika anledningar, men jag tror inte det hjälper mig att vila. Jag brukar ta viloveckor regelbundet. Jag tror att det har med min kost att göra.. Jag äter nu måltider med 2 timmars mellanrum och börjar mistänka att det måste va darför.. Hur ser eran kost ut på en dag och vad väger ni?

Diana
2004-01-04, 14:58
ja fick sånna "symptom" förrut när ja käkade mkt mjölkprodukter, visade sej att ja va laktosintollerant, räcker me några glas mjölk så binds massa extra vatten under huden, märkbart svullen av kolhydrater blir man väl bara om man vräker i sej mänder som tex efter äterdagar:eating: :eating: iaf jag..

Ervin
2004-01-04, 15:11
fan jag har dubbelhaka :(

leinad
2004-01-04, 15:17
humm.. det kan alltså finnas många olika anledningar.. Men jag tycker inte det är speciellt jobbigt att vara uppsvullen. Det jobbiga är att inte veta VARFÖR man är det. Men känner mig ganska lost, vet inte vad jag ska ändra för att se om det blir bättre. Om jag bara visste vad som orsakar det och att jag kunde göra något åt det om jag skulle villja, skulle vara väldigt skönt. Då skulle jag kunna sattsa 100% på träningen igen och bara bulka som en kossa eftersom jag vet att jag kan komma i bra "form" igen om jag bara vill..

Diana
2004-01-04, 15:49
men prova att vila mer, att utesluta mejeriprodukter, att käka mindre kolhydrater, testa dej om du e allergisk mot något, har nån sjukdom(man vet aldrig), äter för mkt salt kanske, dricker för lite, käkar för mkt kreatin? vore skumt om de inte va något av de ovannämnda?

Jense
2004-01-04, 16:51
Originally posted by leinad
Jag undrar om jag kanske äter för mycket kolhydrater isåfall? Nedan är ungefär vad jag brukar äta på träningsdagar. Skulle vara glad på synpunkter.

Frukost: 2 grova dubbelmackor. En konserv makrill.

Ca 30 min efter: 20 gram protein, en halv banan, 1 dl havregryn, 4 dl mjölk.

Lunch: Varierar, vanlig skollunch oftast.

Innan träning, 2 paket nudlar.

Efter träning: 40 gram protein, 1 banan

Ca 30 min efter: En konserv tonfisk.

Kvällsmat: varierar

Innan sängdags: 1 kessela.:)


ät mer!

ät mer av mammas mat om du nu bor hemma, annars får du laga själv =) själv brukar jag fixa ihop en binge köttäfrsås o ha i kylen. går nog en 5-6 kilo i veckan av bara den

leinad
2004-01-04, 18:29
Jag kan inte se hur jag skulle kunna äta mera. Just nu äter jag ungefär 8 ggr om dagen eller varannan timme. Hur ser ditt matschema ut på en dag Jense?:MrT:

Jense
2004-01-04, 18:31
ja du åt ofta, men jag tyckte intfe det va mycket mat iaf.

jag äter "middag" 4 gånger om dagen ca, mellan dem äter jag protte, banan, ägg, mackor osv

leinad
2004-01-04, 18:32
hmmm.. jag äter "middag" 3 ggr om dagen isåfall :D Om man räknar med dom 2 paketen nudlar. Men hur ser din dag ut ungefär när det gäller maten?

Jense
2004-01-04, 18:37
jadu.. nudlar är väl på gränsen, spelar lite roll vad det är för nudlar också=)


vaknar, ägg mackor protte
2 timmar senare är det mat, middag i något slag.
2 timmar senare banan och macka
1 timmar senare är det middag igen
2 timmar senare är det lunch och då blir det ngt lätt, macka t.ex
2 banan o ngt lätt
1 timmar senare är det middag igen
3timmar sen är det middag igen. + olja med proteinshake sen läggdax

mellan målen brukar jag klämma i mig allt i min väg. mjölk dricker jag ca 3 liter om dagen, och bara olja ca 1-1½ dl , dock precis innan jag lägger mig

leinad
2004-01-04, 18:43
Okej du äter lite mer än mig, men såå lite tycker ja inte jag äter sjäv. Dessutom väger jag bara 75 kg. Antar att du väger mera?

Jense
2004-01-04, 18:47
jag vägde 75 för 3-4 veckor sen TYP

nu 82

Metal_boy_
2004-01-04, 18:47
du får offra lite om du värderar träningen mycket...själv tycker jag att det e värt att se ut som en vattenballong i nyllet för att jag vet att det är pga att jag äter mycket och då kan jag träna hårdare och blir starkare o större.

leinad
2004-01-04, 18:53
Jense: Det var en riktigt stor viktökning!!! 7kg på en månad?? =D. Då måste du också blivit lite pluffsig nästan?.. ;)

Metal Boy: Jo det är det jag sagt hela tiden. Jag skulle äta 10 ggr mer än vad jag gör nu och sattsa 100% på att bli större och gå upp i vikt bara jag VISSTE hur och om jag kan komma tillbaka till en "bra form" igen. Det är det jag försöker lista ut. Orsaken till varför och när jag väl vet hur jag kan bli av med pluffsigheten så gör det inget om jag är pluffsig.

Jense
2004-01-04, 19:01
njae.. kilona behöved verkligen, känner mig bättre nu på något sätt. men jag ska fortsätta gå upp.

jag skrev dessutom 75TYP

kan va allt från 72 till 78, vet inte hur mkt den vågen felar, (ikeavåg) när jag vägde mig o det stod 82 va det på en industrivåg

leinad
2004-01-04, 19:10
Okej men ändå en stor viktökning på en månad. Hur lång är du?

Metal_boy_
2004-01-04, 20:41
Originally posted by leinad
Jense: Det var en riktigt stor viktökning!!! 7kg på en månad?? =D. Då måste du också blivit lite pluffsig nästan?.. ;)

Metal Boy: Jo det är det jag sagt hela tiden. Jag skulle äta 10 ggr mer än vad jag gör nu och sattsa 100% på att bli större och gå upp i vikt bara jag VISSTE hur och om jag kan komma tillbaka till en "bra form" igen. Det är det jag försöker lista ut. Orsaken till varför och när jag väl vet hur jag kan bli av med pluffsigheten så gör det inget om jag är pluffsig.


ok men tänk såhär att om du vet att det kom när du började träna så är det ju självklart att du kan bli av med det..ta det lungt och kör på med mycket äta och lagom träning:thumbup:

leinad
2004-01-04, 20:55
Jo jag vet att det kom när jag började träna, eller när jag hade tränat ett tag. Men jag skulle gärna villja ta mig tillbaka dit en gång iallfall, bara för vetskapens skull om att jag kan klara det den dagen jag är nöjd med storleken och musklerna på min kropp. Just nu har jag inte en blekaste aning om HUR jag skulle kunna bli av med det. :confused: