handdator

Visa fullständig version : 6-pack är kanske en möjlighet ändå!


Rolv
2010-10-18, 07:22
Har tagit upp min magträning till ny nivå. Nu försöker jag verkligen använda magmusklerna, och inte höftböjaren, som man så ofta gör när man inte vet bättre. Håller ni med om att stora delar av de som gymar skulle kunna efektivisera sin magträning mycket ifall de tänkte till/lärde sig lite om rörelser och utförande? Anledningen till varför jag skriver denna tråden är inte för å vara farbror duktig å påstå att jag utför det perfekt, utan för att när personer "felar" på andra övningar så påpekas det att det görs fel. Däremot när det ska tränas mage så verkar det som att rörelsen inte är speciellt noga, strunt samma om det är höftböjaren som gör största jobbet. Har jag rätt eller fel?

Apjavel
2010-10-18, 07:25
Ska du träna magen så är det ju inte struntsamma ifall du använder höftböjarna mest. Förstår inte riktigt vad du menar?

Rolv
2010-10-18, 07:31
Ska du träna magen så är det ju inte struntsamma ifall du använder höftböjarna mest. Förstår inte riktigt vad du menar?

Det var exakt det jag inte mena, men det verkar som om den allmänna uppfattningen är så. Har ändrat inlägget nu, var lite dumt formulerat förut.

Torsk_ole
2010-10-18, 09:05
Det är svårt att förstå vad du menar.

Du får gärna utveckla och förklara mer. Hur gör man "fel" och hur gör man "rätt".

tigerofsweden
2010-10-18, 09:10
Det är svårt att förstå vad du menar.

Du får gärna utveckla och förklara mer. Hur gör man "fel" och hur gör man "rätt".

-1

Förstår helt vad du menar, och ja, jag ser många som arbetar med höftböjarna när de tränar mage.

Torsk_ole
2010-10-18, 09:16
-1

Förstår helt vad du menar, och ja, jag ser många som arbetar med höftböjarna när de tränar mage.

Eftersom du förstår, kan du förklara?

hugok
2010-10-18, 10:02
Knäböj är min magträning och där sträcker man nog höften mer än vad man böjer den i den concentriska fasen.

krappen
2010-10-18, 12:33
Du vet väl att du får "6-pack" av låg fettprocent och inte av att träna magmusklerna med ett visst utförande?

9109
2010-10-18, 12:44
Du vet väl att du får "6-pack" av låg fettprocent och inte av att träna magmusklerna med ett visst utförande?

Du vet väl att magmusklerna växer precis som vilka andra muskler och förmodligen syns vältränade magmuskler mer än dåligt tränade

limenka
2010-10-18, 12:59
Du vet väl att du får "6-pack" av låg fettprocent och inte av att träna magmusklerna med ett visst utförande?

Du vet väl att magmusklerna växer precis som vilka andra muskler och förmodligen syns vältränade magmuskler mer än dåligt tränade

Ni vet väl att tillsammans, inte enskilt, utgör era inlägg det korrekta svaret för hur man får synliga magmuskler?(ej till TS fråga)

Albin Eriksson
2010-10-18, 12:59
Du vet väl att du får "6-pack" av låg fettprocent och inte av att träna magmusklerna med ett visst utförande?

Dom syns då på fasen så mkt högre bf om man har bra muskulatur men...

dennis89
2010-10-18, 13:00
Du vet väl att magmusklerna växer precis som vilka andra muskler och förmodligen syns vältränade magmuskler mer än dåligt tränade
iofs så lägger vi män mest fett runt magen och därmed måste vi ha låg BF% för att dessa ska synas, så jag skulle säga både tränade och lågt BF% så får du grymt 6-pack. Visst kan man ha 6 -pack utan speciell magträning men då är de små rutor utan något djup.

krappen
2010-10-18, 13:11
Du vet väl att magmusklerna växer precis som vilka andra muskler och förmodligen syns vältränade magmuskler mer än dåligt tränade

Givetvis gör de det, tyckte det var en klumpig rubrik och det var därför jag skrev som jag gjorde.

Rolv
2010-10-18, 14:26
När det ska tränas mage, så tycker jag att det ofta slarvas med utförandet, det är vad jag menar. Undrar vad ni på forumet anser om den saken.

krappen
2010-10-18, 14:38
Ber om ursäkt om jag lät som en grinpelle, har vart en sjuhelvetes dag, förstod att det var det du ville diskutera.

Angående din fråga så tycker jag nog att magen brukar få den träning den behöver via knäböj och korrekt utförda cablecrunches, hur utförandet som andra personer använder ser ut, lägger jag faktiskt inte märke till och ifrågasätter inte heller då jag tycker att man ska koncentrera sig mer på sin egen träning.

9109
2010-10-18, 16:00
Givetvis gör de det, tyckte det var en klumpig rubrik och det var därför jag skrev som jag gjorde.

Hehe okej :) tyckte bara svaret var lite väl drygt så var tvungen att klämma till med en egen dryg kommentar.

Men tillsammans så slog vi nog våra kloka huvuden ihop och satte dit huvudet på spiken!

Sniggel
2010-10-18, 17:51
Har tagit upp min magträning till ny nivå. Nu försöker jag verkligen använda magmusklerna, och inte höftböjaren, som man så ofta gör när man inte vet bättre. Håller ni med om att stora delar av de som gymar skulle kunna efektivisera sin magträning mycket ifall de tänkte till/lärde sig lite om rörelser och utförande? Anledningen till varför jag skriver denna tråden är inte för å vara farbror duktig å påstå att jag utför det perfekt, utan för att när personer "felar" på andra övningar så påpekas det att det görs fel. Däremot när det ska tränas mage så verkar det som att rörelsen inte är speciellt noga, strunt samma om det är höftböjaren som gör största jobbet. Har jag rätt eller fel?

Håller med. "Situps" är vad som gäller för många, på det sätt som det är vanligt att man brukat göra situps (t ex i olika idrotter, fotboll, kampsort m.m), dvs utan belastning, men man vill ändå jobba hårt och därför ökar man hellre volymen, antal reps, istället för det som visar sig funka bäst för hypertrofi, ökad belastning.
Folk försöker därför göra det mesta när det gäller magen, träna ofta, träna så många reps som möjligt, träna många olika övningar förutom situps, men mer sällan försöker de öka belastningen just på rectus abdominis.

Sen är det ju så att just situps är ett samarbete mellan först och främst rectus abdominis (sexpacket) och höftböjaren. Sexpacket jobbar mest (dynamiskt) i början av rörelsen av en situp och därefter ser höftböjaren till att man "sitter upp". Under den delen av rörelsen jobbar sexpacket enbart statiskt, vilket inte bygger muskler eller styrka lika bra som dynamiskt arbete. Så den största delen av en situp jobbar man statiskt (säg att det är ca 2/3-delar) och tröttar ut musklerna med ineffektivt utförd träning.

Och varför spendera 1/3-del av ansträngningen på den dynamiska kontraktionen av muskeln, när man istället kunde spenderat 100% av ansträngningen på denna del genom att t ex göra crunches och på så vis få ut 2 ggr mer dynamisk träning? ( Förutsatt att den dynamiska delen tröttar ut muskelrna lika mycket som den statiska per grad kroppen rört sig, vilket nog är en grov förenkling, men ändå.)

Lägg sedan till extra belastning om/när man orkar göra fler än 10 reps och det komemr att börja hända grejer så smått allteftersom man kan lägga på mer och mer vikt.

En liknelse kan dras till att bära ica-kassar hem till sin lägenhet, ett arbete som pågår under 20 minuter och som man blir väldigt trött i underarmarna av. Antingen det, eller att köra handledscurl i 3 set motsvarande totalt 2 minuter med ica-kassarna, båda kassarna per arm för att dessutom öka belastningen. (din partner bar hem kassarna åt dig :p)

Vilket har störst chans att ge hypertrofi? Någon som har någon erfarenhet? (retorisk fråga, antar att de flesta kan dra paralleller till detta).

Så för att sammanfatta, så tycker jag att folk, i allt för stor grad, tränar magövningar som lägger för mycket fokus på höftböjaren, alternativt ignorerar det faktum att muskler växer av ökad belastning (räknat i Newton), och att de dessutom behöver vila för att kunna utsättas för hög belastning regelbundet.
Iaf när det gäller hypertrofi och visuella resultat för sexpacket.

tigerofsweden
2010-10-18, 17:56
Eftersom du förstår, kan du förklara?

Sniggel gjorde jobbet åt mig :)

Sheogorath
2010-10-18, 18:27
Det låter väl fint och allt men det har i flertalet studier visat sig att det är i magövningar där rectus abdominis jobbar tillsammans med höftböjarna som aktiviteten i rectus abdominis (och, får vi förmoda, höftböjarna) blir som högst. Exempel: traditionella situps, pik och ab-wheel (roll-outs). En länk som behandlar olika Swiss Ball-övningar:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=147921&highlight=mag%F6vningar

Starlight
2010-10-18, 18:30
Men om man har svaga höftböjare då. Är det benlyft som gäller då eller?

Sheogorath
2010-10-18, 18:33
Och en till med mer allmänna magövningar (diagram finnes):

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3876329&postcount=6

Isolerade rectus-övningar finns aldrig representerade bland magövningar som aktiverar rectus bäst. :)

Sheogorath
2010-10-18, 18:34
Men om man har svaga höftböjare då. Är det benlyft som gäller då eller?

T.ex. Jag tycker att hängande benlyft är toppen. Det finns massor av övningar.