handdator

Visa fullständig version : Vila!


ImYourDream
2010-10-18, 14:39
Hejsan!

Tycker det är lite svårt att veta hur många dagar man ska vila sina muskler?

T.ex Idag Måndag 18/10 kl 13:00 körde jag biceps, underarmar & bröst. När kan jag träna det igen? vissa säger 48h eller är det mer?

Tror inte det spelar nån roll för återhämtning men käkar Kreatin monohydrate varje morgon.

Creatine Complete Extreme 30min innan träning.

Rusk
2010-10-18, 14:45
Beror på vilken volym du kör samt om man går till failure eller inte. Sen får man ju även lyssna på sin kropp. Jag kör varje muskel var 5e dag och går nästan alltid till failure i dom sista seten, funkar prima för mig.

ImYourDream
2010-10-18, 14:46
Beror på vilken volym du kör samt om man går till failure eller inte. Sen får man ju även lyssna på sin kropp. Jag kör varje muskel var 5e dag och går nästan alltid till failure i dom sista seten, funkar prima för mig.

Kör inte alltid till gränsen men ganska ofta. Alltså jag vill bli större och vet att vila är viktigt. Men om jag nu tränar en muskel till gränsen vad är då minimun vilan?

Stoltz
2010-10-18, 14:47
Alltså..

Det är jättesvårt att säga, för du säger ingenting om sets, reps, intensitet, etc.

Träna bröst i det här fallet kan lika gärna betyda 3 set som det kan betyda 100 set, och vilotiden man skulle rekommendera mellan de två är högst olika.

Däremot kan jag säga att det beror också på hur bra din kropp återhämtar sig, så det är en delvis genetisk fråga.

ImYourDream
2010-10-18, 14:50
Alltså..

Det är jättesvårt att säga, för du säger ingenting om sets, reps, intensitet, etc.

Träna bröst i det här fallet kan lika gärna betyda 3 set som det kan betyda 100 set, och vilotiden man skulle rekommendera mellan de två är högst olika.

Däremot kan jag säga att det beror också på hur bra din kropp återhämtar sig, så det är en delvis genetisk fråga.

Okey.. Kan ta biceps idag. Körde väl kanske 8-9 set med 8 reps.

Alltså ganska svårt att veta hur mycket sin egen kropp behöver vila?

Bluesparv
2010-10-18, 14:54
Okey.. Kan ta biceps idag. Körde väl kanske 8-9 set med 8 reps.

Alltså ganska svårt att veta hur mycket sin egen kropp behöver vila?

Kosten spelar en stor roll i återhämtningen med.

Det går (tyvärr?) inte att ge ett exakt svar på frågan du ställer, men vilar du tre dagar så ska det nog krävas ganska mycket för att musklerna inte är återhämtade.

Som de andra skrivit spelar intensitet, volym, storlek på muskel in, samt flera andra faktorer.

HulkH
2010-10-18, 14:54
Går ju inte säga exakt, lyssna på din kropp. Om vi vilar, säg 24 timmar, och kan köra på. kör så... Se bara till att du är helt utvilad.
Börja med att vila en dag, klarar du det så kör bara på. Klarar du det inte, låter du muskeln vila två dagar. o.s.v

ImYourDream
2010-10-18, 14:55
Går ju inte säga exakt, lyssna på din kropp. Om vi vilar, säg 24 timmar, och kan köra på. kör så... Se bara till att du är helt utvilad.
Börja med att vila en dag, klarar du det så kör bara på. Klarar du det inte, låter du muskeln vila två dagar. o.s.v

Tack så mycket för hjälpen. Kör nog på 48h för att känna mig riktigt utvilad!

pellepedal
2010-10-19, 10:05
Om du kör ganska lite volym och sköter din sömn och kost, kan du egentligen träna musklerna varje dag. Bara CNS hinner återhämta sig, det är det som brukar ta längst tid.