handdator

Visa fullständig version : Kolsyra och tänderna igen


Onigiri
2010-10-16, 05:31
Sett att ämnet varit uppe förut och förstått att tuggummin var att föredra pga saliv och att dricka vatten men det var ju 5-6 år sedan det skrevs om i det jag läste - och undrar om det fortfarande "gäller" idag? Finns det andra/bättre lösningar idag?

Blir naturligtvis som för många andra massa lightläsk-drickande och jag vill inte ha löständer när jag fyllt 25 så hur förhindrar man skadorna som sker på tänderna från kolsyran, har kolsyran andra negativa inverkningar på kroppen så skräm gärna upp mig så jag slutar dricka läsk (Ja om det som skrivs på kolo är lag)! *kissass*

EDIT: En extrafråga, hur påverkar sprit tänderna? Ej utblandad alltså ren random 40% klar sprit.

(Ursäkta att jag inte sökt noga, länka gärna om det varit uppe 0934902 gånger förut)

Sverker
2010-10-16, 06:28
Kolsyran har inga effekter på dina tänder. Kylsyrans effekt är 10 - 100 gånger mindre än citronsyran/fosforsyran som finns med i läsken.
Det är de andra syrorna i läsken som fräter på tänderna.




Alkohol har ingen effekt på dina tänder. Alkohol kan inte göra någonting i munnen på dig.
Undantaget blir när alkoholen kommer upp i retur. Då kommer magsaften att fräta på tänderna.

Onigiri
2010-10-16, 09:28
Tusen tack för svar!

hultman
2010-10-16, 10:00
Alkoholen har förmodligen en negativ inverkan eftersom den är vätskedrivande och således orsakar muntorrhet.

Mantus
2010-10-16, 10:53
Alkoholen har förmodligen en negativ inverkan eftersom den är vätskedrivande och således orsakar muntorrhet.

Man får inte glömma att alkoholen påverkar balansorganet också. Många tänder har antagligen rykt p.g.a. alkohol.:D

hultman
2010-10-16, 11:02
Man får inte glömma att alkoholen påverkar balansorganet också. Många tänder har antagligen rykt p.g.a. alkohol.:D

...och humöret. Många _andras_ tänder har rykt pga det :D

stridis
2010-10-16, 11:56
Alkohol kan inte göra någonting i munnen på dig.


Bakteriedödande ifall man sköljer munnen med det. Kan i förlängningen vara dåligt för maghälsan bara för den bakteriedödande effekten även om den direkta effekten torde överskugga sådana effekter.

Sedan så kan ju magsår göra att man får lättare reflux också...

Den som vill kan söka på listerine (som är bakteriedödande) och varför den inte rekommenderas av tandläkare.

Sverker
2010-10-16, 12:09
Desinficera munnen med alkohol*spy*

70% sprit är desinficerande. Drickbar sprit på 35 - 45 % är säkert desinficerande för många bakterier.
Kommer vi under det är alkoholen säkert bara bakteriostatisk. Att bakteriernas tillväxt avstannar en stund innan de nyktrat till och kan fortsätta ställa till med elände.


Men hur är det tänkt att hålla koncentrationen uppe i munnen ? Utspädningseffekten av saliven kommer vara momentan.



Listerin innehåller enligt hemsidan 22 % alkohol.

stridis
2010-10-16, 12:36
Desinficera munnen med alkohol*spy*

70% sprit är desinficerande. Drickbar sprit på 35 - 45 % är säkert desinficerande för många bakterier.


Strohrom är ju på 60%, whiskey kan ju vara typ 45-55%. Bägge har jag definitivt druckit rent. Drickbar?

Förresten så är det inte alkoholen i sig som är bakteriedödande i Listerine, utan jag påpekade dess bakteriedödande egenskaper vilket även har negativa effekter.