handdator

Visa fullständig version : en cacao fråga...


145
2010-10-17, 14:11
sökt runt innan men hitta inte mitt svar så min fråga e...

köpte cacao fazer idag och såg att d e 24 g protein 11 g kolhydrater och 22 gram fett per 100 g. Stämmer detta? Är cacao en så pass bra protein källa eller?

svennebanan
2010-10-17, 14:23
Jag skulle inte kalla något som innehåller lika stor andel fett som protein en bra bra proteinkälla. Kvalitén på proteinet är bra heller.

Crocker
2010-10-17, 14:24
Ja, stämmer väl. Sedan är det en annan femma hur bra sammansättningen av aminosyrorna är. Dock riktigt nyttigt, gott!

Crocker
2010-10-17, 14:25
Jag skulle inte kalla något som innehåller lika stor andel fett som protein en bra bra proteinkälla. Kvalitén på proteinet är bra heller.
Är ost en dålig proteinkälla också?

Tolkia
2010-10-17, 14:25
100 g kakao är ganska jobbigt att äta, om man inte tänker göra det i form av kladdkaka eller negerbollssmet (då ju protein-socker-fett-förhållandena blir aningen annorlunda).

svennebanan
2010-10-17, 14:27
Är ost en dålig proteinkälla också?

Jag skulle inte äta ost för proteinets skull i alla fall.

Pulver, keso, kesella, kyckling, kött, fisk, mjölk osv. är bra källor i mina ögon.

Sniggel
2010-10-17, 14:29
Är ost en dålig proteinkälla också?

Ost kan ju variera i fetthalt från 5g till 38g per 100g (vad jag sett). Proteinet ligger väl nånstans mellan 20-30g (mer protein om lägre fetthalt generellt). Rätt så stort spektra.
Plus att proteinet är med mycket god marginal, fullvärdigt.

Eddie Vedder
2010-10-17, 14:36
100 g kakao är ganska jobbigt att äta, om man inte tänker göra det i form av kladdkaka eller negerbollssmet (då ju protein-socker-fett-förhållandena blir aningen annorlunda).

+1

Svaret på frågan är nej helt enkelt.

1) Förhållandet mellan protein och de andra makronutrienterna gör inte kakaon till en särskilt bra proteinkälla i sig.
2) Kakaobönans proteinsammansättning är inte fullvärdig
3) Som Tolkia skrev, du trycker inte i dig 100 gram kakao helt enkelt.

Angående ost är det tveklöst en bra proteinkälla. Fett ska ju ingå i en måltid oavsett och osten har både högre proteinhalt än kakaon, bättre protein samt mindre kolhydrater. Men jag är inte helt opartisk i ostfrågan. :D

Crocker
2010-10-17, 14:36
Ost kan ju variera i fetthalt från 5g till 38g per 100g (vad jag sett). Proteinet ligger väl nånstans mellan 20-30g (mer protein om lägre fetthalt generellt). Rätt så stort spektra.
Plus att proteinet är med mycket god marginal, fullvärdigt.
Tyckte inte om hans jämdörelse, det var i princip bara det. Jämförde iaf. ost17% 17g fett 16g protein.

Eddie Vedder
2010-10-17, 14:39
17g fett 16g protein.

Det var en ruskigt proteinfattig ost. Hårdost med 17% ligger ofta på en proteinhalt uppemot 30g/100g. Så precis som du säger är ost bra.:)

Crocker
2010-10-17, 14:40
Det var en ruskigt proteinfattig ost. Hårdost med 17% ligger ofta på en proteinhalt uppemot 30g/100g. Så precis som du säger är ost bra.:)
Hehe, såg nu att det var fetaost jag kollat på. Tack för rättningen.

svennebanan
2010-10-17, 14:41
Tyckte inte om hans jämdörelse, det var i princip bara det. Jämförde iaf. ost17% 17g fett 16g protein.

Vad var fel med min jämförelse? Du tycker att 17%ig ost är en bra proteinkälla som det är lämpligt att basera sitt proteinintag på?

Eddie Vedder
2010-10-17, 14:43
Vad var fel med min jämförelse? Du tycker att 17%ig ost är en bra proteinkälla som det är lämpligt att basera sitt proteinintag på?

Just ost som bas i kosten kan man väl ifrågasätta ur andra perspektiv men att livsmedel med det näringsvärdet och den proteinkvalitén utgör basen i en kost är ju kanon för de allra flesta. Kanske blir problem i en deff med lite kcal och 3 gram protein/kg kroopsvikt men knappast om man käkar 3000 kcal och ökar/ligger still i vikt.

Crocker
2010-10-17, 14:44
Vad var fel med min jämförelse? Du tycker att 17%ig ost är en bra proteinkälla som det är lämpligt att basera sitt proteinintag på?
Inte hela proteinintaget, men det är en enkelt proteinkälla.
100g fetaost är ju superenkelt att äta.

stevebc
2010-10-17, 14:49
100 g kakao är ganska jobbigt att äta, om man inte tänker göra det i form av kladdkaka eller negerbollssmet (då ju protein-socker-fett-förhållandena blir aningen annorlunda).Det är det. Blir galet mycket kostfiber också.

Jag brukar dricka ungefär 30-40 gram kakao med en halv liter mjölk, ungefär där går gränsen innan det blir för starkt.

svennebanan
2010-10-17, 14:50
Inte hela proteinintaget, men det är en enkelt proteinkälla.
100g fetaost är ju superenkelt att äta.

Förstår inte kopplingen mellan "bra att äta " och "lätt att äta" du gör, men ät du din fetaost :).

Crocker
2010-10-17, 14:53
Förstår inte kopplingen mellan "bra att äta " och "lätt att äta" du gör, men ät du din fetaost :).
Han frågade om proteinet, du sa att andel fett andel protein ungefär lika är inte en bra proteinkälla. Vad är det du försöker motbevisa mig med?

svennebanan
2010-10-17, 14:58
Han frågade om proteinet, du sa att andel fett andel protein ungefär lika är inte en bra proteinkälla. Vad är det du försöker motbevisa mig med?

Jag försöker säga att det finns mycket bättre proteinkällor. Både bättre än cacao och fetaost.

Ristretto
2010-10-17, 16:38
Jag försöker säga att det finns mycket bättre proteinkällor. Både bättre än cacao och fetaost.

På vilket sätt bättre?

Eddie Vedder
2010-10-17, 18:05
På vilket sätt bättre?

Det framgår väl ganska tydligt varför han tycker det? Jag håller inte helt med men det är ju ändå tydligt vad han syftar på.

Jag skulle inte kalla något som innehåller lika stor andel fett som protein en bra bra proteinkälla.

Jag skulle inte äta ost för proteinets skull i alla fall.

Pulver, keso, kesella, kyckling, kött, fisk, mjölk osv. är bra källor i mina ögon.

Ristretto
2010-10-17, 18:15
Det framgår väl ganska tydligt varför han tycker det? Jag håller inte helt med men det är ju ändå tydligt vad han syftar på.

Jo, på ett sätt. Men det är ju ett konstigt resonemang. Dessutom tycker han att mjölk är bra... Bara minimjölk då, kanske...