handdator

Visa fullständig version : Hål i öronen - problem


Madame
2010-10-16, 16:21
Mina hål i öronen håller på å ballar ur här.

Har aldrig örhängen i men ändå blir de gamla hålen infekterade titt som tätt.
Då å då gör det ont eller ser irriterat ut och då känner jag lite och det är då ofta en varklump att klämma ut.
Jag rengör, det läker, håller sig fint ett par veckor. Och sen blir det plötsligt infekterat och varigt igen.


Tog hålen för ca 10 år sen. Hade örhängen i 24/7 utan problem.

För kanske 2 år sen började jag få ont i dem ibland, det hände att det kom lite var ur, men det läkte ut.

Fick ont+var oftare och oftare och tillslut slutade jag använda örhängen till vardags, hade bara i ibland när jag ville vara extra fin.

Sen fick jag problem varje gång jag hade nånting i, så därför slutade jag använda örhängen helt och hållet för ca 1 år sedan.

Nu blir de ändå infekterade ganska ofta trots avsaknad av örhänge i, rätt störigt! Vad händer? Vad ska jag göra? Vad är detta?

Jens.Andersson
2010-10-16, 16:34
Hålen kanske försöker läka igen och lämnar då möjlighet för infektion att ske?

G_lund
2010-10-16, 16:45
Badda öronen med kvarg varje kväll innan läggdags.

Madame
2010-10-16, 16:49
Hålen kanske försöker läka igen och lämnar då möjlighet för infektion att ske?

Men de läker ju aldrig igen? De bara muppar!

Badda öronen med kvarg varje kväll innan läggdags.

:MrT: *slap*

Ristretto
2010-10-16, 16:50
Det låter ju som att de håller på att läka ihop men stoppas av att bakterier, eller nåt, gör att det blir infekterat. Kanske funkar att tvätta med sårsprit ett par gånger om dan?

Madame
2010-10-16, 17:01
Det låter ju som att de håller på att läka ihop men stoppas av att bakterier, eller nåt, gör att det blir infekterat. Kanske funkar att tvätta med sårsprit ett par gånger om dan?

aha. sårsprit alltså, ok, tack!

HulkH
2010-10-16, 17:09
Det låter ju som att de håller på att läka ihop men stoppas av att bakterier, eller nåt, gör att det blir infekterat. Kanske funkar att tvätta med sårsprit ett par gånger om dan?

aa, det skulle jag nog också rekommendera, tvätta lite då och då med sårtvätt/sprit.

Angel
2010-10-16, 17:12
Så blir mina också ibland. Tror det är att det samlas bakterier och miniskit i de små mini-mini hålen.

G_lund
2010-10-16, 17:28
det låter ju som att de håller på att läka ihop men stoppas av att bakterier, eller nåt, gör att det blir infekterat. Kanske funkar att tvätta med kvarg ett par gånger om dan?

aa, det skulle jag nog också rekommendera, tvätta lite då och då med kvarg.

+1

Ristretto
2010-10-16, 18:21
Eller så töjer du upp hålen så att det är lättare att hålla dem rena:D

von huff
2010-10-16, 19:10
Det måste helt enkelt komma så mycket skit (bakterier) dit att det blir infekterat.jag skulle putsa hålen med nåt bakteriedödande 2-3 ggr/dag

Lellan
2010-10-16, 21:06
Inte nickeallergi då? Jag får sår om jag använder fel örhängen, el om de råkar bli för tighta. Finns att köpa som ska vara helsafe, tex så man kan byta ut själva grejen som är i örat.

Nu för tiden får det inte säljas nickelhaltiga, men nån procent nickel el nåt är det iaf i vissa. Samma med klockspännen för min del om ytan är lite avskavd, sår direkt.

Nickefritt = sårfritt, inga problem öht för mig iaf.

Madame
2010-10-16, 21:10
Inte nickeallergi då? Jag får sår om jag använder fel örhängen, el om de råkar bli för tighta. Finns att köpa som ska vara helsafe, tex så man kan byta ut själva grejen som är i örat.

Nu för tiden får det inte säljas nickelhaltiga, men nån procent nickel el nåt är det iaf i vissa. Samma med klockspännen för min del om ytan är lite avskavd, sår direkt.

Nickefritt = sårfritt, inga problem öht för mig iaf.

Jo nickelallergi har jag, bara att nu har jag ju inte haft örhängen i på ett år och det blir infekterat ändå då å då.

Madame
2010-10-16, 21:12
Eller så töjer du upp hålen så att det är lättare att hålla dem rena:D

ah smart, då kan jag topsa hålen rakt igenom :D




tack allihopa för era tips, ska se om det hjälper att hålla örsnibbarna kliniskt rena :)

Lellan
2010-10-16, 21:13
Jo nickelallergi har jag, bara att nu har jag ju inte haft örhängen i på ett år och det blir infekterat ändå då å då.

Aha, då är jag med.. blir de riktigt torra efter varje dusch då.. så det inte är ngt fukteksem el så? I hålgången liksom? Äh, jag vet inte, kanske bakterier ändå då.

Apos78
2010-10-16, 21:57
Att det kommer bakterier dit beror kanske på att du är där och pillar och drar med fingrarna? Håll rena händer och rena öronsnibbar så ska det nog läka ut.

Madame
2010-10-16, 22:09
Att det kommer bakterier dit beror kanske på att du är där och pillar och drar med fingrarna? Håll rena händer och rena öronsnibbar så ska det nog läka ut.

Pillar inte. Jag ser i spegeln att det är irriterat och känner att det gör ont när jag drar en tröja över huvet, ligger emot med huvudkudden osv.
Först då pillar jag, med rena händer naturligtvis.

Men hålen verkar ju vara överkänsliga mot smuts (?) så jag ska testa att tvätta dem och hålla renligheten extra hög.

eternallord
2010-10-16, 22:18
Inte sårsprit, det är alldeles för starkt, dina hål kommer torka ut och bli ännu sämre. Tvätta med koksaltslösning eller dedikerad piercingtvål istället.

Madame
2010-10-16, 22:21
Inte sårsprit, det är alldeles för starkt, dina hål kommer torka ut och bli ännu sämre. Tvätta med koksaltslösning eller dedikerad piercingtvål istället.

aha, ok, låter rimligt. Tanks! :)

Vinter
2010-10-17, 00:20
Inte sårsprit, det är alldeles för starkt, dina hål kommer torka ut och bli ännu sämre. Tvätta med koksaltslösning eller dedikerad piercingtvål istället.

This.

Har hål i brosken på örat läker sakta men säkert, men fortfarande lite ömt ibland efter 2-3 mån. Men det läker bättre när jag tvättar med koksaltlösning(finns på flaska/sprej på många piercing studios).

Angel
2010-10-17, 10:03
Du behöver verkligen inte tvätta flera gånger om dagen. Som sagt så är det lite smuts och bakterier som bildar de små propparna man kan klämma ut ibland. Jag skulle mera tänka mig att när du är där och klämmer ut det som det bildas en liten inflammation. Tvätta någon gång i veckan och när du känner att det har bildas en propp så klämmer du ut den försiktigt med rena händer, och kläm inte mer när de kommit ut första gången. Sen drar du över med lite koksalt lr liknande. Sen rör du inte den mer den dagen.

Blomstrande
2010-10-17, 10:04
Man kan ha en sån där jättetunn guldring i örhålet och badda den med sprit och dra igenom hålet varje dag så att verkligen kommer in där bakterierna sitter.

Det funkade för mig en gång för många år sedan...