handdator

Visa fullständig version : De ökade självmorden bland HBT-ungdomar.


Stoltz
2010-10-16, 09:16
Som en del av er vet så känner jag starkt för HBT (Homo-, Bi-,Transexuella) och brukar ha en rant eller två i diverse trådar om religion eller politiska agendor.

Vi har inte hört om det så mycket i nyheterna här i Sverige, men i USA och till viss del England så har det blivit lite mer diskussion kring ökningen av självmord som skett till följd av mobbning och våld mot unga HBT-personer som antingen kommit ut eller blivit antagna att vara homo, bi eller trans (Det finns mer, men jag ska försöka hålla det "enkelt" vilket det inte är ändå, men ni förstår).

Detta kan bero på att fler vågar komma ut, men samtidigt så har ju de som antagits av mobbarna/våldspersonerna att vara HBT-personer inte kommit ut, men ändå attackerats på samma sätt, och det slutar allt för ofta i självmord som blir mobbarnas/våldspersonernas ansvar.

Och med det sagt så kommer vi till trådens kärna - Klippet här nedan.

ax96cghOnY4

Joel Burns pratar om en del av de offer som skett under senare tid, samt att de unga idag ska hålla sig kvar, för att det kommer bli bättre, och klippet är väldigt emotionellt och jag rekommenderar det, även om man inte har en aktiv HBT-agenda av något slag.

mikaelj
2010-10-16, 09:22
Väldigt bra tal som dessutom kan överföras på de barn som blir mobbade i allmänhet, utan att vara HBT.

filmjölk
2010-10-16, 09:32
Jag tror att många hbt-personer mår sämre än heterosexuella för att hela "hbt-livstilen" är så uppskruvad, de lever livet i alldeles för hög fart. Det skall festas, dansas, k*****s, knarkas, gråtas, bytas partner på löpande band.

Visst mobbas det och hbt-personer är utsatta, men jag tror att den absolut största boven bakom det faktum att hbt-personer mår sämre än heterosexuella människor är hela hbt-livsstilen i sig och inte samhället.

Jag tror att hbt-personer borde försöka sig på att leva mer "heteronormativt" och söka sig till stabila partners med heteronormativa värderingar och heterosexuella vänner.

mikaelj
2010-10-16, 09:40
HBT-personer i 12-16-årsåldern (som Joel tar upp) lever inte riktigt som du beskriver, filmjölk.

filmjölk
2010-10-16, 09:41
HBT-personer i 12-16-årsåldern (som Joel tar upp) lever inte riktigt som du beskriver, filmjölk.

oj, kanske skulle kollat klippet:/

Control_61
2010-10-16, 09:51
HBT-personer i 12-16-årsåldern (som Joel tar upp) lever inte riktigt som du beskriver, filmjölk.



Jag tror det är en ganska liten procent av vuxna HBT-personer som lever som filmjölk beskriver.

dazeds
2010-10-16, 10:00
Jag tror det är en ganska liten procent av vuxna HBT-personer som lever som filmjölk beskriver.

ja. de flesta är nog lika "tråkiga" som övriga svenssons. att säga att alla inom HBT är likadana är faktiskt en av de största fördomar som cirkulerar idag.

jag fick så ont i hjärtat när jag såg klippet. att människor kan vara så vidriga att de driver medmänniskor till självmord bara för att de inte passar in i någon jävla mall.

tänk känslan hos barnen som tar sitt eget liv för att de inte orkar mer. att de tappat allt hopp om att någonsin få vara i fred.

Granatgiraffen
2010-10-16, 10:04
Förstår inte varför dom gör ett aktivt val att gruppera sig som HBTpersoner. Astöntigt.

edit

Orkade inte se klippet för jag måste vända på mitt ägg.

sunkan
2010-10-16, 10:10
Förstår inte varför dom gör ett aktivt val att gruppera sig som HBTpersoner. Astöntigt.

edit

Orkade inte se klippet för jag måste vända på mitt ägg.

Nu har jag inte sett klippet men tror du att det är så?

thomast
2010-10-16, 10:11
oj, kanske skulle kollat klippet:/

Det kan vara en fördel.

hugok
2010-10-16, 10:25
Borde man inte starta ett program på mtv där man erbjuder mobbade ungdomar (HBT eller hetero) benhård träning på gym och i kampsport och sedan låta dem slåss med sina plågoandar i en mma eller boxningsmatch. Ungefär som Bully beatdown fast att man liksom hjälper dom att göra det själva. Helt ärligt talat så tror jag att det skulle vara bra.

stridis
2010-10-16, 10:34
Sanslöst roligt när det blir bögknackande då.

Vem har sagt att hbt-aren tar hem det?

Stoltz
2010-10-16, 15:29
Väldigt bra tal som dessutom kan överföras på de barn som blir mobbade i allmänhet, utan att vara HBT.
Ja, det stämmer in på väldigt många mobboffer. Finns väldigt många olika sorters anledningar till mobbing men alla viktiga.

Jag tror det är en ganska liten procent av vuxna HBT-personer som lever som filmjölk beskriver.

Filmjölk saknar troligtvis samma referensram för just HBT-personer, och har man inte sett så mycket annat än "All the party and rainbows" så blir det väl lätt att man misstolkar deras situation.
Kan dock säga, Filmjölk, om du har uppfattningen av att majoriteten vuxna HBT-personer lever i den kulturen 24/7, eller ens 1/52 så har du inte rätt.

Edit:
Däremot ger Filmjölks post en intressant poäng, jag kan tänka mig att i och med att samhället/media presenterar mycket om HBT som extremt flamboyant och en väldigt speciell livsstil, så blir nog många som märker att de är Homo,bi eller trans lite förvirrade över det först, i och med att deras syn och livsstil inte överensstämmer med medias bild. Men som vi vet, så är det sällan något faktiskt gör det rakt av.

stevebc
2010-10-16, 15:43
Det är viktigt att det här uppmärksammas. En av få politiker som framstår som riktigt genuina i känslofyllda tal.

Granatgiraffen
2010-10-16, 17:34
Förstår inte varför dom gör ett aktivt val att gruppera sig som HBTpersoner. Astöntigt.

edit

Orkade inte se klippet för jag måste vända på mitt ägg.

Såg talet och det var mycket känslosamt. Bra tal.

Ape3
2010-10-16, 17:43
"Vanlig" mobbning är ofta helt slumpmässig, utan egentlig orsak, har forskning visat. Enkelt förklarat en (eller en grupp) människa som bestämt sig för att en annan person inte passar in i den grupp mobbaren anser sig höra till. Det handlar om allas lika värde. Här kan man också ta upp den systematiska mobbningen av kvinnor. Mänskliga rättigheter.

Ett mycket bra klipp för övrigt.

mikaelj
2010-10-16, 17:55
"Vanlig" mobbning är ofta helt slumpmässig, utan egentlig orsak, har forskning visat. Enkelt förklarat en (eller en grupp) människa som bestämt sig för att en annan person inte passar in i den grupp mobbaren anser sig höra till. Det handlar om allas lika värde. Här kan man också ta upp den systematiska mobbningen av kvinnor. Mänskliga rättigheter.

Kan du berätta mer?

Lallle
2010-10-16, 18:06
Ignore på Oxe.

Kanske jag är som är extra emo idag men började nästan gråta av klippet. Det känns som vi kommit betydligt längre i Sverige men det kanske bara är inbillning.

dazeds
2010-10-16, 18:20
"Vanlig" mobbning är ofta helt slumpmässig, utan egentlig orsak, har forskning visat. Enkelt förklarat en (eller en grupp) människa som bestämt sig för att en annan person inte passar in i den grupp mobbaren anser sig höra till. Det handlar om allas lika värde. Här kan man också ta upp den systematiska mobbningen av kvinnor. Mänskliga rättigheter.

Ett mycket bra klipp för övrigt.

intressant! fast om vi ser till sverige har vi en extrem likriktning i och med att vår förhållandevis jämlika ekonomiska situation (dvs klyftor finns men är mindre än i många andra länder). du ska därför ha råd med vissa kläder/prylar/resor. känns som om sådant borde påverka?

i usa sägs subkulturer vara mer framträdande än i europa för att det sociala trycket är hårdare. dvs normen är mer definierad än i andra länder. saker utanför normen är skrämmande för många. känns som om just hbt- problematiken hamnar just i ett sådant ljus.

limenka
2010-10-16, 20:00
Jag tror att många hbt-personer mår sämre än heterosexuella för att hela "hbt-livstilen" är så uppskruvad, de lever livet i alldeles för hög fart. Det skall festas, dansas, k*****s, knarkas, gråtas, bytas partner på löpande band.

Visst mobbas det och hbt-personer är utsatta, men jag tror att den absolut största boven bakom det faktum att hbt-personer mår sämre än heterosexuella människor är hela hbt-livsstilen i sig och inte samhället.

Jag tror att hbt-personer borde försöka sig på att leva mer "heteronormativt" och söka sig till stabila partners med heteronormativa värderingar och heterosexuella vänner.

vafan?

Harnold
2010-10-16, 20:17
Självmord ökar bland HBT-ungdomar, ett steg i rätt riktning med andra ord. Jag menar...förr blev man sprättad eller bränd på bål om folk visste om att man var homo eller bi. Nu blir man bara lite mobbad, ändå gnäller folk?

Ape3
2010-10-16, 20:23
Vad gäller kvinnor så menar jag jämställdheten som Lars Einar Engström menar handlar om mänskliga rättigheter. Det håller jag med om. Kolla in hans bok En sexists bekännelser. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170053014

Alltså, i klartext, lika lön för lika arbete, alla är lika värda gäller alla människor.

Lellan
2010-10-16, 21:57
Klippet riktar sig vad jag förstår till folk som inte orkar genomlida de åren då man klumpas ihop med folk, tex i skolan, och kan råka ut för riktiga ärkepuckon. Och som därför begår misstaget att lämna in, de tappar väl hoppet om mänskligheten pga ngra rötägg. Grymt tragiskt att unga människor aldrig hinner få sin beskärda del lycka...

Tycker det var ett utmärkt klipp som visar att det kommer dagar när man har större inflytande över sin tillvaro och kan välja vilka man sätter på "ignore"listan, och vilka man lever livet med, på riktigt.

Loke
2010-10-16, 22:21
"Vanlig" mobbning är ofta helt slumpmässig, utan egentlig orsak, har forskning visat. Enkelt förklarat en (eller en grupp) människa som bestämt sig för att en annan person inte passar in i den grupp mobbaren anser sig höra till.

Är inte dessa meningar motsägelser till varandra? I den ena hävdas det att det ofta inte finns en orsak, i den andra hävdas att orsaken är att en person pekas ut som avvikande.

filmjölk
2010-10-16, 23:45
vafan?

Ville kommentera det faktum att hbt-personer mår sämre än heterosexuella. Inte direkt relaterat till tråden, då den handlar om barn och ungdomar som mobbas till att ta livet av sig.

hbt-personer är klart överrepresenterade som patienter inom missbruksvården och inom psykiatrin, och det beror inte på samhället eller mobbing utan på den destruktiva livsstilen med snabba partnerbyten, fest, orgier, sprit och knark.

I mitt yrke har jag träffat åtskilliga hbt-personer, och ett antal av mina barndomsvänner är bi-/homosexuella. Och de knarkar och super, och har gruppsex med vilt främmande män de träffar i "runkbås-avdelningen" på porrklubbar. Så gör inte många heterosexuella.

Man kan (kanske) inte bota homosexualitet, men jag tror att homosexuella hade mått mycket bättre av att anamma en heteronormativ livstil än att leva i en ständig drog-, sprit-, porr- och sexorgie.

stevebc
2010-10-17, 01:10
Jag tror att många hbt-personer mår sämre än heterosexuella för att hela "hbt-livstilen" är så uppskruvad, de lever livet i alldeles för hög fart. Det skall festas, dansas, k*****s, knarkas, gråtas, bytas partner på löpande band.

Visst mobbas det och hbt-personer är utsatta, men jag tror att den absolut största boven bakom det faktum att hbt-personer mår sämre än heterosexuella människor är hela hbt-livsstilen i sig och inte samhället.

Jag tror att hbt-personer borde försöka sig på att leva mer "heteronormativt" och söka sig till stabila partners med heteronormativa värderingar och heterosexuella vänner.Alla bögar är inte schlagerfanatiker som går runt och letar ONS varje fredag i den lokala gaybaren.

Det är snarare en mediakåt minoritet som du refererar till (just pga att den är mediakåt).

Det här är en viktig fråga och jag är glad att Stoltz gav den en egen tråd. När jag såg den på hans wall så funderade jag på att posta den här. Bra att den kom upp.



Man kan (kanske) inte bota homosexualitet, men jag tror att homosexuella hade mått mycket bättre av att anamma en heteronormativ livstil än att leva i en ständig drog-, sprit-, porr- och sexorgie.Men... har du helt missat att grabbarna som tog livet av sig gjorde det för att de inte vågade eller kunde ta chansen att leva så som de ville? De var så rädda för vad familjen och vännerna skulle tycka om deras livsstil att de gav upp och tog sina liv. Det handlar inte om att deras polare har sett dem på en gaybar i famnen på en "bear", de var för helvete barn när de tog livet av sig.

Vad menar du förresten med "bota homosexualitet"? Vad är det exakt som ska botas och varför? Jag antar att du antingen trollar eller har en oerhört grav missuppfattning om de flesta homosexuellas livsstil.

dazeds
2010-10-17, 01:21
I mitt yrke har jag träffat åtskilliga hbt-personer, och ett antal av mina barndomsvänner är bi-/homosexuella. Och de knarkar och super, och har gruppsex med vilt främmande män de träffar i "runkbås-avdelningen" på porrklubbar. Så gör inte många heterosexuella.



åhå? jag träffar mig själv dagligen och sist jag kollade så:
1. knarkar jag inte om inte Pepsi Max räknas
2. har jag inte gruppsex, varken med bekanta eller främlingar

kollar jag min vänkrets så gör ingen det där heller, trots deras för stunden "obotade" homosexualitet. de är mer villa i förorten, kids och hund.

sen kan vi prata om heterosexuella som åker till thailand och ligger med "främmande" kvinnor, vilket inte så många homosexuella gör.

tonåren suger rent generellt och det blir nog inte bättre av att man upptäcker att man blir kär i "fel kön" och samhället kallar den känslan för äcklig, onormal, vidrig osv. det är inte kul att känna sig som ett freak.

filmjölk
2010-10-17, 15:50
sen kan vi prata om heterosexuella som åker till thailand och ligger med "främmande" kvinnor, vilket inte så många homosexuella gör.

.

Om du byter ut "kvinnor" mot unga män och pojkar är det en tydlig överrepresentation av sexturister som är homosexuella gentemot heterosexuella.


Om du vill kika lite mer på destruktiv homosexualitet tycker jag att en bra läsning är Frestelsernas berg av Jonas Gardell. En av karaktärerna i boken är homosexuell, och hans liv är vad jag tror vädigt representativt för homosexuella.

Jag vet inte hur du lever, men jag vet att homosexuella har större benägenhet än heterosexuella att begå våldtäkt, bli offer för våldtäkt, få könsjukdomar, missbruka, ta livet av sig, vara otrogna, skilja sig.

Det är inte bara samhället som skapar ångest det är hela grejen med ett destruktivt samhälle i samhället med bastuklubbar, gaybarer, gay pride, RFSL som stödjer/stödde diverse övergrepp (För inte så länge sedan propagerade de för pedofili), internetdejtingsiter, prostitution, porrklubbar, mm mm.

Lucipha
2010-10-17, 16:05
Det som stör mig mest med mobbing är alla människor runt om som låter mobbarna hållas. Ska man få förståelse från sina medmänniskor ska man uppenbarligen hellre vara förövare än offer. Fy fan för alla fega djävlar som inte vågar sticka ut ur flocken och hjälpa någon som råkar illa ut

stevebc
2010-10-17, 16:13
Om du byter ut "kvinnor" mot unga män och pojkar är det en tydlig överrepresentation av sexturister som är homosexuella gentemot heterosexuella.


Om du vill kika lite mer på destruktiv homosexualitet tycker jag att en bra läsning är Frestelsernas berg av Jonas Gardell. En av karaktärerna i boken är homosexuell, och hans liv är vad jag tror vädigt representativt för homosexuella.

Jag vet inte hur du lever, men jag vet att homosexuella har större benägenhet än heterosexuella att begå våldtäkt, bli offer för våldtäkt, få könsjukdomar, missbruka, ta livet av sig, vara otrogna, skilja sig.

Det är inte bara samhället som skapar ångest det är hela grejen med ett destruktivt samhälle i samhället med bastuklubbar, gaybarer, gay pride, RFSL som stödjer/stödde diverse övergrepp (För inte så länge sedan propagerade de för pedofili), internetdejtingsiter, prostitution, porrklubbar, mm mm.Jag tror du är ute och cyklar.

Problemet är inte att vissa homosexuella lever kontroversiellt. Problemet är att homosexualitet som sådant inte tolereras. De som tog livet av sig verkar inte ha levt på det sätt du beskriver. Det räckte att de "kom ut" för att de skulle trakasseras.

Så jag förstår inte riktigt var du vill komma med ditt moraliserande.

filmjölk
2010-10-17, 16:37
Jag tror du är ute och cyklar.

Problemet är inte att vissa homosexuella lever kontroversiellt. Problemet är att homosexualitet som sådant inte tolereras. De som tog livet av sig verkar inte ha levt på det sätt du beskriver. Det räckte att de "kom ut" för att de skulle trakasseras.

Så jag förstår inte riktigt var du vill komma med ditt moraliserande.

Bortse från klippet och de utsatta barnen i USA. Homosexualitet tolereras av alla utom ett fåtal dumhuvuden.

Vart jag vill komma med mitt moraliserande? Jag vill belysa det faktum att samhället eller homosexualiteten som sådant inte är ett problem. Homosexuell livsstil är ett problem. Ett stort problem som skapar trasiga människor.

Stoltz
2010-10-17, 16:40
Bortse från klippet och de utsatta barnen i USA. Homosexualitet tolereras av alla utom ett fåtal dumhuvuden.


Och där förstod jag att du inte visste vad du pratade om. Tack.

C.E.J.
2010-10-17, 16:41
Som en del av er vet



så känner jag starkt för HBT

hur kommer det sig, nån särskild anledning eller bara ett kall "från ovan"? (curious)

Stoltz
2010-10-17, 20:17




hur kommer det sig, nån särskild anledning eller bara ett kall "från ovan"? (curious)

Ungefär så. Har ingen speciell anledning som jag konkret kan peka på som fick det att hända. En del bryr sig om fattigdom, en del om miljön och jag (och en del andra) bryr mig om HBT-agendor :)

Kaew
2010-10-17, 20:35
hur kommer det sig, nån särskild anledning eller bara ett kall "från ovan"? (curious)

Inte så svårt att räkna ut varför.

filmjölk
2010-10-17, 21:30
Nu har jag moraliserat rejält i tråden, vill bara påpeka att jag inte tycker att det är ok att mobba folk. Det är tragiskt att några blir såpass utsatta att det leder till självmord.

Jag har en väldigt dyster syn på homosexuella, eller egentligen inte homosexualitet, kärlek är fint oavsett, men en väldigt dyster syn på "hbt-personer", rfsl osv.

koffein_beroende
2010-10-17, 22:04
Självmord ökar bland HBT-ungdomar, ett steg i rätt riktning med andra ord. Jag menar...förr blev man sprättad eller bränd på bål om folk visste om att man var homo eller bi. Nu blir man bara lite mobbad, ändå gnäller folk?

Finns så mycket jag skulle vilja säga till dig som troligtvis skulle få mig bannad.

Jag har aldrig fattat hur folk kan bry sig om någon annan är HBT? Låt folk leva som dom vill, och sköt ditt eget.

Kek
2010-10-17, 22:22
Ganska sorgligt att sånt här fortfarande ska behöva förekomma på 2k-talet men det går ju klart mot bättre tider för hbt-människor som det ser ut nu.

Tolkia
2010-10-17, 22:58
Homosexualitet tolereras av alla utom ett fåtal dumhuvuden.
Om du hade utelämnat "ett fåtal" hade jag hållit med. Det räcker med valfri homotråd här på forumet för att jag skall känna mig färdig att tappa hoppet om mänskligheten.

C.E.J.
2010-10-17, 23:04
Inte så svårt att räkna ut varför.

Vad säger du, att Stoltz nödvändigtvis är hbt för att han känner för hbt-personer? Ok :thumbup:

ha:cl
2010-10-17, 23:08
Förstår inte varför dom gör ett aktivt val att gruppera sig som HBTpersoner. Astöntigt.

edit

Orkade inte se klippet för jag måste vända på mitt ägg.

Du har inte varit barn, gått i skolan?

Vad en vuxen människa ser som töntigt är inte alltid barnens verklighet, du vet.

Det är ju inte utan att man blir lite trött på vissa inlägg.

snatch914
2010-10-17, 23:18
HBT biologiskt fel, mänskligt rätt.


Om du hade utelämnat "ett fåtal" hade jag hållit med. Det räcker med valfri homotråd här på forumet för att jag skall känna mig färdig att tappa hoppet om mänskligheten.

+1

Stoltz
2010-10-18, 05:52
HBT biologiskt fel, mänskligt rätt.


Om det sexuella planet endast var för fortplantning så hade jag inte tyckt att du hade fel.

Nu är sex en massa annat också, vi är skapade så att vi i de allra flesta fall ska känna njutning av sex och det är ju en biologisk del att vi har just de nerverna och funktionerna vi har där. Om två män eller två kvinnor kan skapa samma njutning genom varandra så är det ju inte helt ur biologiskt sikte?

mikaelj
2010-10-18, 07:09
Om det sexuella planet endast var för fortplantning så hade jag inte tyckt att du hade fel.

Nu är sex en massa annat också, vi är skapade så att vi i de allra flesta fall ska känna njutning av sex och det är ju en biologisk del att vi har just de nerverna och funktionerna vi har där. Om två män eller två kvinnor kan skapa samma njutning genom varandra så är det ju inte helt ur biologiskt sikte?

Rent krasst ur ett fortplantningsperspektiv, dvs föra rasen vidare...

Homosexualitet är för övrigt ganska vanligt även bland andra apor, inte bara H.S.S.

Nitrometan
2010-10-18, 08:26
Homosexualitet är för övrigt ganska vanligt även bland andra apor, inte bara H.S.S.
Homosexualitet förekommer bland många djur. Svanar, delfiner, får... det finns många exempel.

Lallle
2010-10-18, 08:42
Minns mitt konfirmationsläger när jag var fjorton. Det var en så kallad humanistisk konfirmation, saker och ting handlade inte om gud utan mer om att ifrågasätta vår existens och diskutera lite allt möjligt. En dag hade vi en övning där man skulle räcka upp handen om man höll med, en ledare läste högt: "Det är fel att vara homosexuell" varpå jag var den ende som räckte upp handen. Jag hade två kompisar med mig på lägret som jag visste inte "vågade" räcka upp händerna, så jag kände mig lite stolt över att stå för min åsikt. Det konfirmationsledaren gjorde så jävla rätt i den situationen var att inte attackera mig för min puckade åsikt utan istället försöka diskutera på en vettig nivå för fjortonåringar. Sakta men säkert luckrades mina fördomar och mitt idiotiska tänk upp. Det kanske tog någon månad efter den händelsen, men det som hände där är något som jag verkligen är glad över.

Khyron_
2010-10-18, 08:59
Homosexualitet förekommer bland många djur. Svanar, delfiner, får... det finns många exempel.

Även våldtäkt förekommer bland många djur. Delfiner, apor, fåglar... det finns många exempel.

Lellan
2010-10-18, 09:44
Även våldtäkt förekommer bland många djur. Delfiner, apor, fåglar... det finns många exempel.

..och då har vi täckt in att könet kan användas till fortplantning, njutning och för att skada. Vad nu vitsen med att påvisa det är.

Att attakera hbt-personer blir så löjligt, alla vet att könet inte bara fungerar och är avsett för fortplantning (kass vits med alla preventivmedel isf, där vi inget hellre vill än använda det utan fortplantningssyfte) och om man nu ska ta upp det, våldtäkt. Utan att man använder det lite själv, och med vem man nu gillar.

Men att det plötsligt skulle bli fel bara för att man råkar gilla att njuta tillsammans med samkönade, det blir ett så konstruerat förakt. Saknar helt poäng, självklart finns det konstruktioner där man förstår vitsen att avråda och lagstifta bort. Tex syskonsex, incest etc - men vad för ont kan komma av att två av samma kön trivs? NADA.

Kanske beror viss oförståelse på att hbt inte är lika vanligt förekommande som straighta, därför känner många otillräcklighet vad gäller att hantera när man stöter på det. Men, blir ju rätt löjligt när man ska överföra sin oförmåga att hantera det, på personerna som uppenbarligen är kära i el kåta på varandra.

Förhoppningsvis är det få som har den här oförmågan som inte kan undvika att projecera den på hbt-personerna - men vad trakasserierna visar är ju att så uppenbart inte är fallet. Tragiskt, och man blir ju lite nyfiken på hur man rättfärdigar ett sånt beteende inför sig själv. Alla som inte rättfärdigar beteendet får man hoppas, biter ifrån om man märker av det? ÄVEN om man inte kan förstå det, så kan man ju iaf förstå att man inte har rätten att deklarera den oförståelsen. Eller förpesta tillvaron för några lyckliga som funnit varandra el kanske bara sig själva.

Finns ingen poäng med att göra det, är ju som med rasism. Kan man inte hantera den, kniper man käft el allra helst, jobbar med sig själv.

Nitrometan
2010-10-18, 11:50
Även våldtäkt förekommer bland många djur. Delfiner, apor, fåglar... det finns många exempel.

..och då har vi täckt in att könet kan användas till fortplantning, njutning och för att skada. Vad nu vitsen med att påvisa det är.


Precis. Jag tänkte bara på argumentet "det är inte naturligt". Det är ett argument som inte håller om man inte specificerar tydligt vad man talar om.

snatch914
2010-10-18, 23:18
Om det sexuella planet endast var för fortplantning så hade jag inte tyckt att du hade fel.

Nu är sex en massa annat också, vi är skapade så att vi i de allra flesta fall ska känna njutning av sex och det är ju en biologisk del att vi har just de nerverna och funktionerna vi har där. Om två män eller två kvinnor kan skapa samma njutning genom varandra så är det ju inte helt ur biologiskt sikte?

Det "biologiska siktet" är endast inställt på att föra vidare generna och inget annat. Njutning kring sex är finns för att en man och en kvinna ska "vilja" reproducera sig. Vi kan, vad jag vet, bara föra vidare våra gener genom att en spermie befruktar ett ägg. Alltså krävs det en man och en kvinna.

Att vi kan uppleva njutning med samma kön faller inte in i det "biologiska siktet". Dock så faller det in under det "mänskliga siktet".

Det är mänskligt att älska och bli älskad. Och ifall det blir så att man helt enkelt älskar och blir älskad av någon med samma kön, så ska man givetvis få vilja det. Och man ska bli betraktad som vilken heterosexuell människa som helst.

Så mitt påstående "HBT biologiskt fel, mänskligt rätt" med tyngd på mänskligt, är sant på samtliga plan.



Detta är bara två synvinklar på det hela. Två till är religion och gamla normer/värden, de är dock förankrade i gammal fundamentalistisk rappakalja.

Lellan
2010-10-19, 01:20
Det "biologiska siktet" är endast inställt på att föra vidare generna och inget annat. Njutning kring sex är finns för att en man och en kvinna ska "vilja" reproducera sig. Vi kan, vad jag vet, bara föra vidare våra gener genom att en spermie befruktar ett ägg. Alltså krävs det en man och en kvinna.

Att vi kan uppleva njutning med samma kön faller inte in i det "biologiska siktet". Dock så faller det in under det "mänskliga siktet".

Det är mänskligt att älska och bli älskad. Och ifall det blir så att man helt enkelt älskar och blir älskad av någon med samma kön, så ska man givetvis få vilja det. Och man ska bli betraktad som vilken heterosexuell människa som helst.

Så mitt påstående "HBT biologiskt fel, mänskligt rätt" med tyngd på mänskligt, är sant på samtliga plan.



Detta är bara två synvinklar på det hela. Två till är religion och gamla normer/värden, de är dock förankrade i gammal fundamentalistisk rappakalja.

Men "biologiskt rätt" behöver väl inte innebära att det rätta alltid är reproduktion? Iom att vi är mänskliga så kan vi ju komma på sätt att reproducera oss även om man råkar hysa romantisk kärlek enbart till personer av samma kön. Att djur kan vara det kanske är ett tecken på att överbefolkning inte alltid är rätt, nu vet jag inte när homosexualitet förekommer hos djur, kanske även när arten är hotad men mänskligheten är ju knappast det iaf..

"HBT biologiskt fel, mänskligt rätt" skaver ju lite mot att det är i naturen förekommande, har naturen då biologsikt fel när den skapar homosexuella djur? Är dessa djur mer mänskliga.. ;)

Sena timmen, svårt med orden; men jag stör mig lite på användandet av orden "rätt" resp "fel" iom att det ligger en värdering i dem.

Stoltz
2010-10-19, 05:59
Det "biologiska siktet" är endast inställt på att föra vidare generna och inget annat. Njutning kring sex är finns för att en man och en kvinna ska "vilja" reproducera sig. Vi kan, vad jag vet, bara föra vidare våra gener genom att en spermie befruktar ett ägg. Alltså krävs det en man och en kvinna.

Att vi kan uppleva njutning med samma kön faller inte in i det "biologiska siktet". Dock så faller det in under det "mänskliga siktet".

Det är mänskligt att älska och bli älskad. Och ifall det blir så att man helt enkelt älskar och blir älskad av någon med samma kön, så ska man givetvis få vilja det. Och man ska bli betraktad som vilken heterosexuell människa som helst.

Så mitt påstående "HBT biologiskt fel, mänskligt rätt" med tyngd på mänskligt, är sant på samtliga plan.



Detta är bara två synvinklar på det hela. Två till är religion och gamla normer/värden, de är dock förankrade i gammal fundamentalistisk rappakalja.

Jag förstår din poäng, men jag håller inte med dig fullt ut.
Finns flera arter i naturen där instinkten är det enda som leder dem till fortplantning, och ingen njutning what so ever. Att människan skulle behöva njutning endast för att få oss att nuppa, jag har lite svårt att köpa det som argument när flera arter kör på instinkt endast.

stridis
2010-10-19, 07:53
Njutning kan vara bra för att stanna hos partnern. Lite könskamp där mao.

Loke
2010-10-19, 08:21
Det "biologiska siktet" är endast inställt på att föra vidare generna och inget annat. Njutning kring sex är finns för att en man och en kvinna ska "vilja" reproducera sig. Vi kan, vad jag vet, bara föra vidare våra gener genom att en spermie befruktar ett ägg. Alltså krävs det en man och en kvinna.

Att vi kan uppleva njutning med samma kön faller inte in i det "biologiska siktet". Dock så faller det in under det "mänskliga siktet".

Det är mänskligt att älska och bli älskad. Och ifall det blir så att man helt enkelt älskar och blir älskad av någon med samma kön, så ska man givetvis få vilja det. Och man ska bli betraktad som vilken heterosexuell människa som helst.

Så mitt påstående "HBT biologiskt fel, mänskligt rätt" med tyngd på mänskligt, är sant på samtliga plan.



Detta är bara två synvinklar på det hela. Två till är religion och gamla normer/värden, de är dock förankrade i gammal fundamentalistisk rappakalja.

Haha, du vet inte vad du pratar om. Jag älskar speciellt hur du dissar religion när ditt prat om "biologiskt rätt" inte kan kallas för något annat än en religiös åskådning.

Det finns inget biologiskt rätt eller för den delen biologiskt sikte. Biologi, kunskapen om levande organismer alltså, defineras av vad desssa levande organismer gör, inte tvärtom. Således är allt som någon människa har gjort helt i linje med biologin.

Det går självfallet att se mönster i livet som pekar åt ett visst håll, men den exakta punkten är okänd och kanske till och med odefinerad. Om något avviker från banan mot en tänkt punkt så kan det inte tolkas som ett fel (förutsatt att avvikelsen är regelbunden och signifikant) hos organismerna, utan som ett fel i vår analys av biologin.

Applicerades ditt synsätt så skulle till exempel einsteins fysik kunnat ignoreras och avvikelserna i vissa himmlakroppars rörelse kallats "fysiskt fel". De stämde ju inte med vad man visste om fysik innan relativitetsteorin.

Nu kommer du såklart kontra med att du på något sätt skulle veta vad "livet" har för mål, och det är där religionen kommer in. Att veta saker utan bevis är religion.

ha:cl
2010-10-19, 22:05
Haha, du vet inte vad du pratar om. Jag älskar speciellt hur du dissar religion när ditt prat om "biologiskt rätt" inte kan kallas för något annat än en religiös åskådning.

Det finns inget biologiskt rätt eller för den delen biologiskt sikte. Biologi, kunskapen om levande organismer alltså, defineras av vad desssa levande organismer gör, inte tvärtom. Således är allt som någon människa har gjort helt i linje med biologin.

Det går självfallet att se mönster i livet som pekar åt ett visst håll, men den exakta punkten är okänd och kanske till och med odefinerad. Om något avviker från banan mot en tänkt punkt så kan det inte tolkas som ett fel (förutsatt att avvikelsen är regelbunden och signifikant) hos organismerna, utan som ett fel i vår analys av biologin.

Applicerades ditt synsätt så skulle till exempel einsteins fysik kunnat ignoreras och avvikelserna i vissa himmlakroppars rörelse kallats "fysiskt fel". De stämde ju inte med vad man visste om fysik innan relativitetsteorin.

Nu kommer du såklart kontra med att du på något sätt skulle veta vad "livet" har för mål, och det är där religionen kommer in. Att veta saker utan bevis är religion.


Att tro saker utan bevis är vetenskap.

Men det säger väl sig själv att "survival of the fittest" gäller även här. Kort och gott, det som löser flest barn är bäst anpassad, eftersom dennes gener hamnar i en högre kvantitet i nästa generation. Att vara homosexuell är därför helt kontraproduktivt ur perspektivet evolution, eftersom generna bryts efter din död.

Stoltz
2010-10-19, 22:23
Att tro saker utan bevis är vetenskap.

Men det säger väl sig själv att "survival of the fittest" gäller även här. Kort och gott, det som löser flest barn är bäst anpassad, eftersom dennes gener hamnar i en högre kvantitet i nästa generation. Att vara homosexuell är därför helt kontraproduktivt ur perspektivet evolution, eftersom generna bryts efter din död.

Bara så att jag förstår dig rätt...

Om jag dödar dig (rent teoretiskt! Vill inte döda dig.) så blir det snarare mina gener som lever vidare och inte dina... Betyder det per automatik att dina gener är svagare än mina?

filmjölk
2010-10-19, 22:28
Jag tror att manlig homosexualitet i många fall (inte i alla fall, men i många) utvecklar sig till en jakt på sjukare och sjukare upplevelser, där man tappar gränserna mellan förnedring, lust, njutning och smärta.

Alla bögar jag känner väl (alla fyra 4/4 dvs 100%) är sådana. Ångest när ingenting händer på veckorna, konsumerar porr av alla sorter i mängder, onanerar och käkar tabletter, när inte det hjälper surfar de runt på kontaktsidor och träffar första bästa. Kvinna, tjej, kärring, kille, man, gubbe, transa, det spelar ingen roll, betalar för det ibland, och får betalt för det ibland, oskyddat sex med någon totalt okänd. På helgerna blir det ännu värre, då skall det supas och knarkas och springas på porrklubb, och ha oskyddat gruppsex med så många män och killar att de inte vet hur många de blivit påsatta av eller satt på.

De ligger med allt, diskriminerar ingen, säger inte nej till något. Mår skitdåligt över sig själva, och botar ångeseten genom att jaga sjukare och sjukare upplevelser, och mår ännu sämre.

Jag tror det beteendet är väldigt typiskt för homosexuella män. Väldigt osunt, väldigt farligt.

ha:cl
2010-10-19, 22:30
Bara så att jag förstår dig rätt...

Om jag dödar dig (rent teoretiskt! Vill inte döda dig.) så blir det snarare mina gener som lever vidare och inte dina... Betyder det per automatik att dina gener är svagare än mina?

Nej, det skulle falla in under kategorin genetisk drift.

mini
2010-10-19, 22:36
Reproduktionsfrågan är som vanligt en ickefråga så länge det inte är någon som kan visa på att homosexuella generellt är mer/oftare infertila än heterosexuella.

Stoltz
2010-10-19, 22:36
Jag tror att manlig homosexualitet i många fall (inte i alla fall, men i många) utvecklar sig till en jakt på sjukare och sjukare upplevelser, där man tappar gränserna mellan förnedring, lust, njutning och smärta.

Alla bögar jag känner väl (alla fyra 4/4 dvs 100%) är sådana. Ångest när ingenting händer på veckorna, konsumerar porr av alla sorter i mängder, onanerar och käkar tabletter, när inte det hjälper surfar de runt på kontaktsidor och träffar första bästa. Kvinna, tjej, kärring, kille, man, gubbe, transa, det spelar ingen roll, betalar för det ibland, och får betalt för det ibland, oskyddat sex med någon totalt okänd. På helgerna blir det ännu värre, då skall det supas och knarkas och springas på porrklubb, och ha oskyddat gruppsex med så många män och killar att de inte vet hur många de blivit påsatta av eller satt på.

De ligger med allt, diskriminerar ingen, säger inte nej till något. Mår skitdåligt över sig själva, och botar ångeseten genom att jaga sjukare och sjukare upplevelser, och mår ännu sämre.

Jag tror det beteendet är väldigt typiskt för homosexuella män. Väldigt osunt, väldigt farligt.

Och detta baserar du på dina 4/4? Du måste ju fan skämta.

Men okej, jag ska ta dig på allvar och dra en jämförelse.
Jag har inte räknat mängden homosexuella män i min vänskapskrets, men snabbt räknat vet jag att det rör sig om över femtio stycken, varav ca tjugo är svenskar.
Ingen av dem har ångest, ingen av dem knullar runt mer än de flesta och jag vet att tolv av dem har stadig partner sedan flera år tillbaka. Faktum är att det där stämmer väldigt bra in på de som även inte bor i Sverige.

Jag har en homosexuell manlig kompis som ligger runt väldigt mycket faktiskt, men han är inte direkt den stereotypiska homosexuella mannen. Plus, han är student och 22 år, lär väl inte vara så förvånande att han festar mycket.

Nej Filmjölk, jag tror att du har sett dessa fyra och sedan med hjälp av lite fördomar satt dig för att detta är hur den typiske homosexuelle mannen är och beter sig. Jag tror faktiskt du hade blivit förvånad om du fick umgås med de vänner jag nämnde ovan och sett hur många av dem som är "Stadigt förhållande, villa, volve, vovve och barn"-typerna.

ha:cl
2010-10-19, 22:38
Reproduktionsfrågan är som vanligt en ickefråga så länge det inte är någon som kan visa på att homosexuella generellt är mer/oftare infertila än heterosexuella.

Det är ett ickebevisat antagande. Uppskattar ifall någon kan ge en inblick hur detta fungerar.

mini
2010-10-19, 22:45
Det är ett ickebevisat antagande. Uppskattar ifall någon kan ge en inblick hur detta fungerar.

Något schematiskt: spermier + ägg = bebis. Det är lika för såväl homo- som heterosexuella.

ha:cl
2010-10-19, 22:47
Något schematiskt: spermier + ägg = bebis. Det är lika för såväl homo- som heterosexuella.

Påstår du att det är många homo som skaffar barn på "rätt" sätt?

Jag är inte homo, men tänder man tillräckligt på kvinnor (i mitt fall) att man klarar av det?

Om jag hade haft samma sexuella drift fast omvänt, dvs varit homo och äcklat mig av tanken av kvinnor på samma sätt som jag idag äcklar mig av tanken på män i sängen, då hade jag inte klarat av att skaffa barn. Men det vore intressant att få höra från en homo.

Lellan
2010-10-19, 23:55
Påstår du att det är många homo som skaffar barn på "rätt" sätt?

Jag är inte homo, men tänder man tillräckligt på kvinnor (i mitt fall) att man klarar av det?

Om jag hade haft samma sexuella drift fast omvänt, dvs varit homo och äcklat mig av tanken av kvinnor på samma sätt som jag idag äcklar mig av tanken på män i sängen, då hade jag inte klarat av att skaffa barn. Men det vore intressant att få höra från en homo.

Insemination är inte direkt hi-tech.

Filmjölk: du råkar inte känna 4 destruktiva människor helt enkelt, som använder sönder sig med alla medel tänkbara? Droger etc, kan ju vara ett skäl till avtrubbning, verkar snarast vara kicksökande människor som, likt du beskriver, tänjer alla sina gränser? El är det så att när de blir förälskade, så är det företrädesvis i män?

Men fine, jag kan köpa att om man upplever sig befinna sig i en bespottad minoritetsgrupp sammanfogarsig och det blir ett vi-dem tänk och man applicerar beteendemönster man egentligen skulle värja sig mot, men att det skapas något destruktivt iom att man upplever sig som utstött.. Ungefär som tröttsamma invandrargäng, där man som utomstående inombords kan sucka och tänka "varför spär ni på fördomar" när de lever om och "typar" sig..

Men så funderar man på att det kanske är ngt sätt att uppleva samhörighet, att det blir som en gemensam besviken känsla som får fäste och utlopp på mindre bra sätt, att det skapas dåliga mönster. När man inte känner att man kan påverka sin identitet, som hbt el utmärkande på annat sätt, hudfärg etc.. Att den färgar andras bild av en så att man upplever mindre frihet än andra, så kanske det blir något man känner behov att manifestera? Och även om man är en villa-volvo-vovve person så har man mer jobb om man ska accepteras inom den sfären som hbt, invandrare el liknande. En tanke bara.

Typ, när jag var tjock, spelade jag alltid glad, fast jag inte var det. Liksom, vem orkar med en sur tjockis. Alla gillar en glad tjockis, så klart jag var det - även om jag inte var det. Självuppfyllande profetsior etc. Inget jag tänkte på då, utan mer nu, att det är tillåtet att vara som man är - ju mer normal man upplevs.

ha:cl
2010-10-20, 12:55
Insemination är inte direkt hi-tech.



Hur känns det då?

mini
2010-10-20, 13:00
Hur känns det då?

Vad menar du?

Lellan
2010-10-20, 13:04
Hur känns det då?

Förmodligen inte som en snopp. :)
http://www.rfsl.se/?p=3815&aid=7332