handdator

Visa fullständig version : Kan man vara på gymmet för länge?


Underhuggaren
2010-10-17, 20:22
Tjena!
Jag brukar gymma upp till 2 timmar när jag vill ta ut mig maximalt under ett gympass. Då kör jag i princip alla övningar jag vet på den specifika muskelgruppen. Men så snackade jag med en polare som kör på ett annat gym. Han kör typ bara 5-6 övningar med 3 sets per muskelgrupp.
Gör jag fel när jag kör så mycket?
Har läst att man kan börja bryta ner musklerna man försöker bygga om man är på gymmet för länge...
Brukar inte få träningsvärk om jag inte verkligen tar ut mig maximalt, men är det kanske för att jag har vant musklerna vid detta?

tacksam för svar

Mr.Sarkastisk
2010-10-17, 20:33
Ja du kör enligt mig fel om du nu inte trycker anabola...

SiSenior
2010-10-17, 20:35
Och träningsvärk är inget måste för maximal muskeltillväxt.

Eddie Vedder
2010-10-17, 20:35
Fel och fel är väl en fråga om målsättning. Vill du bara träna för tränandets skull och gå igenom hela arsenalen av övningar som ett egenvärde i sig så kör på.

Men om du faktiskt vill utvecklas lär det vara ett kontraproduktivt upplägg som antingen är 1) för hårt eller 2) inte hårt nog eftersom du överhuvudtaget orkar så mycket övningar.

Stoltz
2010-10-17, 20:40
Tjena!
Jag brukar gymma upp till 2 timmar när jag vill ta ut mig maximalt under ett gympass. Då kör jag i princip alla övningar jag vet på den specifika muskelgruppen. Men så snackade jag med en polare som kör på ett annat gym. Han kör typ bara 5-6 övningar med 3 sets per muskelgrupp.
Gör jag fel när jag kör så mycket?
Har läst att man kan börja bryta ner musklerna man försöker bygga om man är på gymmet för länge...
Brukar inte få träningsvärk om jag inte verkligen tar ut mig maximalt, men är det kanske för att jag har vant musklerna vid detta?

tacksam för svar

Tyvärr säger inte din beskrivning särskilt mycket.

I princip alla övningar du vet för den muskeln kanske innebär något helt absurt många eller väldigt lite.
Du nämner inte heller något om din intensitet, repsomfång, setmängd, etc. Omöjligt att svara på exakt vad du sysslar med faktiskt.

coolboynesko
2010-10-17, 20:41
Jag kör Mån: Rygg tis:bröst,mage :ons:axlar: tors:biceps,ben fre:triceps!


Gör jag också "fel" eller?

Torsk_ole
2010-10-17, 21:06
Jag kör Mån: Rygg tis:bröst,mage :ons:axlar: tors:biceps,ben fre:triceps!


Gör jag också "fel" eller?

Märklig split om inget annat.

Till TS:

Två timmar kan vara ok, även om du inte tar anabola som Mr.Sarkastisk anser vara nödvändigt för så långa pass. Kolla bara på styrkelyftare, deras pass är långa.

Det kan vara hur dåligt som helst också. Allt beror på. Du får ge oss mer information.

Prost
2010-10-17, 21:06
Jag tycker mig ha märkt att flera riktigt stora och/eller starka skrivit att de kör pass på upp till 2h osv så det behöver inte vara fel bara för att någon hänvisar till nån såkallad optimal studie.

Jag tränade nästan tvåtimmarspass under sommaren och då ökade Jag iaf Mycket mer på Mycket kortare tid än jag gjort på Länge. :-) Tränar man med hög volym och många muskelgrupper så kan det ta väldigt lång tid trots att man tränar intensivt.

Crocker
2010-10-17, 21:10
Jag tycker mig ha märkt att flera riktigt stora och/eller starka skrivit att de kör pass på upp till 2h osv så det behöver inte vara fel bara för att någon hänvisar till nån såkallad optimal studie.

Jag tränade nästan tvåtimmarspass under sommaren och då ökade Jag iaf Mycket mer på Mycket kortare tid än jag gjort på Länge. :-) Tränar man med hög volym och många muskelgrupper så kan det ta väldigt lång tid trots att man tränar intensivt.
Sämst argument. Hur vet du att du inte ökat mer av mindre övningar och mindre tid? ;)
Studier är utförda praktiska f.ö.

Underhuggaren
2010-10-17, 21:19
Tyvärr säger inte din beskrivning särskilt mycket.

I princip alla övningar du vet för den muskeln kanske innebär något helt absurt många eller väldigt lite.
Du nämner inte heller något om din intensitet, repsomfång, setmängd, etc. Omöjligt att svara på exakt vad du sysslar med faktiskt.

Det handlar om alla maskiner som finns på gymmet samt 3-4 friviktsövningar per muskelgrupp. Kör oftast 3 set på varje övning. Första set med så tungt jag pallar ungefär 7 reps. Set 2 börjar jag med samma men droppar efter ca 7 reps ner 2 "snäpp". Set 3 börjar jag snäppet över set-2 droppen och droppar ner två snäpp från det. Hoppas ni fattar vad jag menar nu :P.
I slutet av passen, främst överkroppspassen så brukar jag köra nån maskin exempelvis dips för tuttar eller chins för rygg. Pumpa slut sig mer och mer tills man har så stor hjälpvikt som det går att ha..

Crocker
2010-10-17, 21:39
Det handlar om alla maskiner som finns på gymmet samt 3-4 friviktsövningar per muskelgrupp. Kör oftast 3 set på varje övning. Första set med så tungt jag pallar ungefär 7 reps. Set 2 börjar jag med samma men droppar efter ca 7 reps ner 2 "snäpp". Set 3 börjar jag snäppet över set-2 droppen och droppar ner två snäpp från det. Hoppas ni fattar vad jag menar nu :P.
I slutet av passen, främst överkroppspassen så brukar jag köra nån maskin exempelvis dips för tuttar eller chins för rygg. Pumpa slut sig mer och mer tills man har så stor hjälpvikt som det går att ha..
Låter som ett bra recept till överträning och nedbrytande av muskler. Och ett uttröttat CNS.

Underhuggaren
2010-10-17, 21:43
Låter som ett bra recept till överträning och nedbrytande av muskler. Och ett uttröttat CNS.

Vet du vad du snackar om nu? Jag har aldrig märkt av att jag blivit svagare eller nått sånt

Stoltz
2010-10-17, 21:58
Det handlar om alla maskiner som finns på gymmet samt 3-4 friviktsövningar per muskelgrupp. Kör oftast 3 set på varje övning. Första set med så tungt jag pallar ungefär 7 reps. Set 2 börjar jag med samma men droppar efter ca 7 reps ner 2 "snäpp". Set 3 börjar jag snäppet över set-2 droppen och droppar ner två snäpp från det. Hoppas ni fattar vad jag menar nu :P.
I slutet av passen, främst överkroppspassen så brukar jag köra nån maskin exempelvis dips för tuttar eller chins för rygg. Pumpa slut sig mer och mer tills man har så stor hjälpvikt som det går att ha..

Lite irrelevant till frågan "Om man kan vara på gymmet för länge" inser jag nu, men lika så - Det du beskriver ser lite bedrövligt ut om jag ska vara helt ärlig. Men jag får inget grepp om hur mycket du faktiskt gör.

Är där en eller två eller tjugo maskiner? Lika många för varje muskel? Kör du dessa "drop sets" varje gång?

Ska jag vara ärlig så låter det som om din kropp nog hade mått bättre av något av schemana som z_bumbi skrivit i Best Of delen. Men det säger jag när jag utgår från hur ditt svar lät, inget annat.

Hur länge har du tränat?

Edit: Svarar på eventuell kommentar imorgon, måste sova.

Underhuggaren
2010-10-17, 22:02
Lite irrelevant till frågan "Om man kan vara på gymmet för länge" inser jag nu, men lika så - Det du beskriver ser lite bedrövligt ut om jag ska vara helt ärlig. Men jag får inget grepp om hur mycket du faktiskt gör.

Är där en eller två eller tjugo maskiner? Lika många för varje muskel? Kör du dessa "drop sets" varje gång?

Ska jag vara ärlig så låter det som om din kropp nog hade mått bättre av något av schemana som z_bumbi skrivit i Best Of delen. Men det säger jag när jag utgår från hur ditt svar lät, inget annat.

Hur länge har du tränat?

Edit: Svarar på eventuell kommentar imorgon, måste sova.

Ungefär 6-8 maskiner om man räknar med smiths och all sån skit. Näe, kör oftast så många det finns för just den muskeln, ofta finns det ju fler ryggmaskiner än biceps osv..

Droppar inte på varje kanske men oftast...

Har tränat rätt hårt i ungefär 10 månader nu

Underhuggaren
2010-10-17, 22:13
Ungefär 6-8 maskiner om man räknar med smiths och all sån skit. Näe, kör oftast så många det finns för just den muskeln, ofta finns det ju fler ryggmaskiner än biceps osv..

Droppar inte på varje kanske men oftast...

Har tränat rätt hårt i ungefär 10 månader nu

Rätt hårt innebär 3 gånger i veckan eller mer. Fick inte ändra inlägget igen för admin :(

frejansson
2010-10-17, 22:41
Det som känns lite märkligt är hur du orkar. Kör jag ett något längre pass brukar det bli omkring en timme och en kvart eller max en och en halv timme. Men då pallar man i stort sett ingenting mot slutet, musklerna är helt slut. Dessutom kräver de sista seten mer vila mellan, men det är väl en logisk förklaring när man är trött förvisso.

Fredrik_S
2010-10-18, 00:52
Jag brukar lalla runt i 2 timmar rätt ofta ungefär när jag är på gymet
tex 30 minuter axlar 10 minuter vila 30 minuter biceps 10 minuter vila och 30 minuter triceps.
Fyller på med EAA i pauserna och före och efter för säkerhetsskull :P

Och nej jag tränar inte för att vara optimal i varken styrka eller volym, men jag tycker det är roligt att vara där å pumpa..

Stoltz
2010-10-18, 05:48
Jag tror inte du ligger i risk för överträning som så om du tar två timmar på dig. Samtidigt tyckte jag dock att ditt upplägg lät lite konstigt (kanske bara jag) så jag skulle nog igen rekommendera dig att titta på Z_bumbis scheman i Best Of.

Torsk_ole
2010-10-18, 06:46
Du blir inte övertränad på 3 pass i veckan á 2 h. Hur jävla hårt du än tränar.

mattilainen
2010-10-18, 08:16
det finns ju ingen mening med att köra död på musklerna varje gång. Sen att du skriver att du inte får träningsvärk så måste jag kommentera att träningsvärken inte har någon som helst bevis på att du verkligen tränat. Får du inte träningsvärk, var glad!

Kör man på alldeles för länge och mer än vad man "behöver" för muskeln så ökar bara vilotiden. Du får liksom inte ut något av att alltid köra 10 set extra förutom att du ökar vilotiden för muskelgruppen.

Vanish
2010-10-18, 09:02
det finns ju ingen mening med att köra död på musklerna varje gång. Sen att du skriver att du inte får träningsvärk så måste jag kommentera att träningsvärken inte har någon som helst bevis på att du verkligen tränat. Får du inte träningsvärk, var glad!

Kör man på alldeles för länge och mer än vad man "behöver" för muskeln så ökar bara vilotiden. Du får liksom inte ut något av att alltid köra 10 set extra förutom att du ökar vilotiden för muskelgruppen.

Det kanske inte är bevisat vad exakt träningsvärk är (vet inte om det kommit fram nu). Men jag har väldigt sällan hört någon få träningsvärk utan att ha gjort något alls. Springa, gå, gymma. Ligg-träningsvärk existerar kanske? :p

OscarMatti
2010-10-18, 09:23
Man behöver inte nödvändigtvis bli övertränad av att köra i ett par timmar, har själv varit på gymmet åtminstone fyra timmar flera gånger. Sålänge man vilar mellan set/pass, och äter efteråt. Sen är det ju väldigt olika mellan olika muskelgrupper, två timmar traps/underarmar är overkill.

whaddup
2010-10-18, 12:17
Jag brukar vara på gymmet ca 1h elr max 1.5h.. och undrade lite samma sak, in other words lånar jag tråden snabbt.

Tränar också ca 4-5 övningar/maskiner (oftast fria vikter) på dem två muskelgrupper jag tränar det passet.. 3 set, ca 6-12 reps (varierar och ökar hit och dit).. helt enkelt så när jag tränat klart känner jag att jag absolut inte orkar mer.. kan ju vara ett enkelt bevis på överträning? Kör då ca 5ggr i veckan och är lite skraj att man ska s.k överträna.

Är detta att överträna? Eller är det mer något jag borde avgöra själv?

Hmm.. mina inlägg blir alltid mkt osammanhängande, haha.



Mvh,

stridis
2010-10-18, 12:30
. Ligg-träningsvärk existerar kanske? :p

Efter du legat några dygn blir det nog lite mer obekvämt.

dennis89
2010-10-18, 13:24
Tycker 1,5 timmar räcker bra för att ta ut det mesta när man kör 2-split händer ibland att jag stannar 2 timmar och verkligen kör skiten ur mig. Beror mest på hur laddad man är och musklernas/ledernas kondition!

Underhuggaren
2010-10-18, 16:10
det finns ju ingen mening med att köra död på musklerna varje gång. Sen att du skriver att du inte får träningsvärk så måste jag kommentera att träningsvärken inte har någon som helst bevis på att du verkligen tränat. Får du inte träningsvärk, var glad!

Kör man på alldeles för länge och mer än vad man "behöver" för muskeln så ökar bara vilotiden. Du får liksom inte ut något av att alltid köra 10 set extra förutom att du ökar vilotiden för muskelgruppen.

Fattar inte riktigt vad du menar. Visst, är inte bra att köra för mycket, men hur ska man veta var gränsen går? Fattar det som att man inte precis kan dra till gymmet och köra 3 övningar sen få samma resultat :P..

Det är möjligt att det är dåligt att köra död på musklerna varje gång, men är du verkligen säker på det? Varför skulle man inte se mer resultat om man höll i träningen längre?

limenka
2010-10-18, 16:21
Fattar inte riktigt vad du menar. Visst, är inte bra att köra för mycket, men hur ska man veta var gränsen går? Fattar det som att man inte precis kan dra till gymmet och köra 3 övningar sen få samma resultat :P..

Det är möjligt att det är dåligt att köra död på musklerna varje gång, men är du verkligen säker på det? Varför skulle man inte se mer resultat om man höll i träningen längre?

Kör du rätt räcker 7 minuter (studie finns)

King Grub
2010-10-18, 16:24
Kör du rätt räcker 7 minuter (studie finns)

Ha ha jaså.

Rusk
2010-10-18, 16:34
Har läst att man kan börja bryta ner musklerna man försöker bygga om man är på gymmet för länge

För att bygga muskler måste du bryta ner musklerna via belastning för att sedan ge dom tid att återhämtas med en proteinrik kost. Och ja, 2 timmar tycker jag själv är för mkt, brukar ligga runt 50-65min och då kör jag 3 muskler per pass, runt 8-12 set vardera och 45-60s vila.

internethjälten
2010-10-18, 16:41
Kan man jobba på en industri i 8 timmar kan man nog mingla runt lite på gymmet ett par timmar med. Man behöver inte analysera precis allt jämt och ständigt.

Mina benpass tar 3 hrs.. nuf said..

von huff
2010-10-18, 16:44
Man tränar till man är färdig.Jag tycker inte att det är nån ide att fortsätta om krutet är helt slut.Endel muskler blir snabbare trötta än andra.Hur effektiv ens träning är mäts ej i timmar eller set

Rusk
2010-10-18, 17:56
Kan man jobba på en industri i 8 timmar kan man nog mingla runt lite på gymmet ett par timmar med. Man behöver inte analysera precis allt jämt och ständigt.

Mina benpass tar 3 hrs.. nuf said..

Hur?*gah!* Visst att böj är jobbigt men att lägga sig och sova mellan seten är kanske lite att ta i haha;)

Prost
2010-10-18, 19:09
Sämst argument. Hur vet du att du inte ökat mer av mindre övningar och mindre tid? ;)
Studier är utförda praktiska f.ö.

Jag har ju endast skrivit vad jag Upplevt. På mig själv Vet jag det för att jag själv har testat olika upplägg på mig själv. Då mina pass var på nästan två timmar så tränade jag bröst, biceps, triceps, övre rygg och axlar med hög volym. Högre volym med flera set och reps ledde till att jag ökade lika mycket på två månader som jag gjorde på kanske sju månader med lägRE volym och tyngre vikter.

Men jag menar ju inte att det var tack vare för att passen tog så lång tid utan att det fungerade mycket bra trots att många verkar mena att man förtvivnar och dör när man passerat en magisk tidsgräns.

Men som en gammal och erfaren 96:a så är nog din kunskap och erfarenhet troligen såpass enorm att du vet tom bättre än mig vad som fungerar för mig personligen. :-)

stridis
2010-10-18, 20:08
Själv så hade jag tänkt supersetta betydligt mer än vad jag gjort tidigare, det tar en jävla tid annars, jag känner definitivt inte för 2.5h+ utan vill köra under 2 timmar.

Vanish
2010-10-18, 20:39
Själv så hade jag tänkt supersetta betydligt mer än vad jag gjort tidigare, det tar en jävla tid annars, jag känner definitivt inte för 2.5h+ utan vill köra under 2 timmar.

Jag har också den tanken. Iofs ska väl superset vara kombinerade muskler (om så är fallet kör jag inte det). Utan kör varannat set i tex mage - vader. Vad det kallas vet jag inte, men kortare tid på gymmet är man iaf!

sweetkarolina
2010-10-18, 20:48
Under 2 timmar förstår jag inte hur man kan hinna träna på och mer än 5 olika övningar skulle jag aldrig orka... =)
Tar passen över 3 timmar brukar jag känna behov av några snabba kolhydrater om det är något tungt kvar. Oftast tar passen så lång tid inte för att man tränar mycket utan snarare att man snackar för mycket mellan seten.

hejhopp79
2010-10-18, 20:54
2 timmar? Känns overkill men du kanske har något speciellt upplägg.

Själv kör jag oftast 40-60 min.

spoon
2010-10-18, 20:57
Mina pass tar 90-120 min om jag kör själv och är så effektiv som jag vill. Längre pass så tappar jag fokus och motivation. Tränar jag på AK så kan det bli en hel del pratande och då blir det långa pass.

Crocker
2010-10-18, 21:00
Vet du vad du snackar om nu? Jag har aldrig märkt av att jag blivit svagare eller nått sånt
Ja, #9 för mer info.

Jag brukar lalla runt i 2 timmar rätt ofta ungefär när jag är på gymet
tex 30 minuter axlar 10 minuter vila 30 minuter biceps 10 minuter vila och 30 minuter triceps.
Fyller på med EAA i pauserna och före och efter för säkerhetsskull :P

Och nej jag tränar inte för att vara optimal i varken styrka eller volym, men jag tycker det är roligt att vara där å pumpa..
+1 :d

Crocker
2010-10-18, 21:07
Jag har ju endast skrivit vad jag Upplevt. På mig själv Vet jag det för att jag själv har testat olika upplägg på mig själv. Då mina pass var på nästan två timmar så tränade jag bröst, biceps, triceps, övre rygg och axlar med hög volym. Högre volym med flera set och reps ledde till att jag ökade lika mycket på två månader som jag gjorde på kanske sju månader med lägRE volym och tyngre vikter.
Ingen kommentar, det går verkligen aldrig att dra sådana paralleler.

Men jag menar ju inte att det var tack vare för att passen tog så lång tid utan att det fungerade mycket bra trots att många verkar mena att man förtvivnar och dör när man passerat en magisk tidsgräns.
Visst, fungerade säkert bra. Aldrig sagt något annat, vad som är optimalt är en annan femma.


Men som en gammal och erfaren 96:a så är nog din kunskap och erfarenhet troligen såpass enorm att du vet tom bättre än mig vad som fungerar för mig personligen. :-)
När skrev jag det? Orka att du inte kan försvara dina argument utan att komma med någon "snitsig" attack.

Prost
2010-10-18, 22:11
Ingen kommentar, det går verkligen aldrig att dra sådana paralleler.


Visst, fungerade säkert bra. Aldrig sagt något annat, vad som är optimalt är en annan femma.



När skrev jag det? Orka att du inte kan försvara dina argument utan att komma med någon "snitsig" attack.

Man behöver inte hålla på att försvara sig för någonting man säger att man upplever och för sådant man sett fungera för en själv. Jag behöver inte argumentera för något jag inte ens påstått vara the one and only Sanning™.

Men du verkar ju "veta" att det inte är optimalt så Du borde ju istället bevisa varför det inte skulle vara optimalt? :-) Länka gärna till en studie nu som bevisar att det inte är bra att träna ett långt pass där man tränar många olika muskelgrupper. Jag drack Eaa före och efter passet och drack även lite druvsocker då o då.

Man kan inte applicera resultatet av en studie på precis allt och alla möjliga situationer. Om du nu tänker på höjda kortisolnivåer med mera så har ju Grub visat en studie som tydde på att den kortisolhöjande effekten av träning kanske är bra för resultatet. Då skulle jag kunna överdriva o säga att ju mer kortisol desto bättre..


Förlåt om det lät tyket det som du menar med "attack". Jag har ingenting emot dig personligen, jag tycker bara att det inte alltid är så lätt att dra slutsatser bara sådär. :-) För en tid sedan så "visste" alla att man Skulle ta jättemycket supersnabba kolhydrater efter träning, att GI på maten var jätteviktig, mättat fett var livsfarligt, insulin var jätteanabolt etc.. Jag är själv ingen allvetare iaf men jag tycker att det verkar finnas väldigt många sådana överallt och inte bara när det gäller träning. :-P För mig iaf finns det mycket mer jag inte vet än vad jag vet.

mikaelj
2010-10-18, 22:52
Högre volym med flera set och reps ledde till att jag ökade lika mycket på två månader som jag gjorde på kanske sju månader med lägRE volym och tyngre vikter.

Ökade i vad?

Stoltz
2010-10-19, 05:54
Ökade i vad?

Penislängd Micke. Det förstår du väl.








(Skulle anta att han självklart menar muskeltillväxt :))

smuts
2010-10-19, 10:59
med tanke på splitten du använder så lät 2 timmar hemskt länge för ett tricepspass

Status Quo
2010-10-19, 11:53
Kör man på alldeles för länge och mer än vad man "behöver" för muskeln så ökar bara vilotiden. Du får liksom inte ut något av att alltid köra 10 set extra förutom att du ökar vilotiden för muskelgruppen.

källa på det?

King Grub
2010-10-19, 12:05
Det säger väl sig självt.

Frågan är var den gränsen går, där ytterligare träning inte ger ytterligare stimulans, och hur individuell den är.

J.V
2010-10-19, 12:11
Växer du? Blir du starkare? Fortsätt som du gör.

Står du still eller blir svagare? Se över din träning.

Enemy
2010-10-19, 12:12
När jag går runt själv tar det ungefär 2h för varje pass.

Status Quo
2010-10-19, 12:24
Det säger väl sig självt.

Frågan är var den gränsen går, där ytterligare träning inte ger ytterligare stimulans, och hur individuell den är.

Varför är det självklart att det finns någon gräns ö.h.t? Jag skulle kunna tänka mig en exponentiellt avtagande effekt av varje extra set.

Prost
2010-10-19, 13:25
Ökade i vad?

Muskelmassa (maxstyrkan har jag inte testat), iaf bicepsmåttet för det är det enda måttet jag mäter på mig själv. Det som verkar fungera bäst är det som kanske i dagens läge anses vara "fel". Jag blev inspirerad av Robban till att testa att träna på ett helt annat sätt men jag kör ändå inte precis likadant men dock med många reps och många set med kort vila.

När jag körde på för mig tunga vikter så stagnerade jag ofta och backade i vikter under Bulk med mera. :-( Blev lite tråkigt. Jag tränade ändå inte med överdrivet tunga vikter utan sexor osv men jag pressade mig dock alltid "max", dvs tills jag under ett set Visste att jag inte skulle orka en enda rep till under pistolhot. Men nu verkar man "veta" att överträning inte ens finns så jag undrar vad det då var som hände...

Men redan innan jag började träna mer Robban/Colemaninspirerat så tyckte jag att det oftast funkade för Mig bäst att träna på högre repetitionsintervall. Man kan ju öka styrkan och vikterna progressivt på det sättet också, spelar det så stor roll om arbetsvikten man träna på ligger på 6 rep max eller kanske 12 rep max?

mikaelj
2010-10-19, 13:52
Man kan ju öka styrkan och vikterna progressivt på det sättet också, spelar det så stor roll om arbetsvikten man träna på ligger på 6 rep max eller kanske 12 rep max?

Aktiverar olika muskelfibrer.

Crocker
2010-10-19, 14:02
Man behöver inte hålla på att försvara sig för någonting man säger att man upplever och för sådant man sett fungera för en själv. Jag behöver inte argumentera för något jag inte ens påstått vara the one and only Sanning™.

Men du verkar ju "veta" att det inte är optimalt så Du borde ju istället bevisa varför det inte skulle vara optimalt? :-) Länka gärna till en studie nu som bevisar att det inte är bra att träna ett långt pass där man tränar många olika muskelgrupper. Jag drack Eaa före och efter passet och drack även lite druvsocker då o då.

Man kan inte applicera resultatet av en studie på precis allt och alla möjliga situationer. Om du nu tänker på höjda kortisolnivåer med mera så har ju Grub visat en studie som tydde på att den kortisolhöjande effekten av träning kanske är bra för resultatet. Då skulle jag kunna överdriva o säga att ju mer kortisol desto bättre..


Förlåt om det lät tyket det som du menar med "attack". Jag har ingenting emot dig personligen, jag tycker bara att det inte alltid är så lätt att dra slutsatser bara sådär. :-) För en tid sedan så "visste" alla att man Skulle ta jättemycket supersnabba kolhydrater efter träning, att GI på maten var jätteviktig, mättat fett var livsfarligt, insulin var jätteanabolt etc.. Jag är själv ingen allvetare iaf men jag tycker att det verkar finnas väldigt många sådana överallt och inte bara när det gäller träning. :-P För mig iaf finns det mycket mer jag inte vet än vad jag vet.
Missförstod isåfall din text. My bad!

Prost
2010-10-19, 15:34
Aktiverar olika muskelfibrer.

I olika stor utsträckning väl? Jag t.ex satsar inte på att bli maximalt stark i one rep max i något så för Min del iaf så blir det ju isåfall inte så intressant exakt vilka muskelfibrer som stimuleras maximalt bara det går framåt liksom.

Missförstod isåfall din text. My bad!

Lugnt kompis! :-)

Rikard Jansson
2010-10-19, 16:11
I olika stor utsträckning väl? Jag t.ex satsar inte på att bli maximalt stark i one rep max i något så för Min del iaf så blir det ju isåfall inte så intressant exakt vilka muskelfibrer som stimuleras maximalt bara det går framåt liksom.



Lugnt kompis! :-)

Vissa muskelfibrer är större/utvecklas lättare i storlek, 2A ?
Så det kan vara intressant vad du än har för mål ;p

Underhuggaren
2010-10-19, 17:09
källa på det?

Vore intressant att se en källa eller liknande ja.... Kanske har fel, men låter lite som bullshit att man skulle få lika eller kanske sämre resultat om man tar ut sig till 100%

Växer du? Blir du starkare? Fortsätt som du gör.

Står du still eller blir svagare? Se över din träning.

Finns det några bra sätt och se ifall man just växer?
Eller några övningar som är bättre än andra?
Har droppat lite i vikt på sista tiden men vet inte exakt vad det beror på... Tror inte det är muskler för jag har inte blivit svagare....

Prost
2010-10-19, 19:53
Vissa muskelfibrer är större/utvecklas lättare i storlek, 2A ?
Så det kan vara intressant vad du än har för mål ;p

Men jag har aldrig skurit i min arm o kollat vilka muskelfibertyper som min arm mest består utav så tänk om det är 90% Typ 1.. ;-P Ska jag isåfall ändå träna tunga tvåor osv? :-)

http://www.bodybuilding.com/teen/shane6.htm

Här finns en tabell över vilka muskelfibrer som aktiveras under olika repsintervall. Inte för att man kan gå 100% efter en tabell men den visar ju faktiskt på att 9-12 reps skulle vara "optimalt" just för att aktivera typ2fibrer. Upp till 15 ska ju vara bra enligt denna tabell iaf, själv kör jag ibland ännu fler. Finns iaf många saker som inverkar hursomhelst.

dondimpen
2010-10-19, 20:34
Men jag har aldrig skurit i min arm o kollat vilka muskelfibertyper som min arm mest består utav så tänk om det är 90% Typ 1.. ;-P Ska jag isåfall ändå träna tunga tvåor osv? :-)

http://www.bodybuilding.com/teen/shane6.htm

Här finns en tabell över vilka muskelfibrer som aktiveras under olika repsintervall. Inte för att man kan gå 100% efter en tabell men den visar ju faktiskt på att 9-12 reps skulle vara "optimalt" just för att aktivera typ2fibrer. Upp till 15 ska ju vara bra enligt denna tabell iaf, själv kör jag ibland ännu fler. Finns iaf många saker som inverkar hursomhelst.

Betyder det att 9-12 reps borde vara rät om man vill öka i volym så man tränar både typ 1 och 2?

Rätta mig gärna!

Prost
2010-10-20, 19:56
Betyder det att 9-12 reps borde vara rät om man vill öka i volym så man tränar både typ 1 och 2?

Rätta mig gärna!

Enligt den där tabellen iaf så e det "optimalt" just för att aktivera typ2 men typ1 aktiverades ju även "lite" med. Jag tror dock att det bästa är att prova olika saker och se vad som funkar bäst på en själv. Många säger ju att alla är olika och att alla inte svarar lika bra på samma träning men dock så menar vissa att vi inte alls är så olika och att det borde finnas ett "optimalt" träningssätt för att öka i massa och/eller styrka. Man förlorar iaf inget på att våga testa olika metoder, det kommer alltid att finnas någon som tycker tvärtom hur man än gör. :-)