handdator

Visa fullständig version : Marlyft, dragningar i ryggen? (video)


onejj
2010-10-17, 22:03
Helloj!

Har börjat träna nu efter mycket krångel. Men.... Idag efter marklyften så fick jag som dragningar i muskler/senor i ryggen. Obehaglig känsla. Som att kroppen säger det här är inte bra, eller du har gjort något dumt och skadat dig. Fast några timmar efteråt är det helt bra igen.

Är det något direkt fel jag gör? För lite uppvärmning?

80kg en vecka sedan.
http://img824.imageshack.us/img824/6491/img0331.mp4

100kg idag.
http://img64.imageshack.us/img64/5091/img0344.mp4


Btw. Ni som använder mycket fri vikter. Träna aldrig på SATS!.

mbruhn86
2010-10-17, 22:46
När du skriver dragningar i ryggen menar du då att det är en konstant "dragning" eller kommer det och går hela tiden? är den konstant så låter det som att det är samma känsla som jag har efter ett marklyft pass och det är bara trötthet i korsryggen vad jag vet iaf! och kan inte se något fel i din teknik heller! men jag är ingen expert på ämnet så det kanske har med din snabba ökning att göra? Försök att förklara lite mer invecklat hur det känns efteråt och hur länge du har kört marklyft!

ceejay
2010-10-17, 22:50
Jag är lite seg och öm i ländryggen sedan mina mark idag. Lite värk är aldrig farligt om det går över fort ;)

Nephelite
2010-10-18, 09:52
tycker det var riktigt bra teknik iallafall!

onejj
2010-10-18, 13:47
Tror nog att det kanske inte var någon fara. Ømm och træningsverk som vanligt idag. Ska testa 110 næste vecka och se hur det kænns. Ville bara kolla så att det inte har något med tekninken i lyftet.

onejj
2010-10-18, 14:06
När du skriver dragningar i ryggen menar du då att det är en konstant "dragning" eller kommer det och går hela tiden? är den konstant så låter det som att det är samma känsla som jag har efter ett marklyft pass och det är bara trötthet i korsryggen vad jag vet iaf!

Det ær inte konstant. Men det var høgre upp på ryggen och sidan, korsryggen som du beskriver. Precis under lyftet i botten eller strax efteråt. Som att det hugger lite. Det låter sækert værre æn vad det var. Me fick værldens noja bara haha.

och kan inte se något fel i din teknik heller! men jag är ingen expert på ämnet så det kanske har med din snabba ökning att göra? Försök att förklara lite mer invecklat hur det känns efteråt och hur länge du har kört marklyft!


Jag har ju kørt mera vikter tidigare. Hållt på med styrketræningen/styrkelyft i 3år från och till. p-bæsta 145 i mark. Vikt 61.2kg då. 65 nu.

stemag
2010-10-18, 14:08
Btw. Ni som använder mycket fri vikter. Träna aldrig på SATS!.[/QUOTE]



+1

sunetdanne
2010-10-19, 18:22
Btw. Ni som använder mycket fri vikter. Träna aldrig på SATS!.[/QUOTE]

Utveckla gärna, måste kanske byta gym på grund av byte av jobb.
Får man inte marka, styrkevända eller knäböja där?

onejj
2010-10-20, 12:59
Btw. Ni som använder mycket fri vikter. Träna aldrig på SATS!.

Utveckla gärna, måste kanske byta gym på grund av byte av jobb.
Får man inte marka, styrkevända eller knäböja där?

Alltså det går fint men....Det finns inget podium eller något form av lyftar golv. Du får inte lov att slæppa vikten så det blir ju næstan omøjligt att træna styrkelyftning. Det finns 4st*20kg / 4st*15kg / 2st*10kg. Det ær allt. Sedan ær det massa minivikter.

Bænkarna ær totalt værdeløsa, går inte att stælla in højd. Finns bara två lægen. Ett uppe i taket och ett nere i magen. Sedan finns det bara hantlar till 36kg. Dyrt, folk øverallt, radio musik. Maskiner øverallt. Ja katastrof med andra ord.

onejj
2010-10-20, 13:50
Det finns inga møjligheter før støt, ryck eller liknande. Tyngdlyftning ær bara att gløma. Kanske ær olika på andra center. Det vet jag inte.

ThisIsTheOne
2010-10-20, 14:03
Utveckla gärna, måste kanske byta gym på grund av byte av jobb. Får man inte marka, styrkevända eller knäböja där?

Det går alldeles utmärkt, i alla fall på Medborgarplatsen och Odenplan. Antagligen på de flesta andra SATS också. Folk gnäller för att man "ska" gnälla på SATS.

onejj
2010-10-20, 15:38
Det går alldeles utmärkt, i alla fall på Medborgarplatsen och Odenplan. Antagligen på de flesta andra SATS också. Folk gnäller för att man "ska" gnälla på SATS.


Det tycker jag inte. Men som sakt det ær nog inte samma på alla. Jag vet inte. det hållar annars bra kvalitÈ på luft, hantlar, maskiner, standard øverlag.

wird
2010-10-20, 16:21
Stressa inte med repsen, stanna gärna i botten en lite stund. På det viset är risken mindre att tekniken blir lidande.

Samt, på rep 4 på 100kg börjar du kasta vikten på höger sida (på grund av grepproblem antar jag), det kan aldrig vara positivt.

onejj
2010-10-21, 10:27
Stressa inte med repsen, stanna gärna i botten en lite stund. På det viset är risken mindre att tekniken blir lidande.

Samt, på rep 4 på 100kg börjar du kasta vikten på höger sida (på grund av grepproblem antar jag), det kan aldrig vara positivt.


Det ær sant. Jo grepp ær det værsta nær man kør många reps.

Finsky
2010-10-21, 20:44
Du tappar ryggen på vägen ner, nära botten och det ser aldrig ut som du öppnar höften längst upp.

Sen bara vad jag själv tycker är obekvämt är att kolla rakt fram som du gör, bättre att ha en mer neutral nacke och kolla kanske 4-5m framför istället.

Om du tycker det är jobbigt för greppet testa tumlås, eller bara träna på greppet allmänt.

Bra jobb!

Stressa inte med repsen, stanna gärna i botten en lite stund. På det viset är risken mindre att tekniken blir lidande.

Samt, på rep 4 på 100kg börjar du kasta vikten på höger sida (på grund av grepproblem antar jag), det kan aldrig vara positivt.

Glömde nämna detta också! :)