handdator

Visa fullständig version : Vettigt mobilt bredband?


Falle_
2010-10-17, 14:49
Kommer att påbörja min praktik i Karlshamn om en vecka och är i behov av ett bredband för att kunna plugga samt att ha något att göra på fritiden.
Vill helst slippa onödiga bindningstider då jag har tillgång till bredband där jag bor just nu. Dvs vill helst inte binda upp mig mer än de 6 veckor som praktik perioden sträcka sig över.
Har kolla runt lite och hittade Telenors mobila bredband som fungerar som ett kontantkort och har obegränsat med surf.
Oftast finns det alltid någon hållhake och kan tänka mig man istället får kompensera med hastigheten?

Själva produkten:
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/mobilt-bredband-kontant/index.html#T13266_2

Ett test av PC för alla:
http://pcforalla.idg.se/2.16272/1.325882/har-ar-sveriges-basta-mobila-bredband/3

Lutar att det blir Telenor, men hade varit schysst att få lite omdömen av någon som har produkten eller som vet mycket om marknaden.
:thumbup:

Carolinew
2010-10-17, 15:32
Har telenor mobilt bredband (dock inte kontantkort utan abonnemang), och det är sådär. Har problem med att det tappar anslutningen lite titt som tätt vilket är otroligt irriterande, och ibland kan man inte koppla upp sig på ett par timmar. Så långa avbrott är dock sällsynta som tur är men när det väl händer så är man inte så glad... Annars är det helt OK.

Apos78
2010-10-17, 16:08
Har sedan ganska nyligen bredbandsbolagets mobila. Det fungerar ok men som Carolinew skriver så tappar även dom täckningen ibland. Inte så att en etablerad uppkoppling bryts utan det kan snarare vara lite problem att hitta anslutning när datorn startas. Inte alltid men ibland. Lite störigt kan det vara men efter ett par minuter går det i stort sett alltid att ansluta.

feyin
2010-10-17, 16:12
Allt mobilt bredband suger, och det från Tre suger mest.

Apos78
2010-10-17, 16:17
Allt mobilt bredband suger, och det från Tre suger mest.

De här dock en STOR fördel mot de fasta uppkopplingarna - du får med dig den överallt. Vilket är den enda orsaken till att jag har ett mobilt bredband. Men att spela viss spel, dra hem tunga filer eller streama hela natten lång är inte att tänka på.

gondie
2010-10-17, 16:36
bor själv i karlshamn och när det gäller hastigheten på mbb i allmänhet är Telenor överlägsna här. Precis som du skriver så är hållhaken att du får lägre hastighet med ett kontantkort men det är inga problem att surfa med.

agazza
2010-10-17, 16:44
Har ice.net eller net1 som det heter i sverige från jobbet, det fungerar faktiskt bra, men har rätt kass mottagning på dom flesta ställena men i större städer brukar jag kunna ligga runt 800kb till 1,2mb sek i utorrent.

Falle_
2010-10-17, 22:50
Tack för alla svar, underlättar enormt!
Läste lite kommentarer till artikeln som är postad ovan. Där nämns det att många struntar i att köpa en dongel och använder istället sin mobil som modem. Har köpte en HTC tatto för ett antal månader tillbaks och undrar först och främst om det fungerar att använda den som modem (vilket jag tror) samt vad finns det för nackdel med att göra så?
http://www.htc.com/www/product/tattoo/specification.html

Känns ganska ovärt att slänga ut närmare femhundralappen på något som jag ändå inte kommer att använda men än 6 veckor, om man nu kan undvika det.

Falle_
2010-10-24, 16:59
Det blev köp från telenor men köpte istället ett abonnemang, sa upp det direkt med 3 månaders uppsägningstid och har nu tillgång till bredbandet för en billigare peng och bättre hastighet. Fick bra service inne på The Phonehouse i uppsala som även kollade upp att min mobil fixade att användas som modem. Hastigheten verkar än så länge helt okej, tappar lite i jämförelse med det ADSL som jag har i vanliga fall men något annat vore konstigt. Tack för hjälpen i tråden!