handdator

Visa fullständig version : Coops potatisklyftor med skal


Rawsteel
2010-10-16, 14:09
Har en fråga angående dessa då jag starkt tvivlar på att näringsvärdet stämmer. På paketet står det 120kcal, 2p, 3,5f och jag undrar om fett mängden verkligen kan stämma? Det står att dom friterats snabbt innan nedfrysning och dom känns jävligt flötiga.
Om detta stämmer så är det ju helt underbart, goda som tusan!
jag undrar även om dessa ska vägas frysta eller tinade? Står inget om det på förpackningen.
Ha en fortsatt trevlig dag / Raw

Zhang
2010-10-16, 14:22
Stämmer och stämmer.. självklart kan det skilja några calorier hit eller dit men inte hundratals som du verkar tro.

Du behöver aldrig oroa dig att de skulle ljuga om näringsinnehållet. Rättare sagt, de FÅR INTE ljuga om det.

Eddie Vedder
2010-10-16, 14:57
Rättare sagt, de FÅR INTE ljuga om det.

Vid en viss gräns kan det säkert bli mot regler men jag tror man kan tumma på sanningen ganska rejält om man så skulle vilja. Värre är det om ens livsmedel till exempel utgör sig för att vara fritt från någon allergen men det visar sig att allergenen ändå finns där. Eller om alla ingredienser inte redovisas enligt regler (regler som iofs inte är helt enkla att greppa).

Zhang
2010-10-16, 15:10
Om energin hos ett livsmedel kan sträckas på såpass att det som sägs och det som är skiljer sig i praktiken borde det väl vara ett trampande på reglerna?

Som sagt, jag har ju full förståelse för att de flesta energi-angivelserna är avrundade någonlunda. Men jag har svårt att tro att man får gå utanför de ramarna där angivelserna inte längre är relevanta. Det skulle väl isåfall vara utnyttjat av varenda livsmedelförsäljare på marknaden och göra hela systemet.. tveksamt?

Eddie Vedder
2010-10-16, 15:16
Det skulle väl isåfall vara utnyttjat av varenda livsmedelförsäljare på marknaden och göra hela systemet.. tveksamt?

Jag har ingenanledning att tro att livsmedelsindustrier vill tala sanning iofs. Den erfarenhet jag har säger mig att man ljuger och överdriver i den mån man kommer undan med. Typ "med omega-3" när det finns lite linfrön på toppen av ett bröd eller den mest korkade jag någonsin läst "Utan onödiga tillsatser". Påståenden om omega-3 är dock mer reglerat och det andra exemplet förbjöds tack och lov.

Jag kan som sagt inte svära på vart gränserna går, antar att man skall kunna visa upp en analys om det efterfrågas i alla fall. Så här skrev Jacob för ett tag sedan:

http://traningslara.se/kan-man-lita-pa-naringsvardetabellerna-i-snabbmat/

Zhang
2010-10-16, 15:26
Intressant artikel. Självklart påstår jag inte, eller är naiv nog att tro att de vill ange exakta värden med tanke på att majoriteten av produkterna antagligen skulle visa sig vara sämre än deras påståenden.

Men jag måste faktiskt erkänna att jag blev lite milt överraskad att det var sådana skillnader i mängden energi än vad som angavs. Antar att jag får överge min tro om att lagar och regler följs :(

Det var ju iofs USA det gällde också. Förhoppningsvis kanske det är bättre i Sverige?

944RS
2010-10-16, 15:51
Intressant artikel. Självklart påstår jag inte, eller är naiv nog att tro att de vill ange exakta värden med tanke på att majoriteten av produkterna antagligen skulle visa sig vara sämre än deras påståenden.

Men jag måste faktiskt erkänna att jag blev lite milt överraskad att det var sådana skillnader i mängden energi än vad som angavs. Antar att jag får överge min tro om att lagar och regler följs :(

Det var ju iofs USA det gällde också. Förhoppningsvis kanske det är bättre i Sverige?

Jag jobbar just nu på ett företag som tillverkar livsmedel och alla produkter har självklart ett näringsvärde på etiketten men hur nära sanningen det egentligen är låter jag vara osagt.
Varorna har en mängd olika ingredienser som köps in från alla möjliga hörn i världen och det finns inget som säger att den innehållsförtäckningen heller stämmer.

Ang. coops potatisar så är det nog som du nämner att "riktvärdet" stämmer ganska bra.

Eddie Vedder
2010-10-16, 19:07
Vill man ha järnkoll är mjölkprodukter förmodligen bäst. Där analyseras råvaran på plats med små tillåtna felmarginaler.

Baboom
2010-10-16, 19:46
Vill man ha järnkoll är mjölkprodukter förmodligen bäst. Där analyseras råvaran på plats med små tillåtna felmarginaler.

Samma sak om man gör sina egna potatisklyftor hemma, så slipper man fundera så mycket på om det 3,5g fett per 100g eller 5g per 100g.