handdator

Visa fullständig version : Stekt mat?


doddy
2010-10-18, 11:37
Kanske e lite dum fråga men hade jag vetat hade jag aldrig frågat ;P
Hur är det egentligen med stekt mat under tiden man går en diet? ska man bara hålla sig till kokt mat? det jag syftar på är typ en stekt kyckligfilé

King Grub
2010-10-18, 11:40
Inga som helst problem.

Nykropp
2010-10-18, 14:15
Inga som helst problem.

Jädra tur!

Doggeh
2010-10-18, 15:44
Det blir ju bara mer kcal, om du använder smör när du steker dvs.

King Grub
2010-10-18, 15:47
Kött absorberar inte stekfettet i nämnvärd utsträckning, om man inte panerat det.

Benny01
2010-10-18, 15:48
Gäller detta ägg med?

King Grub
2010-10-18, 15:48
Javisst, fast där får du räkna med stekfettets kalorier.

Men allt går bra att äta under deff. Du går ner lika mycket i vikt och fett om du har 300 kcal Snickers med i kosten i stället för 300 kcal råris, t ex.

supercharge
2010-10-18, 20:01
Javisst, fast där får du räkna med stekfettets kalorier.

Men allt går bra att äta under deff. Du går ner lika mycket i vikt och fett om du har 300 kcal Snickers med i kosten i stället för 300 kcal råris, t ex.

Så för att hårddra det så kan du alltså i princip leva på pizza, lightcola och proteinpulver och i princip få samma visuella resultat av deffen som någon som äter tonfisksallad och keso? Förutsatt att du äter 2 gram protein per kilo och har ett underskott på 500 kcal.

OM man då lever efter någons slags periodisk fasta och har massor av kalorier att göra av med när man väl äter, varför ska man då bemöda sig om att leva överdrivet nyttigt bara för att man råkar deffa?

Inge Enveten
2010-10-18, 20:32
Så för att hårddra det så kan du alltså i princip leva på pizza, lightcola och proteinpulver och i princip få samma visuella resultat av deffen som någon som äter tonfisksallad och keso? Förutsatt att du äter 2 gram protein per kilo och har ett underskott på 500 kcal.

OM man då lever efter någons slags periodisk fasta och har massor av kalorier att göra av med när man väl äter, varför ska man då bemöda sig om att leva överdrivet nyttigt bara för att man råkar deffa?

Därför att 500 kcal i kolhydratskälla så som potatis mättar bättre än 500 kcal kolhydratskälla så som godis och ger en helt annorlunda sorts energi

supercharge
2010-10-18, 20:46
Därför att 500 kcal i kolhydratskälla så som potatis mättar bättre än 500 kcal kolhydratskälla så som godis och ger en helt annorlunda sorts energi

Jo men nu åt du ju pizza och lightcola i exemplet vilket som bekant är fett och inte socker, fett som generellt,vad jag förstår, mättar ganska bra.

Eddie Vedder
2010-10-18, 20:48
Jo men nu åt du ju pizza och lightcola i exemplet vilket som bekant är fett och inte socker, fett som bevisligen mättar ganska bra.

Men stora mängder vitt mjöl gör det knappast. Enbart osten och skinkan från pizzan kanske skulle göra mig behaglig mätt. Men lägger man till den där degen så blir jag det inte.

supercharge
2010-10-18, 22:24
Men stora mängder vitt mjöl gör det knappast. Enbart osten och skinkan från pizzan kanske skulle göra mig behaglig mätt. Men lägger man till den där degen så blir jag det inte.

Nåja huruvida man blir mätt av en pizza + diverse extra tillbehör för att fylla ut kvoten, eller inte kan man ju ha lika synpunkter på. Det är inte det som är poängen, vi skulle lika gärna kunna byta ut den mot en kebabtallrik, hamburgertallrik eller vad man nu kan få för sig som folk tycker är gott, innehåller mycket fett och således har många kalorier.

Poängen är den att Grub påstod att:
"allt går bra att äta under deff. Du går ner lika mycket i vikt och fett om du har 300 kcal Snickers med i kosten i stället för 300 kcal råris"

Äter du då efter periodisk fasta och tycker att du blir mätt så finns det alltså ingen direkt anledning att äta extremt nyttigt bara för sakens skull.

Om man då trivs, och får det att funka med att äta roligare mat och ändå får samma resultat så vore det väl bra att känna till. Även om det då krävs att man har koll på kalorierna.

porja
2010-10-19, 01:07
Kött absorberar inte stekfettet i nämnvärd utsträckning, om man inte panerat det.

d säger Hem & konsumentkunskaps läraren ;)

Eddie Vedder
2010-10-19, 08:24
Äter du då efter periodisk fasta och tycker att du blir mätt så finns det alltså ingen direkt anledning att äta extremt nyttigt bara för sakens skull.

Så är det. :) Me när du använder ord som "övedrivet" har du ju redan satt ribban och utgår ju redan ifrån att det ÄR just överdrivet. Det som är mer oklart är ju NÄR det kan tänkas bli överdrivet. Vet man till 100% att maten redan är komplett finns ju inte problemet, men det kan man ju sällan vara säker på. Jag vet att min kost definitivt inte är "opti" men jag gillar ju både korv, havregryn och potatis så det äts fast jag skulle skära ner på det om jag ville äta vad jag tror är nyttigare för mig.

supercharge
2010-10-20, 02:01
Så är det. :) Me när du använder ord som "övedrivet" har du ju redan satt ribban och utgår ju redan ifrån att det ÄR just överdrivet. Det som är mer oklart är ju NÄR det kan tänkas bli överdrivet. Vet man till 100% att maten redan är komplett finns ju inte problemet, men det kan man ju sällan vara säker på. Jag vet att min kost definitivt inte är "opti" men jag gillar ju både korv, havregryn och potatis så det äts fast jag skulle skära ner på det om jag ville äta vad jag tror är nyttigare för mig.

Fast med Grubs påstående kan du ju egentligen äta extremt onyttigt också, förutsatt att du ligger rätt i kalorimängd och proteinmängd (vilket som bekant är enkelt med tillskott). Alltså mest för om man bevisligen kan lyckas riktigt bra med en riktig skräpdiet, så kan du nog unna dig vissa saker också om det gör deffen enklare.

Jag menar det är naturligtvis inte att rekommendera jätteonyttigt leverne men om det inte gör nån skillnad rent deff-resultatmässigt, så är det nog bra för folk att känna till, så kan de unna sig saker som en pizza med polarna ibland eller vad det nu är även om de deffar. Förutsatt att de planerar för det och kompenserar det under dagen och har ungefärlig koll på vart de ligger i kalorier och protein.

Alternativt om man är barnsligt förtjust i någonting som man har svårt att avvara så vet man att det är okej att ta det så länge man räknar ut ungefär hur mycket av det man kan äta, och ändå veta att man får samma resultat av sin hårda träning och dietande.

Sniggel
2010-10-20, 12:46
supercharge: Du kanske ska fundera på om en diet på 2000 kcal (underskott på 500 kcal) där näringsbehovet är fyllt (vitaminer och mineraler), innehåller fiber, nyttiga fetter, bra med protein och där 400 kcal kommer från pizza och 100 kcal kommer från coca cola är onyttig?
Är den det?

supercharge
2010-10-20, 15:26
supercharge: Du kanske ska fundera på om en diet på 2000 kcal (underskott på 500 kcal) där näringsbehovet är fyllt (vitaminer och mineraler), innehåller fiber, nyttiga fetter, bra med protein och där 400 kcal kommer från pizza och 100 kcal kommer från coca cola är onyttig?
Är den det?

Nåja nu är det nog svårt att hitta en riktig pizza på 400 kcal eller hur. Ska man kunna äta snabbmat och kunna leva någorlunda som vanligt så kommer det stå för en majoritet av dagsbehovet den dagen.

I så fall är det ju ganska relevant att veta om det har några komplikationer för deffen eller inte. Om det inte har det så finns det ju ingen anledning att leva som någon slags Auswitchfånge så länge man har koll på vad man gör. Det känns ju ganska relevant också eftersom alla som deffar här på forumet tycks äta efter någon slags Mogadishu-diet med grönsaker och nån liten proteinkälla till frukost, lunch och middag.

Eddie Vedder
2010-10-20, 15:37
Nåja nu är det nog svårt att hitta en riktig pizza på 400 kcal eller hur. Ska man kunna äta snabbmat och kunna leva någorlunda som vanligt så kommer det stå för en majoritet av dagsbehovet den dagen.

I så fall är det ju ganska relevant att veta om det har några komplikationer för deffen eller inte. Om det inte har det så finns det ju ingen anledning att leva som någon slags Auswitchfånge så länge man har koll på vad man gör. Det känns ju ganska relevant också eftersom alla som deffar här på forumet tycks äta efter någon slags Mogadishu-diet med grönsaker och nån liten proteinkälla till frukost, lunch och middag.

Man kan ju spekulera förstås och jag tror nog inte att man under en deff på, låt säga tre månader, kommer märka stor skillnad om man äter pizza och korv med bröd fast med tillgodosett proteinbehov. Men med tiden lär det ju bli en väldigt dåligt sammansatt kost som kanske får konsekvenser. Får inte kroppen allt den behöver och samtidigt får i sig väldigt mycket som belastar den mer (transfett, massa raffinerade kolhydrater, väldigt mycket salt etc.) kommer det säkert påverka även formen.