handdator

Visa fullständig version : PF och tonfisk


danozen
2010-10-17, 21:47
Tjena, jag har två frågor:

1) Vad innebär egentligen periodisk fasta? Menar man med det bulk-deff-bulk-deff osv eller har det en djupare innebörd?

2) Tycker ni att tonfisk är en bra proteinkälla? Jag brukar käka en burk (i olja) per dag med 100g keso, men jag började tänka att det är inte så många här på forumet som säger att det är en bra proteinkälla.

Så upplys mig, snälla.

mikaelj
2010-10-17, 21:54
1. Du låter bli att äta större delen av dygnet. Vanligt är att bara äta mellan 12 och 20. Du kan också äta mellan 18-20. Ingen magi i sig, däremot får du äta mer när du väl äter. Vilket är trevligt på kaloriunderskott.

2. Ja. Oljan tonfisken bor i (oftast solrosolja) är dålig däremot. Undvik. Ta hellre tonfisk i vatten och tillsätt egen olivolja eller gratinera i ost eller så.

Ean
2010-10-17, 22:19
Varför skulle man föredra fett från ost före solrosolja? Brukar man inte säga tvärtom?

Sverker
2010-10-18, 05:51
Solrosolja är alldeles för fleromättad. Solrosolja är drygt 60 % linolsyra, Omega-6, medan det inte finns någon Omega-3 med alls.

Målet är att inte äta för mycket fleromättat fett och ha bra balans mellan Omega-6 och Omega-3. Ost är mättat och omättad fett samt innehåller mycket lite fleromättat fett.

Eddie Vedder
2010-10-18, 05:59
Varför skulle man föredra fett från ost före solrosolja? Brukar man inte säga tvärtom?

Jo det har väl varit en rådande åsikt förut. Men trender skiftar och vetenskap utvecklas. Solrosolja är värdelöst. Ostens fettsammansättning är väl i alla fall neutral ur hälsoaspekt.

hejhopp79
2010-10-18, 20:43
Tonfisk är nice. Man kanske bör hålla intaget inom rimliga gränser dock med tanke på tungmetaller osv. Rätta mig gärna om jag är ouppdaterad =)

Själv måste jag ha frukost, lunch och ett stort efter-träningsmål på arbetsdagar, för jag klarar mig inte utan frukost. Men dagar jag inte jobbar blir det ofta frukost/lunch som ett mål och sen ett stort mål efter träning. Gillar upplägget

tsp
2010-10-19, 00:37
Tonfisk på burk är tydligen hyfsat okej att käka då den tillverkas av tonfisksorten skipjack, som är en liten tonfisk på oftast max något par tre kilo typ. De tonfiskar som är "farliga" att äta är de större tonfiskarna så som gulfenad tonfisk. Detta därför att de större fiskarna levt längre och samlat på sig mer tungmetaller plus är högre upp i näringskedjan. Men det finns typ 50 olika sorters tonfisk, så att veta vad man köper för något går ju aldrig att veta helt säkert.