handdator

Visa fullständig version : Yes styrkebygger


Yes
2010-10-16, 11:25
Hej gott folk,

Tänkte det kunde vara dags att starta en ny journal.

Har inte haft någon journal på länge för jag har helt enkelt inte orkat skriva ned allt, och min träning har ändå inte fokuserat så strikt på styrkeökningar.

Ni som hängt med lite vet att jag kört en hel del HIT-influerad träning, och på senare tid har jag experimenterat med högre volym. Jag har under min träningskarriär lyckats med avsevärda förbättringar på fysiken, men något som verkligen gått skitdåligt, av säkert flera olika anledningar, är styrkeökningar. Normalt hade jag inte brytt mig så fasligt mycket om det, men någon jäkla måtta får det ju vara(vill ju inte få stryk av tjejer iaf).

Mina resultat under åren har varit ungefär såhär:

Första 10 månaderna: Från ~95 till ~60Kg (mellan tumme och pekfinger sådär)
Senaste 4 åren: Från ~60 till 85Kg på ungefär samma BF (återigen mellan tumme och pekfinger, det här har också involverat några bulkar och deffar så det är inte en linjär progression)

Dagsfärska stats:

Längd: 175cm
Vikt: 83.2Kg
Böj: 4x95Kg
Mark: 4x120Kg
Militärpress: 1x60Kg
Bänk: Ingen aning, 1xKV kanske

Jag kommer testa köra Wendler's 5/3/1 ett tag i förhoppning att få upp styrkan till vettiga nivåer. Till en början kommer jag göra det under diet, vilket lär göra det hela lite svårare... men med tanke på att jag är rätt stor i förhållande till min styrka borde det finnas god potential för ökningar - i varje fall fram tills kroppsfettet börjar gå för lågt.

Målet med dieten är till att börja med att långsamt krypa ned till 80Kg, och sen utvärdera läget därifrån. Jag uppskattar att min nuvarande BF ligger nånstans mellan 12-14%(lite svårt att avgöra då jag har väldigt ojämn fördelning, men exakta siffror är inte så jäkla viktigt ändå).

Under det senaste månaderna har jag långsamt gått från 90Kg till nuvarande vikt. Har haft ett litet uppehåll i dieten, men börjar få fason på det nu igen och tänker köra på såhär ett tag eftersom jag tycker dieten funkat riktigt bra hittils.

Återkommer med resultat från de två första 5/3/1-passen...

bertbert
2010-10-16, 11:26
Jag tänker läsa

Yes
2010-10-16, 11:29
Jag tänker läsa
Härligt! Input från starka hestar kommer vara ytterst uppskattat. :)

agazza
2010-10-16, 11:35
Jag tänker bara läsa ifall du lovar att vara lika MF rolig som i dom andra trådarna!*flex*

Yes
2010-10-16, 11:36
Första passet, militärpress:

Uppvärmning - lite sidolyft och pushdowns (vill få lite blod till axlar och armbågar)
Militärpress - 5x35Kg, 5x40Kg, 11x45Kg
Latsdrag - 4x10x40 potatisar
Bröstpress-maskin - 4x10x35 plommon
Pullovers - 12x18Kg, 12x22Kg, 12x24Kg

Egentligen hade jag velat köra chins och dips, som Wendler föreslår i Triuimblaha-upplägget, men dels känner jag mig lite för svag i dessa (assistansövningarna är ju tänka att köra med lägre intensitet) och dels får jag problem av dips numera(strålningar från axlar ut till händerna). I framtiden kommer jag förmodligen försöka klämma in ett eller två set här och där och hoppas jag kommer bygga upp mig till att köra dem ordentligt senare.

Yes
2010-10-16, 11:44
Andra passet, marklyft:

Uppvärmning - lite ryggresningar och benlyft
Marklyft - 5x80Kg, 5x90Kg, 8x100Kg
Stångrodd + raka mark - 5x60Kg, 10x60Kg
Hängande benlyft - 2x12
Situps på nedåtlutande bänk: 1x14 (kör dessa med armarna utsträkta bakom huvudet, och på sista repsen över bröstet)
Vadpress - 15x140Kg, 15x160Kg

Jag borde läst på mer om passet i förväg för efter marklyften kom jag på att jag inte riktigt kom ihåg hur jag skulle fortsätta det. Testade lite stångrodd och raka mark, men det kändes som ryggen redan fått lagom med smisk från marklyften så jag gav upp den idén. Magen kördes inte så hårt eftersom jag redan piskat den saligt mycket en tid. Lika bra att låta den ta det lungt ett tag, poängen med passet är ju ändå att härja upp tyngre marklyft.

Yes
2010-10-16, 11:45
Jag tänker bara läsa ifall du lovar att vara lika MF rolig som i dom andra trådarna!*flex*
Jag lovar att försöka. :D

Yes
2010-10-16, 12:35
Att marklyfta som en ninja:

Jag tränar på ett sånt där litet, oftast obemannat, SATS-gym för pensionärer, hårstylister och fotbollsgrabbar. Det har sina fördelar, som t.ex. att jag är störst och starkast. Inte en särskilt stor bedrift i det sällskapet, men det kittlar ändå mitt ego lite skönt. Det finns nackdelar också.

En stor nackdel är att det inte finns något böjrack. Det gör att böjar blir lite läskigt att köra. Enda stället att köra marklyft på är också en liten hörna med en tunn, hård, matta över parkettgolvet. Det gör att även om man släpper en tom stång där kommer det överrösta tv-apparaterna från konditionsrummet intill.

Varje gång jag kör marklyft är jag beredd på att alla blickar dras mot mig. Jag försöker så gott det går endast köra mark på tider där det inte är andra där, men det är svårt. Gamla tanter brukar antingen stirra ilsket eller fly därifrån. Vissa försöker smyga sig i närheten, så att inte det farliga marklyftsmonstret ska upptäcka dem, för att använda maskinerna.

En del tanter tycks nästan bli tända av mitt demonstrerande av brutal manlighet. Det är iaf enda förklaringen jag har till att en del håller sig så nära att de nästan rör vid mig(och det finns minsann utrymme för att hålla sig på normalt avstånd).

Det värsta är dock att jag tror enda anledningen till att de låtit mig hållas är att ena snubben som driver gymet är en person jag känner lite smått(vi bodde grannar ett tag).

Nu är inte jag den som kör mycket såntdär traditionellt SL-härjande. Jag brukar t.ex. inte ge ifrån mig djupa avgrundsvrål i ett moln av magnesium. Men, man kan inte köra marklyft utan att föra lite oväsen. Jag brukar mest låta som en brunstig val av buktrycket, och även om jag gärna släpper ned stången med så lite oväsen som möjligt måste jag ju släppa den helt sista biten. Låter väl nåt i stil med; "Öööööoooouuuufff, DUNS!".

Ett annat problem jag tror vi alla har är såkallade träningsticks. Jag har iaf gott om sådana. Dessutom har jag hög musik i hörlurarna så jag är inte alltid medveten om vad omgivningen hör...


Mitt första träningsticks är att spatsera fram och tillbaka mellan seten medan jag frustar lite diskret, eller bara slår en mäktig krabba i spegeln(erkänn att ni också gör det!).

Det andra kan nog bäst betecknas som tränings-tourettes. Jag använder gärna fula ord för att peppa mig själv, eller när det börjar bli riktigt jobbigt. Ibland firar jag även lyckade set med en svordom. Jag försöker givetvis hålla det tyst för mig själv, men kom ihåg vad jag skrev om musiken...

Bilden ni borde få nu är någon som verkar en smula galen och härjig när han lyfter.

"Ööööoooufff, DUNS!"

"Ööööoooufff, DUNS!"

...

"Ööööoooufff....", "HAHA, FETTAH!" *ännu större DUNS!*

---

Frågan är hur länge det här kan fortsätta. Det vore bra om man kunde marklyfta som en ninja. Helt osynlig, och inte ett ljud... det enda som syns som hastigast är en tungt lastad stång som leviterar.

stridis
2010-10-16, 12:43
Varför har jag alltid trott att du är betydligt starkare än såhär?

Botrik
2010-10-16, 12:57
"Ööööoooufff, DUNS!"

"Ööööoooufff, DUNS!"

...

"Ööööoooufff....", "HAHA, FETTAH!" *ännu större DUNS!*


Haha, hysteriskt roligt, på något vis! :D

Yes
2010-10-16, 13:01
Tja, jag vet inte... hoppas jag inte gett intrycket av att jag speciellt stark iaf, för det är jag verkligen inte.

Jag tycker själv styrkan är en aning förbryllande. Även om jag inte är megabiff ännu, så är jag trots allt inte en liten räka längre(efter deff kanske det rentav kommer upp lite bilder så slipper ni ta mitt ord för det). Rimligen borde jag hantera betydligt större vikter.

Å andra sidan har jag inte fokuserat så mycket på att primärt öka styrkan. Gör man inte det är det lätt att glömma bort ökningarna och bara köra för uttröttning av muskeln. När jag gjort bra ökningar har det också slutat med att jag skadat mig, och då faller man ju tillbaks till ruta ett igen. Sedan tror jag också att istället för en smart plan för progression har jag försökt fixa allt med mer jävlar anama. Risken är väl att jag bränt ut mig med den aproachen.

Sen vet jag inte om det finns en genetisk aspekt till det hela, eller om det bara är ett resultat av sättet jag tränat, men jag känner mig mer som nån slags korsning mellan arbetshäst och duracellkanin. Känns som jag kan härja på hur länge som helst på hög intensitet och kort vila. Det blir man ju dock inte stark av.

Men, nu är det dags att lösa problemet och få upp mer respektabla vikter.

agazza
2010-10-16, 17:23
:thumbup:

Yes
2010-10-17, 09:14
Morgonvikt: 82.7Kg

Sheeesh...

Kanske ska nämna ett par viktiga saker här. Min crohns har bjudit på ett ganska stadigt skov i ett par månader nu, och uppepå det har jag precis återhämtat mig från en elak förkylning. Jag har tappat 2-3Kg på ganska kort tid nu, trots att jag käkat rätt ordentligt. Förhoppningsvis är det mest vätska, men iaf. Träningen har som tur är inte påverkats märkbart än iaf. Känns också som jag börjar bli lite bättre, så förhoppningsvis blir det inte värre än att jag skiter ut extra mycket vätska.

Stay tuned för lite tourettes-bänk senare under dagen!

Yes
2010-10-17, 14:44
Uppvärmning:
0QGGgy1w_r0

När man hör den låten på väg till gymet behövs ingen annan uppvärmning. :hbang:

Tourettes-bänk - 5x47,5Kg, 5x55Kg, 13x60 fiiiiiii...na vikter!
Tuttmaskin - 10x35 valpögon, 2x10x45 valpögon, 14x30...
Hantelrodd - 3x10x34Kg, 8x34Kg
Enarmsrodd i maskin - 14x95 vikter (fullmag, maskinen är tydligen tänkt att köras med båda armarna egentligen - tror de missade lite i designen av viktmagasinet...)
Platecurl - 12x10Kg, 8x10Kg
Reverse curls i kabel - 12x15, 8x15

Bänken kändes bra trots att jag inte kört bänk på hur länge som helst. Men då resonerade jag också som så att det är bättre att börja för lätt än för tungt. Borde hursomhelst finnas ökningar att plocka bara på att förbättra tekniken, och med mer regelbundet bänkande hoppas jag på bättre styrka också.

Och ja, min styrka i bänk är skrattretande. Den övningen är inte gjord för mig egentligen. :D

Assistansövningarna blev lite jobbigare än jag förväntat mig. Hantelrodd brukar jag iof aldrig köra eftersom 34-kilos hantlarna är de tyngsta som finns på gymet, och senast jag körde hantelrodd reppade jag på 60 kilo... fattar inte hur det kunde kännas så jobbigt idag. Kanske ren ovana vid övningen bara.

Bröstmaskinen fick bli en nödlösning då det var folk i vägen för att köra hantelpress. Tog bara en vikt jag trodde jag skulle få 10 relativt enkla reps med. Sög rätt bra i tuttarna mot slutet där...

Hursom, nu när den vidriga BCAA-smaken lagt sig i munnen är det dags för käk och mer Bon Jovi.

Yes
2010-10-19, 11:46
Morgonvikt: 83.5Kg

Jag väger mig i regel rätt ofta just nu, mest för att inte glömma bort det helt. Vikten lär pendla en del mellan tillfällena men med tiden ser man ju hur trenden går.

Kommer inte skriva så mycket om kost här, dels för att jag inte ser någon poäng i att försöka äta "optimalt" och dels för att det är ett jäkla jobb att hålla koll på allt. Lite då och då kan det dock vara bra att skriva ned hur dagarna ser ut, så blir det iaf lättare att upptäcka om nåt är åt skogen.

Igår blev det:

Frukost: 10g BCAA, 4 ägg
Lunch: Pyttipanna och bacon
Mellanmål: Cornflakes med mjölk
Kvällsmål: Bärsmoothie(hallon och blåbär) med Faring Complete 3 Choklad - mumma!

När jag tränar brukar jag slänga in 10g BCAA efter passet, sen ett par mål mat efteråt(blir ofta middag och nåt kvällsmål innan läggdags).

Senare idag tänkte jag fira min födelsedag med knäböj och tårta.

rajjan_dammit
2010-10-19, 12:13
Grattis på födelsedagen! :)

agazza
2010-10-19, 12:18
:cheers:

Yes
2010-10-19, 12:23
Tack, tack! :)

Nitrometan
2010-10-19, 13:34
Oj! Fyller herr Yes sig år?

Grattis.

martikainen
2010-10-19, 13:42
Grattis! Men av någon anledningen hade jag förväntat mig mer efter alla skratt du gett mig i allmänt! :D

Adama
2010-10-19, 13:49
En till journal att följa ;)

Isabella
2010-10-19, 14:08
Men grattis på din dag :)

Om klenheten i bänken :D har du bett nån kolla in tekniken?

Yes
2010-10-19, 14:09
Tack hörrni! :)

Jojomensan, nu är det bara två år kvar till gubbe. Känslorna är blandade just nu. Det började med förnekelse, och nu växlar det mellan ångest och eufori.

Dagen började i varje fall bra. Tyckte mig se antydan till rutor i spegeln. Inte tillräckligt för att kunna fånga det på bild dock. När den dagen kommer lär jag slänga upp en fet 10 mpix bild komplett med raggarsträng.

För er som inte vet betyder det att jag börjar närma mig rekordbra form. Senast jag låg såhär lågt i kroppsfett lirade jag i fjäderviktsklassen. Skalar jag av några kilo fett till kan det bli riktigt bra, tror jag...

Jag lovar att försöka jobba fram fler skratt i journalen, men förhoppningsvis inte gällande resultaten bara.

Nu ska jag dansa naken framför spegeln en sväng, bara för att jag kan.
D0FdlomZZ4g

Yes
2010-10-19, 14:17
Men grattis på din dag :)

Om klenheten i bänken :D har du bett nån kolla in tekniken?
Tack!

Nä, aldrig fått input på några lyft. Har endast försökt fixa och analysera själv.

Till stor del tror jag dock bänken beror på att jag dels inte kört den övningen mycket, och dels tror jag styrkan i axlarna begränsar mig lite.

Försöker följa Dave Tate's instruktioner på youtube, och det har iaf hjälpt mig att få stadigare lyft med mindre påfrestning på axlarna.

Sen vet jag iof inte vad jag ska med starka bänkar till. Vill mycket hellre militärpressa kroppsvikten i några reps. :D

Isabella
2010-10-19, 14:21
Tack!

Nä, aldrig fått input på några lyft. Har endast försökt fixa och analysera själv.

Till stor del tror jag dock bänken beror på att jag dels inte kört den övningen mycket, och dels tror jag styrkan i axlarna begränsar mig lite.

Försöker följa Dave Tate's instruktioner på youtube, och det har iaf hjälpt mig att få stadigare lyft med mindre påfrestning på axlarna.

Sen vet jag iof inte vad jag ska med starka bänkar till. Vill mycket hellre militärpressa kroppsvikten i några reps. :D

Jo det är klart, man blir bra på det man tränar så kör man det ofta blir man väl bättre. Ja är det inte tekniken så är det säkert någon svag länk som är boven.

Haha ja bänken är väl en typisk övning tonåringar (och jag :D )vill vara starka i så man får skryta lite :P

Yes
2010-10-19, 14:33
Precis, största anledningen att bli stark i bänk är för att nästa gång någon finnig tonårsgrabb frågar slipper man svara "vet inte", och kan istället dra ett "100Kg - STFU!". :D

Isabella
2010-10-19, 14:35
Precis, största anledningen att bli stark i bänk är för att nästa gång någon finnig tonårsgrabb frågar slipper man svara "vet inte", och kan istället dra ett "100Kg - STFU!". :D

Hahaha

Yes
2010-10-19, 18:45
Istället för bänk blev det äntligen dags för den ädlaste af övningar - pöjj!

Innan böj är det dock viktigt att komma i rätt sinnesstämning. Det är inte längre marklyftens hårda toner, utan det krävs skönhet och harmoni - allra helst ska böjen utföras naken, som vår hjälte tntballe demonstrerat. Idag var det dock mycket folk i gymet, så jag behöll kläderna på.

PEyEw-8Kuv8

Böj - 5x60Kg, 5x67,5Kg, 10x75Kg
Raka mark - 3x8x80Kg
Benspark - 15x65
Bencurl - 15x40

Hade från början tänkt köra fler set på assistansövningarna, men dels vill jag inte gå ut för hårt med det innan jag fått en bättre uppfattning om hur återhämtningen kommer funka, och dels mosade det där sista setet böj benen. Har inte kört annat än lågreps på böj senaste tiden, så det är kanske inte konstigt att det sög lite i påkarna.

bertbert
2010-10-19, 20:18
Hur i helvete ska du kunna bli arg i böjen med den där musiken? Ska jag behöva bli förbannad på en tisdag?

(bra pass)

Elso
2010-10-19, 22:17
Grattis :) hoppas att tårtan var god och böjen gick bra!

Yes
2010-10-20, 00:01
Hur i helvete ska du kunna bli arg i böjen med den där musiken? Ska jag behöva bli förbannad på en tisdag?

(bra pass)
I böj behövs ingen ilska. Man måste försöka nå ett högre medvetande, som tangerar det gudomliga - en urkraft som släpps lös.

Såhär:
XkK9-mnDAy4

(Obs! Inte jag i videon! :D )

Grattis :) hoppas att tårtan var god och böjen gick bra!
Tack! Tårtan var god. Tårta är iof alltid gott, förutom när det är för mycket sånadär grönsaker i den. Nu var det lyckligtvis chokladtårta, den bästa sortens tårta. *drool*

bertbert
2010-10-20, 05:55
Vilken jävla böjröv han hade.. :D

Yes
2010-10-20, 09:00
Han är ju såndär nnnn.....nnnnn.....nne....eh, stark! :D

Nitrometan
2010-10-20, 09:13
Chokladboll heter det. ;)

Yes
2010-10-21, 20:47
Chokladbollsstjärt!

Morgonvikt: 83.2Kg

Uppvärmning med sidolyft i kabel och pushdowns
Militärpress - 3x40Kg, 3x45Kg, 8x50Kg
Chins - 3x6
Dips - 3x6
Latsdrag - 2x10x45
Tuttmaskin - 2x10x40
Pullovers - 10x20Kg, 8x26Kg

Kändes rätt bra att köra dips idag, inget ont eller andra konstigheter, men vågar fortfarande inte ta ut mig eller köra på med mer vikt. Jag har funderat på om problemen där kan bero på överansträngda traps, där jag haft lite ont i fästena tidigare... de har väl som uppgift att stabilisera axlarna och skulderbladen, och det är ju ganska viktigt i dips. Kan ju vara nåt annat också, men trapsen har känts bra senaste tiden och nu går det även bättre att köra dips så...

Får se lite hur jag gör i fortsättningen med nacke och underarmar, tänker nog köra på ett litet tag utan att ge dem särskilt mycket extra träning. Kommer vara svårt att hålla sig, men det är nog smart ändå(har även känningar i underarmarna typ där biceps fäster). Jag hoppas också överarmarna inte försvinner utan direkt träning(känns lite så faktiskt, men det är säkert mest såndäringa trökk och pump som försvunnit lite).

För övrigt vill jag mena att efter första veckan såhär känns programmet väldigt lovande faktiskt. Kanske är det bara jag som är knäpp, men jag tycker faktiskt man kan känna efteråt vad som varit ett produktivt pass. Vet inte om jag är ensam om att få den känslan, och om det bara är inbillning, men varje pass har iaf hittils genererat den.

Avslutningsvis blir det inte så mycket musik idag, istället bjuder jag på brutalissimo!
U_keXk4-bl0

Isabella
2010-10-21, 20:58
Om jag inte minns fel är det främst rotatorcuffens muskler som stabiliserar axeln.

Yo, kör du militärpress fritt eller i smith?

bertbert
2010-10-21, 21:01
Jag börjar undra hur din bänkteknik ser ut! Detta att döma av styrkeförhållandet bänk/militärpress.

Yes
2010-10-21, 21:06
Rotatorcuffarna är iof också viktiga i sammanhanget(och det är det är väl vanligare att man får problem där egentligen, men det känns inte riktigt så i mitt fall), men trapsen är viktiga för axlarna också. Saxat från wikipedia:

"The trapezius has three functional regions: the superior region (descending part), which supports the weight of the arm; the intermediate region (transverse part), which retracts the scapulae; and the inferior region (ascending part), which medially rotates and depresses the scapulae."

Kör alltid militärpressarna fritt, och stående såklart. Har aldrig gillat att köra smith, och inte heller de maskiner jag provat... ger nästan alltid axelproblem för mig, medan jag aldrig haft problem från riktiga militärpressar.

Isabella
2010-10-21, 21:11
Rotatorcuffarna är iof också viktiga i sammanhanget(och det är det är väl vanligare att man får problem där egentligen, men det känns inte riktigt så i mitt fall), men trapsen är viktiga för axlarna också. Saxat från wikipedia:

"The trapezius has three functional regions: the superior region (descending part), which supports the weight of the arm; the intermediate region (transverse part), which retracts the scapulae; and the inferior region (ascending part), which medially rotates and depresses the scapulae."

Kör alltid militärpressarna fritt, och stående såklart. Har aldrig gillat att köra smith, och inte heller de maskiner jag provat... ger nästan alltid axelproblem för mig, medan jag aldrig haft problem från riktiga militärpressar.

Ja då har jag lärt mig nåt nyy nu då!

nice! har funderat på att börja köra fritt jag med fast jag vill sitta :P Tycker smithen bara ger problem med handlederna

Yes
2010-10-21, 21:14
Jag börjar undra hur din bänkteknik ser ut! Detta att döma av styrkeförhållandet bänk/militärpress.
Frågar man mig så är min bänkteknik grejt, fast det är ju inte direkt så att min åsikt räknas i det här sammanhanget. :D

Jag hade säkert kunnat filma om det inte vore så att jag isåfall måste se mig själv i rörlig bild. Stillbilder är liksom svårt nog, video skulle jag bara göra för väldigt mycket pengar.

Har många gånger funderat på att släpa min bleka bakdel till någon SL-klubb för att se om någon gemytlig lyftare kan hjälpa mig lite. Det har som aldrig blivit av dock, men man kanske borde få tummen ur.

bertbert
2010-10-21, 21:16
Det är ju bara välja vilket som är den värsta medicinen, av tre alternativ;

- Leva i ovisshet angående bänktekniken
- Fimla sig
- Atletklubba sig

Men om du fimlar kommer jag med konstruktiv kritik. Det kan blir profit.

Yes
2010-10-21, 21:22
Ja då har jag lärt mig nåt nyy nu då!

nice! har funderat på att börja köra fritt jag med fast jag vill sitta :P Tycker smithen bara ger problem med handlederna
Jag tycker det är såå värt att bli kompis med övningen stående. Blir lättare att få ett bra utförande och man kan trycka in kroppen under stången, istället för att som sittande börja brygga för att få hjälp av övre bröst.

Det är ju bara välja vilket som är den värsta medicinen, av tre alternativ;

- Leva i ovisshet angående bänktekniken
- Fimla sig
- Atletklubba sig

Men om du fimlar kommer jag med konstruktiv kritik. Det kan blir profit.
Lutar mest åt att atletklubba sig(heh, nytt fredagsnöje på gång kanske? :D ). Hade varit awesome om det funnits en bertbert på en atletklubb nära mig, det hade kunnat bli dubbel profit.

bertbert
2010-10-21, 21:25
Att atletklubba sig är ett högst förnämligt fredagsnöje! *popcorn*

Yes
2010-10-21, 21:33
Det kan onekligen ha sina fördelar också, jämfört med sånt där annat klubbande. Träningsvärk är trots allt mycket roligare än baksmälla.

Apropå bänk/militär-förhållande, vad är ett normalt förhållande? Jag skulle uppskatta att mitt 1RM skiljer sig 20Kg där, kanske lite mindre skillnad.

bertbert
2010-10-21, 21:36
Det kan onekligen ha sina fördelar också, jämfört med sånt där annat klubbande. Träningsvärk är trots allt mycket roligare än baksmälla.

Apropå bänk/militär-förhållande, vad är ett normalt förhållande? Jag skulle uppskatta att mitt 1RM skiljer sig 20Kg där, kanske lite mindre skillnad.

Jag har egentligen ingen fakta i målet. Men vid något tillfälle hade jag en 1RM i bänk på runt 145 och runt 85 i press. Så knappa 60%. Jag fick bara en känsla av att de låg närmare varandra i ditt fall, och då tänkte jag att du eventuellt har gratiskilon att hämta i bänken via teknikförändringar.

Isabella
2010-10-21, 21:37
Jag tycker det är såå värt att bli kompis med övningen stående. Blir lättare att få ett bra utförande och man kan trycka in kroppen under stången, istället för att som sittande börja brygga för att få hjälp av övre bröst.

Hmmm sant, nästa axelpass blir det att testa det stående då för smithen är från o med nu ett big no no eftersom handlederna skriker

Yes
2010-10-22, 17:09
Jag har egentligen ingen fakta i målet. Men vid något tillfälle hade jag en 1RM i bänk på runt 145 och runt 85 i press. Så knappa 60%. Jag fick bara en känsla av att de låg närmare varandra i ditt fall, och då tänkte jag att du eventuellt har gratiskilon att hämta i bänken via teknikförändringar.
Jäkla monster-bert att vara stark då! :D

Själv har jag fått upp 2x60Kg(nästan ett till rep) i militärpress, och 80Kg i bänken. Gissar att jag är lite starkare nu i båda övningarna, ffa i militärpress, men har ju inte testat på ett tag(och gissningar räcker ju inte så långt). Men säg 75-80% av bänkmaxet i militärpress... baserat på det verkar det ju onekligen som att bänken borde vara bättre. Fast å andra sidan, militärpress är en övning jag kört väldigt mycket, medan bänk inte är det.

Det jag själv vet att jag kan göra bättre i bänken är att brygga mer och undvika att tappa spänningen i skulderbladen. Känns som en hel del hänger på att få till ett bra avlyft, har lätt för att missa där och då blir det genast lite svårare.

Sen vet jag inte kroppsbyggnaden påverkar. Borde iof vara samma sak för både bänk och militärpress... Tänker då på att jag är typ lika djup som bred. Vet att min brorsa som är byggd på ett lite annat sätt(lite bredare) är ett jäkla bänk-freak.

Hmmm sant, nästa axelpass blir det att testa det stående då för smithen är från o med nu ett big no no eftersom handlederna skriker
Hoppas det funkar bättre med militärpressarna. Risken är iof att det blir samma problem, kanske lite lindrigare dock med tanke på att du inte blir låst i rörelsebanan. Har själv märkt att pressar kan göra lite ont om jag är stel i handlederna och underarmsmusklerna. Nåt du annars kan prova är att köra med hantlar, och se om det handlederna tycker bättre om det.

bertbert
2010-10-22, 18:34
Okej,att du kört mindre bänk än press är ju en högst plausibel förklaring såklart!

Tyvärr är jag svagare nu. Jag har gått ner 10 kg sedan de siffrorna gällde. (Men ok, jättesvag är jag inte... gjorde 3 reps på 120 i smalbänk igår :-P )

Yes
2010-10-23, 19:35
Dags för en viktig övning nu...

Morgonvikt: 83.4Kg

Marklyft - 3x85Kg, 3x95Kg, 7x110Kg
Frontböj byggar-style - 2x10x40Kg
Hängande benlyft - 10/10/15
Decline situps - 2x8
Shrugs - 25x50Kg
Nack-flexion - 50x5Kg

Så, sista två repsen i marklyft borde det egentligen varit något slags straff på. Typiskt sånt där pusta ut, ta omtag, "eeh, timmmeeeeeh!!"(från southpark, inte Kolo-Timme). Blir så ibland när man är lite övertänd.

Frontböjarna var förstås äkta Kålman-style, förutom att jag är lite svartare och skriker lite högre. Ska lassa på mer vikt där sen, men det var länge sedan jag körde frontböj så jag ska komma in i leken först.

Isabella
2010-10-23, 19:58
Dags för en viktig övning nu...

Morgonvikt: 83.4Kg

Marklyft - 3x85Kg, 3x95Kg, 7x110Kg
Frontböj byggar-style - 2x10x40Kg
Hängande benlyft - 10/10/15
Decline situps - 2x8
Shrugs - 25x50Kg
Nack-flexion - 50x5Kg

Så, sista två repsen i marklyft borde det egentligen varit något slags straff på. Typiskt sånt där pusta ut, ta omtag, "eeh, timmmeeeeeh!!"(från southpark, inte Kolo-Timme). Blir så ibland när man är lite övertänd.

Frontböjarna var förstås äkta Kålman-style, förutom att jag är lite svartare och skriker lite högre. Ska lassa på mer vikt där sen, men det var länge sedan jag körde frontböj så jag ska komma in i leken först.

Mm frontböjarna får du verkligen lassa på du, 40 kg är nästan mina vikter på fronten :D

Yes
2010-10-23, 20:16
Oh snap! Håller jag på att få stryk av en tjej, säger du? Borde jag inte få pluspoäng om jag vrålade "light weight!" så högt att rutorna sprack? :D

Nävars, lovar att det ska bli mer fason på frontarna snart. Ska slänga på mer vikt där varje pass tills jag hittat en bra nivå.

Isabella
2010-10-23, 20:24
Oh snap! Håller jag på att få stryk av en tjej, säger du? Borde jag inte få pluspoäng om jag vrålade "light weight!" så högt att rutorna sprack? :D

Nävars, lovar att det ska bli mer fason på frontarna snart. Ska slänga på mer vikt där varje pass tills jag hittat en bra nivå.

Yes du håller på få stryk av en tjej, en liten tjej till råga på allt:D Och lite pluspoäng för vrålandet haha

Bra! du lär ju kunna köra på med bra mera vikt tror ja:) Grepp, hur håller du? dorsalflexion?

Yes
2010-10-23, 21:57
Jag måste skynda mig upp med mer vikt. Så länge jag inte får stryk i armbrytning är det iof lugnt. :D

Jodå, jag ska klara mer vikt - har ju jobbat på större vikter förut så det är bara en vanesak. Brukar hålla korsade armar, och ibland utsträkta ala zombie-böj. Tänker inte så mycket på det så länge stången ligger bra på axlarna.

Isabella
2010-10-24, 00:48
Jag måste skynda mig upp med mer vikt. Så länge jag inte får stryk i armbrytning är det iof lugnt. :D

Jodå, jag ska klara mer vikt - har ju jobbat på större vikter förut så det är bara en vanesak. Brukar hålla korsade armar, och ibland utsträkta ala zombie-böj. Tänker inte så mycket på det så länge stången ligger bra på axlarna.

Du får passa dig dig, kanske tar dig i armbrytning med:D

Oj korsade armar, det är ju grymt svårt tycker ja!

Yes
2010-10-24, 15:21
Jag måste varna dig, jag kan vara en extremt dålig vinnare. Du skulle antagligen få höra om förlusten i 10 år. Jag hade förmodligen också spelat in en film, med riktig hollywood-budget där jag själv spelas av Brad Pitt och du skulle få spelas av något kvinnligt bodybuilding-monster - så publiken verkligen kan se hur modigt jag mötte skräcken och gick segrande därifrån.

Vad som gör det ännu mer irriterande är att jag kan vara en väldigt god förlorare(bortsett från när jag skyller på fusk, förstås). En förlust är ju ingen big deal liksom. :D

Isabella
2010-10-24, 15:34
Jag måste varna dig, jag kan vara en extremt dålig vinnare. Du skulle antagligen få höra om förlusten i 10 år. Jag hade förmodligen också spelat in en film, med riktig hollywood-budget där jag själv spelas av Brad Pitt och du skulle få spelas av något kvinnligt bodybuilding-monster - så publiken verkligen kan se hur modigt jag mötte skräcken och gick segrande därifrån.

Vad som gör det ännu mer irriterande är att jag kan vara en väldigt god förlorare(bortsett från när jag skyller på fusk, förstås). En förlust är ju ingen big deal liksom. :D

Hahaha men bra att du är en god förlorare för du kommer förlora:D

Yes
2010-10-24, 16:28
Luktar utmaning... säg tid och plats! :D

Isabella
2010-10-24, 17:10
är det nu jag fegar ut (you know, stor i orden liten på jorden :P )

Yes
2010-10-24, 17:29
Trodde inte du var en fegis. :P
Men jag förstår dig, jag kan vara rätt läskig... skulle använda alla medel för att vinna, både tillåtna och otillåtna.

Isabella
2010-10-24, 19:53
Trodde inte du var en fegis. :P
Men jag förstår dig, jag kan vara rätt läskig... skulle använda alla medel för att vinna, både tillåtna och otillåtna.

jag är absolut ingen fegis! :D

Hahaha otillåtna medel för och vinna, och du var en bra förlorare? jag börjar starkt tvivla på det :P

Yes
2010-10-24, 20:41
Det var länge sedan jag förlorade. ;)

Isabella
2010-10-25, 12:03
Det var länge sedan jag förlorade. ;)

Då är det kanske dags :P

Hörru! testade stående militärpress i morse och du hade rätt mycket bättre än sittande:)

Krampus
2010-10-25, 12:09
Längd: 175cm


Jag har alltid haft en bild av dig i huvudet som en lång och smal geezer.
Typ kring 190cm, svensk, blond och boendes någonstans i Norrland..
Allt det är fel eller hur?

Yes
2010-10-25, 20:39
Morgonvikt: 83.1Kg

Bengt-press - 3x52.5Kg, 3x60Kg, 8x67.5Kg
Hantelrodd - 3x10x34Kg
Enarmsrodd-maskin - 8x95+16Kg
Hantelpress - 15x18Kg, 12x20Kg, 8x22Kg
Plate-curl - 12x10Kg, 10x10Kg

Om jag inte minns helt tokigt ligger vikterna i bengt-pressen och nosar kring tidigare rep-PB. Vore iof dumt om de inte gjorde det, men ändå.

För övrigt har jag hittat ett nytt störningsmoment i gymet. Medelålders män som härjar likt knattefotbollscoacher. Tur jag har mp3-spelaren med mig så de inte får för sig att gorma sina "komigen nurå', två rep till!!" till mig, ifall det händer kan jag rimligen inte ansvara för konsekvenserna. Att andra står ut med det är för mig obegripligt...

Yes
2010-10-25, 20:45
Då är det kanske dags :P

Hörru! testade stående militärpress i morse och du hade rätt mycket bättre än sittande:)
Finns bara ett sätt att avgöra det på. :P

Yeah, stående militärpress är en kick-ass övning! :)

Jag har alltid haft en bild av dig i huvudet som en lång och smal geezer.
Typ kring 190cm, svensk, blond och boendes någonstans i Norrland..
Allt det är fel eller hur?
Lång? Tja, lustigt nog tycks även folk som träffat mig tro det. Fast inte 190cm såklart, min stolta hållning och änglalika aura kan bara göra så mycket.

Blond? På sommrarna kan jag vara det iaf.

Svensk och boendes i Norrland? Morsan är ju iaf från finska norrland, det är antagligen därifrån jag fått mitt stoiska temparement, men egentligen är jag ju mest en såndära nollpotta.

Isabella
2010-10-25, 22:45
Finns bara ett sätt att avgöra det på. :P

Yeah, stående militärpress är en kick-ass övning! :)


Nu luktar det verkligen utmaning, vad är du dålig i så jag kan vinna:D

Krampus
2010-10-26, 06:15
Lång? Tja, lustigt nog tycks även folk som träffat mig tro det. Fast inte 190cm såklart, min stolta hållning och änglalika aura kan bara göra så mycket.

Blond? På sommrarna kan jag vara det iaf.

Svensk och boendes i Norrland? Morsan är ju iaf från finska norrland, det är antagligen därifrån jag fått mitt stoiska temparement, men egentligen är jag ju mest en såndära nollpotta.

Hela min Yes-bild är raserad. Du är kortare än mig. Skärpning.

Lol!

stridis
2010-10-26, 11:24
Hela min Yes-bild är raserad

Min blev det för ett tag sedan. Trodde han var stark.

Yes
2010-10-26, 21:36
Nu luktar det verkligen utmaning, vad är du dålig i så jag kan vinna:D
Oj, är det en såndär fråga som kräver ett visst mått av självinsikt? Kan bli svårt det här...

Låt oss säga matlagning, sång och brottning. Välj en! :D

Hela min Yes-bild är raserad. Du är kortare än mig. Skärpning.

Lol!
Förlåt!

Min blev det för ett tag sedan. Trodde han var stark.
Jag jobbar på det, OKEJ!? *grr*

Isabella
2010-10-26, 21:42
Oj, är det en såndär fråga som kräver ett visst mått av självinsikt? Kan bli svårt det här...

Låt oss säga matlagning, sång och brottning. Välj en! :D




Då väljer jag matlagning för sjunger som en kråka och brottning är jag för bra på (läs för dålig på ) :D

stridis
2010-10-27, 10:36
Jag jobbar på det, OKEJ!? *grr*

Brick by brick it gets built up...

Yes
2010-10-27, 19:18
Böjen idag blev tyvär lite...
u1HA6315Lgs

Mongo-böj - 3x67,5Kg, 3x70Kg, 6x85Kg, 12x60Kg
Benspark - 15x70, 12x70
Bencurl - 15x45, 12x45
Vadpress - 20x160, 12x180
Shrugs - 20x60Kg
Nack-flexion - 50x5Kg
Shrugs - 10x60Kg

Böjen började med att kännas sjukt stabil, klockrent utförande, bra tempo... kändes lätt. Sen märkte jag att på andra setet hade jag för lite vikt. Bra jobbat! Arbetssetet inleddes med fällknivsböj-deluxe, blev helt fel när jag skulle gå ned så jag höll på att falla framåt istället för att gå ned med häcken. Hela setet kändes en aning pannkaka efter det, och jag är fortfarande sur för att det inte blev fler reps(det sista straff-setet hjälpte iof lite).

Förutom det vill jag meddela att jag hatar högreps i bensparken.

Yes
2010-10-27, 19:20
Då väljer jag matlagning för sjunger som en kråka och brottning är jag för bra på (läs för dålig på ) :D
Jag anade nästan att det skulle vara för optimistiskt att hoppas på brottning, men det är helt okej att bjuda mig på middag. :D

Isabella
2010-10-27, 19:49
Jag anade nästan att det skulle vara för optimistiskt att hoppas på brottning, men det är helt okej att bjuda mig på middag. :D

Bjuda? va e det för utmaning!! Tar du med efterätten, hemmagjord såklart:D

Isabella
2010-10-27, 19:52
Böjen idag blev tyvär lite...
u1HA6315Lgs

Böjen började med att kännas sjukt stabil, klockrent utförande, bra tempo... kändes lätt. Sen märkte jag att på andra setet hade jag för lite vikt. Bra jobbat! Arbetssetet inleddes med fällknivsböj-deluxe, blev helt fel när jag skulle gå ned så jag höll på att falla framåt istället för att gå ned med häcken. Hela setet kändes en aning pannkaka efter det, och jag är fortfarande sur för att det inte blev fler reps(det sista straff-setet hjälpte iof lite).

Förutom det vill jag meddela att jag hatar högreps i bensparken.

låter som dåligt fokus du, sluta glo på brudarna och koncentrera dig på träningen va *slap*

Yes
2010-10-27, 22:15
Bjuda? va e det för utmaning!! Tar du med efterätten, hemmagjord såklart:D
Deal! :thumbup:

låter som dåligt fokus du, sluta glo på brudarna och koncentrera dig på träningen va *slap*
Jag skulle aldr... eh, nu när du säger det så var det en hyffsat söt tjej som pumpade biceps i närheten.

Typiskt, jag måste hitta ett gym med bara svettiga gubbar!

Isabella
2010-10-28, 08:01
Deal! :thumbup:


Jag skulle aldr... eh, nu när du säger det så var det en hyffsat söt tjej som pumpade biceps i närheten.

Typiskt, jag måste hitta ett gym med bara svettiga gubbar!

Time and place? ;)

Mm jag visste det, byte av gym eller så lär du dig ignorera sötnosen :P Sist jag tappade fokus i knäböj fick jag ryggskott, så passa dig :D

Yes
2010-10-28, 19:53
Är det nu jag fegar ur?

Skull'ente tro det va! :D

Lördag 6;e nov Kl. 18:30 - your place! Kommer bli episkt!

Isabella
2010-10-28, 20:19
Är det nu jag fegar ur?

Skull'ente tro det va! :D

Lördag 6;e nov Kl. 18:30 - your place! Kommer bli episkt!

Meh då är jag i malmö ju!

Kl 18.30- your place, veckan efter! :D Jag vill se när du bakar efterrätten :P

Yes
2010-10-28, 20:26
Du kan få se mig baka at your place(lovar att inte elda ner köket).

Snacka om prestationsångest... baka inför publik!

Isabella
2010-10-28, 20:35
Du kan få se mig baka at your place(lovar att inte elda ner köket).

Snacka om prestationsångest... baka inför publik!

va beredd på gasolspis:D

Äsch inte ska du ha prestationsångest (tar dig i örat om det smakar illa :P )

Yes
2010-10-28, 20:44
Coolt, gasolspisar har jag bara sett på film! :D

Räknas negerbollar alternativt kladdkaka som fusk?

Isabella
2010-10-28, 20:52
Coolt, gasolspisar har jag bara sett på film! :D

Räknas negerbollar alternativt kladdkaka som fusk?

Haha då får du sen IRL :D

Absolut inte, krav till kladdkakan är glass eller vaniljsås bara

Yes
2010-10-30, 00:14
Haha då får du sen IRL :D

Absolut inte, krav till kladdkakan är glass eller vaniljsås bara
Awesomeness! Du får langa över ett PM sen med ditt nummer så styr vi upp det här! ;)

Yes
2010-10-30, 00:21
Morgonvikt: 84.8Kg (åt mycket pannkakor igår)

Militärpress - 5x40Kg, 3x45Kg, 6x52,5Kg
Chins - 5x5
Dips - 5x5
Latsdrag - 15x45, 10x45
Tuttmaskin - 15x40, 10x40
Pullover - 10x20Kg, 10x26Kg

Rätt nöjd med pressarna idag. Minns jag inte helt tokigt är mitt tidigare PB 4 reps på 55Kg(det jag räknar som 1RM nu), så 6 reps på en vikt precis under det är helt okej. Strikta och fina reps var det också. Tänkte sätta som mål att till nästa cykel sätta 8x55Kg, vilket känns fullt möjligt att klara.

Yes
2010-11-01, 21:32
Fiffan...

Tränade imorse och har varit totalt förstörd hela dagen. Vet inte vad det tagit åt mig... kanske är magen, eller så har jag härjat för mycket. Skitsamma egentligen, det är iaf synd om mig - det ska ni veta!

Morgonvikt: 82.9Kg

Brutal-mark - 5x70Kg, 5x90Kg, 3x100Kg, 6x115Kg
Frontböj - 5x40Kg, 4x60Kg, 10x40Kg
Decline situps - 2x8x5Kg (vikt på utsträkta armar över huvudet)
Hängande benlyft - 2x12
Decline situps - 8xkv

Marklyften kändes rätt bra, men jisses vad jag inte orkade frontböj efter det. Noll kraft böjarna... Kommer nog stryka dem ur schemat om det fortsätter kännas såhär.

Ska nog prova överdosera lite sånadär vita kaniner och sova massor innan nästa pass, och hoppas det blir lite mer trökk och +50.

Isabella
2010-11-01, 21:39
Fiffan...

Tränade imorse och har varit totalt förstörd hela dagen. Vet inte vad det tagit åt mig... kanske är magen, eller så har jag härjat för mycket. Skitsamma egentligen, det är iaf synd om mig - det ska ni veta!

Morgonvikt: 82.9Kg

Brutal-mark - 5x70Kg, 5x90Kg, 3x100Kg, 6x115Kg
Frontböj - 5x40Kg, 4x60Kg, 10x40Kg
Decline situps - 2x8x5Kg (vikt på utsträkta armar över huvudet)
Hängande benlyft - 2x12
Decline situps - 8xkv

Marklyften kändes rätt bra, men jisses vad jag inte orkade frontböj efter det. Noll kraft böjarna... Kommer nog stryka dem ur schemat om det fortsätter kännas såhär.

Ska nog prova överdosera lite sånadär vita kaniner och sova massor innan nästa pass, och hoppas det blir lite mer trökk och +50.

Tss verkligen inte synd om dig :D

hur länge har du kört detta upplägg? om inte så länge så lär du bli van att fronta bra efter marken. Och sen brukar du träna morgon? även det är en vanesak :)

Yes
2010-11-01, 21:53
Tss verkligen inte synd om dig :D

hur länge har du kört detta upplägg? om inte så länge så lär du bli van att fronta bra efter marken. Och sen brukar du träna morgon? även det är en vanesak :)
Åååh, kom igen - lite sympati tack! Låtsas iaf! :D

Har ju inte kört särskilt länge(är det 3 veckor nu?) så du har säkert rätt, kommer väl förhoppningsvis vänja mig. Tränar oftast kväll också. Snart är det även deload-vecka, och då borde jag hinna ladda upp batterierna lite.

Isabella
2010-11-01, 21:59
Åååh, kom igen - lite sympati tack! Låtsas iaf! :D

Har ju inte kört särskilt länge(är det 3 veckor nu?) så du har säkert rätt, kommer väl förhoppningsvis vänja mig. Tränar oftast kväll också. Snart är det även deload-vecka, och då borde jag hinna ladda upp batterierna lite.

Jag känner mig snäll idag så okey vi låtsas att det är synd om dig :D

Ja men då har jag nog rätt, tar ett tag att vänja sig och speciellt vid morgonträning tycker jag

Yes
2010-11-01, 22:07
Bra där, men trodde du skulle vara snäll varje dag. Tänk på att jag är känslig! :(

Isabella
2010-11-01, 22:12
Bra där, men trodde du skulle vara snäll varje dag. Tänk på att jag är känslig! :(

Naaaaw jag får skärpa mig och alltid vara snäll då...eller? :devil:

bertbert
2010-11-02, 06:29
... och boendes någonstans i Norrland..



Svensk och boendes i Norrland? Morsan är ju iaf från finska norrland, det är antagligen därifrån jag fått mitt stoiska temparement, men egentligen är jag ju mest en såndära nollpotta.

Måhända är jag sen på det men.... enär jag tror du för ditt leverne norr om Hallandsås, vill jag deklarera som den äkta skåning jag är, att du minsann är norrlänning. Pfft.

Yes
2010-11-04, 02:17
Måhända är jag sen på det men.... enär jag tror du för ditt leverne norr om Hallandsås, vill jag deklarera som den äkta skåning jag är, att du minsann är norrlänning. Pfft.
Fast med mitt ego gör det omöjligt för mig att vara annat än universums centrum. :D

Umm, ja... träning var det...

Morgonvikt: 84Kg

Penkpress - 8x30, 5x50, 3x62.5, 8x70
Hantelrodd - 3x12x34Kg
Enarmsrodd-maskin - 10x95+16Kg, 6x95+16Kg
Hantelpress - 15x18Kg, 15x20Kg, 2x10x20Kg
Plate-curl - 3x10x10Kg

Hade som mål att sätta 6 reps på 70Kg i bänken, så 8 reps kändes rätt stabilt även om sista repen var på håret.

Bara av nyfikenhet testade jag Wendler's formel för att uppskatta 1RM.

reps*vikt*0.033+vikt

Enligt den borde mitt 1RM ligga på 88Kg. Nu är såklart inte uppskattningar värda nånting egentligen, mer än som kuriosa, men ändå. Det kan ju inte vara sååå långt kvar till den magiska gränsen.

Jag har även känningar i VADERNA efter gårdagens pass. Ofta man får det av att köra bänkpress...

För övrigt vill jag ha större hantlar i gymet. Får se om det går att ersätta hantelrodd med enarms-skivstångsrodd istället, men det får bli när det är lite folk i gymet isåfall.

Yes
2010-11-04, 02:27
Ojuste, som synes pendlar vikten lite. Det är nog främst som mitt kolhydratsintag som varierar, samt att dagarna har sett lite olika ut.

Har funderat på att minska kalorierna en aning, men vet inte riktigt om det är en så god idé. Just nu tappar jag iaf fett, och även om det går lååångsamt så förlorar jag inga muskler på det. Grejen är att det är i det här läget som det börjar bli svårt för mig att tappa fett utan att bränna muskler också - dvs när jag börjar gå från säl-slät till hård. Som en jämförelse; ett par månader sen, på ungefär samma vikt men lite mer fett, tappade jag 0.5kg/vecka på 2200-2400kcal. Nu ligger jag runt 1800-2000kcal och det händer inte så mycket med vikten. Min kropp gillar uppenbarligen att behålla lite isolering, kanske känner den på sig att vintern är annalkande...

Isabella
2010-11-04, 08:05
bantar du? :D

Plate curl- was is das?

hur tusan kan du få träningsvärk efter bänkpressen? haha

Varför inte testa att maxa i bänken så får du veta exakt vad maxet ligger på? istället för att uppskatta?

Nitrometan
2010-11-04, 08:36
Bara av nyfikenhet testade jag Wendler's formel för att uppskatta 1RM.

reps*vikt*0.033+vikt

Enligt den borde mitt 1RM ligga på 88Kg. Nu är såklart inte uppskattningar värda nånting egentligen, mer än som kuriosa, men ändå. Det kan ju inte vara sååå långt kvar till den magiska gränsen.
Magiska gränsen? 89? 90? 90,7 (200 lbs)?

elo_
2010-11-04, 08:44
Det finns också en annan formel som Matt Brzycki har tagit fram:

http://upload.wikimedia.org/math/f/2/6/f26f5802bb4ee5009848d4f38dbb7109.png

Den ger vanligtvis lite en lite något mindre uppskattning än formeln som Jim skrev.

Här finns också en on-line kalkylator om du vill följa med lite mer kontinuerligt:
http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html

I övrigt så tycks du ha varit spot-on med med 5/3/1 när du gör 8 reps på en 3+-serie. Kör hårt. :thumbup:

Yes
2010-11-04, 09:38
bantar du? :D

Plate curl- was is das?

hur tusan kan du få träningsvärk efter bänkpressen? haha

Varför inte testa att maxa i bänken så får du veta exakt vad maxet ligger på? istället för att uppskatta?
Hallå, det heter deffa när man är proffsbyggare!
Har tänkt gå ned till 80Kg till att börja med. Får se sen vart det tar mig. Vill helst inte under det. 80Kg låter liksom bra, lite kraftfullt sådär. Tänk 78Kg, har inte alls samma effekt - låter en aning räkigt.

Det här är plate-curl, demonstrerat av ArneP:
Txds5CRu6Mw
Jag brukar iof köra med båda händerna över knäna.

Vet inte hur jag fått träningsvärk i vaderna... beror kanske på att jag sträckt ut soleus ordentligt när jag försökt få ned fötterna i golvet.

Maxningar vågar jag mig inte riktigt på utan passare. Nog för att det inte är så farligt att ta ned stången på magen, men det känns som mycket kan gå fel när jag försöker mig på vikter jag inte riktigt har kontroll på. Får testa nån maxning nästa gång jag får med en polare till gymet.
Magiska gränsen? 89? 90? 90,7 (200 lbs)?
100Kg såklart. Det är vikten som ger evig ära och berömmelse, samt mad respect bland 15-åringar.

Det finns också en annan formel som Matt Brzycki har tagit fram:

http://upload.wikimedia.org/math/f/2/6/f26f5802bb4ee5009848d4f38dbb7109.png

Den ger vanligtvis lite en lite något mindre uppskattning än formeln som Jim skrev.

Här finns också en on-line kalkylator om du vill följa med lite mer kontinuerligt:
http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html

I övrigt så tycks du ha varit spot-on med med 5/3/1 när du gör 8 reps på en 3+-serie. Kör hårt. :thumbup:
Den formeln var klart mer avancerad iaf! :D
Vet inte hur väl det skulle stämma för bänk, men på militärpress stämmer det väldigt bra(där testade jag 1RM för ett par månader sen och fick upp 60Kg efter lite uppvärmning).

Jo, känns som vikterna stämmer rätt bra. Tänkte det var bäst att försöka vara lite ödmjuk och räkna lite i underkant, och det verkar ha varit rätt tänk. :)

Nitrometan
2010-11-04, 10:15
Plate curl tänker jag mig mer åt det här hållet:

RC8RYtFYjxw

Övningen du visade kallar jag "plate wrist curl".

Yes
2010-11-04, 10:17
Ah, det är kanske en bättre benämning på det. Men varför gör man plate curls på det där viset? Blir det inte mest statisk träning för handleden/undermarna?

Nitrometan
2010-11-04, 10:22
Men varför gör man plate curls på det där viset? Blir det inte mest statisk träning för handleden/undermarna?
Jo. En teori är väl att det stärker de inblandade musklerna. Det blir lite hävarm på vikten med en platta i handen. Då får musklerna jobba. Ungefär som levering med en hammare/slägga.

Ingen aning om det är bra.

Det finns mycket namnförvirring på övningar. *screwy*

stridis
2010-11-04, 10:33
Aah, du kör plate wrist curls. Det är coolt.

Isabella
2010-11-04, 12:05
Tsss banta it is :P Haha 2 kilo hit eller dit och sen beror det väl på vem som säger att den väger 80 pannor eller 78, jag skulle låta som en fetknopp vid båda vikterna :P

Aha, såg ju gaket jobbigt ut i alla fall! Ja men se till att få med nån polare så du kan maxa *flex*

Yes
2010-11-05, 13:15
Morgonvikt: 82.7kg

Mega-pöjj - 2x6x40Kg, 5x70Kg, 3x80Kg, 5x90Kg
Raka mark - 8x60kg, 8x80Kg, 6x100Kg
Benspark - 10x70, 10x80, 8x90
Bencurl - 10x45, 10x50, 8x55
Vadpress - 15x160, 10x200

Kändes som det var bra böjt idag. Sista repen var nog en aning grund, men det var mest för att jag fegade lite där.

Kan väl annars nämna att på de tyngre seten kör jag lite mer av en SL-stil i böjen. Har lite svårt att kolla djupet när jag kör, men av det jag lyckats utröna kommer jag iaf en bit under parallellt. Lättare set blir mer ATG.

Av dagens pass har jag annars lärt mig att det är dags att lägga in lite greppträning. I marken gled stången ur fingrarna på sista setet. Visst, svettiga händer och stången ute i fingertopparna är kanske inte det bästa, men det finns ingen ursäkt för att tappa greppet på 100Kg. Pinsamt är det. Får se vart jag lägger grippers i schemat sen, kanske får bli på mark- och böj-dagarna - eller kanske bara en gång i veckan till att börja med.

Har ju faktiskt en RB210 som väntar på att stängas, även om jag nog får jobba upp mig till 180;in igen(fast det lär gå fort).

Yes
2010-11-05, 13:21
Jo. En teori är väl att det stärker de inblandade musklerna. Det blir lite hävarm på vikten med en platta i handen. Då får musklerna jobba. Ungefär som levering med en hammare/slägga.

Ingen aning om det är bra.

Det finns mycket namnförvirring på övningar. *screwy*
Måste testa den där övningen vid tillfälle, bara för att se hur den känns.

Ja, namnförvirringen har rentav gett upphov till epsiska trådar om vad som är böj respektive bakböj. :D

Aah, du kör plate wrist curls. Det är coolt.
Övningen är så hardkår att t.om. Arne kör den. Då måste den vara bra. :D

(För övrigt är det riktigt brutalt att köra med 15Kg sådär som Arne gör)

Tsss banta it is :P Haha 2 kilo hit eller dit och sen beror det väl på vem som säger att den väger 80 pannor eller 78, jag skulle låta som en fetknopp vid båda vikterna :P

Aha, såg ju gaket jobbigt ut i alla fall! Ja men se till att få med nån polare så du kan maxa *flex*
Dom där två kilona betyder mycket för mig. :D

Nitrometan
2010-11-05, 14:00
Ja, namnförvirringen har rentav gett upphov till epsiska trådar om vad som är böj respektive bakböj.
Ah. Du minns den? :laugh:

Jo, den hade sina poänger.

Yes
2010-11-05, 16:31
Haha, ja, den debatten var ju helt surrealistisk. Bara Bolio kan skapa något sådant. :D

Yes
2010-11-09, 13:53
Tränade mig lite igår men hann inte uppdatera journalen....

Morgonvikt: 83.3Kg

Militärpress - 5x20Kg, 5x27,5Kg, 5x32,5Kg
Sidolyft i kabel - 2x15x10Kg
Latsdrag - 2x15x35, 10x50(med smalt v-hantag)
Smalbänk - 2x10x40kg, 15x40kg
Stångcurl - 2x10x25Kg - NONONO-RAW
Pushdowns - 20x35, 15x55
Nack-flexion - 25x5Kg, 25x10Kg
Nack-extension - manuellt monstånd, 2x25 reps

Det här är alltså första passet på deload-veckan, jag gick alltså främst in för att göra det jag skulle på bas-lyftet och sen lite pumpelipumpf med lätta vikter på de andra övningarna. Fast bicepscurlandet var såklart all-out utan dräkt, bälte, lindor och handskar. Utförandet var extremt strikt, med armbågarna i sidorna och ryggen mot en vägg, för optimal kontakt. Det var brutalt.

Yes
2010-11-10, 20:13
Morgonvikt: 83.4Kg

Marklyft - 5x50Kg, 5x60Kg, 5x85Kg
Benpress - 20x100, 15x120
Magmaskin - 20x20, 15x30

Brutalt pass idag. Blodet sprutade ur öronen och jag fick hämtas med ambulans, men jag är okej nu.

DennisJ
2010-11-10, 21:18
Morgonvikt: 83.4Kg

Marklyft - 5x50Kg, 5x60Kg, 5x85Kg
Benpress - 20x100, 15x120
Magmaskin - 20x20, 15x30

Brutalt pass idag. Blodet sprutade ur öronen och jag fick hämtas med ambulans, men jag är okej nu.

http://img28.imageshack.us/img28/1681/engorged.jpg

Yes
2010-11-11, 16:52
Haha, mycket passande bild! Precis sådär var det! :D

Eh, nä, deload är trööökigt. Jag vill ju härja på riktigt.

För övrigt har jag lekt lite med periodisk fasta. Inget seriöst sådär, har bara blivit att jag hoppat över frukost och tänkt att eftersom det gått utan problem är det väl bara testa PF så länge jag orkar hålla mig till det.

Har under de senaste dagarna märkt att det är ett fantastiskt enkelt sätt att äta för lite mat. Har fått tvinga mig att äta för att få i mig tillräckligt med energi, och det är ändå under deff(känns som jag utan problem skulle kunna hålla mig på 1400kcal/dag på det här sättet).

En annan lustig sak jag märkt är att kort efter jag brutit fastan och käkat, har kroppstemperaturen skjutit i taket. Ibland har det nästan kännts lockande att sätta sig naken i en snödriva för att svalka av sig lite. Rätt lustig effekt...

Yes
2010-11-16, 21:48
Har tagit ett par vilodagar då jag inte är helt på topp just nu, men idag kändes det som det var dags att härja igen.

Morgonvikt: 83.2Kg (har käkat lite extra de två senaste dagarna, var ner på 82.7kg innan dess)

Militärpress - 5x37,5Kg, 5x42,5Kg, 10x47,5Kg Fuuuuuu!
Chins - 7/7/5/5
Dips - 4x7
Pullover - 12x18Kg, 8x22Kg, 5x30Kg PB!
Latsdrag - 10/8x50
Shrugs - 2x10x60Kg
Nack-flexion - 2x25x5Kg

Siktade på att göra 12+ reps i militärpressen, men det ville sig inte. Tänker därför vara förbannad ända fram till nästa pass.

Pullover-PB får tas med en nypa salt. Har mest kört maskin tidigare och det var länge sen jag körde hantel-pullover seriöst. Men, jag har aldrig lekt med 30-kilos hantlarna i pullover tidigare, så det får minsann räknas som PB ändå.

Yes
2010-11-18, 19:36
RpqksKiImCk

Marklyft - 5x85, 5x95, 10x105 (+2 reps sen förra! )
Decline situps - 10 reps
Hängande benlyft - 12 reps
Decline situps - 8 reps
Hängande benlyft - 10 reps
RB100 - 30 reps
Plate wrist curl - 10x10Kg
RB130 - 2x8 reps
Plate wrist curl - 8x10Kg

Hade lite ont om tid så jag körde igenom assistansövningarna snabbt, med kort vila. Trodde jag skulle vara klenare i nyporna, men att döma av dagens resultat borde jag ha tillräckligt med must för att fortfarande klämma min RB180.

Marklyften gick inte heller så dåligt. Liten ökning sen sist(första veckan alltså), och i ett reps-intervall som brukar vara svårt(främst för att tekniken tenderar att bli allt annat än fin när man börjar mosa ur sig många reps).

Yes
2010-11-20, 21:44
Rätt mycket bajspass idag...

Tog en liten tupplur under dagen, vaknar upp och inser att "crap, måste dra till gymet snart om jag ska hinna träna!". Sänker en kopp kaffe, drar iväg, har 50 minuter på mig innan de stänger. Borde hinna tycker man, förutom då att ett par hinner precis före till den enda fria stången i gymet - för att köra böj i 20 minuter. Man tycker ju de borde sett skylten där det står att det är min stång!

Under tiden pumpar jag lite i tuttmaskinen, och när det börjar bli ont om tid kvar bestämmer jag mig för att köra i smithen istället. Hinner ett set innan stången blir ledig.

Fick bli kortare vila, framförallt på assistansövningarna, för att hinna med och det blev inte nån vidare bra pretation. Men men...

Smith-bänk - 5x55Kg
Bänkpress - 5x57,5Kg, 10x62,5Kg
Stångrodd - 2x8x60Kg
Hantelpress - 15x20Kg
Hantelrodd - 10x34Kg
Hantelpress - 10x22Kg
Hantelrodd - 10x34Kg
Hantelpress - 10x20kg
Hantelcurl - 10x12,5Kg
Pushdown - 20x20
Hantelcurl - 10x12,5Kg
Pushdown - 12x25

Har bestämt mig för att testa lite specifik armträning en gång i veckan för att se hur det funkar. Till att börja med får det bli lite mer åt pumpetipumpf-hållet, de får ju ändå tung belastning i allt annat så...

Yes
2010-11-24, 07:16
Blidde sig lite böj igår...

Morgonvikt: 82.7Kg

Böj - 5x65Kg, 5x72,5Kg, 10x80Kg
Raka mark - 8x60Kg, 8x80Kg, 7x80Kg
Benpress - 3x15x120
Vadpress - 12x160, 12x180, 12x200

I böjen är jag fan inte helt säker på om jag räknade rätt. Det är möjligt att jag gjorde en eller två reps till, men jag vet inte säkert så jag räknar på 10 reps.

Dom där jäkla raka marklyften bråkade med mitt grepp igen. Fattar inte vad som är fel. Känns egentligen inte så tungt, men stången vrider sig ur händerna ändå. Det märkliga är att jag känner inte alls av det vid vanliga mark, trots att det är högre vikter(fast jag sätter iof ner stången mellan repsen, så det är väl antagligen därför). Irriterande är det i varje fall. Kanske får köpa en bit magnesium att ha med till nästa gång.

Isabella
2010-11-24, 08:56
Blidde sig lite böj igår...

Morgonvikt: 82.7Kg

Böj - 5x65Kg, 5x72,5Kg, 10x80Kg
Raka mark - 8x60Kg, 8x80Kg, 7x80Kg
Benpress - 3x15x120
Vadpress - 12x160, 12x180, 12x200

I böjen är jag fan inte helt säker på om jag räknade rätt. Det är möjligt att jag gjorde en eller två reps till, men jag vet inte säkert så jag räknar på 10 reps.

Dom där jäkla raka marklyften bråkade med mitt grepp igen. Fattar inte vad som är fel. Känns egentligen inte så tungt, men stången vrider sig ur händerna ändå. Det märkliga är att jag känner inte alls av det vid vanliga mark, trots att det är högre vikter(fast jag sätter iof ner stången mellan repsen, så det är väl antagligen därför). Irriterande är det i varje fall. Kanske får köpa en bit magnesium att ha med till nästa gång.

Hur håller du vid marken? mixat? annars kan ju magnesium eller remmar kanske vara bra

Yes
2010-11-24, 09:35
Kör bara vanligt överhandsgrepp. Gillar inte mixat grepp. Nä, greppet måste lära sig veta hut, jag har i stort sett aldrig haft problem med det tidigare - trots betydligt tyngre vikter, som t.ex. när jag kört kronlyft. Får bli magnesium och greppträning, hjälper inte det blir det att bita ihop och köra tumlås. :)

Yes
2010-11-25, 19:40
Mupp-pressar - 3x42.5Kg, 3x,47.5Kg, 7x52.5Kg Fuuuu!
Chins - 7/7/5/5
Dips - 8/8/8/12
Latsdrag - 10x55
Pullover - 12x20Kg
Latsdrag - 10x45
Pullover - 8x22Kg, 6x30Kg
RB100 - 30 reps
Plate wrist curl - 12x10Kg
RB130 - 12 reps
Plate wrist curl - 10x10Kg
Reverse grip curl i kabel - 20x25
RB130 - 8 reps
Reverse grip curl i kabel - 15x25

Militärpressarna är visst lite envisa verkar det som. Får se om det ger med sig snart annars får jag testa ändra lite, kanske dra ned intensiteten lite på assistansövningarna eller nåt.

En trevlig sak är att dipsen gått bra. Känner ibland av lite i armbågarna fortfarande men det har blivit klart bättre. Tänkte forsätta jobba mig upp till 10-12 reps i alla set, och om det fortsätter gå bra börjar jag slänga på lite vikt.

Som synes är chinsen lite segare. De ligger på klart högre intensitet, plus att den jäkla ställningen gör att man inte kan "kippa" utan att knäna slår emot så det blir skitsvårt att köra med lite kontrollerat fusk för att få några extra reps.

Isabella
2010-11-25, 20:55
Kör bara vanligt överhandsgrepp. Gillar inte mixat grepp. Nä, greppet måste lära sig veta hut, jag har i stort sett aldrig haft problem med det tidigare - trots betydligt tyngre vikter, som t.ex. när jag kört kronlyft. Får bli magnesium och greppträning, hjälper inte det blir det att bita ihop och köra tumlås. :)

Äsch nu är du fjantig, mixgrepp is the shit :D (även om ryggen blir lite sne vilket kanske inte är så bra)

På tal om kronlyft, skillnad på det och mark?

Isabella
2010-11-25, 20:56
Mupp-pressar - 3x42.5Kg, 3x,47.5Kg, 7x52.5Kg Fuuuu!
Chins - 7/7/5/5
Dips - 8/8/8/12
Latsdrag - 10x55
Pullover - 12x20Kg
Latsdrag - 10x45
Pullover - 8x22Kg, 6x30Kg
RB100 - 30 reps
Plate wrist curl - 12x10Kg
RB130 - 12 reps
Plate wrist curl - 10x10Kg
Reverse grip curl i kabel - 20x25
RB130 - 8 reps
Reverse grip curl i kabel - 15x25

Militärpressarna är visst lite envisa verkar det som. Får se om det ger med sig snart annars får jag testa ändra lite, kanske dra ned intensiteten lite på assistansövningarna eller nåt.

En trevlig sak är att dipsen gått bra. Känner ibland av lite i armbågarna fortfarande men det har blivit klart bättre. Tänkte forsätta jobba mig upp till 10-12 reps i alla set, och om det fortsätter gå bra börjar jag slänga på lite vikt.

Som synes är chinsen lite segare. De ligger på klart högre intensitet, plus att den jäkla ställningen gör att man inte kan "kippa" utan att knäna slår emot så det blir skitsvårt att köra med lite kontrollerat fusk för att få några extra reps.

Dags för nån ändring i militären?
Men nice att dipsen tar sig :) Och chinsen, provat excentriska?

Yes
2010-11-26, 10:51
Äsch nu är du fjantig, mixgrepp is the shit :D (även om ryggen blir lite sne vilket kanske inte är så bra)

På tal om kronlyft, skillnad på det och mark?
Gillar inte riktigt mixat för det brukar dra olustigt i bicepsfästet.

Kronlyft är som mark fast man har stången uppallad så det blir kortare lyftväg. Testade det lite på kul för länge sen på det gamla gymet där det fanns pallar man kunde lägga under. Tyckte inte det gav så mycket dock, brukar ändå vara starten som är svårast i vanliga marklyft.

Dags för nån ändring i militären?
Men nice att dipsen tar sig :) Och chinsen, provat excentriska?
Excentriska chins kräver bara så mycket återhämtning, och jag tror det kan vara vad som ställer till det med militärpressarna just nu. Tanken med träningsupplägget är ju att assistansövningarna ska vara relativt lätta, men chins är en rätt tung övning som jag inte direkt är bra på. Ligger rätt nära max där och det brukar jag inte göra på de andra assistansövningarna. Funderar på att minska antalet reps och sen försöka öka genom kortare vila istället. Kommer ju hjälpa att bli av med lite vikt också(kanske borde köra ett par tre veckors stadigare diet istället för att pendla upp och ned hela tiden :D ).

stridis
2010-11-26, 11:10
RB100 - 30 reps
RB130 - 12 reps
RB130 - 8 reps


Är det på höger och vänster eller hur skall man läsa ut det här?
Hursomhelst slår det där min vänster. Min klena vänsterusling.:cryout:

Så du kan känna dig lite stark.:)

Yes
2010-11-26, 11:16
Är det på höger och vänster eller hur skall man läsa ut det här?
Hursomhelst slår det där min vänster. Min klena vänsterusling.:cryout:
Nope, det är för båda. Kör iof med liiite fusk för vänstern när det börjar gå trögt där. Känns som den aldrig vill sätta sig lika bra i vänsterhanden så den där allra sista biten blir skitsvår när man är trött i handen.

Så du kan känna dig lite stark.:)
Wohooo! YES! Äntligen! :D

Nästa vecka ska jag testa singlar med RB180 också. Kommer bli episkt, hoppas jag.

Yes
2010-11-27, 13:57
Dötsmark und rage imorse...

Dötsmark - 8x60Kg, 3x90Kg, 3x100Kg, 5x115Kg FAIL, 7x115kg Rage
Liggande benlyft - 15
Hängande benlyft - 10
Liggande benlyft - 15
Hängande benlyft - 10
Decline situps - 10
Shrugs - 10x70Kg
Nack-flexion - 25x5Kg
Shrugs - 10x70Kg
Nack-flexion - 20x10Kg

Marken kändes riktigt bra på första treorna. Sen vetifan vad som hände. Noll trökk, bananrygg, kändes toktungt och bara helt fel. I vissa lägen är det bara packa ihop och gå hem när man har en sån dag, men den här gången kändes det dags att bli förbannad. Jag kan ju inte komma här och skamset berätta för er hur jag totalt misslyckades. Därför bestämde jag att det ska upp minst 7 reps innan jag får gå hem, och då ska ni veta att jag var hungrig. Således...

Andra försöket kändes mycket bättre iaf, trots att jag var tröttare. Känns lite surt med tanke på att jag borde klarat målet på 10 reps om jag inte misslyckats på första försöket, men men... det är fortfarande en ökning på 5Kg, och så länge det går framåt tänker jag inte gnälla.

Yes
2010-11-29, 20:18
Bengt-press - 3x55Kg, 3x62,5Kg, 8x70Kg
Stångrodd - 3x10x60Kg
Hantelpress - 2x15x22Kg
Hantelrodd - 10x34Kg, 15x34Kg
Pushdowns - 12x27,5
Stångcurl - 8x30Kg
Pushdowns - 12x27,5
Stångcurl - 8x30Kg

Bänken var verkligen på håret att sista repen gick upp. Fick sälja min själ och lova dyrt och heligt att nästa pass ska det bli episka böj. Så nära fail var det. Men, det gick iaf.

Isabella
2010-11-29, 22:55
Sålt din själ till the devil :nono:

Yes
2010-11-29, 23:11
Man gör det man måste! När jag bänkar tillräckligt mycket tänker jag ta tillbaks den, med våld om så krävs! :D

Yes
2010-12-04, 20:17
Idag tänkte jag avrapportera hela två bra pass, det första från i torsdags och det andra från idag...

Torsdags-böj - 3x70Kg, 3x80Kg, 6x90Kg
Raka mark - 8x70Kg, 8x80Kg, 8x100Kg
Benpress - 3x8x120

Böjen hade kunnat bli ett rep-PB men sista repen var för grund för att räknas, blev väl mest en kvartsböj av det hela.

Jag har annars en fråga till er erfarna böjare. Ska man våga "droppa" ned fort i böjen även på tunga vikter? På lättare vikter kan jag komma ned och göra en snabb dip i gropen för att få lite fart upp, men på tyngre vikter tenderar jag att sega mycket mer. Är jag dum-feg eller är det vettigt att fega lite?

Nåväl...

Militärpress - 5x42,5Kg, 3x47,5Kg, 5x55Kg
Chins - 3x5
Dips - 3x8
Latsdrag - 2x10x50
Tuttmaskin - 2x12x40
Pullover - 8x20Kg, 8x22Kg, 4x34Kg

Här var jag också och nosade på kring rep-PB. Tror jag gjort en 6;a på 55Kg som bäst tidigare, minns inte riktigt... Får prova sätta det till nästa cykel om det går.

Morgonvikten låg för övrigt på 81,7Kg. Just nu känns det som 4-5Kg gott kan skalas av ändå så det får bli att skärpa dieten fram till jul.

Yes
2010-12-07, 18:48
Dötsmark från igår...

Marksnyft - 5x95Kg, 3x105Kg, 6x120Kg
Liggande benlyft - 2x12
Decline situps - 2x8
(benlyft och situps körs alternerande)
Shrugs - 2x12x70Kg
Nack-flexion - 25x5Kg, 25x10Kg
(shrugs och nacke kördes alternerande)

Riktigt nöjd med marklyften, kändes som det fanns 1-2 reps kvar där och jag tror det finns goda möjligheter för marken att fortsätta såhär under nästa cykel också.

Yes
2010-12-27, 22:35
I'm back!

Var lite krasslig runt de senaste två riktiga passen. Bänken gick tokdåligt(klarade endast 2 reps på 5/3/1-dagen) och på böjpasset försökte jag inte ens mer än 1 rep. Efter det blev det deload, och det är så tråkigt att jag inte orkat skriva ned det.

Idag var jag tillbaks i matchen igen, med äkta jultröck dessutom. Morgonvikten låg på 83Kg(lite mindre än jag trodde, efter all julmat).

Militärpress - 5x40Kg, 5x45Kg, 9x50Kg
Chins - 6x5
Dips - 3x5
Tuttmaskin - 3x8x40
Pullover - 8x22Kg, 5x34Kg, 3x34Kg, 12x22Kg
Latsdrag bakom nacke - 2x8x40
Pushdown - 3x8x27,5
Stångcurl - 2x6x30kg
Shrugs i smith - 8x60Kg, 8x80Kg
Nack-flexion - 30x5Kg, 20x10Kg

Rätt nöjd med militärisarna. Inte riktigt någon ökning(eller, en rep mer från första 3+-reps passet :D ), men fortsätter det såhär kan jag nog sätta lite PB;n snart.

Dipsen gick tyvär riktigt kasst. Hög till flera gånger armbågen så jag gav upp mina försök där. Vetifan vad som är fel, och varför just i dips, men irriterande är det.

Yes
2010-12-27, 22:46
Jag börjar för övrigt bli kändis, eller nåt.

Det här var andra gången på kort tid man blivit störd av ett "Nämen tja, Yes!".

"Öööh, hej!"

"Hur är läget? Allt bra?"

"Jotack...", här vill man egenligen svara "och vem f-n är du?" - men så får man inte göra.

"Hälsa brorsan..."

"Ööööh..."

Vet fortfarande inte vem det var. Det var något som verkade bekant med honom, men det var svårt att avgöra när blicken drogs mot tjejen han hade med sig...

Jag måste byta gym.

Yes
2010-12-31, 11:40
Nyårshambo...

Morgonvikt: 82.8Kg

Marklyft - 5x90Kg, 5x100Kg, 9x110Kg
Benpress - 10/10/15x120
Hängande benlyft/incline situps - 8/6/6/6
Reverse curl - 12x20Kg, 8x30Kg, 12x20Kg
Plate wrist curl - 12x10Kg, 4x15Kg, 12x10Kg

Mycket folk samt personal i gymet idag så det fick bli extra försiktiga marklyft(dvs. sätta ned stången så lugnt och fint som möjligt). Annars var det väl inga konstigheter. Gick rätt bra allt som allt.

Yes
2011-01-04, 13:48
Bänkpress från igår...

Bänk - 5x52,5Kg, 5x57,5Kg 10x65Kg
Stångrodd - 2x8x70Kg, 10x60kg
Hantelpress - 2x15x20Kg
Hantelrodd - 2x10x34Kg
Pec-dec - 15x30
Pushdowns - 15x40, 12x55 (annan kabelhiss än jag kör normalt, den här är mycket lättare)
Stångcurl - 8x35Kg, 6x35Kg

Yes
2011-01-05, 23:12
Böj - 5x67,5Kg, 5x75Kg, 5x82,5Kg
Raka mark - 8x60Kg, 8x80Kg, 8x100Kg
Shrugs - 3x12x60Kg
RB100 - 20 reps
RB130 - 6/8 reps
RB100 - 30 reps

Lyckades skada ena knät tidigare under dagen... vred det på nåt knepigt sätt och det gav ifrån sig ett vått krasande. Har inte direkt ont i det, förutom när jag böjde. Så, tog det lite försiktigt med böjandet och tänker nog fortsätta så ett par pass.

Yes
2011-01-07, 23:57
Morgonvikt: 82.7Kg

Militärpress - 3x45Kg, 3x50Kg 7x55Kg
Chins - 8/6
Latsdrag - 8x50(bakom nacke), 8x60(framför), 12x35
Tuttmaskin - 3x12x40
Pullover - 15x20Kg, 4x30Kg
Pulldown med rep - 2x15x35
Bamsecurl - nåntingxnånting

Militärmupparna gick bra. Lite hjälp från benen, men ändå. Det kan faktiskt tänkas vara ett rep-PB, fast jag är inte helt säker... så jag låter bli att skrika PB innan jag gjort över 8 reps på den vikten.

Avslutade passet med bamsecurl. Aldrig testat den övningen innan. Jag kände mig som en hjälte.

vicarious
2011-01-08, 00:00
Snygga militärpressar :thumbup: Bättre i knäet?

Yes
2011-01-08, 00:21
Spanks! :)
Jovars, har inte direkt ont eller så men det känns lite ostadigt. Det lär inte vara nåt allvarligt iaf, utan mer det årliga knäbråket. Händer minst en gång varje vinter.

Yes
2011-01-09, 22:42
Marklyft - 3x95Kg, 3x105Kg, 5x120Kg, 6x90Kg
Benpress - 2x15x100
Decline situps - 3x8
Hängande benlyft - 8
Nack-flexion - 25x5Kg, 20x15Kg

Marken gick inget vidare idag. Kändes allmänt pannkaka. Jag börjar ana ett samband mellan att försöka finputsa tekniken och att göra dåliga lyft. Idag tänkte jag att om jag står lite bredare och börjar lägre med röven så borde det bli bra. Det blev inte bra. Bäst verkar det gå dom gånger jag inte tänker mer än att greppa stången och lyfta.

Min teknik kanske redan är så perfekt att det inte finns utrymme för förbrättringar. *rolleyes*

vicarious
2011-01-09, 23:35
Marken gick inget vidare idag. Kändes allmänt pannkaka. Jag börjar ana ett samband mellan att försöka finputsa tekniken och att göra dåliga lyft. Idag tänkte jag att om jag står lite bredare och börjar lägre med röven så borde det bli bra. Det blev inte bra. Bäst verkar det gå dom gånger jag inte tänker mer än att greppa stången och lyfta.

Min teknik kanske redan är så perfekt att det inte finns utrymme för förbrättringar. *rolleyes*

Jag känner igen mig! Man ska inte tänka så jävla mycket.. upp med vikterna bara =) Att vara nazi-strikt med tekniken gynnar inte alls styrkeökningar, det har man själv fått erfara. Man får ju dock inte skita i det helt och hållet för då kommer bananryggen som ett brev på posten men det gäller nog att hitta en balans.

Förresten, vars tränar du?

Yes
2011-01-12, 16:54
Bänk från igår...

Bänk - 3x55Kg, 3x65Kg, 6x72,5Kg, 3x15x40Kg
Stångrodd - 6x10x60Kg
Pushdown - 3x12x40
Stångcurl - 3x8x30kg

Det här gick ju inte heller så bra. Dags att ta fram kammen tror jag.

Yes
2011-01-12, 17:01
Jag känner igen mig! Man ska inte tänka så jävla mycket.. upp med vikterna bara =) Att vara nazi-strikt med tekniken gynnar inte alls styrkeökningar, det har man själv fått erfara. Man får ju dock inte skita i det helt och hållet för då kommer bananryggen som ett brev på posten men det gäller nog att hitta en balans.

Förresten, vars tränar du?
Sant. Det värsta är dock att jag inte riktigt är säker på hur långt min normala stil kommer hålla. Känns som den hänger lite på att ha benen i ett starkt läge och dra mycket med ryggen. När det blir tungt är lite bananryggsvarning där. Fast å andra sidan, börjar jag med ett lägre startläge blir det bananrygg direkt...

Apropå vart jag tränar så... eh, skickar ett PM.

Yes
2011-01-21, 09:27
Jahapp. Så har man varit lite krasslig(halsont), seg och för ovanlighetens skull rätt omotiverad. Jag brukar aldrig vara omotiverad.

Bara för att spä på det hela funkade inte Spotify, så träningen fick bli utan att musik. Det suger rätt hårt att träna till nyheterna.

Jag tänkte slå ihop böj och militärpress(och det blir antagligen mark och bänk om ett par dagar) för att komma in i matchen igen. Självklart får man hjärnsläpp och blandar ihop det; militärpress skulle köras 5/3/1 och böj 3/3/3. Jag kör tvärtom, och tror jag råkade ha lite för mycket vikt i böjen(för 3/3/3).

Under omständigheterna gick det väl ändå rätt okej. Klart man inte ligger på topp när man inte tränat och känner sig seg i kroppen, så att man tappat lite var ju inte förvånande...

Böj - 5x75Kg, 3x85Kg, 2x95Kg
Militärpress - 3x45Kg, 3x50Kg, 3x57,5Kg
Chins - 5x5
Dips - 5/5/12
Kabelcurl - 2x12x35
Pushdowns med rep - 2x15x45

Ett par positiva saker iaf. Inget krångel med knäna. Böjarna var faktiskt rätt fina, förutom att utförandet blir lite lidande när det börjar bli tungt. Sen var det inte heller något krångel alls under dipsen. Skönt som fan att kunna köra djupa fina dips och pressa sig lite där.

Yes
2011-01-24, 12:29
Gårdagens pass:

Marklyft - 5x100Kg, 3x110Kg, 3/2x125Kg(fick ta kort paus och kamma utförandet där)
Bänk - 5x55Kg, 3x67,5Kg, 2x75Kg
Hantelrodd - 2x12x34Kg
Hantelpress - 2x12x20Kg
Decline situps - 2x8

Tänkte ta och räkna om 1RM och kanske backa ett eller två steg till nästa cykel. Går för mycket åt fel håll just nu...

Yes
2011-02-10, 10:29
Efter en favorit i repris med förkylning är det dags att köra igen.

Blidde ett litet pass igår. Har backat en aning på vikterna och tänker ändra till att köra 3 pass i veckan istället för 4.

Morgonvikt på 82.7 klena kilon.

Militärpress - 5x37,5Kg, 5x42,5Kg, 9x47,5Kg
Chins - 5x4
Dips - 5x5
Latsdrag - 2x12x40
Pullovers - 2x12x20Kg
Armpumpf
Shrugs/nackflexion

mikaelj
2011-02-10, 10:44
Jag har annars en fråga till er erfarna böjare. Ska man våga "droppa" ned fort i böjen även på tunga vikter? På lättare vikter kan jag komma ned och göra en snabb dip i gropen för att få lite fart upp, men på tyngre vikter tenderar jag att sega mycket mer. Är jag dum-feg eller är det vettigt att fega lite?

Handlar inte så mycket om att fega som att du tappar anspänningen i musklerna om du går för fort ned.

Yes
2011-02-11, 11:28
Handlar inte så mycket om att fega som att du tappar anspänningen i musklerna om du går för fort ned.
OL;are tenderare ju dock att gå ned fort, med en liten "studs" upp ur gropen.

Yes
2011-02-11, 11:30
Blev marklyftsmorgon efter vadande genom flera meter(typ...) hög snö.

Marklyft - 5x80Kg, 5x90Kg, 14x100Kg
Benpress - 2x12x100
Vadpress - 20/15x120
Decline situps - 3x8
Lite unterarmar

Yes
2011-02-14, 11:34
Blev lite träning igår:

Bänkpress - 5x47,5Kg, 5x52,5Kg, 14x60Kg
Hantelrodd - 3x8x40Kg
Hantelpress - 3x12x20Kg
Pullover - 20x20Kg
Stångrodd - 2x12x60Kg
Pumpetibesep
Nacke

Gymet har fått ett par nya hantlar. Det står 40Kg på utsidan av dem, men 30Kg på insidan. De känns för lätta för att vara 40Kg, fast samtidigt är de nog en aning tyngre än 34-kilos hantlarna. Jag är förvirrad. Måste fråga personalen vid tillfälle.

Åsberg
2011-02-14, 13:16
Visste inte att du hade en journal!
Här får man börja kika in. Hur kommer det sig att du inte kör tyngre i bänken? 5'orna på 50~ kg måste ju varit sprättlätta om du gör 14 reps på 60.

Yes
2011-02-14, 16:42
Zat is teh fünf, drei, eins way! :)
Det är alltså tänkt att vara 65/75/85 procent av (90% av)1RM. Nu backade jag också av lite på vikterna för den här cykeln(kanske backa lite för mycket rentav, kommer nog öka mer till nästa cykel).

Yes
2011-02-17, 09:40
Böj igår. Förväntningarna var höga. Jag hade ett mål i sikte. 20 reps skulle det bli. Gäller ju att sikta högt...

Böj - 5x62,5Kg, 5x70Kg, 7/4x77,5Kg
Raka mark - 8x50kg, 8x80Kg, 5x110Kg
Vadpress - 15x120, 15x140
Shrugs - 12x60Kg, 12x80Kg, 6x80Kg
Nack flexion - 2x20x10Kg, 10x20Kg

Det blev ingen CD...

Yes
2011-02-19, 12:07
Militärpress - 3x42,5Kg, 3x47,5Kg, 7x52,5Kg
Chins - 5/5/5/8
Dips - 6/6/6/8
Latsdrag - 2x12x45
Pullover - 12x26Kg, 10x20Kg
Hantelcurl - 3x8x14Kg
Pushdown - 5x15x45
Stångcurl - 2x8x30Kg

Bra pump i armarna.

Yes
2011-02-22, 12:34
Lite träning från igår:

Marklyft - 3x85Kg, 3x95Kg, 10x110Kg
Frontböj - 8x40Kg, 8x60Kg
Magmaskin - 12x55, 10x65, 7x75
RB100 - 30
RB130 - 8/10 (10-15 sek vila)

Yes
2011-02-25, 11:09
Bänkpress - 3x50, 3x60, 7x67,5Kg
Stångrodd - 10x50Kg, 10x60Kg, 8x70Kg, 10x50kg
Pec-dec - 2x12x35
Hantelrodd - 2x10x40Kg
Tuttmaskin - 2x12x40
Liggande triceps ext. - 2x12x20Kg
Hantelcurl - 2x8x18Kg
Pushdowns - 2 set 21;or
Stångcurl - 2 set 21;or

Brutal pump i armarna.

Yes
2011-03-01, 22:01
Böj - 8x40Kg, 3x65Kg, 3x75Kg, 2x3x85Kg, 5x1x85Kg
Vadpress - 2x15x140
Hyperextensions - 12x20Kg

Blev inte raka mark idag då... eh... byxorna sprack i grenen när jag körde böj. Tyckte det räckte med att köra klart böjen. Tur man hade snygga boxers iaf.

Yes
2011-03-04, 11:16
Militärpress - 5x45Kg, 3x50Kg, 3x55Kg, 5x1x55Kg
Chins - 2x8
Dips - 2x8
Latsdrag - 2x12x50
Pullover - 10x22Kg, 14x26Kg
Hantelcurl - 6x20Kg, 12x12Kg
Pushdowns - 20x20, 12x25
Shrugs - 2x12x80Kg
Nack-flexion - 20x10Kg, 12x20kg

Yes
2011-04-06, 22:55
I'm back! Typ.

Fick för några veckor sen nåt som verkade som artrit. Började gå allt mer som en gubbe med rullator, fast utan rullator då. Sen svullnade ena foten upp som en ballong och började göra vansinnesont. Rosfeber tydligen. Så där var en vecka där man knappt kunde komma ur sängen. Och när det väl började släppa så sakteliga började andra foten krångla också.

Det har verkligen varit superfestligt. Jag märkte också att om man bara äter ett mål om dagen rasar man tydligen i vikt. I morse låg vikten på 80.5Kg, och det är efter jag försökt svulla upp mig.

Hursomhelst, nu kan jag nästan gå normalt iaf. Fortfarande lite krångel och det kan dröja innan jag rör mig helt obehindrat igen och vågar belasta fotlederna. Jag har dock tränat.

Benspark - 2x12x50
Bencurl - 2x12x40
Latsdrag - 2x12x45
Tuttmaskin - 2x12x45
High-row maskin - 12x40
Militärpress - 3x4x40Kg
Stångcurl - 2x8x30Kg
Pushdown - 2x12x35
Magmaskin - 2x12x50

Klen som fan var man också.

Tänkte köra helkroppspass 3ggr i veckan tills jag känner att jag är på banan igen.

Yes
2011-04-18, 21:59
Har dragit av ett par pass jag glömt skriva... Idag blev det lite ordentligare benträning igen. Provade införa benpress, vilket funkade bra. Bortsett då från patetiska vikter som nästan fick rullgardinen att gå hela vägen ned.

Benpress - 12x60, 12x80, 12x110
Raka marklyft - 8x60Kg, 2x8x80Kg, 6x90Kg
Benspark - 15x40
Bencurl - 14x35
Vadpress - 20x90
Shrugs - 12x60Kg, 8x80Kg, 6x100Kg
Nack-flexion - 2x20x5Kg
Magmaskin - 2x8x60

All vila har tydligen varit bra för shrugsen...

stridis
2011-04-18, 22:02
Militärpress - 5x45Kg, 3x50Kg, 3x55Kg, 5x1x55Kg
Nack-flexion - 20x10Kg, 12x20kg

Helt ok militärpressar, det börjar ta sig.

Kul att se att någon ger nacken lite träning också, manligt!

Yes
2011-04-18, 23:30
Nacke är ju trots allt det viktigaste man kan träna. En grofv nacke syns ju alltid, sommar som vintertid. :D

Yes
2011-04-20, 21:54
Mer träning!

Chins - 3x5
Latsdrag - 2x8x50
Hantelpress - 8x20Kg, 6x26Kg, 7x22Kg
Pec-dec - 2x8x35
Lat. raise i kabel - 8x7,5, 2x8x10, 12x5
Hammer curl - 2x8x14Kg
Stångcurl - 10x25Kg
Liggande triceps ext. - 8x25Kg, 8x20Kg
Pushdowns - 15x20
Plate wrist curl - 10x10Kg
Reverse curl - 10x20kg

Yes
2011-04-25, 19:36
Tränade lite ben igår:

Benpress - 8x110, 6x130, 12x110
Benspark - 8x45, 8x55
Raka mark - 8x60Kg, 8x80Kg, 2x3x100Kg
Bencurl - 2x8x40
Vadpress - 20x100, 10x130
Decline situps - 2x8
Magmaskin - 2x8x70
Nackflexion - 10x10Kg, 20x10Kg

Yes
2011-04-30, 08:11
Senaste passet:

Militärpress - 8x30kg, 6x40kg, 3x4x45Kg, 8x30Kg
Chins - 4/4/8
Latsdrag - 10x50
Pullover - 2x20x20Kg
Pec-dec - 12x30
Hammercurl - 2x8x16Kg
Stångcurl - 8x30Kg
Pushdowns - 2x12x50
Magmaskin - 2x8x35 (inte samma maskin som jag brukar köra, den här involverar mindre höftböjare)

Hammercurl är för övrigt min nya favoritövning. Sen jag började med den är det som om beseptimus plötsligt poppat fram och vill vara med och leka. Nästan lite magiskt.

stridis
2011-04-30, 08:50
Lite mycket maskinlekande tycker jag.

Fast hammercurls är jättesköna alltså, där håller jag med dig till fullo.

Vunnis
2011-04-30, 09:00
Hej :)

häftig
2011-04-30, 09:14
Lite mycket maskinlekande tycker jag.

Fast hammercurls är jättesköna alltså, där håller jag med dig till fullo.

håller med Stridis här. Sluta med maskinerna innan du blir en maskin själv

Yes
2011-04-30, 09:53
Lite mycket maskinlekande tycker jag.

Fast hammercurls är jättesköna alltså, där håller jag med dig till fullo.
Så mycket maskinande är det väl inte? Skulle väl vara för benen då, men det ska det bli ändring på. Ska snart börja leka lite 5/3/1 igen också.

Curlandet mot en bättre beseptimus kommer såklart fortsätta. :hbang:

Hej :)
Yooo! :)

håller med Stridis här. Sluta med maskinerna innan du blir en maskin själv
Men jag vill ju bli en maskin? En lyftmaskin.

Yes
2011-05-04, 15:01
Träning igår:

Böj - 5x4x60Kg
Raka mark - 8x60Kg, 6x80Kg, 6x100Kg
Decline situps - 3x8
Shrugs - 12x60Kg, 8x80Kg, 6x100Kg
Nack-flexion - 2x20x5Kg, 20x10Kg

Böjen var inte bara svag utan herrejösses så stel. Kom ju inte ens ned till parallellt innan det började riva och slita i gluteus-perseus. Men det blir nog bra snart igen när man brutit in kroppen för böj.

Yes
2011-05-07, 10:31
Bänk - 2x8x40Kg, 2x5x50Kg, 3x5x60Kg
Stångrodd - 8x60Kg, 2x6x70Kg
Latsdrag - 2x8x55
Lat. raise i kabel - 3x12x7,5, 8x12,5 NA
Hantelcurl - 6x18Kg, 3x8x12Kg
Pushdowns - 3x12x25

stridis
2011-05-07, 10:35
Men jag vill ju bli en maskin? En lyftmaskin.

cI-ygVLjbkQ

Yes
2011-05-07, 10:58
Hjälper det? Blir man en lyftmaskin av Hammerfall?

stridis
2011-05-07, 11:18
Hjälper det? Blir man en lyftmaskin av Hammerfall?

Man får mycket power när det gäller metallen.;)
I just den här låten dryftas det ju om vad är man? Människa eller maskin. Ingen lyftarlåt per se.

Sedan så skulle du gå sönder ifall du fick starkare vara än Hammerfall, det passar ungdomar och andra att tagga till men fortfarande lyfta säkert.

Yes
2011-05-07, 11:37
Aha, det är därifrån begreppet power-metall kommer? Nu börjar jag förstå!
Men, kan det verkligen finnas metall som är mer power än Hammerfall?

Yes
2011-05-09, 22:54
Smith-böj - 8x20Kg, 2x5x40Kg, 3x5x50Kg, 2x2x60Kg, 9x50Kg
Benpress - 2x8x100, 8x120
Vader - 2x15x100, 15x120
Decline situps - 4x8
Shrugs - 3x8x60Kg
Nack-flexion - 20x5Kg, 20x10Kg

Har inte räknat med stången i smith-maskinen. Vet inte vad den väger(har hört snack om 25-30Kg, men vet inte om det stämmer). Utförandet blev väldigt annorlunda. Har ju typ aldrig kört smith-böj. Kändes mer som frontböj än vanlig bakböj. Var mycket lättare att gå djupt och det verkade som jag kopplade in mer hamstrings och gluteus.

Anledningen att jag körde smith-böj var för att stången(notera singularis) var upptagen. Såhär efteråt känns det dock som det kanske inte var en så värdelös övning ändå. Jag undrar hur överföringen skulle bli till vanlig böj...

Yes
2011-05-13, 13:17
Träung igår:

Militärpress - 12x30Kg, 3x5x45Kg, 8x35Kg, 8x30Kg
Chins - 3x5
Pullover - 20x16Kg, 20x20kg, 8x26Kg
Pec-dec - 2x8x25 4/4 TUT
Latsdrag - 2x8x45
Pushdowns - 2x10x25
Hammercurl - 2x8x16Kg
Hardcorecurlmaskin - onani
Magmaskin - 3x8x65
Plate wrist curl - 2x10x10Kg

Yes
2011-05-16, 22:37
Smith-böj - 2x5x40Kg, 2x5x50Kg, 4/3x60Kg, 3x8x40Kg
Raka mark - 8x60Kg, 6x80Kg, 4x100Kg, 3x8x60Kg
Shrugs - 2x8x60Kg
Decline situps - 2x8x5Kg (vikt över huvudet)

Yes
2011-05-30, 13:06
Att jag inte skrivit på ett tag beror inte på lathet med träningen, utan mer lathet med journalandet. Har hunnit dra av ett par pass sen sist. Inget speciellt med dem dock. Passet igår blev däremot jäkligt bra.

Marklyft - 2x5x90Kg, 2x4x100Kg, 3x110Kg, 1x115Kg, 1x120Kg, 1x125Kg, 1x130Kg, 6x90Kg
Benpress - 2x8x120, 8x140
Vader - 12x120, 15x130
Decline situps - 2x8
Plate wrist curl - 2x10x10Kg
Reverse curl - 2x12x20Kg

Har inte kört marklyft på hur länge som helst, och det kändes trots det klockrent. 130Kg gick lätt och jag hade fortsatt om inte ryggen kört en triumfbåge.

Jag hade tänkt börja med 5/3/1 igen men jag avvaktar nog ett litet tag. Tror jag kan sätta 140Kg+, och därmed pebe, i mark om det fortsätter såhär. Hoppas det iaf.

Yes
2011-05-31, 21:31
Nöjd med passet idag också...

Axelmaskin - 20x20, 20x25
Militärmuppar - 5x40Kg, 5x45Kg, 1x50Kg, 1x55Kg, 1x60Kg, 1x60Kg FAIL, 1/1/3x50Kg, 6x40Kg
Chins - 3x5
Latsdrag - 2x8x45
Pullovers - - 20x20Kg, 2x8x26Kg
Besep- och tresep-pump
Nackflexion - 25x5Kg, 10x10Kg, 14x15Kg
Nackextension - 2x20 reps manuelt motstånd

Nästa gång blir det pebe i militärpress.

Yes
2011-06-10, 21:39
Den här gången har jag latat mig lite, så jag tog igen det med ett PB.

Militärpress - 8x30Kg, 5x40Kg, 5x45Kg, 1x55Kg, 1x62,5Kg PB!, 1x65Kg LOL-FAIL
Chins - 2x5 4/4 tempo
Latsdrag - 2x8x50, 8x40, 8x40 med V-handtag
Pullovers - 12x20Kg, 12x26Kg
Pec-dec - 18x30, 8x30
Besep-tresep-pumpf
Magmaskin - 8x60, 12x60

Yes
2011-06-18, 20:35
Senaste veckan har knappt gett någon tid till att sitta, äta eller sova. Var inte heller direkt taggad inför träningen. Trots det blev jag rätt nöjd med passet...

Marklyft - 5x90Kg, 2x2x110Kg, 2x120Kg, 1x135Kg, 6x110Kg, 4x110Kg
Chins - 2x5
Latdrag - 2x8x50
Enarmsrodd-maskin - 8xfullmag
Hantelpress - 2x12x20Kg, 4x26Kg, 6x26Kg
Pec-dec - 2x8x30
Armpumpf
Mage
Lite nacke

135Kg i marken var ett riktigt fullyft. Jag är inte helt säker på om jag kom in fel i lyftet eller om det var styrkan som inte riktigt räckte till. Får väl se nästa gång hur det går.

Spartansk
2011-06-18, 21:32
Nästan exakt lika stark/svag som jag, ju. Det här blir en bra tråd för mig att gå in och penismäta i med jämna mellanrum.

Yes
2011-06-18, 22:32
Spartansk penismätning låter som en bra idé! :D

stridis
2011-06-19, 11:24
Läser fel på titeln alltsomoftast: Yes styrkebrygger...

Yes
2011-06-19, 11:35
Haha, bild från senaste passet...
http://i55.tinypic.com/5by8uf.gif

Yes
2011-06-22, 17:47
Körde ett lite småbögigt pass igår. Känns inte som jag återhämtat mig riktigt sen marken så ville mig inte riktigt på böj. Tyckte dock att benen behövde få lite mer kärlek:

Raka mark - 8x60Kg, 3x5x80Kg, 12x60Kg
Benpress - 12x80, 12x100, 8x120, 6x140, 4x160, 12x110
Decline situps - 3x8

Spartansk
2011-06-22, 20:28
Haha, bild från senaste passet...
http://i55.tinypic.com/5by8uf.gif

På riktigt? Du är ju grofv.

Yes
2011-06-25, 22:43
Haha, nä, det där var bara nåt jag hittade på nätet.

Såhär ser jag ut. Typ.
http://i52.tinypic.com/fw2lg.jpg

Inte direkt de mest smickrande poser, men det är fan svårt att flexa och knäppa kort samtidigt. En sak måste dock klargöras: Jag må ha lite fett kvar att skala bort, men jag har inte någon hängbuk. Det ser bara ut så av någon anledning. :D

Yes
2011-06-25, 22:49
Tränade lite idag också:

Militärpress - 5x40Kg, 5x45Kg, 2x55Kg, 1x65Kg FUUUU-ÄLG, 5x50Kg, 2x6x40Kg
Chins - 5/8/4
Latsdrag - 3x6x50
Pullover - 14x20Kg, 6x26Kg, 3x34Kg
Pec-dec - 3x8x35
Stångcrul - 2x8x30Kg, 14x15Kg
Pushdowns m. rep - 2x8x22.5, 14x15
Shrugs - 3x8x60Kg
Nack-flexion - 20x10Kg, 15x15Kg, 10x10Kg

Yes
2011-06-29, 20:27
Lite böj:

Böj - 8x60Kg, 5x65Kg, 5x70Kg, 2x75Kg, 1x80Kg, 1x85Kg, 12x60Kg
Raka mark - 8x60Kg, 5/5/8x80Kg
Incline situps - 8x5Kg, 2x8
Vader
Underarmar

Jag var sjukt stel i böjen men det kändes ändå som det fanns lite trökk i bitarna. Inget av seten var särskilt jobbiga eller tunga, utom kanske sista som man fick flåsa lite på.

stridis
2011-06-30, 11:42
Hur kommer det sig att du är så stark relativt sett i militärpress?

Yes
2011-07-03, 13:20
Ingen aning. Spontant skulle jag säga korta armar och hyffsat stark triceps. Fast då kan jag tycka att bänken borde vara bättre också. Dips har iof som bäst legat på liknande nivå som militärpressen, när jag kunde köra den övningen ordentligt.

Yes
2011-07-03, 19:31
Axelpress i smith - 8x20Kg, 5x25Kg, 3x1x27,5Kg
Militärpress - 1x50Kg, 4x1x55Kg, 10x40Kg
Latsdrag - 3x6x65, 2x8x50
Pullovers - 14x20Kg
Pec-dec - 8x35
Pullovers - 14x20Kg
Pec-dec - 8x85
Pullovers - 14x20Kg
Arm-pumpf
Shrugs - 2x6x60Kg, 3x6x80Kg
Nack-flexion - 3x20x5Kg

Yes
2011-07-06, 19:21
Raka mark - 6x60Kg lååångsamma reps
Marksnyft - 1x100Kg, 1x110Kg, 1x115Kg, 3x120Kg, 1x125Kg, 3x110Kg, 6x100Kg
Frontböj - 8x40Kg, 8x50Kg, 6x60Kg
Vader
Underarmar
Mage
Nacke

Kändes klent idag. Hade iof tänkt köra lite lättare, men det var ingen övning som kändes direkt bra.

Kan nämnas att magen strulat en hel del de senaste 2-3 veckorna och jag äter alldeles för dåligt(bra för att hålla magen lugn, men inte så bra för träningen). Inte helt opti. Dessutom behöver jag hitta nya träningsbyxor innan de jag har blir omöjliga att hålla uppe.

Yes
2011-07-10, 17:53
Tänkte köra bänk idag, men så ska en PT vara i farten med bögbollar och marklyft på 40Kg. Dessutom ska han ha en sjukt snygg tjej, bara för att irritera mig ännu mer. Stackars tjej liksom.

Hursomhelst...

Tuttmaskin - 2x8x40, 2x65, 2x75, 1x80, 4x65, 3x4x50
Enarmsrodd-maskin - 8x85, 4x95+18Kg, 6x95+18Kg, 3x6x95+22Kg, 12x95
Hantelpress - 8x20kg, 12x20Kg
Latsdrag - 12x45, 8x55
Pec-dec - 12x30, 8x35
Armar
Nacke
Mage

Yes
2011-07-15, 19:34
Glömt skriva ett pass från iförrgår.

Raka mark - 8x60Kg
Marklyft - 2x4x90Kg, 2x4x100Kg, 4x110Kg, 1x120Kg, 2x140Kg DUBBELFAIL, 2x4x110Kg, 8x90Kg
Benpress - 2x12x110
Decline sitps - 2x12
Underarmar

Yes
2011-07-17, 19:01
Militärpress - 8x30Kg, 5x40Kg, 5x50Kg, 5x1x57,5Kg, 10x40Kg
Chins - 8/7
Latsdrag - 2x6x50
Pullovers - 12x22Kg, 14x22Kg
Pushdowns och curlande
Decline situps - 2x8

Jag skulle för övrigt behöva en ny våg. Tror vikten ligger nåstnans under 80Kg nu, men har inte vägt mig på ett tag så det är svårt att säga.

Yes
2011-07-24, 18:05
Har vilat upp mig lite under veckan och körde ett lättare pass idag. Tänkte kanske dra igång med 5/3/1 igen, snart. Får se lite hur det blir med den saken.

Benpress - 12x80, 8x100, 8x120, 6x140, 4x160
Raka mark - 8x60Kg, 8x80Kg, 6x100Kg, 4x120Kg
Chins - 3x5
Tuttmaskin - 12x40, 12x50, 6x60
Lateral raises och armpumpf
Mage och nacke

Yes
2011-08-03, 19:48
Militärpress - 5x40Kg, 5x45Kg, 5x55Kg, 8x40Kg
Chins - 5x5
Tuttmaskin - 3x10x45
Armpumpf
Magmaskin
Shrugs/nacke

Yes
2011-08-07, 14:26
Träning från igår...

Marklyft - 5x85Kg, 5x100Kg, 5x115Kg, 8x90Kg
Benpress - 2x8x120, 12x120
Vadpress - 30x120
Decline situps - 3x8
Nacke

Yes
2011-08-09, 21:14
Bengtpress - 5x50Kg, 5x57,5Kg, 8x65Kg, 3x12x40Kg
Stångrodd - 3x8x60Kg
Enarmsroddmaskin - 3x10x95
Armpumpf
Mage
Underarmar

Yes
2011-08-14, 12:06
Igår blev det böj.

Böj - 5x60Kg, 5x70Kg, 5x80Kg, 10x60Kg
Raka mark - 3x10x60Kg
Vadpress - 2x20x100, 15x120
Mage
Nacke

Yes
2011-08-14, 19:54
Idag blev det militärusar:

Militärusar - 3x42,5Kg, 3x50Kg, 4x57,5Kg
Chins - 8/6/4/2
Pullovers - 12x20Kg, 3x8x26Kg
Armpumpf

Yes
2011-08-18, 19:18
Igår:

Marklyft: 3x95Kg, 3x105Kg, 3x120Kg, 8x90Kg
Benpress - 14x100, 12x120
Mage
Underarmar

Yes
2011-08-20, 23:51
Bänkpress - 8x40Kg, 3x50Kg, 3x60Kg, 4x70Kg, 12x50Kg, 8x50Kg
Stångrodd - 10x50Kg, 4x10x60Kg
Armpump
Mage
Nacke

Har inte vägt mig på ett tag men kollade vikten imorse. 80Kg. Blev lite förvånad. Tycker jag käkat alldeles för lite och det märks tydligt att alla kläder sitter lösare. Förväntade mig att vikten skulle vara lägre.

Yes
2011-08-23, 20:12
Böj - 8x40Kg, 3x65Kg, 3x75Kg, 3x85Kg, 12x60Kg
Zyzz-mark - 8x60Kg, 8x80Kg, 8x100Kg
Vader
Mage
Nacke

Böjen gick ganska lätt och det jag tror det fanns minst 3 reps till i tanken.

stridis
2011-08-23, 20:25
Har inte vägt mig på ett tag men kollade vikten imorse. 80Kg. Blev lite förvånad. Tycker jag käkat alldeles för lite och det märks tydligt att alla kläder sitter lösare. Förväntade mig att vikten skulle vara lägre.

Hmm, snart har jag deffat ner mig till 80kg.

Böj - 8x40Kg, 3x65Kg, 3x75Kg, 3x85Kg, 12x60Kg
Zyzz-mark - 8x60Kg, 8x80Kg, 8x100Kg
Böjen gick ganska lätt och det jag tror det fanns minst 3 reps till i tanken.

Zyzz-mark, que?

Men om du tror det fanns minst 3 rep i tanken varför körde du inte några till?

Yes
2011-08-23, 21:20
Ska vi tävla i vem som kan bli hårdast? :naughty:

Hmm, det där lät bara fel...

Zyzz-mark är raka mark med, ska vi säga, liberalt utförande.

Första cykeln nu tänkte jag hålla tillbaka lite. Jag märker att jag inte mår bra av att pressa mig för hårt i gymet just nu. Alldeles för mycket stress, bajs och dålig sömn. Jag börjar dock få lite ordning på det.

stridis
2011-08-23, 21:37
Zyzz-mark är raka mark med, ska vi säga, liberalt utförande.


Hmm, som mina mark jue?! Eftersom zyzzeponken är död så får det heta stridismark hädanefter.

Förresten så pwnar jag dig när det gäller ådrighet.:naughty:

Yes
2011-08-29, 22:07
Hmm, som mina mark jue?! Eftersom zyzzeponken är död så får det heta stridismark hädanefter.

Förresten så pwnar jag dig när det gäller ådrighet.:naughty:
Stridismark it is!

Pfft, låt mig bara få till en bra pump så... :D

Yes
2011-08-29, 22:08
http://i55.tinypic.com/20p7fhc.jpg

Militärpress - 5x47,5Kg, 3x52,5Kg, 3x60Kg PB(tror jag...)
Chins - 8/6/4
Latsdrag - 8x50
Hantelpress - 3x10x20Kg
Armpump
Shrugs
Mage

Yes
2011-09-02, 21:52
Gårdagens pass:

Marklyft - 5x100Kg, 3x115Kg, 1x127,5Kg (fail på andra försöket), 5x100Kg
Benpress - 14x120
Mage
Nacke

Yes
2011-09-13, 18:27
Böj - 8x40Kg, 5x60Kg, 5x70Kg, 3x80Kg, 3x90Kg, 12x60Kg
Raka marklyft - 8x60Kg, 2x8x80Kg
Mage/nacke/underarmar

Körde ett bänkpass tidigare som jag glömt skriva ned, och nu har jag glömt hur det gick. Har varit lite att stå i senaste veckan så träningen har inte direkt gått enligt schemat. Ganska nöjd med passen ändå. Nu tänkte jag försöka trycka in två deload-pass innan jag kör igång med nästa cykel.

Yes
2011-10-02, 16:34
Träningspass från i fredags...

Militärpress - 5x42,5Kg, 5x47,5Kg, 4x55Kg
Chins - 2x8
Kabelrodd - 3x8
Dips - 3x5
Hantelpress - 8x20Kg, 12x20Kg
Mage, nacke, underarmar

Riktigt sunkpass. Militärpressen gick helt sämst... Hoppas det bara var en dålig dag.

Yes
2011-10-08, 21:00
Bänk - 5x52,5Kg, 5x60Kg, 5x67,5Kg, 16x50Kg
Stångrodd - 2x10x50Kg, 12x50Kg
Pec-dec - 14x35
Latsdrag - 12x50
Armpumpf och magmaskin

Yes
2011-10-23, 20:12
Marklyft - 5x90Kg, 5x100Kg, 8x110Kg
Bänkpress - 8x50Kg, 5x60Kg, 5x70Kg, 8x50Kg
Stångrodd - 2x8x50Kg, 10x60Kg
Chins - 8st
Mage, armar, nacke

Körde också ett pass förra veckan men glömde skriva ned det. Oh well...

Yes
2011-11-27, 20:26
Senaste tiden har jag kört ett helkroppspass i veckan. Har inte brytt mig om att skriva det, men idag så... Passet började med:

Marklyft - 5x90Kg, 3x110Kg, 1x130Kg, 1x140Kg

Tror det är PEBE!!

Come at me Stridis! Just come at me brah! :hbang:

stridis
2011-11-27, 20:46
Senaste tiden har jag kört ett helkroppspass i veckan. Har inte brytt mig om att skriva det, men idag så... Passet började med:

Marklyft - 5x90Kg, 3x110Kg, 1x130Kg, 1x140Kg

Tror det är PEBE!!

Come at me Stridis! Just come at me brah! :hbang:

Nästa dragpass så skall jag bara för det, värma lite med maxrep på 140kg...:devil:

Yes
2011-11-27, 22:01
Nästa dragpass så skall jag bara för det, värma lite med maxrep på 140kg...:devil:
Fack!

Är det värt att bli invalid för att slå stridis i mark?

Tåls att tänka på... :D

spoon
2012-01-15, 20:39
Blir du nå stark eller blev du invalid?

stridis
2012-01-15, 21:52
Vi får hoppas på lite starkare.:)

Wipflash
2012-01-15, 22:32
samma styrkestats sen start?